HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Allah Yang Mencipta

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Allah Yang Mencipta   Fri Oct 01, 2010 11:32 pm

First topic message reminder :

96:1 Bacalah dengan nama Pemeliharamu yang Menciptakan,

Tanda-tanda Kekuasaan Tuhan yang paling utama adalah kemampuan Dia mencipta bermacam-macam jenis makhluk. Wujudnya langit dan bumi serta yang terkandung di dalamnya adalah hasil Keupayaan Tuhan menciptakan. Tidak hairanlah dalam Al Quran banyak menyebut tentang Allah menciptakan bermacam-macam makhluk. Perkataan "mencipta" banyak disebut di dalam Al Quran.

Dengan merenung segala macam jenis ciptaan oleh Tuhan, ia dapat menanam rasa kerdil dan rendah diri kita kepadaNya. Lihatlah bagaimana Allah ciptakan langit dan bumi secara benar di mana kewujudan makhluk-makhluk ini tidak mungkin dapat dinafikan.

16:3. Dia mencipta langit dan bumi dengan benar; tingginya Dia daripada apa yang mereka menyekutukan.


Oleh kerana Tuhan mampu mencipta makhluk seluas semesta alam ini secara benar (boleh dikaji dan masuk akal), takkanlah Tuhan menurunkan ajaran yang karut-marut dan tak masuk akal kepada manusia? Sudah pasti itu bukannya datang daripada Tuhan, tetapi diada-adakan seperti mana orang-orang Nasrani mengada-adakan kepercayaan karut mereka melalui gospel-gospel atas nama si polan dan si polan.

30:54. Allah ialah Dia yang mencipta kamu daripada keadaan lemah, kemudian Dia membuatkan setelah keadaan lemah, kekuatan, kemudian setelah kekuatan, Dia membuatkan berkeadaan lemah dan beruban; Dia mencipta apa yang Dia mengkehendaki, dan Dia Yang Mengetahui, Yang Berkuasa.

Lihat pula pada bukti yang paling hampir dengan manusia iaitu proses kejadian manusia di muka bumi bermula dalam keadaan lemah (bayi), menjadi kuat (dewasa) dan kembali kepada lemah (tua). Adakah proses itu suatu yang sukar difikirkan dan tidak masuk akal?

Pernahkah Allah ciptakan manusia, pada hari ini manusia itu seperti bayi, esoknya bertukar menjadi seorang tua, kemudian minggu depan jadi dewasa, bulan depan bertukar jadi bayi balik? Tidak, Allah tidak mencipta secara tak masuk akal. Apa yang Allah tetapkan, semuanya mudah difikirkan.

Daripada sekecil-kecil makhluk sehinggalah sebesar-besar makhluk, semuanya Allah ciptakan secara benar yang mana manusia boleh mengkaji dan melihat betapa Bijaksananya Allah melakukan semua itu. Namun kenapa masih ada manusia menurut membuta-tuli ajaran karut-marut yang tidak ada sokongan hukum-hukum yang ada di langit dan bumi itu? Bagaimana mereka boleh sampai ke tahap menyekutukan Tuhan? Apakah mereka tidak melihat penciptaan-penciptaan itu semua termasuk penciptaan diri mereka sendiri?

16:17. Adakah Yang mencipta sama dengan yang tidak mencipta? Tidakkah kamu mengambil peringatan?

Jadi apakah Tuhan yang Mencipta itu sama dengan si polan dan si polan yang tidak mencipta itu? Kenapa ayat-ayat Pencipta ditolak semata-mata taksub kepada gospel-gospel si polan dan si polan tersebut?
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Sun Oct 17, 2010 9:36 pm

Salam

Nak lepaskan Berhala bukannya senang, ini adalah kerana berhala berhala dapat di lihat dengan mata kepala dan melekat dalam Hati , sedangkan Allah tidak dapat di lihat.

Kerana itulah Allah jadikan berhala tu bahan bakar Di dalam Api neraka. Barulah Lenyap.

Cuba kita Ambil kayu dan bakar dengan api yang bersuhu tinggi , jawapannya ialah sekejap jer Ghaib sang kayu tu , bila kayu Ghaib barulah nampak kekuasaan tuhan yang menghaibkan.

kena bakar sikit berhala tuuuuu......
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Sun Oct 17, 2010 9:58 pm

othman wrote:

ajak makan babi ,
Salam,

Setahu saya dalam forum ini, tiada pula topik ajak makan babi. Yang dibincangkan adalah apakah benar babi itu diharamkan oleh Allah atau tidak. Itu pun tak boleh nak membezakan.

Macam manalah nak maju kalau memfitnah sahaja kerjanya? Bila tak tahu berhujah dengan matang, mulalah nak memfitnah. Budak-budak yang tak matang itu pun tak seburuk macam itu perangainya.

Quote :
Yg memimpin sesuatu bangsa itu yg memainkan peranan . saudara boleh baca banyak tamadun dunia yg utama adalah di corakkan oleh pemimpin yg berkesan . ulamak tak memcorakkan apa2 pun .

Yang memimpin takkan mampu mengubah perangai kaumnya sendiri kalau individu dalam kaum itu sendiri tak mahu mengubahnya. Kekuatan masyarakat bukannya pada pemimpinnya. Kalau masyarakatnya tak sedar diri, pemimpin sehebat mana pun tak boleh buat apa-apa.

Sebab itulah kita lihat perjuangan para Nabi yang direkodkan dalam Al Quran bermula menyedarkan masyarakatnya, bukannya hanya tahu menyalahkan pemimpin sahaja. Sudah lama kita lihat kehidupan umat Islam hanya tahu menyalahkan pemimpin mereka sahaja. Tetapi tak maju-maju. Kenapa tak guna cara sebaliknya iaitu menyalahkan diri sendiri untuk mengubah bermula daripada dalam diri sendiri?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Sun Oct 17, 2010 10:22 pm

Juang wrote:
othman wrote:

ajak makan babi ,
Salam,

Setahu saya dalam forum ini, tiada pula topik ajak makan babi. Yang dibincangkan adalah apakah benar babi itu diharamkan oleh Allah atau tidak. Itu pun tak boleh nak membezakan.

Macam manalah nak maju kalau memfitnah sahaja kerjanya? Bila tak tahu berhujah dengan matang, mulalah nak memfitnah. Budak-budak yang tak matang itu pun tak seburuk macam itu perangainya.

tau pun .. jadi tak payah lah nak kaitkan soal maju tak maju dgn hukum . bila saudara tafsir babi tu halal maka saudara telah menyatakan hanya saudara puak yg ikut quran dan puak ulamak tak ikut jadi tak maju .

sensitif pulak .. dah halal tu kira ajak makan la , kalau tak kira tak ikut quran pulak , pemikiran tak berkembang macamana nak maju .

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Sun Oct 17, 2010 10:31 pm

othman wrote:
tau pun .. jadi tak payah lah nak kaitkan soal maju tak maju dgn hukum
Salam,

Entah bila masa pula ada dibuat hukum, "sesiapa tak makan babi nanti tak maju"?

Quote :
bila saudara tafsir babi tu halal maka saudara telah menyatakan hanya saudara puak yg ikut quran dan puak ulamak tak ikut jadi tak maju

Perbincangan pasal babi itu tidak pun mengkaitkan dengan kemajuan. Cuma untuk membuktikan sama babi itu diharamkan oleh Allah ke oleh ulamak. Itu sahaja.

Quote :
sensitif pulak .. dah halal tu kira ajak makan la , kalau tak kira tak ikut quran pulak , pemikiran tak berkembang macamana nak maju .
Nasi pun halal di makan. Tetapi bukannya bermakna kita kena ajak semua manusia kena nasi. Ikut selera masing-masinglah. Dan kalau ada manusia tak makan nasi, apakah itu bermakna mereka tak ikut Al Quran yang tidak mengharamkan nasi? Dan tanpa makan nasi pun, mat saleh pun boleh maju.

Yang pentingnya, jangan tokok-tambah hukum yang Tuhan tak pernah tetapkan. Nanti tak jadi maju. Sebab itulah orang Eropah nak maju, mereka kena tinggalkan hukum-hukum yang diada-adakan oleh ulamak mereka untuk kembali kepada hukum Tuhan. Orang Jepun jadi maju pun bukannya kerana ketaksuban pada ajaran ugama mereka, tetapi kerana kembali kepada hukum-hukum Tuhan seperti kena rajin berfikir.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 1:42 am

Juang wrote:
othman wrote:
tau pun .. jadi tak payah lah nak kaitkan soal maju tak maju dgn hukum
Salam,

Entah bila masa pula ada dibuat hukum, "sesiapa tak makan babi nanti tak maju"?

Quote :
bila saudara tafsir babi tu halal maka saudara telah menyatakan hanya saudara puak yg ikut quran dan puak ulamak tak ikut jadi tak maju

Perbincangan pasal babi itu tidak pun mengkaitkan dengan kemajuan. Cuma untuk membuktikan sama babi itu diharamkan oleh Allah ke oleh ulamak. Itu sahaja.

Quote :
sensitif pulak .. dah halal tu kira ajak makan la , kalau tak kira tak ikut quran pulak , pemikiran tak berkembang macamana nak maju .
Nasi pun halal di makan. Tetapi bukannya bermakna kita kena ajak semua manusia kena nasi. Ikut selera masing-masinglah. Dan kalau ada manusia tak makan nasi, apakah itu bermakna mereka tak ikut Al Quran yang tidak mengharamkan nasi? Dan tanpa makan nasi pun, mat saleh pun boleh maju.

Yang pentingnya, jangan tokok-tambah hukum yang Tuhan tak pernah tetapkan. Nanti tak jadi maju. Sebab itulah orang Eropah nak maju, mereka kena tinggalkan hukum-hukum yang diada-adakan oleh ulamak mereka untuk kembali kepada hukum Tuhan. Orang Jepun jadi maju pun bukannya kerana ketaksuban pada ajaran ugama mereka, tetapi kerana kembali kepada hukum-hukum Tuhan seperti kena rajin berfikir.

jadi orang eropah dan jepun tu kembali kepada hukum boleh makan babi la kerana rajin berfikir .. saudara kira baru nak ikut la .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 1:52 am

Quote :
Yang pentingnya, jangan tokok-tambah hukum yang Tuhan tak pernah tetapkan. Nanti tak jadi maju. Sebab itulah orang Eropah nak maju, mereka kena tinggalkan hukum-hukum yang diada-adakan oleh ulamak mereka untuk kembali kepada hukum Tuhan. Orang Jepun jadi maju pun bukannya kerana ketaksuban pada ajaran ugama mereka, tetapi kerana kembali kepada hukum-hukum Tuhan seperti kena rajin berfikir.

Kemajuan dalam islam Adalah Majunya DIRI dalam beribadat sambil mengingati Allah yang mengurniakan.
Orang jepun tu kemajuan segi lain ( tapi kebanyakan mereka memamg mereka baik beradab sopan dan rajin berkerja serta jujur , tidak di nafikan)....dan Boleh di contohi bab ini., sepatutnya umat islam mencontohi kebaikan mereka.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 2:26 am

iltizam wrote:
Quote :
Yang pentingnya, jangan tokok-tambah hukum yang Tuhan tak pernah tetapkan. Nanti tak jadi maju. Sebab itulah orang Eropah nak maju, mereka kena tinggalkan hukum-hukum yang diada-adakan oleh ulamak mereka untuk kembali kepada hukum Tuhan. Orang Jepun jadi maju pun bukannya kerana ketaksuban pada ajaran ugama mereka, tetapi kerana kembali kepada hukum-hukum Tuhan seperti kena rajin berfikir.

Kemajuan dalam islam Adalah Majunya DIRI dalam beribadat sambil mengingati Allah yang mengurniakan.
Orang jepun tu kemajuan segi lain ( tapi kebanyakan mereka memamg mereka baik beradab sopan dan rajin berkerja serta jujur , tidak di nafikan)....dan Boleh di contohi bab ini., sepatutnya umat islam mencontohi kebaikan mereka.

Salam...

maju duniawi tapi menyesal akhirati tiada gunanya....

maju duniawi maju akhirati adalah paling baik....

tapi maju akhirati tak maju duniawi adalah baik....

kebanyakkan saintis pujaan golongan tertentu maju duniawi tapi telah dijanjikan neraka oleh Allah seperti firaun dan Hamman..... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 9:31 am

iltizam wrote:
Quote :
Yang pentingnya, jangan tokok-tambah hukum yang Tuhan tak pernah tetapkan. Nanti tak jadi maju. Sebab itulah orang Eropah nak maju, mereka kena tinggalkan hukum-hukum yang diada-adakan oleh ulamak mereka untuk kembali kepada hukum Tuhan. Orang Jepun jadi maju pun bukannya kerana ketaksuban pada ajaran ugama mereka, tetapi kerana kembali kepada hukum-hukum Tuhan seperti kena rajin berfikir.

Kemajuan dalam islam Adalah Majunya DIRI dalam beribadat sambil mengingati Allah yang mengurniakan.
Orang jepun tu kemajuan segi lain ( tapi kebanyakan mereka memamg mereka baik beradab sopan dan rajin berkerja serta jujur , tidak di nafikan)....dan Boleh di contohi bab ini., sepatutnya umat islam mencontohi kebaikan mereka.
Salam,

Jangan sempitkan erti kemajuan dalam Islam. Al Quran membawakan kisah Nabi Sulaiman dan Nabi Daud yang memiliki kemajuan teknologi. Tidak dibawakan pun kisah Nabi Sulaiman dan Nabi Daud beritual mengadap mana-mana objek, malah Nabi Sulaiman menegur kaum Ratu Balqis yang beritual mengadap matahari. Di mata kaum Ratu Balqis, mereka lebih dekat dengan Tuhan kerana rajin beritual mengadap matahari itu. Tetapi di sisi Allah, Nabi Sulaiman lebih dekat kepadaNya kerana rajin belajar dan memiliki ilmu yang tinggi.

Kalau kita renungkan, sifat-sifat orang Barat dan Jepun yang dapat kemajuan hari ini ada persamaannya dengan sifat-sifat Nabi Sulaiman. Mereka menguasai teknologi yang mempercepatkan perjalanan daripada beberapa bulan (naik kapal laut) kepada dalam sehari (naik kapal terbang). Mereka tidak memerlukan objek-objek sebagai perantaraan ibadah mereka kepada Tuhan, melainkan rajin mengkaji ilmu seperti mana Adam memiliki ilmu lebih tinggi daripada iblis.

Kisah Nabi Yusuf pun menunjukkan baginda seorang yang berilmu tinggi sehingga diberikan kepercayaan menjaga perbendaharaan negara pada waktu itu. Sifat-sifat suka pada ilmu itulah patut kita contohi, kerana sifat suka pada amalan ritual itu adalah sifat orang-orang musyrik terdahulu.

Ramai yang tidak perasan perbandingan semudah itu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 9:52 am

Quote :
Kalau kita renungkan, sifat-sifat orang Barat dan Jepun yang dapat kemajuan hari ini ada persamaannya dengan sifat-sifat Nabi Sulaiman. Mereka menguasai teknologi yang mempercepatkan perjalanan daripada beberapa bulan (naik kapal laut) kepada dalam sehari (naik kapal terbang). Mereka tidak memerlukan objek-objek sebagai perantaraan ibadah mereka kepada Tuhan, melainkan rajin mengkaji ilmu seperti mana Adam memiliki ilmu lebih tinggi daripada iblis.

diaorang siap ada berhala lagi . ritual diorang lagi dasyat . nampak sangat sedara ni bodoh dalam memberi pendapat
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 10:08 am

othman wrote:

diaorang siap ada berhala lagi . ritual diorang lagi dasyat . nampak sangat sedara ni bodoh dalam memberi pendapat
Salam,

Malangnya, tidak semua orang Jepun percaya kepada ritual-ritual itu lagi. Sebab itu hari ini kita tidak nampak mereka perbanyakkan rumah-rumah ibadat tradisi mereka di negara Jepun. Mereka banyakkan kilang-kilang untuk galakkan produktiviti.

Takkanlah perbezaan semudah itu pun tak nampak. Cakap macamlah pandai sangat. Smile
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 12:20 pm

Juang wrote:
othman wrote:

diaorang siap ada berhala lagi . ritual diorang lagi dasyat . nampak sangat sedara ni bodoh dalam memberi pendapat
Salam,

Malangnya, tidak semua orang Jepun percaya kepada ritual-ritual itu lagi. Sebab itu hari ini kita tidak nampak mereka perbanyakkan rumah-rumah ibadat tradisi mereka di negara Jepun. Mereka banyakkan kilang-kilang untuk galakkan produktiviti.

Takkanlah perbezaan semudah itu pun tak nampak. Cakap macamlah pandai sangat. Smile

boleh kasi bukti ?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 1:04 pm

othman wrote:
Juang wrote:

Salam,

Malangnya, tidak semua orang Jepun percaya kepada ritual-ritual itu lagi. Sebab itu hari ini kita tidak nampak mereka perbanyakkan rumah-rumah ibadat tradisi mereka di negara Jepun. Mereka banyakkan kilang-kilang untuk galakkan produktiviti.

Takkanlah perbezaan semudah itu pun tak nampak. Cakap macamlah pandai sangat. Smile

boleh kasi bukti ?
Salam,

Buktinya, tak cukup di negara sendiri, di negara orang lain pun Jepun-jepun itu bina kilang untuk galakkan manusia di negara lain rajin berkerja. Tak pernah pula kita jumpa Jepun datang Malaysia untuk bina rumah ibadat agar orang Melayu beritual di sana.

Tetapi orang-orang Arab bawa kepercayaan tradisi mereka untuk galakkan orang Melayu beritual mengadap batu seperti mereka tanpa ada apa-apa nilai produktiviti.

Takkanlah tak nampak-nampak perbandingan yang jelas di situ?

Di antara yang berproduktiviti tinggi dengan yang pemalas tanpa sebarang produktiviti, apakah yang pemalas itu lagi tinggi nilainya? Allah pun rajin keluarkan produktivitiNya termasuklah kita sebagai salah satu produk Tuhan malah Dia tidak merasa letih dalam Mencipta segala sesuatu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 2:49 pm

Juang wrote:
othman wrote:
Juang wrote:

Salam,

Malangnya, tidak semua orang Jepun percaya kepada ritual-ritual itu lagi. Sebab itu hari ini kita tidak nampak mereka perbanyakkan rumah-rumah ibadat tradisi mereka di negara Jepun. Mereka banyakkan kilang-kilang untuk galakkan produktiviti.

Takkanlah perbezaan semudah itu pun tak nampak. Cakap macamlah pandai sangat. Smile

boleh kasi bukti ?
Salam,

Buktinya, tak cukup di negara sendiri, di negara orang lain pun Jepun-jepun itu bina kilang untuk galakkan manusia di negara lain rajin berkerja. Tak pernah pula kita jumpa Jepun datang Malaysia untuk bina rumah ibadat agar orang Melayu beritual di sana.

Tetapi orang-orang Arab bawa kepercayaan tradisi mereka untuk galakkan orang Melayu beritual mengadap batu seperti mereka tanpa ada apa-apa nilai produktiviti.

Takkanlah tak nampak-nampak perbandingan yang jelas di situ?

Di antara yang berproduktiviti tinggi dengan yang pemalas tanpa sebarang produktiviti, apakah yang pemalas itu lagi tinggi nilainya? Allah pun rajin keluarkan produktivitiNya termasuklah kita sebagai salah satu produk Tuhan malah Dia tidak merasa letih dalam Mencipta segala sesuatu.

Malangnya, tidak semua orang Jepun percaya kepada ritual-ritual itu lagi. Sebab itu hari ini kita tidak nampak mereka perbanyakkan rumah-rumah ibadat tradisi mereka di negara Jepun

mereka sangat kuat berpegang kepada ajaran tradisi dan maju . tunjukkan bukti yg orang jepun dah tak buat ritual lagi dan tak lagi membina kuil dia . di semua rumah org jepun pun ada tempat sembahyang dia . nko yg bodoh
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 3:04 pm

Quote :
Malangnya, tidak semua orang Jepun percaya kepada ritual-ritual itu lagi. Sebab itu hari ini kita tidak nampak mereka perbanyakkan rumah-rumah ibadat tradisi mereka di negara Jepun

mereka sangat kuat berpegang kepada ajaran tradisi dan maju . tunjukkan bukti yg orang jepun dah tak buat ritual lagi dan tak lagi membina kuil dia . di semua rumah org jepun pun ada tempat sembahyang dia . nko yg bodoh

SALAM,

SABAR OTHMAN... KESEDARAN BELUM MUNCUL...
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 3:07 pm

Juang wrote:
iltizam wrote:
Quote :
Yang pentingnya, jangan tokok-tambah hukum yang Tuhan tak pernah tetapkan. Nanti tak jadi maju. Sebab itulah orang Eropah nak maju, mereka kena tinggalkan hukum-hukum yang diada-adakan oleh ulamak mereka untuk kembali kepada hukum Tuhan. Orang Jepun jadi maju pun bukannya kerana ketaksuban pada ajaran ugama mereka, tetapi kerana kembali kepada hukum-hukum Tuhan seperti kena rajin berfikir.

Kemajuan dalam islam Adalah Majunya DIRI dalam beribadat sambil mengingati Allah yang mengurniakan.
Orang jepun tu kemajuan segi lain ( tapi kebanyakan mereka memamg mereka baik beradab sopan dan rajin berkerja serta jujur , tidak di nafikan)....dan Boleh di contohi bab ini., sepatutnya umat islam mencontohi kebaikan mereka.
Salam,

Jangan sempitkan erti kemajuan dalam Islam. Al Quran membawakan kisah Nabi Sulaiman dan Nabi Daud yang memiliki kemajuan teknologi. Tidak dibawakan pun kisah Nabi Sulaiman dan Nabi Daud beritual mengadap mana-mana objek, malah Nabi Sulaiman menegur kaum Ratu Balqis yang beritual mengadap matahari. Di mata kaum Ratu Balqis, mereka lebih dekat dengan Tuhan kerana rajin beritual mengadap matahari itu. Tetapi di sisi Allah, Nabi Sulaiman lebih dekat kepadaNya kerana rajin belajar dan memiliki ilmu yang tinggi.

Kalau kita renungkan, sifat-sifat orang Barat dan Jepun yang dapat kemajuan hari ini ada persamaannya dengan sifat-sifat Nabi Sulaiman. Mereka menguasai teknologi yang mempercepatkan perjalanan daripada beberapa bulan (naik kapal laut) kepada dalam sehari (naik kapal terbang). Mereka tidak memerlukan objek-objek sebagai perantaraan ibadah mereka kepada Tuhan, melainkan rajin mengkaji ilmu seperti mana Adam memiliki ilmu lebih tinggi daripada iblis.

Kisah Nabi Yusuf pun menunjukkan baginda seorang yang berilmu tinggi sehingga diberikan kepercayaan menjaga perbendaharaan negara pada waktu itu. Sifat-sifat suka pada ilmu itulah patut kita contohi, kerana sifat suka pada amalan ritual itu adalah sifat orang-orang musyrik terdahulu.

Ramai yang tidak perasan perbandingan semudah itu.

Salam Juang
Apakah kemajuan yang menserabutkan pemikiran mereka itu ada tolok bandingnya dengan KETENANGAN??.....Sudah tentu tidak bukan?
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 3:18 pm

Salam En Othman,
Baru 3 bulan di Jepun dan lupa agama. Orang lain belajar 3 , 4 tahun pun masih taat pada Islam. Nak kesian tapi degil pula. Biarkan saja lagi baik.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 3:19 pm

89:1. Demi fajar,
89:2. Dan sepuluh malam,
89:3. Demi yang genap dan yang ganjil,
89:4. Demi malam apabila ia berpergian!
89:5. Adakah pada itu satu sumpah bagi orang yang mengambil berat?
89:6. Tidakkah kamu melihat bagaimana Pemelihara kamu buat terhadap Ad,
89:7. Iram dengan tiang-tiang tinggi,
89:8. Yang serupa dengan apa yang belum pernah dicipta di negeri-negeri,
89:9. Dan Tsamud, yang menebuk batu-batu di lembah,
89:10. Dan Firaun, yang pasak-pasak khemah,
89:11. Yang semuanya melampaui batas di negeri-negeri,
89:12. Dan memperbanyakkan kerosakan di dalamnya?
89:13. Pemelihara kamu mencurahkan kepada mereka satu penyebat azab,
89:14. Sesungguhnya Pemelihara kamu selamanya mengawasi.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 3:22 pm

Quote :
Baru 3 bulan di Jepun dan lupa agama. Orang lain belajar 3 , 4 tahun pun masih taat pada Islam. Nak kesian tapi degil pula. Biarkan saja lagi baik.

ITULAH MASALAHNYA, KUNUNNYA SERBA MENGETAHUI... PERASAN MEMILIKI KEHEBATAN AKAL... TP SEDIH DAN KESIAN PLAK JADINYA...

Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 3:50 pm

Allah mencipta manusia dengan lima pancaindera sahaja dan kepandaian manusia yang paling pandai sekali pun akan berkisar pada lima pancaindera ini. Kalau dibukakan kan atau ditambah pancaindera itu manusia akan bertambah pandai lagi . Kebodohan manusia pula ada yang menganggap akal nya itu menyebabkan dia tahu segala ilmu sedangkan ilmu Allah terlalu luas melebihi apa yang mampu dikesan oleh pancaindera manusia. Pancaindera manusia tidak mampu melihat pahala dan dosa, syurga dan neraka, maka hanya iman sahaja yang membolehkan manusia melihat perkara-perkara ini. Memberi tahu kepada orang yang tak beriman atau orang kafir tidak akan memberi kesan pada mereka seolah-olah berteriak pada haiwan ternakan, yang dia tahu makan saje.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 3:59 pm

lia wrote:
Salam En Othman,
Baru 3 bulan di Jepun dan lupa agama. Orang lain belajar 3 , 4 tahun pun masih taat pada Islam. Nak kesian tapi degil pula. Biarkan saja lagi baik.

belajar makan babi kat jepun kot .. sahla kena tipu dek jepun .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 7:30 pm

lia wrote:
Allah mencipta manusia dengan lima pancaindera sahaja dan kepandaian manusia yang paling pandai sekali pun akan berkisar pada lima pancaindera ini. Kalau dibukakan kan atau ditambah pancaindera itu manusia akan bertambah pandai lagi . Kebodohan manusia pula ada yang menganggap akal nya itu menyebabkan dia tahu segala ilmu sedangkan ilmu Allah terlalu luas melebihi apa yang mampu dikesan oleh pancaindera manusia. Pancaindera manusia tidak mampu melihat pahala dan dosa, syurga dan neraka, maka hanya iman sahaja yang membolehkan manusia melihat perkara-perkara ini. Memberi tahu kepada orang yang tak beriman atau orang kafir tidak akan memberi kesan pada mereka seolah-olah berteriak pada haiwan ternakan, yang dia tahu makan saje.

Salam,

Masalahnya kaum kita sendiri yang tak sedar-sedar diri lagi. Asyik bercakaran berebut kuasa. Nak terokai ilmu di alam semesta ni pun malas. Asyik harap orang lain sahaja yang buat semua itu. Bila orang lain jumpa ilmu-ilmu itu, pandai pula nak guna.

Orang lain berusaha menerokai ilmu-ilmu Allah, dia hanya tahu beritual. Tapi, tahu pula dia nak tengok TV LCD, pakai komputer dan melayari internet yang orang lain itu cipta.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Mon Oct 18, 2010 7:48 pm

[quote="Admin"]
lia wrote:
Orang lain berusaha menerokai ilmu-ilmu Allah, dia hanya tahu beritual. Tapi, tahu pula dia nak tengok TV LCD, pakai komputer dan melayari internet yang orang lain itu cipta.

Biarlah orang lain tu cipta/menerokai pakaian lahiriah untuk orang islam gunakannya bagi mengecapi nikmat pakaian Rohaniah.

Apa salahnya.
Itulah kelebihan orang islam.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 19, 2010 7:50 am

Admin wrote:

Salam,

Masalahnya kaum kita sendiri yang tak sedar-sedar diri lagi. Asyik bercakaran berebut kuasa. Nak terokai ilmu di alam semesta ni pun malas. Asyik harap orang lain sahaja yang buat semua itu. Bila orang lain jumpa ilmu-ilmu itu, pandai pula nak guna.

Orang lain berusaha menerokai ilmu-ilmu Allah, dia hanya tahu beritual. Tapi, tahu pula dia nak tengok TV LCD, pakai komputer dan melayari internet yang orang lain itu cipta.
Salam Admin,

Itu yang dikatakan, mereka nak hidup mudah dan senang. Mereka tahu nak guna sahaja teknologi-teknologi itu. Nak mencipta sendiri, mereka malas. Di antara yang rajin dan yang pemalas, sudah tentu Allah memberi balasan yang berbeza. Setakat mengaku sahaja Islam tetapi pemalas, apalah ertinya sebab sifat dalam jiwa itu tetap nampak buruk juga.

Kalau kita baca Al Quran, banyak kisah Nabi terdahulu yang tahu mencipta sesuatu teknologi. Nabi Nuh boleh cipta kapal yang besar. Bukan calang-calang orang boleh cipta kapal besar dalam keadaan komputer belum diciptakan lagi. Tetapi kerana ada minat mendalam dalam mengkaji dan meneroka serta kerajinan, kecekalan dan tidak berputus asas, Allah mudahkan itu semua kepada Nuh dan bukan kepada para ritualis yang wujud pada zaman itu.

Kemudian Nabi Sulaiman memiliki teknologi untuk mempercepatkan perjalanan seperti yang ditemui oleh orang-orang Eropah. Nabi Daud memiliki teknologi menempa baju besi. Hari ini, bukan sahaja besi boleh dibuat baju, bermacam-macam benda boleh dibuat menggunakan besi. Semua itu dapat daripada hasil rajin berfikir, kreativiti, semangat ingin mencipta, hidup tak membuang masa dan melepak di kedai2 kopi.

Dan semua kurniaan tersebut diterima oleh manusia apabila ada semangat ingin tahu yang tinggi dan rajin berfikir.

Bila Al quran sebut Allah itu Mencipta dan Bijaksana, itu menunjukkan Daya Fikir Allah amat laju dan pantas. Jika Allah pun rajin berfikir dan berkreatitviti, takkanlah Dia suka pada manusia-manusia yang pemalas berfikir dan tak tahu mencipta sesuatu itu?

Common sense. Kalau kita ada anak pemalas dan tak tahu buat sesuatu pun kita tak suka (melainkan kita pun 2x5 pemalasnya), apakah Allah suka manusia hidup pemalas dan tak tahu buat sesuatu manfaat untuk kesejahteraan bersama?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 19, 2010 9:21 am

iltizam wrote:

Salam Juang
Apakah kemajuan yang menserabutkan pemikiran mereka itu ada tolok bandingnya dengan KETENANGAN??.....Sudah tentu tidak bukan?
Salam,

Keserabutan atau tidak, bergantung macam mana manusia itu mengadaptasikan diri pada perubahan. Kalau kita fikirkan, yang hidup mundur dan tak maju pun serabut juga. Mereka berperang sesama sendiri kerana berebut kuasa. Mereka berjenayah kerana tak cukup makan. Dan mereka berpuak-puak kerana tak cukup pelajaran.

Nak hidup dengan tenang mudah sahaja. Jangan berdusta, jangan tamak haloba dan jangan berdengki. Itu sahaja. Takde kaitan pun dengan kemajuan atau tidak.

Perkuatkan diri agar tidak silau dengan kilauan kemewahan dan kekayaan, akan tenanglah diri di mana jua keadaan.

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 19, 2010 9:32 am

Salam,

Selalu bila disebutkan tentang penciptaan, orang-orang yang sempit mindanya akan berkata, "itu semua material atau keduniaan, buat amalan ritual itulah untuk akhirat". Mereka tak nampak disebalik penciptaan teknologi, banyak sumbangan atau manfaat dapat dilakukan. Bukankah Allah menilai manusia pada kebaikan-kebaikan yang dilakukan?

Cuba kita fikirkan kebaikan atau manfaat daripada penciptan kapal terbang. Berapa bilion manusia dapat manfaatnya? Jika seorang manusia yang dapat manfaat dalam penciptaan kapal terbang itu Allah berikan ganjaran kepada si penciptanya, bayangkan jika berbilion-bilion manusia dapat manfaat, tidakkah si pencipta itu dapat ganjaran yang besar di sisi Tuhan di atas kebaikannya?

Orang-orang Islam yang guna kapal laut dan kapal terbang untuk pergi ke Mekkah merasakan mereka dapat banyak pahala beribadah di sana. Tetapi kebaikan-kebaikan pencipta kapal laut, kapal terbang dan kenderaan-kenderaan lain itulah yang dapat ganjaran yang sebenarnya, kerana Allah menilai pada kebaikan bukannya pada amalan ritual. Tetapi ramai yang tak perasan itu semua kerana mereka tak nampak betapa Al Quran menekankan kita menyumbangkan manfaat dan kebaikan.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Today at 7:29 pm

Back to top Go down
 
Allah Yang Mencipta
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Inilah kebesaran ALLAH yang Nyata, VIDEO> KESAKSIAN KEAJAIBAN MASJID-MASJID DI ACEH PASCA TSUNAMI
» MELURUSKAN PEMAHAMAN ROH ALLAH YANG DIGUNAKAN UMAT KRISTEN UNTUK MEMPERTUHANKAN YESUS
» 7 Golongan yang Mendapat Naungan Allah di Hari Kiamat
» adakah nabi yang berjenis kelamin perempuan?
» Menurut Alkitab Allah itu Roh atau ZAT ?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: