HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Benarkah Babi diharamkan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 09, 2010 2:56 am

First topic message reminder :

Salam....

perkara yang tidak wujud perkataanya belum tentu tidak wujud..

tetapi perkara seperti azab kubur memang wujud dalam bentuk “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

tetapi ia dijelaskan lagi dalam hadis...

banyak penjelasan melalui hadis telah dibuktikan kebenarannya sekarang...

satu lagi contoh diberi dan kali ini mengenai pengharaman babi...

kajian terbaru Berbagai Penyakit yang Disebabkan Daging Babi:

Penyakit Sebangsa Cacing
Penyebabnya adalah cacing yang hidup dalam daging babi. Cacing ini nantinya senang berada pada otot-otot pernafasan, mata (mengakibatkan kebutaan), otak (menyebabkan kegilaan atau kegoncangan kepribadian), hati (terpotongnya hati), jantung (penurunana detak jantung). Di Amerika jumlah orang yang terkena penyakit ini sebanyak 47 juta dengan tingkat kematian sebanyak 30%.


Peradangan Lapisan Otak
Disebabkan oleh bakteri yang ada di babi. Bakteri ini ditemukan pada tahun 1968 M. Bakteri ini dapat menimbulkan peradangan pada katup-katup yang menempel di otak. Dengan menyuntikkan racun tertentu di dalam darah sasarannya, dapat meyebabkan kematian. Jika seseorang terlepas dari kematian, maka akan terkena ketulian permanen dan kehilangan keseimbangan.

Disentri Babi (Palandies)
Palandies adalah bakteri terbesar yang memilki satu sel yang dapat menyerang manusia. Bakteri ini terdapat pada kotoran babi. Bakteri dapat bersemayam pada darah atau di dalam usus tebal sehingga dapat meyebabkan diare dan disentri. Bahkan dapat menyebabkan peradangan pada paru-paru dan jantung serta dapat pula melubangi kolone yang diakhiri dengan kematian.

Influensa Babi
Penyakit ini akan meyebar dalam bentuk wabah. Hal ini pernah terjadi pada tahun 1918 M dan memakan 20 juta nyawa manusia. Penyakit ini dapat meyebabkan peradangan pada otak, penggelembungan pada hati (jantung) yang diikuti penurunan aktivitas.

Cacing Paru-Paru Babi
Cacing ini hidup dalam paru-paru babi dan berpindah ke tubuh manusia lewat perantara babi.

dan banyak lagi membuktikan kebenaran pengharaman babi...

dan dengan ini perkara tidak wujud perkataan dalam Alquran maka ia tidak wujud/tidak betul tidak sepatutnya wujud lagi...

misalnya lagi banyak benda yang wujud sekarang nie seperti kereta dan telefon bimbit pun tiada perkatanya dalam Al-quran....

jika orang bertanya tentang tenaga nuklear apakah wujud perkataanya dalam Al-quran..

jawapanya tiada perkataan jugak tapi ia wujud dalam bentuk ayat “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

"…Dan Kami turunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia ...." (Al Qur'an, 57:25)

dan banyak lagi timbunan bukti boleh diberikan mengenai kaitan rapat antara Al-quran dan Hadis ini.....

study
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 4:56 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Petunjuk Alquran sangat jelas dan tegas menyatakan bahwa hanya daging babi saja yang diharamkan.

SO MAKNANYA, KITA SEPAKAT TENTANG PENGHARAMAN DAGING BABI. OKAY...
SEKARANG MARI KITA GUNAKAN "COMMON SENSE" SPT YG SELALU ANDA KATAKAN... JIKA DAGING BABI (HARAM) MEMBALUTI SEGALA2 YG ADA DIDALAMNYA (HATI, JANTUNG, PARU2 DLL), ANDA FIKIR SENDIRI DAN GUNAKAN COMMON SENSE ANDA, ADAKAH IANYA ELOK/SESUAI UTK DIGUNAKAN WALAUPUN DALAM AQ TIDAK MENYATAKAN SECARA TERPERINCI???

SEBAB ITU JUMHUR ULAMA SEPAKAT MENGATAKAN IANYA ADALAH HARAM DISEBABKAN SUMBER UTAMA (DAGING - MAKANAN) SUDAH DIHARAMKAN OLEH ALLAH. SO, KITA AMBIL MUDAH (SEBAB ISLAM ITU MUDAH)... SEMUA YG BERKAITAN DGN HEWAN TERSEBUT ADALAH HARAM. MAKNANYA TIDAK PERLU LAGI BERBALAH TTG PERKARA TERSEBUT DISEBABKAN ALLAH TIDAK MEMPERINCIKAN SEBAB MUSABABNYA KECUALI BAGI MEREKA2 YG YAKIN DAN PASTI SETELAH MENGKAJI/MEMNELITI MENGATAKAN SELAIN DARI DAGINGNYA, BOLEH DIGUNAKAN UTK KEPERLUAN YG LAIN (TERPULANG KPD INDIVIDU ITU SENDIRI UTK TIDAK MENGIKUTI KESEPAKATAN JUMHUR ULAMA).

Jika semua bagian babi haram, maka kata daging sama sekali tidak diperlukan.

Cukup dikatakan babi haram, selesai, dan semua orang akan paham bahwa yang diharamkan adalah babi seutuhnya.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 5:00 pm

masterpiece7070 wrote:

DAGING YG MEMBUSUK DGN BANGKAI TAK SAMA EK??? KE AKU YG TAK FAHAM NIH??? DAN KAMUS/WIKI MELAYU TU SALAH LA YA??? Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Bangkai belum tentu busuk, karena binatangnya belum lama mati.

Binatang yang disembelih bukanlah bangkai, tetapi dagingnya dapat membusuk jika telah lama disembelih dan tidak diawetkan atau sebab-sebab yang lain.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 5:03 pm

Quote :
Tidak sama. Bangkai telah dijelaskan maksudnya oleh Tuhan dalam 5:3.

5:3 Ditegah ke atas kamu adalah bangkai, darah, daging yang sudah membusuk, dan yang mana nama selain Tuhan telah disebut. Haiwan yang telah dicekik sehingga mati, haiwan yang dipukul sehingga mati, haiwan yang mati akibat jatuh dari tempat tinggi, dan haiwan yang telah dimakan sebahagiannya oleh haiwan lain kecuali kamu selamatkan semasa ia masih hidup. Semua ini kotor….”.

Yang dihighlightkan itu adalah yang dimaksudkan dengan bangkai. Dengan ertikata mudah bangkai adalah haiwan yang mati bukan kerana kita membunuhnya untuk dijadikan makanan. Satu lagi definasi bangkai adalah haiwan yang mati sendiri. Kita jumpa haiwan itu dah mati. Walaupun baru mati 2 saat sebelum kita menemuinya ia adalah bangkai.

Ini dijelaskan di dalam ayat berikut.

6:145 “Katakan: Aku tidak menemui di dalam yang telah diwahyukan kepadaku sebarang larangan kepada seorang pemakan untuk makan kecuali apa yang mati dengan sendirinya, atau darah yang mengalir, atau daging yang sudah membusuk – kerana sesungguhnya ia kotor – atau yang melanggar sempadan di mana selain Tuhan telah diucapkan ke atasnya, tetapi bagi sesiapa yang terpaksa, bukan hendak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pemaaf dan Mengasihani”.

Daging yang membusuk atau mereput atau tercemar pula adalah daging yang dasarnya memang diproses untuk dimakan tetapi kerana ia terdedah lama, atau terbiar jadi ia sudah tercemar dan membusuk. Daging yang sudah tercemar dan membusuk, tidak kiralah daging ayam atau lembu atau babi atau rusa atau gajah yang telah diproses dengan baik untuk tujuan dimakan, sudah tidak boleh dimakan lagi kerana kerana telah mengalami pencemaran atau pereputan. Tuhan kata ia kotor. Jadi kalau kita ke pasar, ciumlah bau daging sebelum membelinya. Kalau sudah busuk janganlah beli. Ia common sense saja.

OKAY, BOLEH DITERIMA MAKSUD BANGKAI.

BAGAIMANA PULA DGN KAMUS/WIKI/DAN SEWAKTU DGN NYA YG MEMBERI MAKSUD KHINZIR ITU BABI TETAPI MAKSUD KHINZIR YG KAMU BERIKAN PULA BERLAINAN. TOLONG JELASKAN.





Last edited by masterpiece7070 on Tue Oct 12, 2010 5:07 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 5:07 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Ada pendapat, "walahmu alkhinzeeri" di situ bermaksud 'daging yang membusuk' bukan daging babi.

Tidak ada sebab mengapa daging babi diharamkan sedangkan tiada bukti orang yang memakannya mendapat mudarat.

Namun, jika daging yang membusuk tentu sahaja memudaratkan jika dimakan.

CUBA KITA LIHAT PULA (COMMON SENSE NIH):

KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU)

SO MAKNANYA SETIAP PENDAPAT ITU AKAN MENGIKUT APA YG DITERJEMAHKAN DAN SPT YG SEDIA KITA MAKLUM TERJEMAHAN/MAKNA/MAKSUD KHINZIR (BAHASA ARAB) ADALAH BABI UTK WARGANEGARA MALAYSIA YG BERBAHASA MELAYU DAN JUGA KITA SEDIA JUGA MAKLUM BAHWA PERKATAAN KHINZIR KITA GUNAKAN HANYA UTK BABI.

DAN GUNAKAN COMMON SENSE JUGA... HABITAT BABI, APA YG DIMAKAN... SENDIRI KAJI YA...
Very Happy

KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU) adalah benar,

tetapi

khinzeeri dapat dibaca dan dipahami sebagai dua kata,

yaitu:

khinz = busuk

ara = dilihat/dipandang/dianggap.

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 13, 2010 12:38 am

Salam,

Bagi saya, pendapat yang mengatakan 'daging yang membusuk' itu adalah yang terbaik.

Ini kerana, jika kita beranggapan bahawa dalam ayat 5:3 di atas adalah daging babi, bererti hanya daging babi diharamkan sedangkan yang bukan daging babi masih boleh dijamah.

Dan, jika kita memberi tafsiran bahawa ianya merupakan daging babi dan keseluruhan babi tidak dapat diterima kerana ayat 5:3 tersebut jelas mengatakan 'walahmu alkhinzeeri'.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 13, 2010 1:26 am

A060
Katakanlah: "Mahukah, aku khabarkan kepada kamu tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Ialah orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya, dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi, dan penyembah Taghut. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang betul". (Al-Maaidah 5:60)
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 13, 2010 2:04 am

Salam....

betul ke saudara faried, admin dan tolokminda nie.....

boleh bg tau tak "siapa yang berpendapt" ia adalah "daging yang membusuk"....

cuba lihat terjemahan2 di bawah ini pulak....

Yusuf Ali
Forbidden to you (for food) are: dead meat, blood, the flesh of swine, and that on which hath been invoked the name of other than Allah; that which hath been killed by strangling, or by a violent blow, or by a headlong fall, or by being gored to death; that which hath been (partly) eaten by a wild animal; unless ye are able to slaughter it (in due form); that which is sacrificed on stone (altars); (forbidden) also is the division (of meat) by raffling with arrows: that is impiety. This day have those who reject faith given up all hope of your religion: yet fear them not but fear Me. This day have I perfected your religion for you, completed My favour upon you, and have chosen for you Islam as your religion. But if any is forced by hunger, with no inclination to transgression, Allah is indeed Oft-forgiving, Most Merciful.

Muhsin Khan
Forbidden to you (for food) are: Al-Maytatah (the dead animals - cattle-beast not slaughtered), blood, the flesh of swine, and the meat of that which has been slaughtered as a sacrifice for others than Allah, or has been slaughtered for idols, etc., or on which Allah's Name has not been mentioned while slaughtering, and that which has been killed by strangling, or by a violent blow, or by a headlong fall, or by the goring of horns - and that which has been (partly) eaten by a wild animal - unless you are able to slaughter it (before its death) - and that which is sacrificed (slaughtered) on An-Nusub (stone altars). (Forbidden) also is to use arrows seeking luck or decision, (all) that is Fisqun (disobedience of Allah and sin). This day, those who disbelieved have given up all hope of your religion, so fear them not, but fear Me. This day, I have perfected your religion for you, completed My Favour upon you, and have chosen for you Islam as your religion. But as for him who is forced by severe hunger, with no inclination to sin (such can eat these above-mentioned meats), then surely, Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.



Shakir
Forbidden to you is that which dies of itself, and blood, and flesh of swine, and that on which any other name than that of Allah has been invoked, and the strangled (animal) and that beaten to death, and that killed by a fall and that killed by being smitten with the horn, and that which wild beasts have eaten, except what you slaughter, and what is sacrificed on stones set up (for idols) and that you divide by the arrows; that is a transgression. This day have those who disbelieve despaired of your religion, so fear them not, and fear Me. This day have I perfected for you your religion and completed My favor on you and chosen for you Islam as a religion; but whoever is compelled by hunger, not inclining willfully to sin, then surely Allah is Forgiving, Merciful.

flesh of swine = daging babi...

macam mana tiga orang yang begitu terkenal ini boleh plak tiada seorang yang mengatakan "daging yang membusuk "....

kenape mereka sepakat dgn daging babi...

kurang ilmu ke merak2 nie...

kalau pun ada kesilapan kenape tiada pembetulan dari ulamak ulamak ulamak ulamak dan ulamak selepas mereka...

mereka semua kurang pandai bahasa arab ke.....

Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 13, 2010 11:04 am

gaara wrote:
Salam....

betul ke saudara faried, admin dan tolokminda nie.....

boleh bg tau tak "siapa yang berpendapt" ia adalah "daging yang membusuk"....

cuba lihat terjemahan2 di bawah ini pulak....

Yusuf Ali
Forbidden to you (for food) are: dead meat, blood, the flesh of swine, and that on which hath been invoked the name of other than Allah; that which hath been killed by strangling, or by a violent blow, or by a headlong fall, or by being gored to death; that which hath been (partly) eaten by a wild animal; unless ye are able to slaughter it (in due form); that which is sacrificed on stone (altars); (forbidden) also is the division (of meat) by raffling with arrows: that is impiety. This day have those who reject faith given up all hope of your religion: yet fear them not but fear Me. This day have I perfected your religion for you, completed My favour upon you, and have chosen for you Islam as your religion. But if any is forced by hunger, with no inclination to transgression, Allah is indeed Oft-forgiving, Most Merciful.

Muhsin Khan
Forbidden to you (for food) are: Al-Maytatah (the dead animals - cattle-beast not slaughtered), blood, the flesh of swine, and the meat of that which has been slaughtered as a sacrifice for others than Allah, or has been slaughtered for idols, etc., or on which Allah's Name has not been mentioned while slaughtering, and that which has been killed by strangling, or by a violent blow, or by a headlong fall, or by the goring of horns - and that which has been (partly) eaten by a wild animal - unless you are able to slaughter it (before its death) - and that which is sacrificed (slaughtered) on An-Nusub (stone altars). (Forbidden) also is to use arrows seeking luck or decision, (all) that is Fisqun (disobedience of Allah and sin). This day, those who disbelieved have given up all hope of your religion, so fear them not, but fear Me. This day, I have perfected your religion for you, completed My Favour upon you, and have chosen for you Islam as your religion. But as for him who is forced by severe hunger, with no inclination to sin (such can eat these above-mentioned meats), then surely, Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.



Shakir
Forbidden to you is that which dies of itself, and blood, and flesh of swine, and that on which any other name than that of Allah has been invoked, and the strangled (animal) and that beaten to death, and that killed by a fall and that killed by being smitten with the horn, and that which wild beasts have eaten, except what you slaughter, and what is sacrificed on stones set up (for idols) and that you divide by the arrows; that is a transgression. This day have those who disbelieve despaired of your religion, so fear them not, and fear Me. This day have I perfected for you your religion and completed My favor on you and chosen for you Islam as a religion; but whoever is compelled by hunger, not inclining willfully to sin, then surely Allah is Forgiving, Merciful.

flesh of swine = daging babi...

macam mana tiga orang yang begitu terkenal ini boleh plak tiada seorang yang mengatakan "daging yang membusuk "....

kenape mereka sepakat dgn daging babi...

kurang ilmu ke merak2 nie...

kalau pun ada kesilapan kenape tiada pembetulan dari ulamak ulamak ulamak ulamak dan ulamak selepas mereka...

mereka semua kurang pandai bahasa arab ke.....


Salam,

Seperti yang dijelaskan oleh tuan Faried sebelum ini, jika dituruti mengikut bahasanya perkataan khinziri bermaksud "yang nampak busuk atau reput".

Quote :
Faried: KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU) adalah benar,

tetapi

khinzeeri dapat dibaca dan dipahami sebagai dua kata,

yaitu:

khinz = busuk

ara = dilihat/dipandang/dianggap.

Tentang terjemahan standard para penterjemah yang menterjemahkan khinziri sebagai babi bukanlah satu yang menghairankan. Jika kita lihat mereka pun turut menterjemahkan perkataan solaa, kaaba, haj, umra dan macam-macam lagi menurut apa yang diajarkan kepada mereka oleh orang-orang Arab. Tetapi yang jelas bahasa Arab sendiri seperti tidak setuju dengan maksud yang didakwa oleh bangsanya terhadap perkataan-perkataan itu.

Juga perhatikan,

6:142 “Dan binatang yang perlu diburu dan yang diternak, makanlah apa yang telah Tuhan berikan kepada kamu dan jangan menurut langkah-langkah syaitan, sesungguhnya ia musuh yang jelas”.

Babi adalah sejenis haiwan yang boleh diternak. Jika haiwan liar yang tidak boleh diternak pun boleh makan, adalah tidak munasabah yang Tuhan izinkan diternak tidak boleh dimakan pula. Dalam pengharaman kepada Yahudi pun Tuhan tidak kata babi tidak boleh makan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 13, 2010 2:39 pm

Quote :
Seperti yang dijelaskan oleh tuan Faried sebelum ini, jika dituruti mengikut bahasanya perkataan khinziri bermaksud "yang nampak busuk atau reput".

FARIED NI SAPE??? PROFESOR KE??? ULAMA KE??? USTAZ KE?? GURU BAHASA ARAB KE?? PENTERJEMAH KE???

KAMUS MANA YG DIGUNAKAN???

BOLEH PLAK TU IKUT TERJEMAHAN SI FARIED NIH.... YG DH TERANG2 ADA TAK MO IKUT.... MUSYKIL NYE AKU....
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 13, 2010 3:01 pm

Quote :
Tentang terjemahan standard para penterjemah yang menterjemahkan khinziri sebagai babi bukanlah satu yang menghairankan. Jika kita lihat mereka pun turut menterjemahkan perkataan solaa, kaaba, haj, umra dan macam-macam lagi menurut apa yang diajarkan kepada mereka oleh orang-orang Arab. Tetapi yang jelas bahasa Arab sendiri seperti tidak setuju dengan maksud yang didakwa oleh bangsanya terhadap perkataan-perkataan itu.

BAGI BUKTI UTK MENYOKONG KATA2 ANDA INI
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 13, 2010 9:45 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Seperti yang dijelaskan oleh tuan Faried sebelum ini, jika dituruti mengikut bahasanya perkataan khinziri bermaksud "yang nampak busuk atau reput".

FARIED NI SAPE??? PROFESOR KE??? ULAMA KE??? USTAZ KE?? GURU BAHASA ARAB KE?? PENTERJEMAH KE???

KAMUS MANA YG DIGUNAKAN???

BOLEH PLAK TU IKUT TERJEMAHAN SI FARIED NIH.... YG DH TERANG2 ADA TAK MO IKUT.... MUSYKIL NYE AKU....

Salam,

Tuan Faried adalah seorang yang ada inisiatif mengkaji. Dia tidak perlu jadi profesor atau ulama atau ustaz. Siapa kata nak faham mesej Tuhan kena jadi semua tu?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 13, 2010 9:47 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Tentang terjemahan standard para penterjemah yang menterjemahkan khinziri sebagai babi bukanlah satu yang menghairankan. Jika kita lihat mereka pun turut menterjemahkan perkataan solaa, kaaba, haj, umra dan macam-macam lagi menurut apa yang diajarkan kepada mereka oleh orang-orang Arab. Tetapi yang jelas bahasa Arab sendiri seperti tidak setuju dengan maksud yang didakwa oleh bangsanya terhadap perkataan-perkataan itu.

BAGI BUKTI UTK MENYOKONG KATA2 ANDA INI

Salam,

Kekuatan perkataan Arab adalah ia dibina berasaskan akar huruf. Akar huruf tidak menipu. Tapi orang boleh menipu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 12:20 am

Quote :
Kekuatan perkataan Arab adalah ia dibina berasaskan akar huruf. Akar huruf tidak menipu. Tapi orang boleh menipu.

TIDAKKAH ANDA MERASA DIRI ANDA TERGOLONG DALAM AYAT YG DIBOLDKAN ITU.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 12:43 am

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Kekuatan perkataan Arab adalah ia dibina berasaskan akar huruf. Akar huruf tidak menipu. Tapi orang boleh menipu.

TIDAKKAH ANDA MERASA DIRI ANDA TERGOLONG DALAM AYAT YG DIBOLDKAN ITU.

Salam,

Tidak. Tuan semaklah sendiri apa yang saya katakan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 4:16 am

Salam,

Jika khinziri difahami sebagai "daging yang nampak membusuk", bermakna Al Quran sudah lengkap dalam perihal menjaga kesihatan manusia. Semua daging yang sudah kelihatan membusuk memang tidak baik untuk kesihatan. Sebab itulah tidak kira bangsa apa sekali pun, tiada manusia yang tergamak hendak makan daging yang terang-terang nampak membusuk. Common sense.

Tetapi jika khinziri difahami sebagai babi, bermakna daging lembu, ayam, itik dan lain-lain boleh dimakan walaupun sudah nampak membusuk kerana tiada perkataan Al Quran lain yang melarang memakan daging yang kelihatan membusuk itu.

Jadi di antara common sense yang Tuhan tetapkan dalam diri manusia, dengan kepercayaan tradisi pak Arab, yang mana satu patut kita patuhi? Apakah Tuhan Pemilik syurga dan neraka itu yang patut diikuti, atau pak Arab yang tidak memiliki apa-apa melainkan mereka pun diciptakan juga wajar dituruti membuta-tuli?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 9:45 am

Juang wrote:
Salam,

Jika khinziri difahami sebagai "daging yang nampak membusuk", bermakna Al Quran sudah lengkap dalam perihal menjaga kesihatan manusia. Semua daging yang sudah kelihatan membusuk memang tidak baik untuk kesihatan. Sebab itulah tidak kira bangsa apa sekali pun, tiada manusia yang tergamak hendak makan daging yang terang-terang nampak membusuk. Common sense.

Tetapi jika khinziri difahami sebagai babi, bermakna daging lembu, ayam, itik dan lain-lain boleh dimakan walaupun sudah nampak membusuk kerana tiada perkataan Al Quran lain yang melarang memakan daging yang kelihatan membusuk itu.

Jadi di antara common sense yang Tuhan tetapkan dalam diri manusia, dengan kepercayaan tradisi pak Arab, yang mana satu patut kita patuhi? Apakah Tuhan Pemilik syurga dan neraka itu yang patut diikuti, atau pak Arab yang tidak memiliki apa-apa melainkan mereka pun diciptakan juga wajar dituruti membuta-tuli?

bagaimana dgn ayat (Al-Maaidah 5:60).
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 10:27 am

Juang wrote:

Jika khinziri difahami sebagai "daging yang nampak membusuk", bermakna Al Quran sudah lengkap dalam perihal menjaga kesihatan manusia. Semua daging yang sudah kelihatan membusuk memang tidak baik untuk kesihatan. Sebab itulah tidak kira bangsa apa sekali pun, tiada manusia yang tergamak hendak makan daging yang terang-terang nampak membusuk. Common sense.

Daging busuk tentu hampir sudah tidak ada orang yang mau memakan.

Petunjuknya: yang dilihat/dipandang dan dianggap busuk.

Dalam suatu acara di tempat saya bekerja disajikan daging yang sudah agak basi, pegawai pada memakannya, akibatnya mereka menderita sakit perut dan diare yang parah.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 10:36 am

gaara wrote:

Quote :
Orang yang akan melaksanakan ritual haji di Mekkah harus divaksin untuk mencegah meningitis, dan vaksin tersebut dibuat dari babi.

Untuk hal tersebut umat beragama islam menyerah dan harus memakai bahan dari babi. Kenapa dalam hal ini umat beragama islam menggunakan vaksin dari bahan babi?

telah keluar kenyataan ia bukan vaksin babi...

ketinggalan zaman ke saudara faried..

Pada awalnya sebagian calon jemaah haji Indonesia tahun 2010 menolak untuk divaksin meningitis karena terbuat dari babi.

Akhirnya Majelis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa bahwa vaksin tersebut halal digunakan, dan calon jemaah haji mematuhinya.

Ajaran Agama Islam rupanya dapat dibuat oleh ulama.

Back to top Go down
View user profile
Zackjack
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 6
Points : 2254
Reputation : 0
Join date : 2010-10-14
Age : 35
Location : Pee Jayy

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 6:00 pm

Code:
Faried: KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU) adalah benar,

tetapi

khinzeeri dapat dibaca dan dipahami sebagai dua kata,

yaitu:

khinz = busuk

ara = dilihat/dipandang/dianggap.

Salamun alaikum saudara sekalian,

saya stuju dgn pendapat bhw 'walahmu alkhinzeeri' ini bermakna daging yg telah busuk.

tapi ada sedikit yg saya kurang faham,

kita makan yang halal dan baik,

tapi saya pernah nampak binatang khinzir ini makan najis sendiri,sampah sarap,(binatang
lain saya tidak tahu,sbb saya tak pernah lihat,klu ada minta maaf)..

adakah khinzir ini elok dimakan?

disini saya harap dapat tuan semua memberi pandangan sedikit...terima kasih

Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 6:10 pm

Quote :
Daging busuk tentu hampir sudah tidak ada orang yang mau memakan.

Petunjuknya: yang dilihat/dipandang dan dianggap busuk.

Dalam suatu acara di tempat saya bekerja disajikan daging yang sudah agak basi, pegawai pada memakannya, akibatnya mereka menderita sakit perut dan diare yang parah.

MARI KITA CUBA FIKIRKAN SAMA2... "COMMON SENSE JE"

KENAPA "DAGING YG MEMBUSUK" MENJADI PILIHAN TERJEMAHAN ANDA TIDAK KEPADA BABI?

SEDANGKAN BANYAK LAGI JENIS2 MAKANAN YG BOLEH MEMBUSUK SPT CONTOH: IKAN, SAYURAN, NASI, LAUK-PAUK DLL, YG SUDAH TENTU ORANG TAK MAU MAKAN BILA IANYA MULAI MEMBUSUK. BETUL TAK? MAKNANYA, MASIH BANYAK LAGI YG BOLEH DIBERIKAN PERSAMAAN TTG "DAGING YG MEMBUSUK" ITU DGN YG LAIN2 TAPI TIADA DALAM AQ.

TETAPI JIKA TERJEMAHAN "KHINZEERI" ITU MENJADI "DAGING BABI" SUDAH TENTU SUKAR MENCARI PERSAMAAN DGN YG LAIN.

APA PENDAPAT ANDA?

P.S - BABI BOLEH DISEMBELIH TAK???
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 6:57 pm

Quote :
Pada awalnya sebagian calon jemaah haji Indonesia tahun 2010 menolak untuk divaksin meningitis karena terbuat dari babi.

Akhirnya Majelis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa bahwa vaksin tersebut halal digunakan, dan calon jemaah haji mematuhinya.

Ajaran Agama Islam rupanya dapat dibuat oleh ulama.

halal digunakan kenape yek?

saudara faried janganlah putar belit lagi dan cuba sembunyikan fakta pulak...

nak tau kenape akhirnya MUI setuju...

klik link nie..

http://imunisasihalal.wordpress.com/2009/05/09/tidak-ada-unsur-babi-pada-vaksin-meningitis-jemaah-haji-indonesia/

jangan risau saudara faried.. ulamak panduan dia Al-quran dan Hadis dan bukan akal semata-mata

jadi janganlah pulak saudara faried mengatakan MUI menghalalkan vaksin babi...

sekian dimaklumkan.... Very Happy


Last edited by gaara on Thu Oct 14, 2010 7:20 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 7:12 pm

Quote :
Tuan Faried adalah seorang yang ada inisiatif mengkaji. Dia tidak perlu jadi profesor atau ulama atau ustaz. Siapa kata nak faham mesej Tuhan kena jadi semua tu?

hal ini selalu ditimbulkan hanya jika melibatkan hal2 agama Islam...

tp saintis yahudi yng profesor, doktor, ijazah muda sarjana, guru, ustaz, sibuk pulak puji...

menghalalkan cara katakan...

P/S: KELUAR SITU MASUK SINI MASUK SANA KELUAR DAN SINI DAN SITU, LAST2 TERBELIT YEK SAUDARA MASTERPIECE7070....

HAHAHAHAHAHAHA


lawak antara benua betul die orang nie... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2334
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 7:16 pm

Zackjack wrote:
Code:
Faried: KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU) adalah benar,

tetapi

khinzeeri dapat dibaca dan dipahami sebagai dua kata,

yaitu:

khinz = busuk

ara = dilihat/dipandang/dianggap.

Salamun alaikum saudara sekalian,

saya stuju dgn pendapat bhw 'walahmu alkhinzeeri' ini bermakna daging yg telah busuk.

tapi ada sedikit yg saya kurang faham,

kita makan yang halal dan baik,

tapi saya pernah nampak binatang khinzir ini makan najis sendiri,sampah sarap,(binatang
lain saya tidak tahu,sbb saya tak pernah lihat,klu ada minta maaf)..

adakah khinzir ini elok dimakan?

disini saya harap dapat tuan semua memberi pandangan sedikit...terima kasih



Salam ZacJack

Boleh refer kat sini

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pork_safety/en/

http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2009/h1n1_20090430/en/index.html

http://www.who.int/foodsafety/consumer/5keys/en/index.html
Back to top Go down
View user profile
Zackjack
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 6
Points : 2254
Reputation : 0
Join date : 2010-10-14
Age : 35
Location : Pee Jayy

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 8:10 pm

Salam Nazzri

Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 9:39 pm

Quote :

Salamun alaikum saudara sekalian,

saya stuju dgn pendapat bhw 'walahmu alkhinzeeri' ini bermakna daging yg telah busuk.

tapi ada sedikit yg saya kurang faham,

kita makan yang halal dan baik,

tapi saya pernah nampak binatang khinzir ini makan najis sendiri,sampah sarap,(binatang
lain saya tidak tahu,sbb saya tak pernah lihat,klu ada minta maaf)..

adakah khinzir ini elok dimakan?

disini saya harap dapat tuan semua memberi pandangan sedikit...terima kasih

Salamun alaikum,

Tuhan tidak specifikkan nama-nama binatang yang haram dimakan. Jadi, terpulang kepada kita untuk memilih mana satu yang baik untuk dimakan. Mungkin binatang itu elok untuk si A tapi tidak elok untuk si B, misalnya.

Setiap individu berbeza citarasanya. Ada yang suka makan ayam tapi tak gemar makan lembu dan kambing. Ada yang makan lembu dan kambing tapi tak suka makan ayam. Ada yang makan semuanya termasuklah babi.

Di dunia ini macam-macam jenis binatang yang boleh dan tidak boleh dimakan kerana faktor-faktor seperti memudaratkan kepada kesihatan, beracun dsb. jadi, melalui kajian-kajian yang dibuat, kita akan dapat mengenalpasti mana yang baik dan tidak baik untuk dimakan.

Meskipun babi memakan benda-benda yang kotor tapi apabila dagingnya dibersihkan, direbus dan dimasak dengan betul sudah tentu baik bagi orang yang gemar memakannya. tidak pernah kita dengar ada berita pemakan daging babi mati kerana memakan daging babi. Malah, di negara China pemakan daging babi masih sihat-sihat dan berumur panjang.

Jadi, penemuan-penemuan seperti di bawah adalah tidak dapat diterima kerana mereka gagal mengemukakan bukti orang mati kerana makan babi.

- pada kerongkong babi terdapat sel-sel tertentu yang mampu mengubah pelbagai kuman virus kepada bentuk yang berbahaya.
-babi sebagai mixing vessel atau ‘tempat pelbagai kuman bertakung sebelum diubah ke bentuk yang berbahaya.’
-virus binatang yang biasanya tidak menjangkiti manusia akan bertukar menjadi kuman yang berbahaya yang boleh menjangkiti dan membunuh manusia, selepas melalui perubahan di dalam babi.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Today at 7:32 pm

Back to top Go down
 
Benarkah Babi diharamkan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» inilah alasan kenapa babi diharamkan
» Dalil aqli dan naqli tentang HARAMnya babi
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Benarkah Yesus itu Alfa dan Omega
» Makan Babi Gak Mempan Disantet!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: