HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran vs Riwayat & Bible

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AuthorMessage
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 3:46 pm

First topic message reminder :

Dalam bible juga ada disebut nama Rasul-rasul yang disebut juga dalam Al quran. Adakah ia menghairankan kita? Kalau kita mengkaji dan mempelajari bagaimana terhasilnya Bible, yang dikutip dari tulisan dan surat beberapa orang Hawari dan setengahnya dari tabiin antara tahun 50 hingga tahun 70, seterusnya digubal semula sekitar abad ke 4, masih lagi dipertikaikan hingga abad ke 15. Bible moden yang ada kini terhasil dari sekitar kurun 17 ke 18. Sedangkan orang Islam sudah mengamalnya Islam dari kurun ke 7 dan kekal cara amalannya hingga kini. Pada pendapat saya tidak mungkin orang Islam yang mengikut mereka. Dan baru-baru ini wujud pula mazhab baru kristien yang bersembahyang hampir seperti orang Islam. Jadi kita tahu siapa yang sebenarnya mengikut siapa.


Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 16, 2010 12:16 am

Salam,

Jika ada orang kata;

Quote :
nabi suruh ikut Al-quran dan Assunnah...

Kalau suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi sunnahnya?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 16, 2010 1:06 am

Admin wrote:
Salam,

Jika ada orang kata;

Quote :
nabi suruh ikut Al-quran dan Assunnah...

Kalau suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi sunnahnya?

Nak kena cari Muhammad baru kenal tuhan
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 16, 2010 1:33 am

sambung...


Last edited by gaara on Mon Aug 16, 2010 1:35 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 16, 2010 1:41 am

Quote :
Kalau nabi suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi, tak ada pula suruh ikut sunnahnya.

Quote :

Boleh tuan bawa ayat Quran untuk membuktikan dakwaan tuan tentang Asunnah Nabi yang perlu kita ikut?

Quote :

Saya mahu tuan buktikan samada tuan bercakap tentang sesuatu yang benar atau tuan cuma sekadar berdusta. Al-Quran tidak akan berdusta tetapi tuan boleh. Jadi sila buktikan tuan tidak berdusta. Kemukakan sajalah ayat-ayat yang menjadi sandaran tuan.

Quote :
Kalau suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi sunnahnya?

salam...

saudra2 nie da khatm Al-quran ke blum nie...

ingat tau imam2 hadis umok belasan tahun dah hafiz dan hafal ribuan hadis...
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 16, 2010 2:43 am

gaara wrote:
Quote :
Kalau nabi suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi, tak ada pula suruh ikut sunnahnya.

Quote :

Boleh tuan bawa ayat Quran untuk membuktikan dakwaan tuan tentang Asunnah Nabi yang perlu kita ikut?

Quote :

Saya mahu tuan buktikan samada tuan bercakap tentang sesuatu yang benar atau tuan cuma sekadar berdusta. Al-Quran tidak akan berdusta tetapi tuan boleh. Jadi sila buktikan tuan tidak berdusta. Kemukakan sajalah ayat-ayat yang menjadi sandaran tuan.

Quote :
Kalau suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi sunnahnya?

salam...

saudra2 nie da khatm Al-quran ke blum nie...

ingat tau imam2 hadis umok belasan tahun dah hafiz dan hafal ribuan hadis...

Tuan Gaara,
Kalau kita baca Alquran kita dapati yang banyak minta bukti itu dan ini pada Rasulullah ialah Yahudi...

Orang beriman terutama Abu Bakar , Dengar dan patuh pada rasul tanpa minta bukti
Kepercayaan sepenuhnya...

Kalau nak kenal sifat orang yahudi di zaman dahulu,
ianya telah berlaku pada hari ini ....Nampak Kan?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 16, 2010 8:23 am

Admin wrote:
Salam,

Jika ada orang kata;

Quote :
nabi suruh ikut Al-quran dan Assunnah...

Kalau suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi sunnahnya?
Salam,

Itu taktik nak suruh taksub dengan kitab riwayatlah tu. Daripada kisah Nabi Ibrahim yang dinamakan muslim, tidak pula para Nabi selepas baginda menyuruh kaum mereka kumpulkan riwayat atas nama si polan bin si polan yang kononnya mendengar Nabi Ibrahim berkata itu dan ini. Macam mana kaedah itu pun mereka lakukan pada Nabi Muhammad?

Tiada pula suruhan Allah agar riwayat Nabi Muhammad dikumpulkan. Mereka suka mengada-adakan sesuatu perbuatan macam orang musyrik terdahulu lakukan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 19, 2010 4:36 pm

Quote :
Tiada pula suruhan Allah agar riwayat Nabi Muhammad dikumpulkan. Mereka suka mengada-adakan sesuatu perbuatan macam orang musyrik terdahulu lakukan.

Salam...

rasa2 sy Al-quran yg kita bc skarang nie pun yg sudah dikumpulkn...

oleh para sahabat nabi....

dan hanya dikumpulkn selepas kewafatan nabi..... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Aug 19, 2010 8:38 pm

Salam,

Al-quran tidak perlu ada nama si polan bin si polan untuk meriwayatkannya. Itu bezanya dengan kitab-kitab riwayat hadis dan bible.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Aug 20, 2010 2:11 am

iltizam wrote:
gaara wrote:
Quote :
Kalau nabi suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi, tak ada pula suruh ikut sunnahnya.

Quote :

Boleh tuan bawa ayat Quran untuk membuktikan dakwaan tuan tentang Asunnah Nabi yang perlu kita ikut?

Quote :

Saya mahu tuan buktikan samada tuan bercakap tentang sesuatu yang benar atau tuan cuma sekadar berdusta. Al-Quran tidak akan berdusta tetapi tuan boleh. Jadi sila buktikan tuan tidak berdusta. Kemukakan sajalah ayat-ayat yang menjadi sandaran tuan.

Quote :
Kalau suruh ikut al-quran memanglah ada. tapi sunnahnya?

salam...

saudra2 nie da khatm Al-quran ke blum nie...

ingat tau imam2 hadis umok belasan tahun dah hafiz dan hafal ribuan hadis...

Tuan Gaara,
Kalau kita baca Alquran kita dapati yang banyak minta bukti itu dan ini pada Rasulullah ialah Yahudi...

Orang beriman terutama Abu Bakar , Dengar dan patuh pada rasul tanpa minta bukti
Kepercayaan sepenuhnya...

Kalau nak kenal sifat orang yahudi di zaman dahulu,
ianya telah berlaku pada hari ini ....Nampak Kan?

Salam,

Tidak ada sesiapa yang bernama Abu Bakar yang telah dijadikan contoh melalui Al-Quran. Kenapa tak ikut contoh nabi-nabi saja? Tuhan mempercontohkan nabi-nabi untuk kita teladani tetapi watak dari kisah riwayat juga yang tuan utamakan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Aug 21, 2010 5:40 am

Salam...

Quote :
Tuan Gaara,
Kalau kita baca Alquran kita dapati yang banyak minta bukti itu dan ini pada Rasulullah ialah Yahudi...

Orang beriman terutama Abu Bakar , Dengar dan patuh pada rasul tanpa minta bukti
Kepercayaan sepenuhnya...

Kalau nak kenal sifat orang yahudi di zaman dahulu,
ianya telah berlaku pada hari ini ....Nampak Kan?

nampak.... nampak..... Very Happy

Quote :
Tidak ada sesiapa yang bernama Abu Bakar yang telah dijadikan contoh melalui Al-Quran. Kenapa tak ikut contoh nabi-nabi saja? Tuhan mempercontohkan nabi-nabi untuk kita teladani tetapi watak dari kisah riwayat juga yang tuan utamakan.

saudra...

yg nas utamanya otak mmg buat2 xkenal siapa tu sahabat nabi....

klau nas otak cuba diupsetkn dgn sahabt nabi maka bnyk kecelaruan akn terbongkar.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Aug 21, 2010 5:45 am

Admin wrote:
Salam,

Al-quran tidak perlu ada nama si polan bin si polan untuk meriwayatkannya. Itu bezanya dengan kitab-kitab riwayat hadis dan bible.

da banyk kali benar sy tengk saudra juang dan admin pakai hujjah bible nie....

mari kita berseronok... Very Happy

Tidaklah sesuatu yang memeranjatkan apabila terdapat beberapa hukum atau ajaran di dalam himpunan hadis-hadis Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam yang menyerupai syari’at agama Yahudi dan Nasrani.

Ketiga-tiga agama ini, iaitu Yahudi, Nasrani dan Islam, adalah agama-agama samawi yang pada asalnya disyari’atkan oleh Allah Subhanahu waTa’ala. Setiap darinya diturunkan oleh Allah kepada umat tersendiri melalui para rasul mereka tersendiri, di awali dengan Nabi Musa alaihi-salam kepada umat Yahudi, kemudian disusuli dengan Nabi Isa alaihi-salam kepada umat Nasrani (Kristian) dan diakhiri dengan Nabi Muhamad sallallahu-alaihi-wasallam kepada umat Islam.

Setiap dari tiga agama ini memiliki ciri-ciri syari’at yang berbeza, tetapi tidak dapat dinafikan juga bahawa antara ketiga-tiga agama ini terdapat juga beberapa kesamaan.

Penerangan di atas tidak khusus kepada hadis-hadis Rasulullah sahaja, tetapi ia juga adalah benar kepada al-Qur’anul Karim kerana jika kita menyelusurinya dan membandingkan dengan ajaran Yahudi dan Nasrani, akan didapati beberapa persamaan.

Contohnya ibadat puasa (opppppssss bukan diam yek ) itu sendiri, di mana al-Qur’an sendiri telah menerangkan bahawa ia adalah merupakan suatu ibadah yang juga telah disyari’atkan kepada umat-umat terdahulu. Justeru ada kesamaan dalam perintah berpuasa antara agama Islam dan agama-agama sepenuhnya sebagaimana yang diisyaratkan oleh ayat berikut:

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. [al-Baqarah 2:183]

Seperkara lain yang perlu diingatkan, bahawa kitab-kitab Taurat dan Injil yang wujud kini, mahupun 1400 tahun yang lalu, tidak dijamin keaslian dan ketulenannya, sekalipun oleh para sarjana Barat.

Oleh itu apabila didapati adanya kesamaan antara ajaran hadis-hadis Rasulullah dengan ajaran kitab Taurat dan Injil, seseorang tidak boleh terburu-buru mengatakan bahawa hadis adalah tiruan dari kedua kitab tersebut.


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Aug 21, 2010 8:27 am

gaara wrote:
Admin wrote:

Al-quran tidak perlu ada nama si polan bin si polan untuk meriwayatkannya. Itu bezanya dengan kitab-kitab riwayat hadis dan bible.


Tidaklah sesuatu yang memeranjatkan apabila terdapat beberapa hukum atau ajaran di dalam himpunan hadis-hadis Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam yang menyerupai syari’at agama Yahudi dan Nasrani.

Sangat memeranjatkan karena petunjuk dalam Alquran bertentangan dengan petunjuk 'hadis-hadis Rasulullah' dan Bibel.

Tidak terperanjat jika petunjuk dalam Alquran sama dengan petunjuk 'hadis-hadis Rasulullah' dan Bibel.

gaara wrote:

Contohnya ibadat puasa (opppppssss bukan diam yek ) itu sendiri, di mana al-Qur’an sendiri telah menerangkan bahawa ia adalah merupakan suatu ibadah yang juga telah disyari’atkan kepada umat-umat terdahulu. Justeru ada kesamaan dalam perintah berpuasa antara agama Islam dan agama-agama sepenuhnya sebagaimana yang diisyaratkan oleh ayat berikut:

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. [al-Baqarah 2]

Maryam dan Isa seharusnya memiliki syariat yang sama karena hidup dalam jaman yang sama.

Kepada Maryam diperintahkan makan dan minum ketika berpuasa (19.26),

tetapi Isa tidak makan dan minum:

Quote :
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 2:37 am

Salam...

Quote :
Sangat memeranjatkan karena petunjuk dalam Alquran bertentangan dengan petunjuk 'hadis-hadis Rasulullah' dan Bibel.

Tidak terperanjat jika petunjuk dalam Alquran sama dengan petunjuk 'hadis-hadis Rasulullah' dan Bibel.

apa sauadra belit belit da.... scratch

nk ulas pun sy x fhm mksd saudra...

Quote :
Maryam dan Isa seharusnya memiliki syariat yang sama karena hidup dalam jaman yang sama.

Kepada Maryam diperintahkan makan dan minum ketika berpuasa (19.26),

tetapi Isa tidak makan dan minum:

Quote:
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.

penjelasn sauadra faried ini hanya disyariatkn kpd nabi Isa shja.....

ttpi kpd umat nabi muhammad ape yg disyariatkn adalah supya kita tdk menyamai org2 yahudi dan nasrani yg tdk mkn dan minum slama 3 hari tersbt....

jd kenape sauadra faried and geng cuba follow org yahudi dan nasrani...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 2:41 am

gaara wrote:
Salam...

Quote :
Sangat memeranjatkan karena petunjuk dalam Alquran bertentangan dengan petunjuk 'hadis-hadis Rasulullah' dan Bibel.

Tidak terperanjat jika petunjuk dalam Alquran sama dengan petunjuk 'hadis-hadis Rasulullah' dan Bibel.

apa sauadra belit belit da.... scratch

nk ulas pun sy x fhm mksd saudra...

Quote :
Maryam dan Isa seharusnya memiliki syariat yang sama karena hidup dalam jaman yang sama.

Kepada Maryam diperintahkan makan dan minum ketika berpuasa (19.26),

tetapi Isa tidak makan dan minum:

Quote:
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.

penjelasn sauadra faried ini hanya disyariatkn kpd nabi Isa shja.....

ttpi kpd umat nabi muhammad ape yg disyariatkn adalah supya kita tdk menyamai org2 yahudi dan nasrani yg tdk mkn dan minum slama 3 hari tersbt....

jd kenape sauadra faried and geng cuba follow org yahudi dan nasrani...

Salam Gaara,

Kalau tuan tidak mahu menyamai orang nasrani dan yahudi, tuan tentu akan makan dan minum ketika berpuasa sebab di dalam Al-Quran Isa menyuruh ibunya makan dan minum untuk berpuasa. Sebaliknya di dalam bible, Isa dikatakan berpuasa dengan tidak makan dan tidak minum.

Itulah masalahnya kalau Al-Quran tak pernah baca, bible pun dengar dari jauh saja. Yang ada dalam bible dikatakan dalam Quran. Yang di dalam Quran dikatakannya dalam bible.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 2:52 am

tolokminda wrote:

Itulah masalahnya kalau Al-Quran tak pernah baca, bible pun dengar dari jauh saja. Yang ada dalam bible dikatakan dalam Quran. Yang di dalam Quran dikatakannya dalam bible.
Salam,

Dunia nak terbalik daa... Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 2:54 am

Salam...

sauadra tolokminda yg bijaksana yg buat2 x fhm...

Code:
ttpi kpd umat nabi muhammad ape yg disyariatkn adalah supya kita tdk menyamai org2 yahudi dan nasrani yg tdk mkn dan minum slama 3 hari tersbt....

mksdnya syariat umat nabi muhammad diganti dgn berbuka dan bersahur supaya tdk mengikuti yahudi dan nasrani yg tdk mkn dan minum slama 3 hr... fhm kah....

mcm kena terang dkt budk sekolah la plak...

geek

Quote :
Kalau tuan tidak mahu menyamai orang nasrani dan yahudi, tuan tentu akan makan dan minum ketika berpuasa sebab di dalam Al-Quran Isa menyuruh ibunya makan dan minum untuk berpuasa. Sebaliknya di dalam bible, Isa dikatakan berpuasa dengan tidak makan dan tidak minum.

perkara nie hanya menerangkn ttg apa yg diwahyukn kpd nabi isa dan ibunya...

ttpi tdk lah menjd syariat kpd umat nabi Muhaamad sauadra...

fhm...?

x......... scratch
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 3:12 am

gaara wrote:
Salam...

sauadra tolokminda yg bijaksana yg buat2 x fhm...

Code:
ttpi kpd umat nabi muhammad ape yg disyariatkn adalah supya kita tdk menyamai org2 yahudi dan nasrani yg tdk mkn dan minum slama 3 hari tersbt....

mksdnya syariat umat nabi muhammad diganti dgn berbuka dan bersahur supaya tdk mengikuti yahudi dan nasrani yg tdk mkn dan minum slama 3 hr... fhm kah....

mcm kena terang dkt budk sekolah la plak...

geek

Quote :
Kalau tuan tidak mahu menyamai orang nasrani dan yahudi, tuan tentu akan makan dan minum ketika berpuasa sebab di dalam Al-Quran Isa menyuruh ibunya makan dan minum untuk berpuasa. Sebaliknya di dalam bible, Isa dikatakan berpuasa dengan tidak makan dan tidak minum.

perkara nie hanya menerangkn ttg apa yg diwahyukn kpd nabi isa dan ibunya...

ttpi tdk lah menjd syariat kpd umat nabi Muhaamad sauadra...

fhm...?

x......... scratch

Salam,

Mana buktinya Nabi mensyariatkan puasa umatnya diganti dengan berbuka dan bersahur supaya tidak sama dengan yahudi dan nasrani?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 3:13 am

Salam...

ada dlm wahyu Hadis la saudra.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 3:19 am

gaara wrote:
Salam...

ada dlm wahyu Hadis la saudra.... Very Happy

Salam,

Kalau begitu okaylah. Ikutlah wahyu hadis tuan tu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 3:28 am

Salam...

dan sauadra tolokminda ikut lah nas otak.. yek yek... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 3:32 am

gaara wrote:
Salam...

dan sauadra tolokminda ikut lah nas otak.. yek yek... Very Happy

Salam,

Saya ikut Al-Quran - Kitab Tuhan yang disampaikan oleh Nabi.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 4:29 am

Salam....

mcm mane bleh dikatakn ikut Al-quran jika tolak wahyu yg dijelaskn didlmnya saudra.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 10:04 am

gaara wrote:

dan sauadra tolokminda ikut lah nas otak.. yek yek... Very Happy

Tolong ditunjukkan contoh dari nas otak tersebut.

Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sun Aug 22, 2010 10:07 am

gaara wrote:

mcm mane bleh dikatakn ikut Al-quran jika tolak wahyu yg dijelaskn didlmnya saudra.. Very Happy

Alquran diikuti, termasuk penjelasan (albayyinat) dari Alquran (2.185).

Sama sekali tidak perlu mengikuti penjelasan di luar Alquran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 23, 2010 1:20 am

faried wrote:
gaara wrote:

mcm mane bleh dikatakn ikut Al-quran jika tolak wahyu yg dijelaskn didlmnya saudra.. Very Happy

Alquran diikuti, termasuk penjelasan (albayyinat) dari Alquran (2.185).

Sama sekali tidak perlu mengikuti penjelasan di luar Alquran.

Salam....

itulah sauadra faried bagaimana dikatakn mengikut Al-quran jika penjelasan (albayyinat) itu pun sebenarnya saudara faried tolak mentah.....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Today at 7:33 pm

Back to top Go down
 
Al-Quran vs Riwayat & Bible
View previous topic View next topic Back to top 
Page 6 of 8Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Bible Study: The Wait Between the Dream/Vision/Impartation and the Interpretation & Application
» ???DOES ANYTHING IN THE BIBLE INDICATE FEMALE ANGELS?????

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: