HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Islam itu satu cara hidup

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Islam itu satu cara hidup   Fri Jul 23, 2010 4:33 pm

Salam,

Islam adalah satu cara hidup yang dianjurkan Tuhan. Apabila seseorang itu mengikut cara hidup islam, dia akan berada di landasan yang selamat sama ada dalam kehidupan dunia mahu pun akhirat. Ini kerana cara hidup Islam menekannya kepatuhan kepada hukum ciptaan Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Jul 30, 2010 12:07 pm

Admin wrote:
Salam,

Islam adalah satu cara hidup yang dianjurkan Tuhan. Apabila seseorang itu mengikut cara hidup islam, dia akan berada di landasan yang selamat sama ada dalam kehidupan dunia mahu pun akhirat. Ini kerana cara hidup Islam menekannya kepatuhan kepada hukum ciptaan Tuhan.

salam

semuapun islam kecuali yg sombong .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Jul 30, 2010 12:17 pm

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Islam adalah satu cara hidup yang dianjurkan Tuhan. Apabila seseorang itu mengikut cara hidup islam, dia akan berada di landasan yang selamat sama ada dalam kehidupan dunia mahu pun akhirat. Ini kerana cara hidup Islam menekannya kepatuhan kepada hukum ciptaan Tuhan.

salam

semuapun islam kecuali yg sombong .

Salam,

Boleh tuan othman jelaskan kenyataan tuan itu?

Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Jul 30, 2010 12:48 pm

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Islam adalah satu cara hidup yang dianjurkan Tuhan. Apabila seseorang itu mengikut cara hidup islam, dia akan berada di landasan yang selamat sama ada dalam kehidupan dunia mahu pun akhirat. Ini kerana cara hidup Islam menekannya kepatuhan kepada hukum ciptaan Tuhan.

salam

semuapun islam kecuali yg sombong .

Salam,

Boleh tuan othman jelaskan kenyataan tuan itu?

Terima kasih.

ya la orang yg tak ikut peraturan tu kira sombong la .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sat Jul 31, 2010 1:59 pm

Salam,

Yang tidak mahu mengambil Peringatan Tuhan, pastilah termasuk dalam orang-orang yang sombong.
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sat Jul 31, 2010 4:49 pm

Assalamualaina waalaibadillahissolihin,
Diriwayatkan dari Ibn 'Umar r.a: Rasulullah saw pernah bersabda bahawa Islam didasarkan pada lima prinsip berikut:
1. Bersaksi bahwa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan bersaksi bahwa Muhammad adalah Rasulullah saw.
2. Mendirikan Sembahyang.
3. Menunaikan Zakat.
4. Melaksanakan haji di tanah suci Makkah.
5. Puasa pada bulan Ramadhan.

Diriwayatkan dari Anas r.a: Rasulullah saw pernah bersabda; (maksudnya) '' Aku bersumpah dengan nama Dia yang mengenggam hidupku, tidak seorangpun di antara kamu dikatakan beriman sebelumdia mencintai diriku melebihi ayahnya, anak-anaknya dan seleuruh manusia.''






Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sat Jul 31, 2010 5:36 pm

Salam,

Ironinya, untuk bercara hidup Islam seperti Nabi Ibrahim, tidak pula Nabi Muhammad menggunakan riwayat-riwayat sahabat Nabi Ibrahim sebagai penjelasan. Nabi tetap gunakan Al Quran yang menceritakan bagaimana cara hidup Islam Nabi Ibrahim yang tidak mengikut kaumnya yang sembah binaan manusia.

Namun sedikit sekali manusia menyedari.
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sat Jul 31, 2010 11:51 pm

Bercakap tentang sejarah Nabi Ibrahim. Kita tidak tahu cara atau kaedah penyampaian agama dari zaman yang lebih kuno berbanding dengan zaman Nabi Muhammad. Zaman Nabi Muhammad orang Islam kebanyakan nya sudah tahu menulis dan membaca. Zaman Nabi Ibrahim adalah terlalu lama. Sedangkan Zaman Nabi Musa dan Isa yang terkemudian juga sudah menjadi kesukaran bagi mereka mengumpulkan kitab mereka sendiri. kebanyakkan ajaran mereka diturunkan melalui pengajaran lisan. Taurat dan injil mereka tidak dibukukan macam al quran kita hari ini. Taurat yang mereka panggil perjanjian lama dan Injil pula perjanjian baru dalam bentuk 'tulisan-tulisan suci'. Tulisan-tulisan suci ini ada banyak dan ada yang shahih, daif, palsu, ditambah dan ditukar. Kumpulan yang shahih dipanggil Kanon dan yang diragui dipanggil Apocrypha. Pada awalnya Nasrani dan Yahudi adalah bersatu dalam perjanjian baru dan perjanjian lama sehingga berlakunya pemisahan gereja dan lahirlah agama kristian (bermaksud Nabi Isa dalam bahasa yunani) Nasrani pula diambil dari Nama tempat di Israil, iaitu Nazaret (tempat Nabi Isa dibesarkan). Dan orang kristian diusir keluar dari Jerusalem. Hingga abad ke 15 gereja masih bertelagah dalam menentukan Kanon yang sebenar yang menjadi asas bible yang ada sekarang, sedangkan al quran telah pun lengkap dan kekal sejak kurun 7. Sedangkan Hadis telah dibukukan dan kekal sejak kurun ke 9 sebelum itu hadis dihafal sebagaimana mereka hafal al quran. Jadi kita dapati tak setanding langsung kalau kita nak bandingkan Bible yang ada sekarang dengan hatta kitab hadis sekalipun, apa lagi kalau nak dibandingkan dengan Al Quran. Kerana kekurangan mereka inilah maka salah satu cara mereka ialah memisahkan orang Islam dari al Quran. Menanamkan fahaman tidak perlu belajar Al Quran dan mentafsirkan al Quran secara menyeleweng. Sudah tentu sukar bagi mereka nak menghapuskan al Quran sebagai mana mereka membakar Taurat dahulu.

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sun Aug 01, 2010 1:59 am

Salam,

Ironinya, tulisan orang Mesir zaman Firaun pun boleh wujud lagi sampai ke hari ini, takkanlah kita nak kata orang terdahulu tidak sampaikan agama dalam bentuk tulisan?

Macam mana kisah Nabi Ibrahim boleh dibukukan dalam Al Quran tanpa perlu Nabi bersandarkan pada nama-nama sahabat Nabi Ibrahim walhal zaman Nabi Ibrahim sudah terlalu jauh? Kalau ikutkan, lagi-lagilah Nabi Muhammad kena cari riwayat-riwayat sahabat-sahabat Nabi Ibrahim untuk tahu bagaimana cara Nabi Ibrahim menjadi seorang Islam sebab jarak zaman baginda dengan Nabi Ibrahim sudah terlalu jauh. Jadi apa ke halnya kita kena pakai riwayat sahabat Nabi Muhammad sedangkan zaman kita dengan baginda bukannya jauh lagi berbanding dengan zaman Nabi Ibrahim?

Malah untuk menceritakan kisah Nabi Adam pun Nabi Muhammad tidak perlu bersandarkan riwayat-riwayat atas nama anak Nabi Adam. Nampak tak betapa yakinnya Nabi Muhammad bergantung kepada keupayaan dirinya sendiri.

Kenapa sifat yakin pada diri sendiri itu tiada dalam diri umat Islam hari ini walhal mereka kata mereka ikut Nabi? Itu yang kita hairan melihatnya.

Sesuatu yang benar, kalau buku yang mencatatkannya dibakar sekali pun, kebenaran itu tetap wujud. Contohnya jika buku matematik seluruh dunia dibakar sekali pun, kebenaran hukum 1+1=2 tetap dibuktikan oleh jari-jemari manusia itu sendiri.

Mana logik kebenaran dapat dibakar sebab bukti-buktinya ada di serata alam ini. Tetapi ramai manusia tidak menyedari hakikat tersebut.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sun Aug 01, 2010 2:16 am

Quote :
Malah untuk menceritakan kisah Nabi Adam pun Nabi Muhammad tidak perlu
bersandarkan riwayat-riwayat atas nama anak Nabi Adam. Nampak tak
betapa yakinnya Nabi Muhammad bergantung kepada keupayaan dirinya
sendiri.




Dan apabila datang kepada mereka sesuatu keterangan, mereka berkata:
"Kami tidak akan beriman sehingga kami juga diberi (wahyu)
sama seperti yang telah diberikan kepada pesuruh-pesuruh Allah". Allah
lebih mengetahui di mana (dan kepada siapakah yang sepatutnya) Ia
berikan jawatan Rasul (dan wahyu) yang
diberikanNya itu. Orang-orang yang melakukan perbuatan yang salah itu
akan ditimpa kehinaan di sisi Allah, dan azab seksa yang amat berat,
disebabkan perbuatan tipu daya yang mereka lakukan.
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sun Aug 01, 2010 2:35 am

Nabi yang menerima Islam terus dari Allah untuk disampaikan kepada umatnya. Kita tidak menerimanya terus sebaliknya perlu pada utusan Allah. Sebab kita mengikut syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad. Sebelum Nabi dilantik menjadi Rasul baginda beribadat mengikut syariat Nabi Ibrahim. Iaitu sembahyang 2 rakaat pagi dan petang. Sedangkan jarak antara Nabi SAW dan Nabi Ibrahim adalah lebih jauh. Mengapa kita kata orang Islam tidak tahu yang Nabi sembahyang 5 waktu kerana zaman kita tidaklah terlalu jauh dan zaman yang manusia sudah pandai menurun ilmu dengan pena dan kitab.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sun Aug 01, 2010 2:52 am

salam

bilakah dua sifat bersatu .
bila siang bersatu dgn malam , tidakkah kita berfikir tandanya
bila pagi masuk tengahari
bila tengahari masuk petang
bila petang masuk senja
bila senja masuk malam
bila malam masuk pagi

ini lah masa lupa jadi sedar , jahat jadi baik .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sun Aug 01, 2010 4:09 am

Salam,

Tidak pula ada ketetapan Allah disebutkan dalam Al Quran, "tanpa riwayat si polan bin si polan, seseorang manusia tidak akan dapat Islam terus daripada Allah". Habis tu bagaimana dengan nasib orang buta dan pekak yang tidak pernah mendengar riwayat si polan bin si polan? Takkanlah mereka tak merasai Islam langsung? Begitu juga, takkanlah manusia yang tidak pernah sampai kitab-kitab riwayat si polan bin si polan itu tidak dapat Islam terus daripada Allah? Tak logik betul ketetapan yang mereka ada-adakan.

Tiada pula Al Quran mengatakan Nabi Muhammad bersolat 2 rakaat 2 kali sehari (macam Nabi Ibrahim) sebelum jadi Nabi. Kalau ikut riwayat hadis Nabi tawar menawar pasal bilangan solat, kononnya Nabi Musa sudah mencuba suruhan solat 50 kali kepada bani Israel. Bermakna, Nabi Musa melakukan solat 50 kali sehari.

Jika Nabi Musa lagi terkemudian daripada Nabi Ibrahim, secara logiknya pasti suruhan solat 50 kali sehari itulah yang dilakukan oleh Nabi Muhammad kerana jarak zaman Nabi Musa lebih dekat daripada zaman Nabi Ibrahim.

Begitulah bercanggah-canggahnya kalau ikut cerita riwayat. Jadi tak logik. Patutlah dalam Al Quran tiada perintah Allah mahupun nasihat nabi agar kita ikut cerita riwayat si polan bin si polan. Bercelaru hidup jadinya.

Lebih baik kita berpegang pada Al Quran yang tidak bercanggahan itu.

4:82. Apa, tidakkah mereka merenungkan al-Qur'an? Jika ia daripada selain Allah, tentu mereka mendapati di dalamnya banyak pertentangan.

Ironinya, Kitab yang tidak terdapat pertentangan itu mereka buatkan lagu-laguan. Kitab riwayat yang bercanggah-canggah ceritanya tidak pula mereka buat lagu? Nampak sangat hati mereka jauh daripada Peringatan Allah.

Kesian pada Nabi yang penat lelah sampaikan Al Quran, sampai kena kutuk dan dicaci kaum sendiri, alih-alih sampai ke umat hari ini, Al Quran jadi lagu-laguan sahaja.

Dunia...dunia...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sun Aug 01, 2010 5:13 am

Salam,

Jika Nabi Musa buat solat 50 kali sehari (berdasarkan riwayat hadis tawar-menawar), dan jarak Nabi Muhammad dengan Nabi Musa lebih dekat daripada Nabi Ibrahim dan Taurat masih wujud pada waktu itu (sebab wujudnya ahli kitab yang benar ketika zaman Nabi Muhammad), sepatutnya tanpa naik ke langit pun Nabi Muhammad boleh tahu perihal solat 50 kali daripada Taurat (jika ada) seperti mana baginda boleh mengetahui ajaran-ajaran Taurat yang lain tanpa perlu naik ke langit pun?

Apatah lagi dalam Al Quran mengatakan Allah itu dekat malah lebih dekat dariapda urat jantung manusia. Maknanya tanpa Nabi naik ke langit pun Allah itu dekat dengan Nabi dan senang-senang sahaja nak perintahkan bilangan solat harian.

Dalam cerita tahyul sesetengah kaum, kononnya Tuhan itu duduk di kayangan (atas langit). Tak sangka dalam kepercayaan umat Islam hari ini pun ada pengaruh tahyul begitu (Allah duduk atas langit) walhal terang-terang Al Quran kata Allah itu dekat.

50:16. Sesungguhnya Kami mencipta manusia; dan Kami mengetahui apa yang jiwanya membisikkan kepadanya, dan Kami lebih dekat dengannya daripada pembuluh-pembuluh leher.

Oleh kerana Allah itu lebih dekat daripada urat-urat darah mereka, macam mana gamaknya para pendusta itu nak menipu Allah ya?

Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Sun Aug 01, 2010 5:11 pm

Banyak sungguh ayat dalam al Quran yang menyuruh kita mentaati Allah dan Rasul. Sanad hadis itu adalah utk mengetahui siapa yang mendengarnya dari Nabi. Ia lebih menyakinkan dari perkataan saja tetapi tak tahu siapa yang mendengarnya. Ini adalah cara yang paling logik dan selamat dalam membuat rujukkan ilmu. Hinggakan Barat juga meniru cara ini dalam penulisan ilmiah mereka. Mereka yang menolak ilmu dan perintah dari nabi lah yang tidak mengikut ayat Al Quran. Bila seseorang itu menyebut dia mendengar sesuatu dari Nabi, kita tidak boleh mengatakan ianya dusta, boleh jadi ia benar, mendustakan sesuatu dari Nabi, menjadikan kita kafir. Jadi orang-orang berilmu telah membuat tapisan dan hanya yang sahih sahaja diambil sebagai hukum dan yang kurang darjatnya boleh diambil sebagai pengajaran. Walaupun tanpa hadis, ibadat-ibadat yang khusus seperti sembahyang, puasa dan haji, telah diturunkan secara amali dari generasi ke generasi yang kita tidak boleh menolaknya kecuali kita menolak agama itu sendiri. Seperti kita diajar sembahyang dan puasa ketika kanak-kanak ada kah kita diberitahu tentang hadis? Tidak, amalan yang didapati terus dari Rasulullah saw diajarkan terus dan disebarkan kepada semua orang Islam, dan diajarkan pula pada anak cucu. Ulama menjadikannya dalam bentuk kitab untuk menjamin ilmu dalam setiap amalan itu bertepatan dengan amalan Nabi saw. Kerana secara lisan sahaja mungkin orang akan lupa. Sebab itu ilmu perlu dicari dengan berlajar. Itu adalah sunnatullah.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Tue Aug 03, 2010 7:15 pm

Salam,

Memang benar kita disuruh taat kepada Allah dan Rasul. Bila Allah kata Al Quran bukan syair (bahan nyanyian) dan Rasul pun tak layak melakukan sedemikian, kenapa kita tak taat untuk tidak melakukan sedemikian?

Ayat sebegitu senang pun mereka gagal nak taat, macam manalah kita nak percaya mereka boleh taat pada ayat-ayat Allah yang lain?

Kalau hukum 1+1=2 pun sudah gagal, macam mana kita nak percaya orang itu boleh lakukan hukum darab dan bahagi dengan betul?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Tue Aug 03, 2010 10:41 pm

salam

syair tu bukan nyayian tapi karangan manusia . selalunya penuh simbolik kata2 dia dan sukar utk di mengertikan . samada di baca atau di lagukan ia tetap bernama syair .

quran yg di lagukan tu bukan nyanyian dan bukan lagu pun . bertaranum utk menjaga keaslian al quran .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Tue Aug 03, 2010 10:45 pm

Salam,

Apa pun alasan mereka, yang nyata tercatat dalam Al Quran, ia diturunkan sebagai Peringatan dan bermanfaat kepada orang-orang yang percaya.

Keaslian buku sains pun bukannya kerana dilagu-lagukan, tetapi bila ajaran sains itu bila dipraktikkan, ia memberi jawapan yang benar.

Keaslian buku panduan lalulintas pun bukannya kerana dilagu-lagukan, tetapi peringatan yang ada dalam buku itu benar-benar terbukti menyelamatkan diri daripada kemalangan jalanraya.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Tue Aug 03, 2010 11:12 pm

Salam,

Sudah jelas Tuhan kata syair itu tidak layak untuk Al-Quran, tetapi itulah yang mereka dok buat sana sini.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Wed Aug 04, 2010 10:10 pm

Salam,

Malah Rasulullah pun tak pernah suruh bani Isreal pada waktu itu melagu-lagukan Taurat atau Injil dalam bahasa asalnya atas alasan menjaga keasliannya.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Thu Aug 05, 2010 4:55 pm

othman wrote:
salam

syair tu bukan nyayian tapi karangan manusia . selalunya penuh simbolik kata2 dia dan sukar utk di mengertikan . samada di baca atau di lagukan ia tetap bernama syair .

quran yg di lagukan tu bukan nyanyian dan bukan lagu pun . bertaranum utk menjaga keaslian al quran .

sy setuju dgn saudara othman nie...

apa yg dikatakan nyanyian dalm Alquran itu sebenarnya adalh taranum....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Thu Aug 05, 2010 4:57 pm

dan ini sejajar dgn jiwa manusia skarang yg dkt dgn nyanyian skarng...

baik kita nyannyikan Al-quran ( bertaranum ) drpd dengr lagu2 seperti rock begitu yg melalaikan...
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Thu Aug 05, 2010 5:04 pm

gaara wrote:
dan ini sejajar dgn jiwa manusia skarang yg dkt dgn nyanyian skarng...

baik kita nyannyikan Al-quran ( bertaranum ) drpd dengr lagu2 seperti rock begitu yg melalaikan...

salam

dia orang ni kebanyakan tak berapa berjiwa sangat . belajar pun setakat 1+1 . sian jugak .lagu rock pun diaorang tak minat kot .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Thu Aug 05, 2010 5:50 pm

gaara wrote:
dan ini sejajar dgn jiwa manusia skarang yg dkt dgn nyanyian skarng...

baik kita nyannyikan Al-quran ( bertaranum ) drpd dengr lagu2 seperti rock begitu yg melalaikan...

Salam,

Sebab itu Allah tak ajar al-quran itu sebagai syair (nyanyian/ tarannum) kerana al-quran tak layak dibuat begitu.

Kalau ada orang buat juga al-quran itu nyanyian maknanya bukan Allah yang ajar tapi manusia yang menyimpang daripada petunjuk Allah lah yang ajar.

Allah kata al-quran itu tak layak dibuat nyanyian. tapi ada manusia ingkar kata layak buat begitu.

takkanlah kita nak ingkar kata-kata Allah dan percaya pula kepada kata-kata manusia yg ingkar itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Thu Aug 05, 2010 6:01 pm

othman wrote:
gaara wrote:
dan ini sejajar dgn jiwa manusia skarang yg dkt dgn nyanyian skarng...

baik kita nyannyikan Al-quran ( bertaranum ) drpd dengr lagu2 seperti rock begitu yg melalaikan...

salam

dia orang ni kebanyakan tak berapa berjiwa sangat . belajar pun setakat 1+1 . sian jugak .lagu rock pun diaorang tak minat kot .

Salam,

Kalau nak nyanyi apa sahaja selain al-quran, nyanyilah sampai puas. tiada yang larang.

cuma, kita harus mengambil peringatan bahawa al-quran kalau dibuat nyanyian memang tak layak dan Allah tak pernah ajar cara begitu.

kalau ada juga yang ajar nyanyian al-quran, maknanya itulah syaitan yang mewahyukan ucapan palsu yang indah2.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Today at 8:08 am

Back to top Go down
 
Islam itu satu cara hidup
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Cara Menentukan Awal Ramadhan
» kebiasaan orang kejawen: membakar dupa dan kemenyan di samping jenazah
» Jaringan Islam Liberal, SESAT? Gus Dur juga LIBERAL? dan Apa pandangan teman sekalian tentang islamlib???
» setelah Islam & Buddha, kini giliran Hindu jadi target Kristenisasi
» Islam VS Sabiin. Sebuah Cermin Sejarah.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: