HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Membuka minda

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Membuka minda   Thu Sep 09, 2010 10:39 am

First topic message reminder :



Konsep membuka minda boleh kita umpamakan dengan membuka mata. Jika kita bereksperimen dengan mata sendiri, kita boleh nampak perbezaan di waktu mata tertutup, terbuka sedikit, dan kelopak mata terbuka sepenuhnya.

Ketika mata tertutup, kadar cahaya yang masuk ke dalam mata menghampiri sifar. Ketika mata terbuka luas, kadar cahaya yang masuk ke dalam mata menghampiri 100% (jika keadaan di sekeliling kita adalah terang/siang).

Ketika kelopak mata tertutup, kita tidak nampak langsung imej-imej yang wujud di sekeliling kita biarpun di waktu siang. Jika kita buka sedikit kelompak mata, barulah kita nampak bentuk kasar imej di sekeliling kita, namun masih kabur dan tidak tajam bentuk imej tersebut. Tetapi setelah kita bukakan mata luas-luas, barulah imej di sekeliling kita itu dapat dilihat dengan jelas, tajam dan mudah kita bezakan di antaranya.

Begitulah keadaannya dengan minda manusia. Jika manusia itu menutup terus mindanya, cahaya yang boleh membezakan sifat baik dengan buruk, benar dengan dusta, manfaat dengan mudarat, adil dengan zalim dan sebagainya tidak masuk ke dalam jiwa manusia itu. Jika dibukakan sedikit sahaja minda itu, manusia itu masih sukar membezakan benar atau dusta dengan jelas dan tajam. Tetapi setelah manusia itu membuka mindanya luas-luas, barulah dia mudah membezakan benar atau dusta.

Jadi setelah kita mengkaji Al Quran dengan minda yang terbuka luas, kita mudah mengenali sifat kata-kata seseorang Nabi. Apabila kita sudah kenal "bentuk" atau sifat kata-kata seseorang Nabi, jika datang orang-orang yang pergunakan nama si polan bin si polan untuk mengatakan Nabi cakap/buat itu dan ini, kita mudah mengenali apakah kata-kata yang didakwa daripada Nabi benar-benar daripada Nabi atau tidak. Perumpamaannya bila kita sudah kenal ciri-ciri buah rambutan, jika ada yang bawa buah pulasan, kita tahu itu bukannya rambutan walaupun sekali pandang macam sama. Tetapi kalau kita tutup mata dan hanya bergantung pada cakap orang, jika dikatakan buah durian adalah rambutan pun kita akan percaya pada orang itu.

Kesimpulannya, kemampuan membezakan benar atau dusta bergantung kepada keluasan minda yang dibuka oleh seseorang manusia seperti mana mata yang dibuka luas-luas dapat membantu manusia itu membezakan warna putih dan hitam.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Membuka minda   Tue Sep 21, 2010 6:47 pm

gaara wrote:


tapi tempat2 lain boleh bertelanjang jika mahu ...

sebab dalam Al-quran Allah hanya suruh perempuan2 islam tutup dada je, x tutup tempat lain...


Salam,

Dalam al-quran, bukan sahaja suruh letak penudung pada dada perempuan mukmin, tapi disuruh tundukkan pandangan, jaga kemaluan dan tidak menampakkan perhiasan (bahagian-bahagian sulit dan memberahikan).

24:31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, supaya mereka menundukkan pandangan mereka, dan menjaga kemaluan mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yang nampak daripadanya; dan hendaklah mereka meletakkan penudung mereka pada dada mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa suami mereka, atau anak lelaki mereka, atau anak lelaki suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara perempuan mereka, atau perempuan mereka, atau apa yang tangan kanan mereka memiliki, atau lelaki yang melayan mereka yang tanpa mempunyai keinginan seks, atau kanak-kanak kecil yang belum mengerti aurat (bahagian-bahagian sulit) perempuan; dan janganlah juga mereka menghentakkan kaki mereka supaya perhiasan mereka yang tersembunyi diketahui. Dan bertaubatlah semua bersama kepada Allah, wahai orang-orang mukmin, agar kamu beruntung.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Wed Sep 22, 2010 7:29 am

Admin wrote:
gaara wrote:


tapi tempat2 lain boleh bertelanjang jika mahu ...

sebab dalam Al-quran Allah hanya suruh perempuan2 islam tutup dada je, x tutup tempat lain...


Salam,

Dalam al-quran, bukan sahaja suruh letak penudung pada dada perempuan mukmin, tapi disuruh tundukkan pandangan, jaga kemaluan dan tidak menampakkan perhiasan (bahagian-bahagian sulit dan memberahikan).

24:31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, supaya mereka menundukkan pandangan mereka, dan menjaga kemaluan mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yang nampak daripadanya; dan hendaklah mereka meletakkan penudung mereka pada dada mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa suami mereka, atau anak lelaki mereka, atau anak lelaki suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara perempuan mereka, atau perempuan mereka, atau apa yang tangan kanan mereka memiliki, atau lelaki yang melayan mereka yang tanpa mempunyai keinginan seks, atau kanak-kanak kecil yang belum mengerti aurat (bahagian-bahagian sulit) perempuan; dan janganlah juga mereka menghentakkan kaki mereka supaya perhiasan mereka yang tersembunyi diketahui. Dan bertaubatlah semua bersama kepada Allah, wahai orang-orang mukmin, agar kamu beruntung.
Salam,

Quote :
Hahahahahahahaha....

lawak betul la saudara juang and geng nie...
Agak-agak gara-gara suka mengejek-ejek (menganggap menyampaikan Peringatan Alalh itu perkara main-main) itulah mereka tak terperasan dalam ayat 24:31 sudah ada suruhan menutup bahagian-bahagian yang sulit dan perhiasan-perhiasan lain.

Apakah kerana taksub sangat pada si polan, sampai tertutup mata pada Al Quran? Sungguh cepat balasan Tuhan. Smile
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Membuka minda   Wed Sep 22, 2010 12:31 pm

Quote :
Batasan aurat pula tidak sama di antara perspektif Al Quran dengan perspektif si polan. Dalam Al Quran, tiada satu ayat pun mengatakan rambut wanita adalah aurat wanita yang perlu ditutup. Tetapi mengikut si polan lain ceritanya. - JUANG

Quote :
Agak-agak gara-gara suka mengejek-ejek (menganggap menyampaikan Peringatan Alalh itu perkara main-main) itulah mereka tak terperasan dalam ayat 24:31 sudah ada suruhan menutup bahagian-bahagian yang sulit dan perhiasan-perhiasan lain. - JUANG

RAMBUT ADALAH SALAH SATU DARIPADA AKSESORI/PERHIASAN - ADAKAH ANDA TIDAK PERCAYA DAN MASIH MENYANGKAL? MAKA TERMASUKLAH IA DALAM AURAT.

DAN MACAM MANA LAH SI GAARA TAK GELAK. CUBA ANDA TELITI HUJAH2 ANDA ITU. ANDA SENDIRI YANG MEMPERMAIN-MAINKAN PERINGATAN ALLAH ITU.


Quote :
Apakah kerana taksub sangat pada si polan, sampai tertutup mata pada Al Quran? Sungguh cepat balasan Tuhan.

FOBIA SUNGGUH ANDA DGN SIPOLAN2 TU EK... YANG PASTI DAN HAKIKI, TANPA SIPOLAN2 SIAPA LAN ANDA??? MOGA MENDAPAT HIDAYAH Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Wed Sep 22, 2010 2:40 pm

masterpiece7070 wrote:

RAMBUT ADALAH SALAH SATU DARIPADA AKSESORI/PERHIASAN - ADAKAH ANDA TIDAK PERCAYA DAN MASIH MENYANGKAL? MAKA TERMASUKLAH IA DALAM AURAT.
Bulu mata dan bulu kening pun termasuk dalam perhiasan wanita. Malah muka wanita yang cantik itu pun perhiasan. Tetapi kenapa terdapat perbezaan pendapat di kalangan pengikut riwayat di dalam menutup perhiasaan itu? Ada yang tutup muka habis. Ada yang kata muka tidak apa. Kita nampak tiada kesepakatan di kalangan pengikut riwayat.

Takkanlah percanggahan-percanggah itu pun tak boleh nampak?

Quote :
FOBIA SUNGGUH ANDA DGN SIPOLAN2 TU EK... YANG PASTI DAN HAKIKI, TANPA SIPOLAN2 SIAPA LAN ANDA??? MOGA MENDAPAT HIDAYAH Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Tiada siapa nak fobia dengan mana-mana si polan. Mereka pun manusia biasa macam kita juga.

Yang hairannya mereka yang fobia dengan Allah. Bila disebut nama Allah sahaja dalam kehidupan, mereka tak senang duduk. Nak juga kena ada nama-nama si polan. Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Membuka minda   Wed Sep 22, 2010 9:27 pm

Salam,

Tidak sedarkah mereka bahawa di akhirat kelak nama-nama si polan itu tidak akan dapat menolong mereka?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Membuka minda   Thu Sep 23, 2010 11:14 pm

Quote :
Bulu mata dan bulu kening pun termasuk dalam perhiasan wanita. Malah muka wanita yang cantik itu pun perhiasan. Tetapi kenapa terdapat perbezaan pendapat di kalangan pengikut riwayat di dalam menutup perhiasaan itu? Ada yang tutup muka habis. Ada yang kata muka tidak apa. Kita nampak tiada kesepakatan di kalangan pengikut riwayat.


P/S: lebih baik tutup muka habis atau tidak tutup muka habis daripada berpakaian tapi bertelanjang........
hahahahahaha......
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Membuka minda   Thu Sep 23, 2010 11:30 pm

Quote :
Bulu mata dan bulu kening pun termasuk dalam perhiasan wanita.

dan bila da ada ulamak pewaris nabi yang katakan boleh tutup muka habis dan ada pulak ulamak pewaris nabi kata tak payah tutup muka habis...

taulah kita bulu mata dan bkening boleh jadi aurat dan mungkin jugak tidak....

tapi semua ulamak pewaris nabi sepakat rambut adalah aurat....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Membuka minda   Thu Sep 23, 2010 11:32 pm

gaara wrote:
Quote :
Bulu mata dan bulu kening pun termasuk dalam perhiasan wanita. Malah muka wanita yang cantik itu pun perhiasan. Tetapi kenapa terdapat perbezaan pendapat di kalangan pengikut riwayat di dalam menutup perhiasaan itu? Ada yang tutup muka habis. Ada yang kata muka tidak apa. Kita nampak tiada kesepakatan di kalangan pengikut riwayat.


P/S: lebih baik tutup muka habis atau tidak tutup muka habis daripada berpakaian tapi bertelanjang........
hahahahahaha......

Salam,

Sama ada nak tutup muka habis atau tidak itu kemahuan individu. terpulanglah padanya. cuma, jangan anggap suruhan Tuhan kalau tiada dalam al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Membuka minda   Thu Sep 23, 2010 11:34 pm

gaara wrote:
Quote :
Bulu mata dan bulu kening pun termasuk dalam perhiasan wanita.

dan bila da ada ulamak pewaris nabi yang katakan boleh tutup muka habis dan ada pulak ulamak pewaris nabi kata tak payah tutup muka habis...

taulah kita bulu mata dan bkening boleh jadi aurat dan mungkin jugak tidak....

tapi semua ulamak pewaris nabi sepakat rambut adalah aurat....

Salam,

Tiada dalam al-quran suruh tutup rambut. terpulanglah sama ada nak ikut suruhan Tuhan atau ulama pewaris nabi itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Membuka minda   Thu Sep 23, 2010 11:39 pm

Quote :
Sama ada nak tutup muka habis atau tidak itu kemahuan individu. terpulanglah padanya. cuma, jangan anggap suruhan Tuhan kalau tiada dalam al-quran.

Quote :
Tiada dalam al-quran suruh tutup rambut. terpulanglah sama ada nak ikut suruhan Tuhan atau ulama pewaris nabi itu.

kalau da suruhan nabi supaya ikut ulamak pewaris nabi pun kita engkar bila masa plak kita boleh ikut suruhan Allah wahai saudara admin yang bijakasana.... scratch
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Membuka minda   Thu Sep 23, 2010 11:56 pm

gaara wrote:
Quote :
Sama ada nak tutup muka habis atau tidak itu kemahuan individu. terpulanglah padanya. cuma, jangan anggap suruhan Tuhan kalau tiada dalam al-quran.

Quote :
Tiada dalam al-quran suruh tutup rambut. terpulanglah sama ada nak ikut suruhan Tuhan atau ulama pewaris nabi itu.

kalau da suruhan nabi supaya ikut ulamak pewaris nabi pun kita engkar bila masa plak kita boleh ikut suruhan Allah wahai saudara admin yang bijakasana.... scratch

Dalam al-quran, tiada suruhan pun supaya ikut ulamak pewaris nabi itu. kalau ada, tuan boleh buktikan di sini. terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Membuka minda   Fri Sep 24, 2010 8:35 am

Salam,

Benar Bayau. Sama ada seseorang itu nak tutup rambut ke, pakai serban ke, pakai topi koboi ke, itu terpulang kepada citarasa masing-masing. Tetapi jangan buat dusta mengatakan Allah yang tetapkan kena buat macam itu dan kononnya dapat banyak pahala, tanpa mampu kemukakan ayat-ayat Allah. Di antara ayat-ayat Tuhan dengan ayat-ayat si polan itukan jauh berbeza? Smile

Yang mendakwa adanya "ulamak pewaris Nabi" pun bukan daripada ayat-ayat Tuhan, tetapi ayat-ayat si polan dan si polan. Makin menjelaskan lagi mereka lebih percayakan si polan berbanding Tuhan.

Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Membuka minda   Today at 7:33 pm

Back to top Go down
 
Membuka minda
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-
» membuka pintu rejeki yang barokah
» ISLAM - ANTI KRISTUS
» memberantas praktik perdukunan di negeri kita
» membuka pintu rezeki yang barokah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: