HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Benarkah Babi diharamkan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 09, 2010 2:56 am

First topic message reminder :

Salam....

perkara yang tidak wujud perkataanya belum tentu tidak wujud..

tetapi perkara seperti azab kubur memang wujud dalam bentuk “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

tetapi ia dijelaskan lagi dalam hadis...

banyak penjelasan melalui hadis telah dibuktikan kebenarannya sekarang...

satu lagi contoh diberi dan kali ini mengenai pengharaman babi...

kajian terbaru Berbagai Penyakit yang Disebabkan Daging Babi:

Penyakit Sebangsa Cacing
Penyebabnya adalah cacing yang hidup dalam daging babi. Cacing ini nantinya senang berada pada otot-otot pernafasan, mata (mengakibatkan kebutaan), otak (menyebabkan kegilaan atau kegoncangan kepribadian), hati (terpotongnya hati), jantung (penurunana detak jantung). Di Amerika jumlah orang yang terkena penyakit ini sebanyak 47 juta dengan tingkat kematian sebanyak 30%.


Peradangan Lapisan Otak
Disebabkan oleh bakteri yang ada di babi. Bakteri ini ditemukan pada tahun 1968 M. Bakteri ini dapat menimbulkan peradangan pada katup-katup yang menempel di otak. Dengan menyuntikkan racun tertentu di dalam darah sasarannya, dapat meyebabkan kematian. Jika seseorang terlepas dari kematian, maka akan terkena ketulian permanen dan kehilangan keseimbangan.

Disentri Babi (Palandies)
Palandies adalah bakteri terbesar yang memilki satu sel yang dapat menyerang manusia. Bakteri ini terdapat pada kotoran babi. Bakteri dapat bersemayam pada darah atau di dalam usus tebal sehingga dapat meyebabkan diare dan disentri. Bahkan dapat menyebabkan peradangan pada paru-paru dan jantung serta dapat pula melubangi kolone yang diakhiri dengan kematian.

Influensa Babi
Penyakit ini akan meyebar dalam bentuk wabah. Hal ini pernah terjadi pada tahun 1918 M dan memakan 20 juta nyawa manusia. Penyakit ini dapat meyebabkan peradangan pada otak, penggelembungan pada hati (jantung) yang diikuti penurunan aktivitas.

Cacing Paru-Paru Babi
Cacing ini hidup dalam paru-paru babi dan berpindah ke tubuh manusia lewat perantara babi.

dan banyak lagi membuktikan kebenaran pengharaman babi...

dan dengan ini perkara tidak wujud perkataan dalam Alquran maka ia tidak wujud/tidak betul tidak sepatutnya wujud lagi...

misalnya lagi banyak benda yang wujud sekarang nie seperti kereta dan telefon bimbit pun tiada perkatanya dalam Al-quran....

jika orang bertanya tentang tenaga nuklear apakah wujud perkataanya dalam Al-quran..

jawapanya tiada perkataan jugak tapi ia wujud dalam bentuk ayat “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

"…Dan Kami turunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia ...." (Al Qur'an, 57:25)

dan banyak lagi timbunan bukti boleh diberikan mengenai kaitan rapat antara Al-quran dan Hadis ini.....

study
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 1:03 pm

Saya tidak mahu bersama dengan orang yang mengubah kitab Allah. Perkataan Khinzir, solat, puasa adalah jelas. Saya pasti anda bukanlah orang yang mengamalkan Islam dan saya tidak kisah pasal anda. Tetapi ada orang yang dulu Islam tetapi kini menjadi seperti anda.
Kalau binatang lazimnya orang akan makan daging , mengapa anda nak cakap hati, tulang dan jantung, anda memang sengaja menipu. Dan akhirnya ubah pula maksud khinzir kepada daging membusuk. Taktik penipuan ini memang orang tahu kecuali lah orang yang dulu islam tapi memilih utk jadi kafir.

Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 2:04 pm

lia wrote:
Saya tidak mahu bersama dengan orang yang mengubah kitab Allah. Perkataan Khinzir, solat, puasa adalah jelas. Saya pasti anda bukanlah orang yang mengamalkan Islam dan saya tidak kisah pasal anda. Tetapi ada orang yang dulu Islam tetapi kini menjadi seperti anda.
Kalau binatang lazimnya orang akan makan daging , mengapa anda nak cakap hati, tulang dan jantung, anda memang sengaja menipu. Dan akhirnya ubah pula maksud khinzir kepada daging membusuk. Taktik penipuan ini memang orang tahu kecuali lah orang yang dulu islam tapi memilih utk jadi kafir.


SAlam

Kalau kita lihat forum geng murtad di laman web , ianya lebih teruk dari geng geng mereka ni.
Subhanallah.....semoga kita di dalam pemeliharan Allah sentiasa , dan agar Allag Mengenggam jiwa kita untuknya sebagaimana Allah genggam Jiwa nabi Muhammad s.a.w
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 3:52 pm

Salam,

Kalau orang murtad yang mengaku bukan Islam dan mengikut agama atau fahamannya sendiri tanpa mencela agama Allah, tidaklah merbahaya sangat.
Tetapi golongan yang masih kata Islam yang pada hakikatnya mereka kafir dan mencela agama Allah sesuka hati adalah sangat merbahaya lebih dari orang yang beragama lain yang berdiam diri tanpa mencela Islam. Kita mesti dapat membezakan orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul.
Kalau kita tahu laman web itu milik agama Kristian atau Hindu, kita tak perlulah melawatinya kerana bukan kepercayaan kita. Kalau mereka cakap apa pun dalam gereja mereka, kita tak perlu tahu. Kalau orang Kristian tidak sembahyang dan kata agamanya tak perlu ada sembahyang, tidaklah menjejaskan kita. Sebaliknya orang yang kononnya Islam berkata Allah tidak mensyariatkan Sembahyang, adakah kita akan terima? Kalau kita terima atau redha kepada mereka, bagaimana dengan sembahyang yang kita lakukan? Saya tidak akan bersaudara dengan orang yang seperti ini.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 4:00 pm

lia wrote:
Salam,

Kalau orang murtad yang mengaku bukan Islam dan mengikut agama atau fahamannya sendiri tanpa mencela agama Allah, tidaklah merbahaya sangat. Tetapi golongan yang masih kata Islam yang pada hakikatnya mereka kafir dan mencela agama Allah sesuka hati adalah sangat merbahaya lebih dari orang yang beragama lain yang berdiam diri tanpa mencela Islam. Kita mesti dapat membezakan orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul.

Kalau kita tahu laman web itu milik agama Kristian atau Hindu, kita tak perlulah melawatinya kerana bukan kepercayaan kita. Kalau mereka cakap apa pun dalam gereja mereka, kita tak perlu tahu. Kalau orang Kristian tidak sembahyang dan kata agamanya tak perlu ada sembahyang, tidaklah menjejaskan kita. Sebaliknya orang yang kononnya Islam berkata Allah tidak mensyariatkan Sembahyang, adakah kita akan terima? Kalau kita terima atau redha kepada mereka, bagaimana dengan sembahyang yang kita lakukan? Saya tidak akan bersaudara dengan orang yang seperti ini.

Betul Lia,
Kenyataan yang di sokong sepenuhnya.
Lebih baik Menjauhi mereka , kerana tiada apa apa yang Lurus Di sini.
sebaliknya mereka sedang membengkokkan apa yang lurus.
Dan saya dapati geng ini sebenarnya hanya seorang manusia tetapi mengunakan nick yang berbeza.
Apakah tujuannya , kita pun tidak tahu , tetapi yang saya lihat bahawa ianya Merosakkan Agama.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 4:50 pm

Salam,

Sebenarnya tidak ada paksaan pun di sini. Sama ada tuan/ puan nak mendengar atau memberi pendapat, atau tidak mahu bersaudara, atau tidak mahu berada di sini dsb itu hak tuan/ puan.

Bagi kamu adalah 'agama islam' dan bagi kami adalah cara hidup islam.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 6:30 pm

Quote :
Siapa yang tak baca al quran? Ayat Allah jelas mengharamkan daging babi, mengapa pula kita berani kata daging saja haram selain daging boleh. Betapa kurang ajar betul kenyaataan orang fasik ini. Sama macam orang yang kata, jangan hampir zina, buat boleh. Mengapa masih tak nampak muslihat musuh Allah ini? Ini bukan ikut al Quran namanya. Ingat, orang Yahudi juga mendakwa menyembah Allah dan mengikut Taurat, tetapi tetap kafir kerana enggan menerima Islam. Hanya orang beriman sahaja yang tahu perintah al Quran, bukan orang kafir atau yang seumpamanya.

Kalau kita lihat forum geng murtad di laman web , ianya lebih teruk dari geng geng mereka ni.
Subhanallah.....semoga kita di dalam pemeliharan Allah sentiasa , dan agar Allag Mengenggam jiwa kita untuknya sebagaimana Allah genggam Jiwa nabi Muhammad s.a.w

Kalau orang murtad yang mengaku bukan Islam dan mengikut agama atau fahamannya sendiri tanpa mencela agama Allah, tidaklah merbahaya sangat.
Tetapi golongan yang masih kata Islam yang pada hakikatnya mereka kafir dan mencela agama Allah sesuka hati adalah sangat merbahaya lebih dari orang yang beragama lain yang berdiam diri tanpa mencela Islam. Kita mesti dapat membezakan orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul.
Kalau kita tahu laman web itu milik agama Kristian atau Hindu, kita tak perlulah melawatinya kerana bukan kepercayaan kita. Kalau mereka cakap apa pun dalam gereja mereka, kita tak perlu tahu. Kalau orang Kristian tidak sembahyang dan kata agamanya tak perlu ada sembahyang, tidaklah menjejaskan kita. Sebaliknya orang yang kononnya Islam berkata Allah tidak mensyariatkan Sembahyang, adakah kita akan terima? Kalau kita terima atau redha kepada mereka, bagaimana dengan sembahyang yang kita lakukan? Saya tidak akan bersaudara dengan orang yang seperti ini.

Betul Lia,
Kenyataan yang di sokong sepenuhnya.
Lebih baik Menjauhi mereka , kerana tiada apa apa yang Lurus Di sini.
sebaliknya mereka sedang membengkokkan apa yang lurus.
Dan saya dapati geng ini sebenarnya hanya seorang manusia tetapi mengunakan nick yang berbeza.
Apakah tujuannya , kita pun tidak tahu , tetapi yang saya lihat bahawa ianya Merosakkan Agama.

Salam...

tepat sekali lia and iltizam...

ayat al-quran yang kita bawa pun mereka pusing ikut selera mereka je...

ayat di atas jelas mennjukka geng2 nie akan tuduh ulamak islam tidak memberi teguran kepada mereka di akhirat kelak...

mungkin ini jwpn admin di depan Allah t kot....

Quote :
Bagi kamu adalah 'agama islam' dan bagi kami adalah cara hidup islam.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 9:20 pm

Salam Iltizam dan gaara,

Tidak perlu kita berkata apa-apa utk mengajar mereka kerana mereka sememangnya tahu tentang solat, puasa, hukum babi dan sebagainya tetapi sengaja nak mempermainkan agama. Saya sudah lama mengikuti perjalanan sejak web yang lama. Dan saya sudah muak dengan perkataan mereka. Saya tahu mereka memang terdiri dari beberapa orang lama dan baru seperti Payau Putih , Jebon , Juang, tolokminda, Faried dan dinaungi oleh Tuan Admin. Kalau kita lihat cara dia membuka topik forum ini pun kita sudah tahu niatnya. Kalau mereka ini sememangnya musuh Islam atau bukan orang Islam, segala usaha dan tulisan kita memang sia-sia. Pernah kah mereka menerima baik ajaran Islam? Tidak ada satu pun. Kalau perselisihan yang khilaf dalam perkara cabang, kita boleh berlapang dada. Tetapi mereka menentang perkara yang jelas dalam syariat Allah, menentang Qiblat dan solat, menghalalkan sesuatu yang haram, memang kita tidak boleh berlapang dada dan mesti dijauhi kalau kita tidak mahu bersubahat dengan mereka.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 3:57 am

Salam,

Apakah puan menutup minda sehingga tidak berusaha memahami ayat 39:18? Tuhan kata, dengar semua pendapat dan ikut yang terbaik. maknanya, Tuhan tak spesifikkan hanya golongan 'ulama' sahaja yg memberi pendapat. sesiapa sahaja boleh memberi pendapat. tapi, disebabkan kepercayaan puan kepada ajaran tradisi, kata-kata si polan puan lebih percaya daripada kata-kata Tuhan.

Puan tak perlu takut kalau puan rasa di kalangan yang benar. namun, apa yang saya nampak puan seolah-olah takut jika ada orang yang memberi pendapat yang bertentangan dengan pegangan puan. kalau puan membaca dan memahami al-quran, para nabi/ rasul berani untuk mengemukakan hujah dan bukti. apakah puan tidak mahu mencontohi sifat mereka?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 5:49 am

Salam,

Dalm Al Quran ada sebut, jika datang petunjuk Allah, manusia itu tidak akan takut atau khuatir lagi. Jadi manusia-manusia yang penakut dengan ulama-ulama mereka itu menunjukkan petunjuk Allah tak sampai lagi ke dalam hati mereka. Mereka lebih takutkan manusia daripada Tuhan Yang Mencipta mereka.

Tidakkah mereka mempunyai akal?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 9:55 am

lia wrote:

Tidak perlu kita berkata apa-apa utk mengajar mereka kerana mereka sememangnya tahu tentang solat, puasa, hukum babi dan sebagainya tetapi sengaja nak mempermainkan agama.

Saya tidak memiliki maksud untuk mempermainkan agama.

Kalau menolak agama, jujur saya menolaknya karena dalam Alquran tidak ada disebutkan Agama Islam (addinil islam), dan saya berusaha mengimani dan mengamalkan petunjuk Allah dalam Alquran.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 11:07 am

Dipetik daripada tajuk "Allah Yang Mencipta".

othman wrote:
ayat ni jelas menunjukan babi dalah binatang , bukan daging yg membusuk .

قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَ‌ٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ ۚ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَـٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ

Katakanlah: "Apakah akan aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk pembalasannya dari (orang-orang fasik) itu di sisi Allah, yaitu orang-orang yang dikutuki dan dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan (orang yang) menyembah thaghut?" Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus.

Juang wrote:
Salam,

Ayat tersebut tidak menspesifikkan pun "khanazira" semestinya binatang hanya kerana digandingkan dengan kera (binatang). Contohnya bila Al Quran sebut "jin dan manusia", apakah manusia itu semestinya diciptakan daripada api kerana digandingkan dengan jin yang diciptakan daripada api? Jadi hujah saudara masih boleh dipatahkan.

Kalau perkataan "khanazira" itu dimaksudkan "daging yang membusuk", lagi nampak buruk kesannya kerana daging yang membusuk benar-benar memudaratkan diri semua manusia tak kira bangsa apa sekali pun.

Islam itu untuk semua, bukan untuk orang Melayu yang tak biasa makan babi. Jangan hanya nak sempitkan Islam untuk tunjukkan kononnya orang Melayu sahaja ikut Al Quran. Orang Korea pun ramai ikut pedoman Al Quran walaupun mereka dilihat oleh orang Melayu sebagai tak Islam.

Perlu kita sedari, perspektif Melayu-Arab dengan perspektif Tuhan itu tidak sama.

othman wrote:
takkan la pulak daging yg membusuk tu menyembah thaguk kot .. sedara boleh la dan amat padan pun dgn sedara .

Salam,

Kita lihat terjemahan ayat 5:60 tersebut dengan teliti.

5:60. Katakanlah, "Bolehkah aku memberitahu kamu, sebagai ganjaran di sisi Allah, yang lebih buruk daripada itu? Sesiapa yang Allah melaknatkan, dan padanya Dia murka, dan menjadikan antara mereka beruk dan babi, dan penyembah-penyembah Thagut - mereka itu lebih buruk tempatnya, dan lebih jauh sesat daripada jalan yang betul."

Bagi saya, dalam ayat ini 'khanazira' bukan 'daging yang membusuk' tapi memiliki sifat-sifat yang busuk.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 11:59 am

Admin wrote:

Kita lihat terjemahan ayat 5:60 tersebut dengan teliti.

5:60. Katakanlah, "Bolehkah aku memberitahu kamu, sebagai ganjaran di sisi Allah, yang lebih buruk daripada itu? Sesiapa yang Allah melaknatkan, dan padanya Dia murka, dan menjadikan antara mereka beruk dan babi, dan penyembah-penyembah Thagut - mereka itu lebih buruk tempatnya, dan lebih jauh sesat daripada jalan yang betul."

Bagi saya, dalam ayat ini 'khanazira' bukan 'daging yang membusuk' tapi memiliki sifat-sifat yang busuk.

Transliterasi 5.60:
Quote :

Qul hal onabbiokum bisharrin min thalika mathoobatan AAinda Allahi man laAAanahu Allahu waghadiba AAalayhi wajaAAala minhumu alqiradata waalkhanazeera waAAabada alttaghooti olaika sharrun makanan waadallu AAan sawai alssabeeli

Jika diterjemahkan:

alkhanazeera = yang busuk

jauh lebih masuk akal daripada jika:

alkhanazeera = binatang babi.

Tidak pernah ada manusia yang berubah yang menjadi binatang babi, betapa pun buruk dan besarnya pelanggaran atas petunjuk Allah yang dia lakukan.

Hal tersebut merupakan bukti yang sangat kuat dan tidak terbantahkan bahwa alkhanazeera bukanlah berarti binatang babi.



Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 3:08 pm

faried wrote:
Admin wrote:

Kita lihat terjemahan ayat 5:60 tersebut dengan teliti.

5:60. Katakanlah, "Bolehkah aku memberitahu kamu, sebagai ganjaran di sisi Allah, yang lebih buruk daripada itu? Sesiapa yang Allah melaknatkan, dan padanya Dia murka, dan menjadikan antara mereka beruk dan babi, dan penyembah-penyembah Thagut - mereka itu lebih buruk tempatnya, dan lebih jauh sesat daripada jalan yang betul."

Bagi saya, dalam ayat ini 'khanazira' bukan 'daging yang membusuk' tapi memiliki sifat-sifat yang busuk.

Transliterasi 5.60:
Quote :

Qul hal onabbiokum bisharrin min thalika mathoobatan AAinda Allahi man laAAanahu Allahu waghadiba AAalayhi wajaAAala minhumu alqiradata waalkhanazeera waAAabada alttaghooti olaika sharrun makanan waadallu AAan sawai alssabeeli

Jika diterjemahkan:

alkhanazeera = yang busuk

jauh lebih masuk akal daripada jika:

alkhanazeera = binatang babi.

Tidak pernah ada manusia yang berubah yang menjadi binatang babi, betapa pun buruk dan besarnya pelanggaran atas petunjuk Allah yang dia lakukan.

Hal tersebut merupakan bukti yang sangat kuat dan tidak terbantahkan bahwa alkhanazeera bukanlah berarti binatang babi.
Salam

Bagaimana pula dengan Beruk/monyet pada ayat itu, apakah bukan binatang??
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 3:11 pm

Admin wrote:
Dipetik daripada tajuk "Allah Yang Mencipta".

othman wrote:
ayat ni jelas menunjukan babi dalah binatang , bukan daging yg membusuk .

قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَ‌ٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ ۚ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَـٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ

Katakanlah: "Apakah akan aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk pembalasannya dari (orang-orang fasik) itu di sisi Allah, yaitu orang-orang yang dikutuki dan dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan (orang yang) menyembah thaghut?" Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus.

Juang wrote:
Salam,

Ayat tersebut tidak menspesifikkan pun "khanazira" semestinya binatang hanya kerana digandingkan dengan kera (binatang). Contohnya bila Al Quran sebut "jin dan manusia", apakah manusia itu semestinya diciptakan daripada api kerana digandingkan dengan jin yang diciptakan daripada api? Jadi hujah saudara masih boleh dipatahkan.

Kalau perkataan "khanazira" itu dimaksudkan "daging yang membusuk", lagi nampak buruk kesannya kerana daging yang membusuk benar-benar memudaratkan diri semua manusia tak kira bangsa apa sekali pun.

Islam itu untuk semua, bukan untuk orang Melayu yang tak biasa makan babi. Jangan hanya nak sempitkan Islam untuk tunjukkan kononnya orang Melayu sahaja ikut Al Quran. Orang Korea pun ramai ikut pedoman Al Quran walaupun mereka dilihat oleh orang Melayu sebagai tak Islam.

Perlu kita sedari, perspektif Melayu-Arab dengan perspektif Tuhan itu tidak sama.

othman wrote:
takkan la pulak daging yg membusuk tu menyembah thaguk kot .. sedara boleh la dan amat padan pun dgn sedara .

Salam,

Kita lihat terjemahan ayat 5:60 tersebut dengan teliti.

5:60. Katakanlah, "Bolehkah aku memberitahu kamu, sebagai ganjaran di sisi Allah, yang lebih buruk daripada itu? Sesiapa yang Allah melaknatkan, dan padanya Dia murka, dan menjadikan antara mereka beruk dan babi, dan penyembah-penyembah Thagut - mereka itu lebih buruk tempatnya, dan lebih jauh sesat daripada jalan yang betul."

Bagi saya, dalam ayat ini 'khanazira' bukan 'daging yang membusuk' tapi memiliki sifat-sifat yang busuk.

Salam,

Tentulah bukan "daging yang membusuk" sebab perkataan "daging" tidak terdapat di situ. Saya sama pendapat dengan tuan Faried yang mentafsirkan sebagai "yang busuk".
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 6:18 pm

faried wrote:
Admin wrote:

Kita lihat terjemahan ayat 5:60 tersebut dengan teliti.

5:60. Katakanlah, "Bolehkah aku memberitahu kamu, sebagai ganjaran di sisi Allah, yang lebih buruk daripada itu? Sesiapa yang Allah melaknatkan, dan padanya Dia murka, dan menjadikan antara mereka beruk dan babi, dan penyembah-penyembah Thagut - mereka itu lebih buruk tempatnya, dan lebih jauh sesat daripada jalan yang betul."

Bagi saya, dalam ayat ini 'khanazira' bukan 'daging yang membusuk' tapi memiliki sifat-sifat yang busuk.

Transliterasi 5.60:
Quote :

Qul hal onabbiokum bisharrin min thalika mathoobatan AAinda Allahi man laAAanahu Allahu waghadiba AAalayhi wajaAAala minhumu alqiradata waalkhanazeera waAAabada alttaghooti olaika sharrun makanan waadallu AAan sawai alssabeeli

Jika diterjemahkan:

alkhanazeera = yang busuk

jauh lebih masuk akal daripada jika:

alkhanazeera = binatang babi.

Tidak pernah ada manusia yang berubah yang menjadi binatang babi, betapa pun buruk dan besarnya pelanggaran atas petunjuk Allah yang dia lakukan.

Hal tersebut merupakan bukti yang sangat kuat dan tidak terbantahkan bahwa alkhanazeera bukanlah berarti binatang babi

Salam....

ni nak tanya sikit saudara faried...

ni saudara faried guna kamus bahasa arab mana tuk terjemah perkataan di atas nie.......

takde pun dalam kamus yang saya rujuk....

geek
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 21, 2010 7:24 pm

faried wrote:
lia wrote:

Tidak perlu kita berkata apa-apa utk mengajar mereka kerana mereka sememangnya tahu tentang solat, puasa, hukum babi dan sebagainya tetapi sengaja nak mempermainkan agama.

Saya tidak memiliki maksud untuk mempermainkan agama.

Kalau menolak agama, jujur saya menolaknya karena dalam Alquran tidak ada disebutkan Agama Islam (addinil islam), dan saya berusaha mengimani dan mengamalkan petunjuk Allah dalam Alquran.

Dalam Faried

karena dalam Alquran tidak ada disebutkan Agama Islam (addinil islam),

Maksud faried dalam alquran tidak di sebutkan seperti dalam surah Al maa idah Ayat 3 di bawah nie ker...( yang di boldkan)


االْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإسْلامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لإثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Kalau Farid kata takda sebut , takkan ada sebut pulak.

mungkin faried terlepas pandang, atau mungkin farid bermaksud berbeza
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 12:23 am

iltizam wrote:
faried wrote:
lia wrote:

Tidak perlu kita berkata apa-apa utk mengajar mereka kerana mereka sememangnya tahu tentang solat, puasa, hukum babi dan sebagainya tetapi sengaja nak mempermainkan agama.

Saya tidak memiliki maksud untuk mempermainkan agama.

Kalau menolak agama, jujur saya menolaknya karena dalam Alquran tidak ada disebutkan Agama Islam (addinil islam), dan saya berusaha mengimani dan mengamalkan petunjuk Allah dalam Alquran.

Dalam Faried

karena dalam Alquran tidak ada disebutkan Agama Islam (addinil islam),

Maksud faried dalam alquran tidak di sebutkan seperti dalam surah Al maa idah Ayat 3 di bawah nie ker...( yang di boldkan)


االْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإسْلامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لإثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Kalau Farid kata takda sebut , takkan ada sebut pulak.

mungkin faried terlepas pandang, atau mungkin farid bermaksud berbeza

Salam,

Persoalan tentang perkara di atas, sila ke

http://eminda.forumotion.com/islam-f3/deen-t62.htm atau

http://eminda.forumotion.com/islam-f3/apa-beza-cara-hidup-islam-agama-islam-t85.htm

Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 12:47 am

Jebon wrote:
faried wrote:
Admin wrote:

Kita lihat terjemahan ayat 5:60 tersebut dengan teliti.

5:60. Katakanlah, "Bolehkah aku memberitahu kamu, sebagai ganjaran di sisi Allah, yang lebih buruk daripada itu? Sesiapa yang Allah melaknatkan, dan padanya Dia murka, dan menjadikan antara mereka beruk dan babi, dan penyembah-penyembah Thagut - mereka itu lebih buruk tempatnya, dan lebih jauh sesat daripada jalan yang betul."

Bagi saya, dalam ayat ini 'khanazira' bukan 'daging yang membusuk' tapi memiliki sifat-sifat yang busuk.

Transliterasi 5.60:
Quote :

Qul hal onabbiokum bisharrin min thalika mathoobatan AAinda Allahi man laAAanahu Allahu waghadiba AAalayhi wajaAAala minhumu alqiradata waalkhanazeera waAAabada alttaghooti olaika sharrun makanan waadallu AAan sawai alssabeeli

Jika diterjemahkan:

alkhanazeera = yang busuk

jauh lebih masuk akal daripada jika:

alkhanazeera = binatang babi.

Tidak pernah ada manusia yang berubah yang menjadi binatang babi, betapa pun buruk dan besarnya pelanggaran atas petunjuk Allah yang dia lakukan.

Hal tersebut merupakan bukti yang sangat kuat dan tidak terbantahkan bahwa alkhanazeera bukanlah berarti binatang babi.
Salam

Bagaimana pula dengan Beruk/monyet pada ayat itu, apakah bukan binatang??

mungkin sayur busuk kot
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 1:17 am

Jebon wrote:
faried wrote:
Admin wrote:

Kita lihat terjemahan ayat 5:60 tersebut dengan teliti.

5:60. Katakanlah, "Bolehkah aku memberitahu kamu, sebagai ganjaran di sisi Allah, yang lebih buruk daripada itu? Sesiapa yang Allah melaknatkan, dan padanya Dia murka, dan menjadikan antara mereka beruk dan babi, dan penyembah-penyembah Thagut - mereka itu lebih buruk tempatnya, dan lebih jauh sesat daripada jalan yang betul."

Bagi saya, dalam ayat ini 'khanazira' bukan 'daging yang membusuk' tapi memiliki sifat-sifat yang busuk.

Transliterasi 5.60:
Quote :

Qul hal onabbiokum bisharrin min thalika mathoobatan AAinda Allahi man laAAanahu Allahu waghadiba AAalayhi wajaAAala minhumu alqiradata waalkhanazeera waAAabada alttaghooti olaika sharrun makanan waadallu AAan sawai alssabeeli

Jika diterjemahkan:

alkhanazeera = yang busuk

jauh lebih masuk akal daripada jika:

alkhanazeera = binatang babi.

Tidak pernah ada manusia yang berubah yang menjadi binatang babi, betapa pun buruk dan besarnya pelanggaran atas petunjuk Allah yang dia lakukan.

Hal tersebut merupakan bukti yang sangat kuat dan tidak terbantahkan bahwa alkhanazeera bukanlah berarti binatang babi.
Salam

Bagaimana pula dengan Beruk/monyet pada ayat itu, apakah bukan binatang??

Salam,

Kisah Tuhan menyumpah satu puak menjadi beruk diceritakan di dalam 2:65 dan 7:166. Tetapi tidak terdapat kisah Tuhan menyumpah/melaknat sesiapa menjadi babi. Oleh itu saya berpendapat ayat 5:60 itu sepatut diterjemahkan seperti berikut.

--> 5:60 Katakan: Patutkah aku beritahu kamu yang lebih teruk dari ini sebagai hukuman dari Tuhan? Mereka yang Tuhan telah sumpah/laknat dan menjadi murka kepada mereka dan Dia menjadikan dari mereka beruk dan berbau busuk dan hamba kepada taghut. Mereka mempunyai kedudukan yang lebih buruk dan lebih sesat dari jalan yang kebenaran.

Jika kita faham seperti di atas kita akan dapati 5:60 menyesuai baik dengan ayat 2:65 dan 7:166.

--> 2:65 Dan kamu tahu di kalangan mereka yang melanggar Sabbath, Kami katakan kepada mereka: Jadilah kamu beruk, menjijikkan dan dibenci.

--> 7:166 Dan apabila mereka merasa bangga melakukan apa yang telah dilarang ke atas mereka, Kami katakan kepada mereka: Jadilah beruk, menjijikan dan ditolak.


Last edited by tolokminda on Fri Oct 22, 2010 1:30 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 1:22 am

Salam

Kamus Verb ace menterjemahkan
الْخِنْزِيرِ

adalah

hog, swine, pig
Hog =babi,swine=babi,pig =babi
flesh, meat=لَحْمَ
lahm=daging
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 1:33 am

iltizam wrote:
Salam

Kamus Verb ace menterjemahkan
الْخِنْزِيرِ

adalah

hog, swine, pig
Hog =babi,swine=babi,pig =babi
flesh, meat=لَحْمَ
lahm=daging

Salam,

Tuhan kata Al-Quran itu adalah petunjuk, penjelas dan pembeza. Jika kita tahu menggunakan ketiga-tiga ciri yang ada di dalam Kitab Tuhan itu, kita tidak memerlukan kamus atau kisah riwayat lagi. Kamus atau riwayat boleh diubahsuai. Al-Quran tidak boleh.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 1:59 am

Quote :
tolokminda
Tuhan kata Al-Quran itu adalah petunjuk, penjelas dan pembeza. Jika kita tahu menggunakan ketiga-tiga ciri yang ada di dalam Kitab Tuhan itu, kita tidak memerlukan kamus atau kisah riwayat lagi. Kamus atau riwayat boleh diubahsuai. Al-Quran tidak boleh.

betul saudara tolokminda al-quran adalah petunjuk, penjelas dan pembeza yang nyata....

dan hanya orang2 yang jahil seperti saudara sahaja akan mengganggap Al-quran adalah sebuah kamus bahasa arab secara mutlak....

sebenarnya inilah gaya orientalis barat yang tujuannya untuk meyesatkan orang...

apabila saudara berkata kita tidak memerlukan kamus atau kisah riwayat lagi.... sebenarnya saudara telah menolak fungsi asal al-quran yang bertindak sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dengan mengganggap ia juga adalah kamus bahasa arab secara mutlak...

inilah satu daripada ciri golongan anti hadis sebenarnya...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 2:02 am

gaara wrote:
Quote :
tolokminda
Tuhan kata Al-Quran itu adalah petunjuk, penjelas dan pembeza. Jika kita tahu menggunakan ketiga-tiga ciri yang ada di dalam Kitab Tuhan itu, kita tidak memerlukan kamus atau kisah riwayat lagi. Kamus atau riwayat boleh diubahsuai. Al-Quran tidak boleh.

betul saudara tolokminda al-quran adalah petunjuk, penjelas dan pembeza yang nyata....

dan hanya orang2 yang jahil seperti saudara sahaja akan mengganggap Al-quran adalah sebuah kamus bahasa arab secara mutlak....

sebenarnya inilah gaya orientalis barat yang tujuannya untuk meyesatkan orang...

apabila saudara berkata kita tidak memerlukan kamus atau kisah riwayat lagi.... sebenarnya saudara telah menolak fungsi asal al-quran yang bertindak sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dengan mengganggap ia juga adalah kamus bahasa arab secara mutlak...

inilah satu daripada ciri golongan anti hadis sebenarnya...

Salam,

Saya kata Al-Quran itu merupakan petunjuk, penjelas dan pembeza. Tuhan yang menyatakannya begitu. Bila saya kata Al-Quran tu kamus? Tuan ni kalau nak merapu pun berpada-padalah.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 2:12 am

Quote :
kita tidak memerlukan kamus atau kisah riwayat lagi.

ini kenyataan siapa?

kita tidak memerlukan kamus lagi...

so kamus bahasa arab secara mutlak saudara ialah Al-quran

bukankah begitu?

dan petunjuk, penjelas dan pembeza bukanlah bermaksud ia sebuah kamus mutlak...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 22, 2010 2:16 am

gaara wrote:
Quote :
kita tidak memerlukan kamus atau kisah riwayat lagi.

ini kenyataan siapa?

kita tidak memerlukan kamus lagi...

so kamus bahasa arab secara mutlak saudara ialah Al-quran

bukankah begitu?

dan petunjuk, penjelas dan pembeza bukanlah bermaksud ia sebuah kamus mutlak...

Salam,

Itu kata tuan. Tuan yang berpandangan begitu. Saya tidak. Kitab Tuhan dengan kamus mana sama. isk isk isk
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Today at 5:46 pm

Back to top Go down
 
Benarkah Babi diharamkan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 5 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» inilah alasan kenapa babi diharamkan
» Dalil aqli dan naqli tentang HARAMnya babi
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Benarkah Yesus itu Alfa dan Omega
» Makan Babi Gak Mempan Disantet!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: