HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 06, 2010 1:32 pm

First topic message reminder :

Salam,

Transliterasi (62:9):"Ya ayyuha allatheena amanoo itha noodiya lilssalati min yawmi aljumuAAati faisAAaw ila thikri Allahi watharoo albayAAa thalikum khayrun lakum in kuntum taAAlamoona"

Yusuf Ali;
O ye who believe! When the call is proclaimed to prayer on Friday (the Day of Assembly), hasten earnestly to the Remembrance of God, and leave off business (and traffic): That is best for you if ye but knew!

Shakir;
O you who believe! when the call is made for prayer on Friday, then hasten to the remembrance of Allah and leave off trading; that is better for you, if you know.

Pickthall;
O ye who believe! When the call is heard for the prayer of the day of congregation, haste unto remembrance of Allah and leave your trading. That is better for you if ye did but know.

Apakah perkataan 'jumuati' di atas bermaksud hari jumaat atau hari berkumpul?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 3:48 pm

Fiza wrote:
Salam,

Apakah maksud 'untuk kepentingan pihak tertentu'. Bagi saya setiap orang akan beragama mengikut apa yang dia percaya. Saya tak fikir saya akan memaksa orang lain dalam agamanya, kecuali orang itu sendirilah yang membuat pilihannya. Islam untuk semua manusia, siapa yang paling takwa, dialah yang paling tinggi darjatnya disisi Allah. Sama-sama lah kita berusaha untuk diri masing-masing.

Salam,

Banyak kepentingan yang akan diperolehi oleh pihak-pihak tertentu spt bilangan pengikut bertambah dan org lain hanya percaya dan tidak membantah apa sahaja kata mereka.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 3:58 pm

othman wrote:
faried wrote:
othman wrote:
faried wrote:
Admin wrote:

Menurut apa yang dilampirkan oleh tuan TM pada muka surat satu, tiada nama hari jumaat dalam bahasa arab. Hari ke-6 di situ adalah Sitta. Jadi, bagaimana perkataan 'jumuati' dalam ayat itu diterjemahkan kepada jumaat (hari)?

Hari Jum'at (Friday) adalah karangan orang Arab untuk membingungkan umat dan menyembunyikan petunjuk Allah, bahwa sesungguhnya yawmi aljumuAAati = hari berkumpul, yang dapat dilakukan pada hari apa saja.

jadi pada pandangan bapak hari jumaat itu adalah terbuka kepada mana2 hari dan bukan di tetapkan satu hari dari mana2 7 hari yg ada . siapakah yg akan menetapkan hari berkumpul itu . boleh tuan spesifikkan sikit .

Siapa saja dapat menetapkan hari berkumpul, pada hari apa saja. Dalam 62.9 tidak ditentukan orang tertentu yang berhak menetapkan hari berkumpul.

Quote :
Ya ayyuha allatheena amanoo itha noodiya lilssalati min yawmi aljumuAAati faisAAaw ila thikri Allahi watharoo albayAAa thalikum khayrun lakum in kuntum taAAlamoona (62.9)

siapakah sapa saja itu . ayat itu di turunkan dgn kata solatlah pada hari berkumpul . pada pendapat bapak apakah hikmah yg boleh kita ambil dari ayat tersebut .

Ayat tersebut menyatakan:

... apabila kamu diseru untuk salat pada hari perkumpulan, maka bersegeralah kamu kepada peringatan Allah .../...itha noodiya lilssalati min yawmi aljumuAAati faisAAaw ila thikri Allahi... (62.9).

Jadi seruan setiap orang kepada orang-orang beriman yang mengajak kepada peringatan Allah dalam rangka melaksanakan salat, maka diperintahkan agar segera memenuhinya.

Salam
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 5:49 pm

Pada hari Mahsyar, Nabi saw akan berbangga dengan bilangan umatnya yang ramai. Umat Nabi saw akan kelihatan bercahaya pada anggota wuduknya. Terpulanglah samada kita mahu termasuk dalam pengikut-pengikut Nabi atau tidak. Kalau pilihan kita mahu bersama orang-orang yang tak bersolat, tidak berpuasa, tidak berzakat dan tidak haji, pun ramai juga dalam dunia ini.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 6:06 pm

Fiza wrote:
Pada hari Mahsyar, Nabi saw akan berbangga dengan bilangan umatnya yang ramai. Umat Nabi saw akan kelihatan bercahaya pada anggota wuduknya. Terpulanglah samada kita mahu termasuk dalam pengikut-pengikut Nabi atau tidak. Kalau pilihan kita mahu bersama orang-orang yang tak bersolat, tidak berpuasa, tidak berzakat dan tidak haji, pun ramai juga dalam dunia ini.

Salam,

Dari mana puan dapat cerita itu? Kalau sumbernya di luar al-quran, tidak lain hanya cerita yang diada-adakan.

Kalau terdapat dalam al-quran, sudi-sudilah kongsi nombor surah dan ayatnya sekali supaya orang lain tidaklah tertipu dan percaya membuta-tuli.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 6:19 pm

faried wrote:
othman wrote:
faried wrote:
othman wrote:
faried wrote:
Admin wrote:

Menurut apa yang dilampirkan oleh tuan TM pada muka surat satu, tiada nama hari jumaat dalam bahasa arab. Hari ke-6 di situ adalah Sitta. Jadi, bagaimana perkataan 'jumuati' dalam ayat itu diterjemahkan kepada jumaat (hari)?

Hari Jum'at (Friday) adalah karangan orang Arab untuk membingungkan umat dan menyembunyikan petunjuk Allah, bahwa sesungguhnya yawmi aljumuAAati = hari berkumpul, yang dapat dilakukan pada hari apa saja.

jadi pada pandangan bapak hari jumaat itu adalah terbuka kepada mana2 hari dan bukan di tetapkan satu hari dari mana2 7 hari yg ada . siapakah yg akan menetapkan hari berkumpul itu . boleh tuan spesifikkan sikit .

Siapa saja dapat menetapkan hari berkumpul, pada hari apa saja. Dalam 62.9 tidak ditentukan orang tertentu yang berhak menetapkan hari berkumpul.

Quote :
Ya ayyuha allatheena amanoo itha noodiya lilssalati min yawmi aljumuAAati faisAAaw ila thikri Allahi watharoo albayAAa thalikum khayrun lakum in kuntum taAAlamoona (62.9)

siapakah sapa saja itu . ayat itu di turunkan dgn kata solatlah pada hari berkumpul . pada pendapat bapak apakah hikmah yg boleh kita ambil dari ayat tersebut .

Ayat tersebut menyatakan:

... apabila kamu diseru untuk salat pada hari perkumpulan, maka bersegeralah kamu kepada peringatan Allah .../...itha noodiya lilssalati min yawmi aljumuAAati faisAAaw ila thikri Allahi... (62.9).

Jadi seruan setiap orang kepada orang-orang beriman yang mengajak kepada peringatan Allah dalam rangka melaksanakan salat, maka diperintahkan agar segera memenuhinya.

Salam

kalau allah bagi peringatan tentu lah lengkap . tentulah hari dan masa telah di tetapkan . cara hidup apa kalau tergantung macam ni . sapa yg nak seru pun tak tahu . jadi bagaimana bapak mengambil peringatan ini.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 6:32 pm

Salam,

Kalau Allah dan bagi peringatan macam tu, maknanya Dia bagi kita supaya memikirkan hari dan masa yang sesuai dengan kita untuk melaksanakan solat pada hari berkumpul itu.

Sebagai contoh, di sesebuah kawasan ada orang nak buat solat pada hari jumaat. tak ada masalah. asalkan dia tidak mereka-reka ketetapan kononnya Tuhan yang suruh solat pada hari jumaat. Tuhan hanya suruh solat pada hari berkumpul. Hari berkumpul itu, terpulanglah pada kita untuk menetapkan hari, tarikh dan masa yang sesuai.

Bukankah al-quran itu diturunkan agar kita mengambil peringatan dan memikirkan peringatan itu?

Islam itu sebenarnya satu cara hidup yang mudah jika kita mengikut ketetapan yang Tuhan gariskan dalam al-quran.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 7:12 pm

Jangan mudah berkata sesuatu yang kita tidak ketahui. Kalau ia benar diperintahkan Allah, kita termasuk dalam orang yang dusta. Sebab itu semua amalan agama hendaklah dirujuk pada amalan Nabi. Hanya Nabi yang lebih mengetahui dan mengenal Allah dari manusia. Apalagi kalau manusia itu hanya wujud pada zaman ini. Agama yang benar ialah agama yang diamalkan pada zaman Nabi dan Allah telah menjamin akan sentiasa ada golongan yang berpegang pada agama ini. Jadi lebih selamat kalau kita bersama golongan ini dari kita sendiri yang buat-buat tahu.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 7:51 pm

Fiza wrote:
Jangan mudah berkata sesuatu yang kita tidak ketahui. Kalau ia benar diperintahkan Allah, kita termasuk dalam orang yang dusta. Sebab itu semua amalan agama hendaklah dirujuk pada amalan Nabi. Hanya Nabi yang lebih mengetahui dan mengenal Allah dari manusia. Apalagi kalau manusia itu hanya wujud pada zaman ini. Agama yang benar ialah agama yang diamalkan pada zaman Nabi dan Allah telah menjamin akan sentiasa ada golongan yang berpegang pada agama ini. Jadi lebih selamat kalau kita bersama golongan ini dari kita sendiri yang buat-buat tahu.

Salam,

Al-quran yang diturunkan tidak menyusahkan kita puan. Dia telah memberi kita garis panduan yang selamat dan suruh ikut cara hidup yang lurus.

Kalau puan rasa selamat bersama golongan tersebut, teruskanlah dan itu terpulang kepada puan. Cuma, puan kena ingat, dalam al-quran Allah tak suruh kita hidup bergolongan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Tue Aug 10, 2010 11:16 pm

Fiza wrote:
Jangan mudah berkata sesuatu yang kita tidak ketahui. Kalau ia benar diperintahkan Allah, kita termasuk dalam orang yang dusta. Sebab itu semua amalan agama hendaklah dirujuk pada amalan Nabi. Hanya Nabi yang lebih mengetahui dan mengenal Allah dari manusia. Apalagi kalau manusia itu hanya wujud pada zaman ini. Agama yang benar ialah agama yang diamalkan pada zaman Nabi dan Allah telah menjamin akan sentiasa ada golongan yang berpegang pada agama ini. Jadi lebih selamat kalau kita bersama golongan ini dari kita sendiri yang buat-buat tahu.

Salam Fiza,

Tuhan kata kalau kita tak tahu kita perlu sentiasa kembali berpegang kepda Al-Quran. Jangan percaya cakap orang walaupun ibubapa sendiri.

29:8 Dan kami telah menetapkan ke atas manusia kebaikan kepada
ibubapanya, dan jika mereka bertegas kepada kamu supaya kamu
menyekutukan Aku, yang mana kamu tidak mempunyai pengetahuan
mengenainya, jangan turuti mereka, kepada Aku adalah kepulangan kamu,
maka Aku akan memberitahu kamu apa yang telah kamu lakukan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Wed Aug 11, 2010 12:21 am

Admin wrote:
Salam,

Kalau Allah dan bagi peringatan macam tu, maknanya Dia bagi kita supaya memikirkan hari dan masa yang sesuai dengan kita untuk melaksanakan solat pada hari berkumpul itu.

Sebagai contoh, di sesebuah kawasan ada orang nak buat solat pada hari jumaat. tak ada masalah. asalkan dia tidak mereka-reka ketetapan kononnya Tuhan yang suruh solat pada hari jumaat. Tuhan hanya suruh solat pada hari berkumpul. Hari berkumpul itu, terpulanglah pada kita untuk menetapkan hari, tarikh dan masa yang sesuai.

Bukankah al-quran itu diturunkan agar kita mengambil peringatan dan memikirkan peringatan itu?

Islam itu sebenarnya satu cara hidup yang mudah jika kita mengikut ketetapan yang Tuhan gariskan dalam al-quran.


salam

adakah hari jumaat itu merujuk kepada kata nama atau kata sifat . sama jugak macam bulan ramadan , jika kita tukar jadi bulan yg panas maka apa makna dia .

macam bulan haram ... adalah kata nama . nama bagi bulan tersebut bukan bulan yg haram .

hanya pendapat ..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Wed Aug 11, 2010 4:45 am

othman wrote:

salam

adakah hari jumaat itu merujuk kepada kata nama atau kata sifat .
Jumuat = berkumpul. Selalu kita dengar perkataan "jemaah".
Hari berkumpul = hari di mana adanya perlakuan berkumpul.
Hari hujan = hari di mana adanya proses penurun hujan.

Seperti mana hari hujan tidak ditentukan jatuh pada hari-hari tertentu, seperti itulah hari berkumpul tidak dikhususkan hanya hari ke-6 pada kiraan hari dalam seminggu.

Quote :
sama jugak macam bulan ramadan , jika kita tukar jadi bulan yg panas maka apa makna dia .

macam bulan haram ... adalah kata nama . nama bagi bulan tersebut bukan bulan yg haram .

hanya pendapat ..
Bulan haram atau bulan larangan adalah tempoh waktu kita dilarang berbuat sesuatu seperti dilarang berburu binatang pada waktu tertentu (untuk menjaga waktu pembesaran binatang atau waktu mengawan). Ada juga waktu ketika melakukan perjanjian dengan orang musyrik agar tidak berperang (perjanjian damai).

Sesungguhnya Al Quran itu ada rasionalnya jika manusia mahu memikirkannya. Ahli nujum sahaja kata tidak boleh guna rasional, sebab mereka tahu amalan mereka tidak ada rasionalnya.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Wed Aug 11, 2010 9:54 am

[quote="othman"]
adakah hari jumaat itu merujuk kepada kata nama atau kata sifat . sama jugak macam bulan ramadan , jika kita tukar jadi bulan yg panas maka apa makna dia . quote]

AljumuAAati adalah kata benda.

Quote :
Ya ayyuha allatheena amanoo itha noodiya lilssalati min yawmi aljumuAAati faisAAaw ila thikri Allahi watharoo albayAAa thalikum khayrun lakum in kuntum taAAlamoona
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Wed Aug 11, 2010 12:08 pm

[quote="faried"]
othman wrote:

adakah hari jumaat itu merujuk kepada kata nama atau kata sifat . sama jugak macam bulan ramadan , jika kita tukar jadi bulan yg panas maka apa makna dia . quote]

AljumuAAati adalah kata benda.

Quote :
Ya ayyuha allatheena amanoo itha noodiya lilssalati min yawmi aljumuAAati faisAAaw ila thikri Allahi watharoo albayAAa thalikum khayrun lakum in kuntum taAAlamoona

salam

Terima kasih bapak .
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Wed Aug 11, 2010 12:13 pm

Juang wrote:
othman wrote:

salam

adakah hari jumaat itu merujuk kepada kata nama atau kata sifat .
Jumuat = berkumpul. Selalu kita dengar perkataan "jemaah".
Hari berkumpul = hari di mana adanya perlakuan berkumpul.
Hari hujan = hari di mana adanya proses penurun hujan.

Seperti mana hari hujan tidak ditentukan jatuh pada hari-hari tertentu, seperti itulah hari berkumpul tidak dikhususkan hanya hari ke-6 pada kiraan hari dalam seminggu.

Quote :
sama jugak macam bulan ramadan , jika kita tukar jadi bulan yg panas maka apa makna dia .

macam bulan haram ... adalah kata nama . nama bagi bulan tersebut bukan bulan yg haram .

hanya pendapat ..
Bulan haram atau bulan larangan adalah tempoh waktu kita dilarang berbuat sesuatu seperti dilarang berburu binatang pada waktu tertentu (untuk menjaga waktu pembesaran binatang atau waktu mengawan). Ada juga waktu ketika melakukan perjanjian dengan orang musyrik agar tidak berperang (perjanjian damai).

Sesungguhnya Al Quran itu ada rasionalnya jika manusia mahu memikirkannya. Ahli nujum sahaja kata tidak boleh guna rasional, sebab mereka tahu amalan mereka tidak ada rasionalnya.

salam

juang ada nama kan . adakah perlu seseorang mengetahuai madsud nama juang utk org itu memanggil juang . kalau kata sifat maka kita mensifati . kalau tak susah la kalau kawan kita orang india kita nak panggil nama dia kita kena tau dulu makna dan panggil nama dia dalam bahasa kita . pakai otak sikitla . ini bukan bab amalan tapi memahami bahasa supaya kita tak masuk lane yg salah .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Thu Aug 12, 2010 6:52 am

othman wrote:

salam

juang ada nama kan . adakah perlu seseorang mengetahuai madsud nama juang utk org itu memanggil juang . kalau kata sifat maka kita mensifati . kalau tak susah la kalau kawan kita orang india kita nak panggil nama dia kita kena tau dulu makna dan panggil nama dia dalam bahasa kita . pakai otak sikitla . ini bukan bab amalan tapi memahami bahasa supaya kita tak masuk lane yg salah .
Salam,

Kalau seseorang itu pakai otak, pasti mereka boleh jawab kenapa mereka tetapkan hari berkumpul adalah hari ke-6 setiap minggu walhal Al Quran tak tetapkan macam itu. Sudah tiru macam orang Nasrani berkumpul hari Ahad, orang Hindu berkumpul malam Jumaat.

Mari kita tunggu jawapan orang yang pakai otak itu.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Thu Aug 12, 2010 10:17 am

Salam,

Di tempat saya, orang-orang biasanya berkumpul pada petang hari isnin (sebab ada pasar malam).

Apabila kita diseru untuk melakukan solat pada hari berkumpul (cth solat itu adalah memberi makan anak yatim dan orang miskin), kita hendaklah meninggalkan urusan membeli-belah dsb di pasar malam itu dan fokus terhadap solat yang diseru itu.

Setelah selesai solat, kembalilah kepada urusan membeli-belah itu.

Ini adalah satu contoh situasi solat yang dilakukan pada hari berkumpul itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Thu Aug 12, 2010 12:35 pm

Juang wrote:
othman wrote:

salam

juang ada nama kan . adakah perlu seseorang mengetahuai madsud nama juang utk org itu memanggil juang . kalau kata sifat maka kita mensifati . kalau tak susah la kalau kawan kita orang india kita nak panggil nama dia kita kena tau dulu makna dan panggil nama dia dalam bahasa kita . pakai otak sikitla . ini bukan bab amalan tapi memahami bahasa supaya kita tak masuk lane yg salah .
Salam,

Kalau seseorang itu pakai otak, pasti mereka boleh jawab kenapa mereka tetapkan hari berkumpul adalah hari ke-6 setiap minggu walhal Al Quran tak tetapkan macam itu. Sudah tiru macam orang Nasrani berkumpul hari Ahad, orang Hindu berkumpul malam Jumaat.

Mari kita tunggu jawapan orang yang pakai otak itu.

salam

bagi aku sama jugak dgn bulan ramadan . sebelum nabi muhammad tak ada nama hari jumaat . hari bagi kaum lain jugak telah ada pada masa tu utk menjalankan ibadat . kalau quran kata hari . jumaat bukan sifat tapi nama kalau tak maknanya hari itu yg berkumpul .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Thu Aug 12, 2010 11:41 pm

othman wrote:

salam

bagi aku sama jugak dgn bulan ramadan . sebelum nabi muhammad tak ada nama hari jumaat . hari bagi kaum lain jugak telah ada pada masa tu utk menjalankan ibadat . kalau quran kata hari . jumaat bukan sifat tapi nama kalau tak maknanya hari itu yg berkumpul .
Salam,

Masalahnya dalam Al Quran tidak cerita pun kaum-kaum sebelum Nabi kena berkumpul pada sesuatu hari dalam seminggu? Jadi macam mana hari berkumpul ditetapkan pada hari ke-6 setiap minggu?

Kalau dalam Al Quran kata umat Nabi Ibrahim kena berkumpul hari Isnin, umat Nabi Ishaq berkumpul hari Selasa, umat Nabi Yaakob berkumpul hari Rabu, umat Nabi Yusuf berkumpul hari Khamis, tidak mustahil umat Nabi-nabi lain sehingga Nabi Muhammad kena berkumpul pada hari-hari tertentu sebab ada kesinambungannya perbuatan mereka.

Sebaliknya Al Quran sebut secara umum hari berkumpul itu tanpa menentukan hari yang ke berapa. Jadi kenapa nak pandai-pandai tetapkan ayat yang tidak ditetapkan dalam Al Quran?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Thu Aug 12, 2010 11:50 pm

Salam,

62:9 Wahai orang-orang yang percaya! Apabila diminta komitmen kamu di hari berkumpul, maka segeralah kepada Peringatan Allah dan tinggalkan urusan kamu, itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui.

62:10 Kemudian selepas komitmen itu selesai, bersurailah mencari kemurahan Tuhan di atas mukabumi, dan banyakkanlah mengingati Tuhan, semoga kamu mendapat kejayaan.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.

Perhatikan ayat 62:11. Jika solaa yang dimaksudkan bermaksud sembahyang sepertimana hari ini takkanlah mereka semua meninggalkan Nabi keseorangan kerana lebih tertarik kepada perniagaan dan hiburan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 12:43 am

tolokminda wrote:
Salam,

62:9 Wahai orang-orang yang percaya! Apabila diminta komitmen kamu di hari berkumpul, maka segeralah kepada Peringatan Allah dan tinggalkan urusan kamu, itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui.

62:10 Kemudian selepas komitmen itu selesai, bersurailah mencari kemurahan Tuhan di atas mukabumi, dan banyakkanlah mengingati Tuhan, semoga kamu mendapat kejayaan.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.

Perhatikan ayat 62:11. Jika solaa yang dimaksudkan bermaksud sembahyang sepertimana hari ini takkanlah mereka semua meninggalkan Nabi keseorangan kerana lebih tertarik kepada perniagaan dan hiburan?

salam

kenapa pulak tidak .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 12:51 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

62:9 Wahai orang-orang yang percaya! Apabila diminta komitmen kamu di hari berkumpul, maka segeralah kepada Peringatan Allah dan tinggalkan urusan kamu, itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui.

62:10 Kemudian selepas komitmen itu selesai, bersurailah mencari kemurahan Tuhan di atas mukabumi, dan banyakkanlah mengingati Tuhan, semoga kamu mendapat kejayaan.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.

Perhatikan ayat 62:11. Jika solaa yang dimaksudkan bermaksud sembahyang sepertimana hari ini takkanlah mereka semua meninggalkan Nabi keseorangan kerana lebih tertarik kepada perniagaan dan hiburan?

salam

kenapa pulak tidak .

Salam,

Kalau begitu mungkin selama ini saya salah anggap bahawa orang Islam perlu patuh kepada rukun-rukun tertentu apabila mereka sedang menunaikan sembahyang jumaat dan hanya akan keluar dari masjid selepas upacara sembahyang selesai. Jadi rupanya, ia tidak semestinya begitu?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 1:04 am

Juang wrote:
othman wrote:

salam

bagi aku sama jugak dgn bulan ramadan . sebelum nabi muhammad tak ada nama hari jumaat . hari bagi kaum lain jugak telah ada pada masa tu utk menjalankan ibadat . kalau quran kata hari . jumaat bukan sifat tapi nama kalau tak maknanya hari itu yg berkumpul .
Salam,

Masalahnya dalam Al Quran tidak cerita pun kaum-kaum sebelum Nabi kena berkumpul pada sesuatu hari dalam seminggu? Jadi macam mana hari berkumpul ditetapkan pada hari ke-6 setiap minggu?

Kalau dalam Al Quran kata umat Nabi Ibrahim kena berkumpul hari Isnin, umat Nabi Ishaq berkumpul hari Selasa, umat Nabi Yaakob berkumpul hari Rabu, umat Nabi Yusuf berkumpul hari Khamis, tidak mustahil umat Nabi-nabi lain sehingga Nabi Muhammad kena berkumpul pada hari-hari tertentu sebab ada kesinambungannya perbuatan mereka.

Sebaliknya Al Quran sebut secara umum hari berkumpul itu tanpa menentukan hari yang ke berapa. Jadi kenapa nak pandai-pandai tetapkan ayat yang tidak ditetapkan dalam Al Quran?

salam







Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat
yang lain membantahmu dalam urusan syariaatmu; dan serulah (wahai
Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau
adalah berada di atas jalan yang lurus. (Al-Hajj 22:67)
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 1:09 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

62:9 Wahai orang-orang yang percaya! Apabila diminta komitmen kamu di hari berkumpul, maka segeralah kepada Peringatan Allah dan tinggalkan urusan kamu, itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui.

62:10 Kemudian selepas komitmen itu selesai, bersurailah mencari kemurahan Tuhan di atas mukabumi, dan banyakkanlah mengingati Tuhan, semoga kamu mendapat kejayaan.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.

Perhatikan ayat 62:11. Jika solaa yang dimaksudkan bermaksud sembahyang sepertimana hari ini takkanlah mereka semua meninggalkan Nabi keseorangan kerana lebih tertarik kepada perniagaan dan hiburan?

salam

kenapa pulak tidak .

Salam,

Kalau begitu mungkin selama ini saya salah anggap bahawa orang Islam perlu patuh kepada rukun-rukun tertentu apabila mereka sedang menunaikan sembahyang jumaat dan hanya akan keluar dari masjid selepas upacara sembahyang selesai. Jadi rupanya, ia tidak semestinya begitu?

salam

ada jugak yg ke masjid utk mencuri kasut . macam sekarang jugak akan ada yg menentangnya . begitulah tindakan orang kafir terhadap nabi .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 1:14 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

62:9 Wahai orang-orang yang percaya! Apabila diminta komitmen kamu di hari berkumpul, maka segeralah kepada Peringatan Allah dan tinggalkan urusan kamu, itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui.

62:10 Kemudian selepas komitmen itu selesai, bersurailah mencari kemurahan Tuhan di atas mukabumi, dan banyakkanlah mengingati Tuhan, semoga kamu mendapat kejayaan.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.

Perhatikan ayat 62:11. Jika solaa yang dimaksudkan bermaksud sembahyang sepertimana hari ini takkanlah mereka semua meninggalkan Nabi keseorangan kerana lebih tertarik kepada perniagaan dan hiburan?

salam

kenapa pulak tidak .

Salam,

Kalau begitu mungkin selama ini saya salah anggap bahawa orang Islam perlu patuh kepada rukun-rukun tertentu apabila mereka sedang menunaikan sembahyang jumaat dan hanya akan keluar dari masjid selepas upacara sembahyang selesai. Jadi rupanya, ia tidak semestinya begitu?

salam

ada jugak yg ke masjid utk mencuri kasut . macam sekarang jugak akan ada yg menentangnya . begitulah tindakan orang kafir terhadap nabi .

Salam,

Kalau begitu di zaman Nabi lagi teruklah perangainya sampaikan Nabi tinggal sorang-sorang. Ini bukan saya kata - tapi Tuhan yang kata.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 1:27 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

62:9 Wahai orang-orang yang percaya! Apabila diminta komitmen kamu di hari berkumpul, maka segeralah kepada Peringatan Allah dan tinggalkan urusan kamu, itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui.

62:10 Kemudian selepas komitmen itu selesai, bersurailah mencari kemurahan Tuhan di atas mukabumi, dan banyakkanlah mengingati Tuhan, semoga kamu mendapat kejayaan.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.

Perhatikan ayat 62:11. Jika solaa yang dimaksudkan bermaksud sembahyang sepertimana hari ini takkanlah mereka semua meninggalkan Nabi keseorangan kerana lebih tertarik kepada perniagaan dan hiburan?

salam

kenapa pulak tidak .

Salam,

Kalau begitu mungkin selama ini saya salah anggap bahawa orang Islam perlu patuh kepada rukun-rukun tertentu apabila mereka sedang menunaikan sembahyang jumaat dan hanya akan keluar dari masjid selepas upacara sembahyang selesai. Jadi rupanya, ia tidak semestinya begitu?

salam

ada jugak yg ke masjid utk mencuri kasut . macam sekarang jugak akan ada yg menentangnya . begitulah tindakan orang kafir terhadap nabi .

Salam,

Kalau begitu di zaman Nabi lagi teruklah perangainya sampaikan Nabi tinggal sorang-sorang. Ini bukan saya kata - tapi Tuhan yang kata.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.

salam

tak betul ke macam tu
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Today at 7:35 pm

Back to top Go down
 
Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» hari lahir, Natal, dan maulid menurut Almarhum Gus Dur
» Dear friends I am Dr. Hari Muraleedharan a scientist from India.
» meyakini weton (hari lahir) sebagai hari kesialan
» Sejarah Penamaan Hari Minggu
» Hari Sabat adalah Yudaisme dan Kami Bukan Yahudi

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: