HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Muslim: Sembahyang atau Solat?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 03, 2010 1:45 pm

First topic message reminder :

Salam,

Saya pindahkan posting puan Fiza ke topik ini.

Fiza wrote:
Saya juga mula memperkemaskan solat saya dengan memahami ertinya supaya solat saya lebih membawa kesan. Tidak memahami solat bukan bermaksud kita boleh tinggalkan solat, tetapi hendaklah sentiasa memperbaikinya supaya solat kita mencapai kualiti yang dikehendaki Allah. Tidak gugur kewajiban solat itu kepada mereka yang tidak fasih atau belum pandai bersolat. Sebab itu sebaik sahaja orang itu menjadi muslim hendaklah bersembahyang walaupun masih belajar.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 10, 2010 10:59 pm

Fiza wrote:
tiada masalah bagi saya kerana Al Quran adalah rujukan pertama umat Islam. Sebab itu kekal lah bersama orang Islam.

Salam Fiza,

Puan mendakwa percaya kepada Al-Quran dan menganggap ia menjadi rujukan pertama umat Islam hari ini. Sudahkah puan menyemak kebenaran di sebalik kepercayaan puan itu. Saya tidak nampak umat Islam hari ini mengutamakan Al-Quran. Semua sumber amalan mereka datang dari luar Al-Quran.

29:2 Adakah manusia fikir mereka akan dibiarkan saja dengan kata-kata; kami percaya, dan tidak diuji?

29:3 Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti akan tahu siapa yang benar dan Dia pasti tahu siapa yang pendusta.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Wed Aug 11, 2010 4:22 am

Admin wrote:
Fiza wrote:
tiada masalah bagi saya kerana Al Quran adalah rujukan pertama umat Islam. Sebab itu kekal lah bersama orang Islam.

Salam,

Sebab itu kita tidak perlu riwayat-riwayat hadis yang direka-reka atas nama Allah dan rasul itu.
Salam Admin,

Kalau kita fikir logik pun, tiada perintah Allah agar kita kumpulkan riwayat seseorang Nabi yang diriwayatkan oleh si polan bin si polan dan dijadikan pegangan selain Al Quran apatah dalam melakukan solat. Dalam Al Quran, ucapan seseorang Nabi terdahulu semuanya tidak disandarkan atas nama si polan bin si polan.

Tetapi perbezaan yang jelas itu pun mereka tak nampak-nampak lagi. Begitulah Allah menutup mata hati orang-orang yang tidak menggunakan akal.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Wed Aug 11, 2010 4:26 am

tolokminda wrote:

Salam Fiza,

Puan mendakwa percaya kepada Al-Quran dan menganggap ia menjadi rujukan pertama umat Islam hari ini. Sudahkah puan menyemak kebenaran di sebalik kepercayaan puan itu. Saya tidak nampak umat Islam hari ini mengutamakan Al-Quran. Semua sumber amalan mereka datang dari luar Al-Quran.

29:2 Adakah manusia fikir mereka akan dibiarkan saja dengan kata-kata; kami percaya, dan tidak diuji?

29:3 Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti akan tahu siapa yang benar dan Dia pasti tahu siapa yang pendusta.
Salam TM,

Tentu ada bezanya pelajar yang setakat berkata "aku ikut semua ilmu yang ada dalam buku kimia" tetapi bila diuji dalam peperiksaan dia gagal mengemukakan jawapannya, dengan pelajar yang tekun mengkaji buku kimia tanpa perlu mewar-warkan pasal kepercayaannya dan bila menghadapi peperiksaan dia menjawap dengan lancar.

Begitulah perumpamaannya.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Wed Aug 11, 2010 3:40 pm

Juang wrote:
Admin wrote:
Fiza wrote:
tiada masalah bagi saya kerana Al Quran adalah rujukan pertama umat Islam. Sebab itu kekal lah bersama orang Islam.

Salam,

Sebab itu kita tidak perlu riwayat-riwayat hadis yang direka-reka atas nama Allah dan rasul itu.
Salam Admin,

Kalau kita fikir logik pun, tiada perintah Allah agar kita kumpulkan riwayat seseorang Nabi yang diriwayatkan oleh si polan bin si polan dan dijadikan pegangan selain Al Quran apatah dalam melakukan solat. Dalam Al Quran, ucapan seseorang Nabi terdahulu semuanya tidak disandarkan atas nama si polan bin si polan.

Tetapi perbezaan yang jelas itu pun mereka tak nampak-nampak lagi. Begitulah Allah menutup mata hati orang-orang yang tidak menggunakan akal.

Salam,

Benar Juang.

Pandai pula mereka mengaku al-quran rujukan utama. tapi bila kita minta ayat mana dalam al-quran suruh 'sembahyang' mengadap kiblat, sampai ke hari ini mereka gagal.

sepatutnya, kalau mereka benar-benar menjadikan al-quran rujukan utama, merekalah orang pertama yang akan tampil utk mengemukakan ayat al-quran tersebut.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Thu Aug 12, 2010 1:37 am

Salam Semua.

Apa Maksud Masjidil HARAM.?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Thu Aug 12, 2010 1:40 am

iltizam wrote:
Salam Semua.

Apa Maksud Masjidil HARAM.?

Salam,

Apa kata tuan iltizam buka topik baru tentang pertanyaan di atas supaya topik ini tidak bercelaru?

Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Thu Aug 12, 2010 1:40 am

Admin wrote:
Juang wrote:
Admin wrote:
Fiza wrote:
tiada masalah bagi saya kerana Al Quran adalah rujukan pertama umat Islam. Sebab itu kekal lah bersama orang Islam.

Salam,

Sebab itu kita tidak perlu riwayat-riwayat hadis yang direka-reka atas nama Allah dan rasul itu.
Salam Admin,

Kalau kita fikir logik pun, tiada perintah Allah agar kita kumpulkan riwayat seseorang Nabi yang diriwayatkan oleh si polan bin si polan dan dijadikan pegangan selain Al Quran apatah dalam melakukan solat. Dalam Al Quran, ucapan seseorang Nabi terdahulu semuanya tidak disandarkan atas nama si polan bin si polan.

Tetapi perbezaan yang jelas itu pun mereka tak nampak-nampak lagi. Begitulah Allah menutup mata hati orang-orang yang tidak menggunakan akal.

Salam,

Benar Juang.

Pandai pula mereka mengaku al-quran rujukan utama. tapi bila kita minta ayat mana dalam al-quran suruh 'sembahyang' mengadap kiblat, sampai ke hari ini mereka gagal.

sepatutnya, kalau mereka benar-benar menjadikan al-quran rujukan utama, merekalah orang pertama yang akan tampil utk mengemukakan ayat al-quran tersebut.

salam

adakah kamu jugak mengumpul riwayat yg di tulis oleh TM
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Thu Aug 12, 2010 2:01 am

iltizam wrote:
Salam Semua.

Apa Maksud Masjidil HARAM.?

Salam,

Saya ada menulis pendapat saya mengenai maksud perkataan masjid di http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/05/masjid-bermaksud-ketetapan-yang-direstui/

dan http://tolokminda.wordpress.com/2010/03/29/memahami-dan-mematuhi-ketetapan-tuhan-masjidillah-melalui-sains-adalah-dituntut-tetapi-mematuhi-ketetapan-masjid-palsu-adalah-dilarang-sama-sekali/
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Thu Aug 12, 2010 8:09 am

othman wrote:

salam

adakah kamu jugak mengumpul riwayat yg di tulis oleh TM
Salam

Bukankah TM sendiri telah menulisnya di dalam blognya sendiri. Kalau saya nak tahu pendapat TM, saya tak perlukan Admin atau Othman meriwayatkan apa yang TM cakapkan. Saya boleh akses sendiri yang TM sampaikan.

Begitulah, untuk saya tahu apa yang Nabi sampaikan, saya tak perlukan riwayat daripada si polan bin si polan. Saya terus akses Al Quran yang Nabi sampaikan.

Benda logik dan boleh fikir sahaja. Tetapi itulah yang mereka gagal memikirkan.

Jadi bila Nabi sampaikan perihal solat, maka saya cari solat yang disebutkan dalam Al Quran, bukannya yang diriwayat oleh si polan bin si polan.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Thu Aug 12, 2010 1:11 pm

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Salam Semua.

Apa Maksud Masjidil HARAM.?

Salam,

Saya ada menulis pendapat saya mengenai maksud perkataan masjid di http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/05/masjid-bermaksud-ketetapan-yang-direstui/

dan [url=http://tolokminda.wordpress.com/2010/03/29/memahami-dan-mematuhi-ketetapan-tuhan-masjidillah-melalui-sains-adalah-dituntut-tetapi-mematuhi-ketetapan-masjid-palsu-adalah-dilarang-sama-sekali/
http://tolokminda.wordpress.com/2010/03/29/memahami-dan-mematuhi-ketetapan-tuhan-masjidillah-melalui-sains-adalah-dituntut-tetapi-mematuhi-ketetapan-masjid-palsu-adalah-dilarang-sama-sekali/[/quote[/url]]

Salam SAudara TM
Saya dah masuk ke laman tersebut dan seronok juga meneliti pendapat pendapat orang yang mahu berfikir.

Tapi di manakah letaknya "Ketetapan yang di restui"
Setiap ketetapan perlu ada tempatnya untuk di tetapkan?

betul tak TM
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Thu Aug 12, 2010 6:49 pm

[quote="iltizam"]
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Salam Semua.

Apa Maksud Masjidil HARAM.?

Salam,

Saya ada menulis pendapat saya mengenai maksud perkataan masjid di http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/05/masjid-bermaksud-ketetapan-yang-direstui/

dan http://tolokminda.wordpress.com/2010/03/29/memahami-dan-mematuhi-ketetapan-tuhan-masjidillah-melalui-sains-adalah-dituntut-tetapi-mematuhi-ketetapan-masjid-palsu-adalah-dilarang-sama-sekali/[/quote]

Salam SAudara TM
Saya dah masuk ke laman tersebut dan seronok juga meneliti pendapat pendapat orang yang mahu berfikir.

Tapi di manakah letaknya "Ketetapan yang di restui"
Setiap ketetapan perlu ada tempatnya untuk di tetapkan?

betul tak TM

Salam iltizam,

Ketetapan-ketetapan Tuhan boleh dibaca di dalam Al-Quran. Samalah kalau nak tau ketetapan-ketetapan dalam perlembagaan negara kena baca Perlembagaan Malaysia. Kalau nak tau ketetapan-ketetapan PBB kenalah baca Resolusi-Resolusi PBB.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Sat Aug 14, 2010 12:34 am

Salam...

yg menjd masalh bukan sekdr bc.. tp buat tafsiran sendri...

perlembangn Malaysia dan ketetapn PBB pun tdk ditulis hanya dlm senaskah buku sahaja...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 1:02 am

iltizam wrote:
Quote :
Muhammad bukanlah orang yang selalu sujud dan rukuk melakukan ritual salat, sebagaimana yang umum dipahami dan dilakukan oleh umat beragama Islam.
Kata tak pakai Hadis
Mana dapat tahu nih.....


isshhhh.... ishhhhh... isshhhh....

cubaan tu saudara iltizam...

mcm sblm2 sblm slblm2 nie jgk...

mereka kata olak hadis.....

tp kadang kadang..

mereka pakai nas dr hadis...

mereka pakai nas dr ulamak....

mereka pakai nas dr ulamak hadis......

cuuu..... baaaaaaa..... annnnnn

Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 6:15 am

faried wrote:


Muhammad bukanlah orang yang selalu sujud dan rukuk melakukan ritual salat, sebagaimana yang umum dipahami dan dilakukan oleh umat beragama Islam.
[/font]

Itu Adalah Ah mad,
Setelah di zahirkan namanya MU Hammad.....Sentiasa Sujud dan Rukuk yang di katakan Ritual atau selepas ritual itu......Syariat dan Hakikat menyatu.(complete/sempurna)
Zahir dan batin

Ada orang Melihat Kulit.....( masih lalai )
Ada orang Melihat isinya....( saudara hanya mengambil isi dan ianya adalah keterlanjang dan di ibaratkan sebagai tak menutup aurat )

Di zaman Adam sehingga isa Agama Agama masih dalam terlanjangan
Dan dizaman Muhammad s.a.w , NABI MUhammad Menyempurnakannya.
Dan menutupnya kembali aurat itu. ( penutup segala Nabi)
Dan tutupannya ialah SOLAT Yang dikatakan Ritual itu.
Tamsil tutupannya ialah SERBAN yang di tutup di bahagian Kepala. Di Bahagian Otak tempat fikir/ilmu ilmu.....Kerana Keagamaan bukannya Akal.
Faham Agama bukan sekadar Akal, Kerana Akal ibarat ranting kayuan yang sentiasa bercabang dan bercabang yang tidak akan membawa kesudahannya, ( kesudahannya SUJUD ZAHIR BATIN)

kerana itulah saudara masih belum DILIPATKAN pinggang saudara untuk bersujud meletakkan dahi ke tanah, Kerana Masih bermain dengan Akal.

Apabila Akal saudara di hentikan sementara, di bisukan, Di JAMKAN,
Ketika itu saudara/ manusia akan terpegun, terpaku lalu urat saraf saudara akan menarik memaksa jasad dengan melipatkan bahagian penggang agar bersujud meletakkan dahi ke tanah kerana jasad telah benar benar Terkesan(GETARAN) hasil daripada SUJUD=patuh yang saudara katakan itu.(apabila di sebut nama Allah, Hati mereka Bergetar)

Apabila saudara telah mengalami keadaan itu, saudara tidak akan lagi mengatakan/mempermain mainkan SUJUD RITUAL yang saudara lihat dengan Mata di kepala saudara itu.

Biasanya orang yang mengalami keadaan itu ialah orang orang yang sentiasa bangun WAKtu malam, membaca Alquran ( dengan nyanyian) yang seperti saudara katakan itu, dengan suara yang perlahan dan hanya di antara dirinya dan tuhannya.

Kulit dan isi
Memberi Erti

Jikalau tahu Menilaikannya....

Selagi masih belum menemui ISI dan KULIT selagi itulah manusia akan berlegar legar menabur cerita cerita seolah olah sedang mencari kesempurnaan ,
jika mereka telah jumpa isinya tanpa kulit , maka mereka akan menabur certita isi seolah mereka menabur umpan merindukan kulit agar kulit mendatanginya sedang mereka tidak sedar akan perbuatannya dan apa yang mereka cari,

jika mereka jumpa kulit tanpa isi , begitulah juga keadaan mereka menabur umpan kerana merindukan pasangan meraka sang ISI
KERANA ITULAH PABILA MANUSIA ADAM DI TURUNKAN KE BUMI, MAKA SI ADAM MENCARI CARI AKAN HAWANYA, SEDANG HAWANYA ADALAH DARI RUSUKNYA SENDIRI........MAKA ALLAH MENAMPAKKAN HAWA INTUK ADAM.
Dan setelah memakan buak larangan itu, maka mereka di gugurkan ke bumi. dan setelah di gugurkan ke bumi ADAM di pisahkan Lagi Dengan Hawanya di Alam Zahir pula
Maka tercari cari lah mereka AKAN PASANGANNYA,,,,
Selagi tidak ketemu pasangannya ( IBARAT ISI DAN KULIT ITU) selagi itulah adam dan hawa akan tercari cari dan mencari pasangan pasangan

Dan akhirnya , bertemulah mereka berdua diSatu PAdang , Dan Apabila bertemu Maka LAHIRLAH KEHIDUPAN BARU yang sempurna.

Jika kita lihat / perhatikan sekarang ini apabila Lelaki dan perempuan yang saling merindui pasangannya yang telah lama tidak bertemu muka dan akhirnya di temukan , kita akan dapati MEREKA bermalu maluan, DAN PERTEMUAN PERTAMA DETIK PERTAMA MEREKA AKAN DIAM MEMBISU.

Begitulah Tamsilannya ilmu , Apabila Akal tidak bertemu hati, Apabila Perempuan tidak bertemu lelaki, apabila kekasih tidak bertemu pasangannya , apabila HAKIKAT TIDAK BERTEMU SYARIAT, Apabila ibu tidak bertemu ANAK,Apabila Adam Tidak bertemu Hawa, Apabila keras tidak bertemu lembut, Apabila Mata Zahir tidak bertemu MATA BATIN Apabila.....

Apabila SUJUD DALAMAN , tidak bertemu SUJUD RITUAL.

Maka, selagi itulah Manusia manusia akan mencari pasangan itu,
Apabila telah ketemu pasangan nya itu Maka Manusia Akan Memasuki MAQAM DIAM ,,,,Diam....Diam sebagaimana Sang kekasih bertemu dengan Kekasihnya

Itulah sebahagian cerita cerita tamsil ibarat Hakikat Tanpa syariat dan syariat tanpa hakikat.yang sedikit sebanyak dapat di kongsi , semoha kita yang sama sama tidak mengerti ini dapat Kurnia satu pasangan yang mulia dari sisi Allah iaitu TAUFIQ dan HIDAYAHnya.,,,ALquran Dan Hadis..Dan

LAILAHAILLALLAH+MUHAMMADURRASULULLAH....Semuga pasangan ini tidak terpisah dari Kita walaupun sememangnya tidak akan terpisah selama lamanya.....insyaallah

Semoga bermunafaat untuk diri saya dan saudara

Wallahu A'lam

Assalamualaika .....AyyuhanNABIyyu...

Salam sejahtera Atasmu ADUHAI Nabi....

Rahmat Allah Dan Keberkatannya
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 9:13 am

Sepaham, tetapi faktanya kebanyakan orang yang telah ritual, rukuk dan sujud, mengandalkan pahala ritualnya yang akan mengantarkannya kepada keselamatan dan masuk surga.

Ironisnya tidak sedikit di antara mereka, jangankan di akhirat, di dunia saja sudah menerima hukuman.

Indonesia memiliki contoh yang sangat menonjol dan terkenal. Seorang professor, doktor, penghafal Alquran, pernah menempati jabatan tertinggi dalam urusan keagamaan, sekarang dipenjarakan karena sujud dan rukuknya hanya dalam ritual, tidak sujud dan rukuk mencari karunia Allah dan keridhaannya, sebagaimana dipesankan dalam Q. 48.29.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 12:35 pm

faried wrote:
Sepaham, tetapi faktanya kebanyakan orang yang telah ritual, rukuk dan sujud, mengandalkan pahala ritualnya yang akan mengantarkannya kepada keselamatan dan masuk surga.

Ironisnya tidak sedikit di antara mereka, jangankan di akhirat, di dunia saja sudah menerima hukuman.

Indonesia memiliki contoh yang sangat menonjol dan terkenal. Seorang professor, doktor, penghafal Alquran, pernah menempati jabatan tertinggi dalam urusan keagamaan, sekarang dipenjarakan karena sujud dan rukuknya hanya dalam ritual, tidak sujud dan rukuk mencari karunia Allah dan keridhaannya, sebagaimana dipesankan dalam Q. 48.29.

salam

jadi bapak salahkan solat dia lah .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 6:47 pm

othman wrote:
faried wrote:
Sepaham, tetapi faktanya kebanyakan orang yang telah ritual, rukuk dan sujud, mengandalkan pahala ritualnya yang akan mengantarkannya kepada keselamatan dan masuk surga.

Ironisnya tidak sedikit di antara mereka, jangankan di akhirat, di dunia saja sudah menerima hukuman.

Indonesia memiliki contoh yang sangat menonjol dan terkenal. Seorang professor, doktor, penghafal Alquran, pernah menempati jabatan tertinggi dalam urusan keagamaan, sekarang dipenjarakan karena sujud dan rukuknya hanya dalam ritual, tidak sujud dan rukuk mencari karunia Allah dan keridhaannya, sebagaimana dipesankan dalam Q. 48.29.

jadi bapak salahkan solat dia lah .

Sangat pasti, karena merujuk kepada 29.45, Allah menjamin bahwa orang yang menegakkan salat, sungguh tercegah dari fahsya dan mungkar.

Salam.


Last edited by faried on Wed Aug 18, 2010 9:36 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 8:17 pm

faried wrote:
Sepaham, tetapi faktanya kebanyakan orang yang telah ritual, rukuk dan sujud, mengandalkan pahala ritualnya yang akan mengantarkannya kepada keselamatan dan masuk surga.

Q. 48.29.

tu , terpulang kepada pherrybhody masing masing
Nak gandal pahala mengikut cita cita mereka sendiri pun boleh
kerana Allah maha mengetahui .....Allah tahu mereka tak tahu.
Atau mungkin mereka betul dengan cita citanya menggandal pahala..
Dan masuk syurga jumpa bidadari yang mereka impikan......impikan dengan kenafsuan mereka dengan bayangan atas bidadari itu....

Who knows....



Very Happy
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 8:26 pm

jadi benar lah mereka yang tak solat tu, banyak buat dosa ya pak? Kalau budak-budak yang tak solat boleh juga dirotan.kalau sudah tua gimana ya?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 9:14 pm

faried wrote:
othman wrote:
faried wrote:
Sepaham, tetapi faktanya kebanyakan orang yang telah ritual, rukuk dan sujud, mengandalkan pahala ritualnya yang akan mengantarkannya kepada keselamatan dan masuk surga.

Ironisnya tidak sedikit di antara mereka, jangankan di akhirat, di dunia saja sudah menerima hukuman.

Indonesia memiliki contoh yang sangat menonjol dan terkenal. Seorang professor, doktor, penghafal Alquran, pernah menempati jabatan tertinggi dalam urusan keagamaan, sekarang dipenjarakan karena sujud dan rukuknya hanya dalam ritual, tidak sujud dan rukuk mencari karunia Allah dan keridhaannya, sebagaimana dipesankan dalam Q. 48.29.

jadi bapak salahkan solat dia lah .

Sangat pasti, karena merujuk kepada 45:29, Allah menjamin bahwa orang yang menegakkan salat, sungguh tercegah dari fahsya dan mungkar.

Salam.

itulah orang munafik nama dia .. hanya meniru perbuatan orang beriman .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 10:52 pm

lia wrote:
jadi benar lah mereka yang tak solat tu, banyak buat dosa ya pak? Kalau budak-budak yang tak solat boleh juga dirotan.kalau sudah tua gimana ya?

jika dari kecil dah di asuh untuk solat, insyallah sampai ke tua akan Rukuk dan sujud Very Happy
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Tue Aug 17, 2010 11:23 pm

faried wrote:
Sepaham, tetapi faktanya kebanyakan orang yang telah ritual, rukuk dan sujud, mengandalkan pahala ritualnya yang akan mengantarkannya kepada keselamatan dan masuk surga.

Ironisnya tidak sedikit di antara mereka, jangankan di akhirat, di dunia saja sudah menerima hukuman.

Indonesia memiliki contoh yang sangat menonjol dan terkenal. Seorang professor, doktor, penghafal Alquran, pernah menempati jabatan tertinggi dalam urusan keagamaan, sekarang dipenjarakan karena sujud dan rukuknya hanya dalam ritual, tidak sujud dan rukuk mencari karunia Allah dan keridhaannya, sebagaimana dipesankan dalam Q. 48.29.

Jika Mereka tidak menyombong diri Atas ilmu yang telah Ada, Mungkin tuhan akan pertimbangkan untuk menambah kan lagi petunjuk dan kepahaman dan juga tempat sampai demi kefahaman sehingga ketemui jalan sampai yang Benar , dan lebih benar dan lebih benar....
Yang menjadi masaalahnya apabila dapat kurniaan Wang sebanyak RM1.oo dalam simpanan
sudah di hebohkan serata Alam mengatakan sudah membeli Kapalterbang.

Semoga Allah mengurniakan taufiq dan hidayah.Pada diriku dan pada mereka yang mencari kurnia.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Wed Aug 18, 2010 9:20 am

gaara wrote:
Salam...

yg menjd masalh bukan sekdr bc.. tp buat tafsiran sendri...

perlembangn Malaysia dan ketetapn PBB pun tdk ditulis hanya dlm senaskah buku sahaja...
Salam,

Yang buat tafsiran sendiri adalah orang yang kata Al Hikmah ada 2 ragam. Entah ayat Al Quran mana mengatakan demikian pun kita tak jumpa.

Tetapi mereka tak sedar apa yang mereka buat itu sebab suka tunding jari pada orang lain sahaja dan lupa menilai diri sendiri. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Wed Aug 18, 2010 9:23 am

faried wrote:
Sepaham, tetapi faktanya kebanyakan orang yang telah ritual, rukuk dan sujud, mengandalkan pahala ritualnya yang akan mengantarkannya kepada keselamatan dan masuk surga.

Ironisnya tidak sedikit di antara mereka, jangankan di akhirat, di dunia saja sudah menerima hukuman.

Indonesia memiliki contoh yang sangat menonjol dan terkenal. Seorang professor, doktor, penghafal Alquran, pernah menempati jabatan tertinggi dalam urusan keagamaan, sekarang dipenjarakan karena sujud dan rukuknya hanya dalam ritual, tidak sujud dan rukuk mencari karunia Allah dan keridhaannya, sebagaimana dipesankan dalam Q. 48.29.
Salam,

Itu belum baca kisah ada guru melagu-lagukan Al Quran sanggup merogol muridnya ketika mengajar. Tetapi kalau jadikan Al Quran sebagai Peringatan, pasti seseorang itu akan jujur hendak mengahwini seseorang wanita, daripada merogolnya. Ini kerana Peringatan Allah dalam Al Quran itu melembutkan jiwa seperti mana hujan melembutkan tanah. Orang yang lembut hatinya tidak sanggup menganiaya orang lain.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Wed Aug 18, 2010 9:31 am

othman wrote:
faried wrote:
othman wrote:
faried wrote:
Sepaham, tetapi faktanya kebanyakan orang yang telah ritual, rukuk dan sujud, mengandalkan pahala ritualnya yang akan mengantarkannya kepada keselamatan dan masuk surga.

Ironisnya tidak sedikit di antara mereka, jangankan di akhirat, di dunia saja sudah menerima hukuman.

Indonesia memiliki contoh yang sangat menonjol dan terkenal. Seorang professor, doktor, penghafal Alquran, pernah menempati jabatan tertinggi dalam urusan keagamaan, sekarang dipenjarakan karena sujud dan rukuknya hanya dalam ritual, tidak sujud dan rukuk mencari karunia Allah dan keridhaannya, sebagaimana dipesankan dalam Q. 48.29.

jadi bapak salahkan solat dia lah .

Sangat pasti, karena merujuk kepada 45:29, Allah menjamin bahwa orang yang menegakkan salat, sungguh tercegah dari fahsya dan mungkar.

itulah orang munafik nama dia .. hanya meniru perbuatan orang beriman .

Namanya bisa apa saja, hal yang pasti, rukuk dan sujud dalam ritualnya tidak berhasil membentuk watak dan kepribadiannya menjadi orang yang saleh.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Muslim: Sembahyang atau Solat?   Today at 7:36 pm

Back to top Go down
 
Muslim: Sembahyang atau Solat?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» mana yg benar..muslim liberal atau radikal?
» Fortification of the Muslim-Sa'eed Ibn Ali Ibn Wahf Al Qahtaani
» 2 dreams about a muslim woman
» Praying for Muslim in wheelchair, fire from heaven came down
» Healthy Muslim.com (A guide to health and fitness)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: