HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Nabi Bukan Buta Huruf

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 02, 2010 2:04 pm

First topic message reminder :

Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:13 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.

salam

25.5 - mereka ialah orang kafir . kamu ikut orang kafir ke
29.48 - boleh kamu jelaskan kenapa ayat ini dpt membuktikan nabi pandai menulis dan membaca .

apa hikmah ayat di atas adakah hanya sekadar menyatakan bahawa nabi pandai menullis dan membaca .

Salam,

Ayat itu memberitahu kita antara perangai atau kelakuan orang kafir apabila mereka berdepan dengan Al-Quran. Ada saja yang tidak kena. Ada saja alasan mereka kerana mereka lebih percaya kepada tuhan-tuhan lain (baca: para pembesar agama mereka) yang sebenarnya tidak mampu memberi mereka apa-apa manfaat atau keburukan dan tidak juga mereka mampu menghidupkan atau mematikan sesuatu. Mereka sendiri pun hidup atas kurniaan Tuhan.

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang
mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak
bena
r.

macam tak selari dgn hikmah yg saya bold kan . adakah admin telah sesat .

Salam,

Saya tak faham mengapa tuan terus buat kesimpulan begitu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:15 am

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.

salam

25.5 - mereka ialah orang kafir . kamu ikut orang kafir ke
29.48 - boleh kamu jelaskan kenapa ayat ini dpt membuktikan nabi pandai menulis dan membaca .

apa hikmah ayat di atas adakah hanya sekadar menyatakan bahawa nabi pandai menullis dan membaca .

Salam,

Orang kafir buat tuduhan apa yang nabi tulis itu adalah dongeng orang dahulu kala. adakah saya kemukakan ayat ini bermakna saya ikut orang kafir?

Dalam ayat 29:48, ada frasa "menulisnya dengan tangan kanan kamu".

Hikmah - Kita hendaklah berusaha utk menjadi seorang yang berilmu dan berpengetahuan luas.

salam

maaf lah .. kamu memang tak faham bahasa . itu adalah tuduhan orang kafir , macam mereka tuduh nabi bersyair .. adakah nabi bersyair . mereka memberi pelbagai alasan kerana tidak terima quran .. bukan mereka melihat nabi menulis .
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:18 am

Admin wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.

salam

25.5 - mereka ialah orang kafir . kamu ikut orang kafir ke
29.48 - boleh kamu jelaskan kenapa ayat ini dpt membuktikan nabi pandai menulis dan membaca .

apa hikmah ayat di atas adakah hanya sekadar menyatakan bahawa nabi pandai menullis dan membaca .

Salam,

Ayat itu memberitahu kita antara perangai atau kelakuan orang kafir apabila mereka berdepan dengan Al-Quran. Ada saja yang tidak kena. Ada saja alasan mereka kerana mereka lebih percaya kepada tuhan-tuhan lain (baca: para pembesar agama mereka) yang sebenarnya tidak mampu memberi mereka apa-apa manfaat atau keburukan dan tidak juga mereka mampu menghidupkan atau mematikan sesuatu. Mereka sendiri pun hidup atas kurniaan Tuhan.

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang
mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak
bena
r.

macam tak selari dgn hikmah yg saya bold kan . adakah admin telah sesat .

Salam,

Saya tak faham mengapa tuan terus buat kesimpulan begitu.

salam

madsud saya sesat dalam memahami dan terus membuat kesimpulan . saya pun sama . kalau masih ada ruang utk kaji , kita kaji jgn terus letak kesimpulan dan mencerca orang yg tak sependapat dgn kita .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:24 am

Admin wrote:
Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.

Haha,
Nampaknya tuan perlu Baca kaitan ayat itu sebelum dan selepas ayat, bukannya sebahagian.

Maksud ayat tu mengikut faham saya ialah.

Quote :
Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya (Al Qur'an) sesuatu Kitab pun dan kamu tidak (pernah) menulis suatu kitab dengan tangan kananmu; andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Secara simplenya begini,( orang kafir dulu tu ingat nabi tulis sendiri Alquran)

sedangkan Nabi tidak pernah tulis baca sebelumnya pun mereka(orang kafir ) ragu bahawa Muhammad tidak menulis Quran......

Kalaulah nabi pernah baca dan tulis sebelum tu Alquran di turunkan ,lagi ler si orang kafir tu tak percaya bahawa ayat quran tu dari Allah.
Lagi ler orang kafir tu ingat Muhammad yang tulis Quran dengan tangannya sendiri

Quote :
andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Quote :
andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).


Maaf kerana menulis dengan Bahasa .....BAHASA FAHAM

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Saudara Apakah Maksud "BACA" Dalam Alquran tu.

Dalam Ayat Iqro' jibrail kata.....Iqro; BACALAH...( Bacalah wahai muhammad)
Ayat pertama yang di turunkan....Nabi Nak Baca Kat Mana / Huruf mana? Tulisan kat mana di dalam Gua Hira tu.? ...cuba kita fikir sejenak


Last edited by iltizam on Thu Aug 12, 2010 2:27 am; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:25 am

Salam Othman,

Tidak ada siapa cerca siapa. Tetapi Tuhan suruh kita cakap apa yang benar. Kalau A cakap A, kalau B cakap B.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:28 am

Salam,

Soal sesat tu, kita serah pada Tuhan. Di forum ini kita bertukar-tukar pendapat dan memilih yang terbaik. Tak perlu tanya "adakah admin telah sesat"? Seolah-olah tuan mahu minta jawapan dari orang lain yang kononnya tahu soal sesat atau tidak seseorang itu.

Saya pun tak sanggup nak tanya "adakah othman telah sesat" hanya sebab tuan othman sesat dalam memahami dan terus membuat kesimpulan.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:29 am

tolokminda wrote:
Salam Othman,

Tidak ada siapa cerca siapa. Tetapi Tuhan suruh kita cakap apa yang benar. Kalau A cakap A, kalau B cakap B.

salam

tapi belum tentu kita buat macam tu .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:29 am

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.

Haha,
Nampaknya tuan perlu Baca kaitan ayat itu sebelum dan selepas ayat, bukannya sebahagian.

Maksud ayat tu mengikut faham saya ialah.

Quote :
Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya (Al Qur'an) sesuatu Kitab pun dan kamu tidak (pernah) menulis suatu kitab dengan tangan kananmu; andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Secara simplenya begini,( orang kafir dulu tu ingat nabi tulis sendiri Alquran)

sedangkan Nabi tidak pernah tulis baca sebelumnya pun mereka(orang kafir ) ragu bahawa Muhammad tidak menulis Quran......

Kalaulah nabi pernah baca dan tulis sebelum tu Alquran di turunkan ,lagi ler si orang kafir tu tak percaya bahawa ayat quran tu dari Allah.
Lagi ler orang kafir tu ingat Muhammad yang tulis Quran dengan tangannya sendiri

Quote :
andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Quote :
andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).


Maaf kerana menulis dengan Bahasa .....BAHASA FAHAM

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Saudara Apakah Maksud "BACA" Dalam Alquran tu.

Dalam Ayat Iqro' jibrail kata.....Iqro; BACALAH...( Bacalah wahai muhammad)
Ayat pertama yang di turunkan....Nabi Nak Baca Kat Mana / Huruf mana? Tulisan kat mana di dalam Gua Hira tu.? ...cuba kita fikir sejenak

Salam,

Menyimpang sedikit. Mana tuan tahu surah Al-Alaq itu turun semasa Nabi dalam gua? Tidak ada satu ayat pun dalam surah itu yang mengatakan demikian.


Last edited by tolokminda on Thu Aug 12, 2010 2:32 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:31 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam Othman,

Tidak ada siapa cerca siapa. Tetapi Tuhan suruh kita cakap apa yang benar. Kalau A cakap A, kalau B cakap B.

salam

tapi belum tentu kita buat macam tu .

Salam,

Orang yang percaya kena komited untuk buat macam tu. Belum tentu buat maknanya tidak ada komitmen. Sedangkan itu suruhan Tuhan. Jadi kita kenalah buat. Kenalah pegang sebagai komitmen kita. Itulah namanya mengerjakan solaa.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:37 am

Quote :
tolokminda

Salam,

Menyimpag sedikit. Mana tuan tahu surah Al-Alaq itu turun semasa Nabi dalam gua? Tidak ada satu ayat pun dalam surah itu yang mengatakan demikian.

Dari Di BAwah.
Dan Saudara pula, Apakah Ayat pertama yang di turunkan , ?
Di Mana? Bagaimana? Kepada Siapa?



Quote :
Aisyah r.a. berkata, "[Adalah 6/871] yang pertama (dari wahyu) kepada Rasulullah saw. adalah mimpi yang baik di dalam tidur. Beliau tidak pernah bermimpi melainkan akan menjadi kenyataan seperti merekahnya cahaya subuh. Kemudian beliau gemar bersunyi. Beliau sering bersunyi di GUA HIRAa. Beliau beribadah di sana, yakni beribadah beberapa malam sebelum rindu kepada keluarga beliau, dan mengambil bekal untuk itu. Kemudian beliau pulang kepada Khadijah. Beliau mengambil bekal seperti biasanya sehingga datanglah kepadanya (dalam riwayat lain disebutkan: maka datanglah kepadanya) kebenaran. Ketika beliau ada di GUA HIRAa, datanglah malaikat (dalam nomor 8/67) seraya berkata, 'Bacalah!' Beliau berkata, 'Sungguh saya tidak dapat membaca. Ia mengambil dan mendekap saya sehingga saya lelah. Kemudian ia melepaskan saya, lalu ia berkata, 'Bacalah!' Maka, saya berkata, 'Sungguh saya tidak dapat membaca:' Lalu ia mengambil dan mendekap saya yang kedua kalinya, kemudian ia melepaskan saya, lalu ia berkata, 'Bacalah!' Maka, saya berkata, 'Sungguh saya tidak bisa membaca' Lalu ia mengambil dan mendekap saya yang ketiga kalinya, kemudian ia melepaskan saya. Lalu ia membacakan, "Iqra' bismi rabbikalladzi khalaq. Khalaqal insaana min'alaq. Iqra' warabbukal akram. Alladzii 'allama bil qalam. 'Allamal insaana maa lam ya'lam. 'Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu Yang Menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah. Yang mengajar manusia dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Lalu Rasulullah saw. pulang dengan membawa ayat itu dengan perasaan hati yang goncang (dalam satu riwayat: dengan tubuh gemetar). Lalu, beliau masuk menemui Khadijah binti Khuwailid, lantas beliau bersabda, 'Selimutilah saya, selimutilah saya!' Maka, mereka menyelimuti beliau sehingga keterkejutan beliau hilang. Beliau bersabda dan menceritakan kisah itu kepada Khadijah, 'Sungguh saya takut atas diriku.' Lalu Khadijah berkata kepada beliau, 'Jangan takut (bergembiralah, maka) demi Allah, Allah tidak akan menyusahkan engkau selamanya. (Maka demi Allah), sesungguhnya engkau suka menyambung persaudaraan (dan berkata benar), menanggung beban dan berusaha membantu orang yang tidak punya, memuliakan tamu, dan menolong penegak kebenaran.' Kemudian Khadijah membawa beliau pergi kepada Waraqah bin Naufal bin Asad bin Abdul Uzza (bin Qushai, dan dia adalah) anak paman Khadijah. Ia (Waraqah) adalah seorang yang memeluk agama Nasrani pada zaman jahiliah. Ia dapat menulis tulisan Ibrani, dan ia menulis Injil dengan bahasa Ibrani (dalam satu riwayat: kitab berbahasa Arab. dan dia menulis Injil dengan bahasa Arab) akan apa yang dikehendaki Allah untuk ditulisnya. Ia seorang yang sudah sangat tua dan tunanetra. Khadijah berkata, Wahai putra pamanku, dengarkanlah putra saudaramu!' Lalu Waraqah berkata kepada beliau, Wahai putra saudaraku, apakah yang engkau lihat?' Lantas Rasulullah saw: menceritakan kepadanya tentang apa yang beliau lihat. Lalu Waraqah berkata kepada beliau, 'Ini adalah wahyu yang diturunkan Allah kepada Musa! Wahai sekiranya saya masih muda, sekiranya saya masih hidup ketika kaummu mengusirmu....' Lalu Rasulullah saw. bertanya, 'Apakah mereka akan mengusir saya?' Waraqah menjawab, 'Ya, belum pernah datang seorang laki-laki yang (membawa seperti apa yang engkau bawa kecuali ia ditolak (dalam satu riwayat: disakiti / diganggu). Jika saya masih menjumpai masamu, maka saya akan menolongmu dengan pertolongan yang tangguh.' Tidak lama kemudian Waraqah meninggal dan wahyu pun bersela, [sehingga Nabi saw. bersedih hati karenanya - menurut riwayat yang sampai kepada kami- dengan kesedihan yang amat dalam yang karenanya berkali-kali beliau pergi ke puncak-puncak gunung untuk menjatuhkan diri dari sana. Maka, setiap kali beliau sudah sampai di puncak dan hendak menjatuhkan dirinya, Malaikat Jibril menampakkan diri kepada beliau seraya berkata, 'Wahai Muhammad, sesungguhnya engkau adalah Rasul Allah yang sebenarnya.' Dengan demikian, tenanglah hatinya dan mantaplah jiwanya. Kemudian beliau kembali pulang. Apabila dalam masa yang lama tidak turun wahyu, maka beliau pergi ke gunung seperti itu lagi. Kemudian setelah sampai di puncak, maka Malaikat Jibril menampakkan diri kepada beliau seraya berkata seperti yang dikatakannya pada peristiwa yang lalu - 6/68]." [Namus (yang di sini diterjemahkan dengan Malaikat Jibril) ialah yang mengetahui rahasia sesuatu yang tidak diketahui oleh orang lain 124/4].
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:42 am

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.

Haha,
Nampaknya tuan perlu Baca kaitan ayat itu sebelum dan selepas ayat, bukannya sebahagian.


Maksud ayat tu mengikut faham saya ialah.

Quote :
Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya (Al Qur'an) sesuatu Kitab pun dan kamu tidak (pernah) menulis suatu kitab dengan tangan kananmu; andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Secara simplenya begini,( orang kafir dulu tu ingat nabi tulis sendiri Alquran)

sedangkan Nabi tidak pernah tulis baca sebelumnya pun mereka(orang kafir ) ragu bahawa Muhammad tidak menulis Quran......

Kalaulah nabi pernah baca dan tulis sebelum tu Alquran di turunkan ,lagi ler si orang kafir tu tak percaya bahawa ayat quran tu dari Allah.
Lagi ler orang kafir tu ingat Muhammad yang tulis Quran dengan tangannya sendiri

Quote :
andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Quote :
andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Salam,

Tidakkah sama penjelasan saya dengan penjelasan tuan di atas?

iltizam wrote:
Maaf kerana menulis dengan Bahasa .....BAHASA FAHAM

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Saudara Apakah Maksud "BACA" Dalam Alquran tu.

Dalam Ayat Iqro' jibrail kata.....Iqro; BACALAH...( Bacalah wahai muhammad)
Ayat pertama yang di turunkan....Nabi Nak Baca Kat Mana / Huruf mana? Tulisan kat mana di dalam Gua Hira tu.? ...cuba kita fikir sejenak

Salam,

Takkan perkataan 'BACA" pun tak jelas?

"Bacalah" bermaksud Tuhan suruh nabi baca apa yang diwahyukan kepadanya.

Nabi baca kat mana, huruf mana, tulisan kat mana tu, maaflah tuan. saya tak tahu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:48 am

Salam Alaik Tuan Admin

Quote :
Salam,

Tidakkah sama penjelasan saya dengan penjelasan tuan di atas?

Jika sama penjelasannya , bermakna Nabi tidak menulis Alquran lah,,,
Betul kah begitu ?
Dan Tentang nabi baca di mana kat mana sudah tentu tiada di mana mana.
Ini Adalah kerana Jibrail yang membacakan Dari Allah, Lalu Nabi Mengikuti Bacaannya.( Hafal Dan Mengmalkannya)

Atau bagaimana fikiran Tuan tentang Ini?


Last edited by iltizam on Thu Aug 12, 2010 2:49 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:49 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam Othman,

Tidak ada siapa cerca siapa. Tetapi Tuhan suruh kita cakap apa yang benar. Kalau A cakap A, kalau B cakap B.

salam

tapi belum tentu kita buat macam tu .

Salam,

Orang yang percaya kena komited untuk buat macam tu. Belum tentu buat maknanya tidak ada komitmen. Sedangkan itu suruhan Tuhan. Jadi kita kenalah buat. Kenalah pegang sebagai komitmen kita. Itulah namanya mengerjakan solaa.

salam

kena komited tu apa pulak .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:50 am

iltizam wrote:
Quote :
tolokminda

Salam,

Menyimpag sedikit. Mana tuan tahu surah Al-Alaq itu turun semasa Nabi dalam gua? Tidak ada satu ayat pun dalam surah itu yang mengatakan demikian.

Dari Di BAwah.
Dan Saudara pula, Apakah Ayat pertama yang di turunkan , ?
Di Mana? Bagaimana? Kepada Siapa?



Quote :
Aisyah r.a. berkata, "[Adalah 6/871] yang pertama (dari wahyu) kepada Rasulullah saw. adalah mimpi yang baik di dalam tidur. Beliau tidak pernah bermimpi melainkan akan menjadi kenyataan seperti merekahnya cahaya subuh. Kemudian beliau gemar bersunyi. Beliau sering bersunyi di GUA HIRAa. Beliau beribadah di sana, yakni beribadah beberapa malam sebelum rindu kepada keluarga beliau, dan mengambil bekal untuk itu. Kemudian beliau pulang kepada Khadijah. Beliau mengambil bekal seperti biasanya sehingga datanglah kepadanya (dalam riwayat lain disebutkan: maka datanglah kepadanya) kebenaran. Ketika beliau ada di GUA HIRAa, datanglah malaikat (dalam nomor 8/67) seraya berkata, 'Bacalah!' Beliau berkata, 'Sungguh saya tidak dapat membaca. Ia mengambil dan mendekap saya sehingga saya lelah. Kemudian ia melepaskan saya, lalu ia berkata, 'Bacalah!' Maka, saya berkata, 'Sungguh saya tidak dapat membaca:' Lalu ia mengambil dan mendekap saya yang kedua kalinya, kemudian ia melepaskan saya, lalu ia berkata, 'Bacalah!' Maka, saya berkata, 'Sungguh saya tidak bisa membaca' Lalu ia mengambil dan mendekap saya yang ketiga kalinya, kemudian ia melepaskan saya. Lalu ia membacakan, "Iqra' bismi rabbikalladzi khalaq. Khalaqal insaana min'alaq. Iqra' warabbukal akram. Alladzii 'allama bil qalam. 'Allamal insaana maa lam ya'lam. 'Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu Yang Menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah. Yang mengajar manusia dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Lalu Rasulullah saw. pulang dengan membawa ayat itu dengan perasaan hati yang goncang (dalam satu riwayat: dengan tubuh gemetar). Lalu, beliau masuk menemui Khadijah binti Khuwailid, lantas beliau bersabda, 'Selimutilah saya, selimutilah saya!' Maka, mereka menyelimuti beliau sehingga keterkejutan beliau hilang. Beliau bersabda dan menceritakan kisah itu kepada Khadijah, 'Sungguh saya takut atas diriku.' Lalu Khadijah berkata kepada beliau, 'Jangan takut (bergembiralah, maka) demi Allah, Allah tidak akan menyusahkan engkau selamanya. (Maka demi Allah), sesungguhnya engkau suka menyambung persaudaraan (dan berkata benar), menanggung beban dan berusaha membantu orang yang tidak punya, memuliakan tamu, dan menolong penegak kebenaran.' Kemudian Khadijah membawa beliau pergi kepada Waraqah bin Naufal bin Asad bin Abdul Uzza (bin Qushai, dan dia adalah) anak paman Khadijah. Ia (Waraqah) adalah seorang yang memeluk agama Nasrani pada zaman jahiliah. Ia dapat menulis tulisan Ibrani, dan ia menulis Injil dengan bahasa Ibrani (dalam satu riwayat: kitab berbahasa Arab. dan dia menulis Injil dengan bahasa Arab) akan apa yang dikehendaki Allah untuk ditulisnya. Ia seorang yang sudah sangat tua dan tunanetra. Khadijah berkata, Wahai putra pamanku, dengarkanlah putra saudaramu!' Lalu Waraqah berkata kepada beliau, Wahai putra saudaraku, apakah yang engkau lihat?' Lantas Rasulullah saw: menceritakan kepadanya tentang apa yang beliau lihat. Lalu Waraqah berkata kepada beliau, 'Ini adalah wahyu yang diturunkan Allah kepada Musa! Wahai sekiranya saya masih muda, sekiranya saya masih hidup ketika kaummu mengusirmu....' Lalu Rasulullah saw. bertanya, 'Apakah mereka akan mengusir saya?' Waraqah menjawab, 'Ya, belum pernah datang seorang laki-laki yang (membawa seperti apa yang engkau bawa kecuali ia ditolak (dalam satu riwayat: disakiti / diganggu). Jika saya masih menjumpai masamu, maka saya akan menolongmu dengan pertolongan yang tangguh.' Tidak lama kemudian Waraqah meninggal dan wahyu pun bersela, [sehingga Nabi saw. bersedih hati karenanya - menurut riwayat yang sampai kepada kami- dengan kesedihan yang amat dalam yang karenanya berkali-kali beliau pergi ke puncak-puncak gunung untuk menjatuhkan diri dari sana. Maka, setiap kali beliau sudah sampai di puncak dan hendak menjatuhkan dirinya, Malaikat Jibril menampakkan diri kepada beliau seraya berkata, 'Wahai Muhammad, sesungguhnya engkau adalah Rasul Allah yang sebenarnya.' Dengan demikian, tenanglah hatinya dan mantaplah jiwanya. Kemudian beliau kembali pulang. Apabila dalam masa yang lama tidak turun wahyu, maka beliau pergi ke gunung seperti itu lagi. Kemudian setelah sampai di puncak, maka Malaikat Jibril menampakkan diri kepada beliau seraya berkata seperti yang dikatakannya pada peristiwa yang lalu - 6/68]." [Namus (yang di sini diterjemahkan dengan Malaikat Jibril) ialah yang mengetahui rahasia sesuatu yang tidak diketahui oleh orang lain 124/4].

Salam,

Bolehkah cerita riwayat tuan ini disahkan melalui Al-Quran? Jika boleh di manakah ayat-ayatnya. Jika tidak boleh maka saya tidak perlu terikat untuk mempercayainya. Tuhan menurunkan kepada saya Al-Quran sebagai satu-satunya pedoman. Saya tidak bertuhankan penulis atau periwayat kitab lain.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 2:55 am

[quote="tolokminda"][quote="iltizam"]
Quote :
[b]tolokminda


Salam,

Bolehkah cerita riwayat tuan ini disahkan melalui Al-Quran? Jika boleh di manakah ayat-ayatnya. Jika tidak boleh maka saya tidak perlu terikat untuk mempercayainya. Tuhan menurunkan kepada saya Al-Quran sebagai satu-satunya pedoman. Saya tidak bertuhankan penulis atau periwayat kitab lain.

Tuhan MENURUN kepada saudara ALquran...?
Adakah terus kepada saudara Secara Wahyu pada mulanya?
Atau saudara Baca KITAB Alquran ( Yang Di BUKUKAN)?


p/s: Saya Bertuhankan Allah , Ber Rasulkan Muhammad Rasulullah
Shahadatnya; Ashaduallaaailahaillallahwa'ashhaduannamuhammadurrasulullah.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:01 am

[quote="iltizam"][quote="tolokminda"]
iltizam wrote:
Quote :
[b]tolokminda


Salam,

Bolehkah cerita riwayat tuan ini disahkan melalui Al-Quran? Jika boleh di manakah ayat-ayatnya. Jika tidak boleh maka saya tidak perlu terikat untuk mempercayainya. Tuhan menurunkan kepada saya Al-Quran sebagai satu-satunya pedoman. Saya tidak bertuhankan penulis atau periwayat kitab lain.

Tuhan MENURUN kepada saudara ALquran...?
Adakah terus kepada saudara Secara Wahyu pada mulanya?
Atau saudara Baca KITAB Alquran ( Yang Di BUKUKAN)?

Salam,

Perkataan diturunkan biasa digunakan untuk merujuk kepada sampainya Al-Quran atau Kitab-Kitab Tuhan yang lain kepada manusia walaupun ia melalui utusan atau rasul. Dalam bahasa inggeris ia disebut sent down.

Tuan boleh menyemak di http://www.themuslimweb.com/quran/search.cgi?val=sent+down&ya=1&sh=1 untuk membuka minda tuan terhadap istilah itu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:04 am

iltizam wrote:

p/s: Saya Bertuhankan Allah , Ber Rasulkan Muhammad Rasulullah
Shahadatnya; Ashaduallaaailahaillallahwa'ashhaduannamuhammadurrasulullah.

Salam,

Di dalam Al-Quran amalan kesaksian sebagaimana yang tuan sebut itu adalah amalan orang-orang munafik. Pendapat saya mengenai perkara itu boleh dibaca di http://tolokminda.wordpress.com/2010/03/11/adakah-dua-kalimah-syahadah-satu-korupsi-pewaris-golongan-munafik-zaman-nabi/
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:14 am

[quote="tolokminda"][quote="iltizam"]
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Quote :
[b]tolokminda


Salam,

Bolehkah cerita riwayat tuan ini disahkan melalui Al-Quran? Jika boleh di manakah ayat-ayatnya. Jika tidak boleh maka saya tidak perlu terikat untuk mempercayainya. Tuhan menurunkan kepada saya Al-Quran sebagai satu-satunya pedoman. Saya tidak bertuhankan penulis atau periwayat kitab lain.

Tuhan MENURUN kepada saudara ALquran...?
Adakah terus kepada saudara Secara Wahyu pada mulanya?
Atau saudara Baca KITAB Alquran ( Yang Di BUKUKAN)?

Salam,

Perkataan diturunkan biasa digunakan untuk merujuk kepada sampainya Al-Quran atau Kitab-Kitab Tuhan yang lain kepada manusia walaupun ia melalui utusan atau rasul. Dalam bahasa inggeris ia disebut sent down.

Tuan boleh menyemak di http://www.themuslimweb.com/quran/search.cgi?val=sent+down&ya=1&sh=1 untuk membuka minda tuan terhadap istilah itu.

salam

tuhan menguji manusia bukan menurunkan wahyu . dia ilhamkan kebaikan dan kejahatan . manusia kena memilih dan sebab itu di pertanggungjawabkan .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:17 am

[quote="othman"][quote="tolokminda"]
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Quote :
[b]tolokminda


Salam,

Bolehkah cerita riwayat tuan ini disahkan melalui Al-Quran? Jika boleh di manakah ayat-ayatnya. Jika tidak boleh maka saya tidak perlu terikat untuk mempercayainya. Tuhan menurunkan kepada saya Al-Quran sebagai satu-satunya pedoman. Saya tidak bertuhankan penulis atau periwayat kitab lain.

Tuhan MENURUN kepada saudara ALquran...?
Adakah terus kepada saudara Secara Wahyu pada mulanya?
Atau saudara Baca KITAB Alquran ( Yang Di BUKUKAN)?

Salam,

Perkataan diturunkan biasa digunakan untuk merujuk kepada sampainya Al-Quran atau Kitab-Kitab Tuhan yang lain kepada manusia walaupun ia melalui utusan atau rasul. Dalam bahasa inggeris ia disebut sent down.

Tuan boleh menyemak di http://www.themuslimweb.com/quran/search.cgi?val=sent+down&ya=1&sh=1 untuk membuka minda tuan terhadap istilah itu.

salam

tuhan menguji manusia bukan menurunkan wahyu . dia ilhamkan kebaikan dan kejahatan . manusia kena memilih dan sebab itu di pertanggungjawabkan .

Salam,

Tuhan tak turunkan wahyu pulak dah..
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:20 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:

p/s: Saya Bertuhankan Allah , Ber Rasulkan Muhammad Rasulullah
Shahadatnya; Ashaduallaaailahaillallahwa'ashhaduannamuhammadurrasulullah.

Salam,

Di dalam Al-Quran amalan kesaksian sebagaimana yang tuan sebut itu adalah amalan orang-orang munafik. Pendapat saya mengenai perkara itu boleh dibaca di [url=http://tolokminda.wordpress.com/2010/03/11/adakah-dua-kalimah-syahadah-satu-korupsi-pewaris-golongan-munafik-zaman-nabi/
http://tolokminda.wordpress.com/2010/03/11/adakah-dua-kalimah-syahadah-satu-korupsi-pewaris-golongan-munafik-zaman-nabi/[/quote[/url]]

Tuan TM,
Yang berkata tentang kesaksian ( Dua kalimah Shahadah) itu munafik adalah mengikut faham tuan sendiri dan bukannya Mengikut faham saya.

persoalan yang saya tanya masih belum di jawab lagi , jika tuan sudi.
Jika keberatan untuk menjawabnya , saya tidak memaksa.

Quote :
Di bawah

Tuhan MENURUN kepada saudara ALquran...?
Adakah terus kepada saudara Secara Wahyu pada mulanya?
Atau saudara Baca KITAB Alquran ( Yang Di BUKUKAN)?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:21 am

[quote="iltizam"]
tolokminda wrote:
iltizam wrote:

p/s: Saya Bertuhankan Allah , Ber Rasulkan Muhammad Rasulullah
Shahadatnya; Ashaduallaaailahaillallahwa'ashhaduannamuhammadurrasulullah.

Salam,

Di dalam Al-Quran amalan kesaksian sebagaimana yang tuan sebut itu adalah amalan orang-orang munafik. Pendapat saya mengenai perkara itu boleh dibaca di http://tolokminda.wordpress.com/2010/03/11/adakah-dua-kalimah-syahadah-satu-korupsi-pewaris-golongan-munafik-zaman-nabi/[/quote]

Tuan TM,
Yang berkata tentang kesaksian ( Dua kalimah Shahadah) itu munafik adalah mengikut faham tuan sendiri dan bukannya Mengikut faham saya.

persoalan yang saya tanya masih belum di jawab lagi , jika tuan sudi.
Jika keberatan untuk menjawabnya , saya tidak memaksa.

Quote :
Di bawah

Tuhan MENURUN kepada saudara ALquran...?
Adakah terus kepada saudara Secara Wahyu pada mulanya?
Atau saudara Baca KITAB Alquran ( Yang Di BUKUKAN)?

Salam,

Saya dah jawab. Jika tuan tidak faham itu bukan masalah saya.

Dan tentang kesaksian, petunjuk mengenainya terdapat di dalam Al-Quran. Pendapat saya adalah berdasarkan Kitab Tuhan itu. Tidakkah tuan mahu berusaha membuat semakan sendiri?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:30 am

[quote="tolokminda"][quote="othman"]
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Quote :
[b]tolokminda


Salam,

Bolehkah cerita riwayat tuan ini disahkan melalui Al-Quran? Jika boleh di manakah ayat-ayatnya. Jika tidak boleh maka saya tidak perlu terikat untuk mempercayainya. Tuhan menurunkan kepada saya Al-Quran sebagai satu-satunya pedoman. Saya tidak bertuhankan penulis atau periwayat kitab lain.

Tuhan MENURUN kepada saudara ALquran...?
Adakah terus kepada saudara Secara Wahyu pada mulanya?
Atau saudara Baca KITAB Alquran ( Yang Di BUKUKAN)?

Salam,

Perkataan diturunkan biasa digunakan untuk merujuk kepada sampainya Al-Quran atau Kitab-Kitab Tuhan yang lain kepada manusia walaupun ia melalui utusan atau rasul. Dalam bahasa inggeris ia disebut sent down.

Tuan boleh menyemak di http://www.themuslimweb.com/quran/search.cgi?val=sent+down&ya=1&sh=1 untuk membuka minda tuan terhadap istilah itu.

salam

tuhan menguji manusia bukan menurunkan wahyu . dia ilhamkan kebaikan dan kejahatan . manusia kena memilih dan sebab itu di pertanggungjawabkan .

Salam,

Tuhan tak turunkan wahyu pulak dah..

salam

wahyu utk orang yg di pilih tuhan . tuan tak baca quran ke . terjemahan tuan pun di sandarkan kepada orang lain tapi tuan kata tuan dapat wahyu . tuan yg memilih pendapat orang lain .. tuan lupa ke . kalau tuan kata tuan dpt wahyu .. ok lah , cuma kena bukti kan lah macam nabi2 yg dapat wahyu .

adakah tuhan telah turunkan wahyu pada tuan .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:45 am

tolokminda wrote:


Salam,

Saya dah jawab. Jika tuan tidak faham itu bukan masalah saya.

Dan tentang kesaksian, petunjuk mengenainya terdapat di dalam Al-Quran. Pendapat saya adalah berdasarkan Kitab Tuhan itu. Tidakkah tuan mahu berusaha membuat semakan sendiri?

Tuan Tm,
Maaf sekadar ingin mengetahui apa yang TM faham tentang KESAKSIAN yang terdapat dalam Alquran .

apa pendapat tuan dengan yang ini

Quote :
(Dan ingatlah) akan hari (ketika) Kami, bangkitkan pada tiap-tiap umat seorang saksi atas mereka dari mereka sendiri, dan Kami datangkan kamu (Muhammad) menjadi saksi atas seluruh umat manusia. Dan Kami turunkan kepadamu Al Kitab (Al Qur'an) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan kabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 3:59 am

Salam Saudaraku Yang di Kasihi

Mari kita tafakkur sejenak dengan Ayat Ini.
Bukannya Apa, Bukan ingin menempelak dan berbahas atau menunjuk kehebatan
Cuma Ingin juga kita sama sma Hayati.
Kita sama sama cari titik yang Benar.

Demi waktu matahari sepenggalahan naik,وَالضُّحَى1
dan demi malam apabila telah sunyi,وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى2
Tuhanmu tiada meninggalkan kamu dan tiada (pula) benci kepadamu,مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى3
dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu dari permulaan.وَلَلآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الأولَى4
Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu, lalu (hati) kamu menjadi puas.وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى5
Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu.أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى6
Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk.وَوَجَدَكَ ضَالا فَهَدَى7
Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan.وَوَجَدَكَ عَائِلا فَأَغْنَى8
Adapun terhadap anak yatim maka janganlah kamu berlaku sewenang-wenang.فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَرْ9
Dan terhadap orang yang minta-minta maka janganlah kamu menghardiknya.وَأَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ10
Dan terhadap nikmat Tuhanmu maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur).


Jika Tuhan sendiri tiada Meninggalkan Nabi Muhammad (yang terpuji)
P/S: Allah yang kata / melalui Jibrail / melalui Muhammad / turun temurun MENURUN kepada kita.

Apakah kita ingin Meninggalkannya?Apakah Kita pula Ingin Meninggalkan MUHAMMAD
Cuba kita tafakkur sejenak....Kan?

Assalamualaikum....Mari Tafakkur
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 12, 2010 4:11 am

salam

Bagaimana Dengan Kesaksian di bawah

Quote :
SURAT 48. AL FATH

Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka, kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الإنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا


Tidakkah kita merasa sejuk jiwa ketika membaca ayat ini
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Today at 8:11 am

Back to top Go down
 
Nabi Bukan Buta Huruf
View previous topic View next topic Back to top 
Page 6 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Next
 Similar topics
-
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Ulil Abshar Abdalla; Yang Dikurbankan Nabi Ibrahim Bukan Ismail, Tapi Ishaq
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Mengapa semua Nabi bergelar AS , kecuali Muhammad bergelar SAW ?
» 9 mukjizat nabi musa

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: