HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Nabi Bukan Buta Huruf

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 02, 2010 2:04 pm

First topic message reminder :

Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 1:23 am

Juang wrote:
Admin wrote:
gaara wrote:
ape yg sy faham dr ayat ini org kafir mengatkn bahawa nabi menulis Al-quran berpandukan cerita dongeng org sblm kedatangn nabi dan mengatakn Al-Quran ini bukan wahyu dr ALLAH...

jd ia tiada kena mengena pun dgn nabi pandai menulis atau tdk...

Salam,

Kalau dah orang kafir kata nabi menulis al-quran berpandukan cerita dongeng, bererti nabi memang pandai menulis. cuma orang-orang kafir itu sahaja yang suka cakap apa yg nabi tulis itu kononnya ikut cerita dongeng.

orang kafir cakap "nabi tulis al-quran ikut cerita dongeng"

dan sudah tentu bagi orang percaya pula "nabi tulis al-quran ikut wahyu Allah."

jadi, ayat di atas juga adalah bukti nabi pandai menulis.
Salam,

Benar Bayau. Ayat tersebut hanya menekankan bahawa orang kafir cakap Nabi tulis cerita dogeng. Padahal di sisi Allah, Nabi tulis wahyu yang diturunkan kepadanya.

Orang kafir terdahulu tiada hujah kuat nak nafikan Al Quran yang ditulis oleh Nabi (bukannya yang dilagu-lagukan oleh Nabi). Jadi cara nak nafikan kebenaran Al Quran adalah dengan mengatakan Nabi menulis cerita dongeng.

Kalau Nabi terkenal sebagai seorang yang buta huruf, buat apa orang kafir itu nak kata Nabi menulis. Lebih baik mereka kata Nabi melafazkan cerita dongen sahaja.

Salam,

Itulah betapa hebatnya wahyu Allah yang disampaikan melalui nabi. tak perlu kita terkial-kial nak cari riwayat dan buku sejarah utk membuktikan nabi buta huruf. cukuplah dengan adanya wahyu Allah yang dibaca dan ditulis menjadi sebuah kitab yang dinamakan al-quran yang membuktikan nabi pandai membaca dan menulis.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 1:25 am

Juang wrote:
Salam,

Nabi dapat ilham, kemudian Nabi tulis untuk dijadikan bacaan pagi. Tak pula ayat 17:78 kata jadikan hafalan pagi. Bacaan dengan hafalan adalah proses yang berbeza.

Nabi Musa ada Taurat, tanpa perlu Nabi Muhammad kata Nabi Musa buta huruf. Nabi Isa ada Injil, tanpa perlu Nabi Muhammad kata Nabi Isa buta huruf. Macam mana pada Nabi Muhammad yang ada Al Quran itu, boleh pula mereka kata baginda buta huruf? Pelik betul.

Sekali fikir sahaja, bila ternampak perkataan "bacaan" dalam Al Quran itu sudah menunjukkan Nabi seorang yang tahu membaca.

Ilham-ilham yang saya dapat pun saya boleh tulis dan baca walaupun saya bukan Nabi, tak logik ilham-ilham Nabi, baginda tak tahu tulis dan tak tahu baca. Takkanlah saya lagi hebat daripada Nabi? Saya tak mahu merendahkan martabat Nabi dan membeza-bezakan Nabi dengan Nabi-nabi yang lain. Nabi lain semua tahu membaca.

salam

tak pula saya kata nabi menghafal . nabi lebih dari tu . bagi saya tak perlu pun saya tahu samada nabi tahu membaca atau menulis kerana ilmu nabi lebih dari ilmu membaca dan menulis . bila dikata wahyu maka halaju ilmu yg di cerap nabi seakan infinity . halaju ilmu kita kena baca dari tulisan ,, kena semak tu pun dah ambil masa .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 1:33 am

Juang wrote:
Salam,

Yang saya hairankan, kenapa mereka bersungguh-sungguh pertahankan kepercayaan tradisi mereka bahawa Nabi seorang buta huruf walaupun mana ada ayat Al Quran mengatakan demikian.

Salam,

Apa yang nak dihairankan kalau mereka sendiri yang menutup pendengaran, penglihatan dan hati mereka sendiri. Tuhan tidak menzalimi mereka tapi mereka sendiri yang menzalimi diri-diri mereka.

Berapa banyak peringatan daripada al-quran tapi kalau mereka tidak mahu mengambil peringatan itu dan tetap mempertahankan kepercayaan tradisi itu, sampai bila-bila pun mereka tetap akan mengatakan nabi seorang yang buta huruf.

Kata ikut nabi. kalau ikut nabi yang mereka katakan buta huruf itu, lebih baik mereka menjadi buta huruf sama.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 8:51 am

Salam Admin,

Sebab itulah kadar buta huruf di kalangan negara Islam tinggi sehingga ada yang mencecah 80%.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 10:41 am

gaara wrote:
faried wrote:


Hal yang sangat mengherankan kenapa umat beragama Islam sangat bangga memiliki Nabi yang buta huruf dan mempertahankan mati-matian bahwa Nabinya adalah buta huruf.


umat islam sgt bangga dan sepattnya bangga dgn mengtakn nabi ummi supaya org kafir tdk mengatkn A-Quran adalh karangan nabi seperti bible mereka...

bukankh hujjh nabi ummi adlh paling kuat tuk mengatk nabi sendri tdk mengarang atau mengubah Al-Quran...

Salam...
Pada pandangan saya, mengatakan nabi buta huruf untuk membuktikan bahwa Al Quran itu bukan karangan baginda adalah sangat bertentangan dengan Al Quran itu sendiri...

Dalam Al Quran ada ayat untuk membuktikan bahwa Al Quran itu bukan rekaan manusia terutama baginda nabi, antaranya;


AQ 4:82. Apa, tidakkah mereka merenungkan al-Qur'an? Jika ia daripada selain Allah, tentu mereka
mendapati di dalamnya banyak perselisihan.



Terjemahan ayat diatas dan banyak lagi seumpamanya sangat jelas menafikan Al Quran adalah rekaan atau karangan baginda. Jadi perlukan mereka-reka cerita kononnya baginda buta huruf untuk membuktikan bahwa bukan baginda yang mengarang reka.

Malangnya ramai kononnya mencintai baginda tetapi dalam masa yg sama tetap merendah-rendahkan martabat baginda malah ke tahap memfitnah nabi iaitu "nabi buta huruf".
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 10:57 am

Quote :
Malangnya ramai kononnya mencintai baginda
tetapi dalam masa yg sama tetap merendah-rendahkan martabat baginda
malah ke tahap memfitnah nabi iaitu "nabi buta huruf".

salam

golongan mana yg dok fitnah tu? .... syetan mana dok buat provokasi kalau bukan ...
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 11:10 am

othman wrote:
Quote :
Malangnya ramai kononnya mencintai baginda
tetapi dalam masa yg sama tetap merendah-rendahkan martabat baginda
malah ke tahap memfitnah nabi iaitu "nabi buta huruf".

salam

golongan mana yg dok fitnah tu? .... syetan mana dok buat provokasi kalau bukan ...

Salam,

Saya tidak menyatakan golongan mana... saya hanya menyatakan sesiapa pun jua ( ramai) mengatakan nabi buta huruf adalah berunsur fitnah kerana tanpa bukti atau dalil dari Al Quran.

Saya punya siggy pun tuan nak pertikaikan...
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 12:46 pm

Payau Putih wrote:
othman wrote:
Quote :
Malangnya ramai kononnya mencintai baginda
tetapi dalam masa yg sama tetap merendah-rendahkan martabat baginda
malah ke tahap memfitnah nabi iaitu "nabi buta huruf".

salam

golongan mana yg dok fitnah tu? .... syetan mana dok buat provokasi kalau bukan ...

Salam,

Saya tidak menyatakan golongan mana... saya hanya menyatakan sesiapa pun jua ( ramai) mengatakan nabi buta huruf adalah berunsur fitnah kerana tanpa bukti atau dalil dari Al Quran.

Saya punya siggy pun tuan nak pertikaikan...

salam

dalil tu pun pendapat jer bukan apa pun jadi tak ada pun unsur fitnah pun .. yg sibuk kata ada unsur fitnah tu pasai apa ..
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 4:05 pm

othman wrote:

salam

dalil tu pun pendapat jer bukan apa pun jadi tak ada pun unsur fitnah pun .. yg sibuk kata ada unsur fitnah tu pasai apa ..

Salam,

Bukankah mengatakan Nabi itu buta huruf tanpa bukti atau dalil Al Quran berunsur fitnah. Lainlah jika yang berkata itu menyertakan dalil dari Al Quran.... ini tidak, hanya kerana orang lain anggap/tuduh baginda nabi tulis/karang Al Quran maka di buat cerita kononnya nabi buta huruf..... bukankah itu merupakan unsur fitnah ke atas baginda.... ? Sedangkan ayat yg saya kemukakan diatas adalah bukti bahwa Al Quran itu bukan karangan baginda nabi dan banyak lagi ayat seumpamanya yg boleh dijadikan hujah/dalil.....
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 5:45 pm

Payau Putih wrote:
othman wrote:

salam

dalil tu pun pendapat jer bukan apa pun jadi tak ada pun unsur fitnah pun .. yg sibuk kata ada unsur fitnah tu pasai apa ..

Salam,

Bukankah mengatakan Nabi itu buta huruf tanpa bukti atau dalil Al Quran berunsur fitnah. Lainlah jika yang berkata itu menyertakan dalil dari Al Quran.... ini tidak, hanya kerana orang lain anggap/tuduh baginda nabi tulis/karang Al Quran maka di buat cerita kononnya nabi buta huruf..... bukankah itu merupakan unsur fitnah ke atas baginda.... ? Sedangkan ayat yg saya kemukakan diatas adalah bukti bahwa Al Quran itu bukan karangan baginda nabi dan banyak lagi ayat seumpamanya yg boleh dijadikan hujah/dalil.....

salam

kalau kita dah yakin quran tu bukan karangan nabi apa lagi yg tuan nak sibuk sangat dgn tahu membaca dan menulis ... orang yg tak yakin dgn al quran tu bukan sebab dia kata nabi tak pandai membaca tapi kerana dia ingat nabi kena baca dulu tulisan sebelum melakukan 'bacaan' . ada yg kata nabi kena belajar dulu dari wahyu yg nabi dapat . kena pilih lagi pendapat terbaik .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 10:44 pm

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Nabi dapat ilham, kemudian Nabi tulis untuk dijadikan bacaan pagi. Tak pula ayat 17:78 kata jadikan hafalan pagi. Bacaan dengan hafalan adalah proses yang berbeza.

Nabi Musa ada Taurat, tanpa perlu Nabi Muhammad kata Nabi Musa buta huruf. Nabi Isa ada Injil, tanpa perlu Nabi Muhammad kata Nabi Isa buta huruf. Macam mana pada Nabi Muhammad yang ada Al Quran itu, boleh pula mereka kata baginda buta huruf? Pelik betul.

Sekali fikir sahaja, bila ternampak perkataan "bacaan" dalam Al Quran itu sudah menunjukkan Nabi seorang yang tahu membaca.

Ilham-ilham yang saya dapat pun saya boleh tulis dan baca walaupun saya bukan Nabi, tak logik ilham-ilham Nabi, baginda tak tahu tulis dan tak tahu baca. Takkanlah saya lagi hebat daripada Nabi? Saya tak mahu merendahkan martabat Nabi dan membeza-bezakan Nabi dengan Nabi-nabi yang lain. Nabi lain semua tahu membaca.

salam

tak pula saya kata nabi menghafal .
Salam,

Saya pun tak kata saudara mengatakan Nabi menghafal.

Quote :
nabi lebih dari tu . bagi saya tak perlu pun saya tahu samada nabi tahu membaca atau menulis kerana ilmu nabi lebih dari ilmu membaca dan menulis . bila dikata wahyu maka halaju ilmu yg di cerap nabi seakan infinity . halaju ilmu kita kena baca dari tulisan ,, kena semak tu pun dah ambil masa .
Saya setuju bila saudara kata ilmu Nabi lebih daripada ilmu membaca dan menulis, itu menunjukkan setakat untuk membaca dan menulis, ia perkara mudah bagi seorang Nabi. Jadi tak logik ilmu yang senang (membaca dan menulis) pun Nabi tak tahu sedangkan ilmu baginda lebih.

Samalah orang seperti orang yang ilmu matematiknya lebih sampai tahap kamiran dan pembezaan, tentulah setakat ilmu tambah, tolak, darab dan bahagi itu "kacang" sahaja baginya.

Kalau kita berfikir panjang , pasti nampak semua hakikat itu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 10:50 pm

Admin wrote:

Kata ikut nabi. kalau ikut nabi yang mereka katakan buta huruf itu, lebih baik mereka menjadi buta huruf sama.
Salam Bayau,

Kalau mereka buta huruf, macam mana nak "soru" kerana zaman sekarang memerlukan kita tahu membaca? Jadi mereka lebih selesa mengatakan Nabi buta huruf daripada menjadikan diri mereka sendiri buta huruf. Nampak tak kehipokritan golongan sebegitu?

Yang buruk-buruk mereka bagi pada Nabi. Tetapi mereka sendiri tahu kemudaratan jadi orang yang buta huruf. Malah mereka pun tak suka kalau anak mereka sendiri buta huruf. Allah Yang Maha Penyayang lagi-lagilah takkanlah nak biarkan Nabi buta huruf?

Logik sebegitu mudah pun mereka tak terfikir.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 10:57 pm

Payau Putih wrote:

Salam...
Pada pandangan saya, mengatakan nabi buta huruf untuk membuktikan bahwa Al Quran itu bukan karangan baginda adalah sangat bertentangan dengan Al Quran itu sendiri...

Dalam Al Quran ada ayat untuk membuktikan bahwa Al Quran itu bukan rekaan manusia terutama baginda nabi, antaranya;

AQ 4:82. Apa, tidakkah mereka merenungkan al-Qur'an? Jika ia daripada selain Allah, tentu mereka mendapati di dalamnya banyak perselisihan.

Terjemahan ayat diatas dan banyak lagi seumpamanya sangat jelas menafikan Al Quran adalah rekaan atau karangan baginda. Jadi perlukan mereka-reka cerita kononnya baginda buta huruf untuk membuktikan bahwa bukan baginda yang mengarang reka.

Malangnya ramai kononnya mencintai baginda tetapi dalam masa yg sama tetap merendah-rendahkan martabat baginda malah ke tahap memfitnah nabi iaitu "nabi buta huruf".
Salam,

Benar Payau. Ayat 4:82 memberi kita petunjuk bahawa sifat sesuatu yang datang daripada Allah, ia tidak akan berlaku perselisihan atau percanggahan di antaranya. Maknanya kebenaran Al Quran bukannya kerana Nabi yang menyampaikannya itu buta huruf, tetapi kerana ayat-ayat Al Quran itu tidak berselisahan di antaranya.

Tetapi kerana mereka malas nak merenung isi kandungan Al Quran, kerana hanya melagu-lagukan kulit Al Quran (bahasa Arabnya), perkara sebegitu mereka tak sedari.

Jadi, apa "point" mereka nak mengatakan Nabi buta huruf? Agak-agaknya mereka golongan buta hati sebab ayat sebegitu jelas dan terang pun mereka tidak boleh fikirkan.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 11:03 pm

Payau Putih wrote:

Salam,

Bukankah mengatakan Nabi itu buta huruf tanpa bukti atau dalil Al Quran berunsur fitnah. Lainlah jika yang berkata itu menyertakan dalil dari Al Quran.... ini tidak, hanya kerana orang lain anggap/tuduh baginda nabi tulis/karang Al Quran maka di buat cerita kononnya nabi buta huruf..... bukankah itu merupakan unsur fitnah ke atas baginda.... ? Sedangkan ayat yg saya kemukakan diatas adalah bukti bahwa Al Quran itu bukan karangan baginda nabi dan banyak lagi ayat seumpamanya yg boleh dijadikan hujah/dalil.....
Salam,

Itulah yang saya hairankan. Macam mana daripada ayat Al Quran yang menceritakan bahawa orang kafir menuduh Nabi menulis cerita dogeng, terus mereka buat kesimpulan bahawa Nabi adalah buta huruf? Tiada perkaitan pun.

Ayat Al Quran itu mengatakan Nabi dituduh menulis cerita dogeng, walhal Nabi menulis petunjuk yang benar yang diilhamkan kepadanya. Ini kerana dogeng lawannya benar. Mana logik Nabi tulis cerita dogeng, sebab tugas baginda menyampai sesuatu yang benar. Tiada perkaitan pun dengan Nabi tak tahu menulis atau buta huruf.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 06, 2010 11:26 pm

Salam Juang,

Dalam Quran Tuhan menjelaskan Nabi di kelilingi oleh orang-orang munafik. Orang-orang munafik inilah yang membuat kerja menyelewengkan wahyu yang Nabi sampaikan. Saya berpendapat pada hari ini orang yang tidak percaya kepada Al-Quran dan membawa pelbagai cerita karut mengenai Nabi sebenarnya adalah pengikut orang-orang munafik berkenaan. Bezanya mereka tidak boleh dianggap orang-orang munafik. Status mereka adalah lebih menjurus kepada orang-orang yang tidak percaya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 12:16 am

Salam TM,

Di sinilah logiknya kenapa Allah lantik Nabi yang tahu membaca dan menulis. Seandainya Nabi seorang yang buta huruf dan tak tahu membaca/menulis, macam mana baginda nak pastikan apa yang orang sekelilingnya tolong catatkan untuknya itu betul atau tidak sedangkan baginda tak tahu siapa orang-orang munafik di sekelilingnya itu. Silap-silap yang mencatatkannya itu orang munafik, tak pasal-pasal baginda ditipu hidup-hidup sebab baginda tak tahu apa yang orang munafik itu catatkan sama atau tidak dengan apa yang baginda sampaikan.

Tetapi oleh kerana Nabi tahu membaca, andaikata ada orang di sekelilingnya membuat salinan Al Quran, maka baginda boleh pastikan kebenaran salinan tersebut. Dan bila salinan Al Quran itu diperbanyakkan, maka menjadi suatu yang sukar bagi orang-orang munafik nak tukar seluruh ayat-ayat Al Quran.

Jadi cara mereka nak tutup minda kita daripada dapat mengakses isi kandungan Al Quran adalah dengan cara suruh kita melagu-lagukan Al Quran dalam bahasa Arab dan kemudian tafsiran Al Quran hanya perlu guna ajaran mereka sahaja. Mereka tak berani terbuka menerima perbezaan pendapat. Sebab itu kalau kita sertai forum mereka, dan bawakan pendapat yang berbeza dengan kepercayaan tradisi mereka, cepat-cepat mereka block. Mereka takut nak berhujah sebab jauh di sudut hati mereka mengetahui apa yang mereka amalkan selama ini hanyalah dusta dan diada-adakan. Samalah macam mereka mengada-adakan dakwaan kononnya Nabi seorang buta huruf.

Ingat tak di forum eminda yang sebelum ini. Bila kita minta mereka kemukakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti amalan tradisi mereka, sampai ke hari ini mereka gagal mengemukakannya. Apakah mereka sebenarnya yang buta huruf? Sepatutnya kalau mereka tak buta huruf, mudah-mudah mereka dapat bawakan ayat-ayat Al Quran sebagai dalil.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 12:22 am

Salam Juang,

Tentang amalan melagu-lagukan kitab ni bukan orang islam saja yang buat. Orang yahudi, orang Kristian, orang Buddha, orang Hindu pun buat. Apa yang umat Islam buat sebenarnya sama saja dengan orang-orang yang mereka anggap kafir buat. Bezanya mereka melagukan kitab dalam bahasa Arab, yang lain lagukan kitab dalam bahasa asing yang lain pula.

Yang nyata, buat masa ini umat Islam dilihat lebih aktif dan lebih menjuarai kepercayaaan-kepercayaan yang tidak masuk akal serta amalan-amalan sia-sia. Sebab itulah hasilnya buruknya mereka jugalah yang jadi juara.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:04 am

Admin wrote...

Quote :
Kalau dah orang kafir kata nabi menulis al-quran berpandukan cerita dongeng, bererti nabi memang pandai menulis. cuma orang-orang kafir itu sahaja yang suka cakap apa yg nabi tulis itu kononnya ikut cerita dongeng.

orang kafir cakap "nabi tulis al-quran ikut cerita dongeng"

dan sudah tentu bagi orang percaya pula "nabi tulis al-quran ikut wahyu Allah."

jadi, ayat di atas juga adalah bukti nabi pandai menulis

Juang wrote..

Quote :
Benar Bayau. Ayat tersebut hanya menekankan bahawa orang kafir cakap Nabi tulis cerita dogeng. Padahal di sisi Allah, Nabi tulis wahyu yang diturunkan kepadanya.

Orang kafir terdahulu tiada hujah kuat nak nafikan Al Quran yang ditulis oleh Nabi (bukannya yang dilagu-lagukan oleh Nabi). Jadi cara nak nafikan kebenaran Al Quran adalah dengan mengatakan Nabi menulis cerita dongeng.

Kalau Nabi terkenal sebagai seorang yang buta huruf, buat apa orang kafir itu nak kata Nabi menulis. Lebih baik mereka kata Nabi melafazkan cerita dongen sahaja.

saudara admin dan juang...

xde pun lanjutan dr ayat tersebut atau mana2 ayat yg mengatakan nabi menulis wahyu... bleh bawa ke depan ayat tersebt???

atau pakai akai je ka....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:09 am

Salam,

Memang benar, umat Islam hari ini dilihat lebih dominan dalam membuat amalan mengikut kepercayaan tradisi membuta-tuli. Sebab itu mereka jauh ketinggalan berbanding bangsa-bangsa lain yang sedikit terutama dalam bidang ilmu yang memerlukan daya fikir yang tinggi.

Pada pendapat saya, bangsa-bangsa lain itu ada insiatif nak keluar daripada kepercayaan tradisi kaum mereka. Dengan kata lain, mereka sanggup berubah daripada kepercayaan karut-marut kepada keyakinan yang logik.

Oleh kerana mereka mula berfikir secara logik, mereka mudah dapat ilmu. Ini kerana ilmu yang terbentang di serata alam Allah ini logik-logik belaka. Allah cipta alam ini pun secara logik (haq).

Bila ilmu mereka tinggi, mereka mudah mengalahkan umat Islam hari ini. Kuncinya hanyalah pada ketinggian ilmu sahaja, bukannya pada mana-mana amalan ritual. Malah Adam dahulu dibuktikan layak jadi khalifah pun kerana ketinggian ilmu, bukannya kerana buat apa-apa amalan ritual.

Dan oleh kerana orang yang tinggi ilmunya akan tahu membaca dan menulis, kerana adanya semangat ingin belajar, tak logik Nabi yang dikatakan berilmu infiniti itu tidak tahu membaca dan menulis bahasa ibundanya sendiri.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:11 am

Payau Putih wrote:
gaara wrote:
faried wrote:


Hal yang sangat mengherankan kenapa umat beragama Islam sangat bangga memiliki Nabi yang buta huruf dan mempertahankan mati-matian bahwa Nabinya adalah buta huruf.


umat islam sgt bangga dan sepattnya bangga dgn mengtakn nabi ummi supaya org kafir tdk mengatkn A-Quran adalh karangan nabi seperti bible mereka...

bukankh hujjh nabi ummi adlh paling kuat tuk mengatk nabi sendri tdk mengarang atau mengubah Al-Quran...

Salam...
Pada pandangan saya, mengatakan nabi buta huruf untuk membuktikan bahwa Al Quran itu bukan karangan baginda adalah sangat bertentangan dengan Al Quran itu sendiri...

Dalam Al Quran ada ayat untuk membuktikan bahwa Al Quran itu bukan rekaan manusia terutama baginda nabi, antaranya;


AQ 4:82. Apa, tidakkah mereka merenungkan al-Qur'an? Jika ia daripada selain Allah, tentu mereka
mendapati di dalamnya banyak perselisihan.



Terjemahan ayat diatas dan banyak lagi seumpamanya sangat jelas menafikan Al Quran adalah rekaan atau karangan baginda. Jadi perlukan mereka-reka cerita kononnya baginda buta huruf untuk membuktikan bahwa bukan baginda yang mengarang reka.

Malangnya ramai kononnya mencintai baginda tetapi dalam masa yg sama tetap merendah-rendahkan martabat baginda malah ke tahap memfitnah nabi iaitu "nabi buta huruf".

saya rasa orang kafir akan menolak ayat dan penjelasan ini mentah2 sebagaimana puak akai menolak hadis mentah2...

orang kafir ingin kita membuktikan islam itu benar tanpa brpandukan Al-quran dan hadis...

tp puak akai pulak ingin kita membuktikn islam itu benar tanpa berpandukn hadis..

2 x 5 je...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:12 am

gaara wrote:

saudara admin dan juang...

xde pun lanjutan dr ayat tersebut atau mana2 ayat yg mengatakan nabi menulis wahyu... bleh bawa ke depan ayat tersebt???

atau pakai akai je ka....
Salam,

Kalau Nabi tak tulis wahyu yang diterimanya, tidaklah Al Quran itu sampai kepada kita. Lagi pun mana ada ayat Al Quran yang kata Nabi tidak tahu menulis wahyu.

Sedangkan ilham yang saudara dapat pun saudara kena tulis untuk disampaikan, takkanlah Nabi tak mampu tulis wahyu yang baginda dapat? Lemah sangat ke Nabi berbanding saudara?

Takkanlah semudah itu tak mampu nak fikirkan?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:17 am

salam...

mungkin puak akai yg buat2 x fhm atau mmg x fhm bagaimana Al-quran dibukukan kot...

t2 sy buka post br bagaimana sejrh pembukuan Al-quran di buat...

jd....

tuuunnnggguuuuuuu.....

tp ingt tu bukn pakai akai sendri tp rujukn dr ulamak...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:17 am

gaara wrote:

saya rasa orang kafir akan menolak ayat dan penjelasan ini mentah2 sebagaimana puak akai menolak hadis mentah2...

orang kafir ingin kita membuktikan islam itu benar tanpa brpandukan Al-quran dan hadis...

tp puak akai pulak ingin kita membuktikn islam itu benar tanpa berpandukn hadis..

2 x 5 je...

Salam,

Tiada pula dalam Al Quran ada hukum berbunyi "tidak boleh buktikan Islam tanpa riwayat hadis".

Pandai-pandai sahaja buat hukum sendiri. Sebijik macam perangai orang kafir terdahulu suka menokok tamabha hukum.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:20 am

Salam,

Perkataan ummiy bukan dimaksudkan kepada Nabi - tetapi dimaksudkan kepada masyarakat Arab secara umum. Ummiy bukan bermaksud buta huruf tetapi bermaksud pagan atau gentile iaitu masyarakat yang tidak pernah sampai kepada mereka utusan Tuhan.
huwal-lazi ba’asha – Dialah yang telah mengutuskan
fil-ummyin – di kalangan pagan
rosulan min-hum – seorang rasul dari mereka
yatlu a’laihem – untuk membacakan kepada mereka wahyu Tuhan
wa-yuzak-kihem – dan memurnikan mereka
wa-yua’limuhumul – dan mengajar mereka
kitaba – Kitab
wal-Hikmata – dan kebijaksanaan
wa-ainkanu – sesungguhnya mereka
min-qoblu – dari dulu
lafi-thola-lin mubin – dalam kesesatan
Dari ayat 62:2 di atas adalah jelas bahawa Tuhan mengutuskan Nabi untuk MEMBACAKAN wahyuNya kepada orang-orang Arab yang masih berstatus pagan atau gentile iaitu kaum yang tidak pernah sampai kepada mereka utusan Tuhan.


Last edited by tolokminda on Sat Aug 07, 2010 1:23 am; edited 3 times in total
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:21 am

gaara wrote:
salam...

mungkin puak akai yg buat2 x fhm atau mmg x fhm bagaimana Al-quran dibukukan kot...

t2 sy buka post br bagaimana sejrh pembukuan Al-quran di buat...

jd....

tuuunnnggguuuuuuu.....

tp ingt tu bukn pakai akai sendri tp rujukn dr ulamak...
Salam,

Yang hairannya, buku sains yang dibukukan pun tak perlu kita kata ahli saintis terdahulu itu buta huruf, macam mana mereka tergamak kata Nabi buta huruf atas alasan pembukuan Al Quran?

Mereka merendahkan martabat Nabi berbanding ahli sains. Tetapi mereka pemalas dan ketinggalan dalam bidang sains.

Itulah padahnya menurut membuta-tuli golongan yang masuk bakul angkat sendiri kononnya merekalah ulamak. Benda sebegitu mudah pun tak boleh nak fikirkan.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Today at 8:09 am

Back to top Go down
 
Nabi Bukan Buta Huruf
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Next
 Similar topics
-
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Ulil Abshar Abdalla; Yang Dikurbankan Nabi Ibrahim Bukan Ismail, Tapi Ishaq
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Mengapa semua Nabi bergelar AS , kecuali Muhammad bergelar SAW ?
» 9 mukjizat nabi musa

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: