HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Nabi Bukan Buta Huruf

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 02, 2010 2:04 pm

First topic message reminder :

Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sun Aug 15, 2010 10:29 pm

Payau Putih wrote:
othman wrote:
Frasa kata di ayat 28:48 " Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang
Kitab..." atau "Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya (Al Quran)
sesuatu Kitabpun..."

Quote :
Ayat ini menjelaskan bahwa nabi tidak pernah membaca sebarang Kitab wahyu seperti Zabur, Taurat atau Injil tetapi ini tidak bermakna nabi tidak pernah membaca tulisan lain seperti catitan perniagaan atau surat yg berkaitan seperti bait2 syair.

Frasa
kata "atau menulisnya dengan tangan kanan kamu kamu..." atau "kamu
tidak (pernah) menulis suatu Kitab dengan tangan kananmu..."

Ayat
ini menjelaskan bahwa nabi tidak pernah menulis dengan tangan kanannya
sebarang Kitab wahyu seperti Zabur, Taurat atau Injil tetapi ini tidak bermakna nabi tidak pernah menulis tulisan lain seperti catitan perniagaan atau surat yg berkaitan.

bukankah tulisan lain atau apa2 tulisan jugak adalah kitab .

Salam,

Dalam konteks ayat AQ 29:48 yang sedang dibicarakan adalah yang berkaitan dengan kitab wahyu termasuk Al Quran, sila rujuk ayat sebelumnya dan ayat selepasnya untuk lebih jelas.

salam







Dan kalau Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) sebuah kitab
(yang bertulis) pada kertas, lalu mereka memegangnya dengan tangan
mereka, nescaya orang-orang yang kafir itu berkata: "Ini tidak lain,
hanyalah sihir yang terang nyata". (Al-An'aam 6:7)
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sun Aug 15, 2010 10:44 pm

Quote :
Dan kalau Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) sebuah kitab
(yang bertulis) pada kertas, lalu mereka memegangnya dengan tangan
mereka, nescaya orang-orang yang kafir itu berkata: "Ini tidak lain,
hanyalah sihir yang terang nyata". (Al-An'aam 6:7)

Confirm, Nabi tak tulis Al quran.......ATAS KERTAS.


Pak Admin aka TM aka Juang yang di kasihi,,,Katakan ya kepada Ayat Alquran Yang Anda Yakini
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 12:04 am

Salam,

6:7. Sekiranya Kami menurunkan kepada kamu sebuah Kitab di kertas, lalu mereka menyentuhnya dengan tangan-tangan mereka, tentu orang-orang yang tidak percaya akan berkata, "Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata."

Al-quran bukan terus diturunkan sekaligus yang sudah tertulis dalam sebuah buku tapi secara beransur-ansur di mana nabi membaca dan menulisnya utk dijadikan sebuah kitab al-quran.

Orang-orang yang tidak percaya lagilah mendakwa sihir yang nyata sekiranya kitab yang sudah tertulis lengkap sekaligus itu disentuh/ ditulis oleh orang lain.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 12:57 am

Admin wrote:
Salam,

6:7. Sekiranya Kami menurunkan kepada kamu sebuah Kitab di kertas, lalu mereka menyentuhnya dengan tangan-tangan mereka, tentu orang-orang yang tidak percaya akan berkata, "Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata."

Al-quran bukan terus diturunkan sekaligus yang sudah tertulis dalam sebuah buku tapi secara beransur-ansur di mana nabi membaca dan menulisnya utk dijadikan sebuah kitab al-quran.

Orang-orang yang tidak percaya lagilah mendakwa sihir yang nyata sekiranya kitab yang sudah tertulis lengkap sekaligus itu disentuh/ ditulis oleh orang lain.

kekalutan minda sedang berlaku
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 1:13 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam...

mana die ayt yg mengtakn nabi tdk ummi.....

Salam,

Ummiy bermaksud pagan atau gentile. Dalam bahasa melayu kita katakan orang yang tak pernah sampai kepada mereka pedoman Tuhan. Atau dengan kata lain, orang yang tidak kenal Tuhan yang sebenar. Kafir bukan ummiy. Munafik juga bukan ummiy. Buta huruf juga buka ummiy.

Dalam Quran perkataan ummiy dirujuk kepada kaum Nabi. Di mana kaum Nabi iaitu orang-orang Arab tidak pernah diutuskan di kalangan mereka walau seorang nabi sebelum Nabi Muhamad. Sebab itulah kaum Arab disifatkan kaum yang ummiy oleh Tuhan.

Dengan penjelasan Tuhan itu juga, maka kita mendapat tahu satu perkara lagi. Iaitu Nabi Ibrahim tidak pernah menjejakkan kaki ke Mekah. Dan ini mendedahkan satu lagi pembohongan orang Arab. Jika Tuhan sendiri memberitahu bahawa tiada nabi atau rasul pernah sampai di kalangan orang Arab, maka cerita mereka bahawa Nabi Ibrahim mengasaskan Mekah adalah tidak benar.

salam..

ini ape hal pagan kogan plak nie....

mcm lagu hindustan je....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:04 am

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

6:7. Sekiranya Kami menurunkan kepada kamu sebuah Kitab di kertas, lalu mereka menyentuhnya dengan tangan-tangan mereka, tentu orang-orang yang tidak percaya akan berkata, "Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata."

Al-quran bukan terus diturunkan sekaligus yang sudah tertulis dalam sebuah buku tapi secara beransur-ansur di mana nabi membaca dan menulisnya utk dijadikan sebuah kitab al-quran.

Orang-orang yang tidak percaya lagilah mendakwa sihir yang nyata sekiranya kitab yang sudah tertulis lengkap sekaligus itu disentuh/ ditulis oleh orang lain.

kekalutan minda sedang berlaku

Salam,

Begitulah, mereka hanya tahu mengatakan demikian tanpa mahu membuktikan apa yang kalutnya itu. Skrip yang hampir sama dengan orang-orang yang tidak percaya dahulu dengan mengatakan "Tiadalah ini melainkan sihir yang nyata". Apa yang sihirnya itu tidak dapat dibuktikan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:09 am

Admin wrote:
iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

6:7. Sekiranya Kami menurunkan kepada kamu sebuah Kitab di kertas, lalu mereka menyentuhnya dengan tangan-tangan mereka, tentu orang-orang yang tidak percaya akan berkata, "Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata."

Al-quran bukan terus diturunkan sekaligus yang sudah tertulis dalam sebuah buku tapi secara beransur-ansur di mana nabi membaca dan menulisnya utk dijadikan sebuah kitab al-quran.

Orang-orang yang tidak percaya lagilah mendakwa sihir yang nyata sekiranya kitab yang sudah tertulis lengkap sekaligus itu disentuh/ ditulis oleh orang lain.

kekalutan minda sedang berlaku

Salam,

Begitulah, mereka hanya tahu mengatakan demikian tanpa mahu membuktikan apa yang kalutnya itu. Skrip yang hampir sama dengan orang-orang yang tidak percaya dahulu dengan mengatakan "Tiadalah ini melainkan sihir yang nyata". Apa yang sihirnya itu tidak dapat dibuktikan.

ya,
Teruskan menulis kitab,
kami sedia mendengar hujjh Tok Admin
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:17 am

Salam,

Tidak cukup dengan itu mereka pandai pula menyuruh menulis kitab sedangkan kitab al-quran sudah ada di depan mata. Apa, tidak cukup lagikah kitab-kitab riwayat hadis yang mereka pikul itu?

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:20 am

Mana Ada Kitab di depan mata Tok Admin

tulisan huruf huruf Ada ler
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:25 am

Salam,

Dengan berkata demikian, mereka seolah-olah sengaja tidak mahu mengambil peringatan dalam al-quran. Mereka hanya pandai mengemukakan bermacam-macam alasan apabila diberi peringatan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:34 am

Tadi Iltizam ke Hospital

Banyak ubat percuma di sediakan.

Hospital sekarang nie tak seperti dulu

Ubatannya canggih canggih dan berkualiti...kalau nak beli sendiri memang mahal

Nak berbanding dengan Hospital zaman 70an memang jauh beza

dulu dulu ubat macam tepung / banyak campur

Mungkin Admin boleh cuba Ubat yang baik sikit

Kalau nak istimewa boleh ke hospital swasta,

ubatnya sama jer, cuma kena bayar mahal lah sikit, dapat duduk katil istemewa

rehat rehatkan badan sambil makan Ubat

jangan lupa beritahu doktor yang tuan Admin belum Aqal baligh

nanti Doktor beri ubat orang dewasa pulak,

takut Mabuk ubat pulak jadinya.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:36 am

Salam...

ye2 skrip sama sperti sabda nabi berulang ulang lg...

Daripd Miqdam bin Ma'dikariba r.a berkata: Bahawasanya Rasulullah saw bersabda "Hampir tiba suatu masa nanti di mana seorg lelaki yg sedang bersahur bersandr di atas katilnya, lalu disampaikan orang kepadanya sebuah hadis drpd hadisku maka ia berkata : "pegangan kami dan kamu hanyalah Al-quran sahaja. Apa yg dihalalkan oleh Al-quran kami halalkn. dan apa yg ia haram kami haramkn. kemudian nabi bersabda: 'Padahal apa yg diharamkn oleh Rasulullah samalah hukumnya dgn apa yg diharamkn ole ALLAH"

( Hadis riwayat Imam Abu Daud )......

begitulah al-kisahnya...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:37 am

Salam,

Dan kita lihat sendiri cara mereka berhujah itu. Apabila diberi peringatan, mereka cuba beralih kepada perkara lain supaya dengan berbuat demikian orang lain akan lalai terhadap peringatanNya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:47 am

gaara wrote:
Salam...

ye2 skrip sama sperti sabda nabi berulang ulang lg...

Daripd Miqdam bin Ma'dikariba r.a berkata: Bahawasanya Rasulullah saw bersabda "Hampir tiba suatu masa nanti di mana seorg lelaki yg sedang bersahur bersandr di atas katilnya, lalu disampaikan orang kepadanya sebuah hadis drpd hadisku maka ia berkata : "pegangan kami dan kamu hanyalah Al-quran sahaja. Apa yg dihalalkan oleh Al-quran kami halalkn. dan apa yg ia haram kami haramkn. kemudian nabi bersabda: 'Padahal apa yg diharamkn oleh Rasulullah samalah hukumnya dgn apa yg diharamkn ole ALLAH"

( Hadis riwayat Imam Abu Daud )......

begitulah al-kisahnya...

Ya, Itulah dia
Kita telah di perkenalkan oleh Allah , Akan kisah zaman dahulu berulang kembali

Yang di baca berulang ulang.....

Inilah ilmu yang nyata untuk kita ambil pengajaran>>>
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 2:57 am

Salam,

Akibat terlalu percaya dan taksub kepada riwayat hadis, mereka hanya ikut membuta-tuli.

Mereka gemar mengubah topik utk mengalihkan perhatian orang lain terhadap riwayat hadis yang tidak dapat mereka buktikan dalam al-quran utk diikuti.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 3:01 am

Salam...

tolak Hadis maksudnya tolak Al-quran maksudnya tolak Nabi maksudnya tolak ALLAH maksudnya......

maksudnya ape yek...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 3:39 am

gaara wrote:
Salam...

tolak Hadis maksudnya tolak Al-quran maksudnya tolak Nabi maksudnya tolak ALLAH maksudnya......

maksudnya ape yek...

Salam,

Tuhan lantik Nabi supaya menyampaikan apa? Quran ke kitab Bukhari?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 3:44 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam...

tolak Hadis maksudnya tolak Al-quran maksudnya tolak Nabi maksudnya tolak ALLAH maksudnya......

maksudnya ape yek...

Salam,

Tuhan lantik Nabi supaya menyampaikan apa? Quran ke kitab Bukhari?

Salam...

saudra yg bijaksana...

ALLAH lantik nabi untuk menyampaikan Al-kitab dan Al-hikmah......

Al kitab itulah Al-quran dan.....

Al Hikmah itulah Sunnahnya...

Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 3:48 am

Salam,

Al-hikmah itu bermaksud kebijaksanaan yang datang bersama Al-Quran. Jika kita percaya kepada Al-Quran dan patuh kepada isikandungannya maka kita akan beroleh kebijaksanaan. Kalau kita menolak Al-Quran maka terlepaslah dari kita kebijaksanaan dan mudahlah kita disesatkan oleh macam-macam kepercayaan palsu yang akhirnya membawa kita terus ke neraka.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 3:50 am

Salam..

bagaimana pulak al-hikmah dlm ragam kedua....

ingt lg...

xpe2...

buat x ingt pun biarlah ALLAh shja yg beri petunjuk....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 3:52 am

gaara wrote:
Salam..

bagaimana pulak al-hikmah dlm ragam kedua....

ingt lg...

xpe2...

buat x ingt pun biarlah ALLAh shja yg beri petunjuk....

Salam,

Siapa yang mendondangkan al-hikmah ada ragam pertama atau kedua ni? Tuhan ke? Atau mereka yang tidak mahu mengambil Al-Quran sebagai pedoman?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 3:54 am

Salam....

melalui kajian ilmiah la saudara...

mcm dlm [url=http://www.tolokminda.wordpress.combr /]http://www.tolokminda.wordpress.com
[/url] jgk

bezanya....

satu pakai nas Al-quran dan Hadis

satu g pakai nas otak...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 3:57 am

gaara wrote:
Salam....

melalui kajian ilmiah la saudara...

mcm dlm [url=http://www.tolokminda.wordpress.combr /]http://www.tolokminda.wordpress.com
[/url] jgk

bezanya....

satu pakai nas Al-quran dan Hadis

satu g pakai nas otak...

Salam,

Saya nak tuan kemukakan nas Al-Qurannya dulu. Kalau tuan boleh buktikan ada ragam kedua untuk perkataan Al-hikmah saya akan cium kitab Bukhari.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 4:00 am

Salam...

salah tu saudra yg bijaksana...

nabi pun x suruh cium kita bukhari....

cuma suruh dijadikn panduan....

ada anak baik g cium anak...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 4:06 am

Salam..

nasihat sy hayatilah tajuk dibawah dlm "apa itu Al-hikmah....."

semoga ALLAH memberi petunjuk....
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Today at 7:34 pm

Back to top Go down
 
Nabi Bukan Buta Huruf
View previous topic View next topic Back to top 
Page 10 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  Next
 Similar topics
-
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Ulil Abshar Abdalla; Yang Dikurbankan Nabi Ibrahim Bukan Ismail, Tapi Ishaq
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Mengapa semua Nabi bergelar AS , kecuali Muhammad bergelar SAW ?
» 9 mukjizat nabi musa

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: