HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Nabi Bukan Buta Huruf

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 02, 2010 2:04 pm

First topic message reminder :

Salam,

Berdasarkan ayat-ayat di bawah ini, jelas dakwaan dari mereka yang mengatakan nabi adalah seorang yang ummiy (buta huruf) adalah tidak benar.

25:5. Mereka berkata, "Dongeng orang-orang dahulu kala, yang dia menulisnya, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."

29:48. Tidaklah sebelum ini kamu membaca sebarang Kitab, atau menulisnya dengan tangan kanan kamu; jika demikian, tentulah orang-orang yang mengikuti yang palsu menjadi ragu-ragu.

Dalam ayat 29:48, nabi hanya tidak pernah membaca atau menulis sebarang al-kitab sebelum al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:33 am

Salam TM,

Benar tu. Al Quran adalah Kitab yang jelas seperti dalam ayat 36:69 itu. Yang menyebabkan mereka rasa Al Quran itu kabur kerana mereka tak mahu jadikan Al Quran sebagai peringatan dan mereka mensyairkan Al Quran sahaja. Patutlah kabur.

Bila kabur, mula buat alasan kononnya perlukan riwayat hadis. Nabi pun tak suruh guna riwayat hadis yang disandarkan atas nama si polan bin si polan walaupun berapa banyak kisah Nabi-nabi terdahulu baginda sampaikan. Elok sahaja Nabi guna Al Quran untuk tahu pasal kisah Nabi-nabi terdahulu.

Jadi untuk kita tahu pasal Nabi Muhammad pula, takkanlah kena guna riwayat si polan bin si polan?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:35 am

tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Tidak ada ayat kabur dalam Quran. Ia cuma samada tuan mahu berfikir atau tidak sama. Paling teruk jika tuan baca pun tidak tapi sekadar bergantung kepada ajaran pembesar agama saja.

ini satu lg penyelewengn puak akai mengenai Al-quran... ( walaupun kata pegang Al-quran )...

ayat2 al-quran sendri menjelaskn ada ayat2 kabur dan yg memahaminya adalh ulamak...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:41 am

Salam,

Bukankah Nabi pun faham Al Quran walaupun baginda bukannya ulamak agama, tetapi hanyalah pemberi peringatan?

Jadi macam mana mereka boleh buat hukum "hanya ulamak sahaja faham Al Quran"? Sudahlah cakap tiada bukti, tak logik pula tu.

Lainlah dalam Al Quran ada hukum menetapkan "Al Quran hanya boleh difahami oleh ulamak sahaja", logik juga mereka taksub pada ulamak itu.

Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:43 am

sape kata nabi bukam ulamk saudara.... Rolling Eyes Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 3:46 am

Salam,

Dalam Al Quran mana ada ayat mengatakan Nabi mengaku dirinya ulamak ugama. Yang jelas adalah Nabi mengaku dirinya pemberi peringatan (Rasul).

Apalah. Semudah itu pun susah nak fikirkan.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sat Aug 07, 2010 4:51 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Tidak ada ayat kabur dalam Quran. Ia cuma samada tuan mahu berfikir atau tidak sama. Paling teruk jika tuan baca pun tidak tapi sekadar bergantung kepada ajaran pembesar agama saja.

ini satu lg penyelewengn puak akai mengenai Al-quran... ( walaupun kata pegang Al-quran )...

ayat2 al-quran sendri menjelaskn ada ayat2 kabur dan yg memahaminya adalh ulamak...

Salam,

Boleh tuan buktikan dakwaan tuan ini. Sila kemukakan surah mana dan ayat berapa?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sun Aug 08, 2010 5:04 pm

gaara wrote:

tp puak akai pulak ingin kita membuktikn islam itu benar tanpa berpandukn 'hadis'..

Benar sekali.

Kebenaran islam cukup dibuktikan dengan Ahsanul Hadis (Alquran).
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Sun Aug 08, 2010 6:32 pm

Salam,

Ya. Sebab itu kalau kita fikirkan, Allah pun tak wahyukan kepada Nabi agar menyampaikan kepada manusia supaya riwayat hadis Nabi dikumpulkan dan dijadikan penjelasan Al Quran selepas Nabi wafat. Itu menunjukkan kebenaran Islam sudah cukup jelas dibuktikan berpandukan Al Quran sahaja.

Hanya orang yang buta hati sahaja merasakan Al Quran sebegitu jelas pun perlukan kitab penjelasan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 12:50 am

salam...

nabi mana nk mengaku ulamak... yg betul kedudukn nabi itu lbh tinggi dr ulamak....

dan mana ada ulamak yg mengaku dirinya ulamak....

tp ada org yg kurng ilmunnya tp tunjuk lbh pandai dr ulamak...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 1:26 pm

Juang wrote:
Salam,

Buku sains sekolah menengah bukannya karangan si A. Tetapi apakah itu bermakna si A buta huruf? Begitulah perumpamaannya.

Salam,

Benar Juang. Begitulah perumpamaanya.

Meskipun al-quran itu bukan karangan nabi, tapi tidak semestinya nabi buta huruf.

Dakwaan nabi buta huruf hanya satu fitnah semata-mata kerana mereka tidak bersandarkan kepada al-quran tapi riwayat hadis.

Tapi macam biasa, berapa banyak ayat al-quran dan perumpamaan pun mereka tidak akan kisah kerana penglihatan, pendengaran dan hati mereka sudah ditutup.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 2:31 pm

Admin wrote:
Juang wrote:
Salam,

Buku sains sekolah menengah bukannya karangan si A. Tetapi apakah itu bermakna si A buta huruf? Begitulah perumpamaannya.

Salam,

Benar Juang. Begitulah perumpamaanya.

Meskipun al-quran itu bukan karangan nabi, tapi tidak semestinya nabi buta huruf.

Dakwaan nabi buta huruf hanya satu fitnah semata-mata kerana mereka tidak bersandarkan kepada al-quran tapi riwayat hadis.

Tapi macam biasa, berapa banyak ayat al-quran dan perumpamaan pun mereka tidak akan kisah kerana penglihatan, pendengaran dan hati mereka sudah ditutup.

salam

perumpamaan yg bagus . adakah dalam dunia ni seorang yg buta huruf tapi boleh menghasilkan buku .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 3:39 pm

othman wrote:
Admin wrote:
Juang wrote:
Salam,

Buku sains sekolah menengah bukannya karangan si A. Tetapi apakah itu bermakna si A buta huruf? Begitulah perumpamaannya.

Salam,

Benar Juang. Begitulah perumpamaanya.

Meskipun al-quran itu bukan karangan nabi, tapi tidak semestinya nabi buta huruf.

Dakwaan nabi buta huruf hanya satu fitnah semata-mata kerana mereka tidak bersandarkan kepada al-quran tapi riwayat hadis.

Tapi macam biasa, berapa banyak ayat al-quran dan perumpamaan pun mereka tidak akan kisah kerana penglihatan, pendengaran dan hati mereka sudah ditutup.

salam

perumpamaan yg bagus . adakah dalam dunia ni seorang yg buta huruf tapi boleh menghasilkan buku .

Salam,

Begitulah, tidak ada orang yang buta huruf boleh menghasilkan sebuah buku.

Demikian juga dakwaan orang yang menganggap nabi buta huruf. tidak mungkin nabi boleh membaca dan menulis al-quran kalau dia seorang yang buta huruf.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 11:14 pm

Admin wrote:

Salam,

Begitulah, tidak ada orang yang buta huruf boleh menghasilkan sebuah buku.

Demikian juga dakwaan orang yang menganggap nabi buta huruf. tidak mungkin nabi boleh membaca dan menulis al-quran kalau dia seorang yang buta huruf.
Salam Admin,

Saya tidak nampak apa faedahnya mereka mendakwa Nabi buta huruf. Bukannya Al Quran akan jadi cacat pun jika Nabi itu seorang yang tahu membaca dan menulis. Ini kerana kebenaran Al Quran itu ada buktinya di sekeliling kita termasuk perihal balasan kepanasan neraka.

Sedangkan buku sains pun tak menjadi cacat biarpun saintis itu tahu membaca dan menulis, takkanlah Al Quran yang lagi tinggi nilainya boleh pula jadi cacat jika kita mengatakan Nabi tahu membaca dan menulis?

Tak logik betullah dakwaan orang yang kata Nabi buta huruf itu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 11:18 pm

Juang wrote:
Admin wrote:

Salam,

Begitulah, tidak ada orang yang buta huruf boleh menghasilkan sebuah buku.

Demikian juga dakwaan orang yang menganggap nabi buta huruf. tidak mungkin nabi boleh membaca dan menulis al-quran kalau dia seorang yang buta huruf.
Salam Admin,

Saya tidak nampak apa faedahnya mereka mendakwa Nabi buta huruf. Bukannya Al Quran akan jadi cacat pun jika Nabi itu seorang yang tahu membaca dan menulis. Ini kerana kebenaran Al Quran itu ada buktinya di sekeliling kita termasuk perihal balasan kepanasan neraka.

Sedangkan buku sains pun tak menjadi cacat biarpun saintis itu tahu membaca dan menulis, takkanlah Al Quran yang lagi tinggi nilainya boleh pula jadi cacat jika kita mengatakan Nabi tahu membaca dan menulis?

Tak logik betullah dakwaan orang yang kata Nabi buta huruf itu.

salam

pelik betul, selama ini tuan hanya mendakwa nabi hanya pembawak peringatan . keperibadian nabi tak pernah pun saudara tekankan tiba2 dalam hal ini tuan berbalik pulak . bukan nabi yg jaga quran . tak pulak nabi perlu nak jelaskan quran kerana quran dah jelas . tak ada pulak ketetapan dalam quran supaya percaya nabi pandai membaca dan menulis . tak faham aku.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 11:19 pm

Salam Juang,

Mereka mendakwa Nabi buta huruf bagi membolehkan golongan yang digelar "para sahabat" mendapat tempat dalam kerasulan Nabi. Dengan peranan yang kononnya dimainkan para sahabat di sekeliling Nabi - termasuk menulis Al-Quran - maka barulah kisah-kisah riwayat mengenai mereka menjadi kuat kepada khalayak. Senang nak masuk jarum.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 11:24 pm

othman wrote:
quran dah jelas . tak ada pulak ketetapan dalam quran supaya percaya nabi pandai membaca dan menulis . tak faham aku.
Salam,

Memanglah dalam Al Quran tiada ketetapan supaya kita percaya Nabi pandai membaca dan menulis. Tetapi dalam Al Quran ada suruhan agar Nabi membaca (surah Al Alaq). Takkanlah daripada ayat itu kita tidak dapat petunjuk bahawa Nabi seorang tahu membaca?

Malangnya orang yang kata Nabi tak tahu membaca gagal kemukakan ayat Al Quran yang memberi petunjuk Nabi adalah seorang buta huruf.

Jadi, kita bukannya nak suruh orang lain percaya Nabi tahu membaca atau tidak, tetapi bila kita mengatakan sesuatu pasal nabi, kemukakanlah ayat Al Quran sebagai bukti.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 11:26 pm

tolokminda wrote:
Salam Juang,

Mereka mendakwa Nabi buta huruf bagi membolehkan golongan yang digelar "para sahabat" mendapat tempat dalam kerasulan Nabi. Dengan peranan yang kononnya dimainkan para sahabat di sekeliling Nabi - termasuk menulis Al-Quran - maka barulah kisah-kisah riwayat mengenai mereka menjadi kuat kepada khalayak. Senang nak masuk jarum.
Salam TM,

Saya setuju dengan pendapat saudara. Tidak mungkin mereka sengaja nak mengada-adakan dakwaan kononnya Nabi buta huruf. Apatah lagi sehingga ke hari ini mereka gagal kemukakan petunjuk Al Quran sebagai bukti Nabi buta huruf. Pasti ada udang di sebalik mee mereka mendakwa sebegitu.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 11:29 pm

Juang wrote:
tolokminda wrote:
Salam Juang,

Mereka mendakwa Nabi buta huruf bagi membolehkan golongan yang digelar "para sahabat" mendapat tempat dalam kerasulan Nabi. Dengan peranan yang kononnya dimainkan para sahabat di sekeliling Nabi - termasuk menulis Al-Quran - maka barulah kisah-kisah riwayat mengenai mereka menjadi kuat kepada khalayak. Senang nak masuk jarum.
Salam TM,

Saya setuju dengan pendapat saudara. Tidak mungkin mereka sengaja nak mengada-adakan dakwaan kononnya Nabi buta huruf. Apatah lagi sehingga ke hari ini mereka gagal kemukakan petunjuk Al Quran sebagai bukti Nabi buta huruf. Pasti ada udang di sebalik mee mereka mendakwa sebegitu.

Salam,

Tanpa riwayat "para sahabat" kita tidak akan menemui "hadis/sunnah nabi".
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 11:33 pm

Juang wrote:
tolokminda wrote:
Salam Juang,

Mereka mendakwa Nabi buta huruf bagi membolehkan golongan yang digelar "para sahabat" mendapat tempat dalam kerasulan Nabi. Dengan peranan yang kononnya dimainkan para sahabat di sekeliling Nabi - termasuk menulis Al-Quran - maka barulah kisah-kisah riwayat mengenai mereka menjadi kuat kepada khalayak. Senang nak masuk jarum.
Salam TM,

Saya setuju dengan pendapat saudara. Tidak mungkin mereka sengaja nak mengada-adakan dakwaan kononnya Nabi buta huruf. Apatah lagi sehingga ke hari ini mereka gagal kemukakan petunjuk Al Quran sebagai bukti Nabi buta huruf. Pasti ada udang di sebalik mee mereka mendakwa sebegitu.

salam

kalau kita yakin dgn al quran kenapa kita nak risau . adakah tuan masih perlu bukti lain ...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Mon Aug 09, 2010 11:39 pm

othman wrote:
Juang wrote:
tolokminda wrote:
Salam Juang,

Mereka mendakwa Nabi buta huruf bagi membolehkan golongan yang digelar "para sahabat" mendapat tempat dalam kerasulan Nabi. Dengan peranan yang kononnya dimainkan para sahabat di sekeliling Nabi - termasuk menulis Al-Quran - maka barulah kisah-kisah riwayat mengenai mereka menjadi kuat kepada khalayak. Senang nak masuk jarum.
Salam TM,

Saya setuju dengan pendapat saudara. Tidak mungkin mereka sengaja nak mengada-adakan dakwaan kononnya Nabi buta huruf. Apatah lagi sehingga ke hari ini mereka gagal kemukakan petunjuk Al Quran sebagai bukti Nabi buta huruf. Pasti ada udang di sebalik mee mereka mendakwa sebegitu.

salam

kalau kita yakin dgn al quran kenapa kita nak risau . adakah tuan masih perlu bukti lain ...

Salam,

Ramai orang hari ini mendakwa mereka yakin dengan Al-Quran. Tetapi amalan dan cara hidup mereka berteraskan kitab riwayat. Adakah ini satu bentuk hipokrasi atau semata-mata kejahilan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Tue Aug 10, 2010 12:05 am

othman wrote:
salam

kalau kita yakin dgn al quran kenapa kita nak risau . adakah tuan masih perlu bukti lain ...
Salam,

Kita tak perlu risau dengan perbuatan orang lain. Sendiri buat sendiri tanggung. Kita hanya sampaikan peringatan atas dasar keinsanan.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Tue Aug 10, 2010 12:25 am

Juang wrote:
othman wrote:
salam

kalau kita yakin dgn al quran kenapa kita nak risau . adakah tuan masih perlu bukti lain ...
Salam,

Kita tak perlu risau dengan perbuatan orang lain. Sendiri buat sendiri tanggung. Kita hanya sampaikan peringatan atas dasar keinsanan.

salam

kita pun bukan sampaikan peringatan .. tapi kita nak kan minda kita di cetuskan .. makin banyak pendapat makin banyak pemikiran . saya jelas berforum di sini utk sama2 mengkaji al quran . soal amalan , masing2 punya tanggungan .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Tue Aug 10, 2010 6:17 pm

Salam,

Benar, semakin banyak kita gali ayat al-quran makin berkembanglah minda kita.

Cuma, cuba elakkan prasangka. Kalau ada ayat-ayat al-quran yang jelas bahawa nabi sebenarnya pandai membaca dan menulis, mengapa kita perlu bersangka-sangka lagi.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Tue Aug 10, 2010 8:30 pm

Admin wrote:
Salam,

Benar, semakin banyak kita gali ayat al-quran makin berkembanglah minda kita.

Cuma, cuba elakkan prasangka. Kalau ada ayat-ayat al-quran yang jelas bahawa nabi sebenarnya pandai membaca dan menulis, mengapa kita perlu bersangka-sangka lagi.

salam

dan tak penting pun kita membicarakan pribadi nabi . apa yg nabi sampaikan itu yg lebih penting jadi kita kena pilih isu yg merangsang dan banyak memberi manafaat kepada kita . terpulang lah pada tuan .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Wed Aug 11, 2010 1:07 am

Salam...

mmmm...

malang ckp ada ayat jelas...

tp x bw pun ayat jelas tersbt....
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Nabi Bukan Buta Huruf   Today at 7:35 pm

Back to top Go down
 
Nabi Bukan Buta Huruf
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Next
 Similar topics
-
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Ulil Abshar Abdalla; Yang Dikurbankan Nabi Ibrahim Bukan Ismail, Tapi Ishaq
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Mengapa semua Nabi bergelar AS , kecuali Muhammad bergelar SAW ?
» 9 mukjizat nabi musa

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: