HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Persamaan Gospel & Riwayat Hadis

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 4:36 am

First topic message reminder :

gaara wrote:
Quote :
Maknanya pada saudara ayat Al Quran yang dikemukakan itu tidak mampu dijadikan bukti? Malangnya saudara.

saudara malang ke saya..

orang yang terima wahyu malang ke orang yang tolak wahyu malang...
Salam,

Siapa yang malang itu, kita serah pada Allah. Pada saya, orang-orang yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran itulah yang malang seperti mana orang-orang kafir terdahulu gagal kemukakan Al Quran walaupun mereka percaya kepada riwayat hadis Nabi Isa (gospel) tetapi mereka gagal kemukakan ayat-ayat Allah yang mengatakan Al Masih itu puteraNya.

Semoga kita tak jadi macam mereka walaupun mereka mengumpulkan kitab-kitab riwayat Nabi Isa (gospel) Smile

Quote :

kalau saya berhujah dengan Al-quran sahaja sama la taraf saya macam puak2 akal nie..
.
Dan dalam Al Quran banyak mengaitkan orang-orang kafir sebagai orang-orang yang tak menggunakan akal dan tak menggunakan al Quran. saya tak nak tiru orang-orang kafir itu. Smile
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2333
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 12:23 am

Sumber Wiki
Quote :

Hadith atau hadis (bahasa Arab: alhadīth "الحديث" mufrad, ahādīth "أحاديث" jamak); adalah perkara yang berkisar tentang Sunnah Rasul s.a.w. dan apa yang disandarkan kepada Rasul s.a.w. dari segi perkataan, perbuatan, pengakuan, sifat akhlak (peribadi) dan sifat kejadiannya. Hadis atau Sunnah Rasul s.a.w. adalah sumber rujukan kedua selepas al-Quran.

Ada ramai ulama periwayat hadis, namun yang sering digunakan dalam fiqh Islam ada tujuh iaitu Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Daud, Imam Tirmidzi, Imam Ahmad, Imam Nasa'i dan Imam Ibnu Majah.
Ada beberapa buah kitab Hadis yg lebih diakui oleh umat Islam seluruh dunia. Enam kitab pertama di bawah ini dikenali sebagai enam kitab hadis utama:
Kitab al-Jami' as-Sahih - karya Imam Bukhari atau nama sebenar beliau adalah Muhammda bin ismail
Kitab al-Jami' as-Sahih - karya Imam Muslim atau nama sebenarnya muslim bin al-hajjaj al-nasaburi
Kitab Sunan an-Nasai - karya Imam Nasa'i atau nama sebenar beliau adalah Abu abdul rahman bin shuib
Kitab Sunan Abi Daud - karya Imam Imam Abu Daud atau nama sebenar beliau adalah Abu daud sulaiman
Kitab Sunan at-Tirmizi (al Jami' as-Sahih) - karya Imam Tirmidzi atau nama sebenar beliau adalah Abu esa muhammad bin ishak Asalmi
Kitab Sunan Ibnu Majah - karya Imam Ibnu Majah atau nama sebenar beliau adalah Abu abdullah muhammad bin yazid al-quzwini
Kitab Musnad - karya Imam Ahmad

Quote :
The New Testament (Greek: Καινὴ Διαθήκη, Kainē Diathēkē) is the name given to the second major division of the Christian Bible, the first such division being the much longer Old Testament. Unlike the Old Testament, the contents of the New Testament deal explicitly with Christianity, although both the Old and New Testament are regarded, together, as Sacred Scripture. The New Testament has therefore (in whole or in part) frequently accompanied the spread of Christianity around the world, and both reflects and serves as a source for Christian theology. Phrases as well as extended readings directly from the New Testament are also incorporated into the various Christian liturgies. The New Testament has influenced not only religious, philosophical, and political movements in the Christian world, but also left an indelible mark on its literature, art, and music.


The New Testament is an anthology, a collection of works written at different times by various authors. In almost all Christian traditions today, the New Testament consists of 27 books. The original texts were written beginning around A.D. 50 in Koine Greek, the lingua franca of the eastern part of the Roman Empire where they were composed. All of the works which would eventually be incorporated into the New Testament would seem to have been written no later than the mid-2nd century.[1]


Salam Juang,

Sungguh jelas banyak persamaan. ^______^
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 12:50 am

Quote :
Sumber: Wiki

Synoptic Gospels

The four Gospels give varying names of the twelve (see also the Gospel according to the Hebrews). According to the list occurring in each of the three Synoptic Gospels, [Mk 3:13-19] [Mt 10:1-4] [Lk 6:12-16] the Twelve some of whom chose to follow Jesus , and some who were called by Jesus, near the beginning of his ministry, those "whom he also named apostles", were, according to the Gospels of Mark and Matthew:

1. Peter: Renamed by Jesus to Peter (meaning rock), his original name was Simon bar Jonah;[Mk 3:16] was a fisherman from the Bethsaida "of Galilee"[Jn 1:44], cf. Jn 12:21. Also known as Simon bar Jochanan (Aram.), Cephas (Aram.), and Simon Peter.
2. Andrew: The brother of Simon/Peter, a Bethsaida fisherman, and a former disciple of John the Baptist.
3. James, son of Zebedee: The brother of John.
4. John: The brother of James. Jesus named both of them Bo-aner'ges, which means "sons of thunder'.'"[Mk 3:17]
5. Philip: From the Bethsaida of Galilee[Jn 1:44] [12:21]
6. Bartholomew, son of Talemai; usually identified with Nathanael, who is mentioned in Jn 1:45-51.[15]
7. Matthew: The tax collector. The similarity between Mt 9:9-10, Mk 2:14-15 and Lu 5:27-29 may indicate that Matthew was also known as Levi.[citation needed]
8. Thomas: Judas Thomas Didymus - Aramaic T'oma' = twin, and Greek Didymos = twin. Doubting Thomas.
9. James, son of Alphaeus: Generally identified with "James the Less", and also identified by Roman Catholics with "James the Just".[16]
10. Thaddeus: In some manuscripts of Matthew, the name "Lebbaeus" occurs in this place. Thaddeus is traditionally identified with Jude; see below.
11. Simon the Zealot: Some have identified him with Simeon of Jerusalem.[17]
12. Judas Iscariot: The disciple who later betrayed Jesus.[Mk 3:19] The name Iscariot may refer to the Judaean towns of Kerioth or to the sicarii (Jewish nationalist insurrectionists), or to Issachar. Also referred to as "Judas, the son of Simon."[Jn 6:71] [13:26] He was replaced by Matthias as an apostle shortly after Jesus' resurrection.

Seperti mana riwayat hadis memerlukan nama-nama yang didakwa mereka itu adalah sahabat Nabi Muhammad, gospel-gospel juga sama sifatnya. Ia disandarkan atas nama-nama yang didakwa sahabat Nabi Isa.

Apabila sesuatu itu disandarkan atas nama sahabat Nabi, maka ramailah yang percaya semua itu pastinya benar. Akibatnya, biarpun dalam Kitab Allah melarang menyekutukan Allah, mereka percaya perbuatan menyekutukan Allah itulah yang disuruh oleh seseorang Nabi terdahulu.

Mungkin ada hikmahnya Allah kekalkan lagi kesan-kesan yang menyebabkan orang-orang Nasrani terdahulu jauh daripada Kitab Allah. Supaya menjadi bukti untuk umat hari ini bahawa Al Quran juga mengalami nasib yang sama seperti Taurat dan Injil iaitu ia dijauhi melalui cara yang sama yang dilakukan oleh orang-orang kafir terdahulu.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 12:56 am

Salam....

dalam gospel ada banyak cerita rekaan manusia...

tetapi dalam hadis terdapat banyak perkara yang ghaib, dan perkara yang telah dibuktikan oleh sains.... (bukti ia wahyu dari Allah)

inilah suatu kebenaran yang sampai sekarang tidak dapat disanggah oleh puak akal...

seperti biasa mereka hanya mampu berkata kata....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 12:58 am

gaara wrote:
Salam....

dalam gospel ada banyak cerita rekaan manusia...

tetapi dalam hadis terdapat banyak perkara yang ghaib, dan perkara yang telah dibuktikan oleh sains.... (bukti ia wahyu dari Allah)

inilah suatu kebenaran yang sampai sekarang tidak dapat disanggah oleh puak akal...

seperti biasa mereka hanya mampu berkata kata....

Very Happy
Salam,

Dalam Al Quran banyak perkara ghaib yang mana Al Quran tidak perlu disandarkan atas nama si polan dan si polan. Tak macam riwayat hadis, sama sifatnya macam gospel-gospel yang perlukan nama-nama si polan. Sembah si polan agaknya mereka itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 1:11 am

Quote :
Dalam Al Quran banyak perkara ghaib yang mana Al Quran tidak perlu disandarkan atas nama si polan dan si polan. Tak macam riwayat hadis, sama sifatnya macam gospel-gospel yang perlukan nama-nama si polan. Sembah si polan agaknya mereka itu

adanya perkara ghaib itu sendiri sudah membuktikan ianya mukjizat dari Allah...

Al-quran sampai kepada kita kerana adanya ulamak pewaris nabi yang mewarisnya dari satu generasi ke generasi...

ini satu lagi persamaan dengan Hadis...

rabun lagi ke... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 1:21 am

gaara wrote:
Quote :
Dalam Al Quran banyak perkara ghaib yang mana Al Quran tidak perlu disandarkan atas nama si polan dan si polan. Tak macam riwayat hadis, sama sifatnya macam gospel-gospel yang perlukan nama-nama si polan. Sembah si polan agaknya mereka itu

adanya perkara ghaib itu sendiri sudah membuktikan ianya mukjizat dari Allah...

Al-quran sampai kepada kita kerana adanya ulamak pewaris nabi yang mewarisnya dari satu generasi ke generasi...

ini satu lagi persamaan dengan Hadis...

rabun lagi ke... Very Happy
Salam,

Di mata orang-orang Nasrani, Al Masih anak Allah itu juga perkara ghaib yang wajib diimani. Jadi, setakat mengatakan sesuatu perkara itu ghaib sedangkan tidak ditetapkan dalam Kitab Allah, samalah macam orang-orang kafir Nasrani terdahulu.

Al Quran diwaris oleh sesiapa bukan persoalannya. Kitab riwayat pun diwarisi oleh manusia. Bezanya setiap ayat atau surah Al Quran tidak memerlukan nama-nama sahabat Nabi sebagai periwayatnya sebaliknya ayat-ayat kitab riwayat disandarkan atas nama orang-orang tertentu. Buta ke untuk melihat perbezaan yang jelas itu?

Makin dibuktikan sama dengan pengikut gospel, semakin buta mata mereka. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 1:37 am

Quote :
Al Quran diwaris oleh sesiapa bukan persoalannya. Kitab riwayat pun diwarisi oleh manusia.

aik.. kenape perkara ini tidak perlu dipersoal pulak...

jika dipersoal maka rahsia akan terbongkar..

ye ke saudara...

Quote :
Di mata orang-orang Nasrani, Al Masih anak Allah itu juga perkara ghaib yang wajib diimani.

itu di mata orang kafir....

kalau orang kafir pun boleh percaya kepada perkara ghaib tersebut..

kenape saudara yang mengaku islam tolak perkara ghaib...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 1:45 am

gaara wrote:

aik.. kenape perkara ini tidak perlu dipersoal pulak...

jika dipersoal maka rahsia akan terbongkar..

ye ke saudara...
Salam,

Sebab kita pun tak persoalkan siapa yang mewariskan ilmu-ilmu sains kepada kita selama ini. Yang pentingnya setiap ilmu sains atau matematik itu, tidak disandarkan atas nama-nama si polan. sama macam Al Quran.

Tetapi riwayat hadis dan gospel memerlukan nama-nama si polan. Smile

Quote :
itu di mata orang kafir....

kalau orang kafir pun boleh percaya kepada perkara ghaib tersebut..

kenape saudara yang mengaku islam tolak perkara ghaib...
Masalahnya orang kafir percaya perkara ghaib yang Allah tidak mengatakan ianya benar. Jadi takkan kita nak tiru perangai orang kafir yang percaya perkara ghaib yang tiada ayat-ayat Allah yang mengesahkannya?

Saudara nak jadi kafir ke? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 1:48 am

Quote :
Sebab kita pun tak persoalkan siapa yang mewariskan ilmu-ilmu sains kepada kita selama ini. Yang pentingnya setiap ilmu sains atau matematik itu, tidak disandarkan atas nama-nama si polan. sama macam Al Quran.

kalau begitu hujahnya kenape ia tidak dipakai ke atas Hadis jugak...

Quote :
Masalahnya orang kafir percaya perkara ghaib yang Allah tidak mengatakan ianya benar. Jadi takkan kita nak tiru perangai orang kafir yang percaya perkara ghaib yang tiada ayat-ayat Allah yang mengesahkannya?

itu perkara ghaib dalam gospel rekaan meraka memang lah tidak benar...

tapi takkan dalam wahyu Allah juga tidak benar...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 1:56 am

gaara wrote:
kalau begitu hujahnya kenape ia tidak dipakai ke atas Hadis jugak...
Bukankah riwayat hadis memerlukan nama-nama si polan seperti gospel-gospel. Masih tak mahu terima hakikat.

Quote :

itu perkara ghaib dalam gospel rekaan meraka memang lah tidak benar...

tapi takkan dalam wahyu Allah juga tidak benar...
Wahyu Allah dalam Al Quran pastilah benar seperti mana wahyu Allah dalam Injil. Tetapi yang dalam kitab riwayat belum tentu benar seperti mana dalam gospel. Periksalah selari atau tidak dengan Al Quran. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 1:59 am

Quote :
Bukankah riwayat hadis memerlukan nama-nama si polan seperti gospel-gospel. Masih tak mahu terima hakikat.

itu bila saudara judge by cover...

yang penting kepada kita isi kandunganya...

Quote :
Tetapi yang dalam kitab riwayat belum tentu

silah buktikan yang mana belum tentu tersebut
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:06 am

gaara wrote:
Quote :
Bukankah riwayat hadis memerlukan nama-nama si polan seperti gospel-gospel. Masih tak mahu terima hakikat.

itu bila saudara judge by cover...

yang penting kepada kita isi kandunganya...
Salam,

Isi kandungan riwayat menceritakan apa yang tidak ditetapkan oleh Allah dan ada yang bercanggah dengan Al Quran.

Isi kandungan gospel menceritakan apa yang tidak ditetapkan oleh Allah dan ada yang bercanggah dengan Injil.

Tidakkah sama sifat isi kandungannya? Masih tak dapat terima hakikat lagi?

Quote :
silah buktikan yang mana belum tentu tersebut
Perihal tawar-menawar di langit, azab kubur, solat mengadap kiub batu, nabi tak tahu membaca dan banyak lagi seperti yang pernah dihuraikan dalam banyak topik di sini. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:08 am

Quote :
Isi kandungan riwayat menceritakan apa yang tidak ditetapkan oleh Allah dan ada yang bercanggah dengan Al Quran.

buktikanlah yang mana satu bercanggah tu...

Quote :
Perihal tawar-menawar di langit, azab kubur, solat mengadap kiub batu, nabi tak tahu membaca dan banyak lagi seperti yang pernah dihuraikan dalam banyak topik di sini.

dan semua hujah tersebut telah dipatahkan dengan mudah sekali...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:16 am

gaara wrote:

buktikanlah yang mana satu bercanggah tu...
Salam,

Dalam Al Quran, Allah sekali perintah sahaja, para Nabi sudah dengar dan taat. Dalam kitab riwayat, Allah terpaksa 10 kali perintah, barulah nabi-nabi tersebut nak dengar dan taat. Mengarut betullah kepercayaan bawaan si polan dan si polan itu. Sama macam taraf cerita dalam gospel. Rekaan semata-mata.

Quote :
dan semua hujah tersebut telah dipatahkan dengan mudah sekali...

Very Happy
Mudah apa kebendanya. Diminta bawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti, sampai ke saat ini mereka gagal kemukakan.

Umpama, tiada perkataan solat dikaitkan dengan kiblat di dalam Al Quran. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:26 am

Quote :
Dalam Al Quran, Allah sekali perintah sahaja, para Nabi sudah dengar dan taat. Dalam kitab riwayat, Allah terpaksa 10 kali perintah, barulah nabi-nabi tersebut nak dengar dan taat.

itulah maksudnya kebijaksanaan Allah..

kalau sekali suruh da taat mcm mane Allah nak beri ingatan kepada puak2 yang ingkar mcm puak akal nie...

dan kebijaksanaan tersebut bila mana nabi muhammad minta tunjuk ajar dari nabi yang lain..

maksudnya jangan anggap diri kita perfect...

Quote :
Mudah apa kebendanya.

mudah je saudara nak patahkan nas akal dengan menggunakan wahyu Allah...


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:33 am

gaara wrote:

itulah maksudnya kebijaksanaan Allah..

kalau sekali suruh da taat mcm mane Allah nak beri ingatan kepada puak2 yang ingkar mcm puak akal nie...

dan kebijaksanaan tersebut bila mana nabi muhammad minta tunjuk ajar dari nabi yang lain..

maksudnya jangan anggap diri kita perfect...
Salam,

Malangnya dalam AL Quran tiada pula kisah Allah perintahkan seseorang Nabi, sampai lebih daripda sekali nak taat?

Itu menunjukkan Kebijaksanaan Allah untuk kita tahu cerita yang benar (Al Quran) dan cerita yang karut-marut. Smile

Quote :

mudah je saudara nak patahkan nas akal dengan menggunakan wahyu Allah... Very Happy
Malangnya nak kemukakan Al Quran sebagai pegangan utama pun gagal. Patahkan apa kebendanya? Makin dilihat sama macam pengikut gospel adalah. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:35 am

Quote :
Malangnya dalam AL Quran tiada pula kisah Allah perintahkan seseorang Nabi, sampai lebih daripda sekali nak taat?

sebab wahyu Allah adalah Al-quran dan Hadis...

rujuk Hadis adalah...

Quote :
Malangnya nak kemukakan Al Quran sebagai pegangan utama pun gagal.

pegangan utama saya adalah wahyu Allah iaitu Al-quran dan Hadis...

jangan samakan saya dengan golongan akal nie... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:40 am

gaara wrote:
Quote :
Malangnya dalam AL Quran tiada pula kisah Allah perintahkan seseorang Nabi, sampai lebih daripda sekali nak taat?

sebab wahyu Allah adalah Al-quran dan Hadis...

rujuk Hadis adalah...
Salam,

Malangnya Al Quran tidak mengatakan riwayat hadis adalah wahyu seperti mana Al Quran mengatakan ia adalah wahyu yang diwahyukan.

Jadi di antara ayat-ayat Al Quran dengan ayat-ayat gaara, baik saya pegang ayat-ayat Al Quran. Smile

Quote :

pegangan utama saya adalah wahyu Allah iaitu Al-quran dan Hadis...

jangan samakan saya dengan golongan akal nie... Very Happy
Saya tak mahu sama dengan orang-orang Nasrani terdahulu yang mengatakan pegangan mereka adalah Injil dan gospel. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:42 am

Quote :
Malangnya Al Quran tidak mengatakan riwayat hadis adalah wahyu seperti mana Al Quran mengatakan ia adalah wahyu yang diwahyukan.

sudah dibuktikan sebelum nie...

Quote :
Saya tak mahu sama dengan orang-orang Nasrani terdahulu yang mengatakan pegangan mereka adalah Injil dan gospel.

itu kata2 orang kafir......

tetapi orang islam di zaman nabi Isa pegangan mereka adalah Injil dan suhuf nabi Isa...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:49 am

gaara wrote:
Quote :
Malangnya Al Quran tidak mengatakan riwayat hadis adalah wahyu seperti mana Al Quran mengatakan ia adalah wahyu yang diwahyukan.

sudah dibuktikan sebelum nie...
Salam,

Tiada apa-apa bukti yang dibawa melainkan semuanya dipatahkan dengan ayat-ayat Al Quran. Jika dalam Al Quran ada sebut ia adalah wahyu yang diwahyukan, tentulah ada ayat Al Quran mengatakan kitab riwayat itu adalah wahyu juga. Tetapi mereka gagal kemukakan persamaan sebegitu. Itulah nasib mereka, gagal, gagal, gagal...

Quote :

itu kata2 orang kafir......

tetapi orang islam di zaman nabi Isa pegangan mereka adalah Injil dan suhuf nabi Isa...

Very Happy
Mana ada dalam Al Quran mengatakan suhur nabi Isa? Suhuf Musa dan Ibrahim adalah. Masih nak menokok tambah Al Quran. Sebijik perangai pengikut gospel. Makin terserlah persamaan mereka.

Dan tiada pun disebut suhuf Muhammad dalam Al Quran. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:53 am

Quote :
Mana ada dalam Al Quran mengatakan suhur nabi Isa? Suhuf Musa dan Ibrahim adalah. Masih nak menokok tambah Al Quran. Sebijik perangai pengikut gospel. Makin terserlah persamaan mereka.

Dan tiada pun disebut suhuf Muhammad dalam Al Quran.

aik....

bab nie pun belum khatam jugak....

malang betul saudara juang nie...

Quote :
Tiada apa-apa bukti yang dibawa melainkan semuanya dipatahkan dengan ayat-ayat Al Quran. Jika dalam Al Quran ada sebut ia adalah wahyu yang diwahyukan, tentulah ada ayat Al Quran mengatakan kitab riwayat itu adalah wahyu juga. Tetapi mereka gagal kemukakan persamaan sebegitu. Itulah nasib mereka, gagal, gagal, gagal...

ye saudara..

apa yang cuba dipertahankan dengan nas akal oleh puak akal telah dipatahkan dengan nas dari wahyu....


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 2:59 am

gaara wrote:
[aik....

bab nie pun belum khatam jugak....

malang betul saudara juang nie...
Salam,

Sepatutnya jika saudara sudah khatam, tentu terus kemukakan ayat-ayat Al Quran. Ini tidak, gagal,gagal dan gagal sahaja... Smile

Quote :

ye saudara..

apa yang cuba dipertahankan dengan nas akal oleh puak akal telah dipatahkan dengan nas dari wahyu....
Very Happy
Malangnya kepercayaan mereka dipatahkan dengan nas Al Quran. Begitulah balasan kepada orang-orang yang gagal kemukakan bukti. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:03 am

Quote :
Sepatutnya jika saudara sudah khatam, tentu terus kemukakan ayat-ayat Al Quran

khatam dulu nanti2 saudara sendiri akan jumpa... Very Happy


Quote :
Malangnya kepercayaan mereka dipatahkan dengan nas Al Quran

patah ape saudara juang...

saya tengok hujah paling canggih saudara...

mana ayat ttg tu... mana... mana .. mana...

mcm nie budak kecik pun boleh berhujah...

tp budak kecik tu belum engerti fungsi Al-quran..

kesian2... kesian betui la....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:07 am

gaara wrote:

khatam dulu nanti2 saudara sendiri akan jumpa... Very Happy
Salam,

Terus gagal dan gagal dan gagal... Smile

Quote :

patah ape saudara juang...

saya tengok hujah paling canggih saudara...

mana ayat ttg tu... mana... mana .. mana...

mcm nie budak kecik pun boleh berhujah...

tp budak kecik tu belum engerti fungsi Al-quran..

kesian2... kesian betui la....
Kenapa nak marah bila diminta sesuatu ayat Al Quran. Saya tanya ayat Al Quran sebab saudara mengaku ikut Al Quran. Kalau saudara mengaku ikut gospel sahaja, saya tak perlu tanya ayat Al Quran daripada saudara.

Benda asas macam itu pun tak tahu. Khatam apa kebendanya itu? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:11 am

Quote :
Kenapa nak marah bila diminta sesuatu ayat Al Quran. Saya tanya ayat Al Quran sebab saudara mengaku ikut Al Quran. Kalau saudara mengaku ikut gospel sahaja, saya tak perlu tanya ayat Al Quran daripada saudara.


saya hanya cuba membuktikan betapa lembiknya hujah saudara juang nie....

saya mengaku ikut Al-quran dan Hadis.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Today at 8:10 am

Back to top Go down
 
Persamaan Gospel & Riwayat Hadis
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 5Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» HADIS & RIWAYATNYA
» Kalimat Syahadat Menurut Hadis Muslim..
» MENELISIK KEBOHONGAN hadis ttg JARAK BUMI - LANGIT -(???) ARSY
» JOHN TODD - DEMONS BEHIND THE MUSIC
» Rare Early Biblical Manuscripts return to view at Smithsonian's Freer Gallery

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: