HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran vs Riwayat & Bible

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AuthorMessage
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 04, 2010 3:46 pm

First topic message reminder :

Dalam bible juga ada disebut nama Rasul-rasul yang disebut juga dalam Al quran. Adakah ia menghairankan kita? Kalau kita mengkaji dan mempelajari bagaimana terhasilnya Bible, yang dikutip dari tulisan dan surat beberapa orang Hawari dan setengahnya dari tabiin antara tahun 50 hingga tahun 70, seterusnya digubal semula sekitar abad ke 4, masih lagi dipertikaikan hingga abad ke 15. Bible moden yang ada kini terhasil dari sekitar kurun 17 ke 18. Sedangkan orang Islam sudah mengamalnya Islam dari kurun ke 7 dan kekal cara amalannya hingga kini. Pada pendapat saya tidak mungkin orang Islam yang mengikut mereka. Dan baru-baru ini wujud pula mazhab baru kristien yang bersembahyang hampir seperti orang Islam. Jadi kita tahu siapa yang sebenarnya mengikut siapa.


Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Mon Aug 09, 2010 10:38 pm

gaara wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

Saya tidak faham mengapa ramai yang gagal memahami bahawa ayat-ayat 53:1-18 itu merujuk kepada Nabi Musa. Kita harus ingat bahawa satu-satunya nabi yang Tuhan telah turun ke bumi menemui beliau untuk memberi mukjizat dan juga mewahyukan Kitab adalah Nabi Musa seorang saja. Yang telah turun ke bumi dalam dalam ayat-ayat yang kita bincangkan adalah Tuhan sendiri dan bukannya malaikat Jibrail. Sila semak teks asal 53:5 dan jelas yang turun itu adalah Tuhan.

Dalam artikel saya yang telah saya pastekan ayat-ayat lain yang menceritakan tentang penurunan itu turut disertakan.

pd pendpt sy ada dua perkara sahaja...

1. saudara seharunya mampu membawa plg kurang 1 tafsir ulamak yg mengatkn ia adalh nabi musa....

2. saudara ingin berlagak lbh pandai dr semua ulamak tafsir.....

Salam Gaara,

Saya berpendapat semua orang boleh memahami apa yang saya fahami untuk ayat-ayat 53:1-18 jika mereka benar-benar berusaha memahaminya. Tidak perlu status ulama. Saya juga tidak berniat nak berlagak. Al-Quran adalah Kitab Tuhan. Bukan Kitab saya. Saya nak berlagak buat apa?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 1:43 am

Quote :
Tuhan suruh tanya ahli zikir (peringatan). Kalau nak tanya ulama, biarlah tanya yang hanya tahu tentang kitab Allah bukan ulama atau ahli syair yang pakar dalam bidang mensyairkan al-quran.

Benar Admin. Oleh kerana Nabi adalah pemberi peringatan, maka sebab itu kita kena tanya ahli peringatan yang wujud pada hari ini. Itulah pewaris Nabi yang sebenar.

Lainlah Nabi ditugaskan untuk melagu-lagukan Al Quran, logik jugalah kita tanya ahli melagu-lagukan Al Quran yang wujud pada hari ini.

mungkin ahli zikir yg dimaksdkn adalah 4 sekawan kot... Very Happy Laughing affraid
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 1:46 am

tolokminda wrote:


Saya berpendapat semua orang boleh memahami apa yang saya fahami untuk ayat-ayat 53:1-18 jika mereka benar-benar berusaha memahaminya. Tidak perlu status ulama. Saya juga tidak berniat nak berlagak. Al-Quran adalah Kitab Tuhan. Bukan Kitab saya. Saya nak berlagak buat apa?

Salam...

Klau btl lah tdk perlu kpd status ulamak..

dan klau btl Al-quran sesiapa sahaja bleh tafsir sendri...

sy rasa nabi pun tdk perlu wujud...

hanya turunkn Al-quran mcm tu je dan kita tafsir dan terjemh pakai akai sendri..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 1:46 am

gaara wrote:
mungkin ahli zikir yg dimaksdkn adalah 4 sekawan kot... Very Happy Laughing affraid
Salam,

Tidak pula Al Quran menetapkan ahli zikir itu hanya 4 orang sahaja.

Apalah, bilangan ahli zikir pun mereka nak tetapkan. Memang tabiat mereka macam tu. Suka mengada-adakan ketetapan sendiri.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 1:50 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:


Saya berpendapat semua orang boleh memahami apa yang saya fahami untuk ayat-ayat 53:1-18 jika mereka benar-benar berusaha memahaminya. Tidak perlu status ulama. Saya juga tidak berniat nak berlagak. Al-Quran adalah Kitab Tuhan. Bukan Kitab saya. Saya nak berlagak buat apa?

Salam...

Klau btl lah tdk perlu kpd status ulamak..

dan klau btl Al-quran sesiapa sahaja bleh tafsir sendri...

sy rasa nabi pun tdk perlu wujud...

hanya turunkn Al-quran mcm tu je dan kita tafsir dan terjemh pakai akai sendri..

Salam Gaara,

Memang sekarang dah tak ada Nabi. Yang ada hanya Quran saja. Jadi sama-samalah kita berusaha membaca, menyelidik dan memahaminya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 1:59 am

Salam...

bila nabi tiada mesti ada org yg berpengtahun ugama seperti ulamak perlu tuk menymbg kesinambgn perkara2 yg telh diwayhukn oleh ALLAh..

sama jgk seperti 1+1=2 dinytakan oleh ahli matematik lampau dlm buku2 merekA...

jika kita hanya menyelidik buku tersbt tanpa org berpengtahun matematik mana mungkn kita memahaminya....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:00 am

Juang wrote:
gaara wrote:
mungkin ahli zikir yg dimaksdkn adalah 4 sekawan kot... Very Happy Laughing affraid
Salam,

Tidak pula Al Quran menetapkan ahli zikir itu hanya 4 orang sahaja.

Apalah, bilangan ahli zikir pun mereka nak tetapkan. Memang tabiat mereka macam tu. Suka mengada-adakan ketetapan sendiri.

jd siapakh ahli peringtn tersbt saudra juang...??

bleh jelaskn...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:07 am

gaara wrote:
Salam...

bila nabi tiada mesti ada org yg berpengtahun ugama seperti ulamak perlu tuk menymbg kesinambgn perkara2 yg telh diwayhukn oleh ALLAh..

sama jgk seperti 1+1=2 dinytakan oleh ahli matematik lampau dlm buku2 merekA...

jika kita hanya menyelidik buku tersbt tanpa org berpengtahun matematik mana mungkn kita memahaminya....

Salam Gaara,

Boleh tuan buktikan Tuhan suruh kita baca Al-Quran bergurukan golongan tertentu?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:25 am

gaara wrote:

jd siapakh ahli peringtn tersbt saudra juang...??

bleh jelaskn...
Salam,

Ayat 36:69 sudah memberi petunjuk tentang siapa ahli peringatan itu iaitu orang yang jadikan Al Quran sebagai panduan, bukannya sebagai syair kerana Nabi pun tak layak mengalun-alunkan suara membaca kisah dalam Al Quran itu.

Jika ahli perubatan sudah pastilah orang yang jadikan buku perubatan sebagai panduan, bukannya sebagai lirik sesebuah lagi, kerana doktor pun tidak layak menjadikan buku perubatan sebagai lirik alunan suara.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:30 am

gaara wrote:

jika kita hanya menyelidik buku tersbt tanpa org berpengtahun matematik mana mungkn kita memahaminya....
Salam,

Nabi pun dapat fahami Al Quran tanpa perlukan ulamak tetapi bergantung kepada Allah, tidak mustahil semua manusia boleh faham Al Quran jika bergantung pada Allah juga. Ini kerana Allah yang wujud masa zaman nabi itu tetap wujud pada hari ini.

Lainlah Allah ada menetapkan, "sesiapa yang tidak ada title Nabi, mereka tidak mungkin boleh faham Al Quran tanpa ulamak", logiklah manusia tidak akan faham tanpa ulamak.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:32 am

Juang wrote:
gaara wrote:

jd siapakh ahli peringtn tersbt saudra juang...??

bleh jelaskn...
Salam,

Ayat 36:69 sudah memberi petunjuk tentang siapa ahli peringatan itu iaitu orang yang jadikan Al Quran sebagai panduan, bukannya sebagai syair kerana Nabi pun tak layak mengalun-alunkan suara membaca kisah dalam Al Quran itu.

Jika ahli perubatan sudah pastilah orang yang jadikan buku perubatan sebagai panduan, bukannya sebagai lirik sesebuah lagi, kerana doktor pun tidak layak menjadikan buku perubatan sebagai lirik alunan suara.

Salam...

apakah maksd sauadra ulamk skrang tdk menjdkn Al-quran sbgai panduan...

meraka hanya membenarkn apa yg terdpt dlm Al-quran dan Hadis....

dan setahu sy Al-quran dan Hadis adalh panduan mereka...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:35 am

gaara wrote:
Juang wrote:
gaara wrote:

jd siapakh ahli peringtn tersbt saudra juang...??

bleh jelaskn...
Salam,

Ayat 36:69 sudah memberi petunjuk tentang siapa ahli peringatan itu iaitu orang yang jadikan Al Quran sebagai panduan, bukannya sebagai syair kerana Nabi pun tak layak mengalun-alunkan suara membaca kisah dalam Al Quran itu.

Jika ahli perubatan sudah pastilah orang yang jadikan buku perubatan sebagai panduan, bukannya sebagai lirik sesebuah lagi, kerana doktor pun tidak layak menjadikan buku perubatan sebagai lirik alunan suara.

Salam...

apakah maksd sauadra ulamk skrang tdk menjdkn Al-quran sbgai panduan...

meraka hanya membenarkn apa yg terdpt dlm Al-quran dan Hadis....

dan setahu sy Al-quran dan Hadis adalh panduan mereka...

Salam Gaara,

Tak pedulilah apa panduan mereka. Yang penting diri kita sendiri percaya kepada Al-Quran dan menjadikannya sebagai pedoman mutlak. Tuhan tak suruh ikut orang. Tuhan suruh kita ikut Quran. Ikut Quran bermakna kita ikut Tuhan dan rasulNya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:37 am

Juang wrote:


Nabi pun dapat fahami Al Quran tanpa perlukan ulamak

salam..

kedudukn nabi adalh lbh tinggi dr ulamak...

dan kita diajar pun untk ikut nabi...

dan nabi juga adlh org pilihan untk diberikn wahyu terus dr ALLAH..

jd buat pe nabi perlu kpd ulamk...

lainlah kita nie ya tdk menrima wahyu trus dr ALLAh..


Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:41 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote:
gaara wrote:

jd siapakh ahli peringtn tersbt saudra juang...??

bleh jelaskn...
Salam,

Ayat 36:69 sudah memberi petunjuk tentang siapa ahli peringatan itu iaitu orang yang jadikan Al Quran sebagai panduan, bukannya sebagai syair kerana Nabi pun tak layak mengalun-alunkan suara membaca kisah dalam Al Quran itu.

Jika ahli perubatan sudah pastilah orang yang jadikan buku perubatan sebagai panduan, bukannya sebagai lirik sesebuah lagi, kerana doktor pun tidak layak menjadikan buku perubatan sebagai lirik alunan suara.

Salam...

apakah maksd sauadra ulamk skrang tdk menjdkn Al-quran sbgai panduan...

meraka hanya membenarkn apa yg terdpt dlm Al-quran dan Hadis....

dan setahu sy Al-quran dan Hadis adalh panduan mereka...

Salam Gaara,

Tak pedulilah apa panduan mereka. Yang penting diri kita sendiri percaya kepada Al-Quran dan menjadikannya sebagai pedoman mutlak. Tuhan tak suruh ikut orang. Tuhan suruh kita ikut Quran. Ikut Quran bermakna kita ikut Tuhan dan rasulNya.

salam...

mana bleh peduli tak peduli...

spttnya dr kita percya kpd wasiat nabi supaya berpegang teguh kpd Al-quran dan Hadis.... dan bkn pakai akai sendri semata mata...

antra wasiat nabi adalah.. "ulamak adalh pewaris nabi...."

jd kita perlu kpd ulamak...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:45 am

Salam,

Walaupun kita tidak dapat wahyu terus daripada Tuhan, tapi Tuhan sudah sediakan Al Quran untuk peringatan. Tugas Nabi sudah selesai setelah Al Quran berjaya diperjelaskan kepada manusia. Maka tugas kita hanyalah memikirkan Al Quran. Bukannya mengumpul riwayat atau pun melagu-lagukan Al Quran.

Allah suruh fikirkan Al Quran. Takkan susah sangat nak fikirkan? Apatah lagi kita semua ada otak masing-masing untuk berfikir.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:48 am

gaara wrote:


mana bleh peduli tak peduli...

spttnya dr kita percya kpd wasiat nabi supaya berpegang teguh kpd Al-quran dan Hadis.... dan bkn pakai akai sendri semata mata...

antra wasiat nabi adalah.. "ulamak adalh pewaris nabi...."

jd kita perlu kpd ulamak...
Salam,

Jika Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan "ulamak adalah pewaris Nabi", tak logik Nabi nak cakap begitu ikut hawa nafsunya sendiri. Lainlah dalam Al Quran ada sebut "katakanlah, ulamak adalah pewaris bagi kamu setelah kamu diwafatkan", logik juga Nabi akan berkata begitu.

Kalau Nabi sendiri tak ikut Al Quran, macam mana manusia lain nak ikut Al Quran? Bukankah kepimpinan melalui tauladan?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Tue Aug 10, 2010 2:56 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Juang wrote:
gaara wrote:

jd siapakh ahli peringtn tersbt saudra juang...??

bleh jelaskn...
Salam,

Ayat 36:69 sudah memberi petunjuk tentang siapa ahli peringatan itu iaitu orang yang jadikan Al Quran sebagai panduan, bukannya sebagai syair kerana Nabi pun tak layak mengalun-alunkan suara membaca kisah dalam Al Quran itu.

Jika ahli perubatan sudah pastilah orang yang jadikan buku perubatan sebagai panduan, bukannya sebagai lirik sesebuah lagi, kerana doktor pun tidak layak menjadikan buku perubatan sebagai lirik alunan suara.

Salam...

apakah maksd sauadra ulamk skrang tdk menjdkn Al-quran sbgai panduan...

meraka hanya membenarkn apa yg terdpt dlm Al-quran dan Hadis....

dan setahu sy Al-quran dan Hadis adalh panduan mereka...

Salam Gaara,

Tak pedulilah apa panduan mereka. Yang penting diri kita sendiri percaya kepada Al-Quran dan menjadikannya sebagai pedoman mutlak. Tuhan tak suruh ikut orang. Tuhan suruh kita ikut Quran. Ikut Quran bermakna kita ikut Tuhan dan rasulNya.

salam...

mana bleh peduli tak peduli...

spttnya dr kita percya kpd wasiat nabi supaya berpegang teguh kpd Al-quran dan Hadis.... dan bkn pakai akai sendri semata mata...

antra wasiat nabi adalah.. "ulamak adalh pewaris nabi...."

jd kita perlu kpd ulamak...

Salam Gaara,

Tapi memang Tuhan kata tak payah peduli.

29:8 Dan kami telah menetapkan ke atas manusia kebaikan kepada
ibubapanya, dan jika mereka bertegas kepada kamu supaya kamu
menyekutukan Aku, yang mana kamu tidak mempunyai pengetahuan
mengenainya, jangan turuti mereka, kepada Aku adalah kepulangan kamu,
maka Aku akan memberitahu kamu apa yang telah kamu lakukan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 1:28 am

salam....

Quote :
Tapi memang Tuhan kata tak payah peduli.

29:8 Dan kami telah menetapkan ke atas manusia kebaikan kepada
ibubapanya, dan jika mereka bertegas kepada kamu supaya kamu
menyekutukan Aku, yang mana kamu tidak mempunyai pengetahuan
mengenainya, jangan turuti mereka, kepada Aku adalah kepulangan kamu,
maka Aku akan memberitahu kamu apa yang telah kamu lakukan.

apa kaitan ayt nie dgn peduli x peduli ttg ulamak...

da terang jelas ayat berkaitn ibubapa...

pakai cermin mata skt.. Laughing
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 1:45 am

gaara wrote:
salam....

Quote :
Tapi memang Tuhan kata tak payah peduli.

29:8 Dan kami telah menetapkan ke atas manusia kebaikan kepada
ibubapanya, dan jika mereka bertegas kepada kamu supaya kamu
menyekutukan Aku, yang mana kamu tidak mempunyai pengetahuan
mengenainya, jangan turuti mereka, kepada Aku adalah kepulangan kamu,
maka Aku akan memberitahu kamu apa yang telah kamu lakukan.

apa kaitan ayt nie dgn peduli x peduli ttg ulamak...

da terang jelas ayat berkaitn ibubapa...

pakai cermin mata skt.. Laughing

Salam,

Ibubapa tu ikut siapa? Bukankah mereka ikut ibubapa mereka juga secara turun temurun. Siapa ikutan mereka secara turun temurun itu?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 1:48 am

Salam...

nie br putar namanya... Laughing Laughing

bw ayat yg lain tp ckp pasal ulamk...

tp kira ok lg dr saudra yg bernama rashad khalifa yg mengubh trus maksd asal ayat Al-quran...

ampunkanlah mereka nie... YA ALLAH..
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 1:51 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
salam....

Quote :
Tapi memang Tuhan kata tak payah peduli.

29:8 Dan kami telah menetapkan ke atas manusia kebaikan kepada
ibubapanya, dan jika mereka bertegas kepada kamu supaya kamu
menyekutukan Aku, yang mana kamu tidak mempunyai pengetahuan
mengenainya, jangan turuti mereka, kepada Aku adalah kepulangan kamu,
maka Aku akan memberitahu kamu apa yang telah kamu lakukan.

apa kaitan ayt nie dgn peduli x peduli ttg ulamak...

da terang jelas ayat berkaitn ibubapa...

pakai cermin mata skt.. Laughing

Salam,

Ibubapa tu ikut siapa? Bukankah mereka ikut ibubapa mereka juga secara turun temurun. Siapa ikutan mereka secara turun temurun itu?

salam

gaara kena tukar kata ulamak tu .. arab dia buat tak paham jer sebab dia dah terkena bahang . masa hidup pun dah kena bahang .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:05 am

gaara wrote:
Salam...

nie br putar namanya... Laughing Laughing

bw ayat yg lain tp ckp pasal ulamk...

tp kira ok lg dr saudra yg bernama rashad khalifa yg mengubh trus maksd asal ayat Al-quran...

ampunkanlah mereka nie... YA ALLAH..

Salam Gaara,

Dari zaman Nabi Ibrahim sampailah Nabi terakhir, Tuhan sudah beri nasihat berulang-ulang kali. Jangan ikut membuta tuli kepercayaan ibubapa turun temurun. Termasuk dalam kepercayaan ibubapa itu adalah kebergantungan kepada para pembesar agama.

Tuhan suruh kita fikir guna akal. Barulah nampak konteks mesej yang disampaikan melalui Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:08 am

Salam...

Quote :
Dari zaman Nabi Ibrahim sampailah Nabi terakhir, Tuhan sudah beri nasihat berulang-ulang kali. Jangan ikut membuta tuli kepercayaan ibubapa turun temurun. Termasuk dalam kepercayaan ibubapa itu adalah kebergantungan kepada para pembesar agama.

Tuhan suruh kita fikir guna akal. Barulah nampak konteks mesej yang disampaikan melalui Al-Quran.

saudra tolominda yg x guna akal ditmpt yg sepatutnya...

ayat tersbt da 100% tiada kitn dgn ulaamk...

mungkn kena ikut ckp sauadra othman letk ulamk disitu kot...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:29 am

gaara wrote:
Salam...

Quote :
Dari zaman Nabi Ibrahim sampailah Nabi terakhir, Tuhan sudah beri nasihat berulang-ulang kali. Jangan ikut membuta tuli kepercayaan ibubapa turun temurun. Termasuk dalam kepercayaan ibubapa itu adalah kebergantungan kepada para pembesar agama.

Tuhan suruh kita fikir guna akal. Barulah nampak konteks mesej yang disampaikan melalui Al-Quran.

saudra tolominda yg x guna akal ditmpt yg sepatutnya...

ayat tersbt da 100% tiada kitn dgn ulaamk...

mungkn kena ikut ckp sauadra othman letk ulamk disitu kot...

Salam,

Tak perlu letak ulama dalam ayat tu. Sebab perkataan ulama di dalam Quran mempunyai maksud yang berbeza dari kefahaman tuan. Tuan tafsirkan ulama sebagai orang berpengetahuan agama. Dalam Quran ulama adalah saintis.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Wed Aug 11, 2010 2:32 am

Salam..

sy tanya ttg ayat yg saudra bw tp saudra belok lg ikut lain plak...

mmmmmmmmmmmmmmmmm....................
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran vs Riwayat & Bible   Today at 8:06 am

Back to top Go down
 
Al-Quran vs Riwayat & Bible
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 8Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Bible Study: The Wait Between the Dream/Vision/Impartation and the Interpretation & Application
» ???DOES ANYTHING IN THE BIBLE INDICATE FEMALE ANGELS?????

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: