HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Sat Jul 31, 2010 12:23 am

First topic message reminder :

Menjadikan al-Qur’an sebagai kamus bahasa Arab

Menjadikan kitab al-Qur’anul Karim sebagai satu-satunya kamus bahasa Arab. Kitab al-Qur’anul Karim tidak diturunkan oleh Allah Subhanahu waTa’ala kepada manusia untuk dijadikan sebuah kamus. Al-Qur’an boleh digunakan sebagai salah satu sumber rujukan bagi mengetahui dan memahami pengertian sesuatu perkataan Arab dan cara menggunakannya tetapi ia tidak boleh dimutlak sebagai sebagai satu-satunya kamus dan penjelas bahasa Arab. Ini kerana:

Al-Qur’an bukanlah kitab yang memperkenalkan bahasa Arab kepada masyarakat Arab 1400 tahun yang lalu. Ketika al-Qur’an mula diturunkan, masyarakat ketika itu sudah sedia mengetahui dan menguasai bahasa Arab. Jika benar al-Qur’an adalah satu-satunya kamus bahasa Arab, maka bagaimana mungkin masyarakat Arab ketika itu hendak memahami ayat-ayat al-Qur’an yang diturunkan ?

Memilih ayat yang secocok, mendiamkan ayat yang bertentangan.

Ragam seterusnya yang sangat masyhur di kalangan Golongan Anti Hadis adalah menghujahkan sebahagian ayat dan mendiamkan sebahagian lain. Ayat yang secocok dengan fahaman mereka dijadikan hujah manakala ayat yang tidak secocok dan bertentangan didiamkan. Terdapat banyak bukti dan contoh yang boleh dikemukakan...

Golongan Anti Hadis ini adalah mirip kepada tindakan kaum Yahudi dan Nasrani yang sering menyembunyikan ayat-ayat dalam kitab Taurat dan Injil masing-masing apabila ayat tersebut tidak secocok dengan kehendak mereka. Al-Qur’anul Karim telah beberapa kali menyinggung sikap seperti ini:

Maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain ?

Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. [al-Baqarah 2]

Dan orang-orang yang Kami berikan Kitab, mereka bersukacita dengan apa yang Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) dan di antara beberapa kumpulan dari orang-orang itu ada yang mengingkari sebahagiannya. [ar-Ra’d 13]

Samalah seperti Kami menurunkan (Kitab-kitab) kepada orang-orang yang membahagi-bahagi; (Iaitu) mereka yang menjadikan Al-Quran terbahagi kepada beberapa bahagian (lalu mereka percaya kepada sebahagian dan menolak sebahagian yang lain). [Hijr 15-91]

Jika Golongan Anti Hadis menyengajai perbuatan menghujahkan sebahagian ayat dan menyembunyikan sebahagian lain, maka mereka menepati sifat-sifat yang ditegur dan disinggung oleh ayat-ayat a-Qur’an di atas. Akan tetapi jika Golongan Anti Hadis tidak menyengajainya kerana tidak tahu atau terlepas pandang (overlook) maka dinasihatkan agar lebih berhati-hati di masa akan datang.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 12:54 am

tolokminda wrote:

Benar Juang. Bila Tuhan kata jangan ikut apabila kita tidak mempunyai pengetahuan, maksudnya jangan ikut apabila kita tidak menemui perkara berkenaan di dalam Al-Quran. Al-Quran adalah sumber rujukan mutlak yang perlu kita jadikan sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza. Jika sesuatu itu tidak ada di dalam Al-Quran janganlah pandai-pandai mengada-adakan pula.
Kalau kita fikirkan TM, manusia tidak akan tergamak nak mengada-adakan sesuatu yang Allah tidak tetapkan, melainkan kerana mereka nak bermegah-megahan kononnya dengan buat sesuatu amalan, mereka dilihat mulia atau dekat dengan Tuhan.

Itulah antara sifat-sifat yang ada dalam jiwa orang-orang yang memusuhi Al Quran. Al Quran mengajar kita melapangkan sesuatu perkara dalam hidup agar tidak diwujudkan golongan-golongan dalam cara hidup.

Kalau kita fikirkan, beruk-beruk pun tahu hidup tidak bergolongan kerana perbezaan amalan ritual, takkanlah manusia lagi hina daripada beruk-beruk itu?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 12:59 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:

Benar Juang. Bila Tuhan kata jangan ikut apabila kita tidak mempunyai pengetahuan, maksudnya jangan ikut apabila kita tidak menemui perkara berkenaan di dalam Al-Quran. Al-Quran adalah sumber rujukan mutlak yang perlu kita jadikan sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza. Jika sesuatu itu tidak ada di dalam Al-Quran janganlah pandai-pandai mengada-adakan pula.
Kalau kita fikirkan TM, manusia tidak akan tergamak nak mengada-adakan sesuatu yang Allah tidak tetapkan, melainkan kerana mereka nak bermegah-megahan kononnya dengan buat sesuatu amalan, mereka dilihat mulia atau dekat dengan Tuhan.

Itulah antara sifat-sifat yang ada dalam jiwa orang-orang yang memusuhi Al Quran. Al Quran mengajar kita melapangkan sesuatu perkara dalam hidup agar tidak diwujudkan golongan-golongan dalam cara hidup.

Kalau kita fikirkan, beruk-beruk pun tahu hidup tidak bergolongan kerana perbezaan amalan ritual, takkanlah manusia lagi hina daripada beruk-beruk itu?

Sebenarnya cara hidup yang Tuhan tetapkan amat mudah tetapi indah. Ia akan mengambil masa yang panjang untuk menulis perkara ini.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 1:02 am

Salam...

sy kurang fhm kenapa tiga sekawan bermatian mempertahnkn saudra Rashad Khalifa yg meletakkn akalnya lbh tinggi dr wahyu...

sudh jelas apa yg diwahyu kn oleh ALLAH adalh berhukum dgn apa yg ALLAH turunkn... dan bukanya berhukum dgn kitab ALLaH seperti yg dinyatkan oleh beliau...

pertanyaan saudra othman ttg hukum mencuri mungkn telah disedari oleh 3 sekawn nie ttg selok beloknya dan mereka mungkn cuba megalihkn isu tersbt...

tp secara otomtk timbul satu lg ragam golongn anti hadis...

meletakkn akal lbh tinggi dr wahyu...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 1:06 am

Salam Gaara,

Siapa Rashad Khalifa? Magistrate? Lawyer? DO? Ahli muzik?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 1:16 am

salam..

utk pengetahun tolokminda, rashad khalifa dan beberapa forumer mempunyai beberapa persamaan..

letk akal lbh tinggi dr wahyu...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 1:16 am

gaara wrote:

pertanyaan saudra othman ttg hukum mencuri mungkn telah disedari oleh 3 sekawn nie ttg selok beloknya dan mereka mungkn cuba megalihkn isu tersbt...

tp secara otomtk timbul satu lg ragam golongn anti hadis...

meletakkn akal lbh tinggi dr wahyu...
Salam,

Bukannya Admin tak bagi buka topik baru pun. Kita suruh buka topik baru agar perbincangan dapat difokuskan pun mereka takut. Apalah.

Admin sini open-minded. Jangan risau.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 1:18 am

Salam

"Meletakkan akal lebih tinggi drp wahyu"?

Wahyu suruh guna akal (16:44). Bila kita guna akal, bukankah kita sudah meletakkan wahyu itu tinggi daripada akal?

Lainlah kata kita tak guna akal, itu menunjukkan kita meletakkan hawa nafsu kita lebih tinggi daripada wahyu yang suruh guna akal.

Apalah, logik macam itu mudah pun mereka gagal memikirkannya.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 1:24 am

Quote :
Secara harfiah/literal:

bima anzalAllah = dengan apa-apa yang Allah turunkan.

Terjemahan Rashad Khalifa: Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan Kitab Allah

Abdullah Yusuf Ali: by (the light of) what Allah hath revealed


Tafsir Ar-Rahman:dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya)

Terjemahan Rashad Khalifa tidak dapat dikatakan mendiamkan atau menyembunyikan maksud ayat.

Apa yang diturunkan oleh Allah tentu saja adalah Kitab Allah.

bukankah penjelasn ini akal lbh tinggi dr wahyu...

walaupun telah turun ayat yg jelas tp maksdnya sudh diubh untuk menghalalkn cr iaitu td berhukum dgn hadis...

apakah hukumnya klau kita tolak walau satu ayt dr Al-Quran...

ni kn plak mengubh maksudnya asalnya...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 1:26 am

gaara wrote:
salam..

utk pengetahun tolokminda, rashad khalifa dan beberapa forumer mempunyai beberapa persamaan..

letk akal lbh tinggi dr wahyu...

Salam Gaara,

Persamaan di sana-sini tidak boleh menjadi ukuran bahawa seseorang itu menjadi pengikut seseorang. Tuhan menjadikan manusia ini bebas. Orang yang benar-benar percaya kepada Al-Quran tidak akan meletakkan dirinya sebagai pengikut kepada mana-mana manusia. Dia akan mengkaji dan membuat kesimpulan sendiri. Orang yang benar-benar percaya kepada Al-Quran faham bahawa hanya Tuhan sajalah yang mampu memberi petunjuk. Ulama, imam, ustaz dan sebagainya tidak mempunyai sebarang keistimewaan untuk memberi petunjuk kepada orang lain.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 1:32 am

Salam,

Hairan ya, selama ini kita setuju bahawa 1+1=2, kita tidak pun dikatakan pengikut sesiapa. Tetapi bila kita menyetujui Al Quran yang kebenarannya mutlak, mulalah mereka kata ikut nama-nama tertentu.

Nampak tak betapa buruknya hati orang-orang yang anti-Quran itu?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 3:29 am

Salam...

kita sebenarnya adalh pengikut..

lainlah saudra x ingin menjdi pengikut nabi muhammad....


Last edited by gaara on Tue Aug 10, 2010 3:36 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 3:35 am

Salam Gaara,

Nabi mengikut Al-Quran. Jadi saya pun nak ikut Al-Quranlah. Kalau saya ikut riwayat hadis maknanya saya ikut orang lain selain Nabi. Sebab riwayat hadis disampaikan oleh orang lain. Nabi hanya diutuskan oleh Tuhan untuk menyampaikan Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 3:37 am

salam...

td kata xnk ikut org...

skrang kata ikut nabi...

nabi bkn org ke..
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Tue Aug 10, 2010 8:00 am

Salam Gaara,

Saya kata saya ikut Al-Quran yang disampaikan oleh Nabi. Saya tidak ikut sesuatu yang bukan disampaikan oleh Nabi dalam hal kepercayaan saya kepada Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 1:24 am

Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?

Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 1:36 am

gaara wrote:
Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?


Salam Gaara,

Nabi yang menerima wahyu secara terus pun Tuhan yang memberikannya penjelasan. Kita pun sama - Tuhanlah yang menjelaskan Al-Quran kepada kita. Itupun kalau kita berusahalah.

75:16 Janganlah kamu menggerakkan lidahmu secara tergesa-gesa.
75:17 Sesungguhnya Kamilah yang mengumpulkannya dan membacakannya.
75:18 Maka apabila Kami telah bacakan, maka ikutilah ia seadanya
75:19 Kemudian ke atas Kamilah yang akan menjelaskannya

Jadi tuan nak percaya Tuhan ke nak percaya pembawa kitab riwayat?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 1:39 am

gaara wrote:
Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?


salam

dia paham cara dia jer lepas tu syok sendiri .. bila tanya sikit pusing2 . pakai akai ok tapi biar la kalau di tanya ada akai nak jawab balik . baru namanya berforum .

kalau tak pandai bahasa arab tak payah lah pandai2 terjemah quran . tak tau bersilat tapi pakai baju silat . orang acah sikit lari . ini aku nasihat utk kita bukan utk orang lain . yg pandai tu lain la dia boleh karang macam2 .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 1:40 am

Salam saudra tolokminda..

masalhnya saudara ALLAH tdk menrunkn wahyu terus kpd saudara tolokminda atau gaara..

kita hanya dpt memahaminya dgn memahami kesimanbungn crita dr zaman nabi smpi skrang...

sedangkn ketika nabi ada pun perlu tuk nabi menjelaskn lg maksd ayt yg turun ni plak kita....
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 1:44 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?


Salam Gaara,

Nabi yang menerima wahyu secara terus pun Tuhan yang memberikannya penjelasan. Kita pun sama - Tuhanlah yang menjelaskan Al-Quran kepada kita. Itupun kalau kita berusahalah.

75:16 Janganlah kamu menggerakkan lidahmu secara tergesa-gesa.
75:17 Sesungguhnya Kamilah yang mengumpulkannya dan membacakannya.
75:18 Maka apabila Kami telah bacakan, maka ikutilah ia seadanya
75:19 Kemudian ke atas Kamilah yang akan menjelaskannya

Jadi tuan nak percaya Tuhan ke nak percaya pembawa kitab riwayat?

salam

betul lah tu . kita tak terima wahyu jadi kena pandai lah cari rujukan . bahang tu datang dari kita la sebab kita ada akal . dok sibuk dgn nabi buat apa . ayat ni menunjukkan sebagai manusia nabi ada jugak sikap tergesa2 dan sebagai nabi allah terus bagitau , kita kena pandai cari la bukan tunggu bahang .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 1:44 am

Salam...

saudra othman...

mcm tulah mereka..

klau mampu nk tengk jgk cr saudra tolokminda berpuasa esok...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 1:57 am

othman wrote:
gaara wrote:
Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?


salam

dia paham cara dia jer lepas tu syok sendiri .. bila tanya sikit pusing2 . pakai akai ok tapi biar la kalau di tanya ada akai nak jawab balik . baru namanya berforum .

kalau tak pandai bahasa arab tak payah lah pandai2 terjemah quran . tak tau bersilat tapi pakai baju silat . orang acah sikit lari . ini aku nasihat utk kita bukan utk orang lain . yg pandai tu lain la dia boleh karang macam2 .

Salam Othman,

Yang asyik pusing-pusing ni tuan. Bahasa yang mudah pun tak faham.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 2:00 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?


Salam Gaara,

Nabi yang menerima wahyu secara terus pun Tuhan yang memberikannya penjelasan. Kita pun sama - Tuhanlah yang menjelaskan Al-Quran kepada kita. Itupun kalau kita berusahalah.

75:16 Janganlah kamu menggerakkan lidahmu secara tergesa-gesa.
75:17 Sesungguhnya Kamilah yang mengumpulkannya dan membacakannya.
75:18 Maka apabila Kami telah bacakan, maka ikutilah ia seadanya
75:19 Kemudian ke atas Kamilah yang akan menjelaskannya

Jadi tuan nak percaya Tuhan ke nak percaya pembawa kitab riwayat?

salam

betul lah tu . kita tak terima wahyu jadi kena pandai lah cari rujukan . bahang tu datang dari kita la sebab kita ada akal . dok sibuk dgn nabi buat apa . ayat ni menunjukkan sebagai manusia nabi ada jugak sikap tergesa2 dan sebagai nabi allah terus bagitau , kita kena pandai cari la bukan tunggu bahang .

Salam,

Yang sibuk dengan nabi kan tuan. Semua benda disandarkan kepada riwayat itu dan ini. Sedangkan Tuhan mengajar kita bahawa yang akan menjelaskan Al-Quran kepada kita adalah Dia. Bukan kitab riwayat.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 2:01 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
gaara wrote:
Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?


salam

dia paham cara dia jer lepas tu syok sendiri .. bila tanya sikit pusing2 . pakai akai ok tapi biar la kalau di tanya ada akai nak jawab balik . baru namanya berforum .

kalau tak pandai bahasa arab tak payah lah pandai2 terjemah quran . tak tau bersilat tapi pakai baju silat . orang acah sikit lari . ini aku nasihat utk kita bukan utk orang lain . yg pandai tu lain la dia boleh karang macam2 .

Salam Othman,

Yang asyik pusing-pusing ni tuan. Bahasa yang mudah pun tak faham.

salam

tuan memang dah kena putar dgn diri tuan sendiri . belajarlah menyalah kan diri sendiri . terjemahan kamu tu tanggungan kamu .. aku tak naik saksi dgn terjemahan kamu tuh
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 2:03 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
gaara wrote:
Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?


salam

dia paham cara dia jer lepas tu syok sendiri .. bila tanya sikit pusing2 . pakai akai ok tapi biar la kalau di tanya ada akai nak jawab balik . baru namanya berforum .

kalau tak pandai bahasa arab tak payah lah pandai2 terjemah quran . tak tau bersilat tapi pakai baju silat . orang acah sikit lari . ini aku nasihat utk kita bukan utk orang lain . yg pandai tu lain la dia boleh karang macam2 .

Salam Othman,

Yang asyik pusing-pusing ni tuan. Bahasa yang mudah pun tak faham.

Salam..

bahasa mudh dr Al-quran tp diputarkan oleh 4 sekawan tu yg saudra othman x fhm kot...

sy...

sy lg x fhm...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 2:49 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
gaara wrote:
Salam...

pada zaman jahiliyyah yg menerangkn Al-quran adalh nabi.... walaupun pd ketika itu ada puak yg menolak pakai akai mcm skrng nie....

pd zaman skrang nabi sudh tiada jd mcm mane nk fhm?


salam

dia paham cara dia jer lepas tu syok sendiri .. bila tanya sikit pusing2 . pakai akai ok tapi biar la kalau di tanya ada akai nak jawab balik . baru namanya berforum .

kalau tak pandai bahasa arab tak payah lah pandai2 terjemah quran . tak tau bersilat tapi pakai baju silat . orang acah sikit lari . ini aku nasihat utk kita bukan utk orang lain . yg pandai tu lain la dia boleh karang macam2 .

Salam Othman,

Yang asyik pusing-pusing ni tuan. Bahasa yang mudah pun tak faham.

Salam..

bahasa mudh dr Al-quran tp diputarkan oleh 4 sekawan tu yg saudra othman x fhm kot...

sy...

sy lg x fhm...

Salam,

Saya tidak hairan kalau tuan tak faham.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Today at 8:09 am

Back to top Go down
 
MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» 7 Golongan yang Mendapat Naungan Allah di Hari Kiamat
» Anti-Inflammatories: can they TRIGGER migraine?
» Anti Humanism
» YES!!Gerakan Anti MUSLIM TELAH DIMULAI, AKIBAT PEMENGGALAN TENTARA INGGRIS OLEH MUSLIM!
» Kalimat Syahadat Menurut Hadis Muslim..

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: