HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
gaara
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
tolokminda
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
Admin
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
othman
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
faried
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
iltizam
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
masterpiece7070
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
lia
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 
Payau Putih
Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_lcapNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Voting_barNabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Vote_rcap 

Share
 

 Nabi Bukan Buta Huruf

Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor
Admin

Posts : 601
Points : 3918
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptyMon Aug 02, 2010 2:04 pm

First topic message reminder :

Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 551
Points : 3800
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 2:56 am

Payau Putih wrote:
othman wrote:
gaara wrote:
Salam...

itu terpulang kpd saudara payau putih untuk menerima hujah nas atau hujah akal.....

hanya ALLAH yg mampu memberi petunjuk....

salam

saya mula sangsi dgn mereka ini .

Salam,

Apa yang tuan sangsikan..? Adakah hanya kerana berbeza pendapat maka tuan bersangka-sangka...?

Berkenaan tajuk topik, saya tetap bersangka baik bahwa baginda Nabi Muhammad tidak buta huruf, ini berdasarkan hujah2 dalam topik ini dan latar belakang baginda sendiri semasa hayatnya.

salam

saya ok sahaja kerana ia tidak merubah imam saudara . yg masalahnya jika tuan tidak boleh terima pendapat sebaliknya . jadi buat apa di panjangkan . ini bekan ''ketentuan yg di restukan ''. adakah saudara bangga dgn pendapat tuan dan ....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana
gaara

Posts : 1003
Points : 4283
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 2:56 am

Salam..

Quote :
Adakah hanya kerana berbeza pendapat maka tuan bersangka-sangka

pertanyaan yg baik...

tp menjd hairan bila saudra bersangka sangka bila terdptnya 4 mazhab dlm ASWJ....
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah
Payau Putih

Posts : 106
Points : 3347
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 3:01 am

gaara wrote:
Salam..

Quote :
Adakah hanya kerana berbeza pendapat maka tuan bersangka-sangka

pertanyaan yg baik...

tp menjd hairan bila saudra bersangka sangka bila terdptnya 4 mazhab dlm ASWJ....

Salam,

Jawapan soalan tuan ini ada di topik yg satu yg sedang kita bicarakan.... harap tidak mencampur adukkan.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah
iltizam

Posts : 401
Points : 3646
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 12:20 pm

salam

Alahai apa yang nak di kalutkan...
Kalaupun nabi buta huruf takkanlah Allah tak boleh ajar Utusannya itu.
Sememangnya boleh...

kalaupun dikatakan Nabi tu buta huruf, itu tidak akan menjadikan baginda tidak bijaksana. kerana buta huruf itu adalah kebijaksanaannya.

Dan mungkin beliau tidak tahu tulis baca hanya seketika iaitu semasa awal awal Alquran di turunkan.Dal lepas pada itu Takkan lah buta huruf lagi setelah di ajar oleh Allah selama 23 tahun....

perkara sebegini seharusnya tidak menjadi pertikaian....

Yang penting Apa yang Nabi sampaikan tentang IMAN...yang perlu di Amati.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 1397
Points : 4730
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 42

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 3:24 pm

Salam,

Mengatakan sesuatu yang dusta pasal Nabi itu satu fitnah. Macam mana nak capai keimanan kalau dengan jalan yang kotor (berdusta dan menabur fitnah)?

68:10. Dan janganlah kamu mentaati setiap orang yang bersumpah, yang keji,
68:11. Pengumpat yang berjalan-jalan dengan fitnahan,
68:12. Penghalang kebaikan, pelampau batas yang berdosa,
68:13. Berbudi kasar; tambahan pula, berkelakuan keji,
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 551
Points : 3800
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 4:20 pm

Juang wrote:
Salam,

Mengatakan sesuatu yang dusta pasal Nabi itu satu fitnah. Macam mana nak capai keimanan kalau dengan jalan yang kotor (berdusta dan menabur fitnah)?

68:10. Dan janganlah kamu mentaati setiap orang yang bersumpah, yang keji,
68:11. Pengumpat yang berjalan-jalan dengan fitnahan,
68:12. Penghalang kebaikan, pelampau batas yang berdosa,
68:13. Berbudi kasar; tambahan pula, berkelakuan keji,

salam

bukan kah kamu yg sering mengumpat si polan ...

jika kita tidak melampau batas maka kita tak ada masalah nak terima sesuatu yg bukan ketetapan . lain lah kalau kita kata tiada solat dalam islam .

adakah syarat neriman tu kena yakin nabi pandai menulis dan membaca sampai kamu berfikiran semacam saja ..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 1397
Points : 4730
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 42

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 4:30 pm

Salam,

Siapa nama si polan yang saya umpat itu? Buktikanlah. Kalau tidak saudara sudah melakukan satu fitnah. Macam mana nak capai keimanan kalau asyik menabur fitnah bila gagal pertahankan sesuatu hujah?

Syarat beriman kenalah tidak berdusta dan mengada-adakan sesuatu ketetapan yang Allah tak pernah tetapkan. Takkanlah kita nak kata orang berdusta itu beriman.

Kita tak cakap pun kena percaya Nabi tahu menulis, cuma kita nak patahkan dakwaan orang yang kata Nabi buta huruf agar kita dapat bezakan antara yang benar dan yang dusta.

Tetapi kalau manusia itu masih nak pegang yang dusta, nanti di akhirat pandai-pandailah jawab.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 551
Points : 3800
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 4:42 pm

Juang wrote:
Salam,

Siapa nama si polan yang saya umpat itu? Buktikanlah. Kalau tidak saudara sudah melakukan satu fitnah. Macam mana nak capai keimanan kalau asyik menabur fitnah bila gagal pertahankan sesuatu hujah?

Syarat beriman kenalah tidak berdusta dan mengada-adakan sesuatu ketetapan yang Allah tak pernah tetapkan. Takkanlah kita nak kata orang berdusta itu beriman.

Kita tak cakap pun kena percaya Nabi tahu menulis, cuma kita nak patahkan dakwaan orang yang kata Nabi buta huruf agar kita dapat bezakan antara yang benar dan yang dusta.

Tetapi kalau manusia itu masih nak pegang yang dusta, nanti di akhirat pandai-pandailah jawab.

salam

kenapa kamu nak patahkan dakwaan orang . adakah ini tujuan kita baca quran . periwayat hadis tak ada berforum di sini tapi kamu selalu menyebut tentang kesalahan mereka . patut lah selama dok berforu di sini kamu hanya engkaji quran utk patahkan hujah orang . tujuan asal nak buat roket tah kemana .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 1397
Points : 4730
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 42

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 5:38 pm

Salam,

Bukankah Nabi pun pernah patahkan dakwaan orang-orang Yahudi dan Nasrani yang mengatakan Allah ada putera? Maka itu menunjukkan Nabi pun lakukan perkara tersebut untuk memerangi segala bentuk pendustaan.

Saudara bertanya macam tak pernah hayati kisah Nabi-nabi mematahkan dakwaan kaum-kaum terdahulu yang terdapat dalam Al Quran itu. Apakah kerana termakan dengan dakwaan kononnya Nabi buta huruf menyebabkan Allah menutup pintu hati saudara daripada melihat apa yang pernah Nabi-nabi terdahulu lakukan?

Tadi saudara kata saya pusing-pusinglah itulah. Sekarang nak saudara kemukakan bukti saya pernah umpat si polan yang saudara maksudkan itu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 551
Points : 3800
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 5:56 pm

Juang wrote:
Salam,

Bukankah Nabi pun pernah patahkan dakwaan orang-orang Yahudi dan Nasrani yang mengatakan Allah ada putera? Maka itu menunjukkan Nabi pun lakukan perkara tersebut untuk memerangi segala bentuk pendustaan.

Saudara bertanya macam tak pernah hayati kisah Nabi-nabi mematahkan dakwaan kaum-kaum terdahulu yang terdapat dalam Al Quran itu. Apakah kerana termakan dengan dakwaan kononnya Nabi buta huruf menyebabkan Allah menutup pintu hati saudara daripada melihat apa yang pernah Nabi-nabi terdahulu lakukan?

Tadi saudara kata saya pusing-pusinglah itulah. Sekarang nak saudara kemukakan bukti saya pernah umpat si polan yang saudara maksudkan itu.

salam

kita bercakap berkenaan buta huruf . kemana saudara nak pusing ni . kalau si polan tu kata macam allah ada putera memang la saya pun akan bantah . itu benda yg jelas .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 1397
Points : 4730
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 42

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 6:02 pm

Salam,

Bila masa saya pusing? Saudara juga yang tanya apakah patahkan dakwaan itu tujuan kita baca Al Quran. Maka saya jawaplah mengikut soalan saudara itu.

Apalah. Sendiri bertanya, sendiri marah orang lain berikan jawapan.

Mengatakan Nabi seorang buta huruf tanpa bawakan bukti samalah macam peranga orang Yahudi dan Nasrani kata Allah ada putera tanpa bukti.

Takkanlah semudah itu tidak mampu nak fikirkan?
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah
iltizam

Posts : 401
Points : 3646
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 6:33 pm

alam

Alahai apa yang nak di kalutkan...
Kalaupun nabi buta huruf takkanlah Allah tak boleh ajar Utusannya itu.
Sememangnya boleh...

kalaupun dikatakan Nabi tu buta huruf, itu tidak akan menjadikan baginda tidak bijaksana. kerana buta huruf itu adalah kebijaksanaannya.

Dan mungkin beliau tidak tahu tulis baca hanya seketika iaitu semasa awal awal Alquran di turunkan.Dal lepas pada itu Takkan lah buta huruf lagi setelah di ajar oleh Allah selama 23 tahun....

perkara sebegini seharusnya tidak menjadi pertikaian....

Yang penting Apa yang Nabi sampaikan tentang IMAN...yang perlu di Amati.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 551
Points : 3800
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 7:06 pm

Quote :
Mengatakan Nabi seorang buta huruf tanpa bawakan bukti samalah macam
peranga orang Yahudi dan Nasrani kata Allah ada putera tanpa bukti.

salam

jika kamu kata begitu maka sesiapa yg kata nabi buta huruf akan masuk neraka . sebab tu aku kata kamu pusing . ketetapan allah kita kena patuh kan . ketetapan allah ialah allah tidak beranak .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah
iltizam

Posts : 401
Points : 3646
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 8:43 pm

Salam

Allah dan para malaikatnya ber shola wat.....atas nabi
jika mereke mereka yang hanya mengikut alquran sahaja tanpa ber shola wat atas nabi, tak mahu mengikut hadis,perbuatan dan ajaran nabi akan cara memahami alquran maka itulah yang terjadi

Allah kata lain, lain pula yang mereka faham

mereka fikir mereka Faham bahasa tuhan tanpa Rasul, sedangkan Rasul lah yang faham bahasa tuhan.Dan menerangkan dengan Benar.

Syaitan juga faham bahasa tuhan,
Cuma di sampaikan kepada manusia dengan songsang. Macam kisah Ahli sihir zaman sulaiman
Tuhan kata lain, di sampaikannya dengan faham sebaliknya.
Jadilah manusia yang faham songsang nie sebagai ahli sihir seperti yang di ajar syaitan
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor
Admin

Posts : 601
Points : 3918
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 9:05 pm

iltizam wrote:
alam

Alahai apa yang nak di kalutkan...
Kalaupun nabi buta huruf takkanlah Allah tak boleh ajar Utusannya itu.
Sememangnya boleh...

kalaupun dikatakan Nabi tu buta huruf, itu tidak akan menjadikan baginda tidak bijaksana. kerana buta huruf itu adalah kebijaksanaannya.

Dan mungkin beliau tidak tahu tulis baca hanya seketika iaitu semasa awal awal Alquran di turunkan.Dal lepas pada itu Takkan lah buta huruf lagi setelah di ajar oleh Allah selama 23 tahun....

perkara sebegini seharusnya tidak menjadi pertikaian....

Yang penting Apa yang Nabi sampaikan tentang IMAN...yang perlu di Amati.

Salam,

Nabi pandai membaca dan menulis sebelum menerima al-quran. Cuma, nabi tak pernah baca dan tulis sebarang kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah
iltizam

Posts : 401
Points : 3646
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 9:42 pm

Admin wrote:
iltizam wrote:
alam

Alahai apa yang nak di kalutkan...
Kalaupun nabi buta huruf takkanlah Allah tak boleh ajar Utusannya itu.
Sememangnya boleh...

kalaupun dikatakan Nabi tu buta huruf, itu tidak akan menjadikan baginda tidak bijaksana. kerana buta huruf itu adalah kebijaksanaannya.

Dan mungkin beliau tidak tahu tulis baca hanya seketika iaitu semasa awal awal Alquran di turunkan.Dal lepas pada itu Takkan lah buta huruf lagi setelah di ajar oleh Allah selama 23 tahun....

perkara sebegini seharusnya tidak menjadi pertikaian....

Yang penting Apa yang Nabi sampaikan tentang IMAN...yang perlu di Amati.

Salam,

Nabi pandai membaca dan menulis sebelum menerima al-quran. Cuma, nabi tak pernah baca dan tulis sebarang kitab sebelum al-quran.


Tuan Admin kata berpegang kepada HANYA ALQURAN , so kena pegang betul betul lah kan....

Ayat surah Al Ankabut nie nak buang ker..Aduhai Pak Admin yang di kasihi

Quote :
48
Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya (Al Qur'an) sesuatu Kitab pun dan kamu tidak (pernah) menulis suatu kitab dengan tangan kananmu; andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Jika tidak pernah membaca , Maksudnya nabi tak pernah baca huruf huruf tu...
Dan jika nabi pandai membaca ketika itu atau sebelum tu...Nabi tidak baca cara orang orang yang menulis kitab itu membaca.

Nabi membaca dengan cara yang sempurna, bukan baca huruf
Cara bacaan nabi Adalah di dalam Maqam terpuji yang di kurniakan tuhan kepadanya.

kita tak mampu membaca cara nabi baca, Bacaan terus kepada kejadian.
Nabi Baca Qalam ,


kerana itu Nabi suruh osman tulis quran, kerana Manusia tidak mampu membaca cara sebenar apa yang ada pada rasulullah.

Hanya sahabat yang hampir yang benar benar mengerti akan cara bacaan Nabi.

p/s: Apa Yang Admin kata tu pada saya memabg betul , tetapi kurang benar.

Jika saya berkata bahawa Nabi menulis kitab pada dirinya dan menulis terus pada diri manusia ketika itu sudah barang tenttu pak admin tidak akan memahami maksud saya.

Quote :
dan kamu tidak (pernah) menulis suatu kitab dengan tangan kananmu
Nabi tidak menulis kitab dengan tangan kanan.
tapi menulis kitab dengan apa?
Kitab di tulis pada dirinya , hanya SAMPAIKAN saja pak
tulis kat mana tu pada dirinya,,,,kat kulit ker....hehe

Bacalah dengan tartil pak admin Very Happy

KITAB DIRI PAK ADMIN KAT MANA....PERNAH BACA KITAB DIRI PAK ADMIN KER...


Last edited by iltizam on Sat Aug 14, 2010 9:59 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor
Admin

Posts : 601
Points : 3918
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 9:56 pm

Salam,

Bila masa pula saya nak buang ayat itu?

Memang benarlah ayat itu. Nabi tak pernah baca dan tulis sesuatu kitab sebelum al-quran. Bukan bermakna nabi tak pandai membaca dan menulis. Cuma, nabi tak pernah baca dan tulis sesuatu kitab sebelum al-quran.

Dalam frasa terakhir, andaikata nabi dah pernah baca dan tulis sesuatu kitab sebelum al-quran, maka benar-benar ragulah orang yang mengingkarinya.

andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari (mu).

Lagi selaras tafsiran dalam kurungan itu dibuat begini (kamu pernah membaca dan menulis sesuatu kitab) daripada (kamu pernah membaca dan menulis) supaya orang lain tidak salah faham dengan frasa pertama.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah
iltizam

Posts : 401
Points : 3646
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySat Aug 14, 2010 10:01 pm

Kitab Pak Admin Kat Mana ek...


Kat komputer ker...
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah
Payau Putih

Posts : 106
Points : 3347
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySun Aug 15, 2010 2:02 am

Salam,

Pada saya ayat2 yg dikemukakan sangat jelas maksudnya.

Frasa kata di ayat 28:48 " Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab..." atau "Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya (Al Quran) sesuatu Kitabpun..."

Ayat ini menjelaskan bahwa nabi tidak pernah membaca sebarang Kitab wahyu seperti Zabur, Taurat atau Injil tetapi ini tidak bermakna nabi tidak pernah membaca tulisan lain seperti catitan perniagaan atau surat yg berkaitan seperti bait2 syair.

Frasa kata "atau menulisnya dengan tangan kanan kamu kamu..." atau "kamu tidak (pernah) menulis suatu Kitab dengan tangan kananmu..."

Ayat ini menjelaskan bahwa nabi tidak pernah menulis dengan tangan kanannya sebarang Kitab wahyu seperti Zabur, Taurat atau Injil tetapi ini tidak bermakna nabi tidak pernah menulis tulisan lain seperti catitan perniagaan atau surat yg berkaitan.




Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor
Admin

Posts : 601
Points : 3918
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySun Aug 15, 2010 2:06 am

Salam,

Benar tuan PP. Begitulah maksud saya.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Payau Putih
Siswazah
Siswazah
Payau Putih

Posts : 106
Points : 3347
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySun Aug 15, 2010 2:15 am

Ayat AQ 25:5 pula;

" Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

Ayat diatas adalah tuduhan kafir Qurasy/musuh2 baginda bahwa baginda yang menulis Al Quran hasil cerita dongengan dahulu kala yang diceritakan pagi dan petang. Jika musuh nabi menuduh nabi menulis Al Quran dan dalam masa yang sama umum mengetahui bahwa nabi buta huruf maka adakah mereka akan percaya tuduhan tersebut..? Sudah tentu nabi tidak buta huruf (tahu menulis) sebab itulah nabi dituduh bahwa nabi menulis hasil cerita dahului kala.

Dan jika kita melihat ayat seterusnya, Allah menyangkal tuduhan musuh nabi tersebut bahwa ianya hasil dongengan tetapi Allah tidak menyangkal bahwa nabi yg menulisnya;

AQ 25: 6. Katakanlah: "Al Quran itu diturunkan oleh (Allah) yang mengetahui rahasia di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 551
Points : 3800
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySun Aug 15, 2010 2:44 am

Payau Putih wrote:
Ayat AQ 25:5 pula;

" Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

Ayat diatas adalah tuduhan kafir Qurasy/musuh2 baginda bahwa baginda yang menulis Al Quran hasil cerita dongengan dahulu kala yang diceritakan pagi dan petang. Jika musuh nabi menuduh nabi menulis Al Quran dan dalam masa yang sama umum mengetahui bahwa nabi buta huruf maka adakah mereka akan percaya tuduhan tersebut..? Sudah tentu nabi tidak buta huruf (tahu menulis) sebab itulah nabi dituduh bahwa nabi menulis hasil cerita dahului kala.

Dan jika kita melihat ayat seterusnya, Allah menyangkal tuduhan musuh nabi tersebut bahwa ianya hasil dongengan tetapi Allah tidak menyangkal bahwa nabi yg menulisnya;

AQ 25: 6. Katakanlah: "Al Quran itu diturunkan oleh (Allah) yang mengetahui rahasia di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


salam

apa madsud kitab dalam ayat tersebut .. adakah merujuk kepada taurat dan injil atau ...
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah
Payau Putih

Posts : 106
Points : 3347
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySun Aug 15, 2010 2:51 am

othman wrote:
Payau Putih wrote:
Ayat AQ 25:5 pula;

" Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

Ayat diatas adalah tuduhan kafir Qurasy/musuh2 baginda bahwa baginda yang menulis Al Quran hasil cerita dongengan dahulu kala yang diceritakan pagi dan petang. Jika musuh nabi menuduh nabi menulis Al Quran dan dalam masa yang sama umum mengetahui bahwa nabi buta huruf maka adakah mereka akan percaya tuduhan tersebut..? Sudah tentu nabi tidak buta huruf (tahu menulis) sebab itulah nabi dituduh bahwa nabi menulis hasil cerita dahului kala.

Dan jika kita melihat ayat seterusnya, Allah menyangkal tuduhan musuh nabi tersebut bahwa ianya hasil dongengan tetapi Allah tidak menyangkal bahwa nabi yg menulisnya;

AQ 25: 6. Katakanlah: "Al Quran itu diturunkan oleh (Allah) yang mengetahui rahasia di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


salam

apa madsud kitab dalam ayat tersebut .. adakah merujuk kepada taurat dan injil atau ...

Salam,

Maaf... saya kurang faham soalan tuan... sebab dalam posting saya yg tuan quote tiada pula disebut kitab lain selain Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana
avatar

Posts : 551
Points : 3800
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySun Aug 15, 2010 2:56 am

Frasa kata di ayat 28:48 " Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang
Kitab..." atau "Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya (Al Quran)
sesuatu Kitabpun..."

Quote :
Ayat ini menjelaskan bahwa nabi tidak pernah membaca sebarang Kitab wahyu seperti Zabur, Taurat atau Injil tetapi ini tidak bermakna nabi tidak pernah membaca tulisan lain seperti catitan perniagaan atau surat yg berkaitan seperti bait2 syair.

Frasa
kata "atau menulisnya dengan tangan kanan kamu kamu..." atau "kamu
tidak (pernah) menulis suatu Kitab dengan tangan kananmu..."

Ayat
ini menjelaskan bahwa nabi tidak pernah menulis dengan tangan kanannya
sebarang Kitab wahyu seperti Zabur, Taurat atau Injil tetapi ini tidak bermakna nabi tidak pernah menulis tulisan lain seperti catitan perniagaan atau surat yg berkaitan.

bukankah tulisan lain atau apa2 tulisan jugak adalah kitab .
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah
Payau Putih

Posts : 106
Points : 3347
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 EmptySun Aug 15, 2010 11:29 am

othman wrote:
Frasa kata di ayat 28:48 " Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang
Kitab..." atau "Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya (Al Quran)
sesuatu Kitabpun..."

Quote :
Ayat ini menjelaskan bahwa nabi tidak pernah membaca sebarang Kitab wahyu seperti Zabur, Taurat atau Injil tetapi ini tidak bermakna nabi tidak pernah membaca tulisan lain seperti catitan perniagaan atau surat yg berkaitan seperti bait2 syair.

Frasa
kata "atau menulisnya dengan tangan kanan kamu kamu..." atau "kamu
tidak (pernah) menulis suatu Kitab dengan tangan kananmu..."

Ayat
ini menjelaskan bahwa nabi tidak pernah menulis dengan tangan kanannya
sebarang Kitab wahyu seperti Zabur, Taurat atau Injil tetapi ini tidak bermakna nabi tidak pernah menulis tulisan lain seperti catitan perniagaan atau surat yg berkaitan.

bukankah tulisan lain atau apa2 tulisan jugak adalah kitab .

Salam,

Dalam konteks ayat AQ 29:48 yang sedang dibicarakan adalah yang berkaitan dengan kitab wahyu termasuk Al Quran, sila rujuk ayat sebelumnya dan ayat selepasnya untuk lebih jelas.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty
PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Nabi Bukan Buta Huruf - Page 9 Empty

Back to top Go down
 
Nabi Bukan Buta Huruf
Back to top 
Page 9 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: