HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Sun Oct 17, 2010 12:41 am

First topic message reminder :

Admin wrote:
gaara wrote:
Salam....

bagi saya tak kisah lah hadis sepuluh versi pun...

yang penting ia datang dari Allah...

Salam,

Macam mana kononnya datang dari Allah kalau riwayat hadis yang pelbagai versi itu bertentangan dengan al-quran?

Salam...

jangan hanya berkata kata....

buktikanlah yang mana satu bertentangan saudara admin....

nak tau jugak betul ke tak.... geek
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 1:54 am

Salam...

begini sahaja ke maksud saudara2 akal yang mengatakan terdapat pertentangan... geek

kalau nk dihujahkan balik semuanya kena buat tesis....

betapa lemahnya hujah2 akal nie...

sebelum nie kata terdapat pertentangan antara hadis dan al-quran...........

tapi satu pun tiada yg membawa makud bertentangan tersebut dari sekian yg dibawa oleh saudara2 yang pandai2 nie...

kita ambil satu dua contoh.... ( satu dua sahaja dari sekian hadis yang dibawa itu utk menunjukkan betapa lemahnya akal dan hujah mereka )

Quote :
Hadis Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu.
Nombor 1793 Hadis Dalam Sahih Muslim


2:185. Bulan Ramadan yang padanya al-Qur'an diturunkan untuk menjadi satu petunjuk bagi manusia, dan sebagai bukti-bukti yang jelas daripada Petunjuk itu, dan Pembeza. Maka hendaklah orang-orang antara kamu yang menyaksikan (hadir) pada bulan itu, berpuasa; dan sesiapa yang sakit, atau dalam perjalanan, maka sebilangan daripada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagi kamu, dan tidak menghendaki kesukaran bagi kamu; dan agar kamu mencukupkan bilangan, dan mengagungkan Allah, bahawa Dia telah memberi petunjuk kepada kamu supaya kamu berterima kasih.

Dalam Al Quran, Ramadhan hanya dikaitkan dengan penurunan petunjuk Al Quran. Tidak pernah pula Tuhan mengatakan Dia membuka pintu syurga dan menutup pintu neraka pada bulan tersebut.

TIDAK PERNAH BUKAN BERMAKSUD BERTENTANGAN KERANA SEPERTI KATA SAUDARA JUANG SEBELUM INI TIDAK SEMUA PERKARA ALLAH NYATAKAN DALAM AL-QURAN


Quote :
Dari Abu Hurairah Radiallahu Anhu dari Nabi Muhammad Sallallhu 'alaihi Wasallam sabdanya : "Tidak sepatutnya ( bersusah payah ) keluar belayar ( untuk menziarahi mana-mana masjid ) kecuali ( pergi ) ketiga-tiga buah masjid ( yang berikut ) : Masjidil Haram di Mekah, Masjidir Rasul ( Masjidi an-Nabawi di Madinah ) dan Masjidil Aqsa di Palestin." Hadis Al-Bukhari.


17:1. Dia disanjung, yang memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam hari dari Masjidil Haram ke masjid yang lebih jauh (masjidil aqsa) di mana sekitarannya Kami memberkati, supaya Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian daripada ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dialah Yang Mendengar, Yang Melihat.
Dalam ayat 17:1, masjidil haram dan masjidil aqsa tidak dispesifikkan pada sesuatu lokasi.

2:149. Dari mana sahaja kamu keluar, palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram; ia adalah yang benar daripada Pemelihara kamu, dan Allah tidak lalai daripada apa yang kamu buat.

2:150. Dari mana sahaja kamu keluar, palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram, dan di mana sahaja kamu berada, palingkanlah muka kamu ke arahnya, supaya manusia tidak ada hujah terhadap kamu, kecuali orang-orang yang membuat kezaliman antara mereka; dan janganlah takut pada mereka, tetapi kamu takutilah Aku, dan supaya Aku menyempurnakan rahmat-Ku ke atas kamu, dan supaya kamu mendapat petunjuk.
Dalam riwayat hadis di atas, lokasi masjidil haram ditetapkan di Mekah. Tetapi dalam ayat 2:149 dan 2:150, lokasi masjidil haram tidak ditetapkan sehingga mudah untuk kita memalingkan muka ke arahnya di mana sahaja kita keluar.

INI KAH YANG DIKATAKAN BERTENTANGAN SAUDARA JUANG....

LAIN LA JIKA LOKASI DALAM HADIS TERSEBUT MENGATAKAN MASJIDIL HARAM DI MEKAH TAPI DALAM AL-QURAN MENGATAKAN LOKASI MASJIDIL HARAM DI MALAYSIA..... INI BARU BERTENTANGAN NAMANYA...

APA DAAA...

HEBAT SANGAT LA AKAL2 KAMU TU....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 2:15 am

Salam,

Kita diperingatkan dalam al-quran supaya tidak mengatakan atau mengadakan sesuatu atas nama Tuhan.

Amalan-amalan tersebut lebih kepada menyekutukan Tuhan apatah lagi kalimah Allahuakbar adalah kalimah yang membanding-bandingkan Tuhan.

Kita harus fikir teknik syaitan. Syaitan tidak akan direct suruh sekutukan Allah tapi secara halus mempergunakan kalimah tersebut untuk memperbandingkan Tuhan.

Memanglah, bila membaca riwayat hadis tersebut kita akan terpukau kerana ganjaran-ganjaran yang dijanjikan. Namun, ianya hanya khalayan semata-mata. Dan, mari kita lihat peranan syaitan.

4:120. Ia menjanjikan mereka, dan memenuhi mereka dengan khayalan, tetapi tiadalah yang syaitan menjanjikan mereka melainkan tipuan.

Kalau kita tidak sedar dan menyelidikinya, kita tentu akan terjerumus.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 2:26 am

Quote :
Salam...

begini sahaja ke maksud saudara2 akal yang mengatakan terdapat pertentangan... geek

kalau nk dihujahkan balik semuanya kena buat tesis....

betapa lemahnya hujah2 akal nie...

sebelum nie kata terdapat pertentangan antara hadis dan al-quran...........

tapi satu pun tiada yg membawa makud bertentangan tersebut dari sekian yg dibawa oleh saudara2 yang pandai2 nie...

Salam,

Begitulah, bila sudah dibuktikan mana yang bertentangan itu, mereka memberikan bermacam-macam alasan lagi. lemahlah, tiadalah.

Oleh sebab ajaran tradisi sudah menutup minda mereka, dibawa bukti sebanyak mana pun mereka terus menutup mata, hati dan pendengaran mereka.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 2:35 am

Admin wrote:
Quote :
Salam...

begini sahaja ke maksud saudara2 akal yang mengatakan terdapat pertentangan... geek

kalau nk dihujahkan balik semuanya kena buat tesis....

betapa lemahnya hujah2 akal nie...

sebelum nie kata terdapat pertentangan antara hadis dan al-quran...........

tapi satu pun tiada yg membawa makud bertentangan tersebut dari sekian yg dibawa oleh saudara2 yang pandai2 nie...

Salam,

Begitulah, bila sudah dibuktikan mana yang bertentangan itu, mereka memberikan bermacam-macam alasan lagi. lemahlah, tiadalah.

Oleh sebab ajaran tradisi sudah menutup minda mereka, dibawa bukti sebanyak mana pun mereka terus menutup mata, hati dan pendengaran mereka.

soalnya di alam realiti sekaranag nie apa yan dikatakan bertentangan itu berubah menjadi tiada la, tidak pernah la.....

jadi mana satu yg bertentangn tersebut saudara admin????......



misalnya lagi...

Quote :
Dalam riwayat hadis, hukuman ke atas lelaki atau perempuan yang berzina adalah rejam.

Quote:
Riwayat: Umar ibn al-Khattab, Rujukan: AL-MUWATTA, Hadis No: 41.1.8 :-
Merejam adalah di dalam Kitab Allah bagi mereka yang melakukan zina, lelaki atau perempuan ketika mereka muhsan (berkahwin) dan apabila terdapat bukti jelas atau mengandung atau pengakuan.


Namun dalam al-quran,

24:2. Perempuan yang berzina, dan lelaki yang berzina, sebatlah tiap-tiap seorang daripada mereka dengan seratus sebatan, dan dalam agama Allah, janganlah kelembutan terhadap mereka mengambil kamu, jika kamu mempercayai Allah dan Hari Akhir; dan hendaklah segolongan daripada orang-orang mukmin mempersaksikan azab mereka.

Tidak kira sama ada yang berkahwin atau belum, itulah hukuman yang sewajarnya diberikan kepada penzina baik lelaki atau perempuan.

yang saya bold itu adalah tafsiran saudara admin yang belum tentu betul.....

kerana ayat yang saudara bawakan itu tidak pun mengatakan yang sudah berkhawin....

jadi saya juga boleh membuat tafsiran sebaliknya....

so....

di mana yang bertentangan tersebut..... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 9:44 am

iltizam wrote:
Salam juang

Biasa lah tu, kalau kita nak ajar anak pun kena umpan gula gula. Inikan pula Manusia zaman Jahiliah yang kasar tu.

Walaubagaimanapun Zikir itu adalah baik untuk di amalkan dan terlalu baik bagi yang Mengamalkannya.
Salam Iltizam,

Dalam masyarakat Melayu, perkataan "zikir" lebih ditekankan kepada amalan menyebut kalimah-kalimah tertentu. Sedangkan kalau kita lihat dalam Al Quran, "zikir" bermaksud beringat, iaitu mengambil Peringatan yang Allah sampaikan. Maknanya orang-orang yang berzikir sebenarnya adalah orang-orang yang menjadikan Al Quran sebagai Peringatan hidupnya.

Contohnya dalam ayat 9:31, Al Quran peringatkan kepada kita tentang perangai orang-orang Yahudi dan Nasrani terdahulu yang menjadikan pembesar ugama mereka sebagai sekutu Tuhan untuk dipercayai membuta-tuli hukum-hukum yang mereka ada-adakan. Jadi, kalau kita benar-benar mengambil Al Quran sebagai peringatan, sepatutnya kita tidak boleh menurut membuta-tuli pembesar ugama.

Bukankah dalam Al Quran banyak menceritakan perangai ahli-ahli kitab terdahulu yang mendustai Kitab Allah yang ada di sisi mereka? Tidakkah kita mengambil pelajaran?

Kita sudah nampak bagaimana orang-orang Nasrani boleh berpaling daripada Injil kerana taksub pada gospel-gospel yang diada-adakan oleh pembesar ugama mereka. Sama dengan orang-orang beragama Islam hari ini yang berpaling daripada Al Quran kerana taksub pada riwayat-riwayat hadis yang diada-adakan oleh pembesar ugama juga.

Orang-orang awam tak berani nak tokok-tambah hukum dalam Kitab Allah. Yang berani buat kerja macam itu adalah pembesar-pembesar ugama. Mereka telah pecah amanah yang masyarakat berikan kepada mereka. Saudara tentu tahukan balasan Allah kepada orang-orang yang tidak memikul amanah itu?

Mari kita fikirkan, di antara menyebut kalimah-kalimah tertentu tetapi hidup seumpama orang-orang musyrik terdahulu dengan yang mengambil Peringatan dalam Al Quran agar tidak sama perangai macam orang-orang musyrik terdahulu, takkanlah yang sama perangai macam orang-orang musyrik terdahulu itu mendapat tempat yang tinggi di sisi Allah?

Kalau kita ada anak, dan anak kita itu tiru perangai buruk budak-budak ponteng sekolah terdahulu pun kita tak suka, takkanlah Allah suka kita tiru balik perangai buruk orang-orang musyrik terdahulu? Cuba renung-renungkan.

Al Quran adalah cermin kepada sifat-sifat dalam diri kita. Ia membawakan contoh sifat-sifat mulia para Nabi dengan sifat-sifat buruk para musyrik. Semoga kita tahu membezakan nilai-nilai pada sifat tersebut.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 9:50 am

Salam,

Quote :
TIDAK PERNAH BUKAN BERMAKSUD BERTENTANGAN KERANA SEPERTI KATA SAUDARA JUANG SEBELUM INI TIDAK SEMUA PERKARA ALLAH NYATAKAN DALAM AL-QURAN

Al Quran pun tidak pernah mengatakan pembaptisan adalah perkara yang dilarang. Tetapi kenapa pula umat Islam hari ini tidak dapat terima konsep pembaptisan yang orang-orang Kristian lakukan? Sepatutnya orang-orang Islam hari ini tidak boleh marah bila ada orang-orang Islam lain masuk Kristian disebabkan mereka percaya kepada konsep pembaptisan atau apa-apa jua konsep yang tidak pernah disebut dalam Al Quran itu?

Kenapa bersikap double standard? Kalau riwayat hadis sendiri, mereka benarkan walaupun Al Quran tidak pernah tetapkan seperti yang riwayat itu bawakan. Tetapi kenapa gospel-gospel orang Kristian ditolak terus sedangkan ada ajaran gospel itu pun tidak pernah disebut dalam Al Quran.

Umat Islam hari ini amat gerun dengan "Holy water". Dalam Al Quran, tak pernah pun Allah menyuruh/melarang minum holy water itu. Tetapi kenapa mereka tidak terima holy water itu, sedangkan riwayat hadis mereka terima atas alasan "tidak pernah" itu? Nampakkan sikap berat sebelah mereka. Kalau bersikap berat sebelam macam itu, bila masa nak jadi golongan yang adil yang disukai Allah?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 9:59 am

Quote :
INI KAH YANG DIKATAKAN BERTENTANGAN SAUDARA JUANG....

LAIN LA JIKA LOKASI DALAM HADIS TERSEBUT MENGATAKAN MASJIDIL HARAM DI MEKAH TAPI DALAM AL-QURAN MENGATAKAN LOKASI MASJIDIL HARAM DI MALAYSIA..... INI BARU BERTENTANGAN NAMANYA...

APA DAAA...
Salam,

Riwayat hadis menetapkan lokasi, Al Quran tidak menetapkan lokasi.

Di antara "menetapkan" dengan "tidak menetapkan", bukankah sudah wujud pertentangan di situ?

Di antara "benar" dengan "tidak benar", bukankah sudah wujud pertentangan di situ?

Saudara tak tahu fungsi perkataan "tidak" itukah? Saudara ni tak lulus SPM subjek BM ke dahulu? Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 10:05 am

Admin wrote:
Quote :
Salam...

begini sahaja ke maksud saudara2 akal yang mengatakan terdapat pertentangan... geek

kalau nk dihujahkan balik semuanya kena buat tesis....

betapa lemahnya hujah2 akal nie...

sebelum nie kata terdapat pertentangan antara hadis dan al-quran...........

tapi satu pun tiada yg membawa makud bertentangan tersebut dari sekian yg dibawa oleh saudara2 yang pandai2 nie...

Salam,

Begitulah, bila sudah dibuktikan mana yang bertentangan itu, mereka memberikan bermacam-macam alasan lagi. lemahlah, tiadalah.

Oleh sebab ajaran tradisi sudah menutup minda mereka, dibawa bukti sebanyak mana pun mereka terus menutup mata, hati dan pendengaran mereka.
Salam,

Sudah masak sangat dengan perangai mereka. Bila sudah dibuktikan bertentangan, mulalah bagi macam-macam alasan. Orang-orang musyrik terdahulu pun bersikap sama bila Rasul-rasul mereka telah bawakan bermacam-macam bukti.

Takkanlah di antara "makan" dengan "tidak makan" itu tidak wujud pertentangan?
Di antara "berlari" dengan "tidak berlari" itu suatu yang sama sifatnya?
Di antara "hidup" dengan "tidak hidup" itu suatu yang tidak bercanggahan?

Mungkin mereka kena belajar pasal logik komputer iaitu 1 tak sama dengan NOT 1. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 10:45 am

Salam,

Quote :
Jabir bin Abdullah Al-Anshari r.a. ketika memberitakan turunnya wahyu berkata: Nabi saw. bersabda: Ketika aku berjalan, tiba-tiba aku mendengar suara orang dari langit, maka aku melihat ke atas, tiba-tiba malaikat yang datang kepadaku di gua Hira itu duduk di kursi diantara langit dan bumi sehingga aku merasa sangat gentar, dan kembali ke rumah minta diselimuti (zammiluni, zammiluni), maka Allah menurunkan kepadaku: “Ya ayyuhal muddatsir. Qum fa andzir. Wa rabbaka fakabbir. Wa tsyiabaka fathahir. Warrujza fahjur” (Wahai orang yang berselimut. Bangunlah dan peringatkanlah. Dan nama Tuhanmu agungkanlah. Dan pakaianmu bersihkanlah. Dan semua berhala tinggalkanlah). Kemudian berturut-turut turun wahyu dan semakin banyak. (Bukhari, Muslim). Yakni lebih sering turun.

Dalam riwayat mengisahkan malaikat turunkan wahyu kepada Nabi dalam keadaan duduk luar diri Nabi iaitu duduk di kursi di antara langit dan bumi.

2:97. Katakanlah, "Sesiapa yang menjadi musuh kepada Jibril, maka dialah yang menurunkannya ke dalam hati kamu, dengan izin Allah, mengesahkan apa yang sebelumnya, dan petunjuk, dan berita gembira bagi orang-orang mukmin."
Tetapi dalam Al Quran, malaikat Jibril turunkan Al Quran terus ke dalam hati manusia. Tiada tokok-tambah cerita fantasi di dalam Al Quran.

Di antara luar dan dalam, sudah pasti suatu yang berbeza.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 11:15 am

gaara wrote:
Admin wrote:
Quote :
Salam...

begini sahaja ke maksud saudara2 akal yang mengatakan terdapat pertentangan... geek

kalau nk dihujahkan balik semuanya kena buat tesis....

betapa lemahnya hujah2 akal nie...

sebelum nie kata terdapat pertentangan antara hadis dan al-quran...........

tapi satu pun tiada yg membawa makud bertentangan tersebut dari sekian yg dibawa oleh saudara2 yang pandai2 nie...

Salam,

Begitulah, bila sudah dibuktikan mana yang bertentangan itu, mereka memberikan bermacam-macam alasan lagi. lemahlah, tiadalah.

Oleh sebab ajaran tradisi sudah menutup minda mereka, dibawa bukti sebanyak mana pun mereka terus menutup mata, hati dan pendengaran mereka.

soalnya di alam realiti sekaranag nie apa yan dikatakan bertentangan itu berubah menjadi tiada la, tidak pernah la.....

jadi mana satu yg bertentangn tersebut saudara admin????......



misalnya lagi...

Quote :
Dalam riwayat hadis, hukuman ke atas lelaki atau perempuan yang berzina adalah rejam.

Quote:
Riwayat: Umar ibn al-Khattab, Rujukan: AL-MUWATTA, Hadis No: 41.1.8 :-
Merejam adalah di dalam Kitab Allah bagi mereka yang melakukan zina, lelaki atau perempuan ketika mereka muhsan (berkahwin) dan apabila terdapat bukti jelas atau mengandung atau pengakuan.


Namun dalam al-quran,

24:2. Perempuan yang berzina, dan lelaki yang berzina, sebatlah tiap-tiap seorang daripada mereka dengan seratus sebatan, dan dalam agama Allah, janganlah kelembutan terhadap mereka mengambil kamu, jika kamu mempercayai Allah dan Hari Akhir; dan hendaklah segolongan daripada orang-orang mukmin mempersaksikan azab mereka.

Tidak kira sama ada yang berkahwin atau belum, itulah hukuman yang sewajarnya diberikan kepada penzina baik lelaki atau perempuan.

yang saya bold itu adalah tafsiran saudara admin yang belum tentu betul.....

kerana ayat yang saudara bawakan itu tidak pun mengatakan yang sudah berkhawin....

jadi saya juga boleh membuat tafsiran sebaliknya....

so....

di mana yang bertentangan tersebut..... Very Happy

Salam,

Saya sudah nyatakan pertentangan tersebut. Kalau ayat tersebut umum, apakah tuan mentafsirkan ayat 24:2 tersebut khusus kepada yang belum berkahwin?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 12:04 pm

Salam,

Jika ayat 24:2 itu dikhususkan kepada yang belum berkahwin, apakah petunjuknya? Takkanlah main tetapkan ikut hawa nafsu sendiri tanpa apa-apa bukti? Dan apakah dengan hanya bercakap "sebab dalam riwayat si polan suruh ayat itu ditetapkan untuk yang belum berkahwin", maka ia boleh dijadikan dalil?

Bagaimana mereka boleh menetapkan tanpa sebarang dalil? Tidak takutkah mereka azab yang Allah janjikan kepada para pendusta? Di manakah ketaatan mereka kepada Allah?
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Mon Oct 18, 2010 2:21 pm

Juang wrote:
iltizam wrote:

salam juang,
Dalam ilmu metametik SYARIAT 1+1=2 ( itulah yang di pandang di alam kemanusiaan )
Tetapi ilmu metametik Makrifat 1+1=3 .....jawapannya adalah bercanggah dari pandangan Syariat tetapi logik bagi yang berakal cerdas dari pandangan (makrifat) dan akan selari dengan syariat.

kerana dalam memahami metametik 1+1=3 perlu ada cerita nya / jalannya / rahsianya.......Inilah yang tidak di fahami orang Awam yang tiada dalam buku metametik Asas. kerana di takuti tersalah faham akan maksudnya . dan untuk mengetahuinya perlu Berguru berhadapan dengan guru . Ini adalah kerana agar Guru yang bermakrifat dapat melihat keadaan diri si murid sewaktu berhadapan itu samaada dapat menerima ilmu tahap 1+1=3 itu atau sebaliknya.
Jika muka berkerut kebingungan tu alamatnya kena simpan dulu lah cerita 1+1=3 tuhh
Bila dah tenang nanti baru boleh cerita.....Begitulah kaedahnya..

Bukankah begitu??

p/s: Kalau si murid tu dah faham sendiri , tu kira lainlah ,,,,,kira nya Cerdas otaknya tuhh
Salam,

Sekadar cakap 1+1=3 tanpa kemukakan apa-apa bukti yang Allah tetapkan, orang Nasrani pun boleh cakap konsep 1+1+1=1 tanpa apa-apa bukti. Mungkin itu ilmu makrifat orang-orang Nasrani untuk memperlihatkan kononnya konsep Al Masih anak Tuhan itu benar.

Jadi kalau benar kita Islam, takkanlah tiru hujah macam orang-orang Nasrani tersebut?
Dalam Al Quran ada sebut langit dan bumi. 1 langit + 1 bumi = 2 makhluk Tuhan yang berbeza. Sehebat-hebat Al Quran, ia tidak menipu manusia dengan hukum bilangan. Apakah nilai Al Quran itu lebih rendah daripada 1+1=3 dengan 1+1+1=1 yang tiada apa-apa bukti di semesta alam ini?

Salam Juang ,
Apakah suami (1) + Isteri (1) = dapat seorang Anak
jawapannya ialah suami /isteri/ anak/...=.tiga,,,,,apakah ciptaan tuhan ini tidak tepat dengan Hukum Bilangan.?
Bukankah Allah menjadikan daripada Tiada kepada Ada.?

Quote :
Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan istrinya; dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahmi. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu

Jika kita lihat konsep yang sememangnya tidak ada dalam buku metametik asas tetapi berlaku di alam nyata .....Adam yang tidak campur apa apa tetapi jadi 2 , iaitu adam dan hawa

konsep yang tidak dapat di terjemahkan oleh akal : 1+0=2
kemudian 1+1=3=4=5=6=............seluruh dunia...
Apakah konsep ini boleh di kira dengan calculator jepun?...Akal?
Dan Bolehkan sains itu tunjukkan kepada kita bagaimana rupa bentuk "SEDAP"....
semua orang di dunia yang berakal menyebutnya "SEDAP" atau BEST atau VERY NICE....
Bolehkan sains menunjukkan bentuknya" "" atau rupa nya sang makhluk yang di sebut "SEDAP" itu

Kerana itulah saya berpendapat , dalam Memahami Agama atau Alquran dan hadis , ianya bukan dapat di terjemahkan oleh akal kesemuanya. kerana Akal Hanya sebagai Cahaya penunjuk dan pembeza.
Dan Makrifah adalah kurniaan Khas dari Allah kepada hambanya yang kebiasaannya Menongkah Arus fikir manusiawi
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Tue Oct 19, 2010 2:24 am

Quote :
Al Quran pun tidak pernah mengatakan pembaptisan adalah perkara yang dilarang. Tetapi kenapa pula umat Islam hari ini tidak dapat terima konsep pembaptisan yang orang-orang Kristian lakukan? Sepatutnya orang-orang Islam hari ini tidak boleh marah bila ada orang-orang Islam lain masuk Kristian disebabkan mereka percaya kepada konsep pembaptisan atau apa-apa jua konsep yang tidak pernah disebut dalam Al Quran itu?

Kenapa bersikap double standard? Kalau riwayat hadis sendiri, mereka benarkan walaupun Al Quran tidak pernah tetapkan seperti yang riwayat itu bawakan. Tetapi kenapa gospel-gospel orang Kristian ditolak terus sedangkan ada ajaran gospel itu pun tidak pernah disebut dalam Al Quran.

Salam....

kesian betul tengok saudara juang terpaksa membelit belit lagi......

topik kita sekarang adakah pertentangan antara Al-quran dan hadis....

Quote :
Umat Islam hari ini amat gerun dengan "Holy water". Dalam Al Quran, tak pernah pun Allah menyuruh/melarang minum holy water itu. Tetapi kenapa mereka tidak terima holy water itu, sedangkan riwayat hadis mereka terima atas alasan "tidak pernah" itu? Nampakkan sikap berat sebelah mereka. Kalau bersikap berat sebelam macam itu, bila masa nak jadi golongan yang adil yang disukai Allah?

saudara juang da terminum "holy water" ke... hehehehehehe.....

atau betul ke wujudnya holy water tersebut.....

bab ini malas plak saudara juang nak pakai otak dan akalnya..... Very Happy

dari segi hukum, jika sengaja kita meminum Holy Water (jika benar2 wujud sebagaimana yang didakwa) atau apa2 barangan persembahan agama mereka termasuk pembaptisan, ini membawa maksud kita mengiktiraf/menyokong dan membenarkan amalan2 yang datang dari agama Kristian. Perbuatan ini adalah haram.....

ini dalilnya...

Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu..... [ 5:3 ]...

Allah hanya redha islam itu agama yang benar....

jadi apa hukumnya ikut cara kristian.... Very Happy

Quote :
Riwayat hadis menetapkan lokasi, Al Quran tidak menetapkan lokasi.

Di antara "menetapkan" dengan "tidak menetapkan", bukankah sudah wujud pertentangan di situ?

Di antara "benar" dengan "tidak benar", bukankah sudah wujud pertentangan di situ?

Saudara tak tahu fungsi perkataan "tidak" itukah? Saudara ni tak lulus SPM subjek BM ke dahulu?

ke saudara juang yang fail BM masa UPSR lg.... Very Happy

sebelum ini kata bertentangan...

lepas tu jadi tiada...

lepas itu tidak pernah pulak...

lepas itu tidak benar n benar pulak..... geek

jadi apakah bertentangan = tiada = tidak pernah = tidak benar = benar....

Laughing

Quote :
Riwayat hadis menetapkan lokasi, Al Quran tidak menetapkan lokasi.

Di antara "menetapkan" dengan "tidak menetapkan", bukankah sudah wujud pertentangan di situ?

mari kita lihat apakah hujah ini benar....

kita lihat contoh logik yang mudah.....

Situasi A...

Ahmad bertanya: malam ni jumpa dekat mana?
Ali jawab : jumpa dekat genting highlands la.... ( menetapkan tmpt )
Abu menyampuk: jumpa tau.... ( tdk menetapkan tmpt )

apakah wujud pertentangan....TIDAK

Situasi B...

Ahmad bertanya: malam ni jumpa dekat mana?
Ali jawab : jumpa dekat genting highlands la.... ( menetapkan tmpt )
Abu menyampuk: jumpa tau dekat cameron highlands.... ( menetapkan tmpt )

situasi B baru menunjukkan adanya bertentangan.....

jadi bila nak berhujah biarlah akal di pandu oleh wahyu...

jng ikut hawa nafsu je @ membiarkan akal memandu Al-quran....

so....

mana die ayat al-quran dan Hadis bertentangn yg saudara juang maksudkan?????........... Very Happy

Quote :
Saya sudah nyatakan pertentangan tersebut. Kalau ayat tersebut umum, apakah tuan mentafsirkan ayat 24:2 tersebut khusus kepada yang belum berkahwin?

ye saudara admin... bg saya ayat tersebut berbentuk umum sahaja...

dan bg saya jgk maka ia bermakna tiada yang bertentangan dengan hadis yg saudara admin bawa itu....

kalau berpandukan nas dari hadis itulah tafsiran saya....

Quote :
Jika ayat 24:2 itu dikhususkan kepada yang belum berkahwin, apakah petunjuknya? Takkanlah main tetapkan ikut hawa nafsu sendiri tanpa apa-apa bukti? Dan apakah dengan hanya bercakap "sebab dalam riwayat si polan suruh ayat itu ditetapkan untuk yang belum berkahwin", maka ia boleh dijadikan dalil?

Bagaimana mereka boleh menetapkan tanpa sebarang dalil? Tidak takutkah mereka azab yang Allah janjikan kepada para pendusta? Di manakah ketaatan mereka kepada Allah?

petunjuk dan dalilnya begitu jelas dan terang jika kita bandingkan Ayat Al-quran dan Hadis yang dibawa oleh saudara admin itu sendiri....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Tue Oct 19, 2010 6:58 am

gaara wrote:

Salam....

kesian betul tengok saudara juang terpaksa membelit belit lagi......

topik kita sekarang adakah pertentangan antara Al-quran dan hadis....
Salam,

Saya pun kesian tengok cara saudara berhujah. Bila dipatahkan hujah saudara, saudara hanya tahu berkata "inilah yang berbelit-belit". Cubalah bawakan apa-apa bukti untuk tunjukkan kebenaran saudara?

Sepanjang saya perhatikan penafian saudara, tiada satu pun ayat-ayat Al Quran saudara guna untuk tunjukkan di mana salahnya, dan apa yang benarnya. Orang Islam apa kebendanya itu?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Tue Oct 19, 2010 7:38 am

iltizam wrote:

Salam Juang ,
Apakah suami (1) + Isteri (1) = dapat seorang Anak
jawapannya ialah suami /isteri/ anak/...=.tiga,,,,,apakah ciptaan tuhan ini tidak tepat dengan Hukum Bilangan.?
Salam,

Sebenarnya hukum bilangan yang tepat adalah 1 (suami) + 1 (isteri) + 1(anak) = 3 (ahli keluarga). Ini kerana suami dan isteri itu adalah entiti yang berbeza daripada anak.

Dan kalau kita renungkan lagi suami bercampur isteri tak semestinya keluar seorang anak, ada kalanya keluar kembar dua, tiga malah lapan. Jadi hukum yang saudara buat itu tak tetap. Mana logik hukum berubah-ubah? Bukankah sunnah Allah tak berubah-ubah? Yang diada-adakan oleh manusia sahaja berubah-ubah macam hukum atas nama riwayat hadis.

Quote :
Bukankah Allah menjadikan daripada Tiada kepada Ada.?
Daripada tiada (0) kepada ada (1). 0 tak sama dengan 1. 0 lagi kecil daripada 1. Bukankah hukum yang Allah gunakan itu selari dengan kiraan matematik?

Quote :
Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan istrinya; dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahmi. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu

Quote :
Jika kita lihat konsep yang sememangnya tidak ada dalam buku metametik asas tetapi berlaku di alam nyata .....Adam yang tidak campur apa apa tetapi jadi 2 , iaitu adam dan hawa
Tetapi dari segi bilangan, ia tidak bercanggah dengan matematik iaitu 1 (adam) + 1 (hawa) = 2 (manusia).

Quote :
konsep yang tidak dapat di terjemahkan oleh akal : 1+0=2
Persamaan yang saudara buatkan itu berlaku pada ketika isteri Adam belum diciptakan.
1 (adam) + 0 (hawa) = 1 (manusia)

Apabila hawa diciptakan, 0 (hawa) kepada 1 (hawa), maka persamaannya;
1 (adam) + 1 (hawa) = 2 (manusia)

Demi Masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian yang nyata, kecuali...
Quote :

kemudian 1+1=3=4=5=6=............seluruh dunia...
Kita perbetulkan kiraan saudara kepada;

1 (adam) + 1 (hawa) + 2 (anak adam) + 2 (anak adam) + (3 cucu adam) = 9 (manusia)

...masih tak bercanggah dengan hukum kiraan jika operasi "+" digunakan pada tempat yang betul.

Quote :
Dan Bolehkan sains itu tunjukkan kepada kita bagaimana rupa bentuk "SEDAP"....semua orang di dunia yang berakal menyebutnya "SEDAP" atau BEST atau VERY NICE....Bolehkan sains menunjukkan bentuknya" "" atau rupa nya sang makhluk yang di sebut "SEDAP" itu
Sedap, cantik, segar adalah sifat-sifat yang terkandung dalam perasaan. Perasaan tiada rupa-bentuk lahiriah. Jasad sahaja mempunyai rupa-bentuk. Perasaan adalah perkara yang subjektif.

Di mata orang lain, sesuatu gambar itu nampak cantik, tetapi ada yang kata tak cantik. Di lidah orang lain, sesuatu makanan itu rasa sedap, tetapi ada yang kata tak sedap.

Tetapi kalau jasad, jika seseorang nampak bola berbentuk bulat, semua orang akan nampak bentuk yang sama.

Nampak tak perbezaan jasad dengan perasaan?

Dan jangan ingat, bila sebut sains sahaja, ia membicarakan perkara zahir. Bukankah ada sains psikologi yang membicarakan tentang cara berfikir, tabiat, perangai, attitude dan perasaan manusia?

Quote :
Kerana itulah saya berpendapat , dalam Memahami Agama atau Alquran dan hadis , ianya bukan dapat di terjemahkan oleh akal kesemuanya. kerana Akal Hanya sebagai Cahaya penunjuk dan pembeza.
Dan Makrifah adalah kurniaan Khas dari Allah kepada hambanya yang kebiasaannya Menongkah Arus fikir manusiawi
Ini kerana saudara nampak sains hanya membicarakan pasal jasad atau rupa bentuk semata-mata, walhal sains juga merangkumi psikologi dan mentaliti manusia.

Al Quran juga menyentuh pasal psikologi dan mentaliti manusia terdahulu. Contohnya mentaliti orang-orang kafir terdahulu, bila hujah mereka dipatahkan dengan Al Quran, mereka hanya tahu berkata "inilah sihir yang nyata". Mereka tak mampu tunjukkan di mana kata-kata Rasul mereka itu sihir, dan apa bukti yang benar daripada mereka. Dan hukum ini terpakai di zaman sekarang macam biasa kita nampak dalam forum-forum bila kita kemukakan sesuatu ayat Al Quran. Itu juga sebahagian daripada ilmu sains jika saudara mengetahui.

Jangan sempitkan sains pada hal-hal jasad. Ilmu sains itu luas. Dan Al Quran dan sains saling membenarkan. Riwayat hadis sahaja bercampur-baur dengan perkara-perkara karut dan tak masuk akal.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Tue Oct 19, 2010 10:34 am

Admin wrote:
Saya sudah nyatakan pertentangan tersebut. Kalau ayat tersebut umum, apakah tuan mentafsirkan ayat 24:2 tersebut khusus kepada yang belum berkahwin?

gaara wrote:
ye saudara admin... bg saya ayat tersebut berbentuk umum sahaja...

dan bg saya jgk maka ia bermakna tiada yang bertentangan dengan hadis yg saudara admin bawa itu....

kalau berpandukan nas dari hadis itulah tafsiran saya....

Salam,

Kalau tuan tafsirkan ayat 24:2 adalah hukuman kepada penzina yang belum berkahwin, maka ayat 24:2 bukan lagi berbentuk umum tapi khusus kerana tuan tujukan kepada yang belum berkahwin sahaja.

Sedangkan, kalau ayat tersebut adalah umum, hukuman itu valid kepada penzina yang sudah berkahwin mahupun yang belum berkahwin. Kalau ayat itu khusus, sudah tentu dinyatakan secara khusus-contohnya "kepada penzina yang belum berkahwin".

Riwayat hadis yang menyatakan hukuman rejam kepada penzina yang sudah berkahwin sudah tentu bertentangan dengan ayat 24:2 kerana hukuman kepada penzina (sama ada yg sudah atau belum berkahwin) adalah sebat 100 kali.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Tue Oct 19, 2010 10:53 pm

Salam,

Begitulah contohnya sesuatu ketetapan umum yang Allah turunkan, mereka pergi sempit-sempitkan menggunakan riwayat hadis. Bukan dalam perihal hukuman jenayah sahaja, perihal solat, puasa, makanan, memilih pendapat dan perkara-perkara hidup lain mereka sempit-sempitkan.

Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Wed Oct 20, 2010 12:34 am

Salam

Tahulah ia setelah di beritahu.
Sebelum di beritahu , ia meneka neka akan jawapannya sambil meminta bukti.

Sememangnya sifat manusia semuanya begitu.


Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Wed Oct 20, 2010 1:21 am

Quote :
Juang

Saya pun kesian tengok cara saudara berhujah. Bila dipatahkan hujah saudara, saudara hanya tahu berkata "inilah yang berbelit-belit". Cubalah bawakan apa-apa bukti untuk tunjukkan kebenaran saudara?

Sepanjang saya perhatikan penafian saudara, tiada satu pun ayat-ayat Al Quran saudara guna untuk tunjukkan di mana salahnya, dan apa yang benarnya. Orang Islam apa kebendanya itu?

Loooooo.....

da mati akal ke saudara juang.....

awat cepat sangat......

baru je nak berseronok nie....
Very Happy

KAN.... KAN.... geek
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Wed Oct 20, 2010 1:30 am

Quote :
Admin

Kalau tuan tafsirkan ayat 24:2 adalah hukuman kepada penzina yang belum berkahwin, maka ayat 24:2 bukan lagi berbentuk umum tapi khusus kerana tuan tujukan kepada yang belum berkahwin sahaja.

Sedangkan, kalau ayat tersebut adalah umum, hukuman itu valid kepada penzina yang sudah berkahwin mahupun yang belum berkahwin. Kalau ayat itu khusus, sudah tentu dinyatakan secara khusus-contohnya "kepada penzina yang belum berkahwin".

Riwayat hadis yang menyatakan hukuman rejam kepada penzina yang sudah berkahwin sudah tentu bertentangan dengan ayat 24:2 kerana hukuman kepada penzina (sama ada yg sudah atau belum berkahwin) adalah sebat 100 kali.

Laaaaa....

terkena g aaarrrrrrr......... Sad Sad

ni dok layan belitan juang la nie.........

pandai saudara admin tipu saya yek... Mad Mad Mad Mad Mad

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Wed Oct 20, 2010 1:50 am

Salam,

Saya tidak menipu. Mungkin tuan yang menipu diri tuan sendiri.

Ayat 24:2 itu begitu jelas sekali. Sila tuan baca baik-baik.

24:2. Perempuan yang berzina, dan lelaki yang berzina, sebatlah tiap-tiap seorang daripada mereka dengan seratus sebatan, dan dalam agama Allah, janganlah kelembutan terhadap mereka mengambil kamu, jika kamu mempercayai Allah dan Hari Akhir; dan hendaklah segolongan daripada orang-orang mukmin mempersaksikan azab mereka.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Wed Oct 20, 2010 4:52 am

Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Wed Oct 20, 2010 7:28 am

gaara wrote:


Laaaaa....

terkena g aaarrrrrrr......... Sad Sad

ni dok layan belitan juang la nie.........

pandai saudara admin tipu saya yek... Mad Mad Mad Mad Mad

Salam,

Seperti orang-orang terdahulu, hari ini bila dibuktikan contoh-contoh pertentangan Al Quran dengan riwayat, mereka pun berkata "inilah putar-belit yang nyata". Samakan perangai mereka walaupun ayat yang digunakan berbeza?

Di sini kita lihat janji Allah itu benar. Bila dijadikan Al Quran sebagai dalil, akan adalah watak-watak seperti kaum terdahulu itu.

Segala pujian bagi Allah. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Wed Oct 20, 2010 7:33 am

Admin wrote:
Salam,

Saya tidak menipu. Mungkin tuan yang menipu diri tuan sendiri.

Ayat 24:2 itu begitu jelas sekali. Sila tuan baca baik-baik.

24:2. Perempuan yang berzina, dan lelaki yang berzina, sebatlah tiap-tiap seorang daripada mereka dengan seratus sebatan, dan dalam agama Allah, janganlah kelembutan terhadap mereka mengambil kamu, jika kamu mempercayai Allah dan Hari Akhir; dan hendaklah segolongan daripada orang-orang mukmin mempersaksikan azab mereka.
Salam Admin,

Perasan tak, sejak diminta apa buktinya ayat 24:2 di atas dikhususkan kepada yang belum berkahwin, sampai ke saat ini mereka gagal buktikan.

Di dunia lagi Allah sudah tunjukkan kepada kita, mereka telah dimasukkan dalam golongan yang gagal kemukakan bukti. Dalam Al Quran, ahli-ahli neraka adalah orang-orang yang gagal kemukakan bukti apa yang mereka ada-adakan itu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Wed Oct 20, 2010 7:36 am

tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?
Salam TM,

Satu lagi kalau kita fikirkan, jika benarlah mereka sanggup berbohong menggunakan monyet yang tiada title Nabi, tidak mustahil mereka akan berbohong menggunakan nama-nama Nabi untuk membenarkan hawa nafsu mereka, seperti mana pengikut gospel-gospel berbohong atas nama Nabi Isa.

Kita kena sedar, pengikut gospel dengan pengikut Injil itu berbeza. Begitulah pengikut riwayat dengan pengikut Al Quran itu berbeza.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Today at 7:33 pm

Back to top Go down
 
Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» Para tokoh dunia KAGUM pada nabi Muhammad SAW
» hati yang dibolak-balikkan
» apa baiat itu???
» JEHOVAH WITNESSES...SAKSI YEHUWA

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: