HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Thu Sep 16, 2010 3:50 pm

First topic message reminder :

22:72. Dan apabila ayat-ayat Kami dibacakan kepada mereka, bukti-bukti yang jelas, kamu mengenali pada muka orang-orang yang tidak percaya akan penolakan; hampir-hampir mereka menyerang orang-orang yang membacakan mereka ayat-ayat Kami. Katakanlah, "Bolehkah aku memberitahu kamu sesuatu yang lebih buruk daripada yang itu? Api - Allah menjanjikannya kepada orang-orang yang tidak percaya - satu kepulangan yang buruk!"

Apakah perbezaan "ayat-ayat Kami" dengan "ayat-ayat si polan"? Kalau kita membacakan "ayat-ayat Kami" itu, yang marah dan menyerang kita hanyalah orang-orang kafir sedangkan bagi orang-orang yang beriman dan berbuat kebaikan, "ayat-ayat Kami" itu menjadi berita gembira kepada mereka.

Sebaliknya "ayat-ayat si polan" menyebabkan manusia berpuak-puak seperti mana keadaan orang Yahudi dengan orang Nasrani yang Rasulullah nampak pada zamannya dan seperti keadaan orang Sunnah dan Syiah yang kita nampak pada hari ini.

Kenapa wujudnya kesan perbezaan di antara "ayat-ayat Kami" dengan "ayat-ayat si polan"? "Ayat-ayat Kami" mengajak manusia mengagungkan Allah semata-mata untuk menjadi orang yang merendah diri, sebaliknya "ayat-ayat si polan" menjadikan manusia itu taksub dengan anutan tradisinya dan angkuh merasakan puak mereka sahaja yang benar.

Jadi patutkah kita sematkan dalam hati "ayat-ayat si polan" sehingga menolak "ayat-ayat Kami" itu? Hanya orang yang tak berakal sahaja buat begitu.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 12:18 am

Quote :
CUBA PERHATIKAN BAIK2 YANG SAYA BOLD ITU.....

TAKKAN LAH IA MEMBAWA MAKSUD YANG MENGAJARKAN AL-QURAN SERTA AL-QURAN DAN AL-QURAN....

FIKIRLAH BAIK2 SAUDARA ADMIN......

Salam,

Ia adalah kebijaksanaan. Al-quran serta kebijaksanaan. Maknanya, jika kita membaca dan memahami al-quran, kita akan mendapat hikmah kebijaksanaan seperti dalam ayat terjemahan yang tuan beri itu. Tuan kena faham bahawa ayat al-quran itu jelas. jika tiada dinyatakan secara jelas adanya sunnah/ hadis nabi, usah kita mereka-reka ucapan.

Quote :
inilah saya cakap geng2 nie suka putar belit...

cakap cm tu merajuk plak saudara nie.... tapi itulah kenyataannya dgn geng2 dlm forum nie....

cuba faham balik betul2...

TIDAKLAH RASUL BERKATA MENGIKUT HAWA NAFSUNYA...

MAKSUDNYA TERMASUK KATA HARIAN LA TU.......

SEBAB ADA PERKATAAN "MENGIKUT HAWA NAFSUNYA"....

MAKSUDNYA SEGALA KATA2 HARIAN DAN TINGKAH LAKUNYA ADALAH MELALUI WAHYU...

DAN KENAPE AYAT YG TURUN TU TIDAK SEPERTI YANG SAUDARA ADMIN PUSING TU YEK....

KAJI2 LAH BALIK BAIK2 TANPA MENGIKUT HAWA NAFSU YEK.... Very Happy

tidaklah berkata-kata mengikut hawa nafsunya melainkan apa yang telah diwahyukan kepadanya

berkata-kata dengan membaca wahyu ayat-ayat al-quran yang diturunkan kepadanya tanpa mengikut hawa nafsunya

CUBA TANYA BUDAK SEKOLAH MAKSUDNYA SAMA KE TAK.....

Katalah apa saja tuan nak kata. putar belit ke, putar alam ke tidak memberi kesan pun pada saya. katalah apa saja tuan nak kata. saya tak kisah. saya tetap mahu mengikut petunjuk dalam al-quran.

Cuba tuan fikirkan, kalaulah semua kata-kata nabi itu adalah wahyu, maknanya jika nabi nak meminta sesuatu atau nak pergi tidur, makan dsb adakah ianya wahyu juga?

Sebagai contoh;

"Saya nak makan buah kurma hari ini".
"Saya nak pergi buang air."

Apakah ini wahyu dari Allah juga?

Sebab itu dalam menyampaikan wahyu, nabi berkata-kata dengan membaca wahyu ayat-ayat al-quran yang diturunkan kepadanya tanpa mengikut hawa nafsunya.

nabi tidak mereka-reka ucapan (tidak mengikut hawa nafsunya dalam menyampaikan wahyu Allah). kalau dia mereka-reka ucapan, sudah tentu nyawanya akan melayang. dia hanya menyampaikan apa yang diwahyukan kepadanya sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 12:35 am

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Saya tidak mendapat pesanan rasul tetapi saya mendapat pesanan/petunjuk Tuhan iaitu Al-Quran. Rasul telah menyampaikan Al-Quran pada awal ia diturunkan dan kemudian ia diwariskan oleh Tuhan melalui pelbagai jenis orang lain.

PATUT LA, SEBAB TU TAK TAHU DAN TAK FAHAM APA ITU HADIS. DISEBABKAN KEJAHILAN/KEBODOHAN SENDIRI, SIPOLAN2 PULA YG MENJADI MANGSA.

Quote :
35:32 Kemudian Kami mewariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih dari hamba-hamba Kami. Bagaimanapun sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan, begitulah manfaat yang besar.

AMAT MUSYKIL NIH...

SIAPAKAH ORANGNYA YANG MEWARISKAN KITAB ITU UTK ANDA WAHAI TOLOKMINDA?

P.S - DAN PERSOALAN SAYA MASIH BELUM TERJAWAB SEPENUHNYA:

TOLONG NYATAKAN BAGAIMANA KALIAN MENDAPAT PESANAN DARI RASULULLAH?



Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Salam,

Sudah saya tunjukkan penjelasan Tuhan tentang siapa yang Tuhan jadikan pewaris Al-Quran. Cuba baca betul-betul. Ia bukanlah ayat yang sukar difahami.

Quote :
35:32 Kemudian Kami mewariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih dari hamba-hamba Kami. Bagaimanapun sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan, begitulah manfaat yang besar.

Dari bahagian yang saya highlightkan Tuhan menjelaskan siapa orang yang menjadi pewaris Al-Quran. Tuhan kata, sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan.

Maknanya, siapa saja boleh jadi pewaris Al-Quran. Yang engkar, yang ikut sikit-sikit atau yang ikut sepenuhnya - siapa saja boleh jadi pewaris Al-Quran. Yang penting bukan mereka yang mewariskan Al-Quran. Tetapi yang penting adalah Kitab itu sampai kepada kita dan untuk kita memahami dan menjadikan isi kandungannya sebagai komitmen (solaa) kita.

Bagaimana saya mendapat pesanan rasulullah? Kan saya dah kata saya tidak dapat apa-apa pesanan dari Nabi tetapi saya dapat pesanan Tuhan iaitu KitabNya Al-Quran. Nabi diutuskan Tuhan bukan untuk menyampaikan pesanan peribadi, Tuhan utuskan dia untuk menyampaikan Al-Quran - iaitu Kitab Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 2:20 am

Quote :
Ia adalah kebijaksanaan. Al-quran serta kebijaksanaan. Maknanya, jika kita membaca dan memahami al-quran, kita akan mendapat hikmah kebijaksanaan seperti dalam ayat terjemahan yang tuan beri itu. Tuan kena faham bahawa ayat al-quran itu jelas. jika tiada dinyatakan secara jelas adanya sunnah/ hadis nabi, usah kita mereka-reka ucapan.

betulkah pendapat ini???

kalau dengan membaca Al-quran kita dapat hikmah kebijaksanaan....

kenape dalam ayat tersebut berbunyi mengajar Alquran dan Hikmah?

nampak tak perbezaanya saudara ????....

maksudnya kalau mengikut ayat tersebut nabi mengajar al-quran dan Al-hikmah (sunnah dan hadis )

dan bukanya membaca al-quran kita dapt hikmah kebijaksanaan...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 2:29 am

gaara wrote:
Quote :
Ia adalah kebijaksanaan. Al-quran serta kebijaksanaan. Maknanya, jika kita membaca dan memahami al-quran, kita akan mendapat hikmah kebijaksanaan seperti dalam ayat terjemahan yang tuan beri itu. Tuan kena faham bahawa ayat al-quran itu jelas. jika tiada dinyatakan secara jelas adanya sunnah/ hadis nabi, usah kita mereka-reka ucapan.

betulkah pendapat ini???

kalau dengan membaca Al-quran kita dapat hikmah kebijaksanaan....

kenape dalam ayat tersebut berbunyi mengajar Alquran dan Hikmah?

nampak tak perbezaanya saudara ????....

maksudnya kalau mengikut ayat tersebut nabi mengajar al-quran dan Al-hikmah (sunnah dan hadis )

dan bukanya membaca al-quran kita dapt hikmah kebijaksanaan...

Salam,

Kalau tuan kata hikmah itu hadis, maknanya Tuhan mengajar hadis. Bila masa Tuhan ajar hadis? Bila masa Tuhan turunkan kitab hadis? Yang ajar tuan tentang hadis bukannya Tuhan tapi orang yang bernama itu dan ini.

Tuhan tidak pernah mewahyukan kitab hadis kepada mana-mana nabi atau orang yang bernama Bukhari atau Muslim. Tuhan hanya menurunkan Al-Quran. Sesiapa yang membaca Al-Quran akan berpegang kepada kebenaran dan beroleh kebijaksanaan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 7:26 am

Salam,

Benar TM. Dalam surah Ar Rahman, awal-awal lagi menunjukkan yang Allah mengajar Al Quran dan Dia-lah yang menjelaskan kepada manusia. Bukannya Allah mengajar riwayat hadis dan menjadikan riwayat hadis sebagai penjelas Al Quran.

Jauh bezanya di antara Al Quran dan riwayat hadis. Tidakkah mereka boleh membezakannya?
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 5:01 pm

Quote :
Dari bahagian yang saya highlightkan Tuhan menjelaskan siapa orang yang menjadi pewaris Al-Quran. Tuhan kata, sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan.

APA YG KO MELALUT NI TOLOKMINDA??? YANG SEBAHAGIAN YG BERSUNGGUH2 (DIBOLDKAN) TU SIAPA JIKA MENGIKUT MINDA/PENDAPAT/AKAL ANDA???

Quote :
Maknanya, siapa saja boleh jadi pewaris Al-Quran. Yang engkar, yang ikut sikit-sikit atau yang ikut sepenuhnya - siapa saja boleh jadi pewaris Al-Quran. Yang penting bukan mereka yang mewariskan Al-Quran. Tetapi yang penting adalah Kitab itu sampai kepada kita dan untuk kita memahami dan menjadikan isi kandungannya sebagai komitmen (solaa) kita.

BUKAN KE TUHAN TELAH MENGATAKAN:

Quote :
35:32 Kemudian Kami mewariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih dari hamba-hamba Kami. Bagaimanapun sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan, begitulah manfaat yang besar.

"MEREKA/SIPOLAN2 YG BERSUNGGUH2 MEMBUAT KEBAIKAN MENURUT APA YANG TELAH DITETAPKAN TUHAN" ITULAH YANG MEWARISKAN KEPADA KALIAN DAN KAMI, BETUL TAK??? DAN SIAPA MEREKA/SIPOLAN2 ITU WAHAI TOLOKMINDA??? TAKKAN SEMUDAH INI AKAL ANDA TIDAK DAPAT MENGGUNAKAN "COMMON SENSE" UNTUK MENILAIKAN SENDIRI???

Quote :
Bagaimana saya mendapat pesanan rasulullah? Kan saya dah kata saya tidak dapat apa-apa pesanan dari Nabi tetapi saya dapat pesanan Tuhan iaitu KitabNya Al-Quran. Nabi diutuskan Tuhan bukan untuk menyampaikan pesanan peribadi, Tuhan utuskan dia untuk menyampaikan Al-Quran - iaitu Kitab Tuhan.

MAKA ANDA TIDAK TAAT KPD RASUL DAN MENIDAKKAN APA YG ALLAH TELAH SAMPAIKAN KEPADA ANDA MELALUI RASULNYA. BETUL BEGITU???

CUBA ANDA TELITI AYAT2 INI:


Quote :
Wahai Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu; dan jika engkau tidak melakukannya (dengan menyampaikan semuanya), maka bermakna tiadalah engkau menyampaikan perutusanNya; dan Allah jualah akan memeliharamu dari (kejahatan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang kafir. AQ 5:67

Quote :
Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasul Allah, dan awaslah (janganlah sampai menyalahi perintah Allah dan RasulNya). Oleh itu, jika kamu berpaling (enggan menurut apa yang diperintahkan itu), maka ketahuilah, bahawa sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata. AQ 5:92




Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 6:19 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Dari bahagian yang saya highlightkan Tuhan menjelaskan siapa orang yang menjadi pewaris Al-Quran. Tuhan kata, sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan.

APA YG KO MELALUT NI TOLOKMINDA??? YANG SEBAHAGIAN YG BERSUNGGUH2 (DIBOLDKAN) TU SIAPA JIKA MENGIKUT MINDA/PENDAPAT/AKAL ANDA???

Salam,

Boleh jadi siapa saja yang komited sepenuhnya kepada Al-Quran dalam perjalanan hidupnya.

masterpiece7070 wrote:

Quote :
Maknanya, siapa saja boleh jadi pewaris Al-Quran. Yang engkar, yang ikut sikit-sikit atau yang ikut sepenuhnya - siapa saja boleh jadi pewaris Al-Quran. Yang penting bukan mereka yang mewariskan Al-Quran. Tetapi yang penting adalah Kitab itu sampai kepada kita dan untuk kita memahami dan menjadikan isi kandungannya sebagai komitmen (solaa) kita.

BUKAN KE TUHAN TELAH MENGATAKAN:

Quote :
35:32 Kemudian Kami mewariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih dari hamba-hamba Kami. Bagaimanapun sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan, begitulah manfaat yang besar.

Ya, memang Tuhan sendiri yang mengatakan bahawa pewaris yang Tuhan pilih untuk meneruskan penyampaian Al-Quran ada berbagai jenis. Yang ikut nafsu, yang ikut sikit-sikit dan ada juga yang ikut sepenuhnya dengan bersungguh-sungguh.

masterpiece7070 wrote:
"MEREKA/SIPOLAN2 YG BERSUNGGUH2 MEMBUAT KEBAIKAN MENURUT APA YANG TELAH DITETAPKAN TUHAN" ITULAH YANG MEWARISKAN KEPADA KALIAN DAN KAMI, BETUL TAK??? DAN SIAPA MEREKA/SIPOLAN2 ITU WAHAI TOLOKMINDA??? TAKKAN SEMUDAH INI AKAL ANDA TIDAK DAPAT MENGGUNAKAN "COMMON SENSE" UNTUK MENILAIKAN SENDIRI???

Dah jelas Tuhan nyatakan yang menjadi pewaris Al-Quran bukan semuanya ikut Kitab itu. Ayat mudah macam tu pun tuan tak boleh faham?

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Bagaimana saya mendapat pesanan rasulullah? Kan saya dah kata saya tidak dapat apa-apa pesanan dari Nabi tetapi saya dapat pesanan Tuhan iaitu KitabNya Al-Quran. Nabi diutuskan Tuhan bukan untuk menyampaikan pesanan peribadi, Tuhan utuskan dia untuk menyampaikan Al-Quran - iaitu Kitab Tuhan.

MAKA ANDA TIDAK TAAT KPD RASUL DAN MENIDAKKAN APA YG ALLAH TELAH SAMPAIKAN KEPADA ANDA MELALUI RASULNYA. BETUL BEGITU???

CUBA ANDA TELITI AYAT2 INI:


Quote :
Wahai Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu; dan jika engkau tidak melakukannya (dengan menyampaikan semuanya), maka bermakna tiadalah engkau menyampaikan perutusanNya; dan Allah jualah akan memeliharamu dari (kejahatan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang kafir. AQ 5:67

Quote :
Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasul Allah, dan awaslah (janganlah sampai menyalahi perintah Allah dan RasulNya). Oleh itu, jika kamu berpaling (enggan menurut apa yang diperintahkan itu), maka ketahuilah, bahawa sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata. AQ 5:92


Perhatikan ayat 5:67. Tuhan suruh rasulNya sampaikan apa yang Dia turunkan. Begitu juga ayat 5:92 menyatakan bahawa kewajipan rasul hanyalah menyampaikan dengan jelas apa yang Tuhan wahyukan melalui beliau. Pusing kot mana pun Nabi hanya ditugaskan untuk menyampaikan Al-Quran dan itulah yang beliau telah laksanakan. Ikut Al-Quran maknanya ikut Tuhan dan ikut rasul. Kitab Bukhari tidak ada kena mengena dengan Tuhan atau pun rasul.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 10:47 pm

Salam,

Rasul Allah menyampaikan "ayat-ayat Kami" sebagai Peringatan. Perawi hadis menyampaikan ayat-ayat si polan yang kata kononnya mereka dengar/lihat Nabi cakap/buat itu ini. Bukankah satu perbezaan yang jelas dari segi nilai dan mutunya?

Di antara ayat-ayat Tuhan dengan ayat-ayat si polan, mana satu patut diutamakan? Takkan nak menilai semudah itu pun tak mampu?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 10:58 pm

2:170. Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Ikutlah apa yang Allah menurunkan", mereka berkata, "Tidak, kami akan mengikuti apa yang kami mendapati bapa-bapa kami buat." Apa? Dan jika bapa-bapa mereka tidak memahami sesuatu, dan mereka tidak mendapat petunjuk?
Apabila dikatakan kepada mereka agar mengikut "ayat-ayat Kami" yang diturunkan, mereka berkata "Tidak, kami akan ikut apa yang bapa-bapa kami lakukan. Oleh kerana kerana bapa-bapa kami ikut ayat-ayat si polan, maka kami tidak akan ikut ayat-ayat Tuhan itu."

Apa? Apakah mereka menurut membuta-tuli apa yang bapa-bapa mereka lakukan?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 11:29 pm

2:89. Apabila datang kepada mereka sebuah Kitab daripada Allah yang mengesahkan apa yang bersama mereka, dan mereka sebelum itu telah meminta kemenangan terhadap orang-orang yang tidak percaya, maka apabila datang kepada mereka apa yang mereka mengenali, mereka mengingkarinya; maka laknat Allah ke atas orang-orang yang tidak percaya.

Sebelum ini mereka selalu berdoa dan buat sembahyang hajat agar Allah beri kemenangan ke atas orang-orang kafir bila diperangi Palestin, Iraq dan Afghanistan. Kemudian Allah uji mereka dengan Al Quran yang mereka kenali kebenarannya, mereka pun mengingkari kerana penjelasan Al Quran berbeza dengan apa yang bapa-bapa mereka lakukan. Apakah mereka sengaja mahu memasukkan diri mereka sebagai orang-orang yang dilaknat oleh Allah?

10:15. Dan apabila ayat-ayat Kami dibacakan kepada mereka, bukti-bukti yang jelas, orang-orang yang tidak mengharapkan untuk bertemu dengan Kami berkata, "Datangkanlah al-Qur'an selain yang ini, atau tukarkanlah ia." Katakanlah, "Tidak patut bagiku untuk menukarkannya dengan kemahuan diriku sendiri. Aku tidak mengikuti apa-apa, melainkan apa yang diwahyukan kepadaku. Sesungguhnya aku takut, jika aku mengingkari Pemeliharaku, akan azab hari yang besar."

Dan apabila dibacakan kepada mereka Al Quran dengan disertakan bermacam-macam perumpamaan yang mudah difikirkan yang wujud di sekeliling mereka, berkatalah orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Tuhan agar menyuruh Al Quran itu ditukarkan dengan ayat-ayat si polan. Apakah logik Al Quran digantikan dengan riwayat si polan?

7:175. Dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang kepadanya Kami telah memberikan ayat-ayat Kami, tetapi dia mencampakkannya, dan syaitan mengikutinya, dan dia menjadi antara orang-orang yang bersalah.

Maka syaitan mengikuti orang-orang yang mencampak ayat-ayat Kami itu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 11:32 pm

7:146. Aku akan memalingkan daripada ayat-ayat-Ku orang-orang yang menyombongkan diri di bumi, dengan tanpa patut; dan jika mereka melihat tiap-tiap ayat, mereka tidak akan mempercayainya, dan jika mereka melihat jalan yang benar, mereka tidak akan mengambilnya sebagai jalan, dan jika mereka melihat jalan salah, mereka akan mengambilnya sebagai jalan. Itu adalah kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami, dan lalai terhadapnya."

Orang-orang yang menyombong diri tanpa patut akan dipalingkan daripada ayat-ayat Kami. Mereka susah nak faham apa sebenarnya ajaran Al Quran. Mereka tak tahu menilai jalan benar atau jalan dusta. Mana yang dusta, itulah yang mereka nak ikut kerana tabiat mereka suka mendustakan ayat-ayat Kami.

Allah suruh jangan berpecah-belah kerana agama, tetapi jalan salah itu juga yang mereka pergi buat.

7:136. Maka Kami membalas kepada mereka, dan menenggelamkan mereka di dalam laut kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami, dan lalai terhadapnya.
Kerana kesombongan mereka kepada ayat-ayat Kami, maka Allah menenggelamkan mereka. Itulah balasan kepada para pendusta.

20:125. Dia berkata, "Wahai Pemeliharaku, mengapakah Engkau membangkitkan aku buta, padahal aku seorang yang boleh melihat?"

20:126. Berkata, "Demikianlah; ayat-ayat Kami telah datang kepada kamu, dan kamu melupakannya; dan demikianlah, pada hari ini kamu dilupakan."

Ketika mereka hidup di dunia, mereka membuta-tulikan mata-telinga mereka daripada memikirkan "ayat-ayat Kami" gara-gara taksub pada ayat-ayat si polan. Maka di akhirat, Allah bangkitkan mereka dalam keadaan buta.

Ketika itu mereka sedar, si polan dan si polan yang mereka seru itu tidak berkuasa pun untuk mengembalikan penglihatan mereka. Lenyaplah apa yang mereka ada-adakan selama ini.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Fri Oct 22, 2010 11:36 pm

Quote :
Boleh jadi siapa saja yang komited sepenuhnya kepada Al-Quran dalam perjalanan hidupnya.

Ya, memang Tuhan sendiri yang mengatakan bahawa pewaris yang Tuhan pilih untuk meneruskan penyampaian Al-Quran ada berbagai jenis. Yang ikut nafsu, yang ikut sikit-sikit dan ada juga yang ikut sepenuhnya dengan bersungguh-sungguh.

Dah jelas Tuhan nyatakan yang menjadi pewaris Al-Quran bukan semuanya ikut Kitab itu. Ayat mudah macam tu pun tuan tak boleh faham?

JAWAPAN YANG TIDAK JELAS DAN TIDAK YAKIN DENGAN DIRI SENDIRI. MALAH MEMBUKTIKAN HATI ANDA MASIH DALAM KERAGUAN YANG NYATA.

Nabi itu lebih menolong dan lebih menjaga kebaikan orang-orang yang beriman daripada diri mereka sendiri; dan isteri-isterinya adalah menjadi ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya lebih berhak (mewarisi) akan setengahnya yang lain - menurut (hukum) Kitab Allah - daripada orang-orang yang beriman dan orang-orang Muhajirin (yang bukan kerabatnya), kecuali kalau kamu hendak berbuat baik kepada sahabat-sahabat karib kamu. Hukum yang demikian itu adalah tertulis dalam Kitab Allah. AQ 33:6

DAN YANG PASTI AL QURAN ITU BUKAN ANDA DAPAT DIRECT, BUKAN??? SUDAH PASTI DAN TENTUNYA ANDA DAPAT/PEROLEHI/BELAJAR DARI PARA PEWARIS NABI SPT SAHABAT2 BAGINDA, PARA TABIEN, PARA ULAMA HINGGALAH USTAZ/USTAZAH, BETUL BUKAN???

ATAU ADAKAH ANDA PEROLEHI/BELAJAR DARI PARA SAINTIS2 BARAT @ PENCIPTA KAPAL TERBANG @ PENCIPTA KENDERAAN @ PENCIPTA KAPAL SELAM???
Wink Wink Wink

Quote :
Perhatikan ayat 5:67. Tuhan suruh rasulNya sampaikan apa yang Dia turunkan. Begitu juga ayat 5:92 menyatakan bahawa kewajipan rasul hanyalah menyampaikan dengan jelas apa yang Tuhan wahyukan melalui beliau. Pusing kot mana pun Nabi hanya ditugaskan untuk menyampaikan Al-Quran dan itulah yang beliau telah laksanakan. Ikut Al-Quran maknanya ikut Tuhan dan ikut rasul. Kitab Bukhari tidak ada kena mengena dengan Tuhan atau pun rasul.

Dan demi sesungguhnya! Telah diperolok-olok beberapa Rasul sebelummu, lalu orang-orang yang mengejek-ejek di antara mereka ditimpakan (balasan azab) bagi apa yang mereka telah perolok-olokkan itu. AQ 6:10

(Nikmat berkiblatkan Kaabah yang Kami berikan kepada kamu itu), samalah seperti (nikmat) Kami mengutuskan kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu (iaitu Muhammad), yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu, dan membersihkan kamu (dari amalan syirik dan maksiat), dan yang mengajarkan kamu kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmat kebijaksanaan, dan mengajarkan kamu apa yang belum kamu ketahui. AQ 2:151

Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata. AQ 3:164

Dan di antara mereka ada yang mendengarkanmu (membaca Al-Quran), pada hal Kami telah jadikan tutupan berlapis-lapis atas hati mereka, yang menghalang mereka daripada memahaminya, dan Kami jadikan pada telinga mereka penyumbat (yang menjadikan mereka pekak); dan kalaupun mereka melihat tiap-tiap keterangan (dan mukjizat yang membuktikan kebenaran Rasul), mereka tidak juga akan beriman kepada keterangan itu; sehingga apabila mereka datang kepadamu, sambil membantahmu, berkatalah orang-orang yang kafir itu: "Ini tidak lain hanyalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu". AQ 6:25

Hanyasanya orang-orang yang menyahut seruanmu itu ialah mereka yang mendengar (yang mahu menurut kebenaran); sedang orang-orang yang mati Allah bangkitkan mereka semula (pada hari kiamat kelak), kemudian mereka dikembalikan kepadaNya untuk menerima balasan. AQ 6:36

Dan tiadalah Kami utuskan Rasul-rasul itu melainkan sebagai pembawa berita gembira dan pembawa amaran; kemudian sesiapa yang beramal soleh, maka tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka tidak akan berdukacita. AQ 6:48

Dan apabila datang kepada mereka sesuatu keterangan, mereka berkata: "Kami tidak akan beriman sehingga kami juga diberi (wahyu) sama seperti yang telah diberikan kepada pesuruh-pesuruh Allah". Allah lebih mengetahui di mana (dan kepada siapakah yang sepatutnya) Ia berikan jawatan Rasul (dan wahyu) yang diberikanNya itu. Orang-orang yang melakukan perbuatan yang salah itu akan ditimpa kehinaan di sisi Allah, dan azab seksa yang amat berat, disebabkan perbuatan tipu daya yang mereka lakukan. AQ 6:124

"Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya. AQ 7:157

(Kami utuskan Rasul-rasul itu) membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang membuktikan kebenaran mereka) dan Kitab-kitab Suci (yang menjadi panduan); dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkannya. AQ 16:44

P.S - MASIHKAH ANDA PERTIKAIKAN LAGI TUGAS RASUL ITU? RASUL BUKANLAH SEKADAR "POSMEN" SEPERTI YANG ANDA FAHAMI... (SEKADAR MENYAMPAIKAN AL QURAN MALAH LEBIH BESAR TUGASNYA WAHAI JUAK2 SEKALIAN SPT: MENERANGKAN, MEMBACAKAN, MENTERJEMAHKAN, MENTAFSIR DAN MACAM2 LAGI)
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 12:37 am

Salam,

Satu yang menarik kita fikirkan, Nabi-nabi sebelum Muhammad pun ada isteri-isteri, ada sahabat-sahabat dan ada ulamak ugama. Tetapi tidak pula Nabi Muhammad mengumpulkan riwayat hadis Nabi-nabi sebelum baginda dan menurut membuta-tuli ulamak-ulamak yang kata mereka bawakan ajaran Nabi-nabi terdahulu itu. Sebaliknya Muhammad mengikut wahyu yang sampai terus daripada Tuhan (ayat-ayat Kami).

Malah untuk mengetahui kisah Nabi Musa, Nabi Muhammad tidak menggunakan riwayat yang kononnya Nabi Harun mendengar Nabi Musa berkata/berbuat itu dan ini. Tetapi Nabi Muhammad bergantung pada wahyu Allah (ayat-ayat Kami).

Jadi kalau kita benar-benar contohi sifat Muhammad, sepatutnya kita guna ayat-ayat Kami, bukannya ayat-ayat si polan. Si polan itu lagi rendah tarfnya daripada Nabi Harun.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 12:46 am

Juang wrote:
Salam,

Satu yang menarik kita fikirkan, Nabi-nabi sebelum Muhammad pun ada isteri-isteri, ada sahabat-sahabat dan ada ulamak ugama. Tetapi tidak pula Nabi Muhammad mengumpulkan riwayat hadis Nabi-nabi sebelum baginda dan menurut membuta-tuli ulamak-ulamak yang kata mereka bawakan ajaran Nabi-nabi terdahulu itu. Sebaliknya Muhammad mengikut wahyu yang sampai terus daripada Tuhan (ayat-ayat Kami).

Malah untuk mengetahui kisah Nabi Musa, Nabi Muhammad tidak menggunakan riwayat yang kononnya Nabi Harun mendengar Nabi Musa berkata/berbuat itu dan ini. Tetapi Nabi Muhammad bergantung pada wahyu Allah (ayat-ayat Kami).

Jadi kalau kita benar-benar contohi sifat Muhammad, sepatutnya kita guna ayat-ayat Kami, bukannya ayat-ayat si polan. Si polan itu lagi rendah tarfnya daripada Nabi Harun.

BERAPA KALI NAK UALANG BENDA NIE DA....

TAK SEDAR2 DIRI LAGI KE WALAUPUN HUJAH INI SUDAH DIPATAH PATAH KAN MACAM RANTING...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:21 am

gaara wrote:

BERAPA KALI NAK UALANG BENDA NIE DA....

TAK SEDAR2 DIRI LAGI KE WALAUPUN HUJAH INI SUDAH DIPATAH PATAH KAN MACAM RANTING...
Salam,

Ye ke? Tak patah pun. Sebab kalau patuh, tiada yang hiraukan diulang berapa banyak kali pun.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:26 am

Juang wrote:
gaara wrote:

BERAPA KALI NAK UALANG BENDA NIE DA....

TAK SEDAR2 DIRI LAGI KE WALAUPUN HUJAH INI SUDAH DIPATAH PATAH KAN MACAM RANTING...
Salam,

Ye ke? Tak patah pun. Sebab kalau patuh, tiada yang hiraukan diulang berapa banyak kali pun.


SEBAB ITU SAYA CAKAP SAUDARA TAK SODAR DIRI...

NASIHAT ORANG PUN DITOLAK JUGA....

HEHEHEHEHEHE.............. Very Happy

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:28 am

gaara wrote:
Juang wrote:
gaara wrote:

BERAPA KALI NAK UALANG BENDA NIE DA....

TAK SEDAR2 DIRI LAGI KE WALAUPUN HUJAH INI SUDAH DIPATAH PATAH KAN MACAM RANTING...
Salam,

Ye ke? Tak patah pun. Sebab kalau patuh, tiada yang hiraukan diulang berapa banyak kali pun.


SEBAB ITU SAYA CAKAP SAUDARA TAK SODAR DIRI...

NASIHAT ORANG PUN DITOLAK JUGA....

HEHEHEHEHEHE.............. Very Happy

Salam,

Saya pun boleh kata saudara tak sedar diri sebab nasihat Al Quran pun ditolaknya. Lagi parah beb! Tolak ayat-ayat Kami kerana taksub ayat-ayat si polan. Dah setara macam pengikut gospel yang tolak Injil tu. Wink
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:36 am

Salam,

Satu yang menarik direnungkan, lagi mereka cuba menolak ayat-ayat Kami, lagi semakin jelas perangai mereka sama macam pengikut-pengikut gospel. Hujah mereka jadi lemah, dan perangai mereka semakin menghampiri perangai orang-orang kafir terdahulu.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:38 am

Juang wrote:
Salam,

Satu yang menarik direnungkan, lagi mereka cuba menolak ayat-ayat Kami, lagi semakin jelas perangai mereka sama macam pengikut-pengikut gospel. Hujah mereka jadi lemah, dan perangai mereka semakin menghampiri perangai orang-orang kafir terdahulu.

TAK SODAR DIRI KE...

TAK NAK SODAR DIRI NIE... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:44 am

gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Satu yang menarik direnungkan, lagi mereka cuba menolak ayat-ayat Kami, lagi semakin jelas perangai mereka sama macam pengikut-pengikut gospel. Hujah mereka jadi lemah, dan perangai mereka semakin menghampiri perangai orang-orang kafir terdahulu.

TAK SODAR DIRI KE...

TAK NAK SODAR DIRI NIE... Very Happy
Salam,

Tentu yang tak mahu ikut AL Quran itu sebenarnya tak sedar diri. Kalau tidak, takkanlah menolak macam tu sekali ye tak? Wink
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:46 am

Salam,

Semakin gagal mereka nak kemukakan ayat-ayat Kami sebagai dalil, semakin lemah tahap hujah mereka. Pengikut gospel dahulu pun lemah juga hujahnya berbanding Rasulullah yang ikut Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:51 am

Juang wrote:
Salam,

Semakin gagal mereka nak kemukakan ayat-ayat Kami sebagai dalil, semakin lemah tahap hujah mereka. Pengikut gospel dahulu pun lemah juga hujahnya berbanding Rasulullah yang ikut Al Quran.


LOOO...

JANGANLAH MACAM NIE.....

TAPI DA TAK NAK SODAR DIRI APA BOLEH BUAT......

kan... kan.... kan..... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:54 am

gaara wrote:
LOOO...

JANGANLAH MACAM NIE.....

TAPI DA TAK NAK SODAR DIRI APA BOLEH BUAT......

kan... kan.... kan..... Laughing
Salam,

Saya pun tak boleh buat apa-apa bila saudara meletakkan diri saudara sendiri dalam keadaan gagal bawakan ayat-ayat Kami sebagai dalil. Dah la gagal, tak sedar diri pula tuh. Wink
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 1:58 am

Juang wrote:
gaara wrote:
LOOO...

JANGANLAH MACAM NIE.....

TAPI DA TAK NAK SODAR DIRI APA BOLEH BUAT......

kan... kan.... kan..... Laughing
Salam,

Saya pun tak boleh buat apa-apa bila saudara meletakkan diri saudara sendiri dalam keadaan gagal bawakan ayat-ayat Kami sebagai dalil. Dah la gagal, tak sedar diri pula tuh. Wink

SAYA HANYA MAMPU.....

HAHAHAHAHAHAHAHAHA....

DENGAN KENYATAAN YANG SATU NIE.. LUCU LA KAMU NIE
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Sat Oct 23, 2010 2:02 am

gaara wrote:

SAYA HANYA MAMPU.....

HAHAHAHAHAHAHAHAHA....

DENGAN KENYATAAN YANG SATU NIE.. LUCU LA KAMU NIE
Salam,

Saya pun boleh gelak juga. Haha.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan   Today at 8:04 am

Back to top Go down
 
Ayat-ayat Kami vs ayat-ayat si polan
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 5Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Terjemah Quran Surat Al-Haji ayat 27 kadaluwarsa
» ayat qur'an Iblis kekal di neraka
» Terjemah Quran Surat An-Nur ayat 33 bermasalah
» Ayat Quran Yg Musnah Dimakan Kambing
» Menjawab FFI : ayat - ayat Setan (kisah Gharaniq)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: