HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Nabi Bukan Buta Huruf

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 02, 2010 2:04 pm

First topic message reminder :

Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 8:12 am

gaara wrote:
Salam...

salah tu saudra yg bijaksana...

nabi pun x suruh cium kita bukhari....

cuma suruh dijadikn panduan....

ada anak baik g cium anak...
Salam,

Tak pernah pula jumpa ayat Al Quran yang menunjukkan Allah ajar Nabi agar jadikan kitab Bukhari sebagai panduan. Apatah lagi bukhari itu tak wujud zaman Nabi.

Yang realitinya, Allah suruh Nabi jadikan KitabNya sebagai panduan, bukannya kitab riwayat si polan bin si polan.

Di antara Allah yang turunkan Kitab dan Hikmah dengan si polan bin si polan, takkanlah tak nak bezakan yang mana Tuhan dan yang mana bukan?

Bermasalah nanti kalau tak tahu bezakan siapa Tuhan yang patut kita abdikan diri. Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 16, 2010 12:08 pm

Salam,

Mohon fokus kepada topik.

Sila ke topik yang berkaitan dalam minda islam agar topik ini tidak bercelaru.

terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 19, 2010 4:24 pm

Salam....

Quote :
Tak pernah pula jumpa ayat Al Quran yang menunjukkan Allah ajar Nabi agar jadikan kitab Bukhari sebagai panduan.


di bulan Ramadhan penuh barakah nie minta la petunjuk dr ALLAH...

kerana ALLAH shja mampu beri petunjk.... Very Happy

Quote :
Apatah lagi bukhari itu tak wujud zaman Nabi.

bukan shaja Imam bukhari x wujud pd zaman nabi....

ttpi panglima Sultan Fateh dan Salehuddin Al-Ayubi pun tdk wjud pd zaman nabi ttpi digeruni oleh org kafir...

nape yek saudra juang gerun pd Imam Bukhari... Laughing

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Thu Aug 19, 2010 11:24 pm

Salam,

Sebab tak gerun dengan Imam Bukhari saya tak menurut membuta-tuli riwayat atas nama dia. Saya lebih takutkan Allah yang boleh datangkan azab dan bencana seperti tsunami yang tidak memerlukan keizinan mana-mana manusia.

Bila Allah tak mengatakan Nabi buta huruf, malah banyak ayat-ayat Al Quran mengatakan Nabi membaca kepada kaumnya, maka saya memilih petunjuk Allah daripada kitab-kitab riwayat. Smile
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 20, 2010 12:13 am

Juang wrote:
Salam,

Sebab tak gerun dengan Imam Bukhari saya tak menurut membuta-tuli riwayat atas nama dia. Saya lebih takutkan Allah yang boleh datangkan azab dan bencana seperti tsunami yang tidak memerlukan keizinan mana-mana manusia.

Bila Allah tak mengatakan Nabi buta huruf, malah banyak ayat-ayat Al Quran mengatakan Nabi membaca kepada kaumnya, maka saya memilih petunjuk Allah daripada kitab-kitab riwayat. Smile

salam

dah tuan pun buta huruf ..

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 20, 2010 1:28 am

Salam,

Dalam al-quran, orang-orang yang tidak percaya, apabila mereka tidak dapat membuktikan apa yang sihirnya itu, mereka sekadar berkata "ini sihir yang nyata".

Senario itu dirakam semula pada hari ini apabila kita lihat sendiri gelagat mereka yang berperangai sama macam orang-orang tidak percaya itu.

Mereka sudah tidak dapat berhujah dengan matang lagi.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Fri Aug 20, 2010 8:24 am

othman wrote:

salam

dah tuan pun buta huruf ..

Salam,

Masalahnya topik ini pasal Nabi bukan buta huruf. Nak fokus pada topik pun tak tahu.
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sun Sep 26, 2010 5:18 am

Salam

Di blog sy ada di bincangkan persoalan ini, tak caya?? Cubalah tengok dan sertai komen disitu...

http://doktrinisasi.blogspot.com/2009/11/benarkah-nabi-muhammad-boleh-membaca_03.html

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sun Sep 26, 2010 9:57 am

Dari blog Jebon wrote:

Sedangkan segolongan orientalis dan Kristian berhujah bahawa al-Quran bukanlah wahyu dengan alasan Nabi Muhammad boleh membaca dan menulis teks.

Di mana logiknya jika seseorang Nabi itu tahu membaca dan menulis, maka apa yang Nabi itu sampaikan bukannya wahyu? Kalau begitu, sudah pasti Nabi-nabi sebelum Muhammad juga perlulah seorang yang tidak tahu membaca dan menulis agar segala yang mereka sampaikan diiktiraf sebagai wahyu.

Adakah Tuhan pernah menetapkan sedemikian? Bagaimana mereka membuat keputusan?

Dari blog Jebon wrote:
Jadi tidakkah kita terfikir bahawa dengan meyakini Nabi Muhammad boleh membaca dan menulis teks, kita mungkin boleh terjebak??

Oleh kerana yang membuat ketetapan "jika nabi tahu membaca dan menulis, maka apa yang disampaikan tidak dikira sebagai wahyu", adalah orientalis dan Kristian (sebab tiada ayat-ayat Tuhan menetapkan sedemikian), maka jika kita percaya seperti dakwaan mereka itu, bermakna kita pun 2x5 dengan orientalis dan Kristian itu.

Erti "wahyu" adalah ilham atau idea yang datang ketika manusia berfikir (menggunakan akal). Sebab itulah Al Quran banyak suruh manusia berfikir dan menggunakan akal agar mereka faham apa itu wahyu.

Bukanlah suatu yang pelik seseorang itu mendapat idea kemudian dia tahu menulis dan membaca idea-idea yang diturunkan Tuhan kepadanya. Jadi mengatakan Nabi seorang yang buta huruf tidak tahu menulis dan membaca bukan sahaja tidak diiktiraf oleh Tuhan, malah tiada kelogikannya dalam kehidupan kita. ia hanya untuk meningkatkan kadar buta huruf dan pemalas membaca di kalangan umat Islam hari ini, seterusnya pemikiran mereka mudah dikongkong dan dibelenggu oleh "pihak-pihak" yang berkepentingan.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sun Sep 26, 2010 10:15 pm

3:20. Maka jika mereka mendebat kamu, katakanlah, "Aku menundukkan wajahku (mukaku / kehendakku) kepada Allah, dan sesiapa yang mengikuti aku." Dan katakanlah kepada orang-orang yang diberi al-Kitab, dan orang-orang ummiy, "Sudahkah kamu tunduk patuh?" Jika mereka tunduk patuh, mereka mendapat petunjuk yang benar, dan jika mereka berpaling, maka bagi kamu hanyalah untuk menyampaikan; dan Allah melihat hamba-hamba-Nya.

Salam,

Apakah ummiy bermaksud "buta huruf" atau "tidak diberikan Kitab" (pagan)? Cuba uji pada ayat 3:20 terutama pada perkataan yang di"bold"kan.

1) "Dan katakanlah kepada orang-orang yang diberi Kitab dan orang-orang yang buta huruf"

2) "Dan katakanlah kepada orang-orang yang diberi Kitab dan orang-orang yang tidak diberikan Kitab"

Kalau ummiy bermaksud buta huruf, maka pertanyaan "sudahkah kamu tunduk patuh" itu hanya terpakai kepada orang-orang yang diberikan Kitab dan yang buta huruf sahaja. Yang tidak diberi Kitab dan tidak buta huruf tidak mengapa kalau tidak tunduk patuh.

Tetapi kalau ummiy bermaksud tidak diberikan Kitab, maka pertanyaan "sudahkah kamu tunduk patuh" itu terpakai baik kepada orang-orang yang diberikan Kitab mahu pun kepada orang-orang yang tidak diberikan Kitab. Sebab itulah Nabi-nabi dibangkitkan baik di kalangan kaum yang pernah dapat Kitab Allah dan kaum yang tak pernah sampai langsung Kitab kepada mereka. Ada perkaitan kukuh di antara ayat-ayat Al Quran yang lain dan tiada percanggahan.

Betapa lemahnya hujah yang memaksudkan ummiy itu adalah buta huruf.
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sun Sep 26, 2010 11:35 pm

Salam Juang,

Macam sy katakan dlm blog sy tuh tujuannya adalah utk mendengar semua pendapat, agaknya boleh kiranya anda pastekan jwpan anda nih di blog sy utk tatapan pembaca di sana - kalo bolehlah - sy perlu mendengar hujah dari sebelah pihak pula, sebelom membuat kesimpulan... terima kasih... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 2:16 am

Quote :
3:20. Maka jika mereka mendebat kamu, katakanlah, "Aku menundukkan wajahku (mukaku / kehendakku) kepada Allah, dan sesiapa yang mengikuti aku." Dan katakanlah kepada orang-orang yang diberi al-Kitab, dan orang-orang ummiy, "Sudahkah kamu tunduk patuh?" Jika mereka tunduk patuh, mereka mendapat petunjuk yang benar, dan jika mereka berpaling, maka bagi kamu hanyalah untuk menyampaikan; dan Allah melihat hamba-hamba-Nya.

Salam,

Apakah ummiy bermaksud "buta huruf" atau "tidak diberikan Kitab" (pagan)? Cuba uji pada ayat 3:20 terutama pada perkataan yang di"bold"kan.

1) "Dan katakanlah kepada orang-orang yang diberi Kitab dan orang-orang yang buta huruf"

2) "Dan katakanlah kepada orang-orang yang diberi Kitab dan orang-orang yang tidak diberikan Kitab"

Kalau ummiy bermaksud buta huruf, maka pertanyaan "sudahkah kamu tunduk patuh" itu hanya terpakai kepada orang-orang yang diberikan Kitab dan yang buta huruf sahaja. Yang tidak diberi Kitab dan tidak buta huruf tidak mengapa kalau tidak tunduk patuh.

Tetapi kalau ummiy bermaksud tidak diberikan Kitab, maka pertanyaan "sudahkah kamu tunduk patuh" itu terpakai baik kepada orang-orang yang diberikan Kitab mahu pun kepada orang-orang yang tidak diberikan Kitab. Sebab itulah Nabi-nabi dibangkitkan baik di kalangan kaum yang pernah dapat Kitab Allah dan kaum yang tak pernah sampai langsung Kitab kepada mereka. Ada perkaitan kukuh di antara ayat-ayat Al Quran yang lain dan tiada percanggahan.

Betapa lemahnya hujah yang memaksudkan ummiy itu adalah buta huruf.



Laaaa...

kamus akal rupanya saudara juang pakai........

apa daaa...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 2:23 am

gaara wrote:

Laaaa...

kamus akal rupanya saudara juang pakai........

apa daaa...
Salam,

Sebab dalam ayat 16:44 itu pun suruh menggunakan akal. Malangnya tiada ayat Al Quran suruh guna riwayat si polan untuk menjelaskan Al Quran. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 2:33 am

Quote :
Sebab dalam ayat 16:44 itu pun suruh menggunakan akal. Malangnya tiada ayat Al Quran suruh guna riwayat si polan untuk menjelaskan Al Quran.

boleh tak saudara tunjukkan di mana dalam ayat tersebut mengtakan meletakkan akal melebihi wahyu... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 2:47 am

gaara wrote:

boleh tak saudara tunjukkan di mana dalam ayat tersebut mengtakan meletakkan akal melebihi wahyu... Very Happy
Salam,

Istilah "meletakkan akal melebihi wahyu" tidak wujud dalam Al Quran. Boleh tak saudara buktikan istilah itu ada dalam Al Quran sebelum saudara nak minta tunjukkan apa yang saudara tanya itu?

Asyik pakai istilah yang tidak diiktiraf dalam al Quran sahaja. Teruk betul perangai. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 2:54 am

Quote :
Istilah "meletakkan akal melebihi wahyu" tidak wujud dalam Al Quran. Boleh tak saudara buktikan istilah itu ada dalam Al Quran sebelum saudara nak minta tunjukkan apa yang saudara tanya itu?


aik...

bab nie akal saudara jadi lembik pulak..

bab menolak wahyu Allah kuat pulak....

perangai macam siapa tu saudara...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 3:08 am

gaara wrote:
Quote :
Istilah "meletakkan akal melebihi wahyu" tidak wujud dalam Al Quran. Boleh tak saudara buktikan istilah itu ada dalam Al Quran sebelum saudara nak minta tunjukkan apa yang saudara tanya itu?


aik...

bab nie akal saudara jadi lembik pulak..

bab menolak wahyu Allah kuat pulak....

perangai macam siapa tu saudara...
Salam,

Come on-lah saudara. Saya hanya tanya mana dia istilah dalam Al Quran mengatakan "meletakkan akal melebihi wahyu"? Bab mengada-adakan itu cepat sahaja mereka buat. Sebijik perangai orang kafir terdahulu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 3:25 am

satu contoh diberi utk saudara juang.....

dalam Al-quran ada ttg hari kiamat....

kalau2 pikir2 pakai akal atau kaji pakai sains boleh ke kita buktikan kewujudan perkara tersebut....


tapi kenape kita percaya ttg hari kiamat saudra juang...

sebab akal dipandu oleh Wahyu....

bab lembik mcm nie pun susah nak pikir...

tp bab tolak wahyu kuat pulak...

apa setia menanti wahyu ka....

Laughing

P/S: pelik jugak kenape bab tolak wahyu nie kuat betul, yg tolak wahyu adalah org kafir sahaja... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 3:38 am

gaara wrote:
satu contoh diberi utk saudara juang.....

dalam Al-quran ada ttg hari kiamat....

kalau2 pikir2 pakai akal atau kaji pakai sains boleh ke kita buktikan kewujudan perkara tersebut....


tapi kenape kita percaya ttg hari kiamat saudra juang...

sebab akal dipandu oleh Wahyu....

bab lembik mcm nie pun susah nak pikir...

tp bab tolak wahyu kuat pulak...

apa setia menanti wahyu ka....

Laughing

P/S: pelik jugak kenape bab tolak wahyu nie kuat betul, yg tolak wahyu adalah org kafir sahaja... Very Happy
Salam,

Apa punya melalut daa. Saya minta mana dia istilah "meletakkan akal melebih wahyu" di dalam Al Quran. Tujuan saya minta itu untuk menunaikan permintaan saudara agar kemukakan ayat Al Quran mana yang suruh meletakkan akal melebih wahyu. Jadi kalau saudara tak dapat buktikan wujudnya istilah "meletakkan akal melebih wahyu" dalam Al Quran, macam mana saya nak tunaikan permintaan saudara itu?

Itulah, bila sudah tersepit, mulalah meraban entah ke mana. Smile

p/s: dalam Al Quran banyak disebut pasal orang kafir yang tidak menggunakan akal. Tak pernah pula jumpa kisah orang kafir meletakkan akal melebih wahyu disebut dalam Al Quran. Kwa kwa kwa...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 3:44 am

Quote :
Apa punya melalut daa. Saya minta mana dia istilah "meletakkan akal melebih wahyu" di dalam Al Quran. Tujuan saya minta itu untuk menunaikan permintaan saudara agar kemukakan ayat Al Quran mana yang suruh meletakkan akal melebih wahyu. Jadi kalau saudara tak dapat buktikan wujudnya istilah "meletakkan akal melebih wahyu" dalam Al Quran, macam mana saya nak tunaikan permintaan saudara itu?


contoh saya di atas tu bukan ke.. scratch


dasyatnya kesesatan saudara nie...

da la kata ada manusia yg boleh terima wahyu lagi...

kata pulak akal boleh letak melebihi wahyu...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 3:54 am

gaara wrote:
Quote :
Apa punya melalut daa. Saya minta mana dia istilah "meletakkan akal melebih wahyu" di dalam Al Quran. Tujuan saya minta itu untuk menunaikan permintaan saudara agar kemukakan ayat Al Quran mana yang suruh meletakkan akal melebih wahyu. Jadi kalau saudara tak dapat buktikan wujudnya istilah "meletakkan akal melebih wahyu" dalam Al Quran, macam mana saya nak tunaikan permintaan saudara itu?


contoh saya di atas tu bukan ke.. scratch


dasyatnya kesesatan saudara nie...

da la kata ada manusia yg boleh terima wahyu lagi...

kata pulak akal boleh letak melebihi wahyu...
Salam,

Kwa kwa kwa. Dah gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran, mula nak hukum orang lain sesat. Entah hapa-hapa entah. Seronok tengok mereka tiru perangai orang kafir terdahulu yang turut sama gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:01 am

Quote :
wa kwa kwa. Dah gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran, mula nak hukum orang lain sesat. Entah hapa-hapa entah. Seronok tengok mereka tiru perangai orang kafir terdahulu yang turut sama gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran.

apa saudara

ketika nabi mengemukakan ayat Al-quran yang gelak adalah orang kafir...

sama macam saudara skrang nie... Laughing

jd tau la kita siapa yg gagal dan siapa yg berjaya

so,

jadi apa cerita dgn kisah akhirat tu...

akal saudara da capai belum...

da nampk blum akhirat tu...

hehehehehe..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:11 am

gaara wrote:

apa saudara

ketika nabi mengemukakan ayat Al-quran yang gelak adalah orang kafir...

sama macam saudara skrang nie... Laughing
Salam,

saudara guna simbol gelak tu tak rasa pula diri itu kafir? Entah bila Al Quran menetapkan, "sesiapa yang gelak adalah orang kafir". Nak tokok tambah hukum sahaja kerjanya.

Masalahnya saudara bila diminta kemukakan ayat-ayat Al Quran pun gagal, sedangkan Nabi berjaya.

Di atas dunia ini, saya hanya tanya ayat-ayat Al Quran. Kalau berjaya kemukakan, itulah orang-orang yang berjaya kemukakan Al Quran seperti mana Nabi berjaya.

Saya tak letakkan hukum pasal berjaya masuk syurga atau tidak. Sekarang ini nak tengok berjaya kemukakan ayat-ayat Al Quran atau tidak sahaja.

Melalut sahaja tahu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:18 am

Quote :
saudara guna simbol gelak tu tak rasa pula diri itu kafir? Entah bila Al Quran menetapkan, "sesiapa yang gelak adalah orang kafir". Nak tokok tambah hukum sahaja kerjanya.

aik... terasa ke... cory...

Quote :
Masalahnya saudara bila diminta kemukakan ayat-ayat Al Quran pun gagal, sedangkan Nabi berjaya.

nabi kemukakan wahyu yang bernama Al-quran dan Hadis dan bukanya Al-quran semata mata...

Quote :
Di atas dunia ini, saya hanya tanya ayat-ayat Al Quran. Kalau berjaya kemukakan, itulah orang-orang yang berjaya kemukakan Al Quran seperti mana Nabi berjaya.

tanda kesesatan tu org yg tolak hadis..

Quote :
Saya tak letakkan hukum pasal berjaya masuk syurga atau tidak. Sekarang ini nak tengok berjaya kemukakan ayat-ayat Al Quran atau tidak sahaja.

kenape...

takut akal dipandu wahyu terbukti ke nanti saudara juang...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:27 am

gaara wrote:
Quote :
saudara guna simbol gelak tu tak rasa pula diri itu kafir? Entah bila Al Quran menetapkan, "sesiapa yang gelak adalah orang kafir". Nak tokok tambah hukum sahaja kerjanya.

aik... terasa ke... cory...
Salam,

Tak perlu terasa sebab saudara sendiri yang pakai simbol gelak itu (saya pakai simbol senyum sahaja). Smile

Quote :
nabi kemukakan wahyu yang bernama Al-quran dan Hadis dan bukanya Al-quran semata mata...
Masalahnya mana ada ayat Al Quran mengatakan Nabi guna riwayat hadis sebab Al Quran itu sendiri mengandungi Hadis.

Quote :
tanda kesesatan tu org yg tolak hadis..
Tak pernah dalam Al Quran ada menceritakan kisah-kisah orang terdahulu tolak riwayat hadis dan dihukum sesat oleh Allah. Itu hakikatnya.

Jadi kalau mereka nak hukum sesat, apalah nilainya sebab Allah tak pernah hukum begitu.

Quote :
kenape...

takut akal dipandu wahyu terbukti ke nanti saudara juang...

Very Happy
Sebab Al Quran tak pernah ajar Nabi hukum mana-mana manusia berjaya atau gagal ke syurga. Nabi diajar agar menyerahkan urusan itu kepada Allah.

Apalah, perkara asas macam itu pun tak tahu. Balasan Tuhan sebab mengatakan Nabi buta huruf ke? Smile
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Today at 8:09 am

Back to top Go down
 
Nabi Bukan Buta Huruf
View previous topic View next topic Back to top 
Page 11 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Next
 Similar topics
-
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Ulil Abshar Abdalla; Yang Dikurbankan Nabi Ibrahim Bukan Ismail, Tapi Ishaq
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Mengapa semua Nabi bergelar AS , kecuali Muhammad bergelar SAW ?
» 9 mukjizat nabi musa

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: