HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Nabi Bukan Buta Huruf

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 02, 2010 2:04 pm

First topic message reminder :

Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:38 am

Quote :
Masalahnya mana ada ayat Al Quran mengatakan Nabi guna riwayat hadis sebab Al Quran itu sendiri mengandungi Hadis.

bab nie da berapa kali perjelas enth.. tak naik2 jgk dkt akal saudara yg hbt tu susah la nk cakap g...

T
Quote :
ak pernah dalam Al Quran ada menceritakan kisah-kisah orang terdahulu tolak riwayat hadis dan dihukum sesat oleh Allah. Itu hakikatnya.

Jadi kalau mereka nak hukum sesat, apalah nilainya sebab Allah tak pernah hukum begitu.

tapi nabi bagi tau saya..

Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.” ( Hadis Riwayat Abu Daud )....

Quote :
sebab Al Quran tak pernah ajar Nabi hukum mana-mana manusia berjaya atau gagal ke syurga. Nabi diajar agar menyerahkan urusan itu kepada Allah.

mula da putar belit die dtg....

org tanya soalnya pernahkah saudara nampak akhirat...

percaya ke...

kalau ikut logik akal semata boleh percaya ke...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:42 am

[quote="gaara"
bab nie da berapa kali perjelas enth.. tak naik2 jgk dkt akal saudara yg hbt tu susah la nk cakap g...[/quote]
Salam,

Perjelaskan apa kebendanya kalau bercanggah dengan Al Quran. Orang-orang kafir sahaja buat amalan yang bercanggah dengan Al Quran. Smile

Quote :

tapi nabi bagi tau saya..
Tetapi Allah saya dan Nabi saya tak pernah pula suruh kumpul riwayat mana-mana Nabi sebab itulah seramai kisah Nabi-nabi dalam Al Quran, tidak diselit pun tentang proses pengumpulan riwayat mana-mana Nabi yang disandarkan pada nama-nama si polan. Saya taat pada Allah dan Rasul. Smile


Quote :

mula da putar belit die dtg....

org tanya soalnya pernahkah saudara nampak akhirat...

percaya ke...

kalau ikut logik akal semata boleh percaya ke...
Nak percaya sesuatu perkara, bukannya kena tunggu nampak. Tenaga pun kita tak nampak rupa zahirnya, tetapi kita percaya ianya ada.

Apalah, perkara asas macam itu pun sudah gagal.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:47 am

Quote :
Tetapi Allah saya dan Nabi saya tak pernah pula suruh kumpul riwayat mana-mana Nabi sebab itulah seramai kisah Nabi-nabi dalam Al Quran, tidak diselit pun tentang proses pengumpulan riwayat mana-mana Nabi yang disandarkan pada nama-nama si polan. Saya taat pada Allah dan Rasul.

bab nie pun malas nk ulang da....

Quote :
nak percaya sesuatu perkara, bukannya kena tunggu nampak. Tenaga pun kita tak nampak rupa zahirnya, tetapi kita percaya ianya ada.

bukankah ni namanya akal dipandu wahyu...

bagus2.. da mula terima jugak nampaknya... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:55 am

gaara wrote:

Quote :
nak percaya sesuatu perkara, bukannya kena tunggu nampak. Tenaga pun kita tak nampak rupa zahirnya, tetapi kita percaya ianya ada.

bukankah ni namanya akal dipandu wahyu...

bagus2.. da mula terima jugak nampaknya... Very Happy
Salam,

Bagus-bagus. Sudah boleh terima bahawa bila guna akal, pasti dipandu wahyu. Sebab itulah wahyu pun banyak suruh guna akal. Syabas. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 4:58 am

Quote :
Bagus-bagus. Sudah boleh terima bahawa bila guna akal, pasti dipandu wahyu. Sebab itulah wahyu pun banyak suruh guna akal. Syabas

da bangkrap idea nmpk....

tu lah taraf puak2 akal nie...

makin lama kita berhujah..

makin berterabur hujah meraka...

dan bukti2 kegagalan hujah meraka semakin nampk dengn jelas...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 5:09 am

gaara wrote:
Quote :
Bagus-bagus. Sudah boleh terima bahawa bila guna akal, pasti dipandu wahyu. Sebab itulah wahyu pun banyak suruh guna akal. Syabas

da bangkrap idea nmpk....

tu lah taraf puak2 akal nie...

makin lama kita berhujah..

makin berterabur hujah meraka...

dan bukti2 kegagalan hujah meraka semakin nampk dengn jelas...
Salam,

Yang nyatanya makin lama saudara berhujah, makin gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong kepercayaan tradisi si polan saudara itu. Mungkin balasan Tuhan jika mempersekutukan Tuhan? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 5:16 am

Quote :
Yang nyatanya makin lama saudara berhujah, makin gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong kepercayaan tradisi si polan saudara itu. Mungkin balasan Tuhan jika mempersekutukan Tuhan?


ini pun kan da terang....

kalau guna ayat Al-quran semata mata nanti taraf saya sama je dengan puak akai tu...

pegangan saya adalah Al-quran dan Hadis...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 5:26 am

gaara wrote:

ini pun kan da terang....

kalau guna ayat Al-quran semata mata nanti taraf saya sama je dengan puak akai tu...

pegangan saya adalah Al-quran dan Hadis...
Salam,

Terang apa kebendanya. Mana ada ayat Al Quran melarang ikut Al Quran semata-mata? Asyik pegang sesuatu yang Allah tak pernah tetapkan. Sembah si polan ke taat pada Tuhan? Kalau taat pada Tuhan, pasti ada ayat-ayat Tuhan melarang Nabi guna Al Quran semata-mata. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 5:31 am

Quote :
Terang apa kebendanya. Mana ada ayat Al Quran melarang ikut Al Quran semata-mata? Asyik pegang sesuatu yang Allah tak pernah tetapkan. Sembah si polan ke taat pada Tuhan? Kalau taat pada Tuhan, pasti ada ayat-ayat Tuhan melarang Nabi guna Al Quran semata-mata

bukankah kerana ikut Al-quran semata mata...

timbulnya ajaran...

ada yg mengaku Rasul...

puasa itu diam...

solat bukan spiritual...

tak payah tutup aurat...

kan pelik je tu...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Sep 27, 2010 5:46 am

gaara wrote:
Quote :
Terang apa kebendanya. Mana ada ayat Al Quran melarang ikut Al Quran semata-mata? Asyik pegang sesuatu yang Allah tak pernah tetapkan. Sembah si polan ke taat pada Tuhan? Kalau taat pada Tuhan, pasti ada ayat-ayat Tuhan melarang Nabi guna Al Quran semata-mata

bukankah kerana ikut Al-quran semata mata...

timbulnya ajaran...

ada yg mengaku Rasul...
Salam,

Bukankah dalam Al Quran pun menceritakan Rasul-rasul dahulu pun mengaku diri mereka Rasul? Apa masalahnya kalau ada orang mengaku dirinya Rasul.

Al Quran ada ajar, kalau seseorang itu mengaku dirinya Rasul dan dia berdusta, Allah sendiri yang akan balas pendustaan orang itu. Apahal nak takut pulak ada orang mengaku dirinya Rasul. Orang-orang kafir terdahulu sahaja takut pada orang-orang yang mengaku dirinya Rasul.

Lemah sangat pemikiran mereka. Macam tak pernah baca Al Quran sahaja.

Quote :
puasa itu diam...
Dalam Al Quran sendiri ada ayat pasal puasa yang tak bercakap dengan manusia.

Quote :
solat bukan spiritual...
Tak pernah dengar pasal solat bukan spiritual. Solat bukan amalan ritual mengadap mana-mana objek khusus biasa jumpa dalam Al Quran. Smile

Quote :

tak payah tutup aurat...
Bukankah dalam Al Quran sudah dibawakan ayat Al Quran suruh tutup aurat. Cuma Al Quran tak kata rambut itu adalah aurat yang perlu ditudung. Itu hakikat yang tertulis dalam Al Quran. Tak nak percaya AL Quran, orang-orang kafir terdahulu pun tak percaya pada AL Quran.

Pasti lagi pelik, orang yang mengaku ikut Al Quran, tetapi apa yang Al Quran tak pernah tetapkan mereka tak percaya pula. Pelik pelik... Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Tue Sep 28, 2010 9:13 am

Juang wrote:

Bukankah dalam Al Quran pun menceritakan Rasul-rasul dahulu pun mengaku diri mereka Rasul? Apa masalahnya kalau ada orang mengaku dirinya Rasul.

Dalam berbagai kisah dalam Alquran, rasul umumnya diejek, direndahkan dan tidak dipercaya.

Kini kita sudah tidak mengenal rasul, yang kita kenal adalah Arrisalah yang dibawa oleh Rasul yang kita kenal dengan Alquran.

Alquran yang merupakan tujuan utama Rasul dikirim diabaikan, dan yang dimuliakan adalah Rasul yang membawa Alquran dengan mengimani dan mengagungkan Riwayat yang dilabel sebagai Hadis Nabi dan Sunnah Rasul.

Itulah cara untuk menjauhkan manusia dari petunjuk Allah dalam Alquran.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 12:48 am

Quote :
Masalahnya mana ada ayat Al Quran mengatakan Nabi guna riwayat hadis sebab Al Quran itu sendiri mengandungi Hadis.

perkara ini sudah dihujahkan dulu...

jadi baca balik dengan harapan dapat hidayah dari Allah...

Quote :
Bukankah dalam Al Quran pun menceritakan Rasul-rasul dahulu pun mengaku diri mereka Rasul? Apa masalahnya kalau ada orang mengaku dirinya Rasul.

apa da saudara belit nie...

Quote :
Dalam Al Quran sendiri ada ayat pasal puasa yang tak bercakap dengan manusia.

itu puasa mariyam bukan puasa umat islam...

takkan lah saudara nie pengikut mariyam kot...

Quote :
Tak pernah dengar pasal solat bukan spiritual. Solat bukan amalan ritual mengadap mana-mana objek khusus biasa jumpa dalam Al Quran.

habis ayat Al-quran yang Allah perintahkan kepada nabi supaya beralih kiblat ketika solat tu pe bendanaya saudara juang.... geek

Quote :
Bukankah dalam Al Quran sudah dibawakan ayat Al Quran suruh tutup aurat. Cuma Al Quran tak kata rambut itu adalah aurat yang perlu ditudung.

mana die ayat Al-quran yang kata rambut itu adalah aurat yang perlu ditudung...

jika ada sila bawakan...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 12:57 am

gaara wrote:

itu puasa mariyam bukan puasa umat islam...

takkan lah saudara nie pengikut mariyam kot...
Salam,

Tidak pula ada ayat-ayat Allah kata "puasa mariam bukan puasa umat Islam". Malah Mariam pun orang Islam. Takkanlah kita nak kata Mariam itu bukan Islam atau kafir. Smile

Quote :

habis ayat Al-quran yang Allah perintahkan kepada nabi supaya beralih kiblat ketika solat tu pe bendanaya saudara juang.... geek
Dalam Al Quran, mana ada perkataan kiblat dikaitkan dengan solat. Cuba periksa sendiri. Smile

Quote :

mana die ayat Al-quran yang kata rambut itu adalah aurat yang perlu ditudung...

jika ada sila bawakan...
Sebab tiada dalam Al Quran mengatakan aurat wanita termasuk rambut, itulah sebabnya tiada ayat Al Quran menyuruh tudung rambut. Tudung dada ada disebut sebab bahagian dada wanita termasuk perkara-perkara yang merangsang keinginan seks lelaki normal. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 1:22 am

Quote :
Sebab tiada dalam Al Quran mengatakan aurat wanita termasuk rambut, itulah sebabnya tiada ayat Al Quran menyuruh tudung rambut.


yang betulnya tiada ayat Al-quran yang mengatakan rambut itu bukan aurat...

tetapi wahyu Allah yang bernama Hadis telah menrangkanya ia adalah aurat... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 1:28 am

gaara wrote:

yang betulnya tiada ayat Al-quran yang mengatakan rambut itu bukan aurat...

tetapi wahyu Allah yang bernama Hadis telah menrangkanya ia adalah aurat... Very Happy
Salam,

Dalam Injil pun tiada mengatakan Al Masih adalah anak Tuhan, tetapi dalam gospel-gospel si polan istilah itu wujud. Samalah macam perihal aurat. Dalam Al Quran tidak menetapkan rambut sebagi aurat wanita, tetapi dalam riwayat si polan dan si polan ada. Masih tak nampak-nampak lagi persamaan perangai mereka yang suka menokok-tambah sesuatu Kitab Allah? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 1:34 am

Quote :
Dalam Injil pun tiada mengatakan Al Masih adalah anak Tuhan, tetapi dalam gospel-gospel si polan istilah itu wujud

injil bukan gospel..

gospel adalah rekaan manusia..

tak faham2 lagi ke...

Quote :
Dalam Al Quran tidak menetapkan rambut sebagi aurat wanita,

Hadis yakni wahyu dari Allah mengatakan ia adalah aurat...

jadi kenape saudara engkar...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 1:42 am

gaara wrote:

injil bukan gospel..

gospel adalah rekaan manusia..

tak faham2 lagi ke...
Salam,

Sebab saudara bukan pentaksub gospel, saudara cakaplah macam itu. Tetapi bagi pentaksub gospel, gospel-gospel itu pun wahyu Tuhan. Sebab itulah mereka percaya sangat Al Masih itu putera Tuhan. Smile

Quote :

Hadis yakni wahyu dari Allah mengatakan ia adalah aurat...

jadi kenape saudara engkar...
Saya engkar pada yang Allah tidak tetapkan seperti mana Rasulullah engkar pada kepercayaan Al Masih anak Tuhan itu yang mana itu juga bukan Allah tetapkan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 2:51 am

Quote :
Sebab saudara bukan pentaksub gospel, saudara cakaplah macam itu. Tetapi bagi pentaksub gospel, gospel-gospel itu pun wahyu Tuhan. Sebab itulah mereka percaya sangat Al Masih itu putera Tuhan.


Wahyu Allah telah membuktikan mereka salah...

takkan saya nak ingkar kot....


Quote :
Saya engkar pada yang Allah tidak tetapkan seperti mana Rasulullah engkar pada kepercayaan Al Masih anak Tuhan itu yang mana itu juga bukan Allah tetapkan

ingkar dengan wahyu Allah adalah dosa dan boleh jadi "murtad"...

kembali la ke pangkal jalan saudara....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 2:57 am

gaara wrote:
Quote :
Sebab saudara bukan pentaksub gospel, saudara cakaplah macam itu. Tetapi bagi pentaksub gospel, gospel-gospel itu pun wahyu Tuhan. Sebab itulah mereka percaya sangat Al Masih itu putera Tuhan.


Wahyu Allah telah membuktikan mereka salah...

takkan saya nak ingkar kot....
Salam,

Macam itulah Al Quran buktikan riwayat-riwayat yang bercanggah dengan Al Quran itu salah. Kalau betul, pasti ada dalam Al Quran. Begitulah juga jika ajaran gospel itu betul, pasti dalam Injil ada mengesahkannya.


Quote :
ingkar dengan wahyu Allah adalah dosa dan boleh jadi "murtad"...

kembali la ke pangkal jalan saudara....
Buat apa saya kembali kepada perangai pengikut gospel yang menokok tambah injil? Saya tak mahu menokok tambah Al Quran. Saudara nak tokok-tambah, itu saudara punya hal. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 3:00 am

Quote :
Macam itulah Al Quran buktikan riwayat-riwayat yang bercanggah dengan Al Quran itu salah.


buktikanlah saudara yang mana bercanggah tu...

Quote :
Buat apa saya kembali kepada perangai pengikut gospel yang menokok tambah injil? Saya tak mahu menokok tambah Al Quran. Saudara nak tokok-tambah, itu saudara punya hal.

nampaknya terpaksa la saya biarkan saudara juang dalam kesesatan yang nyata....

tidak.... tidak...... tidak..........
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 3:05 am

gaara wrote:

buktikanlah saudara yang mana bercanggah tu...
Salam,

dalam Al Quran, para Nabi tidak perlu diperintah lebih daripada sekali untuk dengar dan taat, tetapi dalam riwayat sampai 10 kali barulah nak dengar dan taat. Mudah sahaja nak kemukakan bukti.

Quote :
nampaknya terpaksa la saya biarkan saudara juang dalam kesesatan yang nyata....

tidak.... tidak...... tidak..........
Dalam Al Quran, Allah sahaja yang tentukan siapa yang sesat dan siapa yang dapat petunjuk. Kata-kata saudara itu sudah membuktikan saudara sudah tolak Al Quran. Yes! Akhirnya... Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 3:09 am

Quote :
dalam Al Quran, para Nabi tidak perlu diperintah lebih daripada sekali untuk dengar dan taat, tetapi dalam riwayat sampai 10 kali barulah nak dengar dan taat.

ia menunjukkan kebijaksanaan Allah...

mudah sahaja hujah saudara dipatahkan....

Quote :
Dalam Al Quran, Allah sahaja yang tentukan siapa yang sesat dan siapa yang dapat petunjuk. Kata-kata saudara itu sudah membuktikan saudara sudah tolak Al Quran. Yes! Akhirnya.

Dalam al-quran juga ada ciri2 orang sesat utk kita jauhi....

macam kafir... sesat lah tu..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 3:13 am

gaara wrote:

ia menunjukkan kebijaksanaan Allah...

mudah sahaja hujah saudara dipatahkan....
Salam,

Kalau Al Quran tunjukkan Kebijaksanaan Allah dan kebijaksaan para Nabi dengan sekali perintah sahaja. Siapa nak percaya pada riwayat si polan yang bercanggah dengan Al Quran itu. Smile

Quote :

Dalam al-quran juga ada ciri2 orang sesat utk kita jauhi....

macam kafir... sesat lah tu..
Walaupun Allah bagi tahu ciri-ciri orang sesat kepada Nabi, tidak pernah dalam Al Quran menceritakan seseorang Nabi hukum mana-mana individu itu sesat.

Yes-lah. Makin ketara tak ikut Al Quran. Sebab itu tak percaya kepada pendusta-pendusta sebegitu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 5:22 am

Quote :
Kalau Al Quran tunjukkan Kebijaksanaan Allah dan kebijaksaan para Nabi dengan sekali perintah sahaja.

kalau sekali perintah saja nabi da ikut...

itu adalah arahan dari Allah...

peristiwa israk da mikraj tersebut sebenarnya membuktikan kebijaksanaan Allah dalam mengatur peristiwa kepada orang beriman...

Quote :
Walaupun Allah bagi tahu ciri-ciri orang sesat kepada Nabi, tidak pernah dalam Al Quran menceritakan seseorang Nabi hukum mana-mana individu itu sesat.

habis tu...
yang nabi terang ciri2 golongamn munafik tu pe bendanya...


ayat2 Al-quran pun menghukum orang kafir itu sesat...

ciri2 orang kafir jugak diterangkan...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Sep 29, 2010 8:40 am

gaara wrote:

kalau sekali perintah saja nabi da ikut...

itu adalah arahan dari Allah...

peristiwa israk da mikraj tersebut sebenarnya membuktikan kebijaksanaan Allah dalam mengatur peristiwa kepada orang beriman...
Salam,

Kalau sekali perintah, nabi sudah ikut dikatakan arahan Allah, maka kalau 10 kali perintah baru nabi nak ikut, maka itu bukan arahan Allah-lah. Logiklah dalam Al Quran pun tak pernah suruh percaya riwayat sebegitu. Bercanggah sangat dengan sifat para Nabi dalam Al Quran. Smile

Quote :


habis tu...
yang nabi terang ciri2 golongamn munafik tu pe bendanya...


ayat2 Al-quran pun menghukum orang kafir itu sesat...

ciri2 orang kafir jugak diterangkan...
Mana ada ayat Al Quran menceritakan seseorang Nabi mengatakan seseorang individu itu sesat. Sezalim Firaun pun, Allah tak pernah ajar Nabi Musa menghukum Firaun sesat. Malah ketika Nabi Musa menang mengalahkan tukang sihir Firaun, tidak pula Nabi Musa diajar berkata "Wahai Firaun, kamu adalah seorang yang sesat". Betapa murninya akhlak Nabi Musa.

Itu yang tak percaya kepada orang-orang yang berlagak macam Tuhan dan melampaui para Nabi. Jauh sangat perbuatan mereka dengan perbuatan para Nabi. Persis pengikut gospel sahaja. Smile
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Today at 7:35 pm

Back to top Go down
 
Nabi Bukan Buta Huruf
View previous topic View next topic Back to top 
Page 12 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next
 Similar topics
-
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Ulil Abshar Abdalla; Yang Dikurbankan Nabi Ibrahim Bukan Ismail, Tapi Ishaq
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Mengapa semua Nabi bergelar AS , kecuali Muhammad bergelar SAW ?
» 9 mukjizat nabi musa

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: