HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 4:37 am

tolokminda wrote:

Salam Juang,

Sudah tentulah gagal. Mereka cuma boleh merengek dan berputar-putar di tempat yang sama juga sampai ke sudah.
Salam TM,

Di mana jua forum atau blog kita sertai, kalau jumpa mereka, pasti mereka akan gagal kemukakan bukti ayat-ayat Al Quran. Seolah-olah mereka berpesan-pesan antara satu sama lain agar gagal mengemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong amalan yang mereka ada-adakan itu.

Sebab itulah saya sudah tak pelik lagi melihat keadaan umat Islam hari ini yang lemah walaupun kuantiti mereka ramai. Bayangkanlah nak kemukakan ayat-ayat Al Quran yang lebih 6000 ayat pun mereka gagal, macam manalah mereka tak gagal berbanding bangsa-bangsa yang rajin berfikir itu.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 4:45 am

Salam Juang,

Inilah dilema sebenar bangsa Melayu yang beragama Islam. Ia bukan pada genetik, bukan pada budaya, bukan pada persekitaran. Ia berpunca dari kepercayaan agama yang sia-sia.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 4:51 am

tolokminda wrote:
Salam Juang,

Inilah dilema sebenar bangsa Melayu yang beragama Islam. Ia bukan pada genetik, bukan pada budaya, bukan pada persekitaran. Ia berpunca dari kepercayaan agama yang sia-sia.
Salam TM,

Malay Dilema. Sebab hati sudah berpenyakit, bawalah penjelasan Al Quran macam mana pun, mereka tak percaya. Bila dicabar kemukakan ayat-ayat Al Quran yang menyokong apa yang mereka tetapkan, mereka gagal.

Mungkin sebab itu ramai anak-anak Melayu gagal dalam pelbagai bidang terutama bidang pelajaran berbanding kaum minoriti.

Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 4:52 am

Err sebelum terlupa, mana dia ayat Al Quran menunjukkan Allah suruh manusia taranumkan Al Quran itu? Mereka kata ulamak ikut Al Quran DAN riwayat hadis, tetapi tiada pun bukti ayat-ayat Al Qurannya. Itu menunjukkan mereka tak ikut Al Quran, tetapi ikut riwayat hadis.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 4:58 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:
Salam Juang,

Inilah dilema sebenar bangsa Melayu yang beragama Islam. Ia bukan pada genetik, bukan pada budaya, bukan pada persekitaran. Ia berpunca dari kepercayaan agama yang sia-sia.
Salam TM,

Malay Dilema. Sebab hati sudah berpenyakit, bawalah penjelasan Al Quran macam mana pun, mereka tak percaya. Bila dicabar kemukakan ayat-ayat Al Quran yang menyokong apa yang mereka tetapkan, mereka gagal.

Mungkin sebab itu ramai anak-anak Melayu gagal dalam pelbagai bidang terutama bidang pelajaran berbanding kaum minoriti.

Smile

Salam Juang,

Kalau tak ikut ketetapan Tuhan apa pun tak boleh dijayakan. Komunikasi wireless tak akan berjaya dilaksanakan jika kita tak ikut hukum elektromagnetisme yang telah Tuhan tetapkan. Kapal terbang tak boleh terbang kalau tak ikut hukum fizik aerodinamik. Nasi tak akan masak kalau kita tak gunakan kaedah yang sesuai. Pokok tak akan tumbuh kalau kita tanam tanpa cahaya matahari dan elemen-elemen berkenaan.

Begitu juga dalam menjayakan sesuatu bangsa. Mereka perlu ikut ketetapan-ketetapan Tuhan. Dengan kata lain, kalau kita nak tahu bangsa mana yang paling jauh dari jalan Tuhan, mereka itulah bangsa yang paling mundur. Dan kita tahu bangsa yang mundur ini adalah bangsa yang paling suka buat amalan merepek-repek.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 5:11 am

Salam TM,

Paling dekat diri kita, suara takkan keluar tanpa udara dihembuskan melalui peti suara. Maknanya, untuk dapat hasil sesuatu perkara, kita kena melalui kaedah yang ditetapkan oleh Tuhan. Bukannya buat ikut cakap ulamak ugama membuat-tuli tanpa memikirkan kaedah itu mendapatkan hasil atau tidak.

Punca kemunduran sesuatu kaum adalah kerana lemah dalam bidang ilmu. Kenapa ketinggalan dalam bidang ilmu? Sebab mereka malas berfikir dan malas mengkaji. Mereka tidak tahu mencipta sendiri, tetapi hanya tahu membeli. Akibatnya duit mereka banyak mengalir ke negara luar kerana teknologi terpaksa dibeli dengan harga yang mahal.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 6:28 am

Salam...

punca sebenar kpd kemunduran umat islam kini adalh kerana.... seperti Sabda nabi...

“Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang kerumuni kamu bagaikan puak-puak lapar kerumuni makanan mereka.”


“Apakah kerana jumlah kami sikit pada hari itu?" Kawan beliau tanya balik.

Jawab Nabi SAW, “Ya! Pada hari itu jumlah kamu ramai sangat, tetapi kamu bagaikan buih di lautan, dan Allah akan cabut 'rasa gentar' terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan lemparkan ke dalam hati kamu penyakit al-wahnu.”

“Apa itu al-wahnu, ya Rasulullah?” Tanya sahabatnya pula.

“Cinta dunia dan takut mati!” Jawab Rasullah SAW. ( Hadis riwayat Abu Dawud dan Ahmad )


klau nk banding hanya dr segi kelengakapn perang percaya kah kita melalui hadis-hadis sahih yg menceritkn bagaimana umat islam yg begitu sikit mampu melawn angkatan tentera yg besar....... dan ketua mereka adalh ulamak2 pewaris nabi....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 12:50 pm

Salam,

Dalam Al Quran sudah ada cerita golongan sedikit mampu mengalahkan orang yang ramai. Tak payah guna riwayat pun kita boleh tahu kisah itu.

Contoh golongan sedikit kalahkan golongan yang ramai adalah bagaimana para Rasul mampu kalahkan kaum-kaum kafir dengan pakai hujah sahaja walaupun kaum kafir itu ramai pembesar ugama.

Nabi Nuh dan orang yang beriman pada waktu itu sedikit sahaja. Tetapi dari segi hujah, baginda mampu kalahkan ajaran pembesar ugama kaumnya.

Nabi Ibrahim berseorang diri sahaja berjaya kalahkan hujah pembesar ugama kaumnya sendiri.

Nabi Musa hanya ditemani Nabi Harun, tetapi berjaya kalahkan hujah Firaun dan tukang-tukang sihirnya.

Nabi Isa hanya ada beberapa orang sahabat sahaja, tetapi berjaya kalahkan hujah-hujah pembesar Yahudi pada waktu itu.

Begitulah juga Nabi Muhammad tidak dipercayai ramai kerana kaum Arab dikatakan terkenal dengan kekafiran dan kemunafikannya. Tetapi baginda mampu kemukakan Al Quran yang mengandungi lebih 6000 ayat sedangkan orang kafir yang dicabar kemukakan surah serupa Al Quran gagal bawakan hujah. Apa yang mereka mampu lakukan hanya mengatakan Nabi tulis cerita dongeng atau pun mereka berkata "inilah sihir yang nyata".

Dan pada hari ini Allah ulangi di mana sesiapa yang berpegang pada Al Quran, pasti mudah kalahkan hujah orang-orang pakai riwayat walaupun seramai mana golongan pakai riwayat itu. Ini kerana amalan tradisi orang pakai riwayat tidak ditetapkan dalam Al Quran, sebab itu mereka gagal kemukakan hujah menggunakan Al Quran.

Lihatlah, sejak pagi tadi mereka diminta ayat Al Quran mana menyuruh jadikan Al Quran sebagai taranum, sampai ke saat ini mereka gagal. Biarpun mereka ramai dan tahu cakap Arab, tetapi mereka tidak mampu kemukakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti.

Begitulah Allah tunjukkan bagaimana orang yang sedikit mampu kalahkan golongan yang ramai. Asalkan kita berpegang pada kebenaran, kuantiti tidak menjadi kemestian. Yang pentingnya kualiti dalam mengemukakan bukti.

p/s: Orang yang benar, secara logiknya guna hujah sahaja nak kalahkan orang kafir. Orang kafir sahaja suka guna senjata akibat gagal kawal emosi bila amalan atau kepercayaan tradisi mereka dibuktikan dusta. Smile
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 6:43 pm

Juang wrote:
Salam,

Dalam Al Quran sudah ada cerita golongan sedikit mampu mengalahkan orang yang ramai. Tak payah guna riwayat pun kita boleh tahu kisah itu.

Contoh golongan sedikit kalahkan golongan yang ramai adalah bagaimana para Rasul mampu kalahkan kaum-kaum kafir dengan pakai hujah sahaja walaupun kaum kafir itu ramai pembesar ugama.

Nabi Nuh dan orang yang beriman pada waktu itu sedikit sahaja. Tetapi dari segi hujah, baginda mampu kalahkan ajaran pembesar ugama kaumnya.

Nabi Ibrahim berseorang diri sahaja berjaya kalahkan hujah pembesar ugama kaumnya sendiri.

Nabi Musa hanya ditemani Nabi Harun, tetapi berjaya kalahkan hujah Firaun dan tukang-tukang sihirnya.

Nabi Isa hanya ada beberapa orang sahabat sahaja, tetapi berjaya kalahkan hujah-hujah pembesar Yahudi pada waktu itu.

Begitulah juga Nabi Muhammad tidak dipercayai ramai kerana kaum Arab dikatakan terkenal dengan kekafiran dan kemunafikannya. Tetapi baginda mampu kemukakan Al Quran yang mengandungi lebih 6000 ayat sedangkan orang kafir yang dicabar kemukakan surah serupa Al Quran gagal bawakan hujah. Apa yang mereka mampu lakukan hanya mengatakan Nabi tulis cerita dongeng atau pun mereka berkata "inilah sihir yang nyata".

Dan pada hari ini Allah ulangi di mana sesiapa yang berpegang pada Al Quran, pasti mudah kalahkan hujah orang-orang pakai riwayat walaupun seramai mana golongan pakai riwayat itu. Ini kerana amalan tradisi orang pakai riwayat tidak ditetapkan dalam Al Quran, sebab itu mereka gagal kemukakan hujah menggunakan Al Quran.

Lihatlah, sejak pagi tadi mereka diminta ayat Al Quran mana menyuruh jadikan Al Quran sebagai taranum, sampai ke saat ini mereka gagal. Biarpun mereka ramai dan tahu cakap Arab, tetapi mereka tidak mampu kemukakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti.

Begitulah Allah tunjukkan bagaimana orang yang sedikit mampu kalahkan golongan yang ramai. Asalkan kita berpegang pada kebenaran, kuantiti tidak menjadi kemestian. Yang pentingnya kualiti dalam mengemukakan bukti.

p/s: Orang yang benar, secara logiknya guna hujah sahaja nak kalahkan orang kafir. Orang kafir sahaja suka guna senjata akibat gagal kawal emosi bila amalan atau kepercayaan tradisi mereka dibuktikan dusta. Smile

salam

tu la aku pun dok tunggu RD pasai buku lali tu . bukan aku kira kalah menang dalam berhujah tapi nak lihat hasil atau perkembangan ilmu yg di bawak . burung jugak pada aku tak ada buku lali . ular dulu sedara dah jawab tapi saya masih mengkajinya secara mendalam kot2 ada ayat2 lain yg menjelaskannya .

satu lagi , faraid dah jelaskan pasal ada tak ketetapan dalam quran kata tak boleh menyanyi . kalau tak boleh senang lah kalau boleh kita nak tanya lagi boleh kah quran dinyanyikan . syair tu bukan nyanyian tapi bait2 yg di karang manusia dan di baca atau di nyanyikan .

kalau kita mengaji bab taranum ni dgn binatang pun kita boleh bercakap . tuan pun tahu nabi sulaiman boleh bercakap dgn binatang . semua yg tertera dalam quran sebenarnya manusia boleh mencapainya .
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sat Aug 07, 2010 11:08 pm

Orang Islam akan merasa pelik kalau ada orang yang mengukur kejayaan dunia melebihi kejayaan Akhirat. Walaupun diakui orang Islam kini tidak sebaik orang Islam zaman Nabi, tetapi orang Islam masih tahu nilai kejayaan dunia tidak setanding sedikit pun jika dibandingkan dengan Akhirat. Al quran telah berulang-ulang kali menyeru manusia kepada kejayaan akhirat. Allah tidak meletakkan kejayaan dunia sebagai tanda kejayaan di Akhirat. Orang Islam merasakan hidup dunia umpama penjara dan rindu pada akhirat. Walaupun kelemahan iman kita tidak mampu melebihkan akhirat dari dunia, tetapi kita tetap berusaha. Kalau kita sudah berpaling dengan menganggap kejayaan dunia lebih dari akhirat, ini amat menyedihkan sama sekali. Kalau diletakkan antara kejayaan dunia dan keselamatan agama, apakah pilihan kita? Kelemahan umat Islam kita bukan sahaja diukur dengan material tetapi lebih merisaukan kita ialah kemerosotan iman dan amalnya.
Itulah yang lebih dirisaukan oleh Nabi, bukan kualiti dunianya. Cuba bayangkan, adakah Nabi memakai pakaian yang sebaik kita? Adakah Nabi tidur diatas tilam yang seempuk tilam kita? Adakah Nabi tinggal didalam bilik yang berhawa dingin macam kita? Adakah dunia kita lebih maju jika dibanding dengan Nabi?

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sun Aug 08, 2010 11:19 am

Salam,

Apa gunanya Allah cipta langit, bumi, gunung, sungai, laut, haiwan dsb kalau kita tak gunakan demi manfaat kita di dunia ini?

Allah tidak cipta sesuatu secara sia-sia. Semuanya ada fungsi dan kegunaan masing-masing terutamanya kepada manusia yang menjadi khalifah di muka bumi ini.

Kita eksploitasi semua itu demi keselesaan hidup kita di dunia ini. bila kita selesa tinggal di dunia ini, maka kita akan lebih bersyukur kepadaNya.

Sebab itu orang-orang yang mahu memikirkan alam ini mudah menemui ciptaan-ciptaan teknologi demi menfaat manusia sejagat.

Orang islam sekarang ini tiada tekad untuk memajukan diri sendiri. mereka hanya mengharapkan apa yang orang lain buat. mereka hanya menerima dan membeli sahaja.

meskipun kuantiti mereka ramai, mereka ketinggalan kerana kualiti diri yang kurang. di malaysia sahaja, kes-kes buang bayi dan zina dipelopori oleh orang melayu yang lebih kerap melakukan sembahyang ritual berbanding kaum-kaum yang lain.

sebab itu, meskipun kuantiti orang melayu ramai di malaysia, kualiti mereka tetap kurang. mereka sebenarnya boleh meningkatkan kualiti mereka setanding dengan kuantiti mereka jika mereka berpegang teguh kepada al-quran.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sun Aug 08, 2010 3:56 pm

othman wrote:

salam

tu la aku pun dok tunggu RD pasai buku lali tu . bukan aku kira kalah menang dalam berhujah tapi nak lihat hasil atau perkembangan ilmu yg di bawak . burung jugak pada aku tak ada buku lali . ular dulu sedara dah jawab tapi saya masih mengkajinya secara mendalam kot2 ada ayat2 lain yg menjelaskannya .
Salam,

Pertama, tujuan kita bertukar-tukar pendapat begini bukannya nak tentukan siapa menang dan siapa kalah. Kalau ada mentaliti macam itu, alamat tidak akan berjaya nak berforum dengan matang.

Tujuan berforum adalah untuk mencari pendapat-pendapat yang terbaik sebab Allah sudah beri jaminan bahawa orang yang mendapat petunjuk adalah orang yang mendengar semua pandangan dan memilih yang terbaik.

Umpamanya ada manusia kata "kaabah" itu bangunan batu untuk arah mengadap amalan ritual. Kita nampak perbuatan sebegitu persis perbuatan orang kafir terdahulu yang perlukan objek-objek khusus untuk mereka menyembah Tuhan. Tetapi ada yang bawa pendapat "kaabah" itu sebenarnya buku lali berdasarkan konteks ayat berburu binatang. Jadi di antara pendapat yang persis amalan musyrik terdahulu dengan pendapat yang mahu menjaga eko-sistem, takkanlah kita nak pilih yang berunsur menyekutukan Tuhan?

Quote :
satu lagi , faraid dah jelaskan pasal ada tak ketetapan dalam quran kata tak boleh menyanyi . kalau tak boleh senang lah kalau boleh kita nak tanya lagi boleh kah quran dinyanyikan . syair tu bukan nyanyian tapi bait2 yg di karang manusia dan di baca atau di nyanyikan .
Memanglah syair bukan nyanyian seperti artis-artis sekarang menyanyi. Tetapi untuk mempersembahkan syair, ia memerlukan lengok-lengok suara. Mana ada orang baca syair macam baca buku sains?

Sebaliknya Al Quran adalah Kitab peringatan yang mana ia memerlukan kita tekun memerhatikan mesej-mesej yang terkandung di dalamnya. Al Quran memerlukan kita memikirkannya sebab dalam ayat 16:44 pun suruh kita memikirkannya bukannya melagu-lagukannya. Lainlah dalam ayat 16:44 itu menyebut "...supaya mereka mentaranumkannya", logik jugalah kita buat macam itu.

Jadi, bila Allah suruh kita memikirkan Al Quran, sepatutnya itulah yang menjadi keutamaan hidup kita, bukannya buat alasan macam-macam sehingga lupa nak memikirkan isi kandungan Al Quran itu.

Quote :
kalau kita mengaji bab taranum ni dgn binatang pun kita boleh bercakap . tuan pun tahu nabi sulaiman boleh bercakap dgn binatang. semua yg tertera dalam quran sebenarnya manusia boleh mencapainya .
Kalau kita fikirkan, bukannya kita kekurangan bahan-bahan nyanyian kalau rasa nak menyanyi. Kita bukannya tak bagi menyanyi. Tetapi bila Allah suruh Al Quran dijadikan Peringatan, maknanya keutamaan Al Quran itu untuk dijadikan bahan peringatan. Jangan nak buat alasan sebagai bahan lagu-laguan.

Punca utama ramai manusia terdahulu jadi kafir kerana tidak mahu mengambil peringatan atau ikhtibar (bukannya kerana mereka tak bertaranum). Mereka tetap ulangi kesalahan manusia sebelum mereka. Maka atas Rahmat Allah, Dia turunkan Al Quran sebagai Peringatan supaya kita tidak mengulangi kesilapan orang terdahulu.

Jadi, gunakanlah Al Quran kena pada tempat dan tujuan ia diturunkan.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sun Aug 08, 2010 4:04 pm

Admin wrote:

sebab itu, meskipun kuantiti orang melayu ramai di malaysia, kualiti mereka tetap kurang. mereka sebenarnya boleh meningkatkan kualiti mereka setanding dengan kuantiti mereka jika mereka berpegang teguh kepada al-quran.

Salam Admin,

Kalau kita lihat perkembangan diri manusia, kualiti manusia meningkat selari dengan peningkatan akal mereka. Umpamanya masa zaman kanak-kanak dahulu, nak membaca buku pun sukar kerana banyak perkara kita tidak tahu. Tetapi setelah kita belajar mengeja dan membaca, kualiti kita meningkat. Semakin menuju kedewasan, kita makin tahu menilai baik buruk sesuatu perkara.

Tetapi jika manusia itu tidak digalakkan untuk meningkatkan tahap akal mereka, semakin tua semakin kebudak-budakan. Mereka gagal mengawal emosi untuk berbeza pendapat. Mereka rasa puak mereka benar, puak lain salah. Mereka berebut-rebut kuasa macam budak-budak berebut mainan.

Kadang-kadang kita terfikir apabila melihat masyarakat kita, kenapa semakin tua semakin kebudak-budakan? Kalau yang tua pun sudah macam itu, bagaimana generasi muda akan membentuk sebuah generasi yang matang berfikir?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sun Aug 08, 2010 4:43 pm

Quote :
Kalau kita fikirkan, bukannya kita kekurangan
bahan-bahan nyanyian kalau rasa nak menyanyi. Kita bukannya tak bagi
menyanyi. Tetapi bila Allah suruh Al Quran dijadikan Peringatan,
maknanya keutamaan Al Quran itu untuk dijadikan bahan peringatan.
Jangan nak buat alasan sebagai bahan lagu-laguan

salam

apa2 yg kita buat pun adalah ibadah . sebab tu tak salah menyanyi tapi kalau menyanyi bawak lirik yg mengajak kepada kejahatan maka tak tau la hukum dia . sebut la sepatah peringatan dan itu pun dah di kira ibadah . buat apa tuan nak cari alasan macam ni untuk di jadi kan hujah . hujah2 begini hanya menyempitkan pemahaman kita . kalau tuan nak berpuak saya tak campur . selama berforum pun saya tak ada puak pun , kalau sependapat dgn forumer mana pun kira sependapat . anda secara tak langsung merendahkan martabat penyanyi hingga melarang mereka menggunakan ayat2 al quran atau terjemahan . sepatutnya kita galak kan penyanyi gunakan lirik yg berunsur al quran supaya ayat al quran tersebar di mana 2...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sun Aug 08, 2010 6:29 pm

Salam,

Ibadah bermaksud perbuatan yang kita lakukan untuk mengabdikan diri kepada Allah. Jika Allah suruh Al Quran dijadikan Peringatan dan memikirkan Al Quran itu, dan kita patuhi suruhanNya itu, bermakna kita sudah beribadah kepadaNya.

Tetapi bila kita ikut kepercayaan tradisi yang mengalun-alunkan Al Quran atas nama taranum sekali pun, itu bermakna kita mengabdikan diri kepada manusia yang suruh buat macam itu, sebab Allah tak suruh pun buat begitu.

Jadi, fikir-fikirkan kepada siapa kita abdikan diri. Kepada Allah ke kepada manusia? Kalau kepada Allah, sudah pasti kita ikut yang Allah tetapkan bukan ikut apa yang diada-adakan oleh sesuatu pihak.

Senang sahaja nak membezakan apa itu yang Allah tetapkan dan apa itu yang manusia ada-adakan. Apa yang Allah tetapkan sifatnya tidak bercanggah antara satu sama lain dan bersifat universal. Sebaliknya apa yang diada-adakan oleh sesuatu pihak sifatnya lebih kepada mengangkat sesautu kaum kononnya mereka lebih mulia daripada kaum lain.

Bila kita mudah membezakan Ketetapan Allah dengan apa yang diada-adakan oleh manusia, maka semakin mudahlah kita menjauhi amalan menyekutukan Allah (merasakan pembesar agama layak mengadakan hukum selain Allah tetapkan) dan kita dapat menempuh hidup dengan jiwa yang tenang dan lapang terutama dalam perbincangan agama sebab kita sudah tiada perkara-perkara nak dibangga-banggakan lagi. Yang kita tahu hanya untuk sempurnakan matlamat kita dihidupkan sebagai manusia, kemudian mati untuk terima apa yang telah kita usahakan.

Mudah sahaja hidup ini bila kita faham fungsi kita dihidupkan.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Sun Aug 08, 2010 8:55 pm

I
Quote :
badah bermaksud perbuatan yang kita lakukan untuk mengabdikan diri
kepada Allah. Jika Allah suruh Al Quran dijadikan Peringatan dan
memikirkan Al Quran itu, dan kita patuhi suruhanNya itu, bermakna kita
sudah beribadah kepadaNya.

salam

allah perlu di abdi kah juang . adakah mendengar lagu al quran itu sangat memberi kesan negetif kepada juang . adakah allah larang ? kamu pakai riwayat mana ni . bagi la ayat quran kalau itu ketetapan . yg kamu kata syair tu ialah karangan manusia dan biasa di baca macam baca buku tak perlu pun kena nyanyi2 .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Mon Aug 09, 2010 1:41 am

Salam...

saudara othman..

sebenarnya mmg tiada satu ayt Al-quran pun yg menegah taranum...

sbb itu mereka gagal membawanya......

tp mereka minta hadis dan sy sudah pun memberi hadis tersebut dlm beberapa post yg lain...

berikut adalah tambahan....

“Bukanlah umat kami mereka yang tidak bertaranum dengan al-Quran.” (Sahih Bukhari: 6/273)

“Hiasilah al-Quran dengan suaramu kerana suara yang baik akan menambah keelokan al-Quran.” (Riwayat Hakim 1/768)

“Imam Ibn Hajar Asqalani meriwayatkan, masyarakat Arab cukup suka berlagu sama ada ketika menunggang unta, di halaman rumah dan di mana sahaja. Apabila al-Quran diturunkan, Rasululah s.a.w mahukan minat berlagu itu dipindahkan kepada tarannum al-Quran (Fath al-Bari 6/69 )


Last edited by gaara on Mon Aug 09, 2010 2:05 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Mon Aug 09, 2010 1:58 am

gaara wrote:
Salam...

saudara othman..

sebenarnya mmg tiada satu ayt Al-quran pun yg menegah taranum...

sbb itu mereka gagal membawanya......

tp mereka minta hadis dan sy sudah pun memberi hadis tersebut dlm beberapa post yg lain...

berikut adalah tambahan....
“Bukanlah umat kami mereka yang tidak bertaranum dengan al-Quran.” (Sahih Bukhari: 6/273)

“Hiasilah al-Quran dengan suaramu kerana suara yang baik akan menambah keelokan al-Quran.” (Riwayat Hakim 1/768)

“Imam Ibn Hajar Asqalani meriwayatkan, masyarakat Arab cukup suka berlagu sama ada ketika menunggang unta, di halaman rumah dan di mana sahaja. Apabila al-Quran diturunkan, Rasululah s.a.w mahukan minat berlagu itu dipindahkan kepada tarannum al-Quran (Fath al-Bari 6/69 )

salam

tu la yg memelikkan bagi seorang yg terpelajar tak boleh memikirkannya . bisa sangat ke al quran pada mereka ni . ini lah akibat berforum kerana nak mencari pengaruh . mungkin dia ni ada cita2 nak jadi penyanyi tapi suara tak sedap ..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Mon Aug 09, 2010 11:03 pm

othman wrote:
I
Quote :
badah bermaksud perbuatan yang kita lakukan untuk mengabdikan diri kepada Allah. Jika Allah suruh Al Quran dijadikan Peringatan dan
memikirkan Al Quran itu, dan kita patuhi suruhanNya itu, bermakna kita
sudah beribadah kepadaNya.

salam

allah perlu di abdi kah juang .
Salam,

Mengabdikan diri (berkhidmat) kepada Allah berbeza dengan Allah diabdikan. Takkanlah itu pun tidak tahu nak membezakannya?

Quote :
adakah mendengar lagu al quran itu sangat memberi kesan negetif kepada juang .
Bukan memberikan kesan negatif pada saya, tetapi pada fungsi Al Quran diturunkan. Ia menyebabkan orang Islam hari ini anggap membaca Al Quran cukuplah dilagu-lagukan. Walhal Allah turunkan Al Quran sebagai berita yang mengandungi peringatan agar kita tidak mengulangi kesilapan kaum-kaum terdahulu.

Quote :
adakah allah larang ?
Bila ayat 36:69 kata Al Quran bukannya syair (perbuatan mengalun-alunkan bacaan) dan Nabi pun tidak layak berbuat begitu, takkanlah kita susah nak faham agar tidak menjadikan Al Quran dalam bentuk lagu-laguan? Bodoh sangatkah manusia itu nak faham ayat semudah 36:69 itu?

Quote :
kamu pakai riwayat mana ni . bagi la ayat quran kalau itu ketetapan .
Saya pakai ayat 36:69 itu. Susah sangat ke nak faham ayat semudah itu?

Quote :
yg kamu kata syair tu ialah karangan manusia dan biasa di baca macam baca buku tak perlu pun kena nyanyi2 .
Karangan manusia tak semestinya dalam bentuk syair. Komek doreamon pun karangan manusia.

Syair adalah perbuatan membaca secara berlagu-lagu. Jadi bila Al Quran dibaca secara berlagu, apa bezanya dengan syair? Takkanlah syair pun tak tahu? Zaman sekolah rendah dahulu bila cikgu ajar pasal syair, ia suruh pelajar membaca secara berlagu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Mon Aug 09, 2010 11:09 pm

Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam Juang,

Sudah tentulah gagal. Mereka cuma boleh merengek dan berputar-putar di tempat yang sama juga sampai ke sudah.
Salam TM,

Di mana jua forum atau blog kita sertai, kalau jumpa mereka, pasti mereka akan gagal kemukakan bukti ayat-ayat Al Quran. Seolah-olah mereka berpesan-pesan antara satu sama lain agar gagal mengemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong amalan yang mereka ada-adakan itu.

Sebab itulah saya sudah tak pelik lagi melihat keadaan umat Islam hari ini yang lemah walaupun kuantiti mereka ramai. Bayangkanlah nak kemukakan ayat-ayat Al Quran yang lebih 6000 ayat pun mereka gagal, macam manalah mereka tak gagal berbanding bangsa-bangsa yang rajin berfikir itu.

salam

kenapa orang kafir kata quran tu syair . adakah orang arab tak faham kata2 nabi . adakah nabi melagukan quran .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Mon Aug 09, 2010 11:35 pm

othman wrote:
Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam Juang,

Sudah tentulah gagal. Mereka cuma boleh merengek dan berputar-putar di tempat yang sama juga sampai ke sudah.
Salam TM,

Di mana jua forum atau blog kita sertai, kalau jumpa mereka, pasti mereka akan gagal kemukakan bukti ayat-ayat Al Quran. Seolah-olah mereka berpesan-pesan antara satu sama lain agar gagal mengemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong amalan yang mereka ada-adakan itu.

Sebab itulah saya sudah tak pelik lagi melihat keadaan umat Islam hari ini yang lemah walaupun kuantiti mereka ramai. Bayangkanlah nak kemukakan ayat-ayat Al Quran yang lebih 6000 ayat pun mereka gagal, macam manalah mereka tak gagal berbanding bangsa-bangsa yang rajin berfikir itu.

salam

kenapa orang kafir kata quran tu syair . adakah orang arab tak faham kata2 nabi . adakah nabi melagukan quran .

Salam,

Mungkin sebab tu lah mereka yang tak percaya Al-Quran pada hari ini lebih seronok melagu-lagukan ayat-ayat Tuhan dari membaca untuk menyelidik maksud yang dibawanya.

Nabi melagukan Al-Quran? Adakah ayat Tuhan yang menyuruh Nabi berbuat demikian?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Mon Aug 09, 2010 11:37 pm

tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam Juang,

Sudah tentulah gagal. Mereka cuma boleh merengek dan berputar-putar di tempat yang sama juga sampai ke sudah.
Salam TM,

Di mana jua forum atau blog kita sertai, kalau jumpa mereka, pasti mereka akan gagal kemukakan bukti ayat-ayat Al Quran. Seolah-olah mereka berpesan-pesan antara satu sama lain agar gagal mengemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong amalan yang mereka ada-adakan itu.

Sebab itulah saya sudah tak pelik lagi melihat keadaan umat Islam hari ini yang lemah walaupun kuantiti mereka ramai. Bayangkanlah nak kemukakan ayat-ayat Al Quran yang lebih 6000 ayat pun mereka gagal, macam manalah mereka tak gagal berbanding bangsa-bangsa yang rajin berfikir itu.

salam

kenapa orang kafir kata quran tu syair . adakah orang arab tak faham kata2 nabi . adakah nabi melagukan quran .

Salam,

Mungkin sebab tu lah mereka yang tak percaya Al-Quran pada hari ini lebih seronok melagu-lagukan ayat-ayat Tuhan dari membaca untuk menyelidik maksud yang dibawanya.

salam

adakah nabi melagu2 kan quran?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Mon Aug 09, 2010 11:41 pm

Salam,

Mana ada orang kafir kata Quran itu syair? Cuba cari dalam Al Quran, tiada ayat daripada orang kafir seperti mengatakan "inilah syair yang nyata". Orang kafir hanya kata Nabi menulis cerita dongeng atau sihir sahaja.

Allah yang kata Al Quran itu bukan syair agar manusia selepas Nabi nanti tidak jadikan Al Quran bahan lagu-laguan. Bukankah Allah Maha Mengetahui apa yang akan manusia lakukan di masa hadapan?

Bila Allah kata Al Quran bukannya syair tetapi adalah Peringatan (36:69), takkanlah kita tak tahu nak membaca Al Quran sebagai Peringatan?

Masa kita belajar pasal peringatan lalulintas untuk ambil lesen memandu, tak perlu pun melagu-lagukan peringatan dan peraturan lalulintas itu. Kenapa tak boleh buat begitu terhadap Al Quran?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Mon Aug 09, 2010 11:41 pm

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam Juang,

Sudah tentulah gagal. Mereka cuma boleh merengek dan berputar-putar di tempat yang sama juga sampai ke sudah.
Salam TM,

Di mana jua forum atau blog kita sertai, kalau jumpa mereka, pasti mereka akan gagal kemukakan bukti ayat-ayat Al Quran. Seolah-olah mereka berpesan-pesan antara satu sama lain agar gagal mengemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong amalan yang mereka ada-adakan itu.

Sebab itulah saya sudah tak pelik lagi melihat keadaan umat Islam hari ini yang lemah walaupun kuantiti mereka ramai. Bayangkanlah nak kemukakan ayat-ayat Al Quran yang lebih 6000 ayat pun mereka gagal, macam manalah mereka tak gagal berbanding bangsa-bangsa yang rajin berfikir itu.

salam

kenapa orang kafir kata quran tu syair . adakah orang arab tak faham kata2 nabi . adakah nabi melagukan quran .

Salam,

Mungkin sebab tu lah mereka yang tak percaya Al-Quran pada hari ini lebih seronok melagu-lagukan ayat-ayat Tuhan dari membaca untuk menyelidik maksud yang dibawanya.

salam

adakah nabi melagu2 kan quran?

Salam,

Tuhan menjelaskan Al-Quran bukan syair. Tentulah Nabi patuh kepada petunjuk Tuhan dan tidak melagu-lagukan Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Wed Aug 11, 2010 1:35 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:


Salam Juang,

Sudah tentulah gagal. Mereka cuma boleh merengek dan berputar-putar di tempat yang sama juga sampai ke sudah.
Salam TM,

Di mana jua forum atau blog kita sertai, kalau jumpa mereka, pasti mereka akan gagal kemukakan bukti ayat-ayat Al Quran. Seolah-olah mereka berpesan-pesan antara satu sama lain agar gagal mengemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong amalan yang mereka ada-adakan itu.


salam...

sy setuju saudara juang dan tolokminda nie... Laughing Laughing

smpi skrang tiada satu pun...

1. ayat ttg nabi ummi dikemukakan

2. ayat ttg larangn bertaranum dikemukkn...

yg ada hanya lah ilusi dan fantasi...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang   Today at 8:06 am

Back to top Go down
 
Dilema Orang Yang Mengaku Islam: Kuantiti Lebih, Kualiti Kurang
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» orang yang merugi di akhirat
» menzakati orang kristen
» gharim- orang yang terlilit utang
» orang cina masuk islam
» 5 orang yang pertama masuk islam

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: