HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Membuka minda

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Membuka minda   Thu Sep 09, 2010 10:39 am



Konsep membuka minda boleh kita umpamakan dengan membuka mata. Jika kita bereksperimen dengan mata sendiri, kita boleh nampak perbezaan di waktu mata tertutup, terbuka sedikit, dan kelopak mata terbuka sepenuhnya.

Ketika mata tertutup, kadar cahaya yang masuk ke dalam mata menghampiri sifar. Ketika mata terbuka luas, kadar cahaya yang masuk ke dalam mata menghampiri 100% (jika keadaan di sekeliling kita adalah terang/siang).

Ketika kelopak mata tertutup, kita tidak nampak langsung imej-imej yang wujud di sekeliling kita biarpun di waktu siang. Jika kita buka sedikit kelompak mata, barulah kita nampak bentuk kasar imej di sekeliling kita, namun masih kabur dan tidak tajam bentuk imej tersebut. Tetapi setelah kita bukakan mata luas-luas, barulah imej di sekeliling kita itu dapat dilihat dengan jelas, tajam dan mudah kita bezakan di antaranya.

Begitulah keadaannya dengan minda manusia. Jika manusia itu menutup terus mindanya, cahaya yang boleh membezakan sifat baik dengan buruk, benar dengan dusta, manfaat dengan mudarat, adil dengan zalim dan sebagainya tidak masuk ke dalam jiwa manusia itu. Jika dibukakan sedikit sahaja minda itu, manusia itu masih sukar membezakan benar atau dusta dengan jelas dan tajam. Tetapi setelah manusia itu membuka mindanya luas-luas, barulah dia mudah membezakan benar atau dusta.

Jadi setelah kita mengkaji Al Quran dengan minda yang terbuka luas, kita mudah mengenali sifat kata-kata seseorang Nabi. Apabila kita sudah kenal "bentuk" atau sifat kata-kata seseorang Nabi, jika datang orang-orang yang pergunakan nama si polan bin si polan untuk mengatakan Nabi cakap/buat itu dan ini, kita mudah mengenali apakah kata-kata yang didakwa daripada Nabi benar-benar daripada Nabi atau tidak. Perumpamaannya bila kita sudah kenal ciri-ciri buah rambutan, jika ada yang bawa buah pulasan, kita tahu itu bukannya rambutan walaupun sekali pandang macam sama. Tetapi kalau kita tutup mata dan hanya bergantung pada cakap orang, jika dikatakan buah durian adalah rambutan pun kita akan percaya pada orang itu.

Kesimpulannya, kemampuan membezakan benar atau dusta bergantung kepada keluasan minda yang dibuka oleh seseorang manusia seperti mana mata yang dibuka luas-luas dapat membantu manusia itu membezakan warna putih dan hitam.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Membuka minda   Thu Sep 09, 2010 10:23 pm

salam....

saudara juang....

bukankah minda manusia ni ada hadnya.....

misalnya.....

tengah2 taip dekat komputer nie.....

ada jin dan malaikat disebelah kita nie....

percayakah dan sedarkah akan hal tu saudara juang.... Very Happy


Last edited by gaara on Thu Sep 09, 2010 11:26 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Membuka minda   Thu Sep 09, 2010 10:41 pm

bulan puasa kena banyak tutup mata . biar minda terbuka .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Fri Sep 10, 2010 12:52 am

gaara wrote:
salam....

saudara juang....

bukankah minda manusia ni ada hadnya.....

misalnya.....

tengah2 taip dekat komputer nie.....

ada jin dan malaikat disebelah kita nie....

percayakah dan sedarkah akan hal tu saudara juang.... Very Happy
Salam,

Sedangkan Allah lebih dekat daripada urat jantung kita, apalah nak hairan ada makhluk-makhluk Allah di sebelah kita. Cuba buka minda luas-luas. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Fri Sep 10, 2010 1:09 am

39:18. Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda.

Jika manusia melihat bermacam-macam objek, itulah orang yang mempunyai mata. Jika manusia mendengar dan memikirkan bermacam-macam pendapat, itulah orang-orang yang mempunyai minda.

Nabi tidak dibangkitkan untuk menutup minda sesuatu kaum sehingga taksub dengan kepercayaan tradisi. Itu bukan fungsi Nabi, sebab menutup minda itulah yang dilakukan oleh orang-orang kafir terdahulu.

Nabi dibangkitkan untuk membuka minda kaumnya sendiri biarpun apa yang disampaikan selalu ditentang oleh orang-orang yang menutup mindanya sendiri.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Membuka minda   Fri Sep 10, 2010 5:24 pm

Pembetulan: Nabi diutuskan untuk membuka minda akhirat. Sebab itu orang beriman nampak akhirat lebih jelas sedangkan minda orang tak beriman tertutup untuk akhiratnya. Cuba lihat sebaik sahaja Nabi dilantik menjadi Rasul perkara pertama yang disampaikan pada kaumnya ialah amaran tentang ancaman neraka yang menanti dihadapan mereka. Nabi tak ancam mereka dengan kemiskinan, Nabi tak suruh mereka fikir macamana nak kaya. Sebab orang Mekah sudah ramai jutawan dan lebih kaya dan berharta dari Nabi. Tak kan lah Nabi nak ajar mereka tentang itu. Dan Nabi juga berkata Baginda boleh mewariskan harta kekayaan kepada Fatimah kerana dengan perniagaan Siti Khadijah r.a yang diusahakan, memang tidak ada masalah utk mewariskan harta pada Fatimah. Tetapi Nabi lebih risau tentang menyelamatkan umatnya dari Neraka dan tahukah kita apa yang dihadiahkan oleh Nabi ketika pernikahan Fatimah? Kalau tidak terbuka minda akhirat kita, bermakna kita tak faham mengapa al Quran diturunkan.

Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Membuka minda   Fri Sep 10, 2010 6:02 pm

Juang wrote:
gaara wrote:
salam....

saudara juang....

bukankah minda manusia ni ada hadnya.....

misalnya.....

tengah2 taip dekat komputer nie.....

ada jin dan malaikat disebelah kita nie....

percayakah dan sedarkah akan hal tu saudara juang.... Very Happy
Salam,

Sedangkan Allah lebih dekat daripada urat jantung kita, apalah nak hairan ada makhluk-makhluk Allah di sebelah kita. Cuba buka minda luas-luas. Smile

kalau saudara nak tau...

makhluk2 itulah akan tulis apa yg kita taip di komputer nie.....

Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Sat Sep 11, 2010 12:07 am

gaara wrote:


kalau saudara nak tau...

makhluk2 itulah akan tulis apa yg kita taip di komputer nie.....

Smile
Salam,

Dan kalau saudara nak tahu, Allah nampak apa yang semua makhlukNya perbuat sebab Dia amat dekat dan merangkumi segala sesuatu.

Masih nak mempersekutukan Tuhan?? Bukalah minda, sebab itulah jalan dapat petunjuk seterusnya tidak mempersekutukan Tuhan. Orang musyrik terdahulu menutup minda mereka dengan taksub pada kepercayaan tradisi kaum mereka. Takkanlah orang hari ini yang sama perangainya macam orang musyrik terdahulu terlepas daripada balasan Tuhan yang diberikan kepada orang yang menutup mindanya sendiri?
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Membuka minda   Sat Sep 11, 2010 1:20 pm

Jangan takabur seperti Iblis. Sebab Iblis juga merasakan dia lebih baik dari makhluk lain. Dia perasan yang Allah menyayanginya kerana sebelum itu dia telah diangkat darjat nya satu tingkat ke satu tingkat sehingga menjadi ketua dikalangan malaikat. Begitu tinggi sekali kedudukannya akhirnya hancur kerana satu sifat takaburnya. Kalau manusia yang tidak tahu kedudukannya lagi di sisi Allah, dengan sombongnya menganggap dirinya bijak dan lebih baik dari orang-orang lain, malah merendahkan para malaikat yang lebih taat kepada Allah, engkar kepada Nabi,adakah sifat takaburnya ini akan menyelamatkan dirinya dari azab Allah? Dalam agama hendaklah membuka hati untuk menerima Islam. Tidak guna minda yang terbuka tetapi hatinya tertutup dari cahaya keimanan. kita hendaklah memohon dan mengharap hidayah dari Allah bukan bersikap sombongnya berkata telah berada di jalan yang lurus, sedangkan agama kita tidak sama dgn agama orang-orang beriman, sebaliknya hidup seperti orang yang tidak beragama. Lihatlah realiti itu pada diri sendiri, buka mata dan lihat lah orang disekeliling.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Membuka minda   Sat Sep 11, 2010 9:48 pm

salam,

Mengajak orang lain supaya membuka minda bukanlah sifat org sombong/takbur.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Membuka minda   Sun Sep 12, 2010 9:19 am

gaara wrote:
Juang wrote:
gaara wrote:
salam....

saudara juang....

bukankah minda manusia ni ada hadnya.....

misalnya.....

tengah2 taip dekat komputer nie.....

ada jin dan malaikat disebelah kita nie....

percayakah dan sedarkah akan hal tu saudara juang.... Very Happy
Salam,

Sedangkan Allah lebih dekat daripada urat jantung kita, apalah nak hairan ada makhluk-makhluk Allah di sebelah kita. Cuba buka minda luas-luas. Smile

kalau saudara nak tau...

makhluk2 itulah akan tulis apa yg kita taip di komputer nie.....

Smile

Tulis?

Saya pikir direkam (recorded).
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Membuka minda   Sun Sep 12, 2010 9:25 am

lia wrote:
Tidak guna minda yang terbuka tetapi hatinya tertutup dari cahaya keimanan. kita hendaklah memohon dan mengharap hidayah dari Allah bukan bersikap sombongnya berkata telah berada di jalan yang lurus, sedangkan agama kita tidak sama dgn agama orang-orang beriman, sebaliknya hidup seperti orang yang tidak beragama. Lihatlah realiti itu pada diri sendiri, buka mata dan lihat lah orang disekeliling.

Kitab yang harus diimani adalah Alquran.

Dalam Alquran tidak ada disebutkan Agama Islam (dinil islam); jadi memang tidak perlu beragama Islam.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Sun Sep 12, 2010 4:12 pm

Admin wrote:
salam,

Mengajak orang lain supaya membuka minda bukanlah sifat org sombong/takbur.
Salam,

Benar. Kalau tidak Nabi Ibrahim yang ajak kaumnya berfikir tentang amalan tradisi mereka itulah orang yang sombong dan takbur. Sebaliknya kaumnya yang tak mahu membuka minda itulah dilihat sombong di sisi Allah.

Begitulah pengulangan bagi orang-orang yang mahu beringat.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Sun Sep 12, 2010 4:23 pm

Penyesalan orang yang menutup minda di akhirat kelak.

67:6. Dan bagi orang-orang yang tidak percaya kepada Pemelihara mereka ialah azab Jahanam - satu kepulangan yang buruk!

67:7. Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya, mereka mendengarnya mengeluh, sedang ia mendidih,

67:8. Dan hampir-hampir terpecah dengan kemarahan. Setiap kali sekumpulan dilemparkan ke dalamnya, penjaga-penjaganya menanyakan mereka, “Tidakkah datang pemberi amaran kepada kamu?”

67:9. Mereka berkata, “Ia, benar; seorang pemberi amaran telah datang kepada kami; tetapi kami mendustakan, dengan berkata, ‘Allah tidak menurunkan sesuatu; kamu hanyalah dalam kesesatan yang besar.’”

67:10. Dan mereka berkata, “Sekiranya kami mendengarkan, atau menggunakan akal, tentu kami tidak menjadi orang-orang Menyala.”

67:11. Lalu mereka mengakui kesalahan-kesalahan mereka. Celakalah orang-orang Menyala!


Mereka ada mata untuk melihat keadaan sekeliling mereka, mereka ada telinga untuk mendengar yang terbaik, tetapi mereka butakan mata, pekakkan telinga kerana taksub dengan ulamak ugama mereka yang dipercayai sentiasa betul.

Bila didatangkan pemberi peringatan, mereka mendustakan dan merasakan Allah tidak menurunkan sesuatu peringatan kepada mereka.

Di dunia lagi kita sudah nampak mereka hidup dengan menyala-nyala kemarahan terhadap orang-orang yang memberi peringatan. Secara psikologinya, manusia yang menyala kemarahan bila diberi nasihat, itulah orang yang angkuh lagi degil serta lupa diri.

Andaikata mereka jadi orang-orang yang membuka minda, sudah pasti mereka dapat petunjuk.

39:18. Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda.

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Sun Sep 12, 2010 5:34 pm

Salam,

Secara psikologi, orang yang menutup minda menyebabkan mereka jadi taksub. Bila taksub, hati mereka mudah menyala lebih-lebih lagi bila berbeza kepercayaan. Mereka hilang kesabaran bila berbeza pendapat.

Di sinilah logiknya mengapa Al Quran gunakan perkataan "orang-orang menyala" itu. Hati mereka panas, marah, geram dan menyala bila kepercayaan tradisi mereka tidak dipercayai lagi seperti kisah kaum Nabi Ibrahim marah kepada Nabi Ibrahim yang tidak mempercayai kepercayaan tradisi mereka. Itulah balasan Allah kepada orang yang sebegitu sifatnya iaitu mereka dinyalakan sejak di dunia lagi.

Tetapi jika kita menjadi orang yang terbuka minda, kita tidak perlu marah atau geram dengan perbezaan pendapat kerana kita matlamat kita adalah untuk berpegang perkara-perkara yang terbukti benar dan terbaik sahaja. Kita tidak lagi bersangka-sangka guna nama si polan terdahulu dan taksub pada mana-mana pihak, sebaliknya sesiapa yang bawakan pendapat yang benar dan kukuh, itulah yang diterima.

Jadi kebaikan hidup membuka minda adalah hati tidak panas menyala sedangkan orang-orang yang menutup minda, di dunia lagi kita sudah nampak mereka dinyalakan. Betapa HebatNya Tuhan menetapkan hukum psikologi yang jarang manusia memikirkannya walaupun hukum itulah yang paling dekat pada diri mereka sendiri.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Sun Sep 12, 2010 6:20 pm

Salam,

Lagi kebaikan membuka minda adalah mudah memahami Al Quran. Sejak mula belajar Al Quran secara bertukar-tukar pendapat di forum-forum cyber bermula 2-3 tahun yang lalu, banyak rahsia dalam Al Quran dapat diterokai berbanding belajar agama sejak sekolah rendah sampai menengah, keluar-keluar semakin penakut nak kaji Al Quran. Ini kerana sebelum ini diajar agama secara berfikiran sempit dan taksub membuta-tuli sahaja.

Puji-pujian bagi Allah yang memperkembangkan teknologi komputer dan internet untuk memudahkan manusia membuka minda. Jadi di akhirat nanti, orang-orang kafir yang menutup minda itu tiada alasan lagi untuk berdolak dalih di hadapan Al Quran. Hakikatnya mereka memang sengaja tidak mahu memikirkan petunjuk-petunjuk Tuhan. Bawalah bermacam-macam ayat Allah dan perumpamaan, mereka tetapi tidak mahu memahaminya.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Membuka minda   Mon Sep 13, 2010 3:45 am

Juang wrote:
Salam,

Lagi kebaikan membuka minda adalah mudah memahami Al Quran. Sejak mula belajar Al Quran secara bertukar-tukar pendapat di forum-forum cyber bermula 2-3 tahun yang lalu, banyak rahsia dalam Al Quran dapat diterokai berbanding belajar agama sejak sekolah rendah sampai menengah, keluar-keluar semakin penakut nak kaji Al Quran. Ini kerana sebelum ini diajar agama secara berfikiran sempit dan taksub membuta-tuli sahaja.

Puji-pujian bagi Allah yang memperkembangkan teknologi komputer dan internet untuk memudahkan manusia membuka minda. Jadi di akhirat nanti, orang-orang kafir yang menutup minda itu tiada alasan lagi untuk berdolak dalih di hadapan Al Quran. Hakikatnya mereka memang sengaja tidak mahu memikirkan petunjuk-petunjuk Tuhan. Bawalah bermacam-macam ayat Allah dan perumpamaan, mereka tetapi tidak mahu memahaminya.

sedara dulu belajar komputer sendiri ke .

masa sekolah dulu banyak ajaran al quran di ajar melaluai tauladan atau contoh bukan dgn memahami al quran . contohnya di ajar mencuri , merogol adalah perbuatan keji harus di jauhi . kalau sampai sek men tu kita dah tahu membeda kan mana yg baik dan buruk . jadi jgn kita sangka apa yg kita belajar tu tak berguna .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Membuka minda   Mon Sep 13, 2010 4:08 am

Quote :
sedara dulu belajar komputer sendiri ke .

masa sekolah dulu banyak ajaran al quran di ajar melaluai tauladan atau contoh bukan dgn memahami al quran . contohnya di ajar mencuri , merogol adalah perbuatan keji harus di jauhi . kalau sampai sek men tu kita dah tahu membeda kan mana yg baik dan buruk . jadi jgn kita sangka apa yg kita belajar tu tak berguna .

mungkin ada yg beranggapan pelajaran2 dari ulamak tidk boleh membawa kita ke syurga...

idola mereka ialah orientalis barat....

betul x....

x yek....... geek
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Mon Sep 13, 2010 5:12 am

othman wrote:

sedara dulu belajar komputer sendiri ke .
Salam,

Ada yang dapat melalui penyampaian orang lain dan ada yang dapat melalui pemerhatian/eksperimen sendiri.

Quote :
masa sekolah dulu banyak ajaran al quran di ajar melaluai tauladan atau contoh bukan dgn memahami al quran . contohnya di ajar mencuri , merogol adalah perbuatan keji harus di jauhi . kalau sampai sek men tu kita dah tahu membeda kan mana yg baik dan buruk . jadi jgn kita sangka apa yg kita belajar tu tak berguna .
Mana yang berguna itu, kita ambillah, dan mana yang terang-terang bercanggah dengan Al Quran, itu kita tinggalkanlah. Umpamanya Allah tidak jadikan Al Quran itu sebagai syair, maka sebagai orang yang terbuka mindanya, mereka tidak akan tergamak mengalunkan Al Quran untuk dapatkan kelunakan suara biarpun itu amalan tradisi bapa-bapa mereka, sebaliknya dia akan jadikan Al Quran sebagai Peringatan daripada Tuhan.

Janganlah telan membuta-tuli ambil sesuatu yang disuap. Kalau orang suap daging yang membusuk, takkanlah kita nak telan? Pandai-pandailah pilih makanan mana yang berguna dan makanan mana yang mendatangkan mudarat?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Mon Sep 13, 2010 5:16 am

gaara wrote:
Quote :
sedara dulu belajar komputer sendiri ke .

masa sekolah dulu banyak ajaran al quran di ajar melaluai tauladan atau contoh bukan dgn memahami al quran . contohnya di ajar mencuri , merogol adalah perbuatan keji harus di jauhi . kalau sampai sek men tu kita dah tahu membeda kan mana yg baik dan buruk . jadi jgn kita sangka apa yg kita belajar tu tak berguna .

mungkin ada yg beranggapan pelajaran2 dari ulamak tidk boleh membawa kita ke syurga...

idola mereka ialah orientalis barat....

betul x....

x yek....... geek
Salam,

Pelajaran yang diturunkan oleh Tuhan sahaja yang pasti membawa kita ke syurga. Yang di sampaikan oleh manusia, kenalah periksa dahulu sama ada selari dengan petunjuk Tuhan atau tidak. Itu gunakan jadikan Al Quran sebagai petunjuk, pembeza dan penjelas, bukannya riwayat sebagai penjelas Al Quran.

Umpamanya jika makan sesuatu yang berkhasiat diturunkan oleh Tuhan, itu pasti akan membawa manusia kepada kesihatan yang baik. Tetapi jika makan sesuatu yang disuap oleh manusia, itu belum tentu berkhasiat dan menyihatkan. Kenalah tengok kesannya dahulu.

Perkara semudah macam itu pun tak boleh mereka nak fikirkan.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Membuka minda   Mon Sep 13, 2010 1:44 pm

Juang wrote:
othman wrote:

sedara dulu belajar komputer sendiri ke .
Salam,

Ada yang dapat melalui penyampaian orang lain dan ada yang dapat melalui pemerhatian/eksperimen sendiri.

Quote :
masa sekolah dulu banyak ajaran al quran di ajar melaluai tauladan atau contoh bukan dgn memahami al quran . contohnya di ajar mencuri , merogol adalah perbuatan keji harus di jauhi . kalau sampai sek men tu kita dah tahu membeda kan mana yg baik dan buruk . jadi jgn kita sangka apa yg kita belajar tu tak berguna .
Mana yang berguna itu, kita ambillah, dan mana yang terang-terang bercanggah dengan Al Quran, itu kita tinggalkanlah. Umpamanya Allah tidak jadikan Al Quran itu sebagai syair, maka sebagai orang yang terbuka mindanya, mereka tidak akan tergamak mengalunkan Al Quran untuk dapatkan kelunakan suara biarpun itu amalan tradisi bapa-bapa mereka, sebaliknya dia akan jadikan Al Quran sebagai Peringatan daripada Tuhan.

Janganlah telan membuta-tuli ambil sesuatu yang disuap. Kalau orang suap daging yang membusuk, takkanlah kita nak telan? Pandai-pandailah pilih makanan mana yang berguna dan makanan mana yang mendatangkan mudarat?

daripada dok hafal .. i like it tu ... elok biar dia hafal allah ,allah ,...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Membuka minda   Tue Sep 14, 2010 12:50 am

Quote :
Pelajaran yang diturunkan oleh Tuhan sahaja yang pasti membawa kita ke syurga. Yang di sampaikan oleh manusia, kenalah periksa dahulu sama ada selari dengan petunjuk Tuhan atau tidak. Itu gunakan jadikan Al Quran sebagai petunjuk, pembeza dan penjelas, bukannya riwayat sebagai penjelas Al Quran.

saudara juang da periksa betul2 blum....

setahu sy yg mula2 mengatakan misalnya peristiwa israk dan mikraj karut adalah....

pendakwah2 kristian...

diikuti oleh....

oreintalis barat.....

diikuti oleh.....

golongan kitab akal....

betul x....

x yek.... geek
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Tue Sep 14, 2010 9:05 am

othman wrote:

daripada dok hafal .. i like it tu ... elok biar dia hafal allah ,allah ,...
Salam,

Tak kisahlah merena nak hafal "i like it" ke atau hafal "allah", asalkan dalam kehidupan, mereka buat banyak kebaikan. Sebab balasan Tuhan berdasarkan apa yang manusia buat. Banyak buat baik, itulah orang-orang yang untung. Banyak buat jahat, itulah orang-orang yang rugi.

Kalau duk hafal "allah" sahaja, selepas itu pergi mengumpat keji, berhasad dengki, dendam-mendendami, fitnah-memfitnahi kerana nak berbangga diri, apa bezanya dengan iblis yang sebelum itu banyak bertasbih memuji Tuhan tetapi kemudiannya memusuhi Adam?

Sifat orang yang angkuh, bila Tuhan kurniakan sesuatu kebijaksanaan kepada orang lain, dia akan rasa tercabar dan cuba memperkecil-kecilkan orang yang dilebihkan oleh Tuhan itu. Bukannya dia nak contohi orang-orang yang dikurniakan kebijaksanaan itu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Tue Sep 14, 2010 9:12 am

gaara wrote:

saudara juang da periksa betul2 blum....

setahu sy yg mula2 mengatakan misalnya peristiwa israk dan mikraj karut adalah....

pendakwah2 kristian...

diikuti oleh....

oreintalis barat.....

diikuti oleh.....

golongan kitab akal....

betul x....

x yek.... geek
Salam,

Kalau kita fikir logik, jika benar pendakwah Kristian mengatakan peristiwa israk dan mikraj bawaan kitab riwayat itu adalah karut, sepatutnya mereka buat kempen bakar kitab riwayat? Tetapi kenapa mereka nak bakar Al Quran? Ini menunjukkan bagi mereka Al Quran itu lagi karut daripada kitab riwayat sebab dalam Al Quran ada ceritakan konsep Keesaan Allah yang boleh mematahkan konsep Triniti mereka.

Cerita riwayat flip-flop itu tidak menakutkan mereka sebab sama cama kisah Nabi ibrahim tawar-menawar pasal azab Tuhan yang wujud dalam Bible itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Membuka minda   Tue Sep 14, 2010 10:41 am

Bila orang Islam berdebat dgn orang Kristian, orang Islam boleh nampak apa yang dihujahkan oleh mereka sebab mereka berhujah menggunakan pandangan akal manusia sedangkan orang Islam telah memiliki iman yang tidak ada pada orang kafir. Orang Islam berpegang pada Iman lebih dari pandangan orang kafir. Kalau orang kafir kata malaikat tak ada yang ada adalah dewa itu dan ini, tentulah kita tidak akan mengikut mereka. Kalau orang Kristian kata Nabi Muhammad tidak ada yang terakhir adalah kitab injil dan Nabi Isa, adakah kita orang Islam akan percaya, kerana yang berkata Nabi Muhammad itu wujud ialah orang Islam, yang berkata akhlak Nabi Saw begitu begini adalah sejarah orang Islam. Kalau kita tidak menerima sejarah yang menceritakan kewujudan Nabi, maka al Quran juga tidak dapat dibuktikan kerana ia diwariskan oleh orang Islam. Sebab itu paderi yang tak percayakan Islam boleh membakar al quran itu tanpa rasa bersalah. Ada kah kitab itu tidak terbakar? paderi itu nak tunjukkan kepada penganutnya kitab al quran juga boleh terbakar macam buku-buku lain juga. Kalau tiada sejarah atau riwayat yang kata Nabi Muhammad itu wujud dan kitab ini diwahyukan kepada Nabi saw adakah kita akan tahu. Kalau kita tak percaya pada riwayat atau cerita tentang wujudnya Nabi saw tentu akal akan menerima kitab yang terakhir adalah injil dan Nabi Isa
adalah Nabi akhir zaman. Kita pernah mengkaji injilkah?
Paderi itu akan berkata mengapa Allah tak menyelamatkan al quran itu dari terbakar. Mengapa pula Allah menyelamatkan kaabah dari tentera Abrahah yang beragama kristian itu?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Membuka minda   Today at 8:07 am

Back to top Go down
 
Membuka minda
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 4Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» membuka pintu rejeki yang barokah
» ISLAM - ANTI KRISTUS
» memberantas praktik perdukunan di negeri kita
» membuka pintu rezeki yang barokah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: