HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran vs Riwayat & Bible

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AuthorMessage
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 3:46 pm

First topic message reminder :

Dalam bible juga ada disebut nama Rasul-rasul yang disebut juga dalam Al quran. Adakah ia menghairankan kita? Kalau kita mengkaji dan mempelajari bagaimana terhasilnya Bible, yang dikutip dari tulisan dan surat beberapa orang Hawari dan setengahnya dari tabiin antara tahun 50 hingga tahun 70, seterusnya digubal semula sekitar abad ke 4, masih lagi dipertikaikan hingga abad ke 15. Bible moden yang ada kini terhasil dari sekitar kurun 17 ke 18. Sedangkan orang Islam sudah mengamalnya Islam dari kurun ke 7 dan kekal cara amalannya hingga kini. Pada pendapat saya tidak mungkin orang Islam yang mengikut mereka. Dan baru-baru ini wujud pula mazhab baru kristien yang bersembahyang hampir seperti orang Islam. Jadi kita tahu siapa yang sebenarnya mengikut siapa.


Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:38 am

gaara wrote:
Salam..

sy tanya ttg ayat yg saudra bw tp saudra belok lg ikut lain plak...

mmmmmmmmmmmmmmmmm....................

Salam,

Saya membuat penjelasan yang relevan. Tuan yang merengek-rengek tidak relevan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:39 am

Salam..

solan mudh pun xbleh nk jwb...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:48 am

Salam,

Saya sudah jelaskan tapi tuan hanya mencari dalih. Tuan tidak menipu sesiapa kecuali diri tuan sendiri.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:53 am

Salam...

saudra tolokminda...

mksd ibubapa dlm ayat tersbt adalh ibubapa kita sendri dan bukanya ibubapa turun temurun...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:56 am

gaara wrote:
Salam...

saudra tolokminda...

mksd ibubapa dlm ayat tersbt adalh ibubapa kita sendri dan bukanya ibubapa turun temurun...

Salam,

Saya berpendapat ia boleh jadi ibubapa kita sendiri ataupun golongan lebih tua secara umum.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 3:12 am

Salam...

itu hanya pendpt saudra tolokminda yg belum tentu betul....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 6:05 am

gaara wrote:
salam....

Quote :
Tapi memang Tuhan kata tak payah peduli.

29:8 Dan kami telah menetapkan ke atas manusia kebaikan kepada
ibubapanya, dan jika mereka bertegas kepada kamu supaya kamu
menyekutukan Aku, yang mana kamu tidak mempunyai pengetahuan
mengenainya, jangan turuti mereka, kepada Aku adalah kepulangan kamu,
maka Aku akan memberitahu kamu apa yang telah kamu lakukan.

apa kaitan ayt nie dgn peduli x peduli ttg ulamak...

da terang jelas ayat berkaitn ibubapa...

pakai cermin mata skt.. Laughing
Salam,

Jika ibubapa sendiri (yang melahirkan dan membesarkan kita) pun Allah suruh jangan ikut mereka jika mereka bertegas kepada kita agar menyekutukanNya, apatah lagilah ulamak ugama yang bukannya ibubapa sendiri.

Maknanya bila datang amalan menyekutukan Allah baik disuruh oleh ibubapa atau sesiapa jua termasuk ulamak ugama, janganlah jadi bodoh ikut cakap mereka membuta-tuli. Fikir dahulu akan kebenarannya sebelum buat kerana hanya yang benar sahaja daripada Allah.

Itulah mesej ayat tersebut. Takkanlah semudah itu pun mereka tak boleh nak faham?


Last edited by Juang on Wed Aug 11, 2010 6:26 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 6:26 am

Salam,

Sekurang-kurangnya jika dalam Al Quran ada ayat seperti "diriwayatkan oleh si polan bin si polan bahawa Nabi Harun mendengar Nabi Musa pernah bersabda...", ia akan menjadi bukti bahawa Nabi Muhammad menunjukkan cara mengumpulkan riwayat seseorang Nabi terdahulu. Tetapi ayat-ayat seperti itu mutunya tidak wujud dalam Al Quran. Ini menunjukkan Al Quran tinggi mutunya daripada riwayat.

Jika menggunakan kata-kata yang ditumpangkan atas nama Nabi yang mendengar ucapan Nabi lain pun tidak diajar oleh Al Quran, apatah lagi menggunakan kata-kata yang ditumpangkan atas nama sahabat Nabi. Namun sedikit sekali mereka menyedari.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 6:35 am

gaara wrote:

klau btl Al-quran sesiapa sahaja bleh tafsir sendri...

sy rasa nabi pun tdk perlu wujud...

hanya turunkn Al-quran mcm tu je dan kita tafsir dan terjemh pakai akai sendri..

Memang demikian, sehingga ketika Alquran telah lengkap diturunkan maka nabi dipanggil pulang.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 7:00 am

Salam,

Benar tuan faried. Kalau tidak, sudah tentu sehingga ke hari ini Allah panjangkan usia Nabi untuk menjawap persoalan manusia. Tetapi sebab Al Quran sudah cukup lengkap untuk menjawap persoalan hidup kita, maka baginda pun dipanggil pulang.

Perlu diingat, Nabi dipanggil pulang dalam keadaan Al Quran telah menyempurnakan cara hidup manusia.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 3:52 pm

Juang wrote:
gaara wrote:


mana bleh peduli tak peduli...

spttnya dr kita percya kpd wasiat nabi supaya berpegang teguh kpd Al-quran dan Hadis.... dan bkn pakai akai sendri semata mata...

antra wasiat nabi adalah.. "ulamak adalh pewaris nabi...."

jd kita perlu kpd ulamak...
Salam,

Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi", tak logik Nabi nak cakap begitu ikut hawa nafsunya sendiri. Lainlah dalam Al Quran ada sebut "katakanlah, ulamak adalah pewaris bagi kamu setelah kamu diwafatkan", logik juga Nabi akan berkata begitu.

Kalau Nabi sendiri tak ikut Al Quran, macam mana manusia lain nak ikut Al Quran? Bukankah kepimpinan melalui tauladan?

Salam,

Demi kepentingan sendiri, mereka terpaksa gali riwayat hadis untuk mengada-adakan kenyataan yang tidak terdapat dalam al-quran itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 6:04 pm

faried wrote:
gaara wrote:

klau btl Al-quran sesiapa sahaja bleh tafsir sendri...

sy rasa nabi pun tdk perlu wujud...

hanya turunkn Al-quran mcm tu je dan kita tafsir dan terjemh pakai akai sendri..

Memang demikian, sehingga ketika Alquran telah lengkap diturunkan maka nabi dipanggil pulang.

patui lah 4 sekawan letak akal lbh tinggi dr wahyu...

enth2 tok guru mu tuan punya namanya rashad khalifa yg "mati syahid"..
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 6:07 pm

Juang wrote....

Quote :
Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi
.


ni puak akai je yg ckp...

tp yg btlnya mmg ada wahyu yakni hadis yg mengatkn nabi ada berkata begitu....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 9:30 pm

gaara wrote:
Juang wrote....

Quote :
Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi
.


ni puak akai je yg ckp...

tp yg btlnya mmg ada wahyu yakni hadis yg mengatkn nabi ada berkata begitu....

Salam,

Tidak ada kelas pembesar atau ulama agama dalam Islam. Yang ada cuma nabi dan rasul. Yang lain terpulang kepada perbuatan masing-masing. Yang terbaik di antara manusia adalah yang paling banyak membuat kebaikan atau manfaat untuk diri sendiri mahupun orang lain. Itupun kalau tidak menyekutukan Tuhan. Kalau menyekutukan Tuhan semua usaha akan menjadi sia-sia.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 11:06 pm

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote....

Quote :
Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi
.


ni puak akai je yg ckp...

tp yg btlnya mmg ada wahyu yakni hadis yg mengatkn nabi ada berkata begitu....

Salam,

Tidak ada kelas pembesar atau ulama agama dalam Islam. Yang ada cuma nabi dan rasul. Yang lain terpulang kepada perbuatan masing-masing. Yang terbaik di antara manusia adalah yang paling banyak membuat kebaikan atau manfaat untuk diri sendiri mahupun orang lain. Itupun kalau tidak menyekutukan Tuhan. Kalau menyekutukan Tuhan semua usaha akan menjadi sia-sia.

salam...

ini pendpt saudra tolokminda yg tdk berasaskn Al-Quran dan Hadis...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 12, 2010 2:51 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote....

Quote :
Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi
.


ni puak akai je yg ckp...

tp yg btlnya mmg ada wahyu yakni hadis yg mengatkn nabi ada berkata begitu....

Salam,

Tidak ada kelas pembesar atau ulama agama dalam Islam. Yang ada cuma nabi dan rasul. Yang lain terpulang kepada perbuatan masing-masing. Yang terbaik di antara manusia adalah yang paling banyak membuat kebaikan atau manfaat untuk diri sendiri mahupun orang lain. Itupun kalau tidak menyekutukan Tuhan. Kalau menyekutukan Tuhan semua usaha akan menjadi sia-sia.

salam...

ini pendpt saudra tolokminda yg tdk berasaskn Al-Quran dan Hadis...

Salam,

Pendapat saya adalah berasaskan Al-Quran tetapi tidak hadis.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 12, 2010 4:27 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote....

Quote :
Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi
.


ni puak akai je yg ckp...

tp yg btlnya mmg ada wahyu yakni hadis yg mengatkn nabi ada berkata begitu....

Salam,

Tidak ada kelas pembesar atau ulama agama dalam Islam. Yang ada cuma nabi dan rasul. Yang lain terpulang kepada perbuatan masing-masing. Yang terbaik di antara manusia adalah yang paling banyak membuat kebaikan atau manfaat untuk diri sendiri mahupun orang lain. Itupun kalau tidak menyekutukan Tuhan. Kalau menyekutukan Tuhan semua usaha akan menjadi sia-sia.

salam...

ini pendpt saudra tolokminda yg tdk berasaskn Al-Quran dan Hadis...

Salam,

Pendapat saya adalah berasaskan Al-Quran tetapi tidak hadis.

salam

al quran jugak hadis .. hadis terbaik .








Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat,
kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada
kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya, dan
sesungguhnya Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-An'aam 6:165)
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 12, 2010 9:00 am

Salam,

Di sinilah kita perlu bezakan Al Quran (hadis terbaik) dengan riwayat hadis si polan bin si polan. Di antara Allah yang turunkan hadis dengan si polan bin si polan yang meriwayatkan hadis, sudah tentunya Allah adalah yang terbaik. Itulah logiknya kenapa Al Quran adalah hadis yang terbaik.

Malangnya, Al Quran setakat dilagu-lagukan dalam bahasa asalnya, tetapi riwayat hadis tidak pula mereka buat begitu. Mereka terjemahkan dan jadikan bahan ceramah ugama mereka. Seolah-olah mereka nak sembunyikan mesej Al Quran dan ditutup dengan ajaran kitab riwayat.

Mereka nak tolak Al Quran secara nyata, mereka tak berani. Jadi cara halus mereka adalah dengan sembunyikan mesej sebenar Al Quran melalui melagu-lagukannya dalam bahasa asal, dan isi kandungan kitab riwayat itu disebar-sebarkan.

Nampak tak sikap hikpokrit mereka terhadap Al Quran?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 12, 2010 10:48 am

Salam,

Benar Juang. Bila Al-quran merupakan hadis yang terbaik, sumber-sumber selain al-quran itu tidak harus diikuti apatah lagi hadis selain al-quran itu adalah hadis olok-olok.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Aug 14, 2010 12:36 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote....

Quote :
Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi
.


ni puak akai je yg ckp...

tp yg btlnya mmg ada wahyu yakni hadis yg mengatkn nabi ada berkata begitu....

Salam,

Tidak ada kelas pembesar atau ulama agama dalam Islam. Yang ada cuma nabi dan rasul. Yang lain terpulang kepada perbuatan masing-masing. Yang terbaik di antara manusia adalah yang paling banyak membuat kebaikan atau manfaat untuk diri sendiri mahupun orang lain. Itupun kalau tidak menyekutukan Tuhan. Kalau menyekutukan Tuhan semua usaha akan menjadi sia-sia.

salam...

ini pendpt saudra tolokminda yg tdk berasaskn Al-Quran dan Hadis...

Salam,

Pendapat saya adalah berasaskan Al-Quran tetapi tidak hadis.

salam...

tapi nabi suruh ikut Al-quran dan Assunnah...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 15, 2010 2:48 pm

gaara wrote:
salam...

tapi nabi suruh ikut Al-quran dan Assunnah...

Salam,

Kalau nabi suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi, tak ada pula suruh ikut sunnahnya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 15, 2010 4:54 pm

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote....

Quote :
Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi
.


ni puak akai je yg ckp...

tp yg btlnya mmg ada wahyu yakni hadis yg mengatkn nabi ada berkata begitu....

Salam,

Tidak ada kelas pembesar atau ulama agama dalam Islam. Yang ada cuma nabi dan rasul. Yang lain terpulang kepada perbuatan masing-masing. Yang terbaik di antara manusia adalah yang paling banyak membuat kebaikan atau manfaat untuk diri sendiri mahupun orang lain. Itupun kalau tidak menyekutukan Tuhan. Kalau menyekutukan Tuhan semua usaha akan menjadi sia-sia.

salam...

ini pendpt saudra tolokminda yg tdk berasaskn Al-Quran dan Hadis...

Salam,

Pendapat saya adalah berasaskan Al-Quran tetapi tidak hadis.

salam...

tapi nabi suruh ikut Al-quran dan Assunnah...

Salam,

Boleh tuan bawa ayat Quran untuk membuktikan dakwaan tuan tentang Asunnah Nabi yang perlu kita ikut?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 15, 2010 7:35 pm

tolokminda wrote:


Salam,

Boleh tuan bawa ayat Quran untuk membuktikan dakwaan tuan tentang Asunnah Nabi yang perlu kita ikut?

Ayat quran sudak pada tuan , untuk apa saya membawanya pada tuam tm
Quran saya untuk saya
quran tuan yang ada pada tuan itu bacalah dengan tartilll
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 15, 2010 8:31 pm

Salam iltizam,

Saya mahu tuan buktikan samada tuan bercakap tentang sesuatu yang benar atau tuan cuma sekadar berdusta. Al-Quran tidak akan berdusta tetapi tuan boleh. Jadi sila buktikan tuan tidak berdusta. Kemukakan sajalah ayat-ayat yang menjadi sandaran tuan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 15, 2010 10:33 pm

tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Saya mahu tuan buktikan samada tuan bercakap tentang sesuatu yang benar atau tuan cuma sekadar berdusta. Al-Quran tidak akan berdusta tetapi tuan boleh. Jadi sila buktikan tuan tidak berdusta. Kemukakan sajalah ayat-ayat yang menjadi sandaran tuan.

Alquran turun melaui Siapa?

Jangan tuan mencuri dalam Solat pula
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Today at 1:45 pm

Back to top Go down
 
Al-Quran vs Riwayat & Bible
View previous topic View next topic Back to top 
Page 5 of 8Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Bible Study: The Wait Between the Dream/Vision/Impartation and the Interpretation & Application
» ???DOES ANYTHING IN THE BIBLE INDICATE FEMALE ANGELS?????

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: