HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Nabi Bukan Buta Huruf

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 02, 2010 2:04 pm

First topic message reminder :

Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:23 am

Juang wrote:
gaara wrote:

saya rasa orang kafir akan menolak ayat dan penjelasan ini mentah2 sebagaimana puak akai menolak hadis mentah2...

orang kafir ingin kita membuktikan islam itu benar tanpa brpandukan Al-quran dan hadis...

tp puak akai pulak ingin kita membuktikn islam itu benar tanpa berpandukn hadis..

2 x 5 je...

Salam,

Tiada pula dalam Al Quran ada hukum berbunyi "tidak boleh buktikan Islam tanpa riwayat hadis".

Pandai-pandai sahaja buat hukum sendiri. Sebijik macam perangai orang kafir terdahulu suka menokok tamabha hukum.

dan tiada juga dlm Al-quran tidk boleh buktikn islam tanpa Al-quran dan hadis...

tp org kafir nk mcm tu...

da jd habit seperti mereka nmpk puak2 akai nie...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:24 am

tolokminda wrote:
Salam,

Perkataan ummiy bukan dimaksudkan kepada Nabi - tetapi dimaksudkan kepada masyarakat Arab secara umum. Ummiy bukan bermaksud buta huruf tetapi bermaksud pagan atau gentile iaitu masyarakat yang tidak pernah sampai kepada mereka utusan Tuhan.
<blockquote>huwal-lazi ba’asha – Dialah yang telah mengutuskan
fil-ummyin – di kalangan pagan
rosulan min-hum – seorang rasul dari mereka
yatlu a’laihem – untuk membacakan kepada mereka wahyu Tuhan
wa-yuzak-kihem – dan memurnikan mereka
wa-yua’limuhumul – dan mengajar mereka
kitaba – Al-Kitab
wal-Hikmata – dan kebijaksanaan
wa-ainkanu – sesungguhnya mereka
min-qoblu – dari dulu
lafi-thola-lin mubin – dalam kesesatan</blockquote>Dari ayat 62:2 di atas adalah jelas bahawa Tuhan mengutuskan Nabi untuk MEMBACAKAN wahyuNya kepada orang-orang Arab yang masih berstatus pagan atau gentile iaitu kaum yang tidak pernah sampai kepada mereka utusan Tuhan.
Salam,

Di situ sahaja menunjukkan mereka tidak cermat memerhatikan ayat-ayat Al Quran. Yang dikatakan pagan (genitel) itu kaum Nabi, alih-alih mereka bantai katakan Nabi buta huruf. Buta kayu punya makhluk.

Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:27 am

gaara wrote:

dan tiada juga dlm Al-quran tidk boleh buktikn islam tanpa Al-quran dan hadis...

tp org kafir nk mcm tu...

da jd habit seperti mereka nmpk puak2 akai nie...
Salam,

Dalam Al Quran menunjukkan Nabi Muhammad berjaya buktikan Islam tanpa perlu pun guna riwayat hadis nabi-nabi sebelumnya. Sebab itu dalam Al Quran tak wujud pun kata-kata seperti "diriwayatkan oleh si polan bin si polan bahawa Nabi Musa pernah berkata ..." atau "diriwayatkan oleh si polan bin si polan bahawa Nabi isa pernah berkata..."

Itu menunjukkan Nabi Muhammad mampu buktikan keislamannya tanpa perlu guna riwayat hadis.

Takkanlah semudah itu tak nampak kot? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:34 am

salam...

kita menegakkan hujah nabi buta huruf untuk mempertahankan hujah Al-quran adalah bukan karangan nabi dan wahyu.. ( malah puak akai x mampu menunjjkn ayat mana yg mengatkn nabi menulis wayhu )

bukan bertujuan nk merendahkan martabat nabi...

yg sebenarnya merendahkn martabat nabi adalah puak akai yg menolak mentah hadis nabi sebagaimana mentahnya org kafir menolak Al-quran dan hadis...
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:37 am

Juang wrote:
gaara wrote:

dan tiada juga dlm Al-quran tidk boleh buktikn islam tanpa Al-quran dan hadis...

tp org kafir nk mcm tu...

da jd habit seperti mereka nmpk puak2 akai nie...
Salam,

Dalam Al Quran menunjukkan Nabi Muhammad berjaya buktikan Islam tanpa perlu pun guna riwayat hadis nabi-nabi sebelumnya. Sebab itu dalam Al Quran tak wujud pun kata-kata seperti "diriwayatkan oleh si polan bin si polan bahawa Nabi Musa pernah berkata ..." atau "diriwayatkan oleh si polan bin si polan bahawa Nabi isa pernah berkata..."

Itu menunjukkan Nabi Muhammad mampu buktikan keislamannya tanpa perlu guna riwayat hadis.

Takkanlah semudah itu tak nampak kot? Smile

salam

saudara ni baca quran ke tak nih . dah jelas quran tu ada periwayat dia .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:38 am

Juang wrote:
gaara wrote:

dan tiada juga dlm Al-quran tidk boleh buktikn islam tanpa Al-quran dan hadis...

tp org kafir nk mcm tu...

da jd habit seperti mereka nmpk puak2 akai nie...
Salam,

Dalam Al Quran menunjukkan Nabi Muhammad berjaya buktikan Islam tanpa perlu pun guna riwayat hadis nabi-nabi sebelumnya. Sebab itu dalam Al Quran tak wujud pun kata-kata seperti "diriwayatkan oleh si polan bin si polan bahawa Nabi Musa pernah berkata ..." atau "diriwayatkan oleh si polan bin si polan bahawa Nabi isa pernah berkata..."

Itu menunjukkan Nabi Muhammad mampu buktikan keislamannya tanpa perlu guna riwayat hadis.

Takkanlah semudah itu tak nampak kot? Smile

mmg lah saudara juang...

sbb yg perlu kita ikut adalah nabi muhammad sendri..

jd buat pe nabi muhammad nk riwayat ttg nabi lain plak...

buat2 x fhm kah....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:42 am

Salam,

Ok kita kena ikut Nabi Muhammad. Nabi Muhammad tunjukkan contoh, untuk dia mengetahui kisah Nabi-nabi terdahulu tanpa perlu guna nama si polan bin si polan, maka sebagai mengikut cara Nabi, kalau kita nak tahu pasal Nabi Muhammad, buat apa guna riwayat atas nama si polan bin si polan pula?

Bukankah Allah sudah sediakan kita Al Quran untuk tahu pasal Nabi yang di dalamnya tiada disandarkan atas nama si polan bin si polan?

Susah sangat ke nak faham? Nak kata buta huruf, tahu pula mereka membaca.
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:53 am

othman wrote:
Payau Putih wrote:
othman wrote:

salam

dalil tu pun pendapat jer bukan apa pun jadi tak ada pun unsur fitnah pun .. yg sibuk kata ada unsur fitnah tu pasai apa ..

Salam,

Bukankah mengatakan Nabi itu buta huruf tanpa bukti atau dalil Al Quran berunsur fitnah. Lainlah jika yang berkata itu menyertakan dalil dari Al Quran.... ini tidak, hanya kerana orang lain anggap/tuduh baginda nabi tulis/karang Al Quran maka di buat cerita kononnya nabi buta huruf..... bukankah itu merupakan unsur fitnah ke atas baginda.... ? Sedangkan ayat yg saya kemukakan diatas adalah bukti bahwa Al Quran itu bukan karangan baginda nabi dan banyak lagi ayat seumpamanya yg boleh dijadikan hujah/dalil.....

salam

kalau kita dah yakin quran tu bukan karangan nabi apa lagi yg tuan nak sibuk sangat dgn tahu membaca dan menulis ...

Salam,

Kalau kita dah yakin Al Quran tu bukan karangan nabi, apa lagi yg tuan nak sibuk sangat memfitnah mengatakan baginda buta huruf.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 1:59 am

Salam,

Buku sains sekolah menengah bukannya karangan si A. Tetapi apakah itu bermakna si A buta huruf? Begitulah perumpamaannya.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:03 am

gaara wrote:
salam...

kita menegakkan hujah nabi buta huruf untuk mempertahankan hujah Al-quran adalah bukan karangan nabi dan wahyu.. ( malah puak akai x mampu menunjjkn ayat mana yg mengatkn nabi menulis wayhu )

bukan bertujuan nk merendahkan martabat nabi...

yg sebenarnya merendahkn martabat nabi adalah puak akai yg menolak mentah hadis nabi sebagaimana mentahnya org kafir menolak Al-quran dan hadis...

Salam Gaara,

Nak tegakkan hujah bahawa Al-Quran bukan karangan Nabi boleh gunakan ayat Quran sendiri. Tak payah guna kitab riwayat lain sehingga akhirnya kita memfitnah Nabi kononnya buta huruf dan sebagainya. Tuhan dah jelaskan dalam Quran bahawa bukan Nabi yang karang kitab itu, malah yang akan menjelaskan pun bukan beliau. Tuhanlah yang akan menjelaskan Al-Quran kepada sesiapa yang membacanya.

75:16 Janganlah gerakkan lidahmu berkenaannya dengan terburu-buru
75:17 Sesungguhnya Kamilah yang mengumpulkannya dan membacakannya
75:18 Oleh itu apabila Kami telah membacakannya ikutlah ia seadanya
75:19 Kemudian Kamilah yang menjelaskannya

Dengan penjelasan Tuhan itu kita sepatutnya tidak perlu bimbang dan takut untuk membaca Al-Quran kerana samada Nabi ada atau tidak, Tuhanlah yang akan menjelaskannya kepada kita. Penjelasan Tuhan ini juga membatalkan dakwaan kononnya jika kita baca Al-Quran tanpa guru, syaitan akan menyesatkan kita. Syaitan akan menyesatkan kita kalau kita tak baca Al-Quran dan bukan sebaliknya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:07 am

Juang wrote:
Salam,

Ok kita kena ikut Nabi Muhammad. Nabi Muhammad tunjukkan contoh, untuk dia mengetahui kisah Nabi-nabi terdahulu tanpa perlu guna nama si polan bin si polan, maka sebagai mengikut cara Nabi, kalau kita nak tahu pasal Nabi Muhammad, buat apa guna riwayat atas nama si polan bin si polan pula?

sbbnya nabi mengetahui kisah nabi2 terdahulu melalui wahyu terus dr ALLAh...

tp kita seperti saudara gaara dan juang mana terima wahyu pun...

jd nk tau kish lanjut ttg nabi perlukan kesinambungan dr zaman nabi smpi skrang...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:09 am

gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ok kita kena ikut Nabi Muhammad. Nabi Muhammad tunjukkan contoh, untuk dia mengetahui kisah Nabi-nabi terdahulu tanpa perlu guna nama si polan bin si polan, maka sebagai mengikut cara Nabi, kalau kita nak tahu pasal Nabi Muhammad, buat apa guna riwayat atas nama si polan bin si polan pula?

sbbnya nabi mengetahui kisah nabi2 terdahulu melalui wahyu terus dr ALLAh...

tp kita seperti saudara gaara dan juang mana terima wahyu pun...

jd nk tau kish lanjut ttg nabi perlukan kesinambungan dr zaman nabi smpi skrang...

Salam,

Bukan wahyu yang Nabi terima dari Tuhan dulu itu adalah Al-Quran yang sama dengan yang ada di hadapan kita sekarang? Kalau Nabi pun percaya sepenunhnya kepada Al-Quran mengapa kita tidak boleh pula?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:13 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ok kita kena ikut Nabi Muhammad. Nabi Muhammad tunjukkan contoh, untuk dia mengetahui kisah Nabi-nabi terdahulu tanpa perlu guna nama si polan bin si polan, maka sebagai mengikut cara Nabi, kalau kita nak tahu pasal Nabi Muhammad, buat apa guna riwayat atas nama si polan bin si polan pula?

sbbnya nabi mengetahui kisah nabi2 terdahulu melalui wahyu terus dr ALLAh...

tp kita seperti saudara gaara dan juang mana terima wahyu pun...

jd nk tau kish lanjut ttg nabi perlukan kesinambungan dr zaman nabi smpi skrang...

Salam,

Bukan wahyu yang Nabi terima dari Tuhan dulu itu adalah Al-Quran yang sama dengan yang ada di hadapan kita sekarang? Kalau Nabi pun percaya sepenunhnya kepada Al-Quran mengapa kita tidak boleh pula?
Salam,

Benar TM. Wahyu yang Nabi dapat terus itu adalah Al Quran. Sebab itulah kita rujuk Al Quran kerana ia adalah wahyu yang terus daripada Allah.

Riwayat hadis pula bukannya terus daripada Allah. Ia daripada si polan bin si polan yang kata mereka dengar atau nampak Nabi buat itu dan ini. Jauh lebih rendah tahapnya daripada Al Quran yang terus daripada Nabi itu.

Takkanlah perbezaan ketara sebegitu pun susah sangat mereka nak nampak?
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:15 am

gaara wrote:
Payau Putih wrote:
gaara wrote:
faried wrote:


Hal yang sangat mengherankan kenapa umat beragama Islam sangat bangga memiliki Nabi yang buta huruf dan mempertahankan mati-matian bahwa Nabinya adalah buta huruf.


umat islam sgt bangga dan sepattnya bangga dgn mengtakn nabi ummi supaya org kafir tdk mengatkn A-Quran adalh karangan nabi seperti bible mereka...

bukankh hujjh nabi ummi adlh paling kuat tuk mengatk nabi sendri tdk mengarang atau mengubah Al-Quran...

Salam...
Pada pandangan saya, mengatakan nabi buta huruf untuk membuktikan bahwa Al Quran itu bukan karangan baginda adalah sangat bertentangan dengan Al Quran itu sendiri...

Dalam Al Quran ada ayat untuk membuktikan bahwa Al Quran itu bukan rekaan manusia terutama baginda nabi, antaranya;


AQ 4:82. Apa, tidakkah mereka merenungkan al-Qur'an? Jika ia daripada selain Allah, tentu mereka
mendapati di dalamnya banyak perselisihan.



Terjemahan ayat diatas dan banyak lagi seumpamanya sangat jelas menafikan Al Quran adalah rekaan atau karangan baginda. Jadi perlukan mereka-reka cerita kononnya baginda buta huruf untuk membuktikan bahwa bukan baginda yang mengarang reka.

Malangnya ramai kononnya mencintai baginda tetapi dalam masa yg sama tetap merendah-rendahkan martabat baginda malah ke tahap memfitnah nabi iaitu "nabi buta huruf".

saya rasa orang kafir akan menolak ayat dan penjelasan ini mentah2 sebagaimana puak akai menolak hadis mentah2...

orang kafir ingin kita membuktikan islam itu benar tanpa brpandukan Al-quran dan hadis...

tp puak akai pulak ingin kita membuktikn islam itu benar tanpa berpandukn hadis..

2 x 5 je...

Salam,

Sebab itu Allah cabar mereka jika Al Quran itu karangan manusia atau nabi maka datangkan Al Quran atau surah yang serupa tetapi mereka sehingga hari ini tidak mampu;

AQ 2:23. Dan jika kamu dalam keraguan mengenai apa yang Kami menurunkan kepada hamba Kami, maka datangkanlah sebuah surah yang serupa dengan ia, dan panggillah saksi-saksi kamu, selain daripada Allah, jika kamu orang-orang yang benar.

Begitu juga tuan yang tidak mampu untuk mendatangkan dalil dari Al Quran wujudnya riwayat hadis yang wajib untuk untuk di ikuti selain Al Quran, renungkan maksud firman Allah ini;

AQ 39:23. Allah menurunkan Al Hadis yang paling baik sebagai sebuah kitab, yang serupa (mutasyabihat) dalam pengulangannya, dengannya digentarkan kulit orang-orang yang takut kepada Pemelihara mereka; kemudian kulit mereka dan hati mereka menjadi lembut pada mengingati Allah. Itulah petunjuk Allah, dengannya Dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia mengkehendaki; dan sesiapa yang Allah menyesatkan, maka tidak ada baginya yang memberi petunjuk.

Dari ayat diatas dapat difahami, Adakah Hadis yang lebih baik dari Al Quran itu sendiri yang mampu mengentarkan kulit ?

Jadi siapa 2 X 5 dengan siapa..?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:16 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ok kita kena ikut Nabi Muhammad. Nabi Muhammad tunjukkan contoh, untuk dia mengetahui kisah Nabi-nabi terdahulu tanpa perlu guna nama si polan bin si polan, maka sebagai mengikut cara Nabi, kalau kita nak tahu pasal Nabi Muhammad, buat apa guna riwayat atas nama si polan bin si polan pula?

sbbnya nabi mengetahui kisah nabi2 terdahulu melalui wahyu terus dr ALLAh...

tp kita seperti saudara gaara dan juang mana terima wahyu pun...

jd nk tau kish lanjut ttg nabi perlukan kesinambungan dr zaman nabi smpi skrang...

Salam,

Bukan wahyu yang Nabi terima dari Tuhan dulu itu adalah Al-Quran yang sama dengan yang ada di hadapan kita sekarang? Kalau Nabi pun percaya sepenunhnya kepada Al-Quran mengapa kita tidak boleh pula?
Salam,

Benar TM. Wahyu yang Nabi dapat terus itu adalah Al Quran. Sebab itulah kita rujuk Al Quran kerana ia adalah wahyu yang terus daripada Allah.

Riwayat hadis pula bukannya terus daripada Allah. Ia daripada si polan bin si polan yang kata mereka dengar atau nampak Nabi buat itu dan ini. Jauh lebih rendah tahapnya daripada Al Quran yang terus daripada Nabi itu.

Takkanlah perbezaan ketara sebegitu pun susah sangat mereka nak nampak?

Salam Juang,

Itulah masalah mereka. Mereka tak nak percaya kepada Tuhan tetapi memilih untuk percaya kepada riwayat manusia yang mereka sendiri tak kenal pun.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:34 am

Salam,

Allah itu Tetap Hidup dan dekat dengan kita. Sedangkan manusia yang kononnya meriwayatkan pasal Nabi itu telah mati dan tidak bersama dengan kita.

Jadi, wajarkanh apa yang Allah Yang Tetap Hidup itu turunkan (Al Quran) kita tolak semata-mata kerana taksub dengan apa yang diriwayatkan oleh orang yang telah mati itu?

Persoalannya, mereka percaya kepada Allah ke percaya kepada periwayat itu? Kenapa mereka tolak apa yang Allah turunkan semata-mata taksub pada ahli riwayat kononnya Nabi buta huruf?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:37 am

Salam....

untuk mengetahui maksud wayhu kita bleh lg buka post br...

dan sy x pernh pun mengatakn wahyu itu Al-quran semata mata...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:41 am

Quote :
Payau putih wrote.....

Dari ayat diatas dapat difahami, Adakah Hadis yang lebih baik dari Al Quran itu sendiri yang mampu mengentarkan kulit ?

Jadi siapa 2 X 5 dengan siapa..?

dan saudara payau putih tdk pernh pun seorg ulamak mengatkan Hadis lbh baik dr Al-Quran ( kecuali puak akai shj )...

ulamk meletkkn Hadis adlh sumber kedua selepas Al-quran....

fhmkah saudara...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:54 am

gaara wrote:
Quote :
Payau putih wrote.....

Dari ayat diatas dapat difahami, Adakah Hadis yang lebih baik dari Al Quran itu sendiri yang mampu mengentarkan kulit ?

Jadi siapa 2 X 5 dengan siapa..?

dan saudara payau putih tdk pernh pun seorg ulamak mengatkan Hadis lbh baik dr Al-Quran ( kecuali puak akai shj )...

ulamk meletkkn Hadis adlh sumber kedua selepas Al-quran....

fhmkah saudara...

Salam,

Sebenarnya dalam amalan umat Islam hari ini mereka meletakkan riwayat hadis sebagai sumber yang pertama dan langsung tidak menghiraukan petunjuk Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 2:58 am

gaara wrote:
Quote :
Payau putih wrote.....

Dari ayat diatas dapat difahami, Adakah Hadis yang lebih baik dari Al Quran itu sendiri yang mampu mengentarkan kulit ?

Jadi siapa 2 X 5 dengan siapa..?

dan saudara payau putih tdk pernh pun seorg ulamak mengatkan Hadis lbh baik dr Al-Quran ( kecuali puak akai shj )...

ulamk meletkkn Hadis adlh sumber kedua selepas Al-quran....

fhmkah saudara...

Salam,

Bukankah ulama mengatakan tidak boleh beramal itu dan tidak boleh beramal ini tanpa riwayat hadis (maaf jika silap) kerana tatacara sesuatu ibadah itu tidak ditunjukkan dalam Al Quran melainkan riwayat hadis.... ini bermakna riwayat hadis sama nilainya dengan Al Quran pada penilaian ulamak walaupun mereka tidak mahu mengakuinya....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:18 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Quote :
Payau putih wrote.....

Dari ayat diatas dapat difahami, Adakah Hadis yang lebih baik dari Al Quran itu sendiri yang mampu mengentarkan kulit ?

Jadi siapa 2 X 5 dengan siapa..?

dan saudara payau putih tdk pernh pun seorg ulamak mengatkan Hadis lbh baik dr Al-Quran ( kecuali puak akai shj )...

ulamk meletkkn Hadis adlh sumber kedua selepas Al-quran....

fhmkah saudara...

Salam,

Sebenarnya
dalam amalan umat Islam hari ini mereka meletakkan riwayat hadis
sebagai sumber yang pertama dan langsung tidak menghiraukan petunjuk
Al-Quran.
Salam,

Benar TM. Memanglah dari segi mulut, mereka takkan mengaku mereka letakkan
riwayat hadis lebih baik daripada Al Quran. Tetapi dari segi amalan,
mereka letakkan apa yang wujud dalam riwayat lebih utama daripada Al
Quran biarpun Al Quran melarangnya.

Contohnya amalan sujud kepada objek-objek tertentu jelas dilarang dalam Al Quran. Tetapi itu yang mereka buat.

Kalau ikut mulut, orang kafir terdahulu pun tak mengaku mereka kafir. Tetapi dari segi amalan, mereka meniru amalan orang-orang kafir sebelum mereka yang perlukan objek-objek tertentu sebagai sembahan. Begitulah perumpamaan dolak-dalih mereka.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:21 am

Payau Putih wrote:

Salam,

Bukankah ulama mengatakan tidak boleh beramal itu dan tidak boleh beramal ini tanpa riwayat hadis (maaf jika silap) kerana tatacara sesuatu ibadah itu tidak ditunjukkan dalam Al Quran melainkan riwayat hadis.... ini bermakna riwayat hadis sama nilainya dengan Al Quran pada penilaian ulamak walaupun mereka tidak mahu mengakuinya....
Salam,

Ye tak ye juga. Malah mereka inilah yang mengada-adakan hukum sah tak sah sesuatu amalan kalau tak ikut rukun-rukun yang mereka ada-adakan itu, yang mana dalam Al Quran tak wujud pun konsep macam itu.

Nampak tak macam mana mereka letakkan riwayat lebih tinggi daripada Al Quran. Memanglah ikut mulut mereka, mereka tak mengaku meletakkan Al Quran di tempat yang rendah. Tetapi daripada perbuatan, itulah yang mereka lakukan sehingga nilai Al Quran itu setakat dilagu-lagukan.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:21 am

Salam Juang,

Hanya dengan Al-Quran kita mengenal apa yang Tuhan suruh dan apa yang Tuhan larang.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:23 am

Salam...

apa yg sebenarnya mungkin di salah ertikn oleh puak akai nie ialah bila ulamk menjelaskan perkara2 kabur dlm Al-quran melalui wahyu hadis jgk..

tp malangnya puak akai cuba mentafsir ayat kabur dlm Al-quran melalui akai sendri tanpa wahyu hadis yg tentunya lbh tepat dr akai sendri...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:28 am

Salam Gaara,

Tidak ada ayat kabur dalam Quran. Ia cuma samada tuan mahu berfikir atau tidak sama. Paling teruk jika tuan baca pun tidak tapi sekadar bergantung kepada ajaran pembesar agama saja.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Today at 1:47 pm

Back to top Go down
 
Nabi Bukan Buta Huruf
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Next
 Similar topics
-
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Ulil Abshar Abdalla; Yang Dikurbankan Nabi Ibrahim Bukan Ismail, Tapi Ishaq
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Mengapa semua Nabi bergelar AS , kecuali Muhammad bergelar SAW ?
» 9 mukjizat nabi musa

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: