HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran vs Riwayat & Bible

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
AuthorMessage
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 3:46 pm

First topic message reminder :

Dalam bible juga ada disebut nama Rasul-rasul yang disebut juga dalam Al quran. Adakah ia menghairankan kita? Kalau kita mengkaji dan mempelajari bagaimana terhasilnya Bible, yang dikutip dari tulisan dan surat beberapa orang Hawari dan setengahnya dari tabiin antara tahun 50 hingga tahun 70, seterusnya digubal semula sekitar abad ke 4, masih lagi dipertikaikan hingga abad ke 15. Bible moden yang ada kini terhasil dari sekitar kurun 17 ke 18. Sedangkan orang Islam sudah mengamalnya Islam dari kurun ke 7 dan kekal cara amalannya hingga kini. Pada pendapat saya tidak mungkin orang Islam yang mengikut mereka. Dan baru-baru ini wujud pula mazhab baru kristien yang bersembahyang hampir seperti orang Islam. Jadi kita tahu siapa yang sebenarnya mengikut siapa.


Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2345
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 31, 2010 7:41 pm

Salam Saudara faried.

Apa yang saudara farid katakan tentang puasa adalah baru bagi saya.
ingin saya sedikit bertanya, bagaimana melaksanakannya?
Bagaimana melaksanakan Syiar , syari'e , syar'ak , syari'at itu di bulan Ramadhan ini?

boleh jelas kan sedikit,
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Sep 01, 2010 9:03 am

Muhammad wrote:
Salam Saudara faried.

Apa yang saudara farid katakan tentang puasa adalah baru bagi saya.
ingin saya sedikit bertanya, bagaimana melaksanakannya?
Bagaimana melaksanakan Syiar , syari'e , syar'ak , syari'at itu di bulan Ramadhan ini?

boleh jelas kan sedikit,

Secara singkat dapat dibaca pada:

http://eminda.forumotion.com/post.forum?mode=quote&p=342

http://eminda.forumotion.com/islam-f3/orang-islam-berpuasa-t13-45.htm

Salam.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Sep 02, 2010 4:06 pm

Sambungan........

Salam....

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa

(yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka jika di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fid-yah, (yaitu): Memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

( 2: 183-185 ).......


apakah maksud tersirat ayat yg di bold tersebut.....

Terdapat dua perkara yang disentuh di dalam ayat tersebut, pertamanya, puasa adalah ibadat lama. Ia diwajibkan ke atas umat-umat lampau. Justeru, jika merujuk kepada sejarah, kita akan dapati hampir setiap bangsa di dunia ini mengamalkan puasa di dalam kehidupan mereka, walaupun mungkin ianya berbeza dari segi tujuan dan niat masing-masing.

Dalam mentafsirkan maksud: orang-orang sebelum kamu, kita dapati ulamak telah berbeza pendapat, antaranya:

Ada yang mengatakan bahawa ia bermaksud: orang-orang Nasrani sahaja.

Ada pendapat mengatakan, mereka adalah Ahl al-Kitab (iaitu orang Nasrani dan Yahudi).

Bangsa Yahudi adalah pengikut syari`at Musa. Sebelum menerima kitab Taurat, Musa AS. berpuasa selama 40 hari di Saina'.
Tetapi orang-orang Yahudi menganggapnya sebagai puasa khusus Nabi Musa. Ulamak Tafsir mengatakan bahawa Musa berpuasa 40 hari ini tanpa diselangi sama sekali dengan berbuka.

Bagi orang-orang Yahudi, mereka berpuasa sehari sahaja, sebagai puasa wajib, iaitu pada hari ghufran (pengampunan).

Mereka mendakwa hanya itu sahaja puasa wajib yang dikenakan ke atas mereka. Puasa-puasa lain adalah puasa sunat yang dilakukan beberapa kali yang tidak tersusun.

Bagi pengikut mazhab Katholik, mereka mula berpuasa pada pertengahan malam sehingga ke waktu pertengahan siang esoknya. Pada masa berpuasa, mereka dilarang mengambil makanan dan minuman sahaja.

kalau kita pikir secara logik pun kenape ayat tersebut mengatakan orang-orang terdahulu.....

dan ada pulak setengah tafsiran merujuk ia sebagai umat-umat terdahulu......

umat sahaja sudah menunjukkan bilangan yang banyak...
nie pulak umat-umat.....

jadi hairan jugak macam mane ada setengah golongan boleh menyamakan ia dengan mariyam seoarang.....

Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Sep 02, 2010 5:19 pm

gaara wrote:

jadi hairan jugak macam mane ada setengah golongan boleh menyamakan ia dengan mariyam seoarang.....
Smile

Jika hal tersebut salah, tolong tunjukkan ayat Alquran yang menjelaskan tentang cara berpuasa orang-orang terdahulu selain dari Maryam.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Sep 02, 2010 5:27 pm

gaara wrote:

Bangsa Yahudi adalah pengikut syari`at Musa. Sebelum menerima kitab Taurat, Musa AS. berpuasa selama 40 hari di Saina'.

Tetapi orang-orang Yahudi menganggapnya sebagai puasa khusus Nabi Musa. Ulamak Tafsir mengatakan bahawa Musa berpuasa 40 hari ini tanpa diselangi sama sekali dengan berbuka.

kalau kita pikir secara logik pun kenape ayat tersebut mengatakan orang-orang terdahulu.....

Dimana logiknya berpuasa 40 hari tanpa berbuka?

Musa adalah manusia biasa yang tetap perlu makan dan minum agar dapat hidup.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Thu Sep 02, 2010 10:51 pm

Salam.......

Quote :
Jika hal tersebut salah, tolong tunjukkan ayat Alquran yang menjelaskan tentang cara berpuasa orang-orang terdahulu selain dari Maryam.

hal ini sudah dijelaskan....

Code:
Bangsa Yahudi adalah pengikut syari`at Musa. Sebelum menerima kitab Taurat, Musa AS. berpuasa selama 40 hari di Saina'.
Tetapi orang-orang Yahudi menganggapnya sebagai puasa khusus Nabi Musa. Ulamak Tafsir mengatakan bahawa Musa berpuasa 40 hari ini tanpa diselangi sama sekali dengan berbuka.

Code:
Bagi pengikut mazhab Katholik, mereka mula berpuasa pada pertengahan malam sehingga ke waktu pertengahan siang esoknya. Pada masa berpuasa, mereka dilarang mengambil makanan dan minuman sahaja.

dan kalau kita pakai logik akal sejenak mengapa ayat itu.......

"orang-orang terdahulu......."

"umat-umat terdahulu......."

xkan lah bilangan yang ramai itu mariyam seorang... saudara.....

Quote :
Dimana logiknya berpuasa 40 hari tanpa berbuka?

Musa adalah manusia biasa yang tetap perlu makan dan minum agar dapat hidup

memang saudara faried....

kalau kita pakai logik akal semata-mata kita xkan sampai kemana....

misalnya hal2 roh, syurga dan neraka boleh ke ditafsirkan guna akal semata-mata.....

x kan....

betul x...

x yek........ geek
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Sep 03, 2010 12:35 am

gaara wrote:
Salam.......

Quote :
Jika hal tersebut salah, tolong tunjukkan ayat Alquran yang menjelaskan tentang cara berpuasa orang-orang terdahulu selain dari Maryam.

hal ini sudah dijelaskan....

Code:
Bangsa Yahudi adalah pengikut syari`at Musa. Sebelum menerima kitab Taurat, Musa AS. berpuasa selama 40 hari di Saina'.
Tetapi orang-orang Yahudi menganggapnya sebagai puasa khusus Nabi Musa. Ulamak Tafsir mengatakan bahawa Musa berpuasa 40 hari ini tanpa diselangi sama sekali dengan berbuka.

Code:
Bagi pengikut mazhab Katholik, mereka mula berpuasa pada pertengahan malam sehingga ke waktu pertengahan siang esoknya. Pada masa berpuasa, mereka dilarang mengambil makanan dan minuman sahaja.

dan kalau kita pakai logik akal sejenak mengapa ayat itu.......

"orang-orang terdahulu......."

"umat-umat terdahulu......."

xkan lah bilangan yang ramai itu mariyam seorang... saudara.....

Quote :
Dimana logiknya berpuasa 40 hari tanpa berbuka?

Musa adalah manusia biasa yang tetap perlu makan dan minum agar dapat hidup

memang saudara faried....

kalau kita pakai logik akal semata-mata kita xkan sampai kemana....

misalnya hal2 roh, syurga dan neraka boleh ke ditafsirkan guna akal semata-mata.....

x kan....

betul x...

x yek........ geek

Salam,

Di dalam Al-Quran tempoh 40 yang dimaksudkan adalah tempoh pertemuan Musa dengan Tuhan ketika beliau menerima wahyu dariNya. Bukan tempoh Musa berpuasa tidak makan dan tidak minum. Jika tempoh 40 hari di mana Musa mengasingkan diri dari masyarakat bagi membolehkannya menerima wahyu Tuhan tanpa sebarang gangguan itu boleh kita sifatkan juga sebagai satu praktik puasa, maka puasa Musa menurut Al-Quran adalah selaras dengan puasa Maryam - iaitu tidak berinteraksi dengan orang lain ketika melakukannya.

Jadi kita nak ikut kaedah puasa yang dinyatakan di dalam Al-Quran atau puasa yang dinyatakan di dalam bible?

--> 7:142 “Dan kami menetapkan pertemuan dengan Musa selama 30 malam dan menyudahkannya dengan 10 lagi, jadi tempoh pertemuan dengan Tuhannya selesai dalam 40 malam, dan Musa berkata kepada adiknya Harun: Ambil tempatku di kalangan orang-orangku dan uruskan dengan baik dan jangan ikut cara mereka yang membuat kerosakan”.

--> 7:143 “Dan apabila Musa datang pada masa yang telah ditetapkan dan Tuhannya menegurnya dan beliau berkata: Tuhanku! Tunjukkanlah, supaya aku dapat melihat Dirimu. Dia (Tuhan) berkata: Kamu tidak akan mampu melihat Aku tetapi lihatlah gunung itu, jika ia kekal di tempatnya, maka kamu akan melihat Aku, tetapi apabila Tuhan menzahirkan kebesarannya kepada gunung itu Dia membuatnya runtuh dan Musa jatuh pengsan; kemudian bila dia kembali pulih, dia berkata: Keagungan untukMu, aku patuh kepadaMu dan akulah di antara mereka yang percaya”.

--> 7:144 “Dia berkata: Wahai Musa! Sesungguhnya aku telah memilih kamu di atas yang lain untuk menyampaikan pesanan-pesanan dan perkataan-perkataanKu, oleh itu peganglah apa yang Aku berikan kepadamu dan jadilah antara mereka yang menghargai”.

--> 7:145 “Dan kami perintahkan untuk dia dalam bentuk senarai peringatan yang pelbagai dan penjelasan dalam semua perkara; jadi peganglah semuanya dengan teguh dan ajaklah orang-orang kamu untuk berpegang kepada apa yang terbaik, aku akan tunjukkan kepadamu tempat tinggal yang kekal untuk mereka yang melampaui batas.”


Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Fri Sep 03, 2010 9:31 am

gaara wrote:

Quote :
Jika hal tersebut salah, tolong tunjukkan ayat Alquran yang menjelaskan tentang cara berpuasa orang-orang terdahulu selain dari Maryam.

hal ini sudah dijelaskan....

Code:
Bangsa Yahudi adalah pengikut syari`at Musa. Sebelum menerima kitab Taurat, Musa AS. berpuasa selama 40 hari di Saina'.
Tetapi orang-orang Yahudi menganggapnya sebagai puasa khusus Nabi Musa. Ulamak Tafsir mengatakan bahawa Musa berpuasa 40 hari ini tanpa diselangi sama sekali dengan berbuka.

Code:
Bagi pengikut mazhab Katholik, mereka mula berpuasa pada pertengahan malam sehingga ke waktu pertengahan siang esoknya. Pada masa berpuasa, mereka dilarang mengambil makanan dan minuman sahaja.

Yang anda kemukakan bukan ayat Alquran.

Saya berpegang pada ayat Alquran, dan menggunakan 19.26 sebagai petunjuk tentang cara berpuasa orang dahulu.

gaara wrote:
dan kalau kita pakai logik akal sejenak mengapa ayat itu.......

"orang-orang terdahulu......."

"umat-umat terdahulu......."

xkan lah bilangan yang ramai itu mariyam seorang... saudara.....

Benar sekali bahwa orang-orang = jamak

Maryam = tunggal.

Lantas apa berbeda cara berpuasa orang-orang yang banyak dengan cara berpuasa jika dilakukan seorang Maryam?

Jawabannya sangat pasti, sama saja.

gaara wrote:
Quote :
Dimana logiknya berpuasa 40 hari tanpa berbuka?

Musa adalah manusia biasa yang tetap perlu makan dan minum agar dapat hidup

memang saudara faried....

kalau kita pakai logik akal semata-mata kita xkan sampai kemana....

misalnya hal2 roh, syurga dan neraka boleh ke ditafsirkan guna akal semata-mata.....

x kan....

betul x...
x yek........ geek

Manusia dapat dilihat dan diamati. Sangat meyakinkan jika manusia tidak makan, maka pasti akan mati, tidak terkecuali Musa karena dia hanyalah manusia.

Roh, surga dan neraka adalah hal lain, dan pengetahuan manusia tentang hal tersebut sangat terbatas. Jadi jangan dibandingkan roh, surga dan neraka dengan manusia, karena sangat berbeda.


Last edited by faried on Sat Sep 04, 2010 1:35 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Sep 04, 2010 11:58 am

tolokminda wrote:

Salam,

Di dalam Al-Quran tempoh 40 yang dimaksudkan adalah tempoh pertemuan Musa dengan Tuhan ketika beliau menerima wahyu dariNya. Bukan tempoh Musa berpuasa tidak makan dan tidak minum. Jika tempoh 40 hari di mana Musa mengasingkan diri dari masyarakat bagi membolehkannya menerima wahyu Tuhan tanpa sebarang gangguan itu boleh kita sifatkan juga sebagai satu praktik puasa, maka puasa Musa menurut Al-Quran adalah selaras dengan puasa Maryam - iaitu tidak berinteraksi dengan orang lain ketika melakukannya.

Jadi kita nak ikut kaedah puasa yang dinyatakan di dalam Al-Quran atau puasa yang dinyatakan di dalam bible?
Salam TM,

Di sini kita nampak kelebihan kaedah puasa yang dinyatakan dalam Al Quran berbanding yang dinyatakan dalam Bible. Kaedah puasa mengikut Al Quran, selepas beberapa waktu tidak berinteraksi dengan manusia, manusia yang mengamalkannya dapat membawa sesuatu "ouput" yang berguna. Dalam konteks kisah Nabi Musa, baginda bawakan wahyu yang menjadi pedoman untuk bani Israel. Kita nampak hasilnya kepada masyarakat.

Tetapi puasa ikut cara Bible, kita tidak nampak apa-apa manfaat kepada masyarat yang mengamalkannya. "Pi mai pi mai, tang tu" sahaja keadaan mereka. Lemah, ketinggalan, pemalas dan suka disubsidikan sahaja. Mereka boleh dakwa macam-macam tentang cara berpuasa ikut bible mereka itu, tetapi mereka tidak boleh sembunyikan kesan amalan mereka itu terhadap masyarakat mereka.

Sebab itulah kalau kita perhatikan secara global, bangsa-bangsa yang rajin dan berjaya dalam bidang ilmu, mereka sendiri pun tidak berpuasa ikut kitab Bible, tetapi mereka ikut cara Al Quran iaitu mengurangkan berinteraksi dengan manusia (kurangkan berbual-bual kosong) untuk fokus kepada ilmu-ilmu Allah. Yang peliknya, orang-orang yang mengaku "Islam" itu lebih suka ikut cara Bible.

"Oh mak oh bapak, dunia dah nak terbalik"
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Sat Sep 04, 2010 12:10 pm

Quote :

memang saudara faried....

kalau kita pakai logik akal semata-mata kita xkan sampai kemana....

misalnya hal2 roh, syurga dan neraka boleh ke ditafsirkan guna akal semata-mata.....

x kan....

betul x...
x yek........ geek
Salam,

Kata-kata sebegini selalu kita jumpa daripada orang-orang yang pemalas berfikir lagi suka menurut membuta-tuli tidak kira di mana jua forum kita masuk. Oleh kerana perihal roh, syurga dan neraka dibataskan daripada manusia untuk memikirkan, terus mereka buat alasan semua amal perbuatan manusia tidak boleh guna logik. Masalahnya kita bercakap pasal perbuatan yang dilakukan pada alam dunia, bukannya pada syurga dan neraka.

Jika kita perhatikan, semua perkara yang wujud di alam dunia ini, boleh difikirkan. Jadi segala amal perbuatan yang dilakukan ketika di dunia, secara logiknya sudah pasti boleh difikirkan jika ia amalan yang benar.

Kita bukannya bercakap tentang amalan yang akan dibuat dalam syurga atau neraka. Itu logiklah tidak boleh difikirkan lagi sebab kita tak sampai kepada alam tersebut.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Today at 7:32 pm

Back to top Go down
 
Al-Quran vs Riwayat & Bible
View previous topic View next topic Back to top 
Page 8 of 8Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Bible Study: The Wait Between the Dream/Vision/Impartation and the Interpretation & Application
» ???DOES ANYTHING IN THE BIBLE INDICATE FEMALE ANGELS?????

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: