HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Sat Jul 31, 2010 12:23 am

First topic message reminder :

Menjadikan al-Qur’an sebagai kamus bahasa Arab

Menjadikan kitab al-Qur’anul Karim sebagai satu-satunya kamus bahasa Arab. Kitab al-Qur’anul Karim tidak diturunkan oleh Allah Subhanahu waTa’ala kepada manusia untuk dijadikan sebuah kamus. Al-Qur’an boleh digunakan sebagai salah satu sumber rujukan bagi mengetahui dan memahami pengertian sesuatu perkataan Arab dan cara menggunakannya tetapi ia tidak boleh dimutlak sebagai sebagai satu-satunya kamus dan penjelas bahasa Arab. Ini kerana:

Al-Qur’an bukanlah kitab yang memperkenalkan bahasa Arab kepada masyarakat Arab 1400 tahun yang lalu. Ketika al-Qur’an mula diturunkan, masyarakat ketika itu sudah sedia mengetahui dan menguasai bahasa Arab. Jika benar al-Qur’an adalah satu-satunya kamus bahasa Arab, maka bagaimana mungkin masyarakat Arab ketika itu hendak memahami ayat-ayat al-Qur’an yang diturunkan ?

Memilih ayat yang secocok, mendiamkan ayat yang bertentangan.

Ragam seterusnya yang sangat masyhur di kalangan Golongan Anti Hadis adalah menghujahkan sebahagian ayat dan mendiamkan sebahagian lain. Ayat yang secocok dengan fahaman mereka dijadikan hujah manakala ayat yang tidak secocok dan bertentangan didiamkan. Terdapat banyak bukti dan contoh yang boleh dikemukakan...

Golongan Anti Hadis ini adalah mirip kepada tindakan kaum Yahudi dan Nasrani yang sering menyembunyikan ayat-ayat dalam kitab Taurat dan Injil masing-masing apabila ayat tersebut tidak secocok dengan kehendak mereka. Al-Qur’anul Karim telah beberapa kali menyinggung sikap seperti ini:

Maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain ?

Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. [al-Baqarah 2]

Dan orang-orang yang Kami berikan Kitab, mereka bersukacita dengan apa yang Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) dan di antara beberapa kumpulan dari orang-orang itu ada yang mengingkari sebahagiannya. [ar-Ra’d 13]

Samalah seperti Kami menurunkan (Kitab-kitab) kepada orang-orang yang membahagi-bahagi; (Iaitu) mereka yang menjadikan Al-Quran terbahagi kepada beberapa bahagian (lalu mereka percaya kepada sebahagian dan menolak sebahagian yang lain). [Hijr 15-91]

Jika Golongan Anti Hadis menyengajai perbuatan menghujahkan sebahagian ayat dan menyembunyikan sebahagian lain, maka mereka menepati sifat-sifat yang ditegur dan disinggung oleh ayat-ayat a-Qur’an di atas. Akan tetapi jika Golongan Anti Hadis tidak menyengajainya kerana tidak tahu atau terlepas pandang (overlook) maka dinasihatkan agar lebih berhati-hati di masa akan datang.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 3:21 am

Salam....

mcm mane nk fhm bila terjemahan asal dihilangkn atau ditiadakn...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 6:09 am

Salam,

Nak faham Al Quran, kena jadikan ia sebagai Peringatan.

54:17. Sesungguhnya Kami memudahkan al-Qur’an untuk Peringatan. Adakah sesiapa yang mahu mengingati (mudzakiri)?


Kalau Al Quran setakat dilagu-lagukan, macam mana nak faham? Bila tak faham, mulalah buat alasan kononnya terjemahan dihilangkanlah atau ditiadakanlah. Hipokrit betul.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 6:13 am

faried wrote:
Ungkapkan saja ayat-ayat mana yang sengaja didiamkan dan ayat-ayat yang disembunyikan.

Hal tersebut jauh lebih baik dan terpuji daripada menuduh tanpa bukti dan memberi berbagai cap/label tanpa didasari sama sekali atas fakta.

Salam,

Walaupun topik ini sudah menjangkau ke mukasurat 6, tetapi persoalan saudara faried di atas masih tidak mereka jawab-jawab lagi. Mereka hanya mampu mendakwa itu ini, tetapi gagal kemukakan bukti. Persis perangai orang kafir terdahulu yang mendakwa Rasul mereka tukang sihir, tetapi gagal menunjukkan ayat-ayat mana yang Rasul itu bawakan adalah sihir.

Menarik sekali bila perhatikan perangai orang-orang hipokrit itu.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 4:01 pm

Juang wrote:
faried wrote:
Ungkapkan saja ayat-ayat mana yang sengaja didiamkan dan ayat-ayat yang disembunyikan.

Hal tersebut jauh lebih baik dan terpuji daripada menuduh tanpa bukti dan memberi berbagai cap/label tanpa didasari sama sekali atas fakta.

Salam,

Walaupun topik ini sudah menjangkau ke mukasurat 6, tetapi persoalan saudara faried di atas masih tidak mereka jawab-jawab lagi. Mereka hanya mampu mendakwa itu ini, tetapi gagal kemukakan bukti. Persis perangai orang kafir terdahulu yang mendakwa Rasul mereka tukang sihir, tetapi gagal menunjukkan ayat-ayat mana yang Rasul itu bawakan adalah sihir.

Menarik sekali bila perhatikan perangai orang-orang hipokrit itu.

Salam,

Tak apalah, kita tunggu sahaja.

Mungkin mereka perlu sedikit masa untuk mencari "ayat-ayat mana yang sengaja didiamkan dan ayat-ayat yang disembunyikan".
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 5:59 pm

Salam..

mungkn 3 sekawa nie perlu pakai cermin br nmpk kot cnth ayat yg telah sy bw dan buktikn penyelengn golongn anti hadis nie...

itu br satu saudra....

pandai plak di ubh maksd asal ayat tersbt yek..

terkejut beruk sy...

sedangkn ulamak yg kamu hina pun x berani buat cm tu
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 8:10 pm

[quote="Juang"]
faried wrote:

orang-orang yang taksub riwayat selalu yang gagal bawakan ayat-ayat Al Quran.

Ramai juga yang taksub riwayat sehinggakan lebih percaya pada Riwayat daripada percaya kepada nabi.

Jika perawi kata tak jumpa hadis tu , maka penaksub perawi akan meletakkan hukum bahawa hadis tu tidak boleh digunapakai Walaupun baik, sedangkan perawi hanya mengatakan TIDAK PERNAH JUMPA , dan bukannya Nabi tidak pernah ucapkan atau lakukan.

Penaksub perawi lebih yakin dengan perawi berbanding NABI>...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 9:26 pm

Salam iltizam,

Perawi terbaik yang merekodkan ucapan Nabi tentulah Tuhan. Bacalah Al-Quran dan tuan akan tahu apa yang tuan perlu tahu mengenai Nabi.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Wed Aug 11, 2010 11:11 pm

Salam...

alamak saudra tolokminda nie...

buat pe ALLAH nk rekod percakapan nabi plak.....

nabi menyampaikn apa yg telah diwahyukn oleh ALLAH....

tebalik la kamu nie.....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 1:06 am

tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Perawi terbaik yang merekodkan ucapan Nabi tentulah Tuhan. Bacalah Al-Quran dan tuan akan tahu apa yang tuan perlu tahu mengenai Nabi.

Sudara TM nie memang bijaklaksana....
Berkata kata dalam 2 ayat dengan satu maksud...haha
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 1:13 am

Salam,

Tuan bercakap tentang perawi. Saya hanya meminjam istilah itu untuk menyatakan bahawa Tuhan adalah sebaik-baik dan sebenar-benar "perawi" jika kita mahu mengetahui tentang Nabi. Bukan saja kita boleh mengetahui tentang Muhamad tetapi kita turut mengetahui tentang nabi-nabi lain sebelum beliau.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 1:25 am

salam,
Sememangnya saya Akui , kita Dapat mengenal Para nabi dengan sebenarnya malalui Alquran.cuma untuk memahami bahasa Alquran adalah bukan perkara yang mudah. Kerana ianya terdapat ayat ayat Muhkamat dan Mutashabihat.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 1:25 am

tolokminda wrote:
Salam,

Tuan bercakap tentang perawi. Saya hanya meminjam istilah itu untuk menyatakan bahawa Tuhan adalah sebaik-baik dan sebenar-benar "perawi" jika kita mahu mengetahui tentang Nabi. Bukan saja kita boleh mengetahui tentang Muhamad tetapi kita turut mengetahui tentang nabi-nabi lain sebelum beliau.

salam

Ya TM . sebab tu TM boleh menterjemah quran dgn baik . tersa bahangnya .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 2:44 am

iltizam wrote:
salam,
Sememangnya saya Akui , kita Dapat mengenal Para nabi dengan sebenarnya malalui Alquran.cuma untuk memahami bahasa Alquran adalah bukan perkara yang mudah. Kerana ianya terdapat ayat ayat Muhkamat dan Mutashabihat.

Salam,

Tuhan kata Dia mudahkan Al-Quran untuk siapa saja memahaminya.

54:17 "Dan Kami sesungguhnya telah menjadikan Quran mudah untuk difahami dan diingati, maka adakah sesiapa yang akan mengambil pengajaran?"

Ayat di atas diulangi sebanyak 4 kali dalam surah yang sama.

Ayat muhkamat atau mutashabihat tidak akan menjadi halangan kepada sesiapa yang mahu mempelajari Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 7:04 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
salam,
Sememangnya saya Akui , kita Dapat mengenal Para nabi dengan sebenarnya malalui Alquran.cuma untuk memahami bahasa Alquran adalah bukan perkara yang mudah. Kerana ianya terdapat ayat ayat Muhkamat dan Mutashabihat.

Salam,

Tuhan kata Dia mudahkan Al-Quran untuk siapa saja memahaminya.

54:17 "Dan Kami sesungguhnya telah menjadikan Quran mudah untuk difahami dan diingati, maka adakah sesiapa yang akan mengambil pengajaran?"

Ayat di atas diulangi sebanyak 4 kali dalam surah yang sama.

Ayat muhkamat atau mutashabihat tidak akan menjadi halangan kepada sesiapa yang mahu mempelajari Al-Quran.

Ya Benar , Bagi yang sentiasa bermesraan dengannya. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 9:24 am

Salam,

Saya umpamakan Al Quran itu asas kepada semua ilmu-ilmu yang lain. Jika Al Quran yang dijanjikan mudah untuk orang-orang yang mahu mengambilnya sebagai peringatan pun mereka kata susah nak faham, tidak hairanlah kenapa umat Islam hari inilah yang paling ketinggalan dalam bidang-bidang ilmu lain yang lebih sukar, walaupun kuantiti mereka ramai.

Yang hairannya, orang Israel yang sedikit itu pula yang terkehadapan maju dalam pelbagai bidang ilmu. Hakikat yang Allah tunjukkan itulah membuatkan kita rasa insaf dan ingin kembali kepada Al Quran. Bak kata saudara iltizam, kena sentiasa bermesraan dengannya.

Bila kita bermesraan dengan Al Quran, bermakna kita berhubung dengan Allah yang turunkan Al Quran itu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 12:40 pm

Juang wrote:
Salam,

Saya umpamakan Al Quran itu asas kepada semua ilmu-ilmu yang lain. Jika Al Quran yang dijanjikan mudah untuk orang-orang yang mahu mengambilnya sebagai peringatan pun mereka kata susah nak faham, tidak hairanlah kenapa umat Islam hari inilah yang paling ketinggalan dalam bidang-bidang ilmu lain yang lebih sukar, walaupun kuantiti mereka ramai.

Yang hairannya, orang Israel yang sedikit itu pula yang terkehadapan maju dalam pelbagai bidang ilmu. Hakikat yang Allah tunjukkan itulah membuatkan kita rasa insaf dan ingin kembali kepada Al Quran. Bak kata saudara iltizam, kena sentiasa bermesraan dengannya.

Bila kita bermesraan dengan Al Quran, bermakna kita berhubung dengan Allah yang turunkan Al Quran itu.

salam

al quran merangkumi semua ilmu . kita jangan tergesa2 nak faham .. tergesa2 tu yg bawak padah . umat islam hari ini pun macam tu , hingga yg tak baca quran yg maju sebab mereka tidak bergaduh . kita bergaduh nak paham kitab . kalau dah bergaduh , apa pun tak jadi .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Thu Aug 12, 2010 11:56 pm

othman wrote:

salam

al quran merangkumi semua ilmu . kita jangan tergesa2 nak faham .. tergesa2 tu yg bawak padah . umat islam hari ini pun macam tu , hingga yg tak baca quran yg maju sebab mereka tidak bergaduh . kita bergaduh nak paham kitab . kalau dah bergaduh , apa pun tak jadi .
Salam,

Benar, kita jangan tergesa-gesa nak faham kerana atas urusan Allah-lah Dia akan turunkan kepada kita kefahaman itu.

Namun kita kena bersegera membuat segala bentuk kebaikan dan mendengar peringatan, kerana itulah sifat orang yang beriman.

3:114. Mereka mempercayai Allah dan Hari Akhir, dan menyuruh yang baik, dan melarang yang mungkar, dan mereka bersegera dalam kebajikan; mereka itulah orang-orang salih.

21:90. Lalu Kami menyahutinya, dan Kami memberinya Yahya, dan Kami membetulkan isterinya untuknya; sesungguhnya mereka bersegera kepada kebajikan, dan berseru kepada Kami daripada rasa rindu dan rasa gerun, dan mereka merendah hati kepada Kami.


Dalam surah Abasa pula diceritakan seorang buta bersegera kepada Nabi kerana nak mendengar peringatan seperti ayat di bawah;

80:8. Dan orang yang datang kepada kamu dengan bersegera,
80:9. Dan takut-takut,
80:10. Kepadanya kamu tidak mempedulikan.
80:11. Tidak sekali-kali! Ia adalah Peringatan,
80:12. Dan sesiapa menghendaki, mengingatinya,
80:13. Pada naskhah-naskhah gulungan yang dimuliakan,


Jadi jika seorang buta pun bersegera kepada Nabi nak dengar Peringatan yang dinaskahkan, takkanlah kita yang tidak buta, tidak buta huruf buat tak endah pada Al Quran. Sepatutnya kitalah lagi-lagi kena bersegera daripada si buta itu.

Tentu di akhirat kelak kita akan malu pada si buta itu kerana bila kita diseru kepada Al Quran sebagai Peringatan, kita pergi bantai buat lagu-laguan.

Sifat-sifat orang kafir pula bersegera membuat dosa;

5:61. Apabila mereka datang kepada kamu, mereka berkata, "Kami percaya"; tetapi mereka masuk dengan ketidakpercayaan, dan mereka keluar dengannya; Allah sangat mengetahui apa yang mereka menyembunyikan.

5:62. Kamu melihat kebanyakan antara mereka bersegera dalam dosa dan permusuhan, dan bagaimana mereka memakan yang haram; buruknya apa yang mereka buat!

Kita lihat hari ini, ramai orang Islam suka bersegera ke arah permusuhan dan berpuak-puak kononnya puak merekalah yang benar, puak lain semuanya salah. Sebijik macam ayat 5:62 tersebut. Islam apa ke bendanya itu?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Fri Aug 13, 2010 1:47 am

Juang wrote:
othman wrote:

salam

al quran merangkumi semua ilmu . kita jangan tergesa2 nak faham .. tergesa2 tu yg bawak padah . umat islam hari ini pun macam tu , hingga yg tak baca quran yg maju sebab mereka tidak bergaduh . kita bergaduh nak paham kitab . kalau dah bergaduh , apa pun tak jadi .
Salam,

Benar, kita jangan tergesa-gesa nak faham kerana atas urusan Allah-lah Dia akan turunkan kepada kita kefahaman itu.

Namun kita kena bersegera membuat segala bentuk kebaikan dan mendengar peringatan, kerana itulah sifat orang yang beriman.

3:114. Mereka mempercayai Allah dan Hari Akhir, dan menyuruh yang baik, dan melarang yang mungkar, dan mereka bersegera dalam kebajikan; mereka itulah orang-orang salih.

21:90. Lalu Kami menyahutinya, dan Kami memberinya Yahya, dan Kami membetulkan isterinya untuknya; sesungguhnya mereka bersegera kepada kebajikan, dan berseru kepada Kami daripada rasa rindu dan rasa gerun, dan mereka merendah hati kepada Kami.


Dalam surah Abasa pula diceritakan seorang buta bersegera kepada Nabi kerana nak mendengar peringatan seperti ayat di bawah;

80:8. Dan orang yang datang kepada kamu dengan bersegera,
80:9. Dan takut-takut,
80:10. Kepadanya kamu tidak mempedulikan.
80:11. Tidak sekali-kali! Ia adalah Peringatan,
80:12. Dan sesiapa menghendaki, mengingatinya,
80:13. Pada naskhah-naskhah gulungan yang dimuliakan,


Jadi jika seorang buta pun bersegera kepada Nabi nak dengar Peringatan yang dinaskahkan, takkanlah kita yang tidak buta, tidak buta huruf buat tak endah pada Al Quran. Sepatutnya kitalah lagi-lagi kena bersegera daripada si buta itu.

Tentu di akhirat kelak kita akan malu pada si buta itu kerana bila kita diseru kepada Al Quran sebagai Peringatan, kita pergi bantai buat lagu-laguan.

Sifat-sifat orang kafir pula bersegera membuat dosa;

5:61. Apabila mereka datang kepada kamu, mereka berkata, "Kami percaya"; tetapi mereka masuk dengan ketidakpercayaan, dan mereka keluar dengannya; Allah sangat mengetahui apa yang mereka menyembunyikan.

5:62. Kamu melihat kebanyakan antara mereka bersegera dalam dosa dan permusuhan, dan bagaimana mereka memakan yang haram; buruknya apa yang mereka buat!

Kita lihat hari ini, ramai orang Islam suka bersegera ke arah permusuhan dan berpuak-puak kononnya puak merekalah yang benar, puak lain semuanya salah. Sebijik macam ayat 5:62 tersebut. Islam apa ke bendanya itu?

salam

jika kita jugak mengambil sikap menentang maka lagi lah kacau jadinya . allah suruh kita mintak dgn dia bukan dgn sapa2 . langkah adam bila tahu dia buat salah dia berdoa . tak ada dia rujuk sapa2 . kalau kita yakin dgn allah itu sahaja jalan dia . surah al fatihah sebenarnya merangkumi semua apa yg patut kita pegang . dgn bahasa yg mudah ayat tersebut jika di renung yg mula2 sekali perlu ada pada manusia ialah percaya kepada tuhan . lepas tu kasih sayang . tak ada ayat lain yg paling mudah utk kita faham .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Fri Aug 13, 2010 2:20 am

Salam,

Benar. Sebab itulah tak perlu takut kaji Al Quran guna akal sendiri. Sebab Allah bagi akal itu pun sebagai alat untuk membantu kita memahami Al Quran. Kalau akal itu tak perlu dalam hidup ini, sudah pastilah manusia mempunyai masalah mental. Itu yang ayat 16:44 suruh manusia memikirkan apa yang Allah turunkan kepada Nabi itu, bukannya apa yang diriwayatkan oleh si polan bin si polan.

Allah sudah beri kunci untuk faham Al Quran adalah dengan jadikan Al Quran sebagai peringatan, bukannya syair.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Sat Aug 14, 2010 12:08 am

Salam...

nabi pun x berani kaji Al-quran ikut akal sendri...

ini plak kita.....

ulamak pun x berani kuar hukum pakai akai sendri...

ini plak kita....

berani kaji pakai akai sendri lah bermaslh skrang nie saudra....
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Sat Aug 14, 2010 12:22 am

Juang wrote:
Salam,

Benar. Sebab itulah tak perlu takut kaji Al Quran guna akal sendiri. Sebab Allah bagi akal itu pun sebagai alat untuk membantu kita memahami Al Quran. Kalau akal itu tak perlu dalam hidup ini, sudah pastilah manusia mempunyai masalah mental. Itu yang ayat 16:44 suruh manusia memikirkan apa yang Allah turunkan kepada Nabi itu, bukannya apa yang diriwayatkan oleh si polan bin si polan.

Allah sudah beri kunci untuk faham Al Quran adalah dengan jadikan Al Quran sebagai peringatan, bukannya syair.

salam

bukan setakat al quran saja kita kena kaji tapi semua jurus ilmu . jgn kita membenci kerana apa yg kita benci bermanafaat utk kita . jika kita hanya mengkaji al quran macamana kita nak bandingkan atau bedhakan sesuatu kerana al quran juga pembedha. macamana kita dikatakan mengkaji al quran kalau ada sifat benci pada diri kita terhadap sesuatu .
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....   Today at 7:34 pm

Back to top Go down
 
MENGENAL RAGAM GOLONGAN ANTI HADIS....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-
» 7 Golongan yang Mendapat Naungan Allah di Hari Kiamat
» Anti-Inflammatories: can they TRIGGER migraine?
» Anti Humanism
» YES!!Gerakan Anti MUSLIM TELAH DIMULAI, AKIBAT PEMENGGALAN TENTARA INGGRIS OLEH MUSLIM!
» Kalimat Syahadat Menurut Hadis Muslim..

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: