HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Benarkah Babi diharamkan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 09, 2010 2:56 am

First topic message reminder :

Salam....

perkara yang tidak wujud perkataanya belum tentu tidak wujud..

tetapi perkara seperti azab kubur memang wujud dalam bentuk “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

tetapi ia dijelaskan lagi dalam hadis...

banyak penjelasan melalui hadis telah dibuktikan kebenarannya sekarang...

satu lagi contoh diberi dan kali ini mengenai pengharaman babi...

kajian terbaru Berbagai Penyakit yang Disebabkan Daging Babi:

Penyakit Sebangsa Cacing
Penyebabnya adalah cacing yang hidup dalam daging babi. Cacing ini nantinya senang berada pada otot-otot pernafasan, mata (mengakibatkan kebutaan), otak (menyebabkan kegilaan atau kegoncangan kepribadian), hati (terpotongnya hati), jantung (penurunana detak jantung). Di Amerika jumlah orang yang terkena penyakit ini sebanyak 47 juta dengan tingkat kematian sebanyak 30%.


Peradangan Lapisan Otak
Disebabkan oleh bakteri yang ada di babi. Bakteri ini ditemukan pada tahun 1968 M. Bakteri ini dapat menimbulkan peradangan pada katup-katup yang menempel di otak. Dengan menyuntikkan racun tertentu di dalam darah sasarannya, dapat meyebabkan kematian. Jika seseorang terlepas dari kematian, maka akan terkena ketulian permanen dan kehilangan keseimbangan.

Disentri Babi (Palandies)
Palandies adalah bakteri terbesar yang memilki satu sel yang dapat menyerang manusia. Bakteri ini terdapat pada kotoran babi. Bakteri dapat bersemayam pada darah atau di dalam usus tebal sehingga dapat meyebabkan diare dan disentri. Bahkan dapat menyebabkan peradangan pada paru-paru dan jantung serta dapat pula melubangi kolone yang diakhiri dengan kematian.

Influensa Babi
Penyakit ini akan meyebar dalam bentuk wabah. Hal ini pernah terjadi pada tahun 1918 M dan memakan 20 juta nyawa manusia. Penyakit ini dapat meyebabkan peradangan pada otak, penggelembungan pada hati (jantung) yang diikuti penurunan aktivitas.

Cacing Paru-Paru Babi
Cacing ini hidup dalam paru-paru babi dan berpindah ke tubuh manusia lewat perantara babi.

dan banyak lagi membuktikan kebenaran pengharaman babi...

dan dengan ini perkara tidak wujud perkataan dalam Alquran maka ia tidak wujud/tidak betul tidak sepatutnya wujud lagi...

misalnya lagi banyak benda yang wujud sekarang nie seperti kereta dan telefon bimbit pun tiada perkatanya dalam Al-quran....

jika orang bertanya tentang tenaga nuklear apakah wujud perkataanya dalam Al-quran..

jawapanya tiada perkataan jugak tapi ia wujud dalam bentuk ayat “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

"…Dan Kami turunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia ...." (Al Qur'an, 57:25)

dan banyak lagi timbunan bukti boleh diberikan mengenai kaitan rapat antara Al-quran dan Hadis ini.....

study
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Thu Oct 14, 2010 9:59 pm

Salam,

Kalau kita pernah membela itik nila umpamanya, kita juga dapat melihat binatang ini memakan benda-benda kotor (pada pandangan manusia) seperti menyudu air longkang, makan cacing dan lumpur. Namun itu bukan menjadi sebab itik adalah binatang yang kotor dan tidak boleh dimakan dagingnya.

Saya sependapat dengan Admin bahawa terpulang kepada manusia hendak makan binatang apa mengikut citarasa masing-masing. Tiada paksaan nak makan atau tidak boleh makan sesuatu perkara.

Yang pentingnya kita jangan mengada-adakan hukum yang Tuhan yang pernah tetapkan, sebab setiap pendustaan akan memberi kesan kepada para pendusta itu sendiri.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 8:46 am

gaara wrote:
Quote :
Pada awalnya sebagian calon jemaah haji Indonesia tahun 2010 menolak untuk divaksin meningitis karena terbuat dari babi.

Akhirnya Majelis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa bahwa vaksin tersebut halal digunakan, dan calon jemaah haji mematuhinya.

Ajaran Agama Islam rupanya dapat dibuat oleh ulama.

halal digunakan kenape yek?

saudara faried janganlah putar belit lagi dan cuba sembunyikan fakta pulak...

nak tau kenape akhirnya MUI setuju...

klik link nie..

http://imunisasihalal.wordpress.com/2009/05/09/tidak-ada-unsur-babi-pada-vaksin-meningitis-jemaah-haji-indonesia/

Terima kasih informasinya.

Quote :
By Republika Newsroom
Rabu, 06 Mei 2009 pukul 16:36:00

JAKARTA — Dirjen Pengendalian Penyakit dan Penyehatan Lingkungan (P2PL) Depkes Prof. Dr. Tjandra Yoga Adhitama menegaskan, vaksin meningitis yang diberikan kepada calon jemaah haji Indonesia adalah vaksin meningitis “Mencevax ACWY”. Vaksin ini di dalam proses pembuatannya menggunakan kultur media yang bebas binatang, termasuk bebas dari material bovine (sapi) dan porcine (babi).

Dua malam lalu saya nonton tevisi, dan jawaban dari Departemen Agama atas pertanyaan vaksin dari babi sama sekali tidak dijelaskan bahwa vaksinnya bebas dari babi, tetapi didasarkan atas fatwa ulama saja.
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 9:38 am

Assalamualaikum

Salam semua,ingin saya mencelah sedikit,
Untuk pengetahuan saya sendiri dan pengajaran kita bersama . begitulah yang di katakan Nafsu Manusia yang masih belum sedar. Kenapa Begitu?

Kerana Beratus , malahan beribu ribu atau berjuta jenis makanan yang Allah Halalkan bagi manusia untuk manusia Makan dari rezeki kirnianya tetapi Manusia Asyik dengan satu dua (sedikit)perkara yang Allah Haramkan. sehingga sanggup menghabiskan masa mengkaji meneliti atas barang yang Allah Haramkan.

Begitulah berlaku ( telah di contohkan ) Daripada cerita Nabi Allah Adam , yang mana Allah melarang Adam dan Hawa hanya mendekati satu sahaja iaitu yang dikatakan Pohon Atau Khuldi.

Tetapi dek kerana HAWA nafsu , tidak dapat mengawal HAWA nafsu , lalu mereka memakan Buah yang di larang itu , lalu Di keluarkan dari Syurga.

Itulah Nafsu.

Dan ianya bukan terhenti di situ, kisah kisah itu bertali arus di alam nyata ini di mana manusia asyik menyibukkan diri dengan Barang haram sedangkan berjuta lagi barang HALAL yang baik untuk di kaji dan di teliti bagi manusia mensyukuri Nikmat Allah.
Dari itu lah Manusia di alam nyata ini Di keluarkan dari syurga juga

subhanallah.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 12:00 pm

Muhammad wrote:
Assalamualaikum

Salam semua,ingin saya mencelah sedikit,
Untuk pengetahuan saya sendiri dan pengajaran kita bersama . begitulah yang di katakan Nafsu Manusia yang masih belum sedar. Kenapa Begitu?

Kerana Beratus , malahan beribu ribu atau berjuta jenis makanan yang Allah Halalkan bagi manusia untuk manusia Makan dari rezeki kirnianya tetapi Manusia Asyik dengan satu dua (sedikit)perkara yang Allah Haramkan. sehingga sanggup menghabiskan masa mengkaji meneliti atas barang yang Allah Haramkan.

Begitulah berlaku ( telah di contohkan ) Daripada cerita Nabi Allah Adam , yang mana Allah melarang Adam dan Hawa hanya mendekati satu sahaja iaitu yang dikatakan Pohon Atau Khuldi.

Tetapi dek kerana HAWA nafsu , tidak dapat mengawal HAWA nafsu , lalu mereka memakan Buah yang di larang itu , lalu Di keluarkan dari Syurga.

Itulah Nafsu.

Dan ianya bukan terhenti di situ, kisah kisah itu bertali arus di alam nyata ini di mana manusia asyik menyibukkan diri dengan Barang haram sedangkan berjuta lagi barang HALAL yang baik untuk di kaji dan di teliti bagi manusia mensyukuri Nikmat Allah.
Dari itu lah Manusia di alam nyata ini Di keluarkan dari syurga juga

subhanallah.

daging babi tu sedap mat , kalu tak ,tak kan cina suka . ada orang kata babi tu serupa manusia tapi rupanya jer lain dan ini berpad,anan pulak dgn kajian sains .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 2:35 pm

Salam,

Muhammad wrote:
Begitulah berlaku ( telah di contohkan ) Daripada cerita Nabi Allah Adam , yang mana Allah melarang Adam dan Hawa hanya mendekati satu sahaja iaitu yang dikatakan Pohon Atau Khuldi.

Tetapi dek kerana HAWA nafsu , tidak dapat mengawal HAWA nafsu , lalu mereka memakan Buah yang di larang itu , lalu Di keluarkan dari Syurga.

Dalam Al Quran, Allah menjelaskan kenapa Adam dan isterinya dilarang mendekati pohon tersebut. Ada diberitahu apa kesan dan akibatnya jika tetap melanggar larangan tersebut. Tetapi ada manusia melarang sesuatu perkara tanpa mengemukakan sebab dan kesannya hanya atas alasan "sebab si polan dan si polan terdahulu tetapkan macam itu". Nampak tak perbezaannya di situ?

Buka minda luas-luas, nanti mudah nampak perbezaan tersebut seperti mana buka mata luas-luas dapat membezakan banyak rupa-bentuk objek.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 3:37 pm

Muhammad wrote:

Kerana Beratus , malahan beribu ribu atau berjuta jenis makanan yang Allah Halalkan bagi manusia untuk manusia Makan dari rezeki kirnianya tetapi Manusia Asyik dengan satu dua (sedikit)perkara yang Allah Haramkan. sehingga sanggup menghabiskan masa mengkaji meneliti atas barang yang Allah Haramkan.

Persoalannya, mengharamkan barang/makanan yang halal

sama salahnya dengan

menghalalkan barang/makanan yang haram.

Artinya, kedua hal tersebut merupakan dosa.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 3:43 pm

nazzri wrote:
Zackjack wrote:
Code:
Faried: KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU) adalah benar,

tetapi

khinzeeri dapat dibaca dan dipahami sebagai dua kata,

yaitu:

khinz = busuk

ara = dilihat/dipandang/dianggap.

Salamun alaikum saudara sekalian,

saya stuju dgn pendapat bhw 'walahmu alkhinzeeri' ini bermakna daging yg telah busuk.

tapi ada sedikit yg saya kurang faham,

kita makan yang halal dan baik,

tapi saya pernah nampak binatang khinzir ini makan najis sendiri,sampah sarap,(binatang
lain saya tidak tahu,sbb saya tak pernah lihat,klu ada minta maaf)..

adakah khinzir ini elok dimakan?

disini saya harap dapat tuan semua memberi pandangan sedikit...terima kasih



Salam ZacJack

Boleh refer kat sini

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pork_safety/en/

http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2009/h1n1_20090430/en/index.html

http://www.who.int/foodsafety/consumer/5keys/en/index.html

Berdasarkan 3 link di atas, benar kan jika khinzir dipahami sebagai yang dilihat/dipandang/dianggap busuk?
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 3:50 pm

Quote :
Meskipun babi memakan benda-benda yang kotor tapi apabila dagingnya dibersihkan, direbus dan dimasak dengan betul sudah tentu baik bagi orang yang gemar memakannya. tidak pernah kita dengar ada berita pemakan daging babi mati kerana memakan daging babi. Malah, di negara China pemakan daging babi masih sihat-sihat dan berumur panjang.

BOLEH BAGA TAHU, BAGAIMANA NAK SEMBELIH BABI NIH??? - ULANG LAGI SOILAN NIH PASAL TAK BERJAWAB Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 4:49 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Meskipun babi memakan benda-benda yang kotor tapi apabila dagingnya dibersihkan, direbus dan dimasak dengan betul sudah tentu baik bagi orang yang gemar memakannya. tidak pernah kita dengar ada berita pemakan daging babi mati kerana memakan daging babi. Malah, di negara China pemakan daging babi masih sihat-sihat dan berumur panjang.

BOLEH BAGA TAHU, BAGAIMANA NAK SEMBELIH BABI NIH??? - ULANG LAGI SOILAN NIH PASAL TAK BERJAWAB Very Happy

Salam,

Susah sangat ke sembelih babi?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 5:07 pm

Quote :
Susah sangat ke sembelih babi?

SEBAB ITU SAYA TANYA...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 5:11 pm

Salam,

Tuan tanya macam susah sangat nak sembelih. Sembelih ajelah macam sembelih binatang ternakan lain.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 5:16 pm

Quote :
Tuan tanya macam susah sangat nak sembelih. Sembelih ajelah macam sembelih binatang ternakan lain.

ANDA PERNAH LIHAT HEWAN INI KAN, CUBA PERHATIKAN... BAGAIMANA CARA UNTUK MENYEMBELIHNYA SAMA SEPERTI HEWAN LAIN?

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 5:39 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Tuan tanya macam susah sangat nak sembelih. Sembelih ajelah macam sembelih binatang ternakan lain.

ANDA PERNAH LIHAT HEWAN INI KAN, CUBA PERHATIKAN... BAGAIMANA CARA UNTUK MENYEMBELIHNYA SAMA SEPERTI HEWAN LAIN?


Salam,

Laa, kan sama aje tu dengan binatang ternakan yang lain.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Zackjack
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 6
Points : 2251
Reputation : 0
Join date : 2010-10-14
Age : 35
Location : Pee Jayy

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 7:58 pm

faried wrote:
nazzri wrote:
Zackjack wrote:
Code:
Faried: KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU) adalah benar,

tetapi

khinzeeri dapat dibaca dan dipahami sebagai dua kata,

yaitu:

khinz = busuk

ara = dilihat/dipandang/dianggap.

Salamun alaikum saudara sekalian,

saya stuju dgn pendapat bhw 'walahmu alkhinzeeri' ini bermakna daging yg telah busuk.

tapi ada sedikit yg saya kurang faham,

kita makan yang halal dan baik,

tapi saya pernah nampak binatang khinzir ini makan najis sendiri,sampah sarap,(binatang
lain saya tidak tahu,sbb saya tak pernah lihat,klu ada minta maaf)..

adakah khinzir ini elok dimakan?

disini saya harap dapat tuan semua memberi pandangan sedikit...terima kasih



Salam ZacJack

Boleh refer kat sini

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pork_safety/en/

http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2009/h1n1_20090430/en/index.html

http://www.who.int/foodsafety/consumer/5keys/en/index.html

Berdasarkan 3 link di atas, benar kan jika khinzir dipahami sebagai yang dilihat/dipandang/dianggap busuk?

Salam Sdr Faried,

saya minta maaf, tujuan saya tanya untuk dapat kepastian mengnainya.

adakah khinzir ini baik utk dimakan? sbb ada suruhan dariNya untuk kita memilih halal dan baik

2:168. Wahai manusia, makanlah apa yang di bumi, yang halal dan baik, dan janganlah mengikuti langkah-langkah syaitan; ia adalah musuh yang nyata bagi kamu.

Alhamdudillah, sekarang dpt penjelasan yg bernas dari saudara2 semua. Terima Kasih.
Back to top Go down
View user profile
Zackjack
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 6
Points : 2251
Reputation : 0
Join date : 2010-10-14
Age : 35
Location : Pee Jayy

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 8:03 pm

Admin wrote:
masterpiece7070 wrote:
Quote :
Tuan tanya macam susah sangat nak sembelih. Sembelih ajelah macam sembelih binatang ternakan lain.

ANDA PERNAH LIHAT HEWAN INI KAN, CUBA PERHATIKAN... BAGAIMANA CARA UNTUK MENYEMBELIHNYA SAMA SEPERTI HEWAN LAIN?


Salam,

Laa, kan sama aje tu dengan binatang ternakan yang lain.

Salam

mgkn haiwan ini takde leher kut....

mgkn tu yang sdr masterpiece pikirkan... Very Happy

Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 8:13 pm

Salam,

Sebenarnya tidak ada ketetapan di dalam Al-Quran yang mengatakan haiwan yang kita nak makan mesti dibunuh dengan cara disembelih di leher. Di dalam Al-Quran, haiwan yang mati diburu anjing pemburu yang kita ajar pun boleh di makan. Yang kita tembak dengan senjata pun boleh dimakan. Saya berpendapat asalkan kita bunuh haiwan itu dengan niat ia untuk dimakan, dan kita membunuhnya dengan cara yang tidak ganas atau kejam seperti mencekik, memukul dan sebagainya, kita boleh makan.

Sesiapa pun boleh periksa di dalam Quran. Benarkah ditetapkan haiwan yang hendak dimakan mesti disembelih di leher?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 8:20 pm

Salam Zackjack,

Kalau itulah alasannya, mari kita lihat gambar babi di bawah.



Seperti yang ditunjukkan oleh anak panah, pada bahagian itulah sesuai untuk menyembelih babi.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Zackjack
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 6
Points : 2251
Reputation : 0
Join date : 2010-10-14
Age : 35
Location : Pee Jayy

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 8:45 pm

tolokminda wrote:
Salam,

Sebenarnya tidak ada ketetapan di dalam Al-Quran yang mengatakan haiwan yang kita nak makan mesti dibunuh dengan cara disembelih di leher. Di dalam Al-Quran, haiwan yang mati diburu anjing pemburu yang kita ajar pun boleh di makan. Yang kita tembak dengan senjata pun boleh dimakan. Saya berpendapat asalkan kita bunuh haiwan itu dengan niat ia untuk dimakan, dan kita membunuhnya dengan cara yang tidak ganas atau kejam seperti mencekik, memukul dan sebagainya, kita boleh makan.

Sesiapa pun boleh periksa di dalam Quran. Benarkah ditetapkan haiwan yang hendak dimakan mesti disembelih di leher?

Salam,

saya rasa tidak semestinya sembelih di leher,tapi kena hidangkan dgn patut...
Tapi sebelum makan kena sebut/ingat nama Pemelihara kita...

"Makanlah daripada apa yang padanya diingatkan (disebut) nama Allah, jika kamu mukmin pada ayat-ayat-Nya." (6:118)




Last edited by Zackjack on Fri Oct 15, 2010 8:50 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Zackjack
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 6
Points : 2251
Reputation : 0
Join date : 2010-10-14
Age : 35
Location : Pee Jayy

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 8:49 pm

Admin wrote:
Salam Zackjack,

Kalau itulah alasannya, mari kita lihat gambar babi di bawah.



Seperti yang ditunjukkan oleh anak panah, pada bahagian itulah sesuai untuk menyembelih babi.

Salam,

eh, ada leher rupanya !! Shocked

Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Fri Oct 15, 2010 9:04 pm

Juang wrote:
Salam,

Muhammad wrote:
Begitulah berlaku ( telah di contohkan ) Daripada cerita Nabi Allah Adam , yang mana Allah melarang Adam dan Hawa hanya mendekati satu sahaja iaitu yang dikatakan Pohon Atau Khuldi.

Tetapi dek kerana HAWA nafsu , tidak dapat mengawal HAWA nafsu , lalu mereka memakan Buah yang di larang itu , lalu Di keluarkan dari Syurga.

Dalam Al Quran, Allah menjelaskan kenapa Adam dan isterinya dilarang mendekati pohon tersebut. Ada diberitahu apa kesan dan akibatnya jika tetap melanggar larangan tersebut. Tetapi ada manusia melarang sesuatu perkara tanpa mengemukakan sebab dan kesannya hanya atas alasan "sebab si polan dan si polan terdahulu tetapkan macam itu". Nampak tak perbezaannya di situ?

Buka minda luas-luas, nanti mudah nampak perbezaan tersebut seperti mana buka mata luas-luas dapat membezakan banyak rupa-bentuk objek.

Salam Saudara Juang.
Maksud saudara juang itu insyaallah saya faham ,
Tapi, apa kan daya , Nabi Muhammad sendiri sering Menangis mengenangkan umatnya .

Ada yang mengambil Agama untuk pertunjukan sedangkan Allah di lupakan
Ada yang ambil hadis memuja perawi, sedangkan Allah di lupakan
Ada yang Ambil hukum untuk menunjukkan kuasa menghukum, sedang kan Allah di lupakan
Ada yang mengambil Alquran Untuk nyanyian dan Allah di lupakan.
Ada yang mengambil maksud dari Alquran untuk Dunia semata, sedang Allah di lupakan
Ada yang mengambil Nabi , dan Allah Di Lupakan.

Ada Yang Mengambil Allah / menerima Allah semata mata Sebagai Tuhan bagi dirinya dan segalanya yang lain Di lupakannya / tidak di inginkan lagi yang lain.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 16, 2010 3:43 am

Quote :
Sebenarnya tidak ada ketetapan di dalam Al-Quran yang mengatakan haiwan yang kita nak makan mesti dibunuh dengan cara disembelih di leher. Di dalam Al-Quran, haiwan yang mati diburu anjing pemburu yang kita ajar pun boleh di makan. Yang kita tembak dengan senjata pun boleh dimakan. Saya berpendapat asalkan kita bunuh haiwan itu dengan niat ia untuk dimakan, dan kita membunuhnya dengan cara yang tidak ganas atau kejam seperti mencekik, memukul dan sebagainya, kita boleh makan.

Sesiapa pun boleh periksa di dalam Quran. Benarkah ditetapkan haiwan yang hendak dimakan mesti disembelih di leher?

faham2 fahamkan Ayat Al-quran berikut.....

Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala...... [ 5:3 ]
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 16, 2010 5:06 am

Quote :
Tentang terjemahan standard para penterjemah yang menterjemahkan khinziri sebagai babi bukanlah satu yang menghairankan. Jika kita lihat mereka pun turut menterjemahkan perkataan solaa, kaaba, haj, umra dan macam-macam lagi menurut apa yang diajarkan kepada mereka oleh orang-orang Arab. Tetapi yang jelas bahasa Arab sendiri seperti tidak setuju dengan maksud yang didakwa oleh bangsanya terhadap perkataan-perkataan itu.

janganlah macam nie saudara tolokminda...

penterjemah2 ni bukannya orang melayu dok tanya2 bahasa arab...

tetapi mereka2 nie da belajar dan fasih bercakap bahasa arab dan english sebelum menterjemah....

jadi tidak mungkin mereka tidak menyedari tp mereka amt memahami bahasa arab moden dan klasik...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 16, 2010 10:50 am

gaara wrote:
Quote :
Sebenarnya tidak ada ketetapan di dalam Al-Quran yang mengatakan haiwan yang kita nak makan mesti dibunuh dengan cara disembelih di leher. Di dalam Al-Quran, haiwan yang mati diburu anjing pemburu yang kita ajar pun boleh di makan. Yang kita tembak dengan senjata pun boleh dimakan. Saya berpendapat asalkan kita bunuh haiwan itu dengan niat ia untuk dimakan, dan kita membunuhnya dengan cara yang tidak ganas atau kejam seperti mencekik, memukul dan sebagainya, kita boleh makan.

Sesiapa pun boleh periksa di dalam Quran. Benarkah ditetapkan haiwan yang hendak dimakan mesti disembelih di leher?

faham2 fahamkan Ayat Al-quran berikut.....

Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala...... [ 5:3 ]

Salam,

Tidak ada ketetapan dalam ayat di atas bahawa nak makan binatang kena sembelih di leher. Jadi, Tuhan bagi akal kepada kita untuk memilih bahagian mana yang sesuai untuk menyembelih binatang mengikut bentuk fizikal haiwan tersebut.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 16, 2010 12:05 pm

Muhammad wrote:

Tapi, apa kan daya , Nabi Muhammad sendiri sering Menangis mengenangkan umatnya .

Ada yang mengambil Agama untuk pertunjukan sedangkan Allah di lupakan
Ada yang ambil hadis memuja perawi, sedangkan Allah di lupakan
Ada yang Ambil hukum untuk menunjukkan kuasa menghukum, sedang kan Allah di lupakan
Ada yang mengambil Alquran Untuk nyanyian dan Allah di lupakan.
Ada yang mengambil maksud dari Alquran untuk Dunia semata, sedang Allah di lupakan
Ada yang mengambil Nabi , dan Allah Di Lupakan.

Sangat ironis Sad
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 16, 2010 3:28 pm

Salam

Sebagai proses pembelajaran sy mahu berbahas (Hjj) disini... mungkin kontradik dgn pendapat ramai forumers disini - jgn salah faham ini proses pembelajaran bukan siapa menang atau kalah - ... apa yg sy nampak dlm kajian sy pd al-Quran "Khinzir" adalah haram dimakan.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Benarkah Babi diharamkan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» inilah alasan kenapa babi diharamkan
» Dalil aqli dan naqli tentang HARAMnya babi
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Benarkah Yesus itu Alfa dan Omega
» Makan Babi Gak Mempan Disantet!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: