HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Mon Aug 09, 2010 12:53 pm

First topic message reminder :

Juang wrote:
Salam

Benar Admin. Oleh kerana Nabi adalah pemberi peringatan, maka sebab itu kita kena tanya ahli peringatan yang wujud pada hari ini. Itulah pewaris Nabi yang sebenar.

Lainlah Nabi ditugaskan untuk melagu-lagukan Al Quran, logik jugalah kita tanya ahli melagu-lagukan Al Quran yang wujud pada hari ini.

Smile

salam

betul lah tu tapi sapa dia ... setakat ni yg aku nampak TM la sebab banyak jugak terjemahan terkini yg beliau kemukakan . sayangnya beliau mungkin sibuk sekarang ni . faraid pun tak ada lagi buat seumpama TM . harap faraid banyak membantu dalam menterjemah al quran dan kita sama memberi komen yg berguna . dengan cara ini fikiran kita akan berkembang.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Sat Aug 14, 2010 1:01 am

gaara wrote:
Juang wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Sebab itu ahli peringatan adalah orang yang sentiasa memberi peringatan dengan ayat-ayatNya tanpa perlu menyandarkan kepada sumber-sumber lain seperti riwayat hadis dan bible.

Contoh:

Ahli Peringatan - mengingatkan para wanita muslim supaya menutup dada dengan penudung dada bukan menutup kepala.

Bukan Ahli Peringatan - menyeru para wanita muslim supaya menutup
kepala dengan memakai tudung kepala sbb dia juga merujuk sumber2 lain iaitu riwayat hadis dan bible.

ahli peringatan ialah seorang yg jujur dan amanah . tak perlu kita menunding jari kata orang ikut riwayat. kaji dulu ayat quran tu . adakah tudung dalam ayat itu bukan tudung kepala . tak rugi kita mengkaji .
Salam,

Kalau benar-benar jujur dan amanah maka pasti kita akan kata "dalam Al Quran tidak ada tudung kepala tetapi tudung dada, sebaliknya tudung kepala ada dalam Bible seperti yang dilakukan oleh paderi wanita".

Allah lebih tahu kejujuran seseorang manusia itu dengan melihat sejauh mana mereka bersikap lurus pada Al Quran. Kalau duk putar-putar, yang tiada dalam Al Quran diada-adakan, jujur apa kebendanya itu?

saudra juang....

bible adalh diceduk dr versi asal injil dan injil...

apakh ini saudra berkata perempuan umat nabi musa dan isa adalh paderi....

sedangkn kisah banjir nabi nuh pun terdpt dlm bible dan Al-quran...

apakh ini bermksd Al-quran jgk boleh dipertikikn kesahihanya....

salam

tutup untuk melindungi kecantikan wanita .

bila bersama boleh bukak

kalau tutup kepala tu mencantikkan sehingga di larang maka masa bersama kena pakai tudung kepala la kot .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Sat Aug 14, 2010 7:56 am

Ahli zikir itu Ada dalam diri kita sendiri ,
untuk menghidupkannya supaya terserlah perlulah melakukan Amalan zikir terlebih dahulu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Sat Aug 14, 2010 9:12 am

Salam,

Sesiapa jadikan Al Quran sebagai peringatan (dzikri) diri dan sesama manusia, ahli zikirlah tu. Tetapi kalau buat selain yang Allah suruh, itu bukannya ahli peringatanlah.

Jika buku perubatan dijadikan amalan perubatan, maka manusia itu ahli perubatanlah. Tetapi kalau manusia itu jual buku-buku perubatan itu, maka dia ahli perniagaan.

Macam itulah perumpamaannya. Bila manusia buat ikut tujuan sesuatu kitab itu diturunkan, maka manusia itulah ahlinya. Tetapi kalau buat selain tujuan kitab itu, ia bukan ahlinya. Mudah bukan?
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Sat Aug 14, 2010 10:13 am

Ya, Benar apa yang saudara juang perkatakan,

Barang siapa mengikut Tujuan Allah, Itulah Ahlinya

Barang siapa buat selain dari Tujuan Allah , ia bukan Ahlinya.....Ahlullah.

barang siapa menuju pada Allah, Sampailah ia pada Allah

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Mon Aug 16, 2010 11:59 pm

Salam,

Pendek kata, mereka yang mengajar orang lain cara mensyairkan al-quran bukanlah ahli peringatan sebab Allah jelas mengatakan Dia tidak mengajar syair dan tak patut dibuat begitu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 12:18 am

Admin wrote:
Salam,

Pendek kata, mereka yang mengajar orang lain cara mensyairkan al-quran bukanlah ahli peringatan sebab Allah jelas mengatakan Dia tidak mengajar syair dan tak patut dibuat begitu.


salam



satu lagi madsud mensyairkan al quran ialah dgn mengubah madsud sebenar al quran . syair juga kata2 yg boleh di sampaikan tanpa melagukan nya .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 12:25 am

Salam,

Al-quran tidak perlu dijelaskan oleh riwayat hadis sebab ayat-ayat al-quran itu sudah menjelaskan. orang yang cuba menjelaskan al-quran itu dengan riwayat hadis adalah mereka yang cuba mengubah maksud sebenar al-quran dan mereka bukanlah yang dikatakan ahli peringatan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:01 am

gaara wrote:
Payau Putih wrote:
Salam,

Apa yang saya fahami ayat "Muhkamaat" ayat yang jelas maksudnya... apa yang dinyatakan maka itulah maksudnya dan tidak memerlukan kajian atau tafsiran berjela-jela untuk memahaminya. Manakala ayat "Mutasyaabihaat" adalah ayat yang tidak di fahami jika tidak di buat kajian terlebih dahulu.... setelah kajian atau penyelidikan di buat barulah dapat di fahami.....

Terjemahan lain;

AQ 3:7. Dia yang menurunkan kepada kamu al-Kitab, di dalamnya ayat-ayat muhkamat (yang menentukan). Itulah ibu al-Kitab, dan yang lain mutasyabihat (yang serupa). Bagi orang-orang yang di dalam hati mereka menyimpang, mereka mengikuti yang mutasyabihat daripadanya untuk menginginkan pertikaian, dan menginginkan interpretasinya. Tiada yang mengetahui interpretasinya kecuali Allah. Dan orang-orang yang mendalam dalam pengetahuan berkata, "Kami percaya kepadanya; semuanya daripada Pemelihara kami"; dan tiada yang mengingatinya, kecuali orang-orang yang mempunyai minda.

salam....

ni terjemhn mana sauadra payau yg putih bw nie.... lain mcm je...

enth2 ahli nas otak punya...

mengaku pun saudra yg putih ada ayat2 yg x jelas....

saudara adminn...

bagaimana???.......

Salam,

Seperti yg saya katakan ayat yang tidak jelas itu memerlukan kajian atau penyelidikan untuk memahaminya, sebagai contoh ayat teori Big Bang atau Cap Jari Manusia... setelah kajian di buat barulah manusia faham berkenaan maksud ayat-ayat berkenaan....

Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:05 am

Salam..

ya ya ya ya ya.....

sy fhm saudara payau yg putih...

mmg ada ayat yg xjelas dlm Al-quran... kn kn kn....
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:23 am

Salam,

Syukurlah jika tuan dah faham.... tapi mengapa masih mempergunakan nama nabi kononnya nabi memperjelaskan Al Quran melalui riwayat hadis...? (Maaf jika tuan tidak termasuk apa yg saya maksudkan)
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:34 am

Salam..

Dlm Al-quran ada suruhan taat kpd nabi...

dan.....

Sabda nabi...

""Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku."" ( Hadis Riwayat Imam Malik )

Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:36 am

gaara wrote:
Salam..

Dlm Al-quran ada suruhan taat kpd nabi...

dan.....

Sabda nabi...

""Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku."" ( Hadis Riwayat Imam Malik )


Salam,

Lagi-lagi tuan mempergunakan nama nabi demi kepentingan sendiri... kata dalam Al Quran, alih-alih riwayat hadis di kemukakan..... Razz
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:43 am

Salam...

ya ya ya ya ya....

sbb taat pd Rasul sy bw Hadis..... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:47 am

gaara wrote:
Salam...

ya ya ya ya ya....

sbb taat pd Rasul sy bw Hadis..... Laughing

Salam,

Sebelum tuan mengemukakan surah mana ayat berapa adanya riwayat hadis@hadis nabi@sunnah nabi dalam Al Quran tuan tidak pantas mempergunakan nama nabi demi kepentingan sendiri.... Mad
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:53 am

salam...

sy pegang pada ayat nie.... Very Happy

Dan Allah telah menurunkan kepadamu (Muhammad) Kitab (Al-Quran) serta al-Hikmah.[an-Nisaa’ 4]......

mmmm..

ada ke saudra payau yg putih ayat2 yg suruh tolak hadis.... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 1:57 am

Salam,

Takkan tak faham... saya minta riwayat hadis@hadis nabi@sunnah nabi.... Razz

Tiada ayat yg suruh tolak sebab benda yang tak wujud.... mengada-ngadakan apa yang idak wujud dalam Al Quran bererti tuan talah mengajar Allah dan RasulNya;

AQ 49:16. Katakanlah, "Apa, adakah kamu akan mengajar Allah mengenai agama kamu, padahal Allah mengetahui apa yang di langit, dan apa yang di bumi? Dan Allah mengetahui segala sesuatu."
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 2:05 am

Salam....

Quote :
Tiada ayat yg suruh tolak sebab benda yang tak wujud.... mengada-ngadakan apa yang idak wujud dalam Al Quran bererti tuan talah mengajar Allah dan RasulNya;

telefon bimbit wujud tp kenape ayat ttgnya x wujud dlm Al-quran... Very Happy

Quote :
Takkan tak faham... saya minta riwayat hadis@hadis nabi@sunnah nabi....

Code:
Dan Allah telah menurunkan kepadamu (Muhammad) Kitab (Al-Quran) serta al-Hikmah.[an-Nisaa’ 4]......

pd sy ayat ini menerangkn ttg Al-kitab (Al-quran) dan Al-hikmah ( Assunnah )....
Laughing
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 2:10 am

Salam,

Tuan samakan hal2 syariat dengan telefon bimbit... hebat hebat.... Razz

Apa asasnya tuan tukar perkataan al Hikmah menjadi Assunah.... sedangkan yang tuan kemukakan adalah terjemahan Al Quran... adakah perkataan arab tukar dengan perkataan arab lain....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Tue Aug 17, 2010 2:22 am

Salam...

bukankah telefon bimbit itu pun sbgai dr nikmat yg ALLAH kurniakan... Very Happy

tp kenape ayat ttgnya tiada dlm Al-quran....

Quote :
Tuan samakan hal2 syariat dengan telefon bimbit... hebat hebat....

ilmu yg ALLAH kurniakan bkn sekadar ttg syariat shja....

dan sekadar pinjm idea dr org nas otk sebentar... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Wed Aug 18, 2010 9:06 am

gaara wrote:
Salam....

Quote :
Tiada ayat yg suruh tolak sebab benda yang tak wujud.... mengada-ngadakan apa yang idak wujud dalam Al Quran bererti tuan talah mengajar Allah dan RasulNya;

telefon bimbit wujud tp kenape ayat ttgnya x wujud dlm Al-quran... Very Happy
Salam,

Memanglah telefon bimbit itu tidak wujud dalam Al Quran, tetapi kewujudan telefon bimbit itu kena guna apa yang Al Quran suruh iaitu "berfikir". Daripada suruhan yang wujud dalam Al Quran (iaitu berfikir), maka kita nampak kesan kebaikannya iaitu wujudnya telefon bimbit.

Tetapi yang diwujudkan oleh ulamak ugama yang bukan atas dasar berfikir, kita nampak kesan mudaratnya iaitu manusia berpecah-belah. Contohnya mengumpul riwayat hadis seseorang Nabi tidak disuruh di dalam Al Quran. Bila dibuat juga, kita nampak wujudnya puak Sunnah dan Syiah yang berpegang pada riwayat hadis yang berbeza-beza ikut imam kesukaan mereka. Dan kesan buruknya macam kita lihat di negara-negara Arab.

Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Wed Aug 18, 2010 9:16 am

gaara wrote:

ada ke ayat2 yg suruh tolak hadis.... Laughing

Petunjuk Allah hanya ada dua macam hadis:

Ahsanul hadis = Alquran

Lahwal hadis = hadis mainan/hadis olok-olok.

Karena pilihan hanya dua, maka tentu saja lahwal hadis haruslah ditolak.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Thu Aug 19, 2010 4:03 pm

Juang Wrote....

Quote :
Memanglah telefon bimbit itu tidak wujud dalam Al Quran, tetapi kewujudan telefon bimbit itu kena guna apa yang Al Quran suruh iaitu "berfikir". Daripada suruhan yang wujud dalam Al Quran (iaitu berfikir), maka kita nampak kesan kebaikannya iaitu wujudnya telefon bimbit.

jd balik kpd soalan sy...

knape tiada ayat ttg telefon bimbit....

dan ayt mana yg saudra bleh kaitkn dgn telefon bimbit nie... Very Happy

Quote :
Tetapi yang diwujudkan oleh ulamak ugama yang bukan atas dasar berfikir, kita nampak kesan mudaratnya iaitu manusia berpecah-belah. Contohnya mengumpul riwayat hadis seseorang Nabi tidak disuruh di dalam Al Quran. Bila dibuat juga, kita nampak wujudnya puak Sunnah dan Syiah yang berpegang pada riwayat hadis yang berbeza-beza ikut imam kesukaan mereka. Dan kesan buruknya macam kita lihat di negara-negara Arab.

ini tdk menghairan kita yg beriman kpd ALLAH dan RasulnyA.....

Dari Sahl bin Saad as-Saaidi r.a berkata: Rasulullah bersabda; "Ya Allah! Jangan kau temukan aku dan mudahan kamu (sahabat) tidak bertemu dgn suatu masa di mana para ulamak sudah tidak diikuti lagi, dan orang2 yang penyantun sudah tdk disegani lg. Hati mereka seperti hati org Ajam (pad fasiqnya), lidah meraka seperti lidah orang Arab (pd fasiqnya)...

( Hadis Riwayat Imam Ahmad ).............. Very Happy

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Thu Aug 19, 2010 11:09 pm

gaara wrote:

jd balik kpd soalan sy...

knape tiada ayat ttg telefon bimbit....

dan ayt mana yg saudra bleh kaitkn dgn telefon bimbit nie...
Salam,

Sebab zaman itu telefon bimbit belum dicipta. Kalau disampaikan kepada orang yang tak terfikir lagi apa itu telefon bimbit, lagi-lagilah mereka susah nak faham. Jadi pada zaman Nabi sampaikan, dia hanya disuruh sampaikan sesuatu yang mudah difikirkan oleh manusia pada waktu itu. Dan telefon bimbit wujud pun kerana ada insan-insan yang rajin berfikir. Sebab itulah teknologi-teknologi yang wujud itu bukannya dihasilkan melalui sesuatu amalan ritual tetapi melalui amalan yang fitrah dengan kejadian manusia yang mempunyai minda.

Quote :

ini tdk menghairan kita yg beriman kpd ALLAH dan RasulnyA.....

Dari Sahl bin Saad as-Saaidi r.a berkata: Rasulullah bersabda; "Ya Allah! Jangan kau temukan aku dan mudahan kamu (sahabat) tidak bertemu dgn suatu masa di mana para ulamak sudah tidak diikuti lagi, dan orang2 yang penyantun sudah tdk disegani lg. Hati mereka seperti hati org Ajam (pad fasiqnya), lidah meraka seperti lidah orang Arab (pd fasiqnya)...

( Hadis Riwayat Imam Ahmad ).............. Very Happy

Kalau kita fikir logik berdasarkan ayat-ayat Al Quran, Nabi-nabi terdahulu pun tak ikut membuta-tuli ulamak ugama kaum-kaum mereka. Malah Nabi sendiri disuruh bertanya kepada ahli peringatan (ahlaldzikri) bukannya kepada ulamak ugama.

Nampak sangat riwayat tersebut tersasar daripada pedoman para Nabi yang banyak dalam Al Quran. Tetapi kalau tak dibuat penilaian, perbandingan dan penelitian, mereka taksublah membuta-tuli riwayat hadis kesukaan sesuatu puak. Puak Sunnah ikut versi mereka, puak Syiah ikut versi mereka. Al Quran setakat dilagu-lagukan sahaja.

Sedih melihat Al Quran direndah-rendahkan nilai dan penggunaannya.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?   Today at 8:06 am

Back to top Go down
 
Siapakah Sebenarnya Ahli Zikir (Peringatan)?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Tulisan Apa yang Sebenarnya Ada di Tiang Salib Yesus?
» Siapakah yang mengangkat Muhammad menjadi nabi...?
» siapa sebenarnya makhluk sebelum adam?
» Siapa sebenarnya yang Melihat?
» orang yang merugi di akhirat

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: