HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Persamaan Gospel & Riwayat Hadis

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 4:36 am

First topic message reminder :

gaara wrote:
Quote :
Maknanya pada saudara ayat Al Quran yang dikemukakan itu tidak mampu dijadikan bukti? Malangnya saudara.

saudara malang ke saya..

orang yang terima wahyu malang ke orang yang tolak wahyu malang...
Salam,

Siapa yang malang itu, kita serah pada Allah. Pada saya, orang-orang yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran itulah yang malang seperti mana orang-orang kafir terdahulu gagal kemukakan Al Quran walaupun mereka percaya kepada riwayat hadis Nabi Isa (gospel) tetapi mereka gagal kemukakan ayat-ayat Allah yang mengatakan Al Masih itu puteraNya.

Semoga kita tak jadi macam mereka walaupun mereka mengumpulkan kitab-kitab riwayat Nabi Isa (gospel) Smile

Quote :

kalau saya berhujah dengan Al-quran sahaja sama la taraf saya macam puak2 akal nie..
.
Dan dalam Al Quran banyak mengaitkan orang-orang kafir sebagai orang-orang yang tak menggunakan akal dan tak menggunakan al Quran. saya tak nak tiru orang-orang kafir itu. Smile
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Thu Oct 14, 2010 1:55 pm

[quote="masterpiece7070"]
Quote :
seharusnya dalam berkata kata memohon hidayah kita jangan lupakan diri kita sendiri sekurang kurangnya Semoga Kita Semua dikurniakan Hidayah,
dan Khasnya" Semoga aku di kurniakan Hidayah"

Bukannya Semoga Anda mendapat hidayah dan petunjuk
( jika begini ayatnya akan menampakkan bahawa diri kita sudah betul dan sempurna serta kononnya kita telah mendapat taufik dari Allah akan petunjuk yang benar , sedangkan di dalam Yang benar , ada lagi yang lebih benar sehingga sehabis 2 lautan tinta sekalipun kita tetap perlukan Hidayah Allah , kerana Yang BENAR Hanya Allah semata mata yang maha tinggi dan Maha Besar)

Quote :
]color=red]HAI! MENDOAKAN UTK ORG PUN DIPERTIKAIKAN JUGA??? No No No

CTH: "MOGA ANAK ANDA LULUS CEMERLANG PMR @ SPM"

NAK JUGA KE DOAKAN UTK DIRI SENDIRI SEDANGKAN IANYA UTK ANAK2 YG AMBIL PMR, SPM???

P.S - MENGAKU PLAK DIA SAHAJA YG BENAR, YG BETUL,YG SERBA TAHU CARA2 UTK BERDOA... NI LAH JADINYA APABILA DIRI SENDIRI SAHAJ YG DIANGGAP BETUL DAN SERBA SERBI MENGETAHUI, ORG LAIN SEMUA SALAH.
[/color]

Salam Masterpiece

Terima Kasih kerana contoh Doa Master piece itu dan Saya Meng Amin kan. ( Amin )

Dan Muhammad tidak menyebelahi mana mana pihak cuma Kita berusaha dudukkan diri dengan merasa Sama Sama tidak mengetahui dan sama sama berbincang
jika ada yang baik kita ambil dan jika ada yang tidak baik dan tidak sesuai bagi kita , kita tanyai lagi kerana Mungkin orang lain juga benar dan mungkin lebih benar dari kita , cuma hanya kita belum memahami keseluruhan Maksud.
Di sinilah gunanya Akal bagi membezakan yang benar dan yang salah ( untuk diri kita sendiri )

Bagaimana Pandangan Master, ?
Jika ada yang tidak kena tentang bicara saya , saya minta master perbetulkan ya?
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Thu Oct 14, 2010 2:06 pm

salam Juang
Quote :

Tak sangka dalam orang-orang Melayu hari ini, ramai yang tiru perangai Yahudi dan Nasrani tersebut. Jelas sekali persamaan mereka iaitu perasan telah mendapat petunjuk.
Semoga mata hati kita tajam melihat perbezaan-perbezaan sebegitu.

Benar saudara juang.
Ramai yang tidak menyedari dan bila di beritakan kepada sesiapa saja tentang ini, mereka tidak percaya. sedangkan hadis Nabi s.a.w ada menyatakan bahawa anak anak di lahirkan bersih suci , hanya ibubapanya lah yang mencorakkan menjadi yahudi,majusi,nasarani.
Mengikut apa yang saya mengerti , maksud Yahudi di sini ialah Bersikap sebagaimana sikap yahudi seperti yang di beritakan dalam Alquran
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Thu Oct 14, 2010 5:44 pm

Quote :
Salam Masterpiece

Terima Kasih kerana contoh Doa Master piece itu dan Saya Meng Amin kan. ( Amin )

Dan Muhammad tidak menyebelahi mana mana pihak cuma Kita berusaha dudukkan diri dengan merasa Sama Sama tidak mengetahui dan sama sama berbincang
jika ada yang baik kita ambil dan jika ada yang tidak baik dan tidak sesuai bagi kita , kita tanyai lagi kerana Mungkin orang lain juga benar dan mungkin lebih benar dari kita , cuma hanya kita belum memahami keseluruhan Maksud.
Di sinilah gunanya Akal bagi membezakan yang benar dan yang salah ( untuk diri kita sendiri )

Bagaimana Pandangan Master, ?
Jika ada yang tidak kena tentang bicara saya , saya minta master perbetulkan ya? - MUHAMMAD

SALAM UTK ANDA JUGA,

SAYA TIADA MASALAH MENGAKUI APA YG ANDA KATAKAN CUMA MUSYKIL JUGA APABILA KITA BERUSAHA UTK MENDOAKAN SESEORANG KEARAH KEBAIKAN DAN KESEJAHTERAAN DIPERTIKAIKAN.

P.S - SELALU MERASAKAN DIRI INI SERBA KEKURANGAN DAN INSYAALLAH, DOA ITU AKAN KEMBALI KPD KITA JUA... MUDAH2AN... AMIN






Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Thu Oct 14, 2010 10:12 pm

Muhammad wrote:

Benar saudara juang.
Ramai yang tidak menyedari dan bila di beritakan kepada sesiapa saja tentang ini, mereka tidak percaya. sedangkan hadis Nabi s.a.w ada menyatakan bahawa anak anak di lahirkan bersih suci , hanya ibubapanya lah yang mencorakkan menjadi yahudi,majusi,nasarani.
Mengikut apa yang saya mengerti , maksud Yahudi di sini ialah Bersikap sebagaimana sikap yahudi seperti yang di beritakan dalam Alquran
Salam Muhammad,

Hakikatnya manusia itu sama sahaja. Kita adalah model ciptaan Tuhan yang sama. Cuma kosmetik sahaja yang berbeza seperti warna kulit dan paras rupa. Tetapi dari segi sifat, perangai atau tabiat, semua manusia ada potensi jadi macam sifat para Nabi dan ada potensi jadi macam sifat Yahudi dan Nasrani.

Sesiapa yang mencontohi para Nabi, dapatlah mereka nikmat kehidupan yang pernah para Nabi terdahulu kecapi. Sesiapa yang tiru perangai Yahudi dan Nasrani terdahulu itu, dapatlah mereka kerugian-kerugian yang pernah ditanggung oleh mereka-mereka terdahulu itu. Sesungguhnya Allah bukannya melihat kosmetik kita, tetapi sifat-sifat yang tertanam dalam hati kita.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sat Oct 16, 2010 2:21 am

Quote :
Hakikatnya manusia itu sama sahaja. Kita adalah model ciptaan Tuhan yang sama. Cuma kosmetik sahaja yang berbeza seperti warna kulit dan paras rupa. Tetapi dari segi sifat, perangai atau tabiat, semua manusia ada potensi jadi macam sifat para Nabi dan ada potensi jadi macam sifat Yahudi dan Nasrani.

Sesiapa yang mencontohi para Nabi, dapatlah mereka nikmat kehidupan yang pernah para Nabi terdahulu kecapi. Sesiapa yang tiru perangai Yahudi dan Nasrani terdahulu itu, dapatlah mereka kerugian-kerugian yang pernah ditanggung oleh mereka-mereka terdahulu itu. Sesungguhnya Allah bukannya melihat kosmetik kita, tetapi sifat-sifat yang tertanam dalam hati kita.

Pss... pssttt..... pssssssssss...................

komputer yg saudara guna sekarang bukan ciptaan yahudi dan nasrani ke?

ok pe guna komputer... bleh layari internet dan bertemu juang... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sat Oct 16, 2010 6:40 am

Juang wrote:
Muhammad wrote:

Benar saudara juang.
Ramai yang tidak menyedari dan bila di beritakan kepada sesiapa saja tentang ini, mereka tidak percaya. sedangkan hadis Nabi s.a.w ada menyatakan bahawa anak anak di lahirkan bersih suci , hanya ibubapanya lah yang mencorakkan menjadi yahudi,majusi,nasarani.
Mengikut apa yang saya mengerti , maksud Yahudi di sini ialah Bersikap sebagaimana sikap yahudi seperti yang di beritakan dalam Alquran
Salam Muhammad,

Hakikatnya manusia itu sama sahaja. Kita adalah model ciptaan Tuhan yang sama. Cuma kosmetik sahaja yang berbeza seperti warna kulit dan paras rupa. Tetapi dari segi sifat, perangai atau tabiat, semua manusia ada potensi jadi macam sifat para Nabi dan ada potensi jadi macam sifat Yahudi dan Nasrani.

Sesiapa yang mencontohi para Nabi, dapatlah mereka nikmat kehidupan yang pernah para Nabi terdahulu kecapi. Sesiapa yang tiru perangai Yahudi dan Nasrani terdahulu itu, dapatlah mereka kerugian-kerugian yang pernah ditanggung oleh mereka-mereka terdahulu itu. Sesungguhnya Allah bukannya melihat kosmetik kita, tetapi sifat-sifat yang tertanam dalam hati kita.

salam Juang
Benar lah apa yang juang katakan. Ayat " Aku adalah manusia seperti kamu" jika ramai yang menyakini dengan sebenar benarnya dan memikirkan , serta mengikuti akan cerialah hidup ini berserta nikmat yang mana teringin sekali nabi kita Muhammad s.a.w agar umat dapat nikmat sebagaimana beliau dapat.
Bolehlah saya yang tidak berilmu ini mengatakan bahawa,!!!
" Sesiapa yang mengikuti/ mengamalkan sepertimana Muhammad Amalkan, Mereka juga akan dapat sepertimana Muhammad dapat dari Allah"Sememangnya ramai yang akan marah bila berkata begini, dan menuduh mengaku jadi nabi pula.
Mungkin mereka fikir maksud "Dapat seperti Muhammad dapat itu ialah mukjizat yang luarbiasa naik ke atas langit nun di atas sana, mereka asyik memandang kehebatan kehebatan, tetapi Mereka tidak memerhatikan akan dekatnya Muhammad dengan tuhannya. Begitu juga yang mengikutinya.

Bahasa yang paling Mudahnya ialah ,
Muhammad nak beri Allah pada umat, tetapi umat seolah olah tidak Mahu ....
Di ambilnya hanya hukum hukum fekah dan di simpan dalam diri dari muda sehingga ke hari tua bermain main dan bersekedudukan dengan ilmu Hukum
DiAmbilnya Hanya huruf huruf alquran dan diyanyi Alquran dan di tulis di papan papan tanda, di dinding dinding untuk hiasan .
Disibukkan dirinya dengan hadis ini benar , hadis ini sahih , hadis ini di rawikan oleh si anu dari si ani dari si anu sehingga berjela jela , sedangkan maksud yang nabi sampaikan tidak di ikuti dan di ambil untuk diri.( Ulama' internet yang terdiri daripada ilmuan copy paste )
Kedirian Muhammad tidak di kaji lagi dan tidak di teliti akan akhlaqnya yang mulia itu, mengapa Muhammad bersikap begitu , apa rahsianya dan Apa pula rahsia Tuhan.....

Cerita Tuhan orang dah tidak meminati agaknya


Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sat Oct 16, 2010 11:03 am

Quote :
DiAmbilnya Hanya huruf huruf alquran dan diyanyi Alquran dan di tulis di papan papan tanda, di dinding dinding untuk hiasan .
Disibukkan dirinya dengan hadis ini benar , hadis ini sahih , hadis ini di rawikan oleh si anu dari si ani dari si anu sehingga berjela jela , sedangkan maksud yang nabi sampaikan tidak di ikuti dan di ambil untuk diri.( Ulama' internet yang terdiri daripada ilmuan copy paste )

Salam,

Kalau kita fahami dan ikuti maksud riwayat hadis itu sekalipun, samalah seperti kita mengabaikan ayat-ayat al-quran.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sat Oct 16, 2010 3:33 pm

Admin wrote:
Quote :
DiAmbilnya Hanya huruf huruf alquran dan diyanyi Alquran dan di tulis di papan papan tanda, di dinding dinding untuk hiasan .
Disibukkan dirinya dengan hadis ini benar , hadis ini sahih , hadis ini di rawikan oleh si anu dari si ani dari si anu sehingga berjela jela , sedangkan maksud yang nabi sampaikan tidak di ikuti dan di ambil untuk diri.( Ulama' internet yang terdiri daripada ilmuan copy paste )

Salam,

Kalau kita fahami dan ikuti maksud riwayat hadis itu sekalipun, samalah seperti kita mengabaikan ayat-ayat al-quran.


Salam Admin

Hadis itu menyarankan agar mengikut /membaca alquran.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sat Oct 16, 2010 7:10 pm

salam,

Kalau kita fikir betul2, takkanlah r.hadis tu suruh jgn baca al-quran.tp,teknik syaitan adalah myampaikan ucapan palsu yg indah2. Adam juga terpedaya kerana ucapan iblis yg indah.nampak tak psamaan itu?

R.hadis suruh bc quran tp dlm masa sama mgada-adakan ucapan yg indah yg btentangan dgn al-quran.dr dulu,itulah teknik syaitan yg suka mpedaya kita.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sun Oct 17, 2010 12:25 am

Salam,

Dalam Al Quran, sesuatu perkara itu disandarkan pada logik. Contohnya ayat tentang jin dan manusia boleh melalui/menembusi langit, Al Quran menekankan perkataan "kekuatan". Di mana ada kekuatan, di situ ada daya. Daya boleh diperolehi bila ada tenaga keupayaan yang tinggi. Tenaga boleh dikumpulkan daripada bentuk-bentuk tenaga yang lain. Dan tenaga banyak tersimpan dalam sumber bahan api.

Tetapi dalam riwayat, diada-adakan kisah kononnya Nabi naik ke langit dengan naik buraq. Tidak ada hint atau petunjuk bagaimana manusia lain nak naik ke langit kerana binatang bernama buraq itu tidak pernah ditemui melainkan dalam cerita riwayat sahaja. Seolah-olah manusia lain takkan mampu tembusi langit kecuali Nabi seorang sahaja.

Di sini kita nampak perbezaan taraf Al Quran dan riwayat hadis (mahu pun gospel). Pada Al Quran, Allah berikan petunjuk atau hint agar sesuatu perkara itu boleh direalisasikan. Sedangkan riwayat hanyalah sekadar cerita kosong sahaja. Tiada nilai keilmuan yang boleh kita dapat dalam kebanyakan riwayat-riwayat. Malah gospel-gospel pun tidak mendapat tempat dalam buku-buku sains.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sun Oct 17, 2010 2:59 am

Admin wrote:
salam,

Kalau kita fikir betul2, takkanlah r.hadis tu suruh jgn baca al-quran.tp,teknik syaitan adalah myampaikan ucapan palsu yg indah2. Adam juga terpedaya kerana ucapan iblis yg indah.nampak tak psamaan itu?

R.hadis suruh bc quran tp dlm masa sama mgada-adakan ucapan yg indah yg btentangan dgn al-quran.dr dulu,itulah teknik syaitan yg suka mpedaya kita.

Admin.
kadang kadang kena guna psikologi dan kias jugak dengan kepala kepala jahiliah tu.
Nasib baik ada jahiliah yang tanya macam macam pada nabi , lalu melalui pertanyaan itu turunlah al quran , jadi mudah kita faham sikit.....

kalau alquran tu turun sebijik nanti bingung pula orang zaman jahiliah tu,,,sedangkan orang zaman sekarang dah modern nie pun kebingungan ,,,,apatah lagi mereka...
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sun Oct 17, 2010 3:11 am

Juang wrote:
Salam,


Di sini kita nampak perbezaan taraf Al Quran dan riwayat hadis (mahu pun gospel). Pada Al Quran, Allah berikan petunjuk atau hint agar sesuatu perkara itu boleh direalisasikan. Sedangkan riwayat hanyalah sekadar cerita kosong sahaja. Tiada nilai keilmuan yang boleh kita dapat dalam kebanyakan riwayat-riwayat. Malah gospel-gospel pun tidak mendapat tempat dalam buku-buku sains.

salam juang,
Tidak di nafikan sememangnya alquran tu tepat dan tiada kesalahan serta di jamin oleh Allah akan mutunya.
Kalau dulu , bila turun quran lalu nabi bacakan, lalu orang tidak faham dan bertanya<<<
jawapan dari pertanyaan untuk orang yang tak faham,, itu lah hadis , dan kita jadikan panduan untuk memahami Alquran

kalau sekarang juang baca Alquran, lalu saya tidak faham dan saya bertanya , lalu juang Ajarkan

Adakah cerita juang dalam menyampaikan untuk saya memehami Alquran itu cerita kosong yang tidak bermakna. sekurang kurangnya orang lain yang baca akan dapat memahami hasil dari pertanyaan dan jawapan. cuma yang penting ialah , apabila mendapat jawapan itu bukan sekadar terhenti pada jawapan ( ilmu tahu) , seharusnya hasil dari jawapan itu si penanya dan pembaca mengamalkan nya atau jadikan Alquran itu DIRI,
Jadikan ALQURAN ITU DIRI KITA , sebagaimana di katakan Bahawa Muhammad itu adalah Alquran Bergerak......Alquran bergerak bukannya nabi bawa sebijik kitab tu kesana ke sini, tetapi nabi Amalkannya, jika Dalam Alquran berkata Sabar, maka sabar itu ada pada diri nabi , bukannya sabar itu berada pada Huruf arab yang di tulis dengan dakwat atas kertas .
Jika Alquran berkata jangan bermuka Masam, maka Muka yang manis itu bukannya duduk si atas kertas yang di tulis dengan dakwat , tetapi muka yang manis itu telah Terdiri kesebatiannya pada Nabi s.a.w .....Bukankah begitu kaedahnya
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sun Oct 17, 2010 10:11 am

Salam Iltizam,

Benar. Al Quran perlu dipraktikkan dalam kehidupan kita. Barulah kita faham apa yang terkandung dalam Al Quran.

Sama juga dalam apa jua bidang ilmu. Kalau seseorang belajar programming sekadar nak lulus exam, tentu berbeza dengan orang-orang yang belajar programming kerana minat dan menggunakan ia untuk membuat manfaat. Begitulah bezanya belajar Al Quran untuk lulus exam dengan yang belajar Al Quran kerana minat.

Satu kekuatan utama Al Quran berbanding riwayat adalah ia boleh dipraktikkan dan dikembangkan dalam kehidupan. Contohnya ayat tentang tembusi langit dengan kekuatan, maka manusia boleh fikir bermacam-macam jalan untuk mendapatkan kekuatan yang melayakkan mereka naik ke langit. Berbeza dengan riwayat, cerita naik ke langit hanya menggunakan buraq yang menyebabkan minda kita tersekat dari memikirkan jalan untuk ke langit kerana kisah penurunan buraq itu bukannya hasil usaha Nabi, tetapi kerana kononnya Allah nak bawa Nabi naik ke langit.

Sebab itulah kalau kita membaca Al Quran, minda kita boleh meneroka jauh sebab apa yang Al Quran sebutkan itu suatu yang boleh difikirkan. Tetapi kalau baca riwayat hadis, banyak kisah yang membantut minda sehingga mereka terpaksa berkata "dalam Islam tak boleh guna akal" (common cakap2 orang Islam hari ini bila tak dapat jawab sesuatu perkara).
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sun Oct 17, 2010 3:11 pm

iltizam wrote:
Admin wrote:
salam,

Kalau kita fikir betul2, takkanlah r.hadis tu suruh jgn baca al-quran.tp,teknik syaitan adalah myampaikan ucapan palsu yg indah2. Adam juga terpedaya kerana ucapan iblis yg indah.nampak tak psamaan itu?

R.hadis suruh bc quran tp dlm masa sama mgada-adakan ucapan yg indah yg btentangan dgn al-quran.dr dulu,itulah teknik syaitan yg suka mpedaya kita.

Admin.
kadang kadang kena guna psikologi dan kias jugak dengan kepala kepala jahiliah tu.
Nasib baik ada jahiliah yang tanya macam macam pada nabi , lalu melalui pertanyaan itu turunlah al quran , jadi mudah kita faham sikit.....

kalau alquran tu turun sebijik nanti bingung pula orang zaman jahiliah tu,,,sedangkan orang zaman sekarang dah modern nie pun kebingungan ,,,,apatah lagi mereka...

Salam,

Bukan sebab melalui pertanyaan orang jahiliah yang tanya macam-macam pada nabi itu turunlah al-quran. tapi, al-quran diturunkan supaya menjadi petunjuk kepada semua manusia.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sun Oct 17, 2010 3:18 pm

Admin wrote:
iltizam wrote:
Admin wrote:
salam,

Kalau kita fikir betul2, takkanlah r.hadis tu suruh jgn baca al-quran.tp,teknik syaitan adalah myampaikan ucapan palsu yg indah2. Adam juga terpedaya kerana ucapan iblis yg indah.nampak tak psamaan itu?

R.hadis suruh bc quran tp dlm masa sama mgada-adakan ucapan yg indah yg btentangan dgn al-quran.dr dulu,itulah teknik syaitan yg suka mpedaya kita.

Admin.
kadang kadang kena guna psikologi dan kias jugak dengan kepala kepala jahiliah tu.
Nasib baik ada jahiliah yang tanya macam macam pada nabi , lalu melalui pertanyaan itu turunlah al quran , jadi mudah kita faham sikit.....

kalau alquran tu turun sebijik nanti bingung pula orang zaman jahiliah tu,,,sedangkan orang zaman sekarang dah modern nie pun kebingungan ,,,,apatah lagi mereka...

Salam,

Bukan sebab melalui pertanyaan orang jahiliah yang tanya macam-macam pada nabi itu turunlah al-quran. tapi, al-quran diturunkan supaya menjadi petunjuk kepada semua manusia.

ya Admin, Lebih tepat begitu.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Today at 8:06 am

Back to top Go down
 
Persamaan Gospel & Riwayat Hadis
View previous topic View next topic Back to top 
Page 5 of 5Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5
 Similar topics
-
» HADIS & RIWAYATNYA
» Kalimat Syahadat Menurut Hadis Muslim..
» MENELISIK KEBOHONGAN hadis ttg JARAK BUMI - LANGIT -(???) ARSY
» JOHN TODD - DEMONS BEHIND THE MUSIC
» Rare Early Biblical Manuscripts return to view at Smithsonian's Freer Gallery

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: