HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Muslim: Sembahyang atau Solat?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 03, 2010 1:45 pm

First topic message reminder :

Salam,

Saya pindahkan posting puan Fiza ke topik ini.

Fiza wrote:
Saya juga mula memperkemaskan solat saya dengan memahami ertinya supaya solat saya lebih membawa kesan. Tidak memahami solat bukan bermaksud kita boleh tinggalkan solat, tetapi hendaklah sentiasa memperbaikinya supaya solat kita mencapai kualiti yang dikehendaki Allah. Tidak gugur kewajiban solat itu kepada mereka yang tidak fasih atau belum pandai bersolat. Sebab itu sebaik sahaja orang itu menjadi muslim hendaklah bersembahyang walaupun masih belajar.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Sun Aug 08, 2010 6:17 pm

Admin wrote:

Begitu juga, Tuhan suruh kita agar melaksanakan/ mendirikan solat agar segala bentuk kejahatan dapat dijauhi dan seterusnya dihapuskan.

Sembahyang ritual tidak dapat memberi makna apa-apa kepada kita melainkan hanya mengundang unsur-unsur penyekutuan kepada Allah.

Dan, kita sedia maklum bahawa apabila kita syirik (menyekutukanNya), kita akan dibakar di jahanam utk selama-lamanya.

Salam,

Solat adalah kita akses teori sesuatu ilmu. Mendirikan solat adalah kita praktik ilmu yang telah dipelajari.

Ilmu terpenting yang patut kita belajar dahulu adalah belajar kenal diri. Kenal dahulu apa matlamat kita hidupkan. Kenal siapa yang menghidupkan kita. Apa yang Dia mahu kita buat dan yang tidak patut kita buat.

Apabila kita sudah kenal diri dan hidup seperti yang Tuhan tetapkan, kita telah pun solat dan menegakkan solat.

Tetapi orang-orang yang ada penyakit bangga diri tidak suka definasi solat sebegitu kerana nanti mereka tidak dapat merasakan diri mereka lebih mulia daripada orang lain jika tak buat sesuatu amalan ritual.

Hanya orang yang ada keazaman dan tekad untuk hidup merendah diri sahaja akan menemui erti solat yang sebenar yang pernah dilakukan oleh Nabi terdahulu. Ini kerana semua para Nabi adalah orang yang hidup merendah diri. Mana ada Nabi yang sombong dan angkuh serta mewujudkan puak-puak kononnya puak merekalah yang layak masuk syurga dengan buat sesuatu amalan ritual?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Sun Aug 08, 2010 9:02 pm

Juang wrote:
Admin wrote:

Begitu juga, Tuhan suruh kita agar melaksanakan/ mendirikan solat agar segala bentuk kejahatan dapat dijauhi dan seterusnya dihapuskan.

Sembahyang ritual tidak dapat memberi makna apa-apa kepada kita melainkan hanya mengundang unsur-unsur penyekutuan kepada Allah.

Dan, kita sedia maklum bahawa apabila kita syirik (menyekutukanNya), kita akan dibakar di jahanam utk selama-lamanya.

Salam,

Solat adalah kita akses teori sesuatu ilmu. Mendirikan solat adalah kita praktik ilmu yang telah dipelajari.

Ilmu terpenting yang patut kita belajar dahulu adalah belajar kenal diri. Kenal dahulu apa matlamat kita hidupkan. Kenal siapa yang menghidupkan kita. Apa yang Dia mahu kita buat dan yang tidak patut kita buat.

Apabila kita sudah kenal diri dan hidup seperti yang Tuhan tetapkan, kita telah pun solat dan menegakkan solat.

Tetapi orang-orang yang ada penyakit bangga diri tidak suka definasi solat sebegitu kerana nanti mereka tidak dapat merasakan diri mereka lebih mulia daripada orang lain jika tak buat sesuatu amalan ritual.

Hanya orang yang ada keazaman dan tekad untuk hidup merendah diri sahaja akan menemui erti solat yang sebenar yang pernah dilakukan oleh Nabi terdahulu. Ini kerana semua para Nabi adalah orang yang hidup merendah diri. Mana ada Nabi yang sombong dan angkuh serta mewujudkan puak-puak kononnya puak merekalah yang layak masuk syurga dengan buat sesuatu amalan ritual?

salam

saya tak ada masalah hujah tuan . cuma saya nak tanya kalau dalam ayat tentang solat ada di kaitkan dgn kata siang dan malam , kejahatan dan kebaikan . dan jelas tujuan salat juga menjauhi kemungkaran . ada jugak ayat yg jelas di sebut utk melakukan solat dalam waktu2 tertentu .

ini atas dasar perbincangan sahaja .. bolehkah kita buat analisi sepanjang kehidupan manusia bilakah masa manusia membuat kemungkaran , siang ker malam ke atau di masa mana kejadian itu berlaku . kalau kita kaji diri kita sendiri sebenarnya ada masa kita selalu melakukankesilapan . apa pandangan tuan .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 5:11 pm

othman wrote:
bolehkah kita buat analisi sepanjang kehidupan manusia bilakah masa manusia membuat kemungkaran , siang ker malam ke atau di masa mana kejadian itu berlaku . kalau kita kaji diri kita sendiri sebenarnya ada masa kita selalu melakukankesilapan.

Salam,

Tuhan suruh kita lakukan solat sepanjang hari sebelum kita tidur. Maknanya, jika kita melakukan solat dalam masa sepanjang hari itu, segala bentuk kejahatan dapat dihapuskan.

Orang yang tidak bersolat mudah melakukan kejahatan, tidak kira siang atau malam. orang lain tengah tidur pun dia nak buat jahat juga.

Kita bagi contoh di mana orang yang melakukan solat ini terhindar daripada kejahatan.

Seorang suri rumah yang masanya dihabiskan dengan kerja-kerja di rumah.

Bangun pagi sahaja, dia sediakan sarapan untuk anak dan suami. lepas anak pergi sekolah dan suami pergi ke tempat kerja, dia membasuh baju kotor, mengemas bilik, sapu rumah dsb. sebelum tengahari dia memasak makanan utk santapan tengahari. petang, dia menghantar anaknya ke kelas tuisyen. mungkin antara pukul 4-5 dia berehat sambil menonton televisyen atau pun berbual-bual dengan jiran sebelah rumah.

Menjelang ke senja, dia memasak makanan lagi utk makan malam sambil menunggu suami balik dari tempat kerja. waktu malam, dia bermesra dengan anak-anak dan suaminya. lewat malam, barulah masuk bilik tidur selepas memastikan peralatan sekolah anak disediakan dan menidurkan anak.

Pendek kata, begitulah rutinnya seharian. jadi, bila masa dia melakukan kejahatan? dari sini sahaja, segala bentuk kejahatan itu dihapuskan disebabkan dia melakukan solat dari awal pagi hingga membawa ke malam sebelum tidur.

11:114. Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 5:56 pm

Admin wrote:
othman wrote:
bolehkah kita buat analisi sepanjang kehidupan manusia bilakah masa manusia membuat kemungkaran , siang ker malam ke atau di masa mana kejadian itu berlaku . kalau kita kaji diri kita sendiri sebenarnya ada masa kita selalu melakukankesilapan.

Salam,

Tuhan suruh kita lakukan solat sepanjang hari sebelum kita tidur. Maknanya, jika kita melakukan solat dalam masa sepanjang hari itu, segala bentuk kejahatan dapat dihapuskan.

Orang yang tidak bersolat mudah melakukan kejahatan, tidak kira siang atau malam. orang lain tengah tidur pun dia nak buat jahat juga.

Kita bagi contoh di mana orang yang melakukan solat ini terhindar daripada kejahatan.

Seorang suri rumah yang masanya dihabiskan dengan kerja-kerja di rumah.

Bangun pagi sahaja, dia sediakan sarapan untuk anak dan suami. lepas anak pergi sekolah dan suami pergi ke tempat kerja, dia membasuh baju kotor, mengemas bilik, sapu rumah dsb. sebelum tengahari dia memasak makanan utk santapan tengahari. petang, dia menghantar anaknya ke kelas tuisyen. mungkin antara pukul 4-5 dia berehat sambil menonton televisyen atau pun berbual-bual dengan jiran sebelah rumah.

Menjelang ke senja, dia memasak makanan lagi utk makan malam sambil menunggu suami balik dari tempat kerja. waktu malam, dia bermesra dengan anak-anak dan suaminya. lewat malam, barulah masuk bilik tidur selepas memastikan peralatan sekolah anak disediakan dan menidurkan anak.

Pendek kata, begitulah rutinnya seharian. jadi, bila masa dia melakukan kejahatan? dari sini sahaja, segala bentuk kejahatan itu dihapuskan disebabkan dia melakukan solat dari awal pagi hingga membawa ke malam sebelum tidur.

11:114. Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat.

salam

satu contoh yg baik untuk di teladani .dari contoh tuan dan sebagai kebiasaan nya kesalahan yg mungkin bagi seorang suri rumah ialah pada masa dia berbual dgn tetangga contohnya ia mengumpat . ini hanya kebarangkalian sahaja . masa menonton tv jugak kita boleh kata ia akan lakukan kesilapan . semasa kerja pastilah dia tak mengumpat .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 6:13 pm

Salam,

Memang, saya juga tak menafikan dia mungkin akan melakukan kejahatan (mengumpat).

Sebab itu, Tuhan mencelakakan orang-orang yang solat kerana lalai dalam solat mereka. Mereka tahu mengumpat itu tidak baik (jahat), tapi dia buat juga.

Jika surirumah itu tahu mengumpat itu tidak baik dan tidak buat begitu semasa berbual dengan jiran, maknanya dia sudah melakukan solat di samping solat-solatnya yang lain pada hari itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 8:28 pm

Admin wrote:
Salam,

Memang, saya juga tak menafikan dia mungkin akan melakukan kejahatan (mengumpat).

Sebab itu, Tuhan mencelakakan orang-orang yang solat kerana lalai dalam solat mereka. Mereka tahu mengumpat itu tidak baik (jahat), tapi dia buat juga.

Jika surirumah itu tahu mengumpat itu tidak baik dan tidak buat begitu semasa berbual dengan jiran, maknanya dia sudah melakukan solat di samping solat-solatnya yang lain pada hari itu.

salam

11:114. Dan lakukanlah solat pada dua tepi
siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan
kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat.

saudara perati betul2 terjemahan di atas . ada masa tertentu untuk solat dan dgn jelas ayat tu tak kata sepanjang masa . ayat quran adalah petunjuk dan kita tidak boleh mengingkarinya . dan ada ayat yg jelas di mana di katakan pertukaran siang dan malam itu menjadi petunjuk . siang tidak terus bertukar menjadi malam . begitu jugak malam . sebenarnya banyak petunjuk tuhan jika kita ingin mengkajinya . tak perlu pun merujuk hadis utk menjelaskan masa kita perlu berbuat kebajikan . sebab tu ibadah yg kita lakukan utk kita sendiri .allah dah bagi tanda di mana pada masa2 tertentu kejahatan dan kebaikan bercampur sprt bercampurnya siang dan malam . jadi kita boleh tahu unsur kejahatan itu dan sumber dia.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 10:36 pm

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Memang, saya juga tak menafikan dia mungkin akan melakukan kejahatan (mengumpat).

Sebab itu, Tuhan mencelakakan orang-orang yang solat kerana lalai dalam solat mereka. Mereka tahu mengumpat itu tidak baik (jahat), tapi dia buat juga.

Jika surirumah itu tahu mengumpat itu tidak baik dan tidak buat begitu semasa berbual dengan jiran, maknanya dia sudah melakukan solat di samping solat-solatnya yang lain pada hari itu.

salam

11:114. Dan lakukanlah solat pada dua tepi
siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan
kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat.

saudara perati betul2 terjemahan di atas . ada masa tertentu untuk solat dan dgn jelas ayat tu tak kata sepanjang masa . ayat quran adalah petunjuk dan kita tidak boleh mengingkarinya . dan ada ayat yg jelas di mana di katakan pertukaran siang dan malam itu menjadi petunjuk . siang tidak terus bertukar menjadi malam . begitu jugak malam . sebenarnya banyak petunjuk tuhan jika kita ingin mengkajinya . tak perlu pun merujuk hadis utk menjelaskan masa kita perlu berbuat kebajikan . sebab tu ibadah yg kita lakukan utk kita sendiri .allah dah bagi tanda di mana pada masa2 tertentu kejahatan dan kebaikan bercampur sprt bercampurnya siang dan malam . jadi kita boleh tahu unsur kejahatan itu dan sumber dia.

Salam,

Apa yang tuan faham tentang dua tepi siang itu dan awal malam utk melakukan solat? Boleh tuan jelaskan di sini?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 10:58 pm

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Memang, saya juga tak menafikan dia mungkin akan melakukan kejahatan (mengumpat).

Sebab itu, Tuhan mencelakakan orang-orang yang solat kerana lalai dalam solat mereka. Mereka tahu mengumpat itu tidak baik (jahat), tapi dia buat juga.

Jika surirumah itu tahu mengumpat itu tidak baik dan tidak buat begitu semasa berbual dengan jiran, maknanya dia sudah melakukan solat di samping solat-solatnya yang lain pada hari itu.

salam

11:114. Dan lakukanlah solat pada dua tepi
siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan
kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat.

saudara perati betul2 terjemahan di atas . ada masa tertentu untuk solat dan dgn jelas ayat tu tak kata sepanjang masa . ayat quran adalah petunjuk dan kita tidak boleh mengingkarinya . dan ada ayat yg jelas di mana di katakan pertukaran siang dan malam itu menjadi petunjuk . siang tidak terus bertukar menjadi malam . begitu jugak malam . sebenarnya banyak petunjuk tuhan jika kita ingin mengkajinya . tak perlu pun merujuk hadis utk menjelaskan masa kita perlu berbuat kebajikan . sebab tu ibadah yg kita lakukan utk kita sendiri .allah dah bagi tanda di mana pada masa2 tertentu kejahatan dan kebaikan bercampur sprt bercampurnya siang dan malam . jadi kita boleh tahu unsur kejahatan itu dan sumber dia.

Salam,

Apa yang tuan faham tentang dua tepi siang itu dan awal malam utk melakukan solat? Boleh tuan jelaskan di sini?

salam

bukan sepanjang masa.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 11:18 pm

Salam,

Benar, sebab pada malam hari disediakan bagi kita untuk merehatkan diri atau tidur. Jadi, solat itu dilakukan apabila kita bangun dari tidur sehinggalah awal malam.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 11:28 pm

Admin wrote:
Salam,

Benar, sebab pada malam hari disediakan bagi kita untuk merehatkan diri atau tidur. Jadi, solat itu dilakukan apabila kita bangun dari tidur sehinggalah awal malam.

salam

dari contoh yg saya berikan saya hanya ingin mencari masa di mana kita boleh berhati2 dalam melaksanakan hidup kita . bagi seorang suri rumah masa di mana kemungkinan berlaku kesalahan ialah waktu terluangnya . pada siang hari ini lah masa di mana unsur2 kejahatan muncul . kalau bukan pertolongan tuhan pertolongan sapa lagi kita nak mintak .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 11:35 pm

Salam,

Sebab itulah, Tuhan bagi kita waktu untuk melaksanakan solat dari awal pagi hinggalah awal malam. Setiap individu ada masa-masa solatnya. Bila kita nampak semua ini, tiada lagi hidup nak berbangga-bangga diri mengatakan solat aku betul, solat kau salah. masing-masing tahu masa solat masing-masing.

Bukan sahaja manusia ada masa solat, burung pun tahu masa solatnya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 11:47 pm

Admin wrote:
Salam,

Sebab itulah, Tuhan bagi kita waktu untuk melaksanakan solat dari awal pagi hinggalah awal malam. Setiap individu ada masa-masa solatnya. Bila kita nampak semua ini, tiada lagi hidup nak berbangga-bangga diri mengatakan solat aku betul, solat kau salah. masing-masing tahu masa solat masing-masing.

Bukan sahaja manusia ada masa solat, burung pun tahu masa solatnya.

salam

tapi tuhan tak kata awal pagi hingga awal malam . pada pandangan saudara bila kah malam memasuki siang .

saya ambil contoh

katalah satu hari nilainya x

siang nilainya a
dan malam nilainya b

jika a = b maka a + b = x .

katalah satu hari nilainya 1 maka nilai a dan b akan berubah dari 0 hingga 0.5 kerana jika a= b , maka nilai a dan b ialah 0.5

masa siang maksima ialah bila b = 0 iaitu pada masa matahari tegak . selepas matahari sedikit berubah condong maka nilai a mengurang dari 1 hingga 0 dan nilai b mula bertambah .

dari sini kita boleh fikirkan tepi siang itu .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Mon Aug 09, 2010 11:54 pm

Salam,

Saya ada menulis tentang apa yang sebenarnya disifatkan sebagai waktu-waktu solaa di http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/24/corat-coret-tentang-solaa-komitmen-3/
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 12:00 am

Salam,

Al-quran yang Allah turunkan tidak menyusahkan kita sebab ia bukan sahaja berfungsi sebagai peringatan, petunjuk dan pembeza malah penjelas.

Apabila dalam al-quran sebut dua tepi siang dan awal malam, masa-masa itulah kita penuhi untuk melakukan solat.

Semua orang tahu hari siang dan malam itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 1:08 am

Admin wrote:
Salam,

Al-quran yang Allah turunkan tidak menyusahkan kita sebab ia bukan sahaja berfungsi sebagai peringatan, petunjuk dan pembeza malah penjelas.

Apabila dalam al-quran sebut dua tepi siang dan awal malam, masa-masa itulah kita penuhi untuk melakukan solat.

Semua orang tahu hari siang dan malam itu.

salam

jika saudara tidak sudi berbincang apa daya saya . saya pun bukan pemberi peringatan sekadar berbincang dan bukan nak berpihak kepada sesiapa pun .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 1:13 am

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Sebab itulah, Tuhan bagi kita waktu untuk melaksanakan solat dari awal pagi hinggalah awal malam. Setiap individu ada masa-masa solatnya. Bila kita nampak semua ini, tiada lagi hidup nak berbangga-bangga diri mengatakan solat aku betul, solat kau salah. masing-masing tahu masa solat masing-masing.

Bukan sahaja manusia ada masa solat, burung pun tahu masa solatnya.

salam

tapi tuhan tak kata awal pagi hingga awal malam . pada pandangan saudara bila kah malam memasuki siang .

saya ambil contoh

katalah satu hari nilainya x

siang nilainya a
dan malam nilainya b

jika a = b maka a + b = x .

katalah satu hari nilainya 1 maka nilai a dan b akan berubah dari 0 hingga 0.5 kerana jika a= b , maka nilai a dan b ialah 0.5

masa siang maksima ialah bila b = 0 iaitu pada masa matahari tegak . selepas matahari sedikit berubah condong maka nilai a mengurang dari 1 hingga 0 dan nilai b mula bertambah .

dari sini kita boleh fikirkan tepi siang itu .

penerang yg baik dr saudra...

tp mereka2 nie hanya guna akal bila secocok dgn mereka je..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 1:24 am

Salam,

Sedangkan ada pula yang tak mahu menggunakan akal kerana takut bercanggah dengan amalan tradisi. Persis perangai orang kafir terdahulu.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 1:30 am

[quote="gaara"]
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Sebab itulah, Tuhan bagi kita waktu untuk melaksanakan solat dari awal pagi hinggalah awal malam. Setiap individu ada masa-masa solatnya. Bila kita nampak semua ini, tiada lagi hidup nak berbangga-bangga diri mengatakan solat aku betul, solat kau salah. masing-masing tahu masa solat masing-masing.

Bukan sahaja manusia ada masa solat, burung pun tahu masa solatnya.

salam

tapi tuhan tak kata awal pagi hingga awal malam . pada pandangan saudara bila kah malam memasuki siang .

saya ambil contoh

katalah satu hari nilainya x

siang nilainya a
dan malam nilainya b

jika a = b maka a + b = x .

katalah satu hari nilainya 1 maka nilai a dan b akan berubah dari 0 hingga 0.5 kerana jika a= b , maka nilai a dan b ialah 0.5

masa siang maksima ialah bila b = 0 iaitu pada masa matahari tegak . selepas matahari sedikit berubah condong maka nilai a mengurang dari 1 hingga 0 dan nilai b mula bertambah .

dari sini kita boleh fikirkan tepi siang itu .

salam saudara othman...

tuk pengethun saudra dkt tmpt sy pun ada juga puak yg mengtakn hadis adalh karut, bukan dr nabi....

tp bila tengk cr mereka solat dan berpuasa.. sama mcm yg terdpt dlm hadis...

jd yg peliknya tolak hadis, tp pakai terjemhn ulamk hadis...

tolak hadis tp cr mereka beribdt sama seperti ikut hadis...

mungkn betullah kata saudra othman sblm nie nk cri publisiti kot mereka nie...


Last edited by gaara on Tue Aug 10, 2010 2:52 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 1:35 am

Salam,

Terjemahan bukannya milik ulamak, ia adalah milih Allah yang turunkan pelbagai bahasa. Kalau tafsiran, barulah datangnya daripada pendapat seseorang manusia. Umpamanya bila Al Quran kata ia bukannya syair, ada manusia pergi tafsir kononnya orang kafir kata Nabi bersyair.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 2:56 am

Salam...

satu je yg btl2 sy x fhm dgn mereka nie...


mereka mengtakn hadis adalh karut, bukan dr nabi....

tp bila tengk cr mereka solat dan berpuasa.. sama mcm yg terdpt dlm hadis...

tengk plak cr mereka menunaikn haji... sama mcm yg terdpt dlm hadis....

mulut kata lain tingkahlaku plak lain...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 3:00 am

gaara wrote:
Salam...

satu je yg btl2 sy x fhm dgn mereka nie...


mereka mengtakn hadis adalh karut, bukan dr nabi....

tp bila tengk cr mereka solat dan berpuasa.. sama mcm yg terdpt dlm hadis...

tengk plak cr mereka menunaikn haji... sama mcm yg terdpt dlm hadis....

mulut kata lain tingkahlaku plak lain...

Salam Gaara,

Saya bukan dalam golongan yang tuan sifatkan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 9:08 am

Diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a. Rasulullah saw pernah bersabda, '' Siapapun yang solat seperti aku dan mengadapkan wajahnya ke kiblat kita (ka'bah di Mekah, selama mengerjakan solat) dan makan binatang sembelihan kita, maka ia adalah Muslim dan berada di bawah perlindungan Allah dan RasulNya. Maka janganlah mengkhianati Allah dengan mengkhianati orang-orang yang berada di dalam perlindungan Nya.''

Diriwayatkan dari Ibn 'Abbas r.a: ketika Nabi Muhammad saw masuk ke dalam Ka'bah, Nabi saw berdoa kepada Allah pada setiap dinding Ka,bah dan tidak mengerjakan solat hingga Nabi saw keluar dari sana, lalu mengerjakan solat dua rakaat mengadap Ka,bah dan berkata,'' Ini adalah kiblat''
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 6:11 pm

Fiza wrote:
Diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a. Rasulullah saw pernah bersabda, '' Siapapun yang solat seperti aku dan mengadapkan wajahnya ke kiblat kita (ka'bah di Mekah, selama mengerjakan solat) dan makan binatang sembelihan kita, maka ia adalah Muslim dan berada di bawah perlindungan Allah dan RasulNya. Maka janganlah mengkhianati Allah dengan mengkhianati orang-orang yang berada di dalam perlindungan Nya.''

Diriwayatkan dari Ibn 'Abbas r.a: ketika Nabi Muhammad saw masuk ke dalam Ka'bah, Nabi saw berdoa kepada Allah pada setiap dinding Ka,bah dan tidak mengerjakan solat hingga Nabi saw keluar dari sana, lalu mengerjakan solat dua rakaat mengadap Ka,bah dan berkata,'' Ini adalah kiblat''

Salam,

Setakat dengar-dengar orang yang meriwayatkannya belum tentu benar puan melainkan kita gunakan al-quran sebagai pembeza.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 7:02 pm

tiada masalah bagi saya kerana Al Quran adalah rujukan pertama umat Islam. Sebab itu kekal lah bersama orang Islam.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 8:01 pm

Fiza wrote:
tiada masalah bagi saya kerana Al Quran adalah rujukan pertama umat Islam. Sebab itu kekal lah bersama orang Islam.

Salam,

Sebab itu kita tidak perlu riwayat-riwayat hadis yang direka-reka atas nama Allah dan rasul itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Today at 7:33 pm

Back to top Go down
 
Muslim: Sembahyang atau Solat?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» mana yg benar..muslim liberal atau radikal?
» Fortification of the Muslim-Sa'eed Ibn Ali Ibn Wahf Al Qahtaani
» 2 dreams about a muslim woman
» Praying for Muslim in wheelchair, fire from heaven came down
» Healthy Muslim.com (A guide to health and fitness)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: