HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 RENUNG RENUNG KAN LAH...........

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 2:44 pm

Salam.....

Orang-orang yang mengutamakan dunia lebih daripada akhirat, dan menghalangi manusia dari jalan ugama Allah, serta menghendaki jalan itu menjadi bengkok terpesong, mereka itulah orang-orang yang terjerumus ke dalam kesesatan yang jauh terpesongnya. ( 14:3 )


SIAPA DUK PUJI2 PENCIPTA ROKET DAN SAINTIS BARAT?? SIAPA YANG CUBA MEMBENGKOKKAN?

Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka. Maka Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), juga memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. ( 14:4 )


MENGAPA "MENJELASKAN"...? KALAU AL-QURAN DA JELAS MENGAPA "MENJELASKAN" LAGI.....?


Dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan Nabi Musa (pada masa yang lalu) dengan membawa mukjizat-mukjizat Kami sambil Kami berfirman: "Hendaklah engkau mengeluarkan kaummu dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman; dan ingatkanlah mereka dengan Hari-hari Allah. "Sesungguhnya yang demikian itu, mengandungi tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaan Allah bagi tiap-tiap seorang yang kuat bersabar, lagi kuat bersyukur. ( 14:5 )


MENGAPA "MUKJIZAT2 KAMI" DAN TIDAK HANYA KITAB?



(Mengapa kamu masih berdegil) bukankah telah datang kepada kamu khabar berita orang-orang yang terdahulu daripada kamu, iaitu kaum Nabi Nuh, dan Aad juga Thamud serta orang-orang yang kemudian daripada mereka ? Tiada sesiapapun yang mengetahui bilangan mereka melainkan Allah. Mereka telah didatangi oleh rasul-rasul mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, lalu mereka meletakkan tangan mereka ke mulut mereka sambil berkata: "Sesungguhnya kami kufur ingkarkan apa yang - mengikut dakwaan kamu - kamu diutus membawanya, dan sesungguhnya kami adalah dalam keadaan yang meragukan terhadap iman dan tauhid yang kamu ajak kami kepadanya". ( 14:9 )



MENGAPA "KETERANGAN2" YANG NYATA DAN BUKANYA AYAT2 AL-QURAN @ KITAB?



Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu; dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya". Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya. ( 14:22 )



BETUL DIAKHIRAT NANTI KITA YANG TANGGUNG TAPI DI ATAS DUNIA INILAH PENENTU DENGAN SIAPA KITA IKUT...



(Al-Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya; dan supaya mereka mengetahui (dengan hujjah-hujjah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa; dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf. ( 14:52 )


KALAU AL-QURAN DA JELAS KENAPE PERLU LAGI DIINGAT DAN NASIHAT?




Last edited by gaara on Sun Oct 24, 2010 2:58 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 2:51 pm

"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan sembahyang (dan memakmurkannya dengan ibadat). Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur. ( 14:37 )


BUKANKAH DENGAN WUJUDNYA KAABAH RAMAI ORANG TERTARIK KESITU? SO NAPE PERTIKAI?



Sesungguhnya (amatlah zalim) orang-orang yang kafir serta menghalangi manusia dari jalan Allah (ugama Islam), dan dari memasuki Masjid Al-Haraam (Makkah) yang Kami jadikan dia tempat beribadat untuk seluruh umat manusia (yang beriman) - sama ada yang tinggal menetap di situ atau yang datang berziarah; dan sesiapa yang berazam melakukan di situ sebarang perbuatan yang di larang dengan cara yang zalim, Kami akan merasakannya azab yang tidak terperi sakitnya. ( 22:25 )


BUKANKAH JELAS KAABAH ITU TEMPAT BERIBADAH? HANYA ORANG KAFIR SAHAJA AKAN MENAFIKANYA....


Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Kaabah (untuk membinanya, lalu Kami berfirman kepadanya): "Janganlah engkau sekutukan sesuatu pun denganKu, dan bersihkanlah rumahKu (Kaabah ini) bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang berdiri dan yang rukuk serta yang sujud (mengerjakan sembahyang).

"Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.

"Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.

"Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya, dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu".

Itulah yang wajib dipatuhi; dan sesiapa yang menghormati hukum-hukum Allah maka yang demikian menjadi kebaikan baginya di sisi Tuhannya. Dan dihalalkan bagi kamu binatang-binatang ternak, kecuali yang dibacakan kepada kamu (tentang haramnya), maka jauhilah kekotoran syirik yang disebabkan oleh penyembahan berhala, serta jauhilah perkataan yang dusta, - ( 22:26-30 )


ITULAH YANG WAJIB DIPATUHI....

KENAPA ADA YANG MEMPERTIKAIKAN KAABAH DAN TAWAF?

BUKANKAH INI SATU PENGHINAAN KEPADA NABI IBRAHIM ITU SENDIRI

DAN AYAT2 AL-QURAN ITU SENDIRI...
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 3:47 pm

Salam,
Saya terfikir tentang isteri yang bilamana suami tidak lagi percaya atau terkeluar dari Islam. Seorang itu boleh menjadi murtad dengan perbuatan dan perkataannya. Isteri yang beriman dan berpengetahuan tentang keadaan suami yang murtad apakah yang perlu dilakukan? Apakah hukumnya jika isteri masih mahu bersama suami yang murtad?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 4:04 pm

Salam,

gaara wrote:

SIAPA DUK PUJI2 PENCIPTA ROKET DAN SAINTIS BARAT?? SIAPA YANG CUBA MEMBENGKOKKAN?
Bila masa Al Quran kata penciptaan roket itu satu yang membengkokkan? Al Quran relaks saja ceritakan Nabi Nuh cipta bahtera untuk menyumbangkan manfaat kepada generasi manusia (kalau tiada kapal pada waktu itu, semua manusia mati tenggelam, siapa pula nak sambung generasi manusia?). Tak puji bila Rasulullah membawakan kisah Nabi Nuh mencipta bahtera itu, Allah kata, itu satu yang membengkokkan.

Quote :
MENGAPA "MENJELASKAN"...? KALAU AL-QURAN DA JELAS MENGAPA "MENJELASKAN" LAGI.....?
Supaya orang kafir di akhirat kelak tiada alasan nak kata petunjuk Allah tidak pernah sampai kepada mereka dalam keadaan yang jelas. Jadi bila Al Quran disampaikan dengan jelas ayat-ayatnya, yang sengaja kata Al Quran tak jelas, hanya orang-orang kafir sahaja. Mereka nak menolak Al Quran sebab ajaran Al Quran tak selari dengan kepercayaan tradisi mereka.

Quote :
MENGAPA "MUKJIZAT2 KAMI" DAN TIDAK HANYA KITAB?
Samalah macam konsep belajar ilmu sains. Kenapa perlu ada eksperimen, kenapa tak cukup dengan buku sains sahaja? Bila ada eksperimen, maka yang terkandung dalam buku sains itu semakin jelas kebenarannya.

Quote :
MENGAPA "KETERANGAN2" YANG NYATA DAN BUKANYA AYAT2 AL-QURAN @ KITAB?
Sebab masa zaman Nabi-nabi itu, Taurat, Injil dan Al Quran belum diturunkan lagi. Walau bagaimana pun Kitab-kitab Allah itu pun satu bentuk keterangan yang nyata. Sedangkan buku sains yang kata bumi mengelilingi matahari itu pun satu keterangan yang nyata, takkanlah Kitab-kitab Allah itu bukan satu bentuk keterangan yang nyata? Tidakkah mereka memikirkan? Wink

Quote :
BETUL DIAKHIRAT NANTI KITA YANG TANGGUNG TAPI DI ATAS DUNIA INILAH PENENTU DENGAN SIAPA KITA IKUT...
Sebab itulah kita kena ikut ayat-ayat Allah. Yang pergi bantai ikut ayat-ayat si polan macam orang-orang Nasrani terdahulu percaya pada konsep Al Masih anak Tuhan itu sebab taksub pada gospel-gospel si polan mereka itu buat apa? Allah dah tunjukkan perangai tak senonoh kaum terdahulu, itulah yang mereka pergi tiru. Tak berakal punya manusia.


Quote :
KALAU AL-QURAN DA JELAS KENAPE PERLU LAGI DIINGAT DAN NASIHAT?
Sebab Al Quran juga bagitahu yang manusia itu ada sifat pelupa. Jadi normallah kalau Al Quran perlu diingatkan kepada manusia sebagai nasihat. Sedangkan buku sains yang sudah jelas pun cikgu-cikgu sekolah suruh baca dan buat ulangkaji, takkanlah nak ingatkan Al Quran berulang-ulang kali pun tak boleh?

Hanya-hanya orang-orang yang nak ambil Al Quran sebagai peringatan sahaja yang akan terbuka menerimanya. Orang-orang kafir terdahulu, tak terbuka menerima Al Quran. Mereka sombong pada ayat-ayat Allah.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 4:35 pm

Quote :
BUKANKAH DENGAN WUJUDNYA KAABAH RAMAI ORANG TERTARIK KESITU? SO NAPE PERTIKAI?
Orang Hindu pun ramai tertarik pada patung-patung mereka, orang buddha pun tertarik pada patung-patung mereka, orang kristian tertarik pada salib mereka, tetapi kenapa ada orang-orang beragama Islam hari ini pertikaikan kepercayaan kaum-kaum tersebut?

Kalau kita nak pertikaikan sesuatu yang salah, jangan hanya pertikaikan kepercayaan tradisi kaum lain sahaja, kaum sendiri yang tak betul pun kena diperingatkan juga. Barulah adil atau tidak berat sebelah namanya. Sebab mana ada Nabi-nabi yang pertahankan kepercayaan tradisi kaumnya sendiri. itu menunjukkan betapa adilnya mereka.

Quote :

Sesungguhnya (amatlah zalim) orang-orang yang kafir serta menghalangi manusia dari jalan Allah (ugama Islam), dan dari memasuki Masjid Al-Haraam (Makkah) yang Kami jadikan dia tempat beribadat untuk seluruh umat manusia (yang beriman) - sama ada yang tinggal menetap di situ atau yang datang berziarah; dan sesiapa yang berazam melakukan di situ sebarang perbuatan yang di larang dengan cara yang zalim, Kami akan merasakannya azab yang tidak terperi sakitnya. ( 22:25 )

BUKANKAH JELAS KAABAH ITU TEMPAT BERIBADAH? HANYA ORANG KAFIR SAHAJA AKAN MENAFIKANYA....
Dalam perkataan Arab Al Quran, mana ada kata masjidil haram itu di mekkah. Sebab itulah mereka terpaksa letakkan perkataan Mekkah dalam kurungan. Dan ayat tersebut tak pun kata masjidil haram itu kaabah yang dibina oleh manusia yang terdapat di mekkah.

Di situlah mereka mengada-adakan apa yang tiada dalam Al Quran. Bukankah itu satu kezaliman yang jelas?

Quote :

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Kaabah (untuk membinanya, lalu Kami berfirman kepadanya): "Janganlah engkau sekutukan sesuatu pun denganKu, dan bersihkanlah rumahKu (Kaabah ini) bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang berdiri dan yang rukuk serta yang sujud (mengerjakan sembahyang).

"Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.

"Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.

"Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya, dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu".

Itulah yang wajib dipatuhi; dan sesiapa yang menghormati hukum-hukum Allah maka yang demikian menjadi kebaikan baginya di sisi Tuhannya. Dan dihalalkan bagi kamu binatang-binatang ternak, kecuali yang dibacakan kepada kamu (tentang haramnya), maka jauhilah kekotoran syirik yang disebabkan oleh penyembahan berhala, serta jauhilah perkataan yang dusta, - ( 22:26-30 )


ITULAH YANG WAJIB DIPATUHI....

KENAPA ADA YANG MEMPERTIKAIKAN KAABAH DAN TAWAF?

BUKANKAH INI SATU PENGHINAAN KEPADA NABI IBRAHIM ITU SENDIRI

DAN AYAT2 AL-QURAN ITU SENDIRI...
Mari kita bandingkan dengan terjemahan yang tidak disertakan perkataan-perkataan kurungan untuk melihat sejauh mana wujudnya perkatan "kaabah" yang mereka ada-adakan itu.

22:26. Dan apabila Kami menempatkan untuk Ibrahim sistem (baiti), "Janganlah kamu menyekutukan Aku dengan sesuatu. Dan kamu bersihkanlah sitem-sistemKu untuk orang-orang yang mengelilinginya, dan orang-orang yang berdiri, dan orang-orang yang tunduk, orang-orang yang merendah diri.

22:27. Dan serulah manusia kepada cabaran/hujah (hajj), dan mereka akan datang kepada kamu berjalan kaki, dan di atas tiap-tiap haiwan yang kurus, mereka datang dari tiap-tiap jurang yang dalam,

22:28. Supaya mereka mempersaksikan pelbagai manfaat kepada manusia, dan mengingati (menyebut) nama Allah pada hari-hari yang diketahui pada haiwan ternakan yang Dia merezekikan mereka, "Maka makanlah daripadanya, dan berilah makan orang-orang fakir yang sengsara."

22:29. Kemudian hendaklah mereka menghilangkan kecuaian mereka dan hendaklah mereka menepati nazar mereka, dan bertawaf di sistem tertua.

22:30. Demikianlah, dan sesiapa memuliakan hal-hal Allah yang suci, maka ia yang lebih baik baginya di sisi Pemeliharanya. Dan dihalalkan bagi kamu adalah binatang ternak, kecuali apa yang dibacakan kepada kamu. Dan jauhilah kekotoran berhala-berhala, dan jauhilah ucapan dusta,


Tiada perkataan Kaabah pun wujud dalam ayat 22:26 sehingga 22:30, malah perkataan rumah (buyut) pun tidak wujud dalam ayat-ayat tersebut melainkan baiti yang mereka maksudkan sebagai rumah Tuhan.

Di sini kita nampak mereka terpaksa menokok tambah terjemahan dengan perkataan dalam kurungan untuk mengada-adakan perkataan Arab yang tiada dalam Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 4:42 pm

Fiza wrote:
Salam,
Saya terfikir tentang isteri yang bilamana suami tidak lagi percaya atau terkeluar dari Islam. Seorang itu boleh menjadi murtad dengan perbuatan dan perkataannya. Isteri yang beriman dan berpengetahuan tentang keadaan suami yang murtad apakah yang perlu dilakukan? Apakah hukumnya jika isteri masih mahu bersama suami yang murtad?
Salam,

Kalau kita benar-benar baca Al Quran, pasti kita akan jumpa kisah Nabi Nuh dan Nabi Luth yang mempunyai isteri yang tidak percaya dan kisah isteri Firaun yang mempunyai suami yang tidak percaya. Tetapi kenapa Allah tetap membenarkan mereka bersama sehingga datangnya bencana daripada Allah untuk memisahkan di antara dua pihak itu?

Apakah mereka tidak sabar-sabar tunggu hari Allah datangkan azab bencana itu? Sedikit sekali mereka memikirkan?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 5:21 pm

Fiza wrote:
Salam,
Saya terfikir tentang isteri yang bilamana suami tidak lagi percaya atau terkeluar dari Islam. Seorang itu boleh menjadi murtad dengan perbuatan dan perkataannya. Isteri yang beriman dan berpengetahuan tentang keadaan suami yang murtad apakah yang perlu dilakukan? Apakah hukumnya jika isteri masih mahu bersama suami yang murtad?


Salam fiza.....


salah satu syarat wajib calon si suami islam...

dalil2 nya boleh dilihat dalam ayat2 berikut.......

Surah An-Nisaa': ayat 1 & 3
Surah An-Nuur: ayat 32
Surah An-Nahl: ayat 72
Surah Yaasin: ayat 36
Surah Ar-Rum: ayat 21
Surah Adz-Dzariyaat: ayat 49
Surah Luqman: ayat 10
Surah Qaf: ayat 7
Surah Asy-Syu’araa: ayat 7

maka bila berlakunya kes suami murtad hukum fasakh akan jatuh secara nyata... pendek kata terbatal akad nikah tersebut dan tugas hakim hanya mengesahkannya

si isteri boleh kembali menikahi si suami jika dia bertaubat....

inilah pendapat ulamak yang kuat...

Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 5:32 pm

Salam,

Ulamak ugama dengan Allah, sudah tentu Allah itu Kuat. Apatah lagi syurga dan neraka itu milik Allah. Wink
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 5:33 pm

Juang wrote:
Salam,

gaara wrote:

SIAPA DUK PUJI2 PENCIPTA ROKET DAN SAINTIS BARAT?? SIAPA YANG CUBA MEMBENGKOKKAN?
Bila masa Al Quran kata penciptaan roket itu satu yang membengkokkan? Al Quran relaks saja ceritakan Nabi Nuh cipta bahtera untuk menyumbangkan manfaat kepada generasi manusia (kalau tiada kapal pada waktu itu, semua manusia mati tenggelam, siapa pula nak sambung generasi manusia?). Tak puji bila Rasulullah membawakan kisah Nabi Nuh mencipta bahtera itu, Allah kata, itu satu yang membengkokkan.

Quote :
MENGAPA "MENJELASKAN"...? KALAU AL-QURAN DA JELAS MENGAPA "MENJELASKAN" LAGI.....?
Supaya orang kafir di akhirat kelak tiada alasan nak kata petunjuk Allah tidak pernah sampai kepada mereka dalam keadaan yang jelas. Jadi bila Al Quran disampaikan dengan jelas ayat-ayatnya, yang sengaja kata Al Quran tak jelas, hanya orang-orang kafir sahaja. Mereka nak menolak Al Quran sebab ajaran Al Quran tak selari dengan kepercayaan tradisi mereka.

Quote :
MENGAPA "MUKJIZAT2 KAMI" DAN TIDAK HANYA KITAB?
Samalah macam konsep belajar ilmu sains. Kenapa perlu ada eksperimen, kenapa tak cukup dengan buku sains sahaja? Bila ada eksperimen, maka yang terkandung dalam buku sains itu semakin jelas kebenarannya.

Quote :
MENGAPA "KETERANGAN2" YANG NYATA DAN BUKANYA AYAT2 AL-QURAN @ KITAB?
Sebab masa zaman Nabi-nabi itu, Taurat, Injil dan Al Quran belum diturunkan lagi. Walau bagaimana pun Kitab-kitab Allah itu pun satu bentuk keterangan yang nyata. Sedangkan buku sains yang kata bumi mengelilingi matahari itu pun satu keterangan yang nyata, takkanlah Kitab-kitab Allah itu bukan satu bentuk keterangan yang nyata? Tidakkah mereka memikirkan? Wink

Quote :
BETUL DIAKHIRAT NANTI KITA YANG TANGGUNG TAPI DI ATAS DUNIA INILAH PENENTU DENGAN SIAPA KITA IKUT...
Sebab itulah kita kena ikut ayat-ayat Allah. Yang pergi bantai ikut ayat-ayat si polan macam orang-orang Nasrani terdahulu percaya pada konsep Al Masih anak Tuhan itu sebab taksub pada gospel-gospel si polan mereka itu buat apa? Allah dah tunjukkan perangai tak senonoh kaum terdahulu, itulah yang mereka pergi tiru. Tak berakal punya manusia.


Quote :
KALAU AL-QURAN DA JELAS KENAPE PERLU LAGI DIINGAT DAN NASIHAT?
Sebab Al Quran juga bagitahu yang manusia itu ada sifat pelupa. Jadi normallah kalau Al Quran perlu diingatkan kepada manusia sebagai nasihat. Sedangkan buku sains yang sudah jelas pun cikgu-cikgu sekolah suruh baca dan buat ulangkaji, takkanlah nak ingatkan Al Quran berulang-ulang kali pun tak boleh?

Hanya-hanya orang-orang yang nak ambil Al Quran sebagai peringatan sahaja yang akan terbuka menerimanya. Orang-orang kafir terdahulu, tak terbuka menerima Al Quran. Mereka sombong pada ayat-ayat Allah.

Quote:
BUKANKAH DENGAN WUJUDNYA KAABAH RAMAI ORANG TERTARIK KESITU? SO NAPE PERTIKAI?

Orang Hindu pun ramai tertarik pada patung-patung mereka, orang buddha pun tertarik pada patung-patung mereka, orang kristian tertarik pada salib mereka, tetapi kenapa ada orang-orang beragama Islam hari ini pertikaikan kepercayaan kaum-kaum tersebut?

Kalau kita nak pertikaikan sesuatu yang salah, jangan hanya pertikaikan kepercayaan tradisi kaum lain sahaja, kaum sendiri yang tak betul pun kena diperingatkan juga. Barulah adil atau tidak berat sebelah namanya. Sebab mana ada Nabi-nabi yang pertahankan kepercayaan tradisi kaumnya sendiri. itu menunjukkan betapa adilnya mereka.

Quote:

Sesungguhnya (amatlah zalim) orang-orang yang kafir serta menghalangi manusia dari jalan Allah (ugama Islam), dan dari memasuki Masjid Al-Haraam (Makkah) yang Kami jadikan dia tempat beribadat untuk seluruh umat manusia (yang beriman) - sama ada yang tinggal menetap di situ atau yang datang berziarah; dan sesiapa yang berazam melakukan di situ sebarang perbuatan yang di larang dengan cara yang zalim, Kami akan merasakannya azab yang tidak terperi sakitnya. ( 22:25 )

BUKANKAH JELAS KAABAH ITU TEMPAT BERIBADAH? HANYA ORANG KAFIR SAHAJA AKAN MENAFIKANYA....

Dalam perkataan Arab Al Quran, mana ada kata masjidil haram itu di mekkah. Sebab itulah mereka terpaksa letakkan perkataan Mekkah dalam kurungan. Dan ayat tersebut tak pun kata masjidil haram itu kaabah yang dibina oleh manusia yang terdapat di mekkah.

Di situlah mereka mengada-adakan apa yang tiada dalam Al Quran. Bukankah itu satu kezaliman yang jelas?

Quote:

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Kaabah (untuk membinanya, lalu Kami berfirman kepadanya): "Janganlah engkau sekutukan sesuatu pun denganKu, dan bersihkanlah rumahKu (Kaabah ini) bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang berdiri dan yang rukuk serta yang sujud (mengerjakan sembahyang).

"Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.

"Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.

"Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya, dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu".

Itulah yang wajib dipatuhi; dan sesiapa yang menghormati hukum-hukum Allah maka yang demikian menjadi kebaikan baginya di sisi Tuhannya. Dan dihalalkan bagi kamu binatang-binatang ternak, kecuali yang dibacakan kepada kamu (tentang haramnya), maka jauhilah kekotoran syirik yang disebabkan oleh penyembahan berhala, serta jauhilah perkataan yang dusta, - ( 22:26-30 )


ITULAH YANG WAJIB DIPATUHI....

KENAPA ADA YANG MEMPERTIKAIKAN KAABAH DAN TAWAF?

BUKANKAH INI SATU PENGHINAAN KEPADA NABI IBRAHIM ITU SENDIRI

DAN AYAT2 AL-QURAN ITU SENDIRI...

Mari kita bandingkan dengan terjemahan yang tidak disertakan perkataan-perkataan kurungan untuk melihat sejauh mana wujudnya perkatan "kaabah" yang mereka ada-adakan itu.

22:26. Dan apabila Kami menempatkan untuk Ibrahim sistem (baiti), "Janganlah kamu menyekutukan Aku dengan sesuatu. Dan kamu bersihkanlah sitem-sistemKu untuk orang-orang yang mengelilinginya, dan orang-orang yang berdiri, dan orang-orang yang tunduk, orang-orang yang merendah diri.

22:27. Dan serulah manusia kepada cabaran/hujah (hajj), dan mereka akan datang kepada kamu berjalan kaki, dan di atas tiap-tiap haiwan yang kurus, mereka datang dari tiap-tiap jurang yang dalam,

22:28. Supaya mereka mempersaksikan pelbagai manfaat kepada manusia, dan mengingati (menyebut) nama Allah pada hari-hari yang diketahui pada haiwan ternakan yang Dia merezekikan mereka, "Maka makanlah daripadanya, dan berilah makan orang-orang fakir yang sengsara."

22:29. Kemudian hendaklah mereka menghilangkan kecuaian mereka dan hendaklah mereka menepati nazar mereka, dan bertawaf di sistem tertua.

22:30. Demikianlah, dan sesiapa memuliakan hal-hal Allah yang suci, maka ia yang lebih baik baginya di sisi Pemeliharanya. Dan dihalalkan bagi kamu adalah binatang ternak, kecuali apa yang dibacakan kepada kamu. Dan jauhilah kekotoran berhala-berhala, dan jauhilah ucapan dusta,

Tiada perkataan Kaabah pun wujud dalam ayat 22:26 sehingga 22:30, malah perkataan rumah (buyut) pun tidak wujud dalam ayat-ayat tersebut melainkan baiti yang mereka maksudkan sebagai rumah Tuhan.

Di sini kita nampak mereka terpaksa menokok tambah terjemahan dengan perkataan dalam kurungan untuk mengada-adakan perkataan Arab yang tiada dalam Al Quran.



HEHEHEHEHE.....


NAMPAKNYA ADA YANG DA TERMAKAN CILI RUPANYA... geek


PERSOALAN REMEH TEMEH NI AKAN DI JAWAB BILA ADA MOOD NANTI2... study


Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 5:35 pm

Juang wrote:
Salam,

Ulamak ugama dengan Allah, sudah tentu Allah itu Kuat. Apatah lagi syurga dan neraka itu milik Allah. Wink


KENA LA IKUT TURUTAN...

ALLAH DULU DAN ULAMAK DAN BARU PUAK AKAI......... Laughing
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 5:48 pm

Salam....


Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal-amal yang soleh - ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka. ( 47:12 )


APAKAH INI TIDAK TERMASUK JUGA SAINTIS PUJAAN GOLONGAN TERTENTU YANG HIDUP MEWAH DAN MENINDAS UMAT ISLAM DI DUNIA INI
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 5:54 pm

gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ulamak ugama dengan Allah, sudah tentu Allah itu Kuat. Apatah lagi syurga dan neraka itu milik Allah. Wink


KENA LA IKUT TURUTAN...

ALLAH DULU DAN ULAMAK DAN BARU PUAK AKAI......... Laughing

SUKA DENGAN JAWAPAN ANDA INI DAN SAYA ADA SOALAN CEPU MUTIARA UTK ANDA:

WAHAI SAUDARAKU GAARA, ADAKAH ANDA PASTI DAN YAKIN, YANG ORANG HINDU, KRISTIAN, YAHUDI DAN LAIN2 ITU MENGGUNAKAN AL QURAN SEMASA MELAKKAN UPACARA AGAMA MEREKA?

JIKA TIDAK MENGAPA "MEREKA" ITU BOLEH MENYAMAKAN APA2 SAHAJA YG DILAKUKAN OLEH ORANG MUSLIM ITU DENGAN ORANG2 KAFIR? BOLEHKAH ANDA TERANGKAN, SAYA MUSYKIL NI WAHAI SAUDARAKU JUANG?

ITU SAHAJA BUAT SEMENTARA WAKTU... AKAN BERSAMBUNG DENGAN KEMUSYKILAN YG LAIN-LAIN.
Wink Wink Wink
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 6:00 pm

gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ulamak ugama dengan Allah, sudah tentu Allah itu Kuat. Apatah lagi syurga dan neraka itu milik Allah. Wink


KENA LA IKUT TURUTAN...

ALLAH DULU DAN ULAMAK DAN BARU PUAK AKAI......... Laughing
Salam,

Itu saudara punya pilihan. Kalau saya, saya utamakan Allah dahulu, kemudian yang terbaik di antara manusia, kerana Allah yang ciptakan syurga dan neraka, dan semua yang terbaik itu datangnya daripada Allah, bukannya daripada ulamak saudara mahupun saudara.

Orang-orang nasrani pun utamakan ulamak ugama mereka daripada Rasulullah. Kalau saudara nak tiru perangai yang sama, itu hak saudara. Wink
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 6:03 pm

gaara wrote:
Salam....


Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal-amal yang soleh - ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka. ( 47:12 )


APAKAH INI TIDAK TERMASUK JUGA SAINTIS PUJAAN GOLONGAN TERTENTU YANG HIDUP MEWAH DAN MENINDAS UMAT ISLAM DI DUNIA INI
Salam,

Ayat di atas tidak menspesifikkan mana-mana golongan manusia. Yang pentingnya, sesiapa jua yang buat amalan-amalan kebaikan, Allah balas dengan syurga. Itu janjiNya. Takkanlah kita nak pandai-pandai pertikaikan janji Tuhan kan?

Jadi tak layak kita menafikan hak-hak manusia nak masuk syurga mengikut apa yang Allah janjikan. Saudara bukannya sekutu Allah untuk saya percayai membuta-tuli (melainkan mana-mana yang selari dengan Al Quran). Wink
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 6:05 pm

gaara wrote:

HEHEHEHEHE.....


NAMPAKNYA ADA YANG DA TERMAKAN CILI RUPANYA... geek


PERSOALAN REMEH TEMEH NI AKAN DI JAWAB BILA ADA MOOD NANTI2... study
Salam,

Laa, takkanlah bila kita patahkan sesuatu hujah, itu bermaksud kita termakan cili. Bila Rasulullah patahkan hujah orang kafir terdahulu yang mengadakan konsep anak Tuhan, takkan itu bermakna Rasulullah termakan cili.

Tugas kita hanyalah nak patahkan pendusta-pendustaan seperti mana Rasulullah mematahkan hujah-hujah orang musyrik terdahulu. Itu sahaja. Takkan saudara terasa bila hujah-hujah saudara dipatahkan dengan mudah? Wink
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 6:11 pm

masterpiece7070 wrote:
gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ulamak ugama dengan Allah, sudah tentu Allah itu Kuat. Apatah lagi syurga dan neraka itu milik Allah. Wink


KENA LA IKUT TURUTAN...

ALLAH DULU DAN ULAMAK DAN BARU PUAK AKAI......... Laughing

SUKA DENGAN JAWAPAN ANDA INI DAN SAYA ADA SOALAN CEPU MUTIARA UTK ANDA:

WAHAI SAUDARAKU GAARA, ADAKAH ANDA PASTI DAN YAKIN, YANG ORANG HINDU, KRISTIAN, YAHUDI DAN LAIN2 ITU MENGGUNAKAN AL QURAN SEMASA MELAKKAN UPACARA AGAMA MEREKA?

JIKA TIDAK MENGAPA "MEREKA" ITU BOLEH MENYAMAKAN APA2 SAHAJA YG DILAKUKAN OLEH ORANG MUSLIM ITU DENGAN ORANG2 KAFIR? BOLEHKAH ANDA TERANGKAN, SAYA MUSYKIL NI WAHAI SAUDARAKU JUANG?

ITU SAHAJA BUAT SEMENTARA WAKTU... AKAN BERSAMBUNG DENGAN KEMUSYKILAN YG LAIN-LAIN.
Wink Wink Wink
Salam,

Orang Kristian menggunakan Bible yang mengandungi Taurat dan Injil untuk upacara ugama mereka dan untuk membenarkan konsep anak Tuhan itu. Takkanlah disebabkan sekejap mereka taat pada Kitab Allah, dan sekejap mereka taat pada gospel-gospel, maka semua amalan mereka benar-benar daripada Allah?

Begitulah juga dengan keadaan umat Islam hari ini. Takkanlah disebabkan sekejap mereka ikut Al Quran, sekejap mereka ikut riwayat si polan, terus kita percaya semua amalan itu benar-benar daripada Al Quran, sedangkan mereka gagal mengemukakan ayat-ayat Al Quran dan terpaksa menterjemahkan Al Quran dengan penuh perkataan dalam kurungan untuk menunjukkan kononnya amalan itu ditetapkan dalam Al Quran?

Tidak semua orang mudah ditipu seperti mana Rasulullah tidak mudah ditipu oleh orang-orang Nasrani yang mencampurkan benar dan dusta. Wink
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 6:38 pm

SALAM SAUDARAKU GAARA,

MAAF GAARA, RUPANYA ADA INSAN LAIN YG TOLONG JAWABKAN UTK ANDA TAPI BERTAMBAH2 MUSYKIL DIBUATNYA....


Quote :
Orang Kristian menggunakan Bible yang mengandungi Taurat dan Injil untuk upacara ugama mereka dan untuk membenarkan konsep anak Tuhan itu. Takkanlah disebabkan sekejap mereka taat pada Kitab Allah, dan sekejap mereka taat pada gospel-gospel, maka semua amalan mereka benar-benar daripada Allah?

ADAKAH TUAN GAARA INI ORANG ISLAM YANG MENGGUNAKAN BIBLE DAN GOSPEL2? Wink Wink Wink

Quote :
Begitulah juga dengan keadaan umat Islam hari ini. Takkanlah disebabkan sekejap mereka ikut Al Quran, sekejap mereka ikut riwayat si polan, terus kita percaya semua amalan itu benar-benar daripada Al Quran, sedangkan mereka gagal mengemukakan ayat-ayat Al Quran dan terpaksa menterjemahkan Al Quran dengan penuh perkataan dalam kurungan untuk menunjukkan kononnya amalan itu ditetapkan dalam Al Quran?

ADAKAH ANDA PERCAYA DENGAN AL QURAN TUAN GAARA? TAK PE SAYA JAWABKAN LA... YA, SAYA PERCAYA, SAYA AKUI, SAYA TAAT DAN TIADA KOMPROMI LG. Smile Smile Smile

ADAKAH ANDA MENGIKUT RIWAYAT SIPOLAN? YG NI TUAN GAARA JAWAB LA YA. SAYA PUNYA JAWAPAN PLAK, YA INSYAALLAH SAYA AKAN IKUT DAN PERCAYA JIKA TIDAK BERTENTANGAN DENGAN AL QURAN DAN SUNNAH RASULULLAH.


Quote :
Tidak semua orang mudah ditipu seperti mana Rasulullah tidak mudah ditipu oleh orang-orang Nasrani yang mencampurkan benar dan dusta.

YANG NI SAYA MEMBENARKAN KATA2 ANDA. MEMANG DIAKUI 100% Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 6:49 pm

masterpiece7070 wrote:
SALAM SAUDARAKU GAARA,

MAAF GAARA, RUPANYA ADA INSAN LAIN YG TOLONG JAWABKAN UTK ANDA TAPI BERTAMBAH2 MUSYKIL DIBUATNYA....
Salam,

Saya tidak tolong menjawab untuk garaa, tetapi sebab saudara sendiri bertanya.

Quote :
JIKA TIDAK MENGAPA "MEREKA" ITU BOLEH MENYAMAKAN APA2 SAHAJA YG DILAKUKAN OLEH ORANG MUSLIM ITU DENGAN ORANG2 KAFIR? BOLEHKAH ANDA TERANGKAN, SAYA MUSYKIL NI WAHAI SAUDARAKU JUANG?
Apalah, sendiri bertanya sendiri tak ingat. Makin mengarut hujah mereka sejak gagal membawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti. Wink
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 6:58 pm

Quote :
Saya tidak tolong menjawab untuk garaa, tetapi sebab saudara sendiri bertanya.

TERASA RUPANYA. No No No

Quote :
Apalah, sendiri bertanya sendiri tak ingat. Makin mengarut hujah mereka sejak gagal membawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti.

TYPPO LA... MAAF YA BUKAN ANDA SEBENARNYA... YG ITU BUKAN HUJAH LA JUANG, SEKADAR PERTANYAAN SAYA KEPADA SAUDARA GAARA JE. OKAY... Wink Wink Wink

P.S - JANGAN LA TERASA JIKA TIDAK MAKAN CILI YA
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 7:13 pm

Salam gaara,
Saya juga sependapat dengan anda dan masterpeace. Isteri yang beriman sepatutnya memilih samada mahu mengekalkan iman nya atau mendapat murka Allah dengan kekal bersama suami yang murtad. Tidak beriman seseorang itu sehingga dia mencintai Allah dan Rasul lebih dari yang lain. Akad akan rosak dengan murtadnya suami. Dengan itu pertalian suami itu terputus dan persetubuhan antara keduanya akan terhalang. Hukum Allah bukan boleh dipermainkan. Sebagai orang yang beriman dan berilmu sepatutnya tidak tunduk kepada kejahilan suami. Dikuatiri isteri yang lemah dan kerana sayangkan suami, tersalah memilih untuk terus bersama suami yang jelas murtad. Jangan sampai Allah memalingkan hati si isteri agar redha dengan suami yang murtad dan hanyut bersama. Kalau isteri sudah tahu suami murtad dan sayangkan suaminya hendaklah dia menuntut fasakh, bukan terus bersama suami. Kalau dia terus bersama suami, ianya tidak akan menyedarkan suaminya. Jika peluang yang diberikan pada suami untuk kembali sudah terlalu lama dan hingga hari ini tidak nampak tanda suami akan kembali pada Islam. Isteri hendaklah memberi kata dua pada suaminya memilih untuk kembali kepada Islam atau mereka tidak lagi sebagai suami isteri.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 7:50 pm

masterpiece7070 wrote:
gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ulamak ugama dengan Allah, sudah tentu Allah itu Kuat. Apatah lagi syurga dan neraka itu milik Allah. Wink


KENA LA IKUT TURUTAN...

ALLAH DULU DAN ULAMAK DAN BARU PUAK AKAI......... Laughing

SUKA DENGAN JAWAPAN ANDA INI DAN SAYA ADA SOALAN CEPU MUTIARA UTK ANDA:

WAHAI SAUDARAKU GAARA, ADAKAH ANDA PASTI DAN YAKIN, YANG ORANG HINDU, KRISTIAN, YAHUDI DAN LAIN2 ITU MENGGUNAKAN AL QURAN SEMASA MELAKKAN UPACARA AGAMA MEREKA?

JIKA TIDAK MENGAPA "MEREKA" ITU BOLEH MENYAMAKAN APA2 SAHAJA YG DILAKUKAN OLEH ORANG MUSLIM ITU DENGAN ORANG2 KAFIR? BOLEHKAH ANDA TERANGKAN, SAYA MUSYKIL NI WAHAI SAUDARAKU JUANG?

ITU SAHAJA BUAT SEMENTARA WAKTU... AKAN BERSAMBUNG DENGAN KEMUSYKILAN YG LAIN-LAIN.
Wink Wink Wink


Salam saudara masterpiece7070.....


Quote :
WAHAI SAUDARAKU GAARA, ADAKAH ANDA PASTI DAN YAKIN, YANG ORANG HINDU, KRISTIAN, YAHUDI DAN LAIN2 ITU MENGGUNAKAN AL QURAN SEMASA MELAKKAN UPACARA AGAMA MEREKA?


jawapan: tidak sama sekali.....

semua acara agama mereka adalah berpandukan pelbagai versi bible...


Quote :
JIKA TIDAK MENGAPA "MEREKA" ITU BOLEH MENYAMAKAN APA2 SAHAJA YG DILAKUKAN OLEH ORANG MUSLIM ITU DENGAN ORANG2 KAFIR? BOLEHKAH ANDA TERANGKAN, SAYA MUSYKIL NI WAHAI SAUDARAKU JUANG?



ini adalah sebahagian dari pengaruh dari orientalis barat yang tujuanya hanya satu iaitu menyesatkan orang....


tapi yang malangnya kini ilmu sesat dari orientalis telah diturunkan kepada ramai "orang2 islam".......
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 8:33 pm

gaara wrote:
masterpiece7070 wrote:
gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ulamak ugama dengan Allah, sudah tentu Allah itu Kuat. Apatah lagi syurga dan neraka itu milik Allah. Wink


KENA LA IKUT TURUTAN...

ALLAH DULU DAN ULAMAK DAN BARU PUAK AKAI......... Laughing

SUKA DENGAN JAWAPAN ANDA INI DAN SAYA ADA SOALAN CEPU MUTIARA UTK ANDA:

WAHAI SAUDARAKU GAARA, ADAKAH ANDA PASTI DAN YAKIN, YANG ORANG HINDU, KRISTIAN, YAHUDI DAN LAIN2 ITU MENGGUNAKAN AL QURAN SEMASA MELAKKAN UPACARA AGAMA MEREKA?

JIKA TIDAK MENGAPA "MEREKA" ITU BOLEH MENYAMAKAN APA2 SAHAJA YG DILAKUKAN OLEH ORANG MUSLIM ITU DENGAN ORANG2 KAFIR? BOLEHKAH ANDA TERANGKAN, SAYA MUSYKIL NI WAHAI SAUDARAKU JUANG?

ITU SAHAJA BUAT SEMENTARA WAKTU... AKAN BERSAMBUNG DENGAN KEMUSYKILAN YG LAIN-LAIN.
Wink Wink Wink


Salam saudara masterpiece7070.....


Quote :
WAHAI SAUDARAKU GAARA, ADAKAH ANDA PASTI DAN YAKIN, YANG ORANG HINDU, KRISTIAN, YAHUDI DAN LAIN2 ITU MENGGUNAKAN AL QURAN SEMASA MELAKKAN UPACARA AGAMA MEREKA?


jawapan: tidak sama sekali.....

semua acara agama mereka adalah berpandukan pelbagai versi bible...


Quote :
JIKA TIDAK MENGAPA "MEREKA" ITU BOLEH MENYAMAKAN APA2 SAHAJA YG DILAKUKAN OLEH ORANG MUSLIM ITU DENGAN ORANG2 KAFIR? BOLEHKAH ANDA TERANGKAN, SAYA MUSYKIL NI WAHAI SAUDARAKU JUANG?



ini adalah sebahagian dari pengaruh dari orientalis barat yang tujuanya hanya satu iaitu menyesatkan orang....


tapi yang malangnya kini ilmu sesat dari orientalis telah diturunkan kepada ramai "orang2 islam".......

E'EH MACAMMANA LEBIH KURANG SAMA DENGAN PENDAPAT SAYA LA. KITA MACAM SEHATI SEJIWA JERK... NGEH3
Wink Wink Wink
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 8:55 pm

Juang wrote:
gaara wrote:
Salam....


Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal-amal yang soleh - ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka. ( 47:12 )


APAKAH INI TIDAK TERMASUK JUGA SAINTIS PUJAAN GOLONGAN TERTENTU YANG HIDUP MEWAH DAN MENINDAS UMAT ISLAM DI DUNIA INI
Salam,

Ayat di atas tidak menspesifikkan mana-mana golongan manusia. Yang pentingnya, sesiapa jua yang buat amalan-amalan kebaikan, Allah balas dengan syurga. Itu janjiNya. Takkanlah kita nak pandai-pandai pertikaikan janji Tuhan kan?

Jadi tak layak kita menafikan hak-hak manusia nak masuk syurga mengikut apa yang Allah janjikan. Saudara bukannya sekutu Allah untuk saya percayai membuta-tuli (melainkan mana-mana yang selari dengan Al Quran). Wink


ISHK.... ISHK..... ISHK.... ISHK......

ORANG2 KAFIR TU GOLONGAN MANA?

.......... dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir. ( 5:44 )


FAHAM BAIK2 YANG DI BOLD ITU....

APAKAH MAKSUDNYA KE???

DAN MEREKA INI LAH ORANG KAFIR TERSEBUT....

BETUI KE SAUDARA JUANG PERCAYA KEPADA AL-QURAN SAHAJA SEDANGKAN AYAT SEMUDAH INI PUN TAK JUMPA DAN TIDAK DIAMALKAN... geek
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 9:14 pm

Salam....

Sesungguhnya orang-orang yang telah berbalik kepada keingkaran mereka sesudah terang nyata kepada mereka kebenaran petunjuk (yang dikemukakan kepadanya), Syaitanlah yang memperdayakan mereka (berlaku demikian), serta memanjangkan angan-angan mereka.


Berlakunya yang demikian ialah: kerana mereka berkata kepada orang-orang yang tidak menyukai perkara yang diturunkan oleh Allah: "Kami akan patuh kepada kamu pada setengah perkara (yang berhubung dengan menentang Muhammad dan pengikutnya) itu"; sedang Allah mengetahui segala (perkataan dan perbuatan) yang mereka sembunyikan. ( 47:25-26 )


AAAAAIIIIIKKKKKKKK.............

MACAM PERNAH DENGAR JE NAK TOLAK SEPARUH DAN NAK TERIMA SEPARUH..... geek

SYAITAN RUPANYA DI BELAKANG SEMUA NIE....
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Sun Oct 24, 2010 10:27 pm

Sebagai mana orang-orang beriman, jangan mengambil orang kafir sebagai pemimpin, begitu juga isteri beriman jangan mengambil suaminya yang kafir sebagai pemimpin rumahtangganya. Hakikatnya perkahwinan itu terbatal dengan sendirinya bila suaminya menjadi kafir. Janganlah kita yang diberi ilmu tentangnya pula tunduk pada orang yang jahil kerana kita lebih mengikut nafsu dari peraturan Allah.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: RENUNG RENUNG KAN LAH...........   Today at 8:10 am

Back to top Go down
 
RENUNG RENUNG KAN LAH...........
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: