HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Hidangan dari Langit

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Hidangan dari Langit   Sun Sep 12, 2010 10:28 am

First topic message reminder :

masterpiece7070 wrote:
Quote :
AQ 5:114. Berkata Isa putera Mariam, "Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit, yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dan satu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi rezeki."

Apasal la DIA mintak sebuah meja hidangan??Laughing Laughing Laughing

Peliknya terjemahan nih... Mad Mad Mad

Dan semakin pelik-pelik jadinya...

Saya memahami hidangan sebagai makanan hati, berupa petunjuk kebenaran dari Allah.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 15, 2010 2:56 am

Salam,

Ayat 2:196 menunjukkan orang-orang yang hidup dalam keluarga yang tidak mengakui ketetapan-ketetapan Tuhan memerlukan ruang waktu yang lebih untuk membuat penyelidikan dan berpuasa sebab bukan senang nak kikis kepercayaan tradisi. Yang paling terkejut bila seseorang itu hendak kembali kepada ketetapan Tuhan adalah keluarga terdekat. Mereka sukar menerima perbezaan cara beramal walaupun setiap burung-burung yang sama jenis pun berbeza amalan mereka dalam sesuatu masa (sebab itu kita tak pernah nampak burung berjemaah buat sesuatu amalan ritual mengadap objek-objek tertentu).

Tetapi bagi yang berada dalam keluarga yang sudah boleh terima ketetapan yang direstui Tuhan, mereka mudah melakukan apa jua kaedah puasa sebab mereka sudah faham apa tujuan puasa itu. Mereka tidak rasa pelik melihat perbezaan cara beramal di antara seseorang manusia dengan manusia lain.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 15, 2010 3:03 am

Salam Juang,

Benar. Sebab itulah jika kita teliti betul-betul suruhan haj (menyelidik) itu bukan saja diseru kepada orang-orang yang percaya bahkan kepada seluruh manusia.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 15, 2010 3:23 am

Salam,

Penyelidikan sebenarnya common sense. Kalau kita lihat anak-anak kecil, mereka pun banyak selidik macam-macam perkara yang mereka nampak. Mereka nak tahu itu dan ini. Tak payah mak bapak mereka suruh pun mereka nak ambil tahu macam-macam.

Namun kenapa Al Quran tekankan pasal penyelidikan ini kerana ada manusia yang bila dewasa, mereka sudah hilang minat menyelidik walaupun masa kecil-kecil dahulu mereka suka bereksperimen macam-macam sampai kena marah dengan mak-bapak mereka. Apabila dewasa, mereka sudah jadi pak turut membuta-tuli.

Maka Al Quran peringatkan kembali pasal kebaikan membuat penyelidikan kerana itu adalah antara fitrah manusia dan cara untuk manusia mudah dapat petunjuk.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 15, 2010 3:30 am

Juang wrote:
Salam,

Penyelidikan sebenarnya common sense. Kalau kita lihat anak-anak kecil, mereka pun banyak selidik macam-macam perkara yang mereka nampak. Mereka nak tahu itu dan ini. Tak payah mak bapak mereka suruh pun mereka nak ambil tahu macam-macam.

Namun kenapa Al Quran tekankan pasal penyelidikan ini kerana ada manusia yang bila dewasa, mereka sudah hilang minat menyelidik walaupun masa kecil-kecil dahulu mereka suka bereksperimen macam-macam sampai kena marah dengan mak-bapak mereka. Apabila dewasa, mereka sudah jadi pak turut membuta-tuli.

Maka Al Quran peringatkan kembali pasal kebaikan membuat penyelidikan kerana itu adalah antara fitrah manusia dan cara untuk manusia mudah dapat petunjuk.

Salam Juang,

R & D adalah penjana kepada pembangunan dunia dalam semua sektor kehidupan. Itulah sebenarnya Haji & Umrah. Ia perlu dan boleh dilakukan di mana saja kita berada. Mengunjungi kiub batu tidak akan memperkembangkan apa-apa ilmu dan tidak juga akan membangunkan apa-apa faedah untuk kehidupan manusia. Haji & Umrah (R & D) yang sebenarnya adalah menyelidik ilmu Tuhan dan membangunkan teknologi yang dapat membina tamadun dan kemakmuran sejagat. Sebab itulah negara-negara yang maju di dunia hari ini adalah negara-negara yang amat mementingkan haj & umra (R & D) mereka.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 15, 2010 3:55 am

Salam,

Nak buat macam mana TM. Bagi mereka, kemajuan itu adalah perkara duniawi. Mengunjungi kiub batu itulah perkara akhirat. Tetapi bila mereka melihat orang-orang Barat itu kaya dan mempunyai kuasa beli yang tinggi, mereka kata dunia ini tidak adil, walhal mereka-lah masyarakat yang pemalas berR&D dan suka mengharap subsidi.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 15, 2010 8:40 am

Salam,

Diskusi dalam topik ini berawal dari ayat:

[quote="masterpiece7070"]
Quote :
AQ 5:114. Berkata Isa putera Mariam, "Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit, yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dan satu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi
rezeki."

Terjemahan di atas menggiring/memaksa pemahaman agar hidangan (maidatan) diartikan sebagai makanan jasmani dengan menambahkan kata sebuah meja.

Padahal dalam teks ayat tersebut tidak ada kata yang dapat diterjemahkan dengan sebuah meja.

Quote :
Qala AAeesa ibnu maryama allahumma rabbana anzil AAalayna maidatan mina alssamai takoonu lana AAeedan liawwalina waakhirina waayatan minka waorzuqna waanta khayru alrraziqeena

Selain itu, frasa:

liawwalina waakhirina
diterjemahkan:
yang pertama dan yang akhir bagi kami,

tidak cocok

karena

li bukan berarti yang

tetapi

li = atas/bagi.

Jadi hidangan (maidatan) dari langit tersebut akan menjadi ayat atas/bagi orang dahulu (awwalin) dan orang belakangan (akhirin).

Artinya hidangan (maidatan) yang diturunkan dari langit tersebut, yang merupakan ayat, masih ada sekarang yang dapat dijadikan makanan/santapan bagi orang yang hidup kini.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 15, 2010 8:06 pm

Salam,

Al Quran itulah santapan jiwa yang diumpamakan sebagai hidangan daripada langit kerana turunkan Al Quran seperti mana hujan turun mencurah-curah dari langit. Kalau sesiapa dapat faham konsep ilham(wahyu) turun, mereka boleh faham apa yang dimaksudkan sebagai hidangan daripada langit.

Al Quran banyak guna perumpamaan atau analogi untuk memperjelaskan sesuatu yang berkait dengan kejiwaan atau kerohanian. Tetapi ada manusia gagal memahami analogi tersebut sehingga mereka ingat sesuatu yang fizikal semata-mata.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 15, 2010 9:04 pm

kenapa makanan yg di makan oleh mariam yg di dapati dgn cara yg pelik jugak tidak katakan makanan rohani . kenapa tak dikata mariam dikuatkan semangatnya dgn kata2 nabi isa .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 8:55 am

Juang wrote:

Al Quran itulah santapan jiwa yang diumpamakan sebagai hidangan daripada langit kerana turunkan Al Quran seperti mana hujan turun mencurah-curah dari langit. Kalau sesiapa dapat faham konsep ilham(wahyu) turun, mereka boleh faham apa yang dimaksudkan sebagai hidangan daripada langit.

Al Quran banyak guna perumpamaan atau analogi untuk memperjelaskan sesuatu yang berkait dengan kejiwaan atau kerohanian. Tetapi ada manusia gagal memahami analogi tersebut sehingga mereka ingat sesuatu yang fizikal semata-mata.

Hidangan adalah sesuatu yang sudah tersaji, tinggal disuap ke dalam mulut.

Alquran berisi petunjuk yang tinggal dilaksanakan, didengar lalu dilaksanakan, dan itulah sikap islam (berserah diri) yang harus ditunjukkan oleh orang islam (muslim).

Petunjuk dalam Alquran tidak perlu disiapkan, digodok, dimasak dan dibumbui dengan Riwayat.

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 12:12 pm

othman wrote:
kenapa makanan yg di makan oleh mariam yg di dapati dgn cara yg pelik jugak tidak katakan makanan rohani . kenapa tak dikata mariam dikuatkan semangatnya dgn kata2 nabi isa .
Salam,

Sebab Allah tidak mahu kita jadi manusia yang suka disuapkan, tanpa mahu memikirkan. Sebab itu ada ayat Al Quran suruh fikirkan apa yang Nabi jelaskan kepada kita (16:44). Sifat utama orang-orang kafir terdahulu, mereka pemalas nak memikirkan kepercayaan tradisi mereka. Maka sudah tentu Al Quran diturunkan dalam bentuk untuk menggalakkan manusia berfikir agar tidak sama perangai macam orang kafir terdahulu. Maka Al Quran banyak mengandungi analogi dan perumpamaan untuk menggalakkan manusia berfikir.

Jadi hanya orang-orang yang berfikir sahaja nampak maksud makanan daripada langit itu sebenarnya ilham, idea atau wahyu sebab dengan rajin berfikirlah manusia dapat bermacam-macam idea.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 12:20 pm

Juang wrote:
othman wrote:
kenapa makanan yg di makan oleh mariam yg di dapati dgn cara yg pelik jugak tidak katakan makanan rohani . kenapa tak dikata mariam dikuatkan semangatnya dgn kata2 nabi isa .
Salam,

Sebab Allah tidak mahu kita jadi manusia yang suka disuapkan, tanpa mahu memikirkan. Sebab itu ada ayat Al Quran suruh fikirkan apa yang Nabi jelaskan kepada kita (16:44). Sifat utama orang-orang kafir terdahulu, mereka pemalas nak memikirkan kepercayaan tradisi mereka. Maka sudah tentu Al Quran diturunkan dalam bentuk untuk menggalakkan manusia berfikir agar tidak sama perangai macam orang kafir terdahulu. Maka Al Quran banyak mengandungi analogi dan perumpamaan untuk menggalakkan manusia berfikir.

Jadi hanya orang-orang yang berfikir sahaja nampak maksud makanan daripada langit itu sebenarnya ilham, idea atau wahyu sebab dengan rajin berfikirlah manusia dapat bermacam-macam idea.

Sebab Allah tidak mahu kita jadi manusia yang suka disuapkan, tanpa mahu memikirkan



mariam pun macam tu jugak jadi sesuailah dengan ayat sedara

Jadi hanya orang-orang yang berfikir sahaja nampak maksud makanan daripada langit itu sebenarnya ilham,


Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 12:33 pm

faried wrote:

Hidangan adalah sesuatu yang sudah tersaji, tinggal disuap ke dalam mulut.

Alquran berisi petunjuk yang tinggal dilaksanakan, didengar lalu dilaksanakan, dan itulah sikap islam (berserah diri) yang harus ditunjukkan oleh orang islam (muslim).

Petunjuk dalam Alquran tidak perlu disiapkan, digodok, dimasak dan dibumbui dengan Riwayat.

Salam Faried,

Tepat sekali. Al Quran itu umpama hidangan yang sudah berada depan mata. Untuk menghadamkan Al Quran kita perlu guna akal untuk menyuapnya masuk ke dalam hati bagi membentuk kefahaman, seperti mana kita perlu gunakan tangan untuk suapkan nasi masuk ke mulut dan dihadam dalam perut untuk diambil khasiatnya. Tetapi bila ada manusia kata "dalam Islam tak boleh guna akal", tahulah kita kena mereka tak faham-faham pengajaran Al Quran itu seperti orang yang tak mahu guna tangan untuk suapkan nasi sehingga mereka tak kenyang-kenyang biarpun nasi ada depan mata.

Al Quran itu adalah hidangan yang bersih dan terpelihara. Sedangkan riwayat itu adalah makanan yang bercampur-baur dengan sesuatu yang mengotorkan. Kalau makanan fizikal pun kita berhati-hati agar tidak bercampur dengan sebarang kekotoran, sepatutnya untuk hidangan jiwa, perlulah berhati-hati sebelum mempercayainya, bukannya main telan membuta-tuli bila disuapkan sesuatu perkara.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 12:42 pm

othman wrote:

Sebab Allah tidak mahu kita jadi manusia yang suka disuapkan, tanpa mahu memikirkan



mariam pun macam tu jugak jadi sesuailah dengan ayat sedara

Jadi hanya orang-orang yang berfikir sahaja nampak maksud makanan daripada langit itu sebenarnya ilham,


Salam,

Petunjuk Tuhan yang Nabi Isa sampaikan kepada Mariam itu umpama Al Quran yang telah terhidang di hadapan mata kita. Di sinilah logiknya kenapa Mariam memilih untuk tidak mahu berkata-kata dengan manusia kerana dia mahu meluangkan masa memikirkan Petunjuk Tuhan tersebut. Memang fitrah manusia, kalau memikirkan apa-apa perkara pun, mereka tidak boleh buat dalam keadaan bercakap-cakap dengan manusia lain kerana nanti hilang penumpuan berfikir. Dan itu membuktikan Mariam adalah seorang pemikir.

Oleh kerana Mariam memperlihatkan keislamannya dengan memikirkan petunjuk Allah yang terhidang di hadapannya, takkanlah kita setakat mengaku Islam tetapi Al Quran yang terhidang depan mata kita pun kita buat tak endah. Islam apa kebendanya macam itu?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 1:18 pm

Juang wrote:
othman wrote:

Sebab Allah tidak mahu kita jadi manusia yang suka disuapkan, tanpa mahu memikirkan



mariam pun macam tu jugak jadi sesuailah dengan ayat sedara

Jadi hanya orang-orang yang berfikir sahaja nampak maksud makanan daripada langit itu sebenarnya ilham,


Salam,

Petunjuk Tuhan yang Nabi Isa sampaikan kepada Mariam itu umpama Al Quran yang telah terhidang di hadapan mata kita. Di sinilah logiknya kenapa Mariam memilih untuk tidak mahu berkata-kata dengan manusia kerana dia mahu meluangkan masa memikirkan Petunjuk Tuhan tersebut. Memang fitrah manusia, kalau memikirkan apa-apa perkara pun, mereka tidak boleh buat dalam keadaan bercakap-cakap dengan manusia lain kerana nanti hilang penumpuan berfikir. Dan itu membuktikan Mariam adalah seorang pemikir.

Oleh kerana Mariam memperlihatkan keislamannya dengan memikirkan petunjuk Allah yang terhidang di hadapannya, takkanlah kita setakat mengaku Islam tetapi Al Quran yang terhidang depan mata kita pun kita buat tak endah. Islam apa kebendanya macam itu?

ya la dgn al quran takkan kita nak bercakap pulak .dgn nabi kita bercakap la ..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 1:24 pm

othman wrote:

ya la dgn al quran takkan kita nak bercakap pulak .dgn nabi kita bercakap la ..
Salam,

Al Quran diturunkan sebagai pembeza, petunjuk dan penjelasan agar kita ambil Peringatan apa yang disampaikan. Bukannya untuk kita bercakap dengan Al Quran.

Takkanlah nak gunakan Al Quran kena pada tempatnya pun tak tahu-tahu lagi?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 1:31 pm

Juang wrote:
othman wrote:

ya la dgn al quran takkan kita nak bercakap pulak .dgn nabi kita bercakap la ..
Salam,

Al Quran diturunkan sebagai pembeza, petunjuk dan penjelasan agar kita ambil Peringatan apa yang disampaikan. Bukannya untuk kita bercakap dengan Al Quran.

Takkanlah nak gunakan Al Quran kena pada tempatnya pun tak tahu-tahu lagi?

kamu tak faham lagi ke .. nabi isa tu dia boleh bercakap jadi mariam cuma dengar sahaja , nak pikir apa lagi . kalau dia tak bercakap nabi isa akan bercakap bagi pihaknya . kalau kamu bawak al quran dan bila orang tanya, contohnya kamu di tangkap kerana merogol dan kamu diam lepas tu tunjuk al quran tentu lah orang kata kamu gila atau bisu .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 1:36 pm

othman wrote:

kamu tak faham lagi ke .. nabi isa tu dia boleh bercakap jadi mariam cuma dengar sahaja , nak pikir apa lagi . kalau dia tak bercakap nabi isa akan bercakap bagi pihaknya . kalau kamu bawak al quran dan bila orang tanya, contohnya kamu di tangkap kerana merogol dan kamu diam lepas tu tunjuk al quran tentu lah orang kata kamu gila atau bisu .
Salam,

Cikgu kat sekolah pun bercakap dan pelajar Cina dan Melayu mendengarkannya. Tetapi kenapa ada perbezaan di antara pelajar-pelajar tersebut dalam memahami apa yang disampaikan. Itu menunjukkan setakat mendengar sahaja tanpa berfikir, manusia takkan dapat kefahaman.

Maka sebab itu Mariam perlukan waktu untuk memahami apa yang Nabi Isa itu sampaikan walaupun medium Petunjuk Tuhan itu guna ucapan Nabi Isa dan medium Petunjuk Tuhan yang ada pada kita adalah tulisan (Al Quran).
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 1:47 pm

Juang wrote:
othman wrote:

kamu tak faham lagi ke .. nabi isa tu dia boleh bercakap jadi mariam cuma dengar sahaja , nak pikir apa lagi . kalau dia tak bercakap nabi isa akan bercakap bagi pihaknya . kalau kamu bawak al quran dan bila orang tanya, contohnya kamu di tangkap kerana merogol dan kamu diam lepas tu tunjuk al quran tentu lah orang kata kamu gila atau bisu .
Salam,

Cikgu kat sekolah pun bercakap dan pelajar Cina dan Melayu mendengarkannya. Tetapi kenapa ada perbezaan di antara pelajar-pelajar tersebut dalam memahami apa yang disampaikan. Itu menunjukkan setakat mendengar sahaja tanpa berfikir, manusia takkan dapat kefahaman.

Maka sebab itu Mariam perlukan waktu untuk memahami apa yang Nabi Isa itu sampaikan walaupun medium Petunjuk Tuhan itu guna ucapan Nabi Isa dan medium Petunjuk Tuhan yang ada pada kita adalah tulisan (Al Quran).

Salam,

Isa yang merupakan bayi baru lahir itu tentulah bercakap kerana Tuhan mengajarnya. Maryam bukan saja mendengar Isa tetapi dalam konteks yang lebih besar dia mendengar kata Tuhannya. Tuhan kata apabila orang yang percaya disampaikan kepada mereka ayat-ayatNya maka mereka berkata, kami dengar dan kami taat.

Semudah itu saja. Hanya orang yang tidak percaya saja banyak songeh seerti Yahudi dengan lembu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 2:02 pm

Salam TM,

Salah satu sifat mulia Mariam yang boleh kita lihat daripada kisah tersebut adalah dia sanggup merendah dirinya pada anaknya sendiri walaupun anaknya masih bayi lagi. Ini menunjukkan Mariam tidak memandang pada zahir, tetapi pada isi kata-kata Nabi Isa itu.

Tetapi cuba lihat perangai orang-orang musyrik macam dalam kisah Nabi Ibrahim. Oleh kerana Nabi Ibrahim ketika itu masih muda lagi, kaum musyrik itu (termasuk bapanya sendiri) memperlekehkan apa yang baginda sampaikan biarpun kata-kata baginda itu masuk akal.

Begitulah cabaran bila hidup dalam masyarakat yang suka buat amalan-amalan tak masuk akal dan menurut kepercayaan tradisi. Mereka suka pandang pada usia bukan pada isi kata-kata.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Thu Sep 16, 2010 3:02 pm

Salam,

Ada yang pelik memikirkan bagaimana Nabi Isa boleh tahu bercakap semasa bayi lagi. Tetapi kalau kita fikir logik, ia bukannya perkara yang mustahil kerana jalan ke arahnya ada.

Pertama kita kena faham, fitrah manusia belajar melalui contoh. Contoh yang paling dekat dengan seseorang bayi itu adalah ibubapanya sendiri. Bayi ketika di dalam perut sudah memiliki pendengaran yang baik. Tidak mustahil Nabi Isa mula belajar bercakap ketika di dalam rahim ibunya iaitu apabila mendengar suara ibunya.

Kemampuan bertutur seseorang manusia pula berbeza-beza. Ada budak-budak yang cepat bercakap ada yang lambat bercakap. Sama macam kemampuan berjalan juga berbeza-beza. Ada yang cepat dan ada yang lambat.

Dan kecepatan manusia belajar dan mencapai sesuatu kejayaan bergantung kepada semangat dalam diri manusia itu sendiri. Tidak mustahil Nabi Isa adalah seorang yang bersemangat tinggi sehingga mampu belajar bertutur dalam masa yang cepat berbanding bayi-bayi biasa. Sama konsepnya ada bayi yang keluar awal biarpun tak cukup 9 bulan dan ada bayi yang lambat keluar biarpun sudah lebih 9 bulan. Semuanya atas semangat yang ada dalam diri.

Begitu juga ada manusia 30 tahun mengadap Al Quran pun tak faham-faham isi kandungannya sebab tiada semangat nak mendalaminya. Tetapi ada manusia dapat memahami apakah mesej sebenar Al Quran dalam masa yang cepat kerana semangat yang tinggi untuk memahaminya.

Begitulah pentingnya menjadi seorang manusia yang bersemangat tinggi macam yang ada dalam diri para Nabi-nabi terdahulu.

Orang-orang Barat berjaya bukannya sebab Allah berikan mereka otak yang bijaktanpa apa-apa usaha daripada mereka, tetapi kerana semangat dalam diri mereka nak jadi bijak itulah menjadikan mereka dapat keizinan daripada Allah untuk jadi bijak. Tetapi orang-orang Islam hari ini walaupun ada otak yang sama saiznya, tetapi sebab semangat dalam diri itu rendah dan cepat berputus asa, mereka gagal menyaingi orang-orang Barat tersebut. Apa yang mereka tahu hanyalah nak berbangga diri kononnya mereka sahajalah yang Islamnya.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Mon Sep 20, 2010 7:03 pm

Laughing Laughing Laughing

GELAK SAKAN AKU DIBUATNYA OLEH PUAK2 AKAL NIH... MEMANG HEBAT AKAL2 DEPA NIH KALU BAB MEMBELIT DAN MEMUTAR ALAM... DAH TU NGAKU ORANG ISLAM PAK TU... ISHK3 SEDIHNYA AKU DGN PUAK2 NIH...

AKU TANYA KENAPA TERJEMAHAN DIA SEBUAH MEJA HIDANGAN?

ULANG SEKALI LAGI SEBUAH MEJA HIDANGAN DAN BUKANNYA HIDANGAN...

YANG DUK PI MINTAK MEJA TU APA BARANG???

SEBAB TU AKU KATA KAMU PUAK2 AKAL NIH BUTA MATA HATI... DAH TU TAK MAHU TERIMA PLAK BILA ORANG DAH BAGI TAU PERKARA YANG BETUL...


Laughing Laughing Laughing

lol!
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Tue Sep 21, 2010 10:07 am

masterpiece7070 wrote:


AKU TANYA KENAPA TERJEMAHAN DIA SEBUAH MEJA HIDANGAN?

ULANG SEKALI LAGI SEBUAH MEJA HIDANGAN DAN BUKANNYA HIDANGAN...

YANG DUK PI MINTAK MEJA TU APA BARANG???

Berikut adalah terjemahan yang anda kemukakan.

[quote="masterpiece7070"]
Quote :
AQ 5:114. Berkata Isa putera Mariam, "Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit, yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dan satu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi rezeki."

Dalam transliterasi ayat 5.114 tersebut tidak ada kata yang dapat diterjemahkan dengan meja. Dalam 5.114 hanya disebutkan maidatan,

dan maidatan = hidangan,

maidatan bukan berarti sebuah meja hidangan.

Quote :
AQ 5:114. Qala AAeesa ibnu maryama allahumma rabbana anzil AAalayna maidatan mina alssamai takoonu lana AAeedan liawwalina waakhirina waayatan minka waorzuqna waanta khayru alrraziqeena

Dalam terjemahan Malay memang tidak ada disebutkan meja.

Quote :
5:114 (Malay) "Isa putra Maryam berdoa: ""Ya Tuhan kami, turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya) akan menjadi hari raya bagi kami yaitu bagi orang-orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, dan menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau; beri rezekilah kami, dan Engkaulah Pemberi rezeki Yang Paling Utama""."




Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Tue Sep 21, 2010 2:00 pm

[quote="faried"]
masterpiece7070 wrote:


AKU TANYA KENAPA TERJEMAHAN DIA SEBUAH MEJA HIDANGAN?

ULANG SEKALI LAGI SEBUAH MEJA HIDANGAN DAN BUKANNYA HIDANGAN...

YANG DUK PI MINTAK MEJA TU APA BARANG???

Berikut adalah terjemahan yang anda kemukakan.

masterpiece7070 wrote:
Quote :
AQ 5:114. Berkata Isa putera Mariam, "Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit, yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dan satu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi rezeki."

Dalam transliterasi ayat 5.114 tersebut tidak ada kata yang dapat diterjemahkan dengan meja. Dalam 5.114 hanya disebutkan maidatan,

dan maidatan = hidangan,

maidatan bukan berarti sebuah meja hidangan.

Quote :
AQ 5:114. Qala AAeesa ibnu maryama allahumma rabbana anzil AAalayna maidatan mina alssamai takoonu lana AAeedan liawwalina waakhirina waayatan minka waorzuqna waanta khayru alrraziqeena

Dalam terjemahan Malay memang tidak ada disebutkan meja.

Quote :
5:114 (Malay) "Isa putra Maryam berdoa: ""Ya Tuhan kami, turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya) akan menjadi hari raya bagi kami yaitu bagi orang-orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, dan menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau; beri rezekilah kami, dan Engkaulah Pemberi rezeki Yang Paling Utama""."





SEBAB ITU TIMBUL PELBAGAI KEMUSYKILAN APABILA PUAK2 AKAL MEMBERIKAN TERJEMAHAN MEREKA SENDIRI. BILA DITEGURKAN SIKIT SEMUA MELENTING... KATA TERJEMAHAN TU BERSANDARKAN DARI KATA AKAR LA, KATA UMBUT LA, ARAB TRADISI LA, LELUCON LA... ISKH3

SEBAB TU LA SEPATUTNYA HANYA HIDANGAN, TIBA2 PUAK TU TERJEMAH MENJADI SEBUAH MEJA HIDANGAN...
No No No
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Tue Sep 21, 2010 5:43 pm

masterpiece7070 wrote:

SEBAB TU LA SEPATUTNYA HANYA HIDANGAN, TIBA2 PUAK TU TERJEMAH MENJADI SEBUAH MEJA HIDANGAN... No No No

Terjemahan sebuah meja hidangan anda yang kemukakan, jangan dituduhkan kepada orang lain.

masterpiece7070 wrote:
Quote :
AQ 5:114. Berkata Isa putera Mariam, "Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit, yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dan satu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi rezeki."



Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Wed Sep 22, 2010 12:58 am

Salam....

rupa-rupanya saudara faried nie kurang daya ingatan.....

oooopppppsssss... cory....

klau2 nak tau ........

AQ 5:114. Berkata Isa putera Mariam, "Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit, yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dan satu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi rezeki."

di bawa oleh saudara payau yang putih.....

dan detail2 nya adalah......

Topic: Doa Orang Musyrik: "Allahumma" (Ya Allah,)

Tarikh dan waktu: Wed Sep 08, 2010 12:32 am......


lol! lol!


APA DA MEJA HIDANGAN
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Hidangan dari Langit   Today at 8:11 am

Back to top Go down
 
Hidangan dari Langit
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Suara Terompet dari Langit
» HARI RAYA TURUNNYA HIDANGAN DARI LANGIT
» Menjawab Fitnah Kafir : Heylel Ben Shachar
» bendera hitam dari timur
» Iblis tercipta dari api, kenapa bisa tersiksa di neraka?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: