HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Islam itu satu cara hidup

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Islam itu satu cara hidup   Fri Jul 23, 2010 4:33 pm

First topic message reminder :

Salam,

Islam adalah satu cara hidup yang dianjurkan Tuhan. Apabila seseorang itu mengikut cara hidup islam, dia akan berada di landasan yang selamat sama ada dalam kehidupan dunia mahu pun akhirat. Ini kerana cara hidup Islam menekannya kepatuhan kepada hukum ciptaan Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Thu Aug 05, 2010 8:26 pm

Salam,

Yang Tuhan larang itulah yang menjadi amalan yang amat dititikberatkan oleh umat Islam hari ini.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Thu Aug 05, 2010 10:51 pm

Admin wrote:
gaara wrote:
dan ini sejajar dgn jiwa manusia skarang yg dkt dgn nyanyian skarng...

baik kita nyannyikan Al-quran ( bertaranum ) drpd dengr lagu2 seperti rock begitu yg melalaikan...

Salam,

Sebab itu Allah tak ajar al-quran itu sebagai syair (nyanyian/ tarannum) kerana al-quran tak layak dibuat begitu.

Kalau ada orang buat juga al-quran itu nyanyian maknanya bukan Allah yang ajar tapi manusia yang menyimpang daripada petunjuk Allah lah yang ajar.

Allah kata al-quran itu tak layak dibuat nyanyian. tapi ada manusia ingkar kata layak buat begitu.

takkanlah kita nak ingkar kata-kata Allah dan percaya pula kepada kata-kata manusia yg ingkar itu.
Salam,

Itu yang saya hairankan Bayau. Bukannya susah sanagt nak faham pengajaran ayat 36:69 itu. Allah sudah kata Al Quran bukannya syair, tetapi ia adalah Peringatan dan kitab yang menjelaskan.

Tiba-tiba datang mereka pergi bantai melagu-lagukan Al Quran tanpa bukti adanya ayat Al Quran menyuruh kita melagukan atau taranum-kan Al Quran. Di situ sahaja sudah nampak mereka tidak percaya pada ayat semudah 36:69 itu.

Mereka cakap nak masuk syurga milik Allah. Tetapi ayat Allah semudah 36:69 pun mereka tidak boleh nak ikut. Kalau hukum 1+1 pun mereka tak boleh nak patuhi, macam mana kita nak percaya mereka boleh jawap hukum pembezaan dengan betul?

Begitulah perumpamaannya.
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Aug 06, 2010 4:38 pm

Sekadar ingin bertanya, siapa pula Bayau tu?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Aug 06, 2010 6:02 pm

Fiza wrote:
Sekadar ingin bertanya, siapa pula Bayau tu?

Itu nick saya sebelum ini.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Aug 06, 2010 6:18 pm

Adakah ahli forum ini memang telah mengenali antara satu sama lain, atau kumpulan tertentu?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Aug 06, 2010 7:45 pm

Salam Fiza,

Kalau Fiza nak tahu kami adalah gabungan kumpulan Gagak Itam dan kumpulan Sarip Dol dari Kg Dusun. Kami sebenarnya mendapat banyak permintaan dari kumpulan-kumpulan lain untuk menyertai kami. Antaranya adalah kumpulan Boria Bagan Tok Dalang, kumpulan Sayembara Puisi Bukit Buruk, kumpulan pop Yeh Yeh The Seludang Kering dan sebagainya. Kalau Fiza ada kumpulan nak join kami jemputlah mereka ke sini ya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Aug 06, 2010 11:08 pm

Salam,

Tak lupa juga, kumpulan The Zuhal pun pernah mengajak kami membuat persembahan di kenduri kahwin Pak Seman Ngokngek.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Aug 06, 2010 11:21 pm

Salam Juang,

Mungkin Fiza boleh menyertai The Zuhal sebagai penyanyi latar. Khabarnya mereka memerlukan penyanyi latar yang merdu dan harmoni. Memang sesuai sangat Fiza dengan The Zuhal yang sentiasa menampilkan kacamata hitam oversize tu. Kalau ada Fiza dalam The Zuhal bolehlah kumpulan Gagak Itam datang ke mana-mana kenduri kahwin yang mereka buat persembahan. Bolehlah buat gaya ala-ala gerek dan macho gitu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Aug 06, 2010 11:44 pm

Salam,

Baik juga cadang tuan TM. Maklumlah kerana telah biasa melagu-lagukan Al Quran, sudah pasti untuk menjadi penyanyi latar bukan satu yang sukar. Yang susahnya bagi mereka adalah untuk jadikan Al Quran sebagai peringatan, petunjuk atau pembeza. Nanti banyak kepercayaan tradisi mereka kena buang. Bila kepercayaan tradisi mereka dibuang, macam mana mereka nak berbangga diri kononnya mereka puak yang benar?

Selama ini, itulah modal mereka nak merasa diri mereka lebih baik daripada kaum-kaum lain. Nak tunjukkan diri mereka lebih dari segi ilmu pengetahuan, kreativiti, innovasi dan kemahiran intelektual, jauh panggang dari api di antara mereka dengan kaum-kaum lain itu. Jadi, cara mudah adalah dengan masuk bakul angkat sendiri.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Fri Aug 06, 2010 11:52 pm

Salam Juang,

Alaaa.. penyanyi The Zuhal tu pun kan selalu sembang dia ke sana ke mari nyanyi lagu The Beatles bukan dia faham apa maksudnya. Janji dia nyanyi sebijik The Beatles orang kampung pun terkesima la. Hari tu ada sekali dia nyanyi lagu Doreamon kat kenduri kahwin Awang Bijan - pun dia bukannya faham apa yang dia nyanyi. Yang dia faham perkataan Doraemon je, yang lain hampeh.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Islam itu satu cara hidup   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Islam itu satu cara hidup
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Cara Menentukan Awal Ramadhan
» kebiasaan orang kejawen: membakar dupa dan kemenyan di samping jenazah
» Jaringan Islam Liberal, SESAT? Gus Dur juga LIBERAL? dan Apa pandangan teman sekalian tentang islamlib???
» setelah Islam & Buddha, kini giliran Hindu jadi target Kristenisasi
» Islam VS Sabiin. Sebuah Cermin Sejarah.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: