HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
AuthorMessage
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Sat Sep 18, 2010 11:42 pm

First topic message reminder :

Salam semua...

Sy akan bawa beberapa tafsiran mengenai ayat Q9:33, Q61:9, Q48:28 seperti berikut...

Terjemahan biasa: "Dialah yang mengutuskan RasulNya dengan bimbingan, dan DEEN yang benar, supaya Dia meninggikannya diatas semua DEEN, walaupun dibenci orang-orang yang musyrik."

(1). Imam Syafie menafsirkan ayat ini, bahawa maksud agama (deen) yang ditinggikan diatas semua agama (deen) itu ialah apabila semua "sunnah" Nabi Muhammad didengari...

(2). Sedangkan ada beberapa pentafsir zaman dahulu pula berpendapat, bahawa maksud agama (deen) yang ditinggikan diatas semua agama (deen) itu ialah apabila Nabi Isa turun dari langit di akhir zaman menjelaskan ajaran Tuhan...

(3). Manakala pendapat dari sumber submission.org (Dr. Rashad Khalifa) pula bolehlah difahami bahawa maksud agama (deen) yang ditinggikan diatas semua agama (deen) itu ialah adanya para Rasul yg diutuskan (i.e selepas Nabi Muhammad) untuk menjelaskan isi kandungan al-Quran...

Komen: Tafsiran No.(1) boleh mensignifikan akan keperluan hadis2 dibukukan utk memahami al-Quran...

Manakala tafsiran No.(2) boleh mensignifikan pendapat bhw diakhir zaman Nabi Isa akan turun menjelaskan ajaran Tuhan atau ajaran Nabi Isa yg akan mendominasikan dunia...

Dan tafsiran No.(3) boleh difahami adanya "Rasul-rasul" selepas Nabi Muhammad yg datang utk menjelaskan al-Quran tanpa kesalahan...

Apa kata para forumers semua???...... Very Happy
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 1:24 am

Quote :
Mana ada orang kafir tolak riwayat hadis.

dan bukankah ada juga orang islam yang telah menjadi murtad semula bila mereka mendengar peristiwa israk dan mikraj tersebut saudara...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 1:30 am

gaara wrote:

dan bukankah ada juga orang islam yang telah menjadi murtad semula bila mereka mendengar peristiwa israk dan mikraj tersebut saudara...
Salam,

Tak wujud dalam Al Quran, Allah menetapkan hukum murtad kepada mereka yang tak percaya pada kisah riwayat Nabi naik ke langit untuk tawar-menawar itu. Mengada-adakan perkara yang tak wujud dalam Al Quran, samalah perangainya dengan pengikut gospel yang mengada-adakan dakwaan karut-marut itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 1:42 am

Quote :
Tak wujud dalam Al Quran, Allah menetapkan hukum murtad kepada mereka yang tak percaya pada kisah riwayat Nabi naik ke langit untuk tawar-menawar itu. Mengada-adakan perkara yang tak wujud dalam Al Quran,

aik..

sama jela perangai saudara ni seperti orang2 kafir yang telah murtad tu bila mana meraka tolak hadis...

hehehehe...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 1:50 am

gaara wrote:
Quote :
Tak wujud dalam Al Quran, Allah menetapkan hukum murtad kepada mereka yang tak percaya pada kisah riwayat Nabi naik ke langit untuk tawar-menawar itu. Mengada-adakan perkara yang tak wujud dalam Al Quran,

aik..

sama jela perangai saudara ni seperti orang2 kafir yang telah murtad tu bila mana meraka tolak hadis...

hehehehe...
Salam,

Setahu saya, berdasarkan ayat-ayat Al Quran, orang kafir sahaja yang gagal kemukakan ayat-ayat Allah menetapkan sesuatu perkara. Sama macam keadaan saudara tunjukkan dalam forum ini. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 1:56 am

Quote :
Setahu saya, berdasarkan ayat-ayat Al Quran, orang kafir sahaja yang gagal kemukakan ayat-ayat Allah menetapkan sesuatu perkara.

Quote :
Tak wujud dalam Al Quran, Allah menetapkan hukum murtad kepada mereka yang tak percaya pada kisah riwayat Nabi naik ke langit untuk tawar-menawar itu.

Ayat 137 Surah al-Nisa' bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian kafir, kemudian beriman semula, kemudian kafir lagi, serta bertambah-tambah lagi kekufuran mereka selepas itu, Allah tidak akan mengampunkan mereka dan tidak akan menunjukkan jalan yang benar.

Ayat 25 Surah Muhammad bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang murtad (berpaling tadah) ke belakang selepas ternyata hidayat kepada mereka, sebenarnya syaitanlah yang telah menipu mereka…
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 2:03 am

gaara wrote:
Quote :
Setahu saya, berdasarkan ayat-ayat Al Quran, orang kafir sahaja yang gagal kemukakan ayat-ayat Allah menetapkan sesuatu perkara.

Quote :
Tak wujud dalam Al Quran, Allah menetapkan hukum murtad kepada mereka yang tak percaya pada kisah riwayat Nabi naik ke langit untuk tawar-menawar itu.

Ayat 137 Surah al-Nisa' bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian kafir, kemudian beriman semula, kemudian kafir lagi, serta bertambah-tambah lagi kekufuran mereka selepas itu, Allah tidak akan mengampunkan mereka dan tidak akan menunjukkan jalan yang benar.

Ayat 25 Surah Muhammad bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang murtad (berpaling tadah) ke belakang selepas ternyata hidayat kepada mereka, sebenarnya syaitanlah yang telah menipu mereka…
Salam,

Terima kasih bawakan ayat-ayat Al Quran tersebut. Jelas sekali tiada hukuman murtad dijatuhkan pada yang tidak terima riwayat tawar-menawar. Begitulah Al Quran sebagai penjelas, pembeza dan petunjuk.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 2:13 am

Quote :
Terima kasih bawakan ayat-ayat Al Quran tersebut. Jelas sekali tiada hukuman murtad dijatuhkan pada yang tidak terima riwayat tawar-menawar.

yang tidak beiman itu ape saudara...

tidak beriman kepada Allah...

tidak beriman kepada nabi...

tidak beriman kepada setelah hidayah turun kepada mereka...

Sesungguhnya orang-orang yang murtad (berpaling tadah) ke belakang selepas ternyata hidayat kepada mereka, sebenarnya syaitanlah yang telah menipu mereka…

perhatikan ayat nie betul2 dgn tidak menjadikan ia sebagi kamus...

hidayah Allah datang...

melalui ape...

wahyu...

Al-quran dan Hadis...

fahamkan..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 2:18 am

gaara wrote:
Quote :
Terima kasih bawakan ayat-ayat Al Quran tersebut. Jelas sekali tiada hukuman murtad dijatuhkan pada yang tidak terima riwayat tawar-menawar.

yang tidak beiman itu ape saudara...

tidak beriman kepada Allah...

tidak beriman kepada nabi...

tidak beriman kepada setelah hidayah turun kepada mereka...

Sesungguhnya orang-orang yang murtad (berpaling tadah) ke belakang selepas ternyata hidayat kepada mereka, sebenarnya syaitanlah yang telah menipu mereka…

perhatikan ayat nie betul2 dgn tidak menjadikan ia sebagi kamus...

hidayah Allah datang...

melalui ape...

wahyu...

Al-quran dan Hadis...

fahamkan..
Salam,

Masalahnya mana ada ayat Al Quran mengatakan riwayat si polan itu wahyu. Jadi macam mana mereka kaitkan murtad dengan orang-orang yang tak terima riwayat si polan yang bercanggah dengan Al Quran itu?

Itu semata-mata nak mengada-adakan dustalah itu. Dasar pengikut gospel. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 2:48 am

Quote :
Masalahnya mana ada ayat Al Quran mengatakan riwayat si polan itu wahyu. Jadi macam mana mereka kaitkan murtad dengan orang-orang yang tak terima riwayat si polan yang bercanggah dengan Al Quran itu?


lembiknya akal saudara dlm bab nie...

bab putar belit hebat pulak... geek
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 2:55 am

gaara wrote:
Quote :
Masalahnya mana ada ayat Al Quran mengatakan riwayat si polan itu wahyu. Jadi macam mana mereka kaitkan murtad dengan orang-orang yang tak terima riwayat si polan yang bercanggah dengan Al Quran itu?


lembiknya akal saudara dlm bab nie...

bab putar belit hebat pulak... geek
Salam,

Sudah realitinya gagal tunjukkan bukti mana ayat Al Quran mengatakan murtad kepada yang tak ikut riwayat si polan, berteriak bangang pun tak guna. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 5:17 am

Quote :
Sudah realitinya gagal tunjukkan bukti mana ayat Al Quran mengatakan murtad kepada yang tak ikut riwayat si polan, berteriak bangang pun tak guna

ayat2 di atas adalah bukti yang nyata...

cuma pintu hati saudara je yang sudah tertutup untk menerima kebenaran...

orang yang tolak hidayah Allah itu murtad la saudara...

hidayah Allah datang melalui wahyu...

tolak wahyu = tolak hidayah = murtad namannya...

ayat sebelumnya ttg yang beriman dan kafir...

ada yang kafir setelah beriman...

takkan benda mudah nie pun susah nak pikir...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 8:43 am

gaara wrote:
Quote :
Sudah realitinya gagal tunjukkan bukti mana ayat Al Quran mengatakan murtad kepada yang tak ikut riwayat si polan, berteriak bangang pun tak guna

ayat2 di atas adalah bukti yang nyata...

cuma pintu hati saudara je yang sudah tertutup untk menerima kebenaran...

orang yang tolak hidayah Allah itu murtad la saudara...

hidayah Allah datang melalui wahyu...

tolak wahyu = tolak hidayah = murtad namannya...

ayat sebelumnya ttg yang beriman dan kafir...

ada yang kafir setelah beriman...

takkan benda mudah nie pun susah nak pikir...
Salam,

Malangnya tiada ayat Al Quran mengatakan riwayat si polan itu adalah wahyu = hidayah. Kalau ada bukti, sudah pasti ada ayat Al Quran menyebut begitu.

Nama pun bukti, kenalah ada = wujud. Semudah itu pun gagal nak bawakan bukti. Erti bukti pun tak tahu. Apalah. Semakin dibuktikan dengan pengikut gospel, semakin mengarut jadinya. Smile
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Thu Sep 30, 2010 3:38 pm

Salam Juang,

Dia percaya cerita-cerita riwayat tu wahyu Tuhan. Biarkanlah.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Thu Sep 30, 2010 4:20 pm

Quote :
Malangnya tiada ayat Al Quran mengatakan riwayat si polan itu adalah wahyu = hidayah. Kalau ada bukti, sudah pasti ada ayat Al Quran menyebut begitu.

saya kata kita dapat hidayah melalui wahyu...

dapat wahyu melalui Al-quran dan Hadis..... itu sahaja..

bukannya secara membabi buta mengatakan wahyu = ilham...

betul x...

x yek... geek

Quote :
Dia percaya cerita-cerita riwayat tu wahyu Tuhan. Biarkanlah.

saya lebih percaya kepada sabda nabi dari sabda puak akal....

hehehehehehe.......
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Thu Sep 30, 2010 5:38 pm

Assalamualaikum warahmatullah

Di dalam hadits Qudsi, Allah berfirman, “Hamba-Ku yang ta’at senantiasa memohon untuk dekat dengan-Ku melalui shalat-shalat sunatnya. Sehingga aku menjadikannya sebagai rakan-Ku, dan apabila Aku menjadikan dia sebagai rakan-Ku, maka aku menjadi telinganya yang dengan itu ia mendengar, menjadi matanya yang dengannya dia melihat, menjadi tangannya yang dengannya ia memegang dan menjadi kakinya yang dengannya ia berjalan, yakni ia mendengar melalui Aku, memegang melalui Aku, dan mengetahui melalui Aku.”

Alquran
“Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal saleh, dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya.” (QS 18:110)

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Fri Oct 01, 2010 7:58 am

Salam,

Jadi jika tidak mahu mempersekutukan Tuhan dalam mengabdikan diri kepadaNya, sudah tentu kita boleh terima bahawa tiada ayat-ayat Tuhan mengatakan kerasulan sudah ditutup. Malah yang ditutup hanyalah kenabian sahaja.

Jadi bila ada si polan dan si polan mengatakan kerasulan sudah ditutup, sedangkan tiada ayat-ayat Tuhan menetapkan sedemikian, takkan kita nak memperseketukan Tuhan dengan si polan dan si polan itu?
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Fri Oct 01, 2010 10:13 am

salam

Tiada lagi nabi selepas nabi Muhamad.
Tetapi Allah tetap Ada.

Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Today at 8:10 am

Back to top Go down
 
Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-
» kondisi masyarakat sebelum nabi muhammad diutus
» Para tokoh dunia KAGUM pada nabi Muhammad SAW
» apa yang dari nabi Muhammad dapat diteladani/dipercayai?
» Nabi Muhammad yang pertama masuk SURGA
» Hijrahnya nabi Muhammad ke madinah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: