HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Memahami Al Quran menggunakan sains

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Memahami Al Quran menggunakan sains   Thu Sep 16, 2010 5:03 pm

First topic message reminder :

Apakah tujuannya kita mengkaji Al Quran menggunakan ilmu-ilmu sains yang wujud di sekeliling kita?

1. Hukum-hukum sains yang wujud di langit dan di bumi itu ditetapkan oleh Allah yang menurunkan Al Quran kepada Rasulullah.

- Bukan Isaac Newton menetapkan bumi ada graviti, tetapi Allah yang mencipta bumi mempunyai daya graviti agar hidupan boleh menetap di atas bumi.
- Newton hanya menemui adanya daya graviti setelah berfikir dan menjalankan eksperimen.

2. Hukum-hukum sains bersifat universal dan selari dengan Al Quran yang juga bersifat universal.

- Orang-orang musyrik terdahulu menetapkan amalan berasaskan perkauman dan kepuakan. Itu menunjukkan ia bukannya datang daripada Allah, Pemelihara universe ini.
- Universal dapat menjauhi ketaksuban kepada amalan tradisi kaum sendiri seterusnya membuka minda manusia untuk berfikir secara meluas.

3. Hukum-hukum sains bersifat adil kerana ia terpakai di mana juga kawasan selari dengan Al Quran yang mengatakan di mana jua manusia melihat, di situ ada Wajah Allah.

- Oleh kerana Allah itu Adil, ia boleh dipandang di mana-mana arah sekali pun bukannya kena arah sesuatu binaan manusia.

4. Hukum-hukum sains boleh dipelajari tanpa perlu kita taksub pada mana-mana tok guru sains, tidak kira tok guru Inggeris, Arab, Jepun, China dan lain-lain, selari dengan Al Quran boleh dipelajari tanpa kita taksub pada mana-mana bangsa.

- Sebab itulah Nabi Muhammad boleh faham pengajaran Taurat dan Injil (Kitab Allah yang terdahulu) walaupun tidak dikhabarkan baginda menguasai bahasa-bahasa asal Kitab-kitab terdahulu itu.
- Ilmu sains tidak boleh dimonopoli oleh sesuatu pihak seperti itu juga dengan Al Quran.

5. Dan yang paling utamanya, dengan ilmu sains, kefahaman Al Quran kita tidak dipengaruhi si polan dan si polan seterusnya tidak mempersekutukan Tuhan.

- Sains menggalakkan manusia mengkaji dan meneliti sendiri, bukannya menurut membuta-tuli apa yang saintis terdahulu perkatakan. Malah saintis hari ini bebas menolak teori-teori sains terdahulu yang terbukti lemah bila mereka menemui sesuatu hukum yang lebih kuat dan lebih baik (selari dengan ayat 39:18).

p/s: Pendek kata, nak mencari orang yang mempunyai minda, carilah para saintis sebab mereka boleh berlapang dada mengikut yang terbaik (sebab itu ilmu sains tidak rigid dan statik), dan kerana itulah Al Quran perlu difahami menggunakan kaca-mata sains. Kalau menurut orang-orang yang otak beku, lembab, pemalas dengan kita-kita sekali jadi beku otak.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:20 am

gaara wrote:
Quote :
Cuba saudara cari dalam buku-buku sains, mana ada para saintis mengada-adakan hukum yang selari dengan Bible?

memang takkan jumpa...

sebab itu kebanyakkan saintis pujaan saudara juang masuk islam...

dan kebanyyakan saintis tersebut menjadi ulamak saintis....

dan mereka juga menjadi taat dan patuh apa yang terdapat dalam Al-quran dan Hadis....


Very Happy
Salam,

Mana ada amalan bawaan riwayat wujud dalam buku sains seperti mana wujudnya kebenaran Al Quran dalam buku sains.

Saudara hanya nak mengada-adakan sahaja. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:22 am

Quote :
Kalau para saintis itu taksub pada bukan kepada kitab Tuhan, pastilah mereka tidak membenarkan Al Quran. Bukankah mereka jadi maju sekarang kerana mereka telah lakukan revolusi dengan meninggalkan kepercayaan tak masuk akal yang diada-adakan oleh pembesar ugama mereka?

Keberanian mereka untuk tidak menurut membuta-tuli kepercayaan tradisi mereka lagi dan kembali tunduk kepada hukum-hukum Tuhan di serata alam itulah bukti mereka tidak mempersekutukan Tuhan.

Yang mempersekutukan Tuhan adalah orang yang menurut membuta-tuli ayat-ayat si polan dan menolak ayat-ayat Tuhan.

Cuba cari dalam buku sains, mana ada sesuatu hukum diada-adakan kerana cakap-cakap si polan macam para ritualis lakukan. Semuanya perlu dibuktikan benar menggunakan hukum alam ini sehingga mereka perlu membuat eksperimen dahulu.

Masih buta lagi dalam menilai mana intan dan mana kaca?

saudara juang...

cuba saudara juang cari mana2 saintis yang menjadi ulamak saintis tetapi mereka menolak Al-quran dan Hadis.....

kalau2 ada saya teringin nak tau jugak...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:23 am

gaara wrote:

Terdapat perbezaan amat ketara antara Nabi Nuh, Nabi Daud Dan saintis di Israel.....

kerana saintis Israel mempersekutukan Allah dengan yang lain...

tuhan mereka adalah jesus....
Salam,

Tuhan mereka bukannya jesus. Sebab bukan jesus yang bagi mereka ilham untuk mencipta teknologi, tetapi Allah yang bagi. Dan Allah yang samalah yang bagi ilham kepada Nabi Nuh dan Nabi Dauh untuk mencipta kapal dan membuat baju besi itu.

Apalah, kepercayaan saudara itu seolah-olah saudara mempertuhankan jesus pula. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:26 am

gaara wrote:

saudara juang...

cuba saudara juang cari mana2 saintis yang menjadi ulamak saintis tetapi mereka menolak Al-quran dan Hadis.....

kalau2 ada saya teringin nak tau jugak...
Salam,

Semua saintis tidak menolak Al Quran. Tetapi saintis tak guna riwayat hadis, sebab itulah dalam buku-buku sains tidak menggunakan kepercayaan berdasarkan nama-nama si polan riwayat itu.

Kalau mereka tak tolak riwayat, sudah pasti dalam buku sains penuh nama-nama si polan seperti dalam buku yang ditulis oleh para ritualis. Pasti dalam buku sains kita jumpa ayat seumpama "diriwayatkan oleh si polan bin si polan..."

Takkanlah perbezaan begitu ketara pun saudara tak perasan?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:31 am

Salam,

Bukan saintis sahaja tak guna riwayat si polan dan si polan, malah para Nabi-nabi terdahulu pun tak tergamak buat begitu. Sebab itulah dalam Al Quran tak wujud kata-kata seseorang Nabi disandarkan atas nama si polan dan si polan, melainkan disandarkan kepada Tuhan.

Entah ayat Al Quran mana yang ajar manusia supaya guna riwayat atas nama si polan dan si polan itu, tidak pula ritualis itu mampu buktikan.

Begitulah bezanya orang yang benar-benar takut kepada Tuhan dengan orang-orang yang mempersekutukan Tuhan (suka mengada-adakan hukum dusta atas nama si polan dan si polan).

Mentang-mentanglah si polan dan si polan itu sudah mati, sesuka hati mereka nak menggunakan nama-nama tersebut untuk mereka-reka amalan ritual tak masuk akal itu. Ada yang suruh sujud kepada mataharilah, bulanlah, patunglah, pokoklah dan tak kurang yang suruh mengadap batu khusus.


Last edited by Juang on Fri Sep 17, 2010 3:34 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:34 am

Quote :
Tuhan mereka bukannya jesus. Sebab bukan jesus yang bagi mereka ilham untuk mencipta teknologi, tetapi Allah yang bagi. Dan Allah yang samalah yang bagi ilham kepada Nabi Nuh dan Nabi Dauh untuk mencipta kapal dan membuat baju besi itu.

Apalah, kepercayaan saudara itu seolah-olah saudara mempertuhankan jesus pula.

Tuhan mereka jesus dan kepercayaan mereka kepada kepada perjanjian lama dan perjanjian baru.....

tetapi mereka dapat ilham dari Allah kerana....

sifatNYA yg Maha Memberi Kekayaan, Maha Pemberi Petunjuk, Maha Adil....

di atas dunia ini Allah memberi kepada sesiapa sahaja tak kira orang itu taat atau engkar....

balasanya di akhirat nanti....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:37 am

gaara wrote:


Tuhan mereka jesus dan kepercayaan mereka kepada kepada perjanjian lama dan perjanjian baru.....

tetapi mereka dapat ilham dari Allah kerana....

sifatNYA yg Maha Memberi Kekayaan, Maha Pemberi Petunjuk, Maha Adil....

di atas dunia ini Allah memberi kepada sesiapa sahaja tak kira orang itu taat atau engkar....

balasanya di akhirat nanti....

Very Happy
Salam,

Kalau ikut Al Quran seperti kisah Nabi Nuh dan kaumnya, orang-orang yang mempersekutukan Allah tidak dapat ilham untuk mencipta teknologi. Sebaliknya Nabi Nuh yang dapat.

Jadi itu membuktikan saintis di Israel itu tidak mempersekutukan Tuhan. Kalau tidak sudah pasti mereka yang tak dapat ilham dan orang-orang Arab disekeliling mereka itulah yang layak dapat ilham.

Itu kalau kita menilai berdasar perspektif Al Quran-lah. Kalau menilai berdasarkan ketaksuban pada si polan dan si polan, mereka nampak lain sebab nak mengagung-agungkan si polan mereka itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:38 am

Quote :
Semua saintis tidak menolak Al Quran. Tetapi saintis tak guna riwayat hadis, sebab itulah dalam buku-buku sains tidak menggunakan kepercayaan berdasarkan nama-nama si polan riwayat itu.

kalau ada sila berikan nama2 ulamak saintis tersebut....

dengan dalilnya...

ingat kerpercayaan mereka kenalah kepada Allah....

dan ingat bukan juga saintis pujaaan saudara juang....

kerana saintis bukan sahaja menolak Hadis tetapi Al-quran juge...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:42 am

Quote :
orang-orang yang mempersekutukan Allah tidak dapat ilham untuk mencipta teknologi. Sebaliknya Nabi Nuh yang dapat.

saudara juang....

Firaun bukan sahaja mempersekutukan Allah malah mengaku dirinya sebagai tuhan...

tetapi Allah memberi ilham kepada firaun untuk membina teknologi hebat....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:42 am

gaara wrote:

kalau ada sila berikan nama2 ulamak saintis tersebut....

dengan dalilnya...

ingat kerpercayaan mereka kenalah kepada Allah....

dan ingat bukan juga saintis pujaaan saudara juang....

kerana saintis bukan sahaja menolak Hadis tetapi Al-quran juge...

Very Happy
Salam,

Kalau saya mampu menyenaraikan semua nama-nama orang beriman kepada Allah, itu sudah menyamai Tuhan pula. Nabi pun tidak disuruh menyenaraikan nama-nama ulama2 yang wujud di zamannya, sebab itu tiada ayat Al Quran suruh buat begitu.

Saudara ni meminta sesuatu yang tak masuk akal-lah. Bukankah urusan keimanan atau kekafiran yang ada dalam hati individu lain itu dalam Pengetahuan Allah sahaja? Kalau perkara asas macam ini pun saudara tak faham, susahlah.

Patutlah dibawakan bermacam-macam ayat -ayat Tuhan, ayat si polan juga yang ditaksubi.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:48 am

gaara wrote:

saudara juang....

Firaun bukan sahaja mempersekutukan Allah malah mengaku dirinya sebagai tuhan...

tetapi Allah memberi ilham kepada firaun untuk membina teknologi hebat....

Very Happy
Salam,

Firaun mana tahu membina teknologi. Yang bina teknologi itu orang bawahan yang dipergunakan oleh Firaun. Kalau Firaun tahu membina teknologi hebat, dia tidak akan minta tukang sihir untuk lawan Nabi Musa, sebaliknya dia akan guna ilmu teknologi dalam dirinya untuk kalahkan Nabi Musa. Tetapi bila dia lebih percayakan tukang sihir, itu menunjukkan Firaun bukannya seorang saintis. Mana ada saintis lemah ilmunya daripada tukang sihir? Takkan saudara tak perasan itu semua?

Yang percaya kepada tukang sihir itu hanyalah para ritulis seperti yang percaya kepada bomoh, tukang jampi yang wujud dalam masyarakat kita hari ini. Takkanlah itu semua saduara tak sedar?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:54 am

Quote :
Firaun mana tahu membina teknologi. Yang bina teknologi itu orang bawahan yang dipergunakan oleh Firaun.

apakah kisah2 orang bawah yg dipergunakan oleh firaun itu sauadra juang....

saya rasa dalam Al-quran ada kisah org bawah yg perangai mereka sama seperti firaun jgk...

dan sebelum kedatangn nabi musa membawa wahyu mereka hidup dlm keadaan kegelapn...

teknologi diberikan kepada mereka walaupun mereka mempersekutukan Allah...

betul tak ....

x yek... geek
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 3:58 am

2:102. Dan mereka mengikuti apa yang syaitan-syaitan membacakan semasa kerajaan Sulaiman. Sulaiman bukan tidak percaya (kafir) tetapi syaitan-syaitanlah yang tidak percaya, dengan mengajar manusia sihir, dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat Babil, Harut dan Marut; mereka tidak mengajar seseorang tanpa mereka berkata, "Kami hanyalah cubaan, janganlah kamu tidak percaya (kafir)." Daripada mereka, mereka belajar bagaimana mereka boleh memecahkan seorang lelaki dan isterinya, tetapi mereka tidak dapat memudaratkan seseorang dengannya, melainkan dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari apa yang memudaratkan mereka, dan tidak bermanfaat kepada mereka, dengan mengetahui benar bahawa sesiapa membelinya, dia tidak ada bahagian di akhirat; buruknya apa yang mereka menjual diri-diri mereka dengannya, jika mereka mengetahui.

Syaitan-syaitan mengajar manusia sihir. Sebab itulah Firaun lebih percayakan tukang shir daripada percayakan Tuhan. Ini membuktikan lagi Firaun tidak mendapat ilham daripada Tuhan untuk membina teknologi, sebaliknya dia hanya dapat ajaran syaitan-syaitan sahaja.

Kalau tak percaya ayat-ayat Al Quran dan taksub riwayat si polan, perkara mudah macam itu pun mereka tak nampak-nampak. Dasar buta hati betul.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:03 am

gaara wrote:
Quote :
Firaun mana tahu membina teknologi. Yang bina teknologi itu orang bawahan yang dipergunakan oleh Firaun.

apakah kisah2 orang bawah yg dipergunakan oleh firaun itu sauadra juang....

saya rasa dalam Al-quran ada kisah org bawah yg perangai mereka sama seperti firaun jgk...

dan sebelum kedatangn nabi musa membawa wahyu mereka hidup dlm keadaan kegelapn...

teknologi diberikan kepada mereka walaupun mereka mempersekutukan Allah...

betul tak ....

x yek... geek
Salam,

Nabi Musa masa kecil pun di bawah jagaan Firaun, tetapi tidak mempersekutukan Tuhan. Jadi jangan main serkap jarang mengatakan semua orang bawahan Firaun itu seperti Firaun. Malah isteri Firaun pun tak sama perangainya macam Firaun.

Jika isteri Firaun pun tak seperti Firaun, maka tidakkah suatu yang masuk akal ada ramai orang bawahan Firaun yang tak sama macam Firaun? Dan orang-orang inilah yang Allah beri ilham bina teknologi sebab mereka percaya yang tetapkan hukum alam itu adalah Allah bukannya Firaun. Kalau Firaun yang tetapkan hukum alam, sudah pasti Firaun itu sendiri yang bina semua bangunan di negara itu tanpa perlukan manusia seperti mana Allah bina alam semesta ini tanpa mengharap pada mana-mana makhluk.

Pertajamkan logik saudara sikit. Barulah tak jadi macam Firaun. Smile
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:03 am

mariam lagi pandai , tak ada suami tapi ada anak lepas tu pulak anak tu boleh bercakap masa kecik lagi . ntah teknologi apa dia pakai . mariam diam jer . ramai jugak yg ikut cara mariam hari ini tapi malangnya bayi tu tak boleh bercakap , jadi depa buang sahaja secara diam -diam . kira depa puasa la tu . depa terjemah macam tu kita nak kata apa . sama jugak tak ada suami .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:09 am

Salam,

Firaun digambarkan sebagai seorang yang lemah daya logiknya sehingga terpaksa meminta tukang sihir kalahkan hujah Nabi Musa. Kalau Firaun itu seorang yang tajam pemikirannya, dia sendiri boleh kalahkan hujah Nabi Musa tanpa perlunya tukang sihir.

Kalau kita lihat keadaan sekeliling kita, para saintis mempunyai daya logik yang lebih tajam berbanding pada ritualis. Dan daya logik para Nabi juga tajam. Di situ sudah membuktikan kebenaran bahawa ulama yang dimaksudkan oleh Al Quran adalah para saintis sebab para ritualis tidak memiliki ketajaman minda. Para ritualis sama seperti Firaun zaman Nabi Musa yang daya logiknya lemah kerana pemalas berfikir. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:13 am

Salam......

Maka Berdoalah Nabi Musa, memohon kepada Allah:

“Ya Tuhan kami, engkau telah memberi kepada Fir’aun dan kaum kerabatnya kemewahan hidup, harta kekayaan yang meluap-luap dan kenikmatan duniawi, yang kesemua itu mengakibatkan mereka menyesatkan manusia, hamba-hamba-Mu, dari jalan yang Engkau redhai dan tuntunan yang Engkau berikan. Ya Tuhan kami, binasakanlah harta-benda mereka dan kunci matilah hati mereka. Mereka tidak akan beriman dan kembali kepada jalan yang benar sebelum melihat siksaan-Mu yang pedih.”


SEMOGA KITA DAPAT HIDAYAH DARI ALLAH YANG MAHA BERKUASA.....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:15 am

othman wrote:
mariam lagi pandai , tak ada suami tapi ada anak lepas tu pulak anak tu boleh bercakap masa kecik lagi . ntah teknologi apa dia pakai . mariam diam jer . ramai jugak yg ikut cara mariam hari ini tapi malangnya bayi tu tak boleh bercakap , jadi depa buang sahaja secara diam -diam . kira depa puasa la tu . depa terjemah macam tu kita nak kata apa . sama jugak tak ada suami .
Salam,

Bukan Mariam yang cipta anak itu. Kalau Mariam yang cipta, buat apa dia nak takut masa nak lahirkan Nabi Isa? Macam kalau kita cipta kereta, buat apa kita nak takut bila kereta itu nak dikeluarkan daripada kilang?

Jadi, Yang cipta Nabi Isa adalah Allah tanpa kehendak Mariam sehingga dia rasa tertekan melahirkan anak tanpa bapa itu. Maka, Allah-lah yang Pandai. Mariam pun pandai juga, tetapi bukan dalam bab mencipta manusia sebaliknya pandai memikirkan petunjuk-petunjuk Tuhan untuk tidak menurut membuta-tuli kepercayaan masyarakatnya pada waktu itu.

Jadi kalau kita nak contohi kepandaian Mariam, tak payah kena ada anak pandai bercakap masa kecil, tetapi cukuplah kita pandai memikirkan petunjuk-petunjuk Tuhan dan tidak menurut membuta-tuli amalan tak masuk akal yang diada-adakan menurut kepercayaan tradisi kita sendiri.

Sesungguhnya Allah turunkan Islam untuk kita bukannya untuk menyusahkan hidup.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:20 am

gaara wrote:
Salam......

Maka Berdoalah Nabi Musa, memohon kepada Allah:

“Ya Tuhan kami, engkau telah memberi kepada Fir’aun dan kaum kerabatnya kemewahan hidup, harta kekayaan yang meluap-luap dan kenikmatan duniawi, yang kesemua itu mengakibatkan mereka menyesatkan manusia, hamba-hamba-Mu, dari jalan yang Engkau redhai dan tuntunan yang Engkau berikan. Ya Tuhan kami, binasakanlah harta-benda mereka dan kunci matilah hati mereka. Mereka tidak akan beriman dan kembali kepada jalan yang benar sebelum melihat siksaan-Mu yang pedih.”


SEMOGA KITA DAPAT HIDAYAH DARI ALLAH YANG MAHA BERKUASA.....

Very Happy
Salam,

Ayat ini membuktikan Firaun bukannya seorang yang tahu teknologi, sebaliknya dia hanya seorang yang kaya raya dan mewah sahaja, sebab nak jadi kaya, tanpa tahu sains pun boleh kaya. Dalam masyarakat Islam hari ini pun ramai yang jutawan dan mewah walaupun tak pandai sains dan teknologi. Lihat di tanah Arab yang kaya dengan minyak walaupun orang Arab sekarang ketinggalan dalam sains dan teknologi. Mereka hidup mewah dan kaya raya sehingga mampu membeli teknologi daripada US dan Eropah.

Terima kasih kerana bawakan ayat-ayat Al Quran. Kerana itu dapat membantu kita membezakan di antara benar dan bathil.

Kalau tak sedar-sedar juga, tak tahulah. Ayat Al Quran mereka juga bawakan, tetapi Allah tetap membantu orang-orang yang menggunakan akal mengalahkan dakwaan lemah mereka.

Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq, yang bila diperingatkan dengan ayat-ayat Allah, mereka berpaling.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:30 am

Juang wrote:
gaara wrote:
Salam......

Maka Berdoalah Nabi Musa, memohon kepada Allah:

“Ya Tuhan kami, engkau telah memberi kepada Fir’aun dan kaum kerabatnya kemewahan hidup, harta kekayaan yang meluap-luap dan kenikmatan duniawi, yang kesemua itu mengakibatkan mereka menyesatkan manusia, hamba-hamba-Mu, dari jalan yang Engkau redhai dan tuntunan yang Engkau berikan. Ya Tuhan kami, binasakanlah harta-benda mereka dan kunci matilah hati mereka. Mereka tidak akan beriman dan kembali kepada jalan yang benar sebelum melihat siksaan-Mu yang pedih.”


SEMOGA KITA DAPAT HIDAYAH DARI ALLAH YANG MAHA BERKUASA.....

Very Happy
Salam,

Ayat ini membuktikan Firaun bukannya seorang yang tahu teknologi, sebaliknya dia hanya seorang yang kaya raya dan mewah sahaja, sebab nak jadi kaya, tanpa tahu sains pun boleh kaya. Dalam masyarakat Islam hari ini pun ramai yang jutawan dan mewah walaupun tak pandai sains dan teknologi. Lihat di tanah Arab yang kaya dengan minyak walaupun orang Arab sekarang ketinggalan dalam sains dan teknologi. Mereka hidup mewah dan kaya raya sehingga mampu membeli teknologi daripada US dan Eropah.

Terima kasih kerana bawakan ayat-ayat Al Quran. Kerana itu dapat membantu kita membezakan di antara benar dan bathil.

Kalau tak sedar-sedar juga, tak tahulah. Ayat Al Quran mereka juga bawakan, tetapi Allah tetap membantu orang-orang yang menggunakan akal mengalahkan dakwaan lemah mereka.



Ayat ini sebenarnya membuktikan Firaun dan kaum dan kerabatnya tidak beriman kepada Allah seperti kebanyakkan saintis pujaan golongan tertentu....

tetapi tetap diberikan ilham utk pembinaan teknologi oleh Allah...

soalnya layakkah firaun dan kaumnya dan kerabatnya dan saintis pujaan golongn tertentu ini adalah ulamak yg dimaksudkn dalam ayt 35:28....

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:34 am

Salam,

Nabi Sulaiman juga digambarkan sebagai seorang yang kaya, tetapi baginda seorang yang tahu teknologi memanipulasi angin untuk percepatkan perjalanan. Firaun juga seorang yang kaya, tetapi dia tidak tahu guna teknologi sebaliknya hanya tahu memanipulasi tukang sihir.

Kekayaan dan kemewahan bukan suatu yang Allah benci, tetapi janganlah jadi kaya dengan cara menipu dan menyihir orang. Contohilah Nabi Sulaiman yang kaya dan mewah dengan kuda-kuda peliharaan tetapi dalam masa yang sama bijak bestari untuk menggunakan ilmu-ilmu sains Allah. Baginda tak guna tukang sihir.

Begitulah Al Quran membezakan dua orang pemerintah selaras dengan sifat Al Quran itu sebagai pembeza (furqaan). Satu yang beriman kepada Tuhan dan satu lagi yang beriman kepada syaitan. Sesungguhnya syaitan itu mengajar sihir.

Apa lagi nak dikatakan. Contoh baik-buruk sudah jelas dalam Al Quran. Kalau masih berdolak dalih juga, macam mana Allah nak beri petunjuk. Benarlah dikatakan orang-orang fasiq tak dapat petunjuk. Al Quran terhidang depan mata pun tak mahu dicernakan.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:38 am

gaara wrote:


Ayat ini sebenarnya membuktikan Firaun dan kaum dan kerabatnya tidak beriman kepada Allah seperti kebanyakkan saintis pujaan golongan tertentu....

tetapi tetap diberikan ilham utk pembinaan teknologi oleh Allah...

soalnya layakkah firaun dan kaumnya dan kerabatnya dan saintis pujaan golongn tertentu ini adalah ulamak yg dimaksudkn dalam ayt 35:28....

Salam,

Malangnya bukan Firaun itu yang dapat ilham membina teknologi sebab itulah Firaun lebih mengkagumi tukang sihir daripada saintis. Sebaliknya Nabi Sulaiman yang kaya raya pula dapat ilham untuk menguasai angin sama macam saintis hari ini berjaya memanipulasi angin untuk percepatkan perjalanan tanpa perlu guna sihir. Begitulah tinggi nilai sains agar mencontohi para Nabi.

Kalau saintis tidak layak mendapat gelaran ulamak, Nabi Sulaiman tentu tidak layak dapat kenabian kerana pakar sains juga Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 4:47 am

Salam,

Kalau kita bandingkan Firaun dengan Nabi Sulaiman, Firaun adalah orang yang menyuruh sembah dirinya sebagai tuhan. Rakyatnya dipaksa sembah kepadanya. Bila ada penyembahan, maka sudah pasti ada upacara penyembahan. Kalau rakyatnya tak buat upacara penyembahan, macam mana Firaun nak tahu rakyatnya menyembah dirinya? Ini menunjukkan Firaun adalah golongan ritualis yang suka buat amalan sembah-menyembah itu.

Sebaliknya Nabi Sulaiman tidak digambarkan sebagai seorang ritualis. Malah bila kaum Ratu Balqis beritual menyembah matahari, Nabi Sulaiman menegur mereka. Ini menunjukkan sifat saintis berlawanan dengan sifat ritualis. Ritualis suka buat amalan tak masuk akal sembah-menyembah sedangkan saintis buat amalan yang terbukti logik dan mendatangkan kesan manfaat.

Oleh kerana itu, wajarkah ulamak itu dikaitkan dengan ritualis seperti Firaun yang mengkagumi tukang sihir itu? Bukankah lebih wajar dikaitkan dengan saintis seperti mana Nabi Sulaiman menguasai ilmu sains dan tidak membuat apa-apa amalan ritual tak masuk akal itu? Smile
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 9:45 am

Akal ada dua iaitu akal beriman dengan Allah dan akal kafir. Bagi akal Kafir semua perintah Allah dikatakan tidak masuk akal. Bagi akal beriman semua perintah Allah masuk pada akalnya. Senang je bang, samada nak terima hidayah atau tidak. Tak de kena mengena dengan sains semua tu. Sebab itu ulama islam dulu juga adalah saintis ketika tamadun Islam. Mereka lebih taat dalam agama, hafal beribu hadith pulak tu. Tak pula mereka kata amalan agama tidak masuk akal. Mungkin akal abang aje kot. He he.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Fri Sep 17, 2010 10:09 am

lia wrote:
Tak de kena mengena dengan sains semua tu. Sebab itu ulama islam dulu juga adalah saintis ketika tamadun Islam. Mereka lebih taat dalam agama, hafal beribu hadith pulak tu. Tak pula mereka kata amalan agama tidak masuk akal. Mungkin akal abang aje kot. He he.

Hadis membuat agama menjadi tidak masuk akal.

Contoh. Hadis yang menyatakan lalat jika dicelupkan ke dalam minuman, maka kumannya menjadi netral.

Hal tersebut jelas salah dan kesalahan itu mudah dibuktikan secara ilmiah.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Memahami Al Quran menggunakan sains   Today at 8:10 am

Back to top Go down
 
Memahami Al Quran menggunakan sains
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» metode memahami al Qur'an
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: