HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Shahru Ramadana

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Shahru Ramadana    Mon Aug 09, 2010 1:37 pm

First topic message reminder :

Salam,

Puasa yang ditetapkan atas orang-orang yang beriman (2.183) dilaksanakan ketika orang menyaksikan Shahru Ramadana.

Quote :
2:185 (Malay) (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Karena itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki
kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.


Shahru ramadana allathee onzila feehi alquranu hudan lilnnasi wabayyinatin mina alhuda waalfurqani faman shahida minkumu alshshahra falyasumhu waman kana mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara yureedu Allahu bikumu alyusra wala yureedu bikumu alAAusra walitukmiloo alAAiddata walitukabbiroo Allaha AAala ma hadakum walaAAallakum tashkuroona

Shahru ramadana biasanya dipahami sebagai bulan Ramadan dalam sistem kalender Hijriyah,

yang ditetapkan jauh setelah Maryam lahir

padahal

puasa telah ditetapkan sejak prang-orang sebelum Muhammad.

Dengan demikian, mudah dipahami bahwa shahru ramadana yang dimaksud dalam 2.185 bukanlah bulan Ramadan berdasarkan sistem kalender Hijriyah.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 14, 2010 5:51 pm

Juang wrote:
Salam,

Dalam ayat-ayat tersebut dan malah dalam ayat Al Quran lain pasal puasa pula tak pernah mengatakan "menahan makan dan minum". Sekurang-kurangnya yang kata puasa adalah menahan bercakap dengan manusia ada petunjuk daripada kisah Maryam berbanding orang yang kata puasa adalah menahan makan dan minum itu.

Jadi sebagai orang yang ikut yang terbaik, saya milih orang yang ikut Al Quran daripada orang yang tiada bukti Al Quran.

Saudara nak tahan makan dan minum, itu perut saudara. Saya tidak dipertanggungjawabkan atas apa yang saudara lakukan pada diri saudara.

salam

2.187 jelas ada tulis tentang makan dan minum tapi sebelah malam . dalam puasa mariam ada kah di sebut bilakah waktu mariam di benarkan berpuasa . ayat tu tak sebut pun semasa berpuasa boleh makan .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 14, 2010 5:59 pm

Salam,

Memanglah ayat 2:187 itu tulis suruh makan dan minum sebelum fajar, tetapi tidak pula dikatakan tidak boleh makan dan minum selepas fajar.

Kalau dalam ayat itu tidak ada sebut dilarang makan atau disuruh makan semasa berpuasa, kenapa nak mengada-adakan larangan tak boleh makan dan minum masa puasa? Bukankah makan dan minum itu satu fitrah?

Oleh kerana makan dan minum itu satu fitrah, maka kita ambillah yang fitrah sebab Islam itu selari dengan fitrah. Amalan orang kafir sahaja tak selari dengan fitrah.

Jadi, tak tahu ke nak menimbang sesuatu perkara itu selari dengan fitrah atau tidak. Membuat amalan yang tak selari dengan fitrah, samalah macam kaum Nabi Luth yang buat amalan di luar fitrah manusia.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 14, 2010 6:18 pm

Juang wrote:
Salam,

Memanglah ayat 2:187 itu tulis suruh makan dan minum sebelum fajar, tetapi tidak pula dikatakan tidak boleh makan dan minum selepas fajar.

Kalau dalam ayat itu tidak ada sebut dilarang makan atau disuruh makan semasa berpuasa, kenapa nak mengada-adakan larangan tak boleh makan dan minum masa puasa? Bukankah makan dan minum itu satu fitrah?

Oleh kerana makan dan minum itu satu fitrah, maka kita ambillah yang fitrah sebab Islam itu selari dengan fitrah. Amalan orang kafir sahaja tak selari dengan fitrah.

Jadi, tak tahu ke nak menimbang sesuatu perkara itu selari dengan fitrah atau tidak. Membuat amalan yang tak selari dengan fitrah, samalah macam kaum Nabi Luth yang buat amalan di luar fitrah manusia.

salam

kalau macam tu jangan bercakap sajalah . kalau kerja tentulah tak boleh puasa sebab bila kerja kena bercakap . susah jugak .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 14, 2010 6:40 pm

[quote]
Juang wrote:

Dalam kisah Maryam itu pun Allah suruh makan dan minum dahulu, kemudian berpuasa. Tidak pula ayat tersebut maksudkan puasa adalah perbuatan menahan lapar dan dahaga tetapi menahan berkata-kata dengan manusia. Bukankah sama konsepnya dengan ayat 2:187 yang Allah suruh makan dan minum dahulu sebelum puasa (sebelum waktu siang) dan kemudian berpuasa?

Bro ...rujuk surah maryam yang mana satu nih...

Quote :
Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah: "Sesungguhnya [b]aku telah bernazar berpuasa untuk Tuhan Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang Manusia pun pada hari ini".


yang ini puasa nazar ....untuk maryam sorang jer....bro
Bro Juang nie siti maryam ker......


kalau bro nak ikut puasa cara yang tidak berkata kata tu memang bagus
tapi bukan bulan ramadhan....
ikut lah bulan lain khusus untuk tidak berkata kata

Tetapi bulan Ramadhan kita berpuasa seluruhnya zahir dan batin kan?
Tahan diri tahan seluruhnya....termasuk meninggalkan berkata kata perkara yang buruk

Tahan Marah
Tahan dengki,
tahan hasad,
tahan shahwat,
tahan mata dari melihat yang haram,
tahan dari berkata kata yang tidak baik ,
tahan makan,
tahan minum,
tahan telinga ,
tahan mulut ,
tahan dan tahan,,,,,,,pelbagai lagi.

Apabila berjaya menahannya dengan takwa maka terbukalah PINTU diri.
Pintu diri menuju ALLAH

===============================================

Tapi Puasa cara pak juang tu saya tak kata salah, kerana itu pun puasa juga , cuma tidak menyeluruh dan jika pak juang nak lakukan seperti itu lakukanlan seorang diri seperti Siti Maryam lakukan secara sendirian.

Apa sahaja cemuhan / fitnah atas siti maryam kerana mengandungkan anak tanpa bapa, siti maryam hanya diam.

So , saudara juang berpuasa tidak berkata kata untuk menahan cemuhan tentang apa.....pak juang mengandung ker...







Very Happy Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Sat Aug 14, 2010 9:26 pm

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Memanglah ayat 2:187 itu tulis suruh makan dan minum sebelum fajar, tetapi tidak pula dikatakan tidak boleh makan dan minum selepas fajar.

Kalau dalam ayat itu tidak ada sebut dilarang makan atau disuruh makan semasa berpuasa, kenapa nak mengada-adakan larangan tak boleh makan dan minum masa puasa? Bukankah makan dan minum itu satu fitrah?

Oleh kerana makan dan minum itu satu fitrah, maka kita ambillah yang fitrah sebab Islam itu selari dengan fitrah. Amalan orang kafir sahaja tak selari dengan fitrah.

Jadi, tak tahu ke nak menimbang sesuatu perkara itu selari dengan fitrah atau tidak. Membuat amalan yang tak selari dengan fitrah, samalah macam kaum Nabi Luth yang buat amalan di luar fitrah manusia.

salam

kalau macam tu jangan bercakap sajalah . kalau kerja tentulah tak boleh puasa sebab bila kerja kena bercakap . susah jugak .

Salam,

Carilah hari yang sesuai dan memberi kelapangan kepada kita. Bukankah Allah mengkehendaki kita kemudahan dan tidak mengkehendaki kita kesukaran?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 6:55 am

Admin wrote:

Quote :

salam

kalau macam tu jangan bercakap sajalah . kalau kerja tentulah tak boleh puasa sebab bila kerja kena bercakap . susah jugak .

Salam,

Carilah hari yang sesuai dan memberi kelapangan kepada kita. Bukankah Allah mengkehendaki kita kemudahan dan tidak mengkehendaki kita kesukaran?
Salam,

Benar Admin. Sebab itulah berpuasa biar ikut petanda daripada Allah, bukannya ikut kalender ciptaan manusia. Kata bertuhankan Allah sahaja, maka ikutlah petanda daripada Allah.

Kita pergi kerja termasuk dalam urusan perjalanan yang memerlukan kita keluar rumah. Dalam ayat 2:185 sudah beri kelonggaran untuk berpuasa pada hari-hari lain jika sakit atau dalam perjalanan.

Konsep puasa adalah waktu kita memfokuskan diri kepada petunjuk-petunjuk Tuhan sehingga faham iaitu kita dapat membezakan di antara benar atau palsu.

Menahan bercakap dengan manusia untuk fokus pada Allah dapat mendekatkan diri kita Tuhan kita.

Samalah macam kita kurangkan bercakap dengan rakan-rakan di kedai mamak untuk meluangkan masa bersama isteri akan mendekatkan dan mengeratkan hubungan suami-isteri. Jika dengan isteri perlukan masa, kenapa dengan Allah kita tak buat macam itu?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 11:10 am

othman wrote:

2.187 jelas ada tulis tentang makan dan minum tapi sebelah malam .

Pada bagian mana dalam ayat 2.187 dapat dipahami bahwa makan dan minum pada malam hari?

Dalam 2.187 memang ada disebutkan fajar, tetapi fajar tidak selalu harus berkaitan dengan matahari.

Dalam alshiyam, objeknya adalah Alquran, dan Alquran memiliki fajar (quranil fajri).

Salam.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 11:25 am

iltizam wrote:

Makan = lawannya ialah tidak makan iaitu(Berlapar)
Minum= pasangannya ialah tidak minum (berdahaga)
Malam= pasangannya ialah siang (cerah terang)

Pesoalannya, makan tidak selalu berarti memasukkan pangan ke dalam mulut

Quote :
2:188 (Malay) Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di
antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui.

Wala takuloo amwalakum baynakum bialbatili watudloo biha ila alhukkami litakuloo fareeqan min amwali alnnasi bialithmi waantum taAAlamoona

Hal menarik lainnya dalam 2.188, jika petunjuk dimaksudkan larangan makan maka digunakan kata langsung:

la takuloo = janganlah makan

Minum juga tidak selalu berarti memasukkan minuman melalui mulut.

Quote :
2:93 (Malay) "Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari kamu dan Kami angkat bukit (Thursina) di atasmu (seraya Kami berfirman): ""Peganglah teguh-teguh apa yang Kami berikan kepadamu dan dengarkanlah!"" Mereka
menjawab: ""Kami mendengarkan tetapi tidak menaati"". Dan
telah diresapkan ke dalam hati mereka itu (kecintaan menyembah) anak sapi karena kekafirannya. Katakanlah: ""Amat jahat perbuatan yang diperintahkan imanmu kepadamu jika betul kamu beriman (kepada
Taurat)""."


Waith akhathna meethaqakum warafaAAna fawqakumu alttoora khuthoo ma ataynakum biquwwatin waismaAAoo qaloo samiAAna waAAasayna waoshriboo fee quloobihimu alAAijla bikufrihim qul bisama yamurukum bihi eemanukum in kuntum mumineena
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 12:26 pm

faried wrote:
othman wrote:

2.187 jelas ada tulis tentang makan dan minum tapi sebelah malam .

Pada bagian mana dalam ayat 2.187 dapat dipahami bahwa makan dan minum pada malam hari?

Dalam 2.187 memang ada disebutkan fajar, tetapi fajar tidak selalu harus berkaitan dengan matahari.

Dalam alshiyam, objeknya adalah Alquran, dan Alquran memiliki fajar (quranil fajri).

Salam.

salam

Dalam 2.187 memang ada disebutkan fajar, tetapi fajar tidak selalu harus berkaitan dengan matahari.

tak jelas apa yg bapak madsudkan .

Dalam alshiyam, objeknya adalah Alquran, dan Alquran memiliki fajar (quranil fajri).

dalam apa2 ibadah pun objeknya ialah diri kita sendiri . quran tu dia sudah lengkap dan sempurna . bapak mengkaji al quran utk al quran ke . patutlah .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 1:27 pm

othman wrote:

Dalam 2.187 memang ada disebutkan fajar, tetapi fajar tidak selalu harus berkaitan dengan matahari.

tak jelas apa yg bapak madsudkan .

Silakan ditelusuri berbagai kata fajar dalam ayat-ayat berikut:

Quote :
Fa-Jiim-Ra
= cut/divide lengthwise, break open, vent, incline/decline/deviate,
dawn/sunrise/daybreak, source, abundantly and suddenly, ample
bounty/generosity, a place from which water flows.

[/url]fajara
vb. (1)
impf. act. 75:5
n.vb. 91:8
pcple. act. (pl. fajarah/fujjar) 38:28, 71:27, 80:42, 82:14, 83:7
fajara
vb. (1) impf. act. 17:90

fajr
n.m. 2:187, 17:78, 17:78, 24:58, 89:1, 97:5

fajjara
vb. (2)
perf. act. 18:33, 36:34, 54:12
impf. act. 17:91, 76:6
perf. pass. 2.3
n.vb. 17.91, 76.6

tafajjara
vb.
(5)
impf. act. 2:74

infajara
vb. (7) perf. act. 2:60

Dalam 91.8, fajar diartikan ilham:

Quote :
91:8 (Malay) maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya,

Faalhamaha fujooraha wataqwaha

Jika kata fajar dalam 2.187 dipahami sebagai ilham, yaitu Alquran diilhamkan kepada orang yang mengkajinya, maka akan jauh lebih berarti (meaningful).

othman wrote:
Dalam alshiyam, objeknya adalah Alquran, dan Alquran memiliki fajar (quranil fajri).

dalam apa2 ibadah pun objeknya ialah diri kita sendiri . quran tu dia sudah lengkap dan sempurna . bapak mengkaji al quran utk al quran ke . patutlah .

Dalam 2.187, subjeknya adalah orang beriman, pekerjaannya shiyam, dan objek kajian dalam shiyam adalah Alquran (2.185).

Salam.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 1:43 pm

faried wrote:
othman wrote:

Dalam 2.187 memang ada disebutkan fajar, tetapi fajar tidak selalu harus berkaitan dengan matahari.

tak jelas apa yg bapak madsudkan .

Silakan ditelusuri berbagai kata fajar dalam ayat-ayat berikut:

Quote :
Fa-Jiim-Ra
= cut/divide lengthwise, break open, vent, incline/decline/deviate,
dawn/sunrise/daybreak, source, abundantly and suddenly, ample
bounty/generosity, a place from which water flows.

[/url]fajara
vb. (1)
impf. act. 75:5
n.vb. 91:8
pcple. act. (pl. fajarah/fujjar) 38:28, 71:27, 80:42, 82:14, 83:7
fajara
vb. (1) impf. act. 17:90

fajr
n.m. 2:187, 17:78, 17:78, 24:58, 89:1, 97:5

fajjara
vb. (2)
perf. act. 18:33, 36:34, 54:12
impf. act. 17:91, 76:6
perf. pass. 2.3
n.vb. 17.91, 76.6

tafajjara
vb.
(5)
impf. act. 2:74

infajara
vb. (7) perf. act. 2:60

Dalam 91.8, fajar diartikan ilham:

Quote :
91:8 (Malay) maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya,

Faalhamaha fujooraha wataqwaha

Jika kata fajar dalam 2.187 dipahami sebagai ilham, yaitu Alquran diilhamkan kepada orang yang mengkajinya, maka akan jauh lebih berarti (meaningful).

othman wrote:
Dalam alshiyam, objeknya adalah Alquran, dan Alquran memiliki fajar (quranil fajri).

dalam apa2 ibadah pun objeknya ialah diri kita sendiri . quran tu dia sudah lengkap dan sempurna . bapak mengkaji al quran utk al quran ke . patutlah .

Dalam 2.187, subjeknya adalah orang beriman, pekerjaannya shiyam, dan objek kajian dalam shiyam adalah Alquran (2.185).

Salam.

salam

adakah pada masa mariam itu sudah ada al quran . mariam tidak membuat sebarang kajaian pun . injil jugak belum ada .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 1:55 pm

othman wrote:

adakah pada masa mariam itu sudah ada al quran . mariam tidak membuat sebarang kajaian pun . injil jugak belum ada .

Pada masa Maryam ada Isa sebagai Rasul yang membawa petunjuk Allah, sama dengan Alquran yang berfungsi sebagai pembawa petunjuk Allah pada masa sekarang.

Karena itu, ketika berpuasa, Maryam diperintahkan berkata kepada albasyari,

dan

kepada orang-orang beriman sekarang diperintahkan:

meminta jawaban kepadaKu
mencari apa-apa yang Allah tetapkan
makan dan mnum (2.186-187).

Salam.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 2:26 pm

faried wrote:
othman wrote:

adakah pada masa mariam itu sudah ada al quran . mariam tidak membuat sebarang kajaian pun . injil jugak belum ada .

Pada masa Maryam ada Isa sebagai Rasul yang membawa petunjuk Allah, sama dengan Alquran yang berfungsi sebagai pembawa petunjuk Allah pada masa sekarang.

Karena itu, ketika berpuasa, Maryam diperintahkan berkata kepada albasyari,

dan

kepada orang-orang beriman sekarang diperintahkan:

meminta jawaban kepadaKu
mencari apa-apa yang Allah tetapkan
makan dan mnum (2.186-187).

Salam.

ya .. tapi apa yg di kaji mariam . adakah kata2 nabi isa sukar di mengertikan oleh mariam .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 4:07 pm

othman wrote:

ya .. tapi apa yg di kaji mariam . adakah kata2 nabi isa sukar di mengertikan oleh mariam .

Kata-kata Nabi Isa, kata-kata dalam Alquran dan kata-kata manusia ada saja yang tidak langsung dapat dipahami.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Mon Aug 16, 2010 4:14 pm

faried wrote:
othman wrote:

ya .. tapi apa yg di kaji mariam . adakah kata2 nabi isa sukar di mengertikan oleh mariam .

Kata-kata Nabi Isa, kata-kata dalam Alquran dan kata-kata manusia ada saja yang tidak langsung dapat dipahami.

salam

adakah mariam berpuasa kerana beliau tidak memahami kata2 nabi isa . adakah sekiranya mariam bercakap maka nabi isa akan marah dan tidak ingin bercakap dgn mariam
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 9:28 am

othman wrote:

adakah mariam berpuasa kerana beliau tidak memahami kata2 nabi isa . adakah sekiranya mariam bercakap maka nabi isa akan marah dan tidak ingin bercakap dgn mariam

Perintahnya adalah bercakap kepada albashari.

Tidak bercakapnya dengan insiyyan (19.26).

Salam.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 9:31 am

tolokminda wrote:

Apabila Isa menyuruh ibunya Maryam berpuasa adakah ia mempunyai sebarang kaitan dengan bulan - samada bulan di langit atau bulan di kalendar?

Puasa Maryam adalah dalam rangka nazar, bukan melaksanakan puasa yang ditetapkan/diwajibkan (kutiba) Allah atas orang-orang yang beriman.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 9:39 am

othman wrote:
bacalah terjemahan tentang puasa di bulan ramadan dan bukan ayat yg menerangkan puasa umat terdahulu .

Alquran secara keseluruhan adalah petunjuk untuk manusia (2.185).

Ayat yang menerangkan puasa umat terdahulu adalah juga bagian dari Alquran, sehingga tentu saja juga harus dijadikan petunjuk, apalagi hal mengenai puasa umat terdahulu dijelaskan langsung bahwa serupa/seperti (kama) puasa yang ditetapkan atas orang-orang beriman (2.183).

Salam.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 9:57 am

iltizam wrote:

yang ini puasa nazar ....untuk maryam sorang jer....bro
Bro Juang nie siti maryam ker......

kalau bro nak ikut puasa cara yang tidak berkata kata tu memang bagus
tapi bukan bulan ramadhan....
ikut lah bulan lain khusus untuk tidak berkata kata

Pelaksanaan puasa sama saja, tidak ada perbedaan pelaksanaan puasa nazar dan puasa ramadhan.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 10:10 am

iltizam wrote:

Apa sahaja cemuhan / fitnah atas siti maryam kerana mengandungkan anak tanpa bapa, siti maryam hanya diam.

Kaum Maryam tidak mencemoh Maryam karena mengandung anak tanpa bapak.

Jika kaum Maryam mencemoh Maryam, maka anaknya mesti dinistakan sebagai anak haram, anak zina dan semacamnya,

tetapi

anak Maryam malah dianggap sebagai Anak Allah:

Quote :
Ma kana lillahi an yattakhitha min waladin subhanahu itha qada amran fainnama yaqoolu lahu kun fayakoonu

19:35 (Malay) "Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: ""Jadilah"", maka jadilah ia."


Maryam dicemoh oleh kaumnya karena makan dan minum ketika sedang berpuasa. Sama saja dengan orang yang berpuasa sakarang, jika makan dan minum untuk fisik ketika sedang berpuasa maka akan dicemoh habis.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 10:30 am

Salam,

faried wrote:
Maryam dicemoh oleh kaumnya karena makan dan minum ketika sedang berpuasa. Sama saja dengan orang yang berpuasa sakarang, jika makan dan minum untuk fisik ketika sedang berpuasa maka akan dicemoh habis.

Boleh tuan faried berikan ayat al-quran yang menyatakan hal di atas?

terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 10:33 am

tolokminda wrote:

Bilakah puasa itu ditetapkan kepada kita? Jawapannya dalam 2:185.

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang
bersama Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan
Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai bahang
tersebut wajar berpuasa...

Tuan Faried berpendapat shahru ramadan itu ada kena mengena dengan bulan penuh. Saya berpendapat ia tidak ada kena mengena dengan bulan tetapi ia adalah apabila kita terasa terdorong untuk memahami Al-Quran.

Apa maksudnya shahru ramadan dapat dilakukan kapan saja

ketika

kita terasa terdorong untuk memahami Al-Quran?

Salam.


Last edited by faried on Tue Aug 17, 2010 10:40 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 10:39 am

Admin wrote:

faried wrote:
Maryam dicemoh oleh kaumnya karena makan dan minum ketika sedang berpuasa. Sama saja dengan orang yang berpuasa sakarang, jika makan dan minum untuk fisik ketika sedang berpuasa maka akan dicemoh habis.

Boleh tuan faried berikan ayat al-quran yang menyatakan hal di atas?

Dalam ayat 19.26, ketika akan berpuasa (shawman terkoreksi = alshiyam) jelas diperintahkan kepada Maryam untuk makan dan minum.

Tentu saja perintah tersebut dilakanakan oleh Maryam, dan cara puasa demikian akan sangat aneh dan dicemoh oleh kaum ketika itu.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 12:32 pm

faried wrote:
Admin wrote:

faried wrote:
Maryam dicemoh oleh kaumnya karena makan dan minum ketika sedang berpuasa. Sama saja dengan orang yang berpuasa sakarang, jika makan dan minum untuk fisik ketika sedang berpuasa maka akan dicemoh habis.

Boleh tuan faried berikan ayat al-quran yang menyatakan hal di atas?

Dalam ayat 19.26, ketika akan berpuasa (shawman terkoreksi = alshiyam) jelas diperintahkan kepada Maryam untuk makan dan minum.

Tentu saja perintah tersebut dilakanakan oleh Maryam, dan cara puasa demikian akan sangat aneh dan dicemoh oleh kaum ketika itu.

Salam.

salam

buat cerita yg tak ada dalam quran pulak ...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Tue Aug 17, 2010 1:25 pm

faried wrote:
tolokminda wrote:

Bilakah puasa itu ditetapkan kepada kita? Jawapannya dalam 2:185.

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang
bersama Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan
Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai bahang
tersebut wajar berpuasa...

Tuan Faried berpendapat shahru ramadan itu ada kena mengena dengan bulan penuh. Saya berpendapat ia tidak ada kena mengena dengan bulan tetapi ia adalah apabila kita terasa terdorong untuk memahami Al-Quran.

Apa maksudnya shahru ramadan dapat dilakukan kapan saja

ketika

kita terasa terdorong untuk memahami Al-Quran?

Salam.

Salam,

Saya berpendapat, ya. Puasa untuk memahami Al-Quran boleh dilakukan pada bila-bila masa saja bergantung kepada sampainya shahru ramadan itu kepada seseorang individu. Ia bukan suatu yang perlu dilakukan secara en masse. Tidak ada di dalam Al-Quran petunjuk yang mengatakan puasa perlu dilakukan secara en masse. Malah dalam soal pengabdian diri kepada Tuhan memang tidak ada suruhan supaya ia dilakukan secara standard dan en masse.

Perhatikan bahagian yang dihighlightkan,

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang bersama Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai bahang/syiar tersebut wajar berpuasa. Dan bagi yang sakit di antara kamu, atau sedang dalam perjalanan, gantikan dengan hari yang lain, Allah mahu memudahkan kamu, dan Dia tidak mahu menyukarkan kamu, dan supaya kamu dapat memenuhinya, dan supaya kamu mengagungkan Tuhan kerana memberi kamu pedoman, supaya kamu menghargai.

Kesimpulannya sesiapa yang merasai shahru ramadan saja yang Tuhan suruh puasa.


Last edited by tolokminda on Tue Aug 17, 2010 1:40 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Shahru Ramadana    Today at 7:30 pm

Back to top Go down
 
Shahru Ramadana
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: