HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran vs Riwayat & Bible

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AuthorMessage
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 3:46 pm

First topic message reminder :

Dalam bible juga ada disebut nama Rasul-rasul yang disebut juga dalam Al quran. Adakah ia menghairankan kita? Kalau kita mengkaji dan mempelajari bagaimana terhasilnya Bible, yang dikutip dari tulisan dan surat beberapa orang Hawari dan setengahnya dari tabiin antara tahun 50 hingga tahun 70, seterusnya digubal semula sekitar abad ke 4, masih lagi dipertikaikan hingga abad ke 15. Bible moden yang ada kini terhasil dari sekitar kurun 17 ke 18. Sedangkan orang Islam sudah mengamalnya Islam dari kurun ke 7 dan kekal cara amalannya hingga kini. Pada pendapat saya tidak mungkin orang Islam yang mengikut mereka. Dan baru-baru ini wujud pula mazhab baru kristien yang bersembahyang hampir seperti orang Islam. Jadi kita tahu siapa yang sebenarnya mengikut siapa.


Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 23, 2010 9:19 am

gaara wrote:
Salam...

Quote :
Sangat memeranjatkan karena petunjuk dalam Alquran bertentangan dengan petunjuk 'hadis-hadis Rasulullah' dan Bibel.

Tidak terperanjat jika petunjuk dalam Alquran sama dengan petunjuk 'hadis-hadis Rasulullah' dan Bibel.

apa sauadra belit belit da.... scratch

nk ulas pun sy x fhm mksd saudra...

Quote :
Maryam dan Isa seharusnya memiliki syariat yang sama karena hidup dalam jaman yang sama.

Kepada Maryam diperintahkan makan dan minum ketika berpuasa (19.26),

tetapi Isa tidak makan dan minum:

Quote:
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.

penjelasn sauadra faried ini hanya disyariatkn kpd nabi Isa shja.....

Apa maksudnya ayat 19.26 bukan bagian dari Alquran?

Alquran kan merupakan petunjuk buat seluruh manusia (2.185), tidak ada bagian dari Alquran yang khusus untuk orang dan golongan tertentu.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 23, 2010 9:23 am

gaara wrote:

ada dlm wahyu Hadis la saudra.... Very Happy

Sangat jelas kan, dia tidak beriman kepada Alquran, tetapi beriman kepada "Hadis".

Itu hak mutlak dia. Tidak ada siapa pun yang boleh menggugatnya.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 23, 2010 11:56 am

Salam,

Biarkan mereka terjun dengan labu-labu mereka. Tujuan kita di sini pun bukannya nak paksa orang terima Al Quran, sebab Nabi pun tak berbuat demikian. Tujuan kita di sini untuk memperjelaskan kandungan Al Quran bagi orang-orang yang mahu mengambil Al Quran sebagai Peringatan, bukan lagi sebagai syair atau tarannum.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 1:00 am

Salam...
Quote :

Apa maksudnya ayat 19.26 bukan bagian dari Alquran?

sila hayati kisah maryam di bawah ini dgn tekun dan santun....

x fhm jgn segan bertanya kpd ulamak.... Very Happy


Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab Al-Quran ini perihal Maryam, ketika dia memencilkan diri dari keluarganya di sebuah tempat sebelah timur.

Kemudian Maryam membuat dinding untuk melindungi dirinya dari mereka maka Kami hantarkan kepadanya: Roh dari kami lalu ia menyamar diri kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk kejadiannya.

Maryam berkata: Sesungguhnya aku berlindung kepada (Allah) Ar-Rahman daripada (gangguan) mu kalaulah engkau seorang yang bertaqwa.

Ia berkata: “Sesungguhnya aku pesuruh Tuhanmu, untuk menyebabkanmu dikurniakan seorang anak yang suci”.

Maryam bertanya (dengan cemas): Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak lelaki, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun, dan aku pula bukan perempuan jahat?”

Ia menjawab: “Demikianlah keadaannya tak usahlah dihairankan; Tuhanmu berfirman: Hal itu mudah bagiKu; dan Kami hendak menjadikan pemberian anak itu sebagai satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami) untuk umat manusia dan sebagai satu rahmat dari Kami; dan hal itu adalah satu perkara yang telah ditetapkan berlakunya.

Maka Maryam hamilah mengandungnya, lalu ia memencilkan diri dengan kandungannya itu ke sebuah tempat yang jauh.

(Ketika ia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); ia berkata alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang!

Lalu ia diseru dari sebelah bawahnya:” Janganlah engkau berdukacita (wahai Maryam), sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai.

Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak.

“Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan. Kemudian kalau engkau melihat seseorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku bernazar diam membisu kerana (Allah) Ar-Rahman; (setelah aku menyatakan yang demikian) maka aku tidak akan berkata-kata kepada sesiapapun dari kalangan manusia pada hari ini”.

Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

Maka Maryam segera menunjuk kepada anaknya. Mereka berkata (dengan hairannya): “Bagaimana kami boleh berkata-kata dengan seorang yang masih kanak-kanak dalam buaian?”

Ia menjawab:” Sesungguhnya aku ini hamba Allah; Ia telah memberikan kepadaku Kitab (Injil), dan Ia telah menjadikan daku seorang Nabi.

Dan Ia menjadikan daku seorang yang berkat di mana sahaja aku berada, dan diperintahkan daku mengerjakan sembahyang dan memberi zakat selagi aku hidup.

( 19:16-31 ).....


ini kdng kala jd bercelaru bila ambil sehagian shja ayat dgn tujuan putar belit.....
geek
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 1:16 am

Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 1:48 am

petunjuk jalan sesat pun ada dalam quran

petunjuk jalan lurus pun ada dalam quran.....macam tolok/admin/farid tu tu ikut jalan terlampau lurus lah tu....terjun longkang sekejap.....mudah mudahan bangun semula...hehe...bangun malam( iaitu bangun dari hati yang sedang malam )

petunjuk jalan di murkai juga ada

petunjuk jalan nikmat....hanya yang kenal Muhammad

pilih aje 4 jalan tu...


Last edited by iltizam on Tue Aug 24, 2010 1:51 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 1:50 am

othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 1:56 am

gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

salam

pada saya bukan cerita puasa yg nak di sampaikan dalam ayat tersebut....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 1:57 am

gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

Salam,

Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini. Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 2:10 am

Salam,

Dalam ayat 2:183 itu jelas puasa yang ditetapkan ke atas kita telah pun ditetapkan kepada orang-orang terdahulu.

Jadi, tiada bezanya puasa yang dilakukan maryam dengan cara tidak berkata-kata untuk memahami petunjuknya dengan kita.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 2:21 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

Salam,

Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini. Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara.

Salam....

sauadra tolokminda yg bijaksana....

sy juga berkata apae yg berlaku itu hanya disyariatkan kpd nabi Isa dan mariyam shja....

bnyak lg kisah ape yg disyariatkn kpd nabi2 lain diganti dgn benda br dan ianya lbh baik.....

maksudnya ape sauadra?....

Quote :
Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini.

sy rasa kita semua dlm forum nie tau siapa yg pandai2 keluarkn tafsiran dan terejmahn sendri....


Quote :
Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara


dan ayat di bawah ini menjdi bukti apa yg telah diganti oleh ALLAH itu....

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa

(yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka jika di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fid-yah, (yaitu): Memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

( 2: 183-185 ).......


dan tiada satu yg menunjukkan tdk berkata kata dlm 3 ayat tersebut....



Very Happy


Last edited by gaara on Tue Aug 24, 2010 2:22 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 2:21 am

Admin wrote:
Salam,

Dalam ayat 2:183 itu jelas puasa yang ditetapkan ke atas kita telah pun ditetapkan kepada orang-orang terdahulu.

Jadi, tiada bezanya puasa yang dilakukan maryam dengan cara tidak berkata-kata untuk memahami petunjuknya dengan kita.

salam

petunjuk apa ? sebelum dia tak berkata2 pun maryam dah dapat petunjuk .. tujuan di suruh tiadak berkata2 itu ialah kerana isa akan menjelaskan perihal dirinya yg melahirkan anak tanpa bapa .

nabi isa sendiri tidak berpuasa tapi dapat petunjuk .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 2:26 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

Salam,

Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini. Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara.

Salam....

sauadra tolokminda yg bijaksana....

sy juga berkata apae yg berlaku itu hanya disyariatkan kpd nabi Isa dan mariyam shja....

bnyak lg kisah ape yg disyariatkn kpd nabi2 lain diganti dgn benda br dan ianya lbh baik.....

maksudnya ape sauadra?....

Quote :
Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini.

sy rasa kita semua dlm forum nie tau siapa yg pandai2 keluarkn tafsiran dan terejmahn sendri....


Quote :
Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara


dan ayat di bawah ini menjdi bukti apa yg telah diganti oleh ALLAH itu....


Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa

(yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka jika di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fid-yah, (yaitu): Memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

( 2: 183-185 ).......


dan tiada satu yg menunjukkan tdk berkata kata dlm 3 ayat tersebut....



Very Happy

Salam,

Di bahagian mana dalam ayat-ayat itu yang mengatakan cara berpuasa telah diganti oleh Tuhan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 2:31 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

Salam,

Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini. Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara.

Salam....

sauadra tolokminda yg bijaksana....

sy juga berkata apae yg berlaku itu hanya disyariatkan kpd nabi Isa dan mariyam shja....

bnyak lg kisah ape yg disyariatkn kpd nabi2 lain diganti dgn benda br dan ianya lbh baik.....

maksudnya ape sauadra?....

Quote :
Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini.

sy rasa kita semua dlm forum nie tau siapa yg pandai2 keluarkn tafsiran dan terejmahn sendri....


Quote :
Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara


dan ayat di bawah ini menjdi bukti apa yg telah diganti oleh ALLAH itu....


Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa

(yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka jika di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fid-yah, (yaitu): Memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

( 2: 183-185 ).......


dan tiada satu yg menunjukkan tdk berkata kata dlm 3 ayat tersebut....



Very Happy

Salam,

Di bahagian mana dalam ayat-ayat itu yang mengatakan cara berpuasa telah diganti oleh Tuhan?

Salam....

selama nie hebat sgt dok pakai akal.....

tp benda nie pun x bleh plak pikirnya....

apa da..... geek
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 2:38 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

Salam,

Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini. Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara.

Salam....

sauadra tolokminda yg bijaksana....

sy juga berkata apae yg berlaku itu hanya disyariatkan kpd nabi Isa dan mariyam shja....

bnyak lg kisah ape yg disyariatkn kpd nabi2 lain diganti dgn benda br dan ianya lbh baik.....

maksudnya ape sauadra?....

Quote :
Begitulah kalau tidak mahu mempercayai ayat-ayat Tuhan. Suka-suka kata Tuhan ganti itu dan ini.

sy rasa kita semua dlm forum nie tau siapa yg pandai2 keluarkn tafsiran dan terejmahn sendri....


Quote :
Sedangkan Tuhan kata, berpuasalah sepertimana orang terdahulu berpuasa. Dan di dalam Quran contoh orang terdahulu yang disuruh berpuasa hanyalah Maryam. jadi contoh manakah lagi yang perlu kita ikut?

2:183 Wahai kamu yang percaya! Puasa ditetapkan ke atas kamu, sebagaimana ia telah ditetapkan kepada mereka sebelum kamu, supaya kamu terpelihara


dan ayat di bawah ini menjdi bukti apa yg telah diganti oleh ALLAH itu....


Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa

(yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka jika di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fid-yah, (yaitu): Memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

( 2: 183-185 ).......


dan tiada satu yg menunjukkan tdk berkata kata dlm 3 ayat tersebut....



Very Happy

Salam,

Di bahagian mana dalam ayat-ayat itu yang mengatakan cara berpuasa telah diganti oleh Tuhan?

Salam....

selama nie hebat sgt dok pakai akal.....

tp benda nie pun x bleh plak pikirnya....

apa da..... geek

Salam,

Tunjukkan sajalah di mana Tuhan kata dia ganti cara puasa tu. Tak payahlah berdalih.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 3:24 am

othman wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

salam

pada saya bukan cerita puasa yg nak di sampaikan dalam ayat tersebut....

Salam....

betul saudra othman....

mariyam hanya bernazar jika kita amati btl ayat2 Al-quran di atas....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 3:28 am

gaara wrote:
othman wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

salam

pada saya bukan cerita puasa yg nak di sampaikan dalam ayat tersebut....

Salam....

betul saudra othman....

mariyam hanya bernazar jika kita amati btl ayat2 Al-quran di atas....

Salam,

Transliterasi 19:26 Fakulee waishrabee waqarree AAaynan fa-imma tarayinna mina albashari ahadan faqoolee innee nathartu lilrrahmani sawman falan okallima alyawma insiyyan

Tidak nampakkah tuan perkataan sawman itu. Cuba tuan baca niat puasa tuan tu. Ada tak perkataan tu? Apa maksudnya?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 24, 2010 9:45 am

Salam TM,

Cara mereka berhujah macam orang tak baca Al Quran sahaja. Bukannya tiada perkataan "sawman" iaitu puasa.

Nak pertahankan amalan tradisi, pasti tersepit sebab selama ini mereka bukan baca Al Quran pun. Mereka baca kitab riwayat sahaja. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Aug 28, 2010 1:57 am

Salam.....

Quote :
Di bahagian mana dalam ayat-ayat itu yang mengatakan cara berpuasa telah diganti oleh Tuhan?

memang tiada perkataan ganti dalam ayat tersebut....

tapi jika kita kaji dua surah berikut di mana akal dipandu oleh wahyu kita boleh nampak perbezaanya.....

Code:
Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab Al-Quran ini perihal Maryam, ketika dia memencilkan diri dari keluarganya di sebuah tempat sebelah timur.

Kemudian Maryam membuat dinding untuk melindungi dirinya dari mereka maka Kami hantarkan kepadanya: Roh dari kami lalu ia menyamar diri kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk kejadiannya.

Maryam berkata: Sesungguhnya aku berlindung kepada (Allah) Ar-Rahman daripada (gangguan) mu kalaulah engkau seorang yang bertaqwa.

Ia berkata: “Sesungguhnya aku pesuruh Tuhanmu, untuk menyebabkanmu dikurniakan seorang anak yang suci”.

Maryam bertanya (dengan cemas): Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak lelaki, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun, dan aku pula bukan perempuan jahat?”

Ia menjawab: “Demikianlah keadaannya tak usahlah dihairankan; Tuhanmu berfirman: Hal itu mudah bagiKu; dan Kami hendak menjadikan pemberian anak itu sebagai satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami) untuk umat manusia dan sebagai satu rahmat dari Kami; dan hal itu adalah satu perkara yang telah ditetapkan berlakunya.

Maka Maryam hamilah mengandungnya, lalu ia memencilkan diri dengan kandungannya itu ke sebuah tempat yang jauh.

(Ketika ia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); ia berkata alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang!

Lalu ia diseru dari sebelah bawahnya:” Janganlah engkau berdukacita (wahai Maryam), sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai.

Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak.

“Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan. Kemudian kalau engkau melihat seseorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku bernazar diam membisu kerana (Allah) Ar-Rahman; (setelah aku menyatakan yang demikian) maka aku tidak akan berkata-kata kepada sesiapapun dari kalangan manusia pada hari ini”.

Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

Maka Maryam segera menunjuk kepada anaknya. Mereka berkata (dengan hairannya): “Bagaimana kami boleh berkata-kata dengan seorang yang masih kanak-kanak dalam buaian?”

Ia menjawab:” Sesungguhnya aku ini hamba Allah; Ia telah memberikan kepadaku Kitab (Injil), dan Ia telah menjadikan daku seorang Nabi.

Dan Ia menjadikan daku seorang yang berkat di mana sahaja aku berada, dan diperintahkan daku mengerjakan sembahyang dan memberi zakat selagi aku hidup.

( 19:16-31 ).....


ayat di atas hanya menceritakan apa yang telah berlaku kpd mariyam dan nabi Isa.....

dan ia tidak pun disyariatkn kepada nabi muhammad..

ini buktinya.....

Code:
Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab Al-Quran ini perihal Maryam, ketika dia memencilkan diri dari keluarganya di sebuah tempat sebelah timur.

terang-terang ALLAH menceritakan kisah nabi Isa dan Mariyam kepada Nabi Muhammad.....



Quote :
Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa

(yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka jika di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fid-yah, (yaitu): Memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

( 2: 183-185 ).......

apakah maksud tersirat ayat yg di bold tersebut.....

Terdapat dua perkara yang disentuh di dalam ayat tersebut, pertamanya, puasa adalah ibadat lama. Ia diwajibkan ke atas umat-umat lampau. Justeru, jika merujuk kepada sejarah, kita akan dapati hampir setiap bangsa di dunia ini mengamalkan puasa di dalam kehidupan mereka, walaupun mungkin ianya berbeza dari segi tujuan dan niat masing-masing.

Dalam mentafsirkan maksud: orang-orang sebelum kamu, kita dapati ulamak telah berbeza pendapat, antaranya:

Ada yang mengatakan bahawa ia bermaksud: orang-orang Nasrani sahaja.

Ada pendapat mengatakan, mereka adalah Ahl al-Kitab (iaitu orang Nasrani dan Yahudi).

Bangsa Yahudi adalah pengikut syari`at Musa. Sebelum menerima kitab Taurat, Musa AS. berpuasa selama 40 hari di Saina'.
Tetapi orang-orang Yahudi menganggapnya sebagai puasa khusus Nabi Musa. Ulamak Tafsir mengatakan bahawa Musa berpuasa 40 hari ini tanpa diselangi sama sekali dengan berbuka.

Bagi orang-orang Yahudi, mereka berpuasa sehari sahaja, sebagai puasa wajib, iaitu pada hari ghufran (pengampunan).

Mereka mendakwa hanya itu sahaja puasa wajib yang dikenakan ke atas mereka. Puasa-puasa lain adalah puasa sunat yang dilakukan beberapa kali yang tidak tersusun.

Bagi pengikut mazhab Katholik, mereka mula berpuasa pada pertengahan malam sehingga ke waktu pertengahan siang esoknya. Pada masa berpuasa, mereka dilarang mengambil makanan dan minuman sahaja.

panjang lagi beb kalau nak ulas persoalan saudara tolokminda tersebut.......

jadi faham2 la yek.........

geek

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Aug 28, 2010 6:50 am

gaara wrote:
othman wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
Quote :
Kemudian baliklah ia kepada kaumnya dengan mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!

” Wahai saudara perempuan Harun, bapamu bukanlah seorang yang buruk akhlaknya, dan ibumu pula bukanlah seorang perempuan jahat!”

tang ni la si bapak tu kata maryam berpuasa tapi makan sedangkan kebiasaannya orang berpuasa dia tak makan . mungkin semasa dia bawak anak dia makanan tu masih di mulutnya dan dia kata kepada kaumnya yg ia berpuasa cara baru yg anak dia bagitau . akhirnya kaumnya terima kata2 isa dan berpuasa sama dgn tidak berkata 2 lagi .

Salam....

saudara othman....

apae yg berlaku disini adalah ape yg disyariatkan oleh ALLAH kpd maryam dan Nabi Isa sahaja.....

dan syariat itu dan yg lain2nya di ganti dgn yg br oleh ALLAH kpd umat nabi Muhammad....

dan ape yg diganti oleh ALLAH itu adalh yg terbaik dr umat2 sebelumnya... Very Happy

pada saya bukan cerita puasa yg nak di sampaikan dalam ayat tersebut....

mariyam hanya bernazarjika kita amati btl ayat2 Al-quran di atas....

Apa nazar dari Maryam?
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Aug 28, 2010 7:53 am

Salam

Apakah sejarah kitab Bernana Bible?
Tidal lain dan tidak bukan ianya daripada kitab injil.

Di zaman nabi Isa Alaihissalam turunnya kitab injil, dan ianya telah di sembunyikan kebenarannya oleh orang orang zaman tersebut.
Dan Bible itu daripada injil yang telah di Ubah dan sedikit sebanyak isinya adalah sama dengan apa yang terdapat dalam Alquran tetapi telah terbatal kesuciannya kerana telah di ubah.

Maka diturunkan Alquran dengan melengkapi seluruh kitab kitab orang orang dahulu .
Dan Al quran melengkapi seluruhnya 4 kitab ( 4 juga) taurat zabur injil Alquran.
kenapa 4.

jika di katakan bahawa Amalan ritual adalah mengikuti kitab Bible adalah tidak benar kerana Upacara (ritual)dalam bible itu kisah manusia yang bertuhankan manusia yang di percayai mereka sebagai Anak tuhan .
Tetapi dalam Amalan Ritual yang di beritakan dalam Alquran menegaskan agar manusia kembali kepada Allah . dan Kitab Alquran Di jamin Allah akan kesuciannya.

Al Baqarah.
124.Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim".

125.Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat shalat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: "Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang rukuk dan yang sujud

Dinamakan Ibrahim sebagai IMAM bagi seluruh manusia..apakah maksud imam
imam= ا م ا م mengapa alif dan mim tidak berpisah jua...
jika ibrahim adalah imam, dan keturunannya Muhammad.
Siapakah Imam SAUDARA Admin / Faried.....
Solat Yang Faried dan Admin lakukan itu berimamkan siapa?

Rumah Itu= Dimakah rumah itu di zahirkah(di nampakkan) di manakah rumah itu yang tidak di nampakkan yang telah tersedia ada.
di manakah Maqam Ibrahim , Apakah maksud Maqam Mengapa Ada selawat ibrahim di dalam tahiyat
kenapa Allah suruh bersihkan yang di katakan RUMAH KU untuk orang tawaf
Di manakah tempat tawaf yang di zahirkan dan yang tidak di zahirkan.
Mengapa Saudara tidak Melihat Kaabah / BaITULLAH lalu kembali kepada Diri.
Mengapa semasa solat RITUAL diajar nabi supaya mata di kepala melihat ke tempat dahi yang akan di letakkan di tanah. Apa yang kita akan lihat apabila mata memandang ke situ.
Mengapa memandang tanah ( asal manusia) mengapa.
Mengapa jasad di arahkan supaya menghala ke arah kaabah .
Mengapa Hati di arahkan Menghadap Allah

Saudara ku sekelian.......Mata tetap dengan urusan yang di tetapkan nya akan memandang Bentuk
yang akan hilang segala bentuk dan rupa apabila Hati melihat tuhan

apakah maksud Professor Hamka sebagaimana di katakannya
MATA MELIHAT ALAM...............
HATI MELIHAT TUHAN..............


Bukan Ritual sebarang Ritual
Ritual Membawa kepada kesucian
Bukan suci sebarang suci
Suci Ibrahim Maqamnya di mana

Bukan Jemaah sebarang Jemaah
Jemaah Diri Imamnya siapa

Bukan Kaabah sebarang Kaabah
Mata Memandang , Hati mengingati.

Bukan Jasad sebarang jasad
Tanpa Jasad tiadalah Adam.

Jasad merindui tempat Asalnya
Diri merindui tempat kembalinya

Mata melihat Alam kejadian
Diri Menerima Tuhan Yang Menjadikannya.

Dalam Tahiyyat Terdapatnya Rahsia
Keturunan yang di doakan Ibrahim dapat merasa.
Semoga kita sama sama menghayatinya.
Kediaman Tahiyyat, Kediaman yang meliputi.

Apakan daya Aku Hanya bercerita
Allah Jua yang yang berkuasa segalanya.



Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 30, 2010 11:16 am

Salam,

Dalam Al Quran, riwayat dan Bible, ketiga-tiganya mengandungi ucapan-ucapan. Bezanya Al Quran itu adalah ucapan yang baik dan benar (hasanal hadis) sedangkan kitab riwayat & Bible adalah ucapan yang tidak terjamin kebenaran dan kebersihannya. Banyak kepercayaan tak masuk akal dan karut-marut di dalamnya.

Al Quran mengajar manusia membezakan nilai-nilai baik dengan nilai-nilai buruk yang mana semua nilai itu mudah difikirkan kebenarannya. Nilai-nilai baik yang ada pada Diri Tuhan dan yang diajar kepada para Nabi. Nilai-nilai buruk yang ada dalam orang-orang yang menyekutukan Tuhan lagi suka menurut membuta-tuli.

Kitab riwayat pula tidak menekankan pasal perbezaan nilai tersebut sehingga mereka tidak sedar nilai buruk diletakkan pada Tuhan, umpamanya dalam riwayat "flip-flop" pasal bilangan waktu mereka "bersolat". Kalau kita perhatikan dalam Al Quran, tidak ada sifat "flip-flop" sebegitu pada Diri Tuhan.

Dalam Al Quran, ditunjukkan sifat Tuhan yang tegas, teguh PendirianNya, tetap keputusannya hatta dengan mana-mana Nabi sekali pun. Umpamanya bila Nabi Nuh nak minta Tuhan agar ampunkan anaknya yang kafir itu, Tuhan tegas kepadanya. Begitu juga bila Nabi Ibrahim cuba nak mendoakan bapanya yang kafir itu, Allah tegas menegurnya.

Kalau kita tidak kaji Al Quran, memang kita tidak nampak nilai-nilai sebegitu pada Tuhan yang menyebabkan kita rasa boleh bersikap acuh tak acuh dengan Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 30, 2010 12:25 pm

iltizam wrote:

Apakah sejarah kitab Bernana Bible?
Tidal lain dan tidak bukan ianya daripada kitab injil.

Dan Bible itu daripada injil yang telah di Ubah dan sedikit sebanyak isinya adalah sama dengan apa yang terdapat dalam Alquran tetapi telah terbatal kesuciannya kerana telah di ubah.

Sepanjang yang saya baca dan ketahui,

petunjuk dalam Bibel banyak yang sama dengan petunjuk dalam Riwayat,

tetapi

petunjuk dalam Bibel dan Riwayat tersebut

tidak sejalan dan bertentangan dengan petunjuk dalam Alquran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 31, 2010 12:21 am

iltizam wrote:
Salam

Apakah sejarah kitab Bernana Bible?
Tidal lain dan tidak bukan ianya daripada kitab injil.

Di zaman nabi Isa Alaihissalam turunnya kitab injil, dan ianya telah di sembunyikan kebenarannya oleh orang orang zaman tersebut.
Dan Bible itu daripada injil yang telah di Ubah dan sedikit sebanyak isinya adalah sama dengan apa yang terdapat dalam Alquran tetapi telah terbatal kesuciannya kerana telah di ubah.

Maka diturunkan Alquran dengan melengkapi seluruh kitab kitab orang orang dahulu .
Dan Al quran melengkapi seluruhnya 4 kitab ( 4 juga) taurat zabur injil Alquran.
kenapa 4.

jika di katakan bahawa Amalan ritual adalah mengikuti kitab Bible adalah tidak benar kerana Upacara (ritual)dalam bible itu kisah manusia yang bertuhankan manusia yang di percayai mereka sebagai Anak tuhan .
Tetapi dalam Amalan Ritual yang di beritakan dalam Alquran menegaskan agar manusia kembali kepada Allah . dan Kitab Alquran Di jamin Allah akan kesuciannya.

Al Baqarah.
124.Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim".

125.Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat shalat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: "Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang rukuk dan yang sujud

Dinamakan Ibrahim sebagai IMAM bagi seluruh manusia..apakah maksud imam
imam= ا م ا م mengapa alif dan mim tidak berpisah jua...
jika ibrahim adalah imam, dan keturunannya Muhammad.
Siapakah Imam SAUDARA Admin / Faried.....
Solat Yang Faried dan Admin lakukan itu berimamkan siapa?

Rumah Itu= Dimakah rumah itu di zahirkah(di nampakkan) di manakah rumah itu yang tidak di nampakkan yang telah tersedia ada.
di manakah Maqam Ibrahim , Apakah maksud Maqam Mengapa Ada selawat ibrahim di dalam tahiyat
kenapa Allah suruh bersihkan yang di katakan RUMAH KU untuk orang tawaf
Di manakah tempat tawaf yang di zahirkan dan yang tidak di zahirkan.
Mengapa Saudara tidak Melihat Kaabah / BaITULLAH lalu kembali kepada Diri.
Mengapa semasa solat RITUAL diajar nabi supaya mata di kepala melihat ke tempat dahi yang akan di letakkan di tanah. Apa yang kita akan lihat apabila mata memandang ke situ.
Mengapa memandang tanah ( asal manusia) mengapa.
Mengapa jasad di arahkan supaya menghala ke arah kaabah .
Mengapa Hati di arahkan Menghadap Allah

Saudara ku sekelian.......Mata tetap dengan urusan yang di tetapkan nya akan memandang Bentuk
yang akan hilang segala bentuk dan rupa apabila Hati melihat tuhan

apakah maksud Professor Hamka sebagaimana di katakannya
MATA MELIHAT ALAM...............
HATI MELIHAT TUHAN..............


Bukan Ritual sebarang Ritual
Ritual Membawa kepada kesucian
Bukan suci sebarang suci
Suci Ibrahim Maqamnya di mana

Bukan Jemaah sebarang Jemaah
Jemaah Diri Imamnya siapa

Bukan Kaabah sebarang Kaabah
Mata Memandang , Hati mengingati.

Bukan Jasad sebarang jasad
Tanpa Jasad tiadalah Adam.

Jasad merindui tempat Asalnya
Diri merindui tempat kembalinya

Mata melihat Alam kejadian
Diri Menerima Tuhan Yang Menjadikannya.

Dalam Tahiyyat Terdapatnya Rahsia
Keturunan yang di doakan Ibrahim dapat merasa.
Semoga kita sama sama menghayatinya.
Kediaman Tahiyyat, Kediaman yang meliputi.

Apakan daya Aku Hanya bercerita
Allah Jua yang yang berkuasa segalanya.




Salam....

benar sekali pendapat saudara iltizam.....

Penerangan di atas tidak khusus kepada hadis-hadis Rasulullah sahaja, tetapi ia juga adalah benar kepada al-Qur’anul Karim kerana jika kita menyelusurinya dan membandingkan dengan ajaran Yahudi dan Nasrani, akan didapati beberapa persamaan.

Contohnya ibadat puasa itu sendiri, di mana al-Qur’an sendiri telah menerangkan bahawa ia adalah merupakan suatu ibadah yang juga telah disyari’atkan kepada umat-umat terdahulu......

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 31, 2010 4:58 pm

gaara wrote:

Contohnya ibadat puasa itu sendiri, di mana al-Qur’an sendiri telah menerangkan bahawa ia adalah merupakan suatu ibadah yang juga telah disyari’atkan kepada umat-umat terdahulu......

Puasa yang diperintahkan kepada umat terdahulu yang direpresentasikan oleh Maryam, dan ketika Maryam berpuasa (sawman) maka kepadanya diperintahkan tetap makan dan minum.

Quote :
19:26 (Malay) "Maka makanlah dan minumlah dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat
seorang manusia, maka katakanlah: ""Sesungguhnya aku telah bernazar berpuasa untuk Tuhan Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang Manusia pun pada hari ini""."

Hal tersebut bertentangan dengan ajaran dalam Bibel yang justru melarang makan dan minum.

Quote :
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.

Mau ikut petunjuk Alquran atau ikut petunjuk Bibel?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Today at 1:47 pm

Back to top Go down
 
Al-Quran vs Riwayat & Bible
View previous topic View next topic Back to top 
Page 7 of 8Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Bible Study: The Wait Between the Dream/Vision/Impartation and the Interpretation & Application
» ???DOES ANYTHING IN THE BIBLE INDICATE FEMALE ANGELS?????

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: