HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Allah Yang Mencipta

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Allah Yang Mencipta   Fri Oct 01, 2010 11:32 pm

First topic message reminder :

96:1 Bacalah dengan nama Pemeliharamu yang Menciptakan,

Tanda-tanda Kekuasaan Tuhan yang paling utama adalah kemampuan Dia mencipta bermacam-macam jenis makhluk. Wujudnya langit dan bumi serta yang terkandung di dalamnya adalah hasil Keupayaan Tuhan menciptakan. Tidak hairanlah dalam Al Quran banyak menyebut tentang Allah menciptakan bermacam-macam makhluk. Perkataan "mencipta" banyak disebut di dalam Al Quran.

Dengan merenung segala macam jenis ciptaan oleh Tuhan, ia dapat menanam rasa kerdil dan rendah diri kita kepadaNya. Lihatlah bagaimana Allah ciptakan langit dan bumi secara benar di mana kewujudan makhluk-makhluk ini tidak mungkin dapat dinafikan.

16:3. Dia mencipta langit dan bumi dengan benar; tingginya Dia daripada apa yang mereka menyekutukan.


Oleh kerana Tuhan mampu mencipta makhluk seluas semesta alam ini secara benar (boleh dikaji dan masuk akal), takkanlah Tuhan menurunkan ajaran yang karut-marut dan tak masuk akal kepada manusia? Sudah pasti itu bukannya datang daripada Tuhan, tetapi diada-adakan seperti mana orang-orang Nasrani mengada-adakan kepercayaan karut mereka melalui gospel-gospel atas nama si polan dan si polan.

30:54. Allah ialah Dia yang mencipta kamu daripada keadaan lemah, kemudian Dia membuatkan setelah keadaan lemah, kekuatan, kemudian setelah kekuatan, Dia membuatkan berkeadaan lemah dan beruban; Dia mencipta apa yang Dia mengkehendaki, dan Dia Yang Mengetahui, Yang Berkuasa.

Lihat pula pada bukti yang paling hampir dengan manusia iaitu proses kejadian manusia di muka bumi bermula dalam keadaan lemah (bayi), menjadi kuat (dewasa) dan kembali kepada lemah (tua). Adakah proses itu suatu yang sukar difikirkan dan tidak masuk akal?

Pernahkah Allah ciptakan manusia, pada hari ini manusia itu seperti bayi, esoknya bertukar menjadi seorang tua, kemudian minggu depan jadi dewasa, bulan depan bertukar jadi bayi balik? Tidak, Allah tidak mencipta secara tak masuk akal. Apa yang Allah tetapkan, semuanya mudah difikirkan.

Daripada sekecil-kecil makhluk sehinggalah sebesar-besar makhluk, semuanya Allah ciptakan secara benar yang mana manusia boleh mengkaji dan melihat betapa Bijaksananya Allah melakukan semua itu. Namun kenapa masih ada manusia menurut membuta-tuli ajaran karut-marut yang tidak ada sokongan hukum-hukum yang ada di langit dan bumi itu? Bagaimana mereka boleh sampai ke tahap menyekutukan Tuhan? Apakah mereka tidak melihat penciptaan-penciptaan itu semua termasuk penciptaan diri mereka sendiri?

16:17. Adakah Yang mencipta sama dengan yang tidak mencipta? Tidakkah kamu mengambil peringatan?

Jadi apakah Tuhan yang Mencipta itu sama dengan si polan dan si polan yang tidak mencipta itu? Kenapa ayat-ayat Pencipta ditolak semata-mata taksub kepada gospel-gospel si polan dan si polan tersebut?
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Thu Oct 21, 2010 4:35 am

Admin wrote:
gaara wrote:
Quote :
Mohon tuan dapat sertakan nombor surah dan ayat supaya kita mudah membuat semakan.

mudah semak ke mudah putar belit saudara admin....

ini surah dan ayatnya surah al-maiday ayat ke 60.....

dan apakah putar belit seterusnya dari admin....

Salam,

Tidak ada putar belit tuan gaara. hanya tuan sahaja yang suka berkata begitu.

Kalau tuan fikir saya putar belit, tidak perlulah saya memberi pendapat. jadi, tuan boleh tanya kepada mereka yang tuan rasa mereka tidak putar belit ayat itu.

Laa...

xkan da merajuk kot.....

baru usik2 sikit je tu....

ye2 ye... tarik balik perkataan itu.....

jadi apa pendapat saudara admin ttg surah al-maidah ayat 60 tersebut... Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Thu Oct 21, 2010 6:03 am

othman wrote:

Quote :
Kalau Tuhan suruh, tentu saudara senang-senang bawakan ayat-ayat Tuhan sebagai bukti seperti mana Rasulullah mampu bawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti kebenaran. Ini tidak, cakap kosong sahaja daripada dahulu. Tak pernah nak berubah.[/

ayat ni jelas menunjukan babi dalah binatang , bukan daging yg membusuk .

قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَ‌ٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ ۚ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَـٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ

Katakanlah: "Apakah akan aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk pembalasannya dari (orang-orang fasik) itu di sisi Allah, yaitu orang-orang yang dikutuki dan dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan (orang yang) menyembah thaghut?" Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus.

Salam,

Ayat tersebut tidak menspesifikkan pun "khanazira" semestinya binatang hanya kerana digandingkan dengan kera (binatang). Contohnya bila Al Quran sebut "jin dan manusia", apakah manusia itu semestinya diciptakan daripada api kerana digandingkan dengan jin yang diciptakan daripada api? Jadi hujah saudara masih boleh dipatahkan.

Kalau perkataan "khanazira" itu dimaksudkan "daging yang membusuk", lagi nampak buruk kesannya kerana daging yang membusuk benar-benar memudaratkan diri semua manusia tak kira bangsa apa sekali pun.

Islam itu untuk semua, bukan untuk orang Melayu yang tak biasa makan babi. Jangan hanya nak sempitkan Islam untuk tunjukkan kononnya orang Melayu sahaja ikut Al Quran. Orang Korea pun ramai ikut pedoman Al Quran walaupun mereka dilihat oleh orang Melayu sebagai tak Islam.

Perlu kita sedari, perspektif Melayu-Arab dengan perspektif Tuhan itu tidak sama.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Thu Oct 21, 2010 10:29 am

gaara wrote:
Admin wrote:
gaara wrote:
Quote :
Mohon tuan dapat sertakan nombor surah dan ayat supaya kita mudah membuat semakan.

mudah semak ke mudah putar belit saudara admin....

ini surah dan ayatnya surah al-maiday ayat ke 60.....

dan apakah putar belit seterusnya dari admin....

Salam,

Tidak ada putar belit tuan gaara. hanya tuan sahaja yang suka berkata begitu.

Kalau tuan fikir saya putar belit, tidak perlulah saya memberi pendapat. jadi, tuan boleh tanya kepada mereka yang tuan rasa mereka tidak putar belit ayat itu.

Laa...

xkan da merajuk kot.....

baru usik2 sikit je tu....

ye2 ye... tarik balik perkataan itu.....

jadi apa pendapat saudara admin ttg surah al-maidah ayat 60 tersebut... Smile

Salam,

Kita bukan budak kecik lagi nak merajuk sana-sini. Tuan seharusnya berlapang dada utk mendengar pendapat yang berbeza. Jangan terus menghukum individu putar belit sana sini dsb.

Minda Islam ini bukan tempat nak main-main, nak usik-usik. Kalau tuan nak usik2, sila ke minda yang berkaitan. Misalnya, minda hiburan. Saya tahu tuan sudah dewasa dan boleh berfikir melainkan tuan berfikiran budak2 lagi.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Thu Oct 21, 2010 10:36 am

Juang wrote:
othman wrote:

Quote :
Kalau Tuhan suruh, tentu saudara senang-senang bawakan ayat-ayat Tuhan sebagai bukti seperti mana Rasulullah mampu bawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti kebenaran. Ini tidak, cakap kosong sahaja daripada dahulu. Tak pernah nak berubah.[/

ayat ni jelas menunjukan babi dalah binatang , bukan daging yg membusuk .

قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَ‌ٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ ۚ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَـٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ

Katakanlah: "Apakah akan aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk pembalasannya dari (orang-orang fasik) itu di sisi Allah, yaitu orang-orang yang dikutuki dan dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan (orang yang) menyembah thaghut?" Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus.

Salam,

Ayat tersebut tidak menspesifikkan pun "khanazira" semestinya binatang hanya kerana digandingkan dengan kera (binatang). Contohnya bila Al Quran sebut "jin dan manusia", apakah manusia itu semestinya diciptakan daripada api kerana digandingkan dengan jin yang diciptakan daripada api? Jadi hujah saudara masih boleh dipatahkan.

Kalau perkataan "khanazira" itu dimaksudkan "daging yang membusuk", lagi nampak buruk kesannya kerana daging yang membusuk benar-benar memudaratkan diri semua manusia tak kira bangsa apa sekali pun.

Islam itu untuk semua, bukan untuk orang Melayu yang tak biasa makan babi. Jangan hanya nak sempitkan Islam untuk tunjukkan kononnya orang Melayu sahaja ikut Al Quran. Orang Korea pun ramai ikut pedoman Al Quran walaupun mereka dilihat oleh orang Melayu sebagai tak Islam.

Perlu kita sedari, perspektif Melayu-Arab dengan perspektif Tuhan itu tidak sama.

takkan la pulak daging yg membusuk tu menyembah thaguk kot .. sedara boleh la dan amat padan pun dgn sedara .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Thu Oct 21, 2010 10:49 am

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Fri Oct 22, 2010 5:01 am

Salam saudara othman....

Othman Wrote:
Quote :
dalam hal kemajuan apakah larangan yg di kenakan sehingga saudara menyalah kan ulama . apakah kefahaman mereka berbeda dalam menafsir al quran membuatkan saudara merasa merekalah penyebab umat islam hari ini ketinggalan?


mungkin ulamak da menghalalkan dan mengharamkan benda yasng patut kot... itu yang die marah sangat kot.....

Quote :
adakah saudara menghadapi tekanan dari ulamak utk memajukan diri saudara . adakah kerana saudara tidak dapat mencipta roket maka saudara menyalahkan riwayat2 hadis ?

adakah utk belajar di jepun kena belajar kitab riwayat dan macam2 kitab yg di terbiykan oleh ulamak ? tak ada kan , bahkan kalau sedara nak makan babi pun tak ada yg halang pun . di malaysia ni pun bukan ada bangsa melayu sahaja . cina dan india langsung tidak terikat dgn riwayat dan kata2 ulamak .

100% setuju dengan pendapat saudara nie....

semuanya terletak ditangan kita....

sama ada mau jadi seperti Ibnu Khawarismi yang beliau adalah ulamak saintis...

ataupun nak jadi elbert einstein ke yang maju duniawi je....

tiada halangan puuunnnn...........

Quote :
Kalau dah tahu diri sendiri malas jadi tak usahlah kita dok canang nak ajak orang ikut al quran . hal2 yg saudara kata ikut al quran tu pun tak ada pun melibatkan kesan kemajuan kepada sesuatu bangsa . ajak makan babi , solat tak ada cara , puasa cara mariam dan lain2 tu adalah amalan yg bangsa lain pun ada . bangsa jepun ada cara dia dan tak pun memberi kesan kepada kemajuan bangsa . dia pun ada ulamak dia , ada kitab riwayat dia .

itulah masalahnya dengan mereka nie...

diri sendiri yang malas tp tuduh ulamak penyebab kemalasan mereka.... tuduh orang mmg senang...

da tu ajaran2 yang mereka bawa tu seperti saudara sebut terang2 bertentangan dengan Al-quran dan Hadis.... pelik2 je ajaran mereka nie....

Quote :
tau pun .. jadi tak payah lah nak kaitkan soal maju tak maju dgn hukum . bila saudara tafsir babi tu halal maka saudara telah menyatakan hanya saudara puak yg ikut quran dan puak ulamak tak ikut jadi tak maju .

cuba saudara othman baca balik semua kenyataan die orang tu...

semuanya salah pada hukum... sebab tutup aurat prpn tak boleh maju.. sebab ikut sunnah orang islam ketinggalan....

sebijik mcm kata orang2 barat...

ini juga la kata2 puak sekular....

betul tak saudara othman?

Quote :
sensitif pulak .. dah halal tu kira ajak makan la , kalau tak kira tak ikut quran pulak , pemikiran tak berkembang macamana nak maju .

kalau saudara othman nk tau puak akai ni ada satu hukum...

kita tak boleh kata mereka sesat....

mula la mereka membebel nanti

tpi mereka sewenang-wenangnya boleh menghina ulamak dan nabi....

Quote :
diaorang siap ada berhala lagi . ritual diorang lagi dasyat . nampak sangat sedara ni bodoh dalam memberi pendapat

bagi geng2 nie org kafir sembah apa pun takpe geng2 nie tetap akan puji.. sebab org kafir nie x amalkan sunnah nabi.... yang penting maju duniawi

Quote :
mereka sangat kuat berpegang kepada ajaran tradisi dan maju . tunjukkan bukti yg orang jepun dah tak buat ritual lagi dan tak lagi membina kuil dia . di semua rumah org jepun pun ada tempat sembahyang dia . nko yg bodoh

mmmm....

x sedar juga tak tau la geng2 nie...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Fri Oct 22, 2010 5:15 am

Quote :
Islam itu untuk semua, bukan untuk orang Melayu yang tak biasa makan babi. Jangan hanya nak sempitkan Islam untuk tunjukkan kononnya orang Melayu sahaja ikut Al Quran. Orang Korea pun ramai ikut pedoman Al Quran walaupun mereka dilihat oleh orang Melayu sebagai tak Islam.


tiada siapa yang pernah kata islam itu untuk melayu je...

tapi kalau da ngaku Islam tu.. betul2 la amalkan islam tu....

orang korea, china dan jepun sebelum masuk islam ada yang makan babi tetapi bila mereka masuk je mereka taat pada perintah Allah dengan meninggalkanya....

rupanya orang yang masuk islam ini lebih baik dari orang yang ngaku dirinya islam..
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 26, 2010 4:29 am

salam

Saya melihat perbahasan menarik di forum di bawah yang sedang rancak
Allah berkata kata dalam bahasa Arab
Aduhai manusia oh manusia

http://al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=590960#590960
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 26, 2010 8:52 am

Salam Muhammad,

Kalau kita fikir logik apa yang mereka perbahaskan, seolah-olah mereka merasakan Allah tak tahu berkomunikasi dalam bahasa lain. Seolah-olah orang-orang yang tahu bercakap lebih daripada satu jenis bahasa itu lagi hebat daripada Allah yang hanya tahu berkomunikasi dalam bahasa Arab sahaja. Tak logik Allah ditonjolkan sifat yang lemah begitu.

Bila tidak berfikirkan terbuka, manusia hanya melihat pada sudut yang sempit. Itulah jadinya...
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 26, 2010 4:12 pm

Salam Juang

Memang benar, seoalah olah manusia pula yang menetapkan bahasa yang di gunakan tuhan.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 26, 2010 4:21 pm

muhammad tak percaya ker quran tu bahasa arab?
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 26, 2010 7:09 pm

salam Othman

Seluruh dunia dan seluruh agama percaya bahawa KitabAlquran yang di tulis itu adalah dalam bahasa Arab.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 26, 2010 9:38 pm

Muhammad wrote:
salam Othman

Seluruh dunia dan seluruh agama percaya bahawa KitabAlquran yang di tulis itu adalah dalam bahasa Arab.

apa bukti dia . ramai yg tak percaya kepada al quran .
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 26, 2010 11:46 pm

Quote :
soalan:1.muhammad tak percaya ker quran tu bahasa arab?

jawapan :1.1Seluruh dunia dan seluruh agama percaya bahawa KitabAlquran yang di tulis itu adalah dalam bahasa Arab

soalan:2.apa bukti dia . ramai yg tak percaya kepada al quran .


Salam Othman
Maaf , saya kurang mengerti Maksud.
Kerana pada mulanya kisah Bahasa Arab. kemudian minta bukti tentang Kepercayaan pada Alquran.

jika dapat beri kefahaman sikit , bolehlah kita kongsi pendapat


Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Tue Oct 26, 2010 11:50 pm

Muhammad wrote:
Salam Juang

Memang benar, seoalah olah manusia pula yang menetapkan bahasa yang di gunakan tuhan.
Salam Muhammad,

Samalah perangai mereka dengan manusia terdahulu yang menetapkan anak untuk Tuhan, menetapkan isteri untuk Tuhan, menetapkan makanan untuk Tuhan, dan hari ini ada yang tetapkan rumah dan bahasa untuk Tuhan.

Kita nampak seolah-olah pada mereka, Tuhan itu boneka yang boleh dipermain-mainkan menurut hawa nafsu mereka. Betapa jauhnya hati mereka daripada merenung Kekuasaan Tuhan.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Wed Oct 27, 2010 12:03 am

Muhammad wrote:
Quote :
soalan:1.muhammad tak percaya ker quran tu bahasa arab?

jawapan :1.1Seluruh dunia dan seluruh agama percaya bahawa KitabAlquran yang di tulis itu adalah dalam bahasa Arab

soalan:2.apa bukti dia . ramai yg tak percaya kepada al quran .


Salam Othman
Maaf , saya kurang mengerti Maksud.
Kerana pada mulanya kisah Bahasa Arab. kemudian minta bukti tentang Kepercayaan pada Alquran.

jika dapat beri kefahaman sikit , bolehlah kita kongsi pendapat



bolehkah di terima jika dikata bahasa arab adalah bahasa yg terbaik dan yg paling sempurna berbanding bahasa lain . apakah ada bukti lain yg kita boleh sandarkan utk mengatakan bahawa al quran di turunkan dalam bahasa arab .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Wed Oct 27, 2010 12:34 am

Muhammad wrote:
salam Othman

Seluruh dunia dan seluruh agama percaya bahawa KitabAlquran yang di tulis itu adalah dalam bahasa Arab.
Salam Muhammad,

Ini diperkuatkan lagi dengan ayat berikut;

41:44. Jika Kami membuatnya sebuah Qur'an dalam bahasa asing, tentu mereka berkata, "Mengapakah ayat-ayatnya tidak dijelaskan? Adakah dalam bahasa asing sedang orangnya berbahasa Arab?" Katakanlah, "Bagi orang-orang yang percaya, ia adalah satu petunjuk, dan satu penyembuhan; tetapi orang-orang yang tidak mempercayai, di dalam telinga mereka ada sumbatan, dan bagi mereka, ia adalah satu kebutaan; mereka itu, mereka dipanggil dari tempat yang jauh."


Ayat di atas cukup sebagai bukti bahawa Al Quran dibuatkan dalam bahasa Arab. Dan satu yang menarik, ayat ini juga memberitahu kita kenapa ia tidak disampaikan dalam bahasa asing, iaitu kerana orang yang menyampaikannya dan yang menerimanya berbahasa Arab. Tidak ada kena mengena pun pasal bahasa Arab itu adalah bahasa rasmi Tuhan.

Common sense, apa jua maklumat yang mahu disampaikan kepada sesebuah masyarakat, ia perlulah disampaikan dalam bahasa yang masyarakat itu faham. Apatah lagi maklumat penting yang mengadungi peringatan-peringatan demi masa depan yang kekal abadi.

Kebetulan Rasul Allah yang dilantik membacakan Al Quran itu berbahasa Arab dan masyarakat yang perlu diperingatkan itu berbahasa Arab juga. Sebab itulah Al Quran dalam bahasa Arab.

Pada zaman lain sebelum Al Quran, Rasul yang dilantik dan masyarat yang dibacakan sesuatu Kitab Allah itu berbahasa lain, maka Kitab itu wujud dalam bahasa lain itu.

Perkara mudah fikir sahaja sebenarnya, tetapi ada manusia sengaja merumitkan keadaan kerana kesempitan minda gara-gara pemalas nak berfikir dan suka menurut membuta-tuli.
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Wed Oct 27, 2010 1:10 am

Juang wrote:
Muhammad wrote:
salam Othman

Seluruh dunia dan seluruh agama percaya bahawa KitabAlquran yang di tulis itu adalah dalam bahasa Arab.
Salam Muhammad,

Ini diperkuatkan lagi dengan ayat berikut;

41:44. Jika Kami membuatnya sebuah Qur'an dalam bahasa asing, tentu mereka berkata, "Mengapakah ayat-ayatnya tidak dijelaskan? Adakah dalam bahasa asing sedang orangnya berbahasa Arab?" Katakanlah, "Bagi orang-orang yang percaya, ia adalah satu petunjuk, dan satu penyembuhan; tetapi orang-orang yang tidak mempercayai, di dalam telinga mereka ada sumbatan, dan bagi mereka, ia adalah satu kebutaan; mereka itu, mereka dipanggil dari tempat yang jauh."


Ayat di atas cukup sebagai bukti bahawa Al Quran dibuatkan dalam bahasa Arab. Dan satu yang menarik, ayat ini juga memberitahu kita kenapa ia tidak disampaikan dalam bahasa asing, iaitu kerana orang yang menyampaikannya dan yang menerimanya berbahasa Arab. Tidak ada kena mengena pun pasal bahasa Arab itu adalah bahasa rasmi Tuhan.

Common sense, apa jua maklumat yang mahu disampaikan kepada sesebuah masyarakat, ia perlulah disampaikan dalam bahasa yang masyarakat itu faham. Apatah lagi maklumat penting yang mengadungi peringatan-peringatan demi masa depan yang kekal abadi.

Kebetulan Rasul Allah yang dilantik membacakan Al Quran itu berbahasa Arab dan masyarakat yang perlu diperingatkan itu berbahasa Arab juga. Sebab itulah Al Quran dalam bahasa Arab.

Pada zaman lain sebelum Al Quran, Rasul yang dilantik dan masyarat yang dibacakan sesuatu Kitab Allah itu berbahasa lain, maka Kitab itu wujud dalam bahasa lain itu.

Perkara mudah fikir sahaja sebenarnya, tetapi ada manusia sengaja merumitkan keadaan kerana kesempitan minda gara-gara pemalas nak berfikir dan suka menurut membuta-tuli.
Salam Juang,
penjelasan yang ringkas dan padat.
Jika Manusia ingin berfikir akan maksud BAHASA FAHAM , ianya adalah mudah kerana setiap diri telah di kurniakan oleh Allah Akan pengenalan itu. Hanya kerana taksub (Mungkin), kerana itulah umat tidak dapat berfikir sendiri mengunakan Fikiran.
Sedangkan banyak Ayat ayat Allah di dalam Alquran menjelaskan agar kita memikirkan dan memerhatikan.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Wed Oct 27, 2010 1:21 am

Salam,

Itulah yang kita lakukan di sini iaitu menyampaikan kembali Al Quran dalam bahasa yang masyarakat kita mudah faham. Selama ini kita disogok agar Al Quran dibaca dalam bahasa Arab secara berlagu-lagu sehingga kita tidak faham apa intipati sebenar Al Quran. Maka inilah inisiatif kita untuk memperbetulkan keadaan supaya kita boleh faham apakah mesej-mesej sebenar yang Allah mahu sampaikan kepada kita dan apakah yang dimahukan lakukan sebagai manusia.

Contohnya dalam penciptaan pemain cakera DVD, penciptanya akan memasukkan program ke dalam cip pemain cakera tersebut agar ia berfungsi mengikut kehendak pencipta itu. Bahasa pengaturcaraan yang digunakan adalah bahasa yang boleh difahami oleh pemain cakera tersebut. Mesej yang pencipta produk itu disampaikan menggunakan bahasa pengaturcaraan tertentu kerana cip tersebut hanya faham bahasa tersebut.

Begitulah dengan manusia, Allah turunkan petunjuk dan peringatanNya dalam bahasa yang mudah difahami oleh manusia. Mana-mana manusia yang sengaja menolak untuk memahami mesej-mesej Allah itu walaupun telah disampaikan menggunakan bahasa yang mereka fahami, itulah orang-orang yang tidak percaya kepada Allah lagi.
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Wed Oct 27, 2010 10:06 pm

Juang wrote:
Muhammad wrote:
Salam Juang

Memang benar, seoalah olah manusia pula yang menetapkan bahasa yang di gunakan tuhan.
Salam Muhammad,

Samalah perangai mereka dengan manusia terdahulu yang menetapkan anak untuk Tuhan, menetapkan isteri untuk Tuhan, menetapkan makanan untuk Tuhan, dan hari ini ada yang tetapkan rumah dan bahasa untuk Tuhan.
Kita nampak seolah-olah pada mereka, Tuhan itu boneka yang boleh dipermain-mainkan menurut hawa nafsu mereka. Betapa jauhnya hati mereka daripada merenung Kekuasaan Tuhan.

Salam Juang

baru terjumpa posting ni.
Ya, Mereka seakan memperlakukan tuhan sebagai boneka mereka, ya, itulah ayat yang paling tepat.
Kadang kadang berperilaku seakan mereka Memelihara Tuhan. na'uzubillah
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Wed Oct 27, 2010 10:57 pm

Muhammad wrote:

Salam Juang

baru terjumpa posting ni.
Ya, Mereka seakan memperlakukan tuhan sebagai boneka mereka, ya, itulah ayat yang paling tepat.
Kadang kadang berperilaku seakan mereka Memelihara Tuhan. na'uzubillah
Salam Muhammad,

Ini yang dikatakan dunia dah terbalik. Sepatutnya Tuhanlah yang memelihara manusia, bukannya manusia pula nak pelihara Tuhan dengan menyediakan rumah untuk Tuhan atau anak untuk Tuhan. Perangai mereka sama.

Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Allah Yang Mencipta   Today at 1:47 pm

Back to top Go down
 
Allah Yang Mencipta
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-
» Inilah kebesaran ALLAH yang Nyata, VIDEO> KESAKSIAN KEAJAIBAN MASJID-MASJID DI ACEH PASCA TSUNAMI
» MELURUSKAN PEMAHAMAN ROH ALLAH YANG DIGUNAKAN UMAT KRISTEN UNTUK MEMPERTUHANKAN YESUS
» 7 Golongan yang Mendapat Naungan Allah di Hari Kiamat
» adakah nabi yang berjenis kelamin perempuan?
» Menurut Alkitab Allah itu Roh atau ZAT ?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: