HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran vs Riwayat & Bible

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AuthorMessage
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 3:46 pm

Dalam bible juga ada disebut nama Rasul-rasul yang disebut juga dalam Al quran. Adakah ia menghairankan kita? Kalau kita mengkaji dan mempelajari bagaimana terhasilnya Bible, yang dikutip dari tulisan dan surat beberapa orang Hawari dan setengahnya dari tabiin antara tahun 50 hingga tahun 70, seterusnya digubal semula sekitar abad ke 4, masih lagi dipertikaikan hingga abad ke 15. Bible moden yang ada kini terhasil dari sekitar kurun 17 ke 18. Sedangkan orang Islam sudah mengamalnya Islam dari kurun ke 7 dan kekal cara amalannya hingga kini. Pada pendapat saya tidak mungkin orang Islam yang mengikut mereka. Dan baru-baru ini wujud pula mazhab baru kristien yang bersembahyang hampir seperti orang Islam. Jadi kita tahu siapa yang sebenarnya mengikut siapa.


Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 5:13 pm

Puan Fiza,

Masalahnya bukan siapa yang meniru dan ditiru.

Pokok persoalannya adalah petunjuk Alquran tidak sejalan dan bertentangan dengan petunjuk yang ada dalam Riwayat dan Bibel.

Tegasnya, petunjuk Alquran diubah, disimpangkan, digelapkan dan diputar-balik oleh Riwayat dan Bibel.
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 5:54 pm

Macamana kita tahu ia sudah diubah sedangkan ia sudah diamalkan sejak kurun ke 7 sejak zaman Nabi. Kalau sesuatu pernah diubah kita tahu bilakah terjadi perubahan itu. Sedangkan perubahan agama masehi dan yahudi berlaku lebih lama dari itu. Bagaimanapun saya hormati kepercayaan sdr. Bagi saya, perlu kita berpijak diatas sesuatu yang benar berlaku supaya ia tidak datang dari khayalan kita.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 8:34 pm

Salam,

Tidakkah puan fiza terfikir bagaimana tiada dalam al-quran tapi ada dalam riwayat hadis dan bible? apakah puan tidak percaya apa yg tiada dalam al-quran tapi puan lebih percaya apa yang ada dalam riwayat hadis dan bible itu?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 9:50 pm

Salam Admin,

Saya pilih untuk menjadi orang yang percaya kepada Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 12:05 am

Salam,

Saya juga memilih untuk jadikan Al Quran sebagai Peringatan, Petunjuk dan Pembeza. Jadi bila datang sesuatu ajaran di luar Al Quran, saya akan perhatikan ada tak persamaan dengan Al Quran. Jika tiada dan bercanggah dengan Al Quran, saya jauhi walaupun manusia itu kata "ini daripada Nabi".

Tak logik Nabi mengatakan sesuatu yang becanggah degan Al Quran. Kalau Al Quran kata Allah tak mengajar Nabi syair, takkanlah Nabi nak melagu-lagukan Al Quran? Tetapi orang-orang yang ikut riwayat, mereka peduli apa dengan peringatan-peringatan Allah itu. Seperti itulah orang-orang kafir terdahulu buat tak peduli Al Quran yang Nabi sampaikan.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 12:14 am

Salam,

Juang wrote:
Tak logik Nabi mengatakan sesuatu yang becanggah degan Al Quran. Kalau Al Quran kata Allah tak mengajar Nabi syair, takkanlah Nabi nak melagu-lagukan Al Quran? Tetapi orang-orang yang ikut riwayat, mereka peduli apa dengan peringatan-peringatan Allah itu. Seperti itulah orang-orang kafir terdahulu buat tak peduli Al Quran yang Nabi sampaikan.

Itulah yang kita hairankan. Dah Tuhan tak ajar nabi mensyairkan al-quran tapi ada juga orang buat. Tahu pula mereka pakai ayat al-quran yang suruh taat kepada Allah dan rasul. Taat apa namanya itu?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 12:31 am

Salam,

Tuhan itu Maha Hebat. Dia sudah Mengetahui suatu hari nanti selepas lama Nabi wafat, ada orang-orang yang akan melagu-lagukan Al Quran. Maka Dia letakkan satu ayat sahaja untuk menidakkan Al Quran dilagu-lagukan sebaliknya ia adalah Peringatan yang menjelaskan.

Namun ayat yang satu dan mudah difahami itulah yang paling gagal mereka nak patuhi. Bayangkan tidak mustahil amalan-amalan lain yang mereka ada-adakan itu bukannya berdasarkan kepatuhan kepada Tuhan lagi, melainkan kerana mereka nak berbangga-bangga kononnya merekalah puak yang ikut sunnah Nabi. Masalahnya, mana ada sunnah Nabi melagukan Al Quran? Nabi Musa pun tak melagu-lagukan Taurat. Nabi Isa pun tak melagu-lagukan Injil.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 2:59 am

Juang wrote:
Salam,

Tuhan itu Maha Hebat. Dia sudah Mengetahui suatu hari nanti selepas lama Nabi wafat, ada orang-orang yang akan melagu-lagukan Al Quran. Maka Dia letakkan satu ayat sahaja untuk menidakkan Al Quran dilagu-lagukan sebaliknya ia adalah Peringatan yang menjelaskan.

Namun ayat yang satu dan mudah difahami itulah yang paling gagal mereka nak patuhi. Bayangkan tidak mustahil amalan-amalan lain yang mereka ada-adakan itu bukannya berdasarkan kepatuhan kepada Tuhan lagi, melainkan kerana mereka nak berbangga-bangga kononnya merekalah puak yang ikut sunnah Nabi. Masalahnya, mana ada sunnah Nabi melagukan Al Quran? Nabi Musa pun tak melagu-lagukan Taurat. Nabi Isa pun tak melagu-lagukan Injil.

Salam,

Benar Juang. Kalaulah dengan cara melagu-lagukan taurat dan injil sebagai satu cara yang mudah untuk menyampaikan peringatan yang menjelaskan, sudah pasti kita dah jumpa petunjuk tersebut dalam al-quran.

tapi, biasalah bagi mereka. apa yang tidak disuruh (tidak melagukan al-quran) itulah yang mereka buat dan yang disuruh (mengambil peringatan) itulah yang mereka tak buat.

dah jadi terbalik.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 8:43 am

Fiza wrote:
Macamana kita tahu ia sudah diubah sedangkan ia sudah diamalkan sejak kurun ke 7 sejak zaman Nabi.

Sangat mudah mengetahui apakah petunjuk dalam Riwayat dan Bibel telah diubah.

Gunakan Alquran sebagai pembeda/kriteria/alfurqan (2.185).

Jika tidak sejalan dan bertentangan dengan petunjuk Alquran, maka petunjuk Riwayat dan Bibel tersebut, pasti telah diubah.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 8:49 am

faried wrote:
Fiza wrote:
Macamana kita tahu ia sudah diubah sedangkan ia sudah diamalkan sejak kurun ke 7 sejak zaman Nabi.

Sangat mudah mengetahui apakah petunjuk dalam Riwayat dan Bibel telah diubah.

Gunakan Alquran sebagai pembeda/kriteria/alfurqan (2.185).

Jika tidak sejalan dan bertentangan dengan petunjuk Alquran, maka petunjuk Riwayat dan Bibel tersebut, pasti telah diubah.

Salam,

Kecuali jika seseorang itu tidak mahu percaya kepada Ak-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 8:51 am

Salam,

Kita hidup dalam keadaan masyarakat yang menjadikan riwayat sebagai pegangan hidup dan Al Quran sebagai syair (nyanyian) sahaja. Namun, kedua-dua perkara itu bukan yang Allah perintahkan dan bukan yang para Nabi pernah buat.

Carilah dalam Al Quran, kita tidak akan jumpa kisah para Nabi membawakan riwayat-riwayat Nabi terdahulu sebelum mereka dengan bersandarkan nama si polan bin si polan atas alasan riwayat itu adalah penjelas sesuatu Kitab Allah yang terdahulu. Dan carilah kisah para Nabi yang diberikan Kitab Allah, kita tidak akan jumpa kisah para Nabi itu melagu-lagukan Kitab Allah itu atas alasan menjaga keaslian Kitab-kitab tersebut.

Jadi makin jelas kita nampak, dua perkara tersebut bukannya disuruh oleh Allah melalui Nabi, tetapi diada-adakan oleh orang-orang yang bukan ahli peringatan sebab ahli peringatan mana tergamak nak menyanyikan Al Quran.

Kalau kita menyanyi-nyanyikan buku panduan keselamatan jalanraya pun sudah rasa satu tindakan yang tak masuk akal dan kurang sopan, apatah lagi nak menyanyi-nyanyikan Al Quran selaku buku panduan keselamatan hidup.

Tetapi bagi yang tak mahu mengambil Peringatan, mereka peduli apa dengan itu semua sebab bagi mereka apa yang nenek moyang mereka buat, itulah yang benar. Macam itulah kaum kafir terdahulu mempertahankan amalan nenek moyang mereka tanpa menapis benar atau palsu, manfaat atau mudarat, atau nilai-nilai yang lain.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 4:26 pm

Salam...

kita sepattnya tdk harus menafikan apa yg terdpt dlm bible sekrng adalh dr versi asal injil dan taurat yg tdk lg wujud skrang...

oleh itu kita jgk tdk harus menafikn dan hairan apa yg terdpt dlm bible jugak terdpt dlm Al-quran dan hadis...

tp kita seharunya meyakini apa yg terdpt dlm injil, taurat, Al-quran dan hadis boleh membawa sesuatu umat ke jalan ALLAh
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 7:27 pm

gaara wrote:
Salam...
kita sepattnya tdk harus menafikan apa yg terdpt dlm bible sekrng adalh dr versi asal injil dan taurat yg tdk lg wujud skrang...

gaara wrote:
oleh itu kita jgk tdk harus menafikn dan hairan apa yg terdpt dlm bible jugak terdpt dlm Al-quran dan hadis...

gaara wrote:
tp kita seharunya meyakini apa yg terdpt dlm injil, taurat, Al-quran dan hadis boleh membawa sesuatu umat ke jalan ALLAh

Salam,

Al-quran itu adalah penjelas, petunjuk dan pembeza.

Penjelas kepada sesuatu, petunjuk ke jalan lurus dan menjadi pembeza antara yang benar dan palsu.

Jadi, apa-apa ketetapan yang tiada dalam al-quran tapi terdapat dalam bible dan riwayat, kita tidak harus terima ketetapan itu kerana disinilah peranan al-quran sebagai pembeza.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 8:20 pm

gaara wrote:
Salam...

kita sepattnya tdk harus menafikan apa yg terdpt dlm bible sekrng adalh dr versi asal injil dan taurat yg tdk lg wujud skrang...

oleh itu kita jgk tdk harus menafikn dan hairan apa yg terdpt dlm bible jugak terdpt dlm Al-quran dan hadis...

tp kita seharunya meyakini apa yg terdpt dlm injil, taurat, Al-quran dan hadis boleh membawa sesuatu umat ke jalan ALLAh

Seperti kata tuan Admin, Tuhan beritahu kita fungsi Al-Quran adalah sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza.

Dan masalah kita adalah amalan dalam bible yang dipatuhi umat Islam sekarang tidak terdapat di dalam Quran. Tidak pernah check ke tuan Gaara? Adakah tuan tidak tahu menggunakan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 10:44 pm

Salam,

Itulah parahnya bila Al Quran digunakan hanya untuk dilagu-lagukan, bukan berfungsi sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza. Habis apa yang ada dalam kitab kaum lain pun mereka ikut tanpa usul periksa. Sebab itu cara mereka berpuak-puak saling tak tumpah macam cara orang Yahudi dan Nasrani berpuak-puak dalam beragama.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 05, 2010 11:55 pm

28:3. Kami membacakan kamu sesuatu daripada berita Musa dan Firaun dengan benar untuk kaum yang mempercayai.

28:4. Sesungguhnya Firaun meninggi di bumi, dan dia memecah-belahkan penduduknya kepada golongan-golongan, menghinakan segolongan antara mereka, mengorbankan anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup perempuan-perempuan mereka; sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang membuat kerosakan.


Jika kita teliti ayat Al Quran ini, ia menunjukkan untuk Nabi mengetahui tentang beri Nabi Musa dan Firaun dengan bersandar kepada Allah. Tidak Al Quran itu berbunyi;

"Kami riwayatkan kepada kamu daripada si polan bin si polan bahawa Nabi Musa pernah bersemuka dengan Firaun...

Jauh sekali mutu Al Quran dengan mutu riwayat. Tetapi mereka masih tidak nampak perbezaan yang ketara itu.

Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 06, 2010 12:41 am

Juang wrote:
28:3. Kami membacakan kamu sesuatu daripada berita Musa dan Firaun dengan benar untuk kaum yang mempercayai.

28:4. Sesungguhnya Firaun meninggi di bumi, dan dia memecah-belahkan penduduknya kepada golongan-golongan, menghinakan segolongan antara mereka, mengorbankan anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup perempuan-perempuan mereka; sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang membuat kerosakan.


Jika kita teliti ayat Al Quran ini, ia menunjukkan untuk Nabi mengetahui tentang beri Nabi Musa dan Firaun dengan bersandar kepada Allah. Tidak Al Quran itu berbunyi;

"Kami riwayatkan kepada kamu daripada si polan bin si polan bahawa Nabi Musa pernah bersemuka dengan Firaun...

Jauh sekali mutu Al Quran dengan mutu riwayat. Tetapi mereka masih tidak nampak perbezaan yang ketara itu.



salam

kalau terjemahan tu kira riwayatlah tu hatta quran tulisan hari ni pun dah di kira riwayat sebab telah di tambah baris dab sambungan hurufnya berbedha dgn asal . ini pun tak nampak 2 .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 06, 2010 1:09 am

othman wrote:
Juang wrote:
28:3. Kami membacakan kamu sesuatu daripada berita Musa dan Firaun dengan benar untuk kaum yang mempercayai.

28:4. Sesungguhnya Firaun meninggi di bumi, dan dia memecah-belahkan penduduknya kepada golongan-golongan, menghinakan segolongan antara mereka, mengorbankan anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup perempuan-perempuan mereka; sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang membuat kerosakan.


Jika kita teliti ayat Al Quran ini, ia menunjukkan untuk Nabi mengetahui tentang beri Nabi Musa dan Firaun dengan bersandar kepada Allah. Tidak Al Quran itu berbunyi;

"Kami riwayatkan kepada kamu daripada si polan bin si polan bahawa Nabi Musa pernah bersemuka dengan Firaun...

Jauh sekali mutu Al Quran dengan mutu riwayat. Tetapi mereka masih tidak nampak perbezaan yang ketara itu.




salam

kalau terjemahan tu kira riwayatlah tu hatta quran tulisan hari ni pun dah di kira riwayat sebab telah di tambah baris dab sambungan hurufnya berbedha dgn asal . ini pun tak nampak 2 .
Salam,

Cubalah buka mata luas-luas. Dalam ayat Al Quran tersebut (hatta terjemahan sekali pun), mana ada disandarkan pada nama si polan bin si polan untuk mengetahui pasal Nabi Musa? Nabi Muhammad sandarkan pada Allah sahaja.

Tetapi dalam kitab riwayat, mereka sandar pada nama si polan bin si polan. Takkanlah tak nampak perbezaan itu?

Walaupun tulisan Al Quran berubah, tetapi tidak pula disandarkan pada nama-nama penulisnya. Sebaliknya kitab riwayat walaupun buku-bukunya juga mengalami perubahannya, tetapi mereka terpaksa bersandar pada nama si polan bin si polan kononnya dengar Nabi cakap itu ini. Itulah perbezaan yang paling ketara.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 06, 2010 1:39 am

Salam,

Kerana terlalu bersandarkan kepada nama si polan bin si polan itulah, mereka mengambil manusia lain sebagai pemelihara selain Allah.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 06, 2010 8:56 am

Salam Admin,

Dalam Quran golongan ini disifatkan oleh Tuhan sebagai orang-orang yang menyekutukan Tuhan atau al-musyrikeen.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 06, 2010 11:02 am

Juang wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
28:3. Kami membacakan kamu sesuatu daripada berita Musa dan Firaun dengan benar untuk kaum yang mempercayai.

28:4. Sesungguhnya Firaun meninggi di bumi, dan dia memecah-belahkan penduduknya kepada golongan-golongan, menghinakan segolongan antara mereka, mengorbankan anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup perempuan-perempuan mereka; sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang membuat kerosakan.


Jika kita teliti ayat Al Quran ini, ia menunjukkan untuk Nabi mengetahui tentang beri Nabi Musa dan Firaun dengan bersandar kepada Allah. Tidak Al Quran itu berbunyi;

"Kami riwayatkan kepada kamu daripada si polan bin si polan bahawa Nabi Musa pernah bersemuka dengan Firaun...

Jauh sekali mutu Al Quran dengan mutu riwayat. Tetapi mereka masih tidak nampak perbezaan yang ketara itu.




salam

kalau terjemahan tu kira riwayatlah tu hatta quran tulisan hari ni pun dah di kira riwayat sebab telah di tambah baris dab sambungan hurufnya berbedha dgn asal . ini pun tak nampak 2 .
Salam,

Cubalah buka mata luas-luas. Dalam ayat Al Quran tersebut (hatta terjemahan sekali pun), mana ada disandarkan pada nama si polan bin si polan untuk mengetahui pasal Nabi Musa? Nabi Muhammad sandarkan pada Allah sahaja.

Tetapi dalam kitab riwayat, mereka sandar pada nama si polan bin si polan. Takkanlah tak nampak perbezaan itu?

Walaupun tulisan Al Quran berubah, tetapi tidak pula disandarkan pada nama-nama penulisnya. Sebaliknya kitab riwayat walaupun buku-bukunya juga mengalami perubahannya, tetapi mereka terpaksa bersandar pada nama si polan bin si polan kononnya dengar Nabi cakap itu ini. Itulah perbezaan yang paling ketara.


salam

tak di sandarkan tu kerana kamu tak nak sebut ? ... cuba kamu sebut bila kamu guna terjemahan TM .. di riwayatkan oleh TM bla..... atau di riwayatkan oleh faraid bla... . tak sama ker . kalau setakat belajar 1+1 tak kemana la ....
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 06, 2010 11:15 am

Perbezaan ketara adalah Al Quran mendapat jaminan dari Allah akan ketulinannya sehingga hari akhir sedangkan selainnya, Allah tidak pernah janji nak jaga maka ianya terdedah kepada sabotaj demi kepentingan golongan tertentu.... jadi mana satu nak ikut ?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 06, 2010 12:39 pm

Payau Putih wrote:
Perbezaan ketara adalah Al Quran mendapat jaminan dari Allah akan ketulinannya sehingga hari akhir sedangkan selainnya, Allah tidak pernah janji nak jaga maka ianya terdedah kepada sabotaj demi kepentingan golongan tertentu.... jadi mana satu nak ikut ?

salam

al quran mana yg tulen tu sedara .
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 06, 2010 1:52 pm

Al quran sahaja tanpa Rasul yang menerangkan, manusia tetap tidak kenal Allah. Kalau kita bagi al quran pada manusia yang bukan beragama Islam, mereka tidak akan faham dan tidak akan kenal Allah dan tidak akan menjadi Muslim. Walaupun didalam itu disebutkan berulang-kali perkataan Allah, manusia akan membuat sangkaannya sendiri menurut apa yang dia faham, dan apa yang dia faham hanya apa yang dia nampak. Oleh itu kalau kita memahami Al Quran dengan tanpa mengetahui penerangan Nabi, kita juga tidak kenal pada Allah, ia hanya menurut sangkaan kita sendiri. Kalau kita tidak lagi mahu beriman dengan Allah sebagaimana yang Rasul ajar pada umatnya, di khuatiri kita akan sama seperti orang kafir yang baca Quran. Sebab itu kita perlu tahu apakah agama apakah kitab. Yang diturunkan oleh Allah kepada Rasul adalah agama yang datangnya bersama kitab. Kalau ambil kitab sahaja tetapi tak ambil agama, kita masih tidak menjadi Islam.










.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Today at 7:28 pm

Back to top Go down
 
Al-Quran vs Riwayat & Bible
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 8Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Bible Study: The Wait Between the Dream/Vision/Impartation and the Interpretation & Application
» ???DOES ANYTHING IN THE BIBLE INDICATE FEMALE ANGELS?????

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: