HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Persamaan Gospel & Riwayat Hadis

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 4:36 am

First topic message reminder :

gaara wrote:
Quote :
Maknanya pada saudara ayat Al Quran yang dikemukakan itu tidak mampu dijadikan bukti? Malangnya saudara.

saudara malang ke saya..

orang yang terima wahyu malang ke orang yang tolak wahyu malang...
Salam,

Siapa yang malang itu, kita serah pada Allah. Pada saya, orang-orang yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran itulah yang malang seperti mana orang-orang kafir terdahulu gagal kemukakan Al Quran walaupun mereka percaya kepada riwayat hadis Nabi Isa (gospel) tetapi mereka gagal kemukakan ayat-ayat Allah yang mengatakan Al Masih itu puteraNya.

Semoga kita tak jadi macam mereka walaupun mereka mengumpulkan kitab-kitab riwayat Nabi Isa (gospel) Smile

Quote :

kalau saya berhujah dengan Al-quran sahaja sama la taraf saya macam puak2 akal nie..
.
Dan dalam Al Quran banyak mengaitkan orang-orang kafir sebagai orang-orang yang tak menggunakan akal dan tak menggunakan al Quran. saya tak nak tiru orang-orang kafir itu. Smile
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:15 am

gaara wrote:
saya hanya cuba membuktikan betapa lembiknya hujah saudara juang nie....

saya mengaku ikut Al-quran dan Hadis.... Very Happy
Salam,

Mengaku ikut Al Quran, tetapi gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran. Sama macam orang Nasrani itu, mengaku ikut Injil, tapi gagal kemukakan ayat-ayat injil. Gospel juga pilihan hati mereka.

yes-lah. Makin ketara persamaan mereka. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:18 am

Quote :
Mengaku ikut Al Quran, tetapi gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran.

mengaku iku Al-quran dan Hadis dgn ikut Al-quran ( mcm puak akal nie)...

pun tak dpt dibezakan jugak....

malang...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:20 am

gaara wrote:
Quote :
Mengaku ikut Al Quran, tetapi gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran.

mengaku iku Al-quran dan Hadis dgn ikut Al-quran ( mcm puak akal nie)...

pun tak dpt dibezakan jugak....

malang...
Salam,

Kalau gagal kemukakan ayat Al Quran, buat apa mengaku ikut Al Quran. Takkan nak jadi macam pengikut gospel. Mengaku ikut Injil, tetapi tak dapat buktikan guna Injil sebaliknya guna gospel.

Itulah pengikut Injil dan gospel yang digabungkan menjadi Bible. Semakin jelas persamaannya. Perlu kitab tambahan untuk menokok-tambah cerita.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:24 am

Quote :
Kalau gagal kemukakan ayat Al Quran, buat apa mengaku ikut Al Quran.

Saya ikut Al-quran dan Hadis saudara...

tak fhm2 lagi ke....


Quote :
Takkan nak jadi macam pengikut gospel. Mengaku ikut Injil, tetapi tak dapat buktikan guna Injil sebaliknya guna gospel.

Itulah pengikut Injil dan gospel yang digabungkan menjadi Bible. Semakin jelas persamaannya. Perlu kitab tambahan untuk menokok-tambah cerita.

pengikut gospel adalah orang kafir yang tolak hadis...

sebagaimana...

puak akal tolak hadis...

tp orng islam terima injil dan suhuf nabi musa, terima Al-quran dan Hadis...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:26 am

gaara wrote:

Saya ikut Al-quran dan Hadis saudara...

tak fhm2 lagi ke....
Salam,

Orang-orang Nasrani pun ikut Injil dan gospel. Tetapi Rasulullah tak terima pun gospel-gospel mereka. Begitulah yang saya contohi. Smile


Quote :
pengikut gospel adalah orang kafir yang tolak hadis...

sebagaimana...

puak akal tolak hadis...

tp orng islam terima injil dan suhuf nabi musa, terima Al-quran dan Hadis...
Malangnya dalam Al Quran tidak mengatakan mereka kafir kerana tolak riwayat hadis, tetapi sebab mereka menokok tambah Kitab Allah dengan jadikan pembesar ugama mereka sebagai sekutu Tuhan.

Jadi di antara ayat-ayat Al Quran dengan ayat-ayat gaara, baik saya pegang Al Quran sebab syurga milik Allah yang turunkan Al Quran itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:29 am

Quote :
Orang-orang Nasrani pun ikut Injil dan gospel.

itu orang nasrani, orang kafir... bukan orang islam

orang islam ikut suhuf nabi isa dan injil....

Quote :
Malangnya dalam Al Quran tidak mengatakan mereka kafir kerana tolak riwayat hadis, tetapi sebab mereka menokok tambah Kitab Allah dengan jadikan pembesar ugama mereka sebagai sekutu Tuhan.

sampai bila saudara nak jadikan Al-quran sebagi kamus nie....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:33 am

gaara wrote:
Quote :
Orang-orang Nasrani pun ikut Injil dan gospel.

itu orang nasrani, orang kafir... bukan orang islam

orang islam ikut suhuf nabi isa dan injil....
Salam,

Dalam Al Quran, suhuf Nabi Musa dan Ibrahim tidak disandarkan atas nama mana-mana si polan pun. Jadi sudah pasti menyandarkan pada nama-nama si polan itu bukan suhuf mana-mana Nabi. Lainlah dalam AL Quran mengatakan suhuf seseorang Nabi disandarkan pada nama-nama si polan, tidak mustahillah perlunya penyandaran begitu bagi nabi-nabi yang lain. Smile

Quote :
sampai bila saudara nak jadikan Al-quran sebagi kamus nie....
Saya tidak pernah mengatakan Al Quran itu kamus. Saudara yang kata. Nasib saudaralah. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:37 am

Quote :
Dalam Al Quran, suhuf Nabi Musa dan Ibrahim tidak disandarkan atas nama mana-mana si polan pun.

khatam pun bab suhuf nie....

dalam Al-quran hanya mengatakan terdapatnya suhuf....


tetapi tiada penjelasan mcm nas akal saudara tu...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:42 am

gaara wrote:
Quote :
Dalam Al Quran, suhuf Nabi Musa dan Ibrahim tidak disandarkan atas nama mana-mana si polan pun.

khatam pun bab suhuf nie....

dalam Al-quran hanya mengatakan terdapatnya suhuf....


tetapi tiada penjelasan mcm nas akal saudara tu...
Salam,

Malangnya tiada bukti dalam Al Quran mana-mana suhuf para Nabi perlukan nama-nama si polan. Kalau tidak, pasti buktinya ada.

Ingat, sesuatu itu dikatakan bukti bila ianya wujud atau ada. Kalau benda asas macam itu pun sudah gagal, tak tahu nak cakap apa lagi. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 3:47 am

Salam,

Gospel-gospel adalah "alat" yang digunakan oleh orang-orang kafir terdahulu untuk meresapkan kepercayaan karut bahawa Al Masih adalah putera Allah yang dalam Injil tidak pernah ditetapkan begitu.

"Alat" yang sama itulah digunakan kepada umat Islam iaitu dengan jadikan kitab-kitab riwayat untuk mengada-adakan kepercayaan yang tiada dalam Al Quran.

Namun persamaan itu cuba dinafikan. Bukankah orang-orang Nasrani terdahulu menafikan Rasulullah walau macam mana mengarutnya kepercayaan mereka itu?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 5:04 am

Quote :
Malangnya tiada bukti dalam Al Quran mana-mana suhuf para Nabi perlukan nama-nama si polan. Kalau tidak, pasti buktinya ada.

Quote :
Ingat, sesuatu itu dikatakan bukti bila ianya wujud atau ada

dalam Al-quran tiada jugak tentang hal2 kereta tapi kereta wujud sekarang nie...

jadi andaian saudara itu belum tentu betul

Quote :
Gospel-gospel adalah "alat" yang digunakan oleh orang-orang kafir terdahulu untuk meresapkan kepercayaan karut bahawa Al Masih adalah putera Allah yang dalam Injil tidak pernah ditetapkan begitu.

"Alat" yang sama itulah digunakan kepada umat Islam iaitu dengan jadikan kitab-kitab riwayat untuk mengada-adakan kepercayaan yang tiada dalam Al Quran.

perbezaan gospel dan hadis amat ketara sekali jika kita merujuk kepada isi2 nya..

dan tidak hanya judge it by cover...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 8:50 am

gaara wrote:

dalam Al-quran tiada jugak tentang hal2 kereta tapi kereta wujud sekarang nie...

jadi andaian saudara itu belum tentu betul
Salam,

Sebab keretapi tidak dikaitkan dengan mana-mana Nabi, logiklah perihal keretapi tak wujud dalam Al Quran. Tetapi bahtera adalah dikaitkan dengan Nabi Nuh, maka ada disebutkan dalam Al Quran pasal bahtera. Erti bukti pun tak tahu. Khatam apa kebendanya itu?

Jadi bila perihal riwayat si polan yang dikaitkan dengan seseorang Nabi tidak disebut dalam Al Quran, bukankah sama tarafnya dengan perihal Al Masih tidak pernah disebut dalam Injil.

Quote :

dan tidak hanya judge it by cover...
Tak perlu cover-cover. Memang jelas persamaannya. Kedua-duanya sama digunakan untuk menokok-tambah sesuatu yang tidak pernah dikaitkan dengan Nabi di dalam kitab Allah. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 9:06 am

Salam,

Seperti mana yang dilakukan oleh pengikut gospel, mereka tidak dapat membuktikan adanya ayat-ayat Injil mengatakan Al Masih adalah putera Allah, seperti itulah pengikut riwayat tidak dapat membuktikan sesuatu perkara yang dikaitkan dengan Nabi di dalam Al Quran.

Itulah cara mereka nak tutup kegagalan mereka mengemukakan bukti tentang sesuatu perkara yang dikaitkan dengan Nabi.

Satu bukti betapa bodohnya syaitan adalah dia menggunakan taktik yang sama yang pernah digunakan kepada umat terdahulu yang paling dekat dengan umat hari ini. Bila dia guna taktik yang sama dengan, maka mudahlah jejak-jejak penipuannya itu dapat dikesan. Pada umat terdahulu itu, mereka terpaksa guna riwayat si polan mereka (gospel) untuk mengatakan dusta terhadap seseorang Nabi. Taktik yang sama diulang kepada umat hari ini. Yang hairannya ramai orang hari ini yang tak sedar-sedar lagi persamaan perangai mereka dengan pengikut gospel-gospel itu.

Jadi, biarkan pengikut riwayat itu terjun dengan riwayat-riwayat mereka seperti mana pengikut gospel terjun dengan gospel-gospel mereka. Allah telah buktikan persamaan sifat-sifat mereka iaitu sama-sama tidak mempunyai Kitab Allah sebagai bukti walaupun mengaku ikut sesuatu Kitab Allah itu.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Wed Sep 29, 2010 11:31 pm

nazzri wrote:
Salam

wau!. Ini adalah topik yang tepat dan dibahaskan dengan baik!

Admin, tiada button 'like' ke? hehe... ^______^

Salam,

Maaf takde.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Fri Oct 01, 2010 8:04 am

Salam,

Setelah kita nampak fungsi gospel (riwayat hidup Nabi Isa) dalam menokok-tambah kepercayaan karut, fahamlah kita macam mana orang-orang Nasrani terdahulu boleh terpesong walaupun mereka ada Taurat dan Injil.

Menokok tambah kepercayaan karut-marut adalah perbuatan yang zalim. Jadi jika ada orang hari ini memperlakukan Al Quran seperti mana orang-orang Nasrani terdahulu itu, sudah pasti di sisi Allah mereka dilihat sama perangainya.

Dahulu kita diajar kononnya orang-orang Nasrani itu menyelewengkan kitab Allah. Setelah kita faham cara penyelewengan mereka menggunakan nama-nama si polan untuk mengada-adakan apa yang tiada dalam Injil, kita nampak rupa-rupanya taktik tersebut juga digunakan oleh umat Islam hari ini untuk menokok-tambah Al Quran.

Satu persoalan. Kenapa ada manusia suka tokok tambah sesuatu Kitab Allah walaupun Allah sudah sempurnakan penurunnya?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Fri Oct 01, 2010 11:45 am

Quote :
Sebab keretapi tidak dikaitkan dengan mana-mana Nabi, logiklah perihal keretapi tak wujud dalam Al Quran. Tetapi bahtera adalah dikaitkan dengan Nabi Nuh, maka ada disebutkan dalam Al Quran pasal bahtera. Erti bukti pun tak tahu. Khatam apa kebendanya itu?

hujah saudara ini akan menjadi logik jika Al-quran hanya diturunkan utk menceritakan kisah2 nabi sahaja...

tetapi ianya adalah petunjuk zaman....

jadi sepatutnya setiap benda mesti ada dlm Al-quran tersebut... kalau ikut hujah puak akal nie la

Quote :
Tak perlu cover-cover. Memang jelas persamaannya. Kedua-duanya sama digunakan untuk menokok-tambah sesuatu yang tidak pernah dikaitkan dengan Nabi di dalam kitab Allah

masalahnya mmg saudara judge it by cover...

saudara gagal membuktikan keraguan isi kandungan Hadis...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Fri Oct 01, 2010 9:56 pm

gaara wrote:
Quote :
Sebab keretapi tidak dikaitkan dengan mana-mana Nabi, logiklah perihal keretapi tak wujud dalam Al Quran. Tetapi bahtera adalah dikaitkan dengan Nabi Nuh, maka ada disebutkan dalam Al Quran pasal bahtera. Erti bukti pun tak tahu. Khatam apa kebendanya itu?

hujah saudara ini akan menjadi logik jika Al-quran hanya diturunkan utk menceritakan kisah2 nabi sahaja...

tetapi ianya adalah petunjuk zaman....

jadi sepatutnya setiap benda mesti ada dlm Al-quran tersebut... kalau ikut hujah puak akal nie la
Salam,

Masalahnya Allah sendiri tidak meletakkan setiap benda-benda itu dalam Al Quran. Kenapa nak salahkan saya pula bila perkara-perkara tersebut tidak diletakkan dalam Al Quran?

Apa yang nak dikatakan di sini, sesuatu perkara yang dikaitkan dengan seseorang Nabi, Allah telah bukukan dalam Al Quran. Yang tidak dibukukan, kenapa kita nak tokok-tambah macam perangai orang-orang nasrani tokok tambah perihal Al Masih anak Tuhan itu?

Sesuatu yang tiada dalam Al Quran, bukan menjadi kewajiban kita untuk ikuti. Apatah lagi kalau ia bercanggah dengan Al Quran.

Contohnya penciptaan keretapi tidak diwajibkan pun kepada kita (sebab itu tidak ada dalam Al Quran). Adakah kita tidak akan masuk syurga kalau tidak tahu mencipta keretapi?

Namun mencipta keretapi adalah salah satu kesan daripada suruhan berfikir dan membaca yang ada ditekankan dalam Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Fri Oct 01, 2010 10:09 pm

Salam,

Adakah kemajuan bangsa Barat hari ini kerana gospel-gospel? Kalau kita rujuk buku-buku sains yang datang daripada Eropah, tidak pun mereka memasukkan ayat-ayat gospel untuk mengada-adakan sesuatu perkara. Para saintis Barat terpaksa akur dengan hukum alam yang Allah tetapkan.

Lihatlah apa jua perciptaan teknologi yang mereka kembangkan, kitab-kitab gospel mana yang menjadi rujukan mereka? Tiada. Malah mereka membenarkan Al Quran yang banyak menekankan bahawa Allah menciptakan langit dan bumi secara benar (bukannya magik atau karut-marut).
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sun Oct 03, 2010 1:27 am

Quote :
Masalahnya Allah sendiri tidak meletakkan setiap benda-benda itu dalam Al Quran.

Hujah yang amat tepat sekali dari saudara juang...

100% tepat.... Very Happy

jadi maksudnya benda yang tiada perkataanya dalam Al-quran belum tentu tak wujud; seperti azab kubur dll...

ini kerana kita akan menjumpainya dalam hadis ataupun melalui kajian...

Quote :
Adakah kemajuan bangsa Barat hari ini kerana gospel-gospel?

kemajuan menurut islam bukan hanya berbentuk kebendaan sahaja....

tapi ia juga melibatkan kemajuan dari segi akidah...

kita juga boleh lihat orang yang lebihkan kemajuan akidah lebih selamat dan sentiasa dalam pertolongan Allah...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Sun Oct 03, 2010 6:24 am

Salam,

Akidah tidak akan maju jika mengada-adakan apa yang Allah tidak tetapkan. Contohnya ketika orang Barat taksub dengan gospel-gospel mereka, hidup mereka terbelenggu seperti di zaman Kegelapan Eropah. Mereka menolak pendapat-pendapat yang membenarkan sistem semesta alam. Para pemikir pada waktu itu dihukum hanya kerana memberikan pendapat yang bercanggah dengan ajaran gereja (sama macam perangai ramai orang Islam hari ini yang tidak boleh terima pendapat yang selari dengan hukum alam tetapi berbeza dengan hukum ulamak mereka).

Apabila mereka melihat kemajuan ilmu orang-orang Arab kerana berpegang pada Al Quran (sebab Nabi ditugaskan menyampai Al Quran, bukannya riwayat hadis), mereka kembali kepada fitrah manusia iaitu hidup menggunakan akal, tidak menurut membuta-tuli pada gospel-gospel si polan tersebut dan rajin menyelidik sebelum menerima sesuatu. Akhirnya anak-cucu mereka hari ini mendapat kejayaan bidang ilmu yang pernah dimiliki oleh umat Islam suatu ketika dahulu dan umat Islam pula pergi tiru perangai orang-orang Nasrani terdahulu (di zaman Gelap) yang taksub pada gospel-gospel untuk mengada-adakan apa yang Tuhan tidak tetapkan.

Perlu kita fahami, walaupun keretapi tidak disebut di dalam Al Quran, tetapi konsep pengangkutan ada disebut dalam Al Quran seperti kapal laut, menjadikan binatang sebagai tunggangan sesuatu dengan teknologi yang ada pada waktu Nabi menyampaikan. Tidak disebut teknologi-teknologi yang tidak wujud pada waktu itu kerana fitrah manusia sukar nak bayangkan sesuatu yang belum dibuktikan wujud.

Kalau kita fikirkan, orang hari ini pun tak mampu sebut apakah teknologi yang akan wujud 20 tahun akan datang. Contohnya pada tahun 1990 dahulu, tiada siapa pun mewar-warkan kewujudan iPad yang bakal wujud dalam tahun 2010. Jadi takkanlah Al Quran nak sebut teknologi keretapi yang lebih 1000 tahun akan wujud daripada zaman penurunannya itu? Jadi Nabi sampaikan Al Quran secara realistik agar manusia berpijak pada bumi yang nyata. Sebab itulah cerita setaraf riwayat Nabi naik ke langit tidak diiktiraf oleh Allah di dalam Al Quran. Si polan itu sahaja bawa cerita.

Di antara cerita yang dikhabarkan oleh Allah dengan oleh si polan, takkanlah kita nak tolak Allah hanya taksub pada si polan. Bukannya si polan itu yang mencipta kita. Mereka pun dicipta oleh Allah juga.

Di sini kita nampak Al Quran itu ajaran yang realisitik. Jauh bezanya dengan ajaran gospel-gospel dan kitab riwayat yang banyak dicemari dengan cerita karut-marut. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Oct 05, 2010 12:03 am

Persamaan "Anak Allah" dan "Rumah Allah"?

Mungkin ramai orang-orang beragama Islam hari ini tidak perasan konsep "anak Allah" yang dipopularkan oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani terdahulu menyamai dengan konsep "rumah Allah" yang dipopularkan oleh orang-orang Arab. Kedua-duanya menyamakan Tuhan seperti perbuatan makhluk yang memerlukan anak dan rumah.

Kalau kita melihat ayat-ayat Al Quran baik pada perkataan Arabnya mahupun terjemahannya, kita tidak menjumpai pun perkataan "baitullah" atau "rumah Allah". Apatah lagi ada perkataan "buyut" di dalam Al Quran yang digunakan sebagai maksud rumah. Jadi daripada mana datangnya ajaran yang mempopularkan istilah "rumah Allah"?

Seperti mana istilah "Son of God" (anak Allah) dipopularkan melalui gospel-gospel yang disandarkan atas nama Matthew, Mark, Luke dan macam-macam si polan lagi, istilah "House of God" (rumah Allah) juga dipopularkan melalui kitab-kitab riwayat hadis yang disandarkan pada nama-nama si polan seperti Abu Hurairah, Abu Bakar dan lain-lain lagi seperti contoh di bawah.

Quote :

763 - Hadis Abu Hurairah r.a katanya: Aku pernah disuruh oleh Abu Bakar As-Siddiq yang ketika itu beliau dilantik oleh Rasulullah s.a.w menjadi pemimpin menangani masalah Haji iaitu Amirul Haji sebelum berlakunya Haji Wida' dan untuk menyampaikan pengumuman kepada seluruh manusia pada Hari Nahr (Hari Raya Korban): Bermula dari tahun ini orang-orang Musyrik tidak dibolehkan lagi melakukan kegiatan Haji dan Tawaf di Baitullah dalam keadaan telanjang.

Quote :
692 - Hadis Asma' r.a: Diriwayatkan daripada Abdullah bekas hamba Asma' puteri Saidina Abu Bakar r.a katanya: Aku pernah mendengar daripada Asma' ketika melalui daerah al-Hajun. Asma' berkata: Semoga Allah selalu melimpahkan selawat dan sejahtera kepada RasulNya s.a.w. Kami pernah berhenti bersama baginda di sini. Ketika itu kami membawa beberapa buah beg yang berisikan sedikit bekalan dan sedikit barang-barang lain. Kemudian aku bersama dengan saudaraku Saidatina Aisyah r.a, Az-Zubair dan beberapa orang lagi berihram Umrah. Setelah selesai melakukan Tawaf di Baitullah, kami pun bertahallul. Kemudian pada malamnya kami pun berihram Haji.

Kewujudan konsep "anak Allah" melalui gospel-gospel:
Quote :

Sumber: Wiki

The four canonical gospels, Matthew, Mark, Luke, and John, are the main sources for the biography of Jesus' life; nevertheless, these Gospels were written with the intention of glorifying Jesus and are not strictly biographical in nature.[48] For example, the Gospels primarily characterize Jesus as the Messiah: he performs miracles and is often described as having a very close relationship to the Jewish God — the phrase "Son of God" is attributed to Jesus at least once in each Gospel.[Lk. 1:35][Mt. 16:16][Mk. 1:1][Jn. 3:18] The Gospels (especially Matthew) present Jesus' birth, life, death and resurrection as fulfillment of prophecies found in the Hebrew Bible (e.g., the virgin birth, the flight into Egypt, Immanuel from Isaiah 7:14, and the suffering servant).[49] However, critical scholars find historical information about Jesus' life and ministry in the synoptic gospels, while interpreting the miraculous and theological content in light of what is known of Jewish beliefs at the time.[50]

Yang hairannya, ketika TV3 mengeluarkan iklan Hari Raya tahun ini [lihat sini], ramai orang beragama Islam marah dan tersinggung kononnya iklan itu sama seperti Krismas. Mereka marah bila perayaan mereka disamakan dengan kepercayaan orang Kristian. Tetapi apakah mereka rasa marah bila ulamak-ulamak Islam banyak mengajar kepercayaan seperti ulamak-ulamak Nasrani mengajar penganut agama mereka (sama-sama memerlukan riwayat si polan dan si polan untuk menokok-tambah Kitab Tuhan)?

Semakin hari semakin banyak persaman-persamaan yang Allah tunjukkan di antara mereka itu.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Oct 05, 2010 2:17 am

Quote :
Persamaan "Anak Allah" dan "Rumah Allah"?

hahahahahaha.....

anak Allah pun disamakan dengan rumah Allah...

lawak la kamu saudara juang....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Oct 05, 2010 2:23 am

Quote :
Akidah tidak akan maju jika mengada-adakan apa yang Allah tidak tetapkan.

kita boleh lihat bukti bahawa hadis bukan lah sesuatu yang diadakan....

jika lihat sejenak kita boleh lihat bagaimana taliban pangamal sunnah yang kuat tapi dibenci ramai yang kurang berpengetahuan diselamatkan oleh Allah dalam peperangan menentang puak kafir....

sampai sekarang mereka tidak dapat ditewaskan....

lihat pulak dengan tentera sadam hussin yang suatu ketika dulu dianggap kuasa tentera ketiga terkuat di dunia dihancurkan oleh Allah...

mereka ini jugak adalah penentang kuat kepada ulamak dan sunnah nabi....
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Oct 05, 2010 8:37 am

gaara wrote:

perbezaan gospel dan hadis amat ketara sekali jika kita merujuk kepada isi2 nya..

Terbalik.

Justru persamaan gospel dan 'hadis' amat kentara sekali jika kita merujuk kepada isi2nya.

Puasa menurut gospel dan 'hadis' = tidak makan dan tidak minum

Babi menurut gospel dan 'hadis' adalah haram

Sunat/khitan menurut gospel dan 'hadis adalah keharusan

Tudung kepala bagi perempuan menurut gospel dan 'hadis' adalah wajib

dan banyak lagi yang lainnya, yang sebagiannya dapat dibaca di link:

http://www.saktisihite.com/2007/02/ajaran-bible-dalam-islam-bagian-1.html

http://www.saktisihite.com/2007/02/ajaran-bible-dalam-islam-bagian-2.htm
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Oct 05, 2010 9:35 am

Assalamualaikum . Rahmat Allah Atas kalian dan keberkatan
Baguslah Jika Gospel sudah mula mengamalkan/mengikuti/meniru Hadis.
Mereka sudah mula mengikuti seperti Hadis, janganlah kita pula yang menolak hadis.

Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Today at 7:34 pm

Back to top Go down
 
Persamaan Gospel & Riwayat Hadis
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 5Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» HADIS & RIWAYATNYA
» Kalimat Syahadat Menurut Hadis Muslim..
» MENELISIK KEBOHONGAN hadis ttg JARAK BUMI - LANGIT -(???) ARSY
» JOHN TODD - DEMONS BEHIND THE MUSIC
» Rare Early Biblical Manuscripts return to view at Smithsonian's Freer Gallery

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: