HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Shahru Ramadana

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Shahru Ramadana    Mon Aug 09, 2010 1:37 pm

First topic message reminder :

Salam,

Puasa yang ditetapkan atas orang-orang yang beriman (2.183) dilaksanakan ketika orang menyaksikan Shahru Ramadana.

Quote :
2:185 (Malay) (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Karena itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki
kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.


Shahru ramadana allathee onzila feehi alquranu hudan lilnnasi wabayyinatin mina alhuda waalfurqani faman shahida minkumu alshshahra falyasumhu waman kana mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara yureedu Allahu bikumu alyusra wala yureedu bikumu alAAusra walitukmiloo alAAiddata walitukabbiroo Allaha AAala ma hadakum walaAAallakum tashkuroona

Shahru ramadana biasanya dipahami sebagai bulan Ramadan dalam sistem kalender Hijriyah,

yang ditetapkan jauh setelah Maryam lahir

padahal

puasa telah ditetapkan sejak prang-orang sebelum Muhammad.

Dengan demikian, mudah dipahami bahwa shahru ramadana yang dimaksud dalam 2.185 bukanlah bulan Ramadan berdasarkan sistem kalender Hijriyah.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Fri Aug 20, 2010 1:36 pm

iltizam wrote:

Puasa yang ditentukan oleh syari'at ialah menahan diri daripada makan, minum ...

Puasa demikian sama dengan yang tertulis dalam Bibel:

Quote :
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.

tetapi

sama sekali tidak ada petunjuknya dalam Alquran.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Fri Aug 20, 2010 5:47 pm

faried wrote:
iltizam wrote:

Puasa yang ditentukan oleh syari'at ialah menahan diri daripada makan, minum ...

Puasa demikian sama dengan yang tertulis dalam Bibel:
Quote :
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.

tetapi

sama sekali tidak ada petunjuknya dalam Alquran.

Kalau Puasa itu sama dengan Yang tertulis dalam Bibel Kenapa Pula?
Hehe...hairan hairan.....Dah Makan Ubat ke belum hari nie?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Fri Aug 20, 2010 7:26 pm

Salam,

Maknanya kalau orang berpuasa mengikut petunjuk bible yang sama dengan riwayat hadis, dan tidak mengikut petunjuk al-quran, orang itu tidak percaya kepada ayat-ayat al-quran lagi.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Fri Aug 20, 2010 7:47 pm

Admin wrote:
Salam,

Maknanya kalau orang berpuasa mengikut petunjuk bible yang sama dengan riwayat hadis, dan tidak mengikut petunjuk al-quran, orang itu tidak percaya kepada ayat-ayat al-quran lagi.

salam

bukan tidak percaya al quran tapi tak percaya terjemahan yg di bawak .. jgn perasan pulak .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Fri Aug 20, 2010 7:54 pm

Salam,

Kalau tak percaya terjemahan yang dibawa, teruskanlah jadikan al-quran itu sebagai nyanyian sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Fri Aug 20, 2010 10:24 pm

Admin wrote:
Salam,

Kalau tak percaya terjemahan yang dibawa, teruskanlah jadikan al-quran itu sebagai nyanyian sahaja.

salam

adakah pilihan ini sahaja yg ada .. jadi tuan sudah ada golongan tuan lah .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 12:23 am

Salam Admin,

Biasalah tu. Bila sesuatu terjemahan Al Quran itu tidak selari dengan kepercayaan tradisi mereka, mulalah buat alasan tak terima terjemahan. Tetapi terjemahan riwayat hadis mereka terima tanpa persoalkan sebab selari dengan hawa nafsu mereka nak berbangga diri dengan amalan tradisi.

Nampak sangat dah sifat menolak Al Quran mereka dah... Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 12:26 am

faried wrote:
iltizam wrote:

Puasa yang ditentukan oleh syari'at ialah menahan diri daripada makan, minum ...

Puasa demikian sama dengan yang tertulis dalam Bibel:

Quote :
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.

tetapi

sama sekali tidak ada petunjuknya dalam Alquran.
Salam,

Tak sangka ya, selama ini ingatkan berpuasa ikut cara Al Quran, rupa-rupanya ikut kitab Bible. Yang hairannya bila ada orang nak guna kalimah "Allah" dalam bible terjemahan, mereka marah. Tetapi mereka tiru amalan dalam Bible, boleh la pulak?

Aduhai manusia...manusia.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 1:10 am

Juang wrote:
faried wrote:
iltizam wrote:

Puasa yang ditentukan oleh syari'at ialah menahan diri daripada makan, minum ...

Puasa demikian sama dengan yang tertulis dalam Bibel:

Quote :
Ester 4
4:16 "Pergilah, kumpulkanlah semua orang Yahudi yang terdapat di Susan dan berpuasalah untuk aku; janganlah makan dan janganlah minum tiga hari lamanya, baik waktu malam, baik waktu siang. Aku serta dayang-dayangku pun akan berpuasa demikian, dan kemudian aku akan masuk menghadap raja, sungguhpun berlawanan dengan undang-undang; kalau terpaksa aku mati, biarlah aku mati."

Matius 4
4:2 Dan setelah berpuasa empat puluh hari dan empat puluh malam, akhirnya laparlah Yesus.

tetapi

sama sekali tidak ada petunjuknya dalam Alquran.
Salam,

Tak sangka ya, selama ini ingatkan berpuasa ikut cara Al Quran, rupa-rupanya ikut kitab Bible. Yang hairannya bila ada orang nak guna kalimah "Allah" dalam bible terjemahan, mereka marah. Tetapi mereka tiru amalan dalam Bible, boleh la pulak?

Aduhai manusia...manusia.

Itu adalah tidak sama,
kerana Bible menyuruh pengikutnya Berpuasa 3 hari 3 malam malam dan siang dan tidak dikhususkan pada bulan tertenttu dan juga tidak jelas, sedangkan orang islam di wajib berpuasa apabila sampai bulan Ramadhan dan berpuasa , menahan diri dari makan dan minum hanya pada waktu siang dan makan minum waktu malam. Agar manusia dapat mengerti dan mendidik nafsu....dari situ kita dapat didikan yang sempurna jika di amati dan di kerjakan.....jika tidak mengikutinya tidaklah kita mengetahui akan keberkesanannya serta kebenarannya.

Dan Jesus Berpuasa ? Tuhan Mereka Berpuasa?

Kita yakin dengan Alquran, Di dalamnya terdapat petunjuk antara benar dan salah. Jadi Ambil lah petunjuk dari Alquran tentang yang mana benarnya dan yang mana salahnya.

Mengapa pula mengambil kitab Bible untuk melihat yang tidak benar.

Ambillah segalanya dari Alquran untuk belajar yang benar dan yang salah Very Happy .......Begitulah Keadaannya bagi diri orang yang benar benar yakin dengan Kitab Al quran.....Bukankah begitu....Tumpukan pada hanya satu

Anda Hanya Mengakui satu tuhan iaitu Allah
Jadi...Kepada tuhan Allahlah kita mengadu akan benar atau salahnya kita ini kerana tuhan yang Ada bagi diri kita hanya satu cuma. Tiada dua

Tumpuan Hanya satu....Bukankah begitu saudara ku yang di kasihi dan di rahmati Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 1:25 am

iltizam wrote:

Itu adalah tidak sama,
kerana Bible menyuruh pengikutnya Berpuasa 3 hari 3 malam malam dan siang dan tidak dikhususkan pada bulan tertenttu dan juga tidak jelas, sedangkan orang islam di wajib berpuasa apabila sampai bulan Ramadhan dan berpuasa , menahan diri dari makan dan minum hanya pada waktu siang dan makan minum waktu malam. Agar manusia dapat mengerti dan mendidik nafsu....dari situ kita dapat didikan yang sempurna jika di amati dan di kerjakan.....jika tidak mengikutinya tidaklah kita mengetahui akan keberkesanannya serta kebenarannya.
Salam,

Saudara, polemik pasal puasa ini bukannya berkaitan bilangan hari, tetapi sama ada puasa menahan makan dan minum atau puasa menahan berkata-kata dengan manusia untuk tumpukan pada albashari.

Dalam bible, suruh berpuasa dengan menahan makan dan minum, sedangkan dalam Al Quran suruh menahan berkata-kata dengan manusia.

Kalau kita kaji kisah orang kafir terdahulu, mereka jadi kafir bukannya kerana makan dan minum, tetapi sebab malas berfikir dan suka menurut membuta-tuli.

Kemalasan berfikir sebab suka banyak berbual dan berborak-borak, bukannya sebab makan dan minum. Jadi lebih logik kenapa Al Quran surah puasa dengan tahan bercakap dengan manusia agar ada ruang waktu untuk mengkaji dan meneliti kebenaran sesuatu amalan tradisi agar tidak sama perangai macam orang kafir terdahulu yang suka menurut membuta-tuli juga.

Kita nak beramal ini kenalah tahu kesannya secara realistik, bukannya main buat tak tentu arah.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 1:41 am

[quote="Juang"]
iltizam wrote:

Itu adalah tidak sama,
kerana Bible menyuruh pengikutnya Berpuasa 3 hari 3 malam malam dan siang dan tidak dikhususkan pada bulan tertenttu dan juga tidak jelas, sedangkan orang islam di wajib berpuasa apabila sampai bulan Ramadhan dan berpuasa , menahan diri dari makan dan minum hanya pada waktu siang dan makan minum waktu malam. Agar manusia dapat mengerti dan mendidik nafsu....dari situ kita dapat didikan yang sempurna jika di amati dan di kerjakan.....jika tidak mengikutinya tidaklah kita mengetahui akan keberkesanannya serta kebenarannya.
Salam,

Quote :
Saudara, polemik pasal puasa ini bukannya berkaitan bilangan hari, tetapi sama ada puasa menahan makan dan minum atau puasa menahan berkata-kata dengan manusia untuk tumpukan pada albashari.

Telah saya perkatakan sebelumnya , saya tidak menolak bahawa adanya Puasa menahan dari berkata kata. Bagi saya ianya juga benar. Tetapi menanah diri dari makan dan minum merangkumi keseluruhannya.

Quote :
Dalam bible, suruh berpuasa dengan menahan makan dan minum, sedangkan dalam Al Quran suruh menahan berkata-kata dengan manusia.
itu hanya tafsiran untuk diri saudara sendiri yang di ambil dari Alquran yang yang benar. tetapi Apakah Tafsiran saudara itu Benar secara menyeluruh.
Apabila manusia menghuraikan selain Rasul, Maka ianya berdiri di antara Benar dan salah. tetapi Rasul menafsirkan dengan Benar

Quote :
Kalau kita kaji kisah orang kafir terdahulu, mereka jadi kafir bukannya kerana makan dan minum, tetapi sebab malas berfikir dan suka menurut membuta-tuli.
Bagi saya , Kanak Kanak yang belum kenal erti Berfikir , jika Mati , ianya tidak di Hukumkan Kafir atasnya. Dan ianya Ahli syurga
Rajin berfikir itu adalah mulia dan bagus akan tetapi
Jikalau pun menurut membuta tuli tetapi hati iklas kerana Allah, Maka Allahlah yang layak menilai, Bukan Kita...Bukankah Begitu saudaraku yang di kasihi

Quote :
Kemalasan berfikir sebab suka banyak berbual dan berborak-borak, bukannya sebab makan dan minum. Jadi lebih logik kenapa Al Quran surah puasa dengan tahan bercakap dengan manusia agar ada ruang waktu untuk mengkaji dan meneliti kebenaran sesuatu amalan tradisi agar tidak sama perangai macam orang kafir terdahulu yang suka menurut membuta-tuli juga.
Menahan diri dari makan dan minum akan dengan secara sendirinya mendidik dari banyak berborak borak. dan dari situ kita mengetahui dan kenal akan mata fikir yang sebenarnya

Quote :
Kita nak beramal ini kenalah tahu kesannya secara realistik, bukannya main buat tak tentu arah.

Ilmu(hanya tahu)-Amal( realistik)-Iman( Benar)
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 2:09 am

iltizam wrote:

Telah saya perkatakan sebelumnya , saya tidak menolak bahawa adanya Puasa menahan dari berkata kata. Bagi saya ianya juga benar. Tetapi menanah diri dari makan dan minum merangkumi keseluruhannya.
Salam,

Jika kita utamakan Al Quran daripada Bible, maka berpuasa dengan menahan banyak bercakap dengan manusia itulah lebih wajar diutamakan. Nak tahan makan dan minum bila badan sudah menggemuk bolehlah. Barulah tindakan realistik.

Tetapi kalau kita lihat kebanyakan orang Melayu hari ini ramai yang gemuk-gemuk walaupun tahan makan dan minum selama sebulan.

Quote :
itu hanya tafsiran untuk diri saudara sendiri yang di ambil dari Alquran yang yang benar. tetapi Apakah Tafsiran saudara itu Benar secara menyeluruh.
Apabila manusia menghuraikan selain Rasul, Maka ianya berdiri di antara Benar dan salah. tetapi Rasul menafsirkan dengan Benar
Masalahnya sehingga hari ini saudara gagal kemukakan ayat Al Quran mana mengajar Nabi agar tidak makan dan minum di siang hari ketika berpuasa.

Saudara hanya tahu nak pertikaikan tafsiran orang lain tetapi gagal kemukakan bukti kukuh daripada saudara.

Oleh kerana Rasul menafsirkan dengan benar, sebab itulah saya pegang Al Quran yang Rasul itu sampaikan, bukannya riwayat si polan bin si polan, sebab mereka bukannya Rasul.

Quote :

Bagi saya , Kanak Kanak yang belum kenal erti Berfikir , jika Mati , ianya tidak di Hukumkan Kafir atasnya. Dan ianya Ahli syurga Rajin berfikir itu adalah mulia dan bagus akan tetapi
Jikalau pun menurut membuta tuli tetapi hati iklas kerana Allah, Maka Allahlah yang layak menilai, Bukan Kita...Bukankah Begitu saudaraku yang di kasihi
Orang yang menurut membuta-tuli sehingga tidak mahu membezakan benar atau salah, itukah orang yang ikhlas hatinya kerana Allah?

Kalau macam itu orang-orang Yahudi dan Nasrani yang kata Allah ada putera kerana menurut membuta-tuli, tetapi mereka kata mereka buat kerana ikhlas tidak dihukum kafirlah?

Tetapi dalam Al Quran jelas mengatakan orang-orang yang mengatakan dusta terhadap Allah itu kafir.

Quote :
Menahan diri dari makan dan minum akan dengan secara sendirinya mendidik dari banyak berborak borak. dan dari situ kita mengetahui dan kenal akan mata fikir yang sebenarnya
Tidak juga. Tahap berborak mereka sama sahaja sama ada menahan lapar atau tidak. Ini kerana berbual-bual bukannya memerlukan tenaga yang lebih pun. Yang nyatanya masa menahan makan dan minum, mereka kurang bersukanlah sebab mereka tahu itu akan meletihkan mereka.


Quote :
Ilmu(hanya tahu)-Amal( realistik)-Iman( Benar)
Iman adalah percaya. Ada 2 jenis percaya, sama ada percaya pada yang benar atau percaya pada yang dusta atau diada-adakan.

Sifat orang yang percaya kepada Allah, mereka percaya pada yang benar sahaja tanpa mengira siapa yang sampaikan kebenaran itu. Tetapi sifat orang-orang yang tertutup hatinya, mereka percaya pada orang-orang tertentu tanpa menapis sama ada benar atau tidak. Itu yang menyebabkan mereka hidup berpuak-puak.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 2:43 am

Juang wrote:
iltizam wrote:

Telah saya perkatakan sebelumnya , saya tidak menolak bahawa adanya Puasa menahan dari berkata kata. Bagi saya ianya juga benar. Tetapi menanah diri dari makan dan minum merangkumi keseluruhannya.
Salam,

Jika kita utamakan Al Quran daripada Bible, maka berpuasa dengan menahan banyak bercakap dengan manusia itulah lebih wajar diutamakan. Nak tahan makan dan minum bila badan sudah menggemuk bolehlah. Barulah tindakan realistik.

Tetapi kalau kita lihat kebanyakan orang Melayu hari ini ramai yang gemuk-gemuk walaupun tahan makan dan minum selama sebulan.

Quote :
itu hanya tafsiran untuk diri saudara sendiri yang di ambil dari Alquran yang yang benar. tetapi Apakah Tafsiran saudara itu Benar secara menyeluruh.
Apabila manusia menghuraikan selain Rasul, Maka ianya berdiri di antara Benar dan salah. tetapi Rasul menafsirkan dengan Benar
Masalahnya sehingga hari ini saudara gagal kemukakan ayat Al Quran mana mengajar Nabi agar tidak makan dan minum di siang hari ketika berpuasa.

Saudara hanya tahu nak pertikaikan tafsiran orang lain tetapi gagal kemukakan bukti kukuh daripada saudara.

Oleh kerana Rasul menafsirkan dengan benar, sebab itulah saya pegang Al Quran yang Rasul itu sampaikan, bukannya riwayat si polan bin si polan, sebab mereka bukannya Rasul.

Quote :

Bagi saya , Kanak Kanak yang belum kenal erti Berfikir , jika Mati , ianya tidak di Hukumkan Kafir atasnya. Dan ianya Ahli syurga Rajin berfikir itu adalah mulia dan bagus akan tetapi
Jikalau pun menurut membuta tuli tetapi hati iklas kerana Allah, Maka Allahlah yang layak menilai, Bukan Kita...Bukankah Begitu saudaraku yang di kasihi
Orang yang menurut membuta-tuli sehingga tidak mahu membezakan benar atau salah, itukah orang yang ikhlas hatinya kerana Allah?

Kalau macam itu orang-orang Yahudi dan Nasrani yang kata Allah ada putera kerana menurut membuta-tuli, tetapi mereka kata mereka buat kerana ikhlas tidak dihukum kafirlah?

Tetapi dalam Al Quran jelas mengatakan orang-orang yang mengatakan dusta terhadap Allah itu kafir.

Quote :
Menahan diri dari makan dan minum akan dengan secara sendirinya mendidik dari banyak berborak borak. dan dari situ kita mengetahui dan kenal akan mata fikir yang sebenarnya
Tidak juga. Tahap berborak mereka sama sahaja sama ada menahan lapar atau tidak. Ini kerana berbual-bual bukannya memerlukan tenaga yang lebih pun. Yang nyatanya masa menahan makan dan minum, mereka kurang bersukanlah sebab mereka tahu itu akan meletihkan mereka.


Quote :
Ilmu(hanya tahu)-Amal( realistik)-Iman( Benar)
Iman adalah percaya. Ada 2 jenis percaya, sama ada percaya pada yang benar atau percaya pada yang dusta atau diada-adakan.

Sifat orang yang percaya kepada Allah, mereka percaya pada yang benar sahaja tanpa mengira siapa yang sampaikan kebenaran itu. Tetapi sifat orang-orang yang tertutup hatinya, mereka percaya pada orang-orang tertentu tanpa menapis sama ada benar atau tidak. Itu yang menyebabkan mereka hidup berpuak-puak.

salam

sedara dah ada 3 puak sekarang ni .. ini hanya utk satu isu sahaja iaitu puasa . belum masuk solat dll . nampaknya semua amal ibadat tuan hanya lah belajar cari pendapat . tak dapat lah nak buat roket . main jer la mercun .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 2:57 am

Juang wrote:
iltizam wrote:

Telah saya perkatakan sebelumnya , saya tidak menolak bahawa adanya Puasa menahan dari berkata kata. Bagi saya ianya juga benar. Tetapi menanah diri dari makan dan minum merangkumi keseluruhannya.
Salam,

Jika kita utamakan Al Quran daripada Bible, maka berpuasa dengan menahan banyak bercakap dengan manusia itulah lebih wajar diutamakan. Nak tahan makan dan minum bila badan sudah menggemuk bolehlah. Barulah tindakan realistik.

Tetapi kalau kita lihat kebanyakan orang Melayu hari ini ramai yang gemuk-gemuk walaupun tahan makan dan minum selama sebulan.

Quote :
itu hanya tafsiran untuk diri saudara sendiri yang di ambil dari Alquran yang yang benar. tetapi Apakah Tafsiran saudara itu Benar secara menyeluruh.
Apabila manusia menghuraikan selain Rasul, Maka ianya berdiri di antara Benar dan salah. tetapi Rasul menafsirkan dengan Benar
Masalahnya sehingga hari ini saudara gagal kemukakan ayat Al Quran mana mengajar Nabi agar tidak makan dan minum di siang hari ketika berpuasa.

Saudara hanya tahu nak pertikaikan tafsiran orang lain tetapi gagal kemukakan bukti kukuh daripada saudara.

Oleh kerana Rasul menafsirkan dengan benar, sebab itulah saya pegang Al Quran yang Rasul itu sampaikan, bukannya riwayat si polan bin si polan, sebab mereka bukannya Rasul.

Quote :

Bagi saya , Kanak Kanak yang belum kenal erti Berfikir , jika Mati , ianya tidak di Hukumkan Kafir atasnya. Dan ianya Ahli syurga Rajin berfikir itu adalah mulia dan bagus akan tetapi
Jikalau pun menurut membuta tuli tetapi hati iklas kerana Allah, Maka Allahlah yang layak menilai, Bukan Kita...Bukankah Begitu saudaraku yang di kasihi
Orang yang menurut membuta-tuli sehingga tidak mahu membezakan benar atau salah, itukah orang yang ikhlas hatinya kerana Allah?

Kalau macam itu orang-orang Yahudi dan Nasrani yang kata Allah ada putera kerana menurut membuta-tuli, tetapi mereka kata mereka buat kerana ikhlas tidak dihukum kafirlah?

Tetapi dalam Al Quran jelas mengatakan orang-orang yang mengatakan dusta terhadap Allah itu kafir.

Quote :
Menahan diri dari makan dan minum akan dengan secara sendirinya mendidik dari banyak berborak borak. dan dari situ kita mengetahui dan kenal akan mata fikir yang sebenarnya
Tidak juga. Tahap berborak mereka sama sahaja sama ada menahan lapar atau tidak. Ini kerana berbual-bual bukannya memerlukan tenaga yang lebih pun. Yang nyatanya masa menahan makan dan minum, mereka kurang bersukanlah sebab mereka tahu itu akan meletihkan mereka.


Quote :
Ilmu(hanya tahu)-Amal( realistik)-Iman( Benar)
Iman adalah percaya. Ada 2 jenis percaya, sama ada percaya pada yang benar atau percaya pada yang dusta atau diada-adakan.

Sifat orang yang percaya kepada Allah, mereka percaya pada yang benar sahaja tanpa mengira siapa yang sampaikan kebenaran itu. Tetapi sifat orang-orang yang tertutup hatinya, mereka percaya pada orang-orang tertentu tanpa menapis sama ada benar atau tidak. Itu yang menyebabkan mereka hidup berpuak-puak.

segalanya telah di buktikan dalam hujah hujah sebelum ini dengan dalil dan metametik akalnya...hanya tuan belum menyingkapkan Awan agar matahari yang terlindung itu jelas kelihatan sinarnya pada tuan sendiri.

Hanya Allah jua yang mengurniakan Pasangan Taufiq dan Hidayah.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 3:52 am

iltizam wrote:

segalanya telah di buktikan dalam hujah hujah sebelum ini dengan dalil dan metametik akalnya...hanya tuan belum menyingkapkan Awan agar matahari yang terlindung itu jelas kelihatan sinarnya pada tuan sendiri.

Hanya Allah jua yang mengurniakan Pasangan Taufiq dan Hidayah.
Salam,

Macam mana kita nak terima hujah-hujah yang lemah dan mudah dipatahkan dengan Al Quran? Kalau kita ikut hujah yang lemah dan mudah dipatahkan dengan Al Quran, samalah macam kita ikut kepercayaan kaum kafir terdahulu yang lemah dan mudah Nabi patahkan dengan Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 4:57 am

Juang wrote:
iltizam wrote:

segalanya telah di buktikan dalam hujah hujah sebelum ini dengan dalil dan metametik akalnya...hanya tuan belum menyingkapkan Awan agar matahari yang terlindung itu jelas kelihatan sinarnya pada tuan sendiri.

Hanya Allah jua yang mengurniakan Pasangan Taufiq dan Hidayah.
Salam,

Macam mana kita nak terima hujah-hujah yang lemah dan mudah dipatahkan dengan Al Quran? Kalau kita ikut hujah yang lemah dan mudah dipatahkan dengan Al Quran, samalah macam kita ikut kepercayaan kaum kafir terdahulu yang lemah dan mudah Nabi patahkan dengan Al Quran.

Jika Alquran yang di beri, dan di pesongkan ke arah lain maka jadilah seperti cerita P ramli mimpi tahi lembu jatuh selepuk di atas kepala.

kemudian sipi...bila di terjemahkan demam malaria...

akhirnya menuduh ahmad nisfu pula ....


Mari kita lihat kenyataannya








hehehe......itulah jawapan terbaik

orang ajar ladang limau dia faham ladang harimau...hehe
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 21, 2010 10:55 am

iltizam wrote:
[
Jika Alquran yang di beri, dan di pesongkan ke arah lain maka jadilah seperti cerita P ramli mimpi tahi lembu jatuh selepuk di atas kepala.

kemudian sipi...bila di terjemahkan demam malaria...

akhirnya menuduh ahmad nisfu pula ....
Salam,

Jika Al Quran yang diberikan itu telah dipesongkan ke arah lain, bawakan Al Quran yang tidak dipesongkan itu jika mereka orang-orang yang benar.

Sampai ke hari ini mereka gagal tunjukkan terjemahan Al Quran mereka ada menyebut "janganlah makan dan minum ketika berpuasa". Malah terjemahan mereka pun tidak membuktikan "shahru ramdhan" adalah bulan dalam kalender hijrah kerana tidak wujud nama bulan-bulan lain dalam Al Quran. Mereka main agak-agak sahaja.

Sebijik macam perangai orang kafir terdahulu yang bila diminta bawakan surah yang setanding dengan Al Quran, tetapi mereka gagal kemukakan.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Today at 8:09 am

Back to top Go down
 
Shahru Ramadana
View previous topic View next topic Back to top 
Page 6 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: