HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Muhammad utusan Allah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:33 am

iltizam wrote:
salam

Bagaimana Dengan Kesaksian di bawah

SURAT 48. AL FATH

Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka, kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الإنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا


Tidakkah kita merasa sejuk jiwa ketika membaca ayat ini

Ayat di atas hanya menunjukkan realitinya Muhammad itu seorang utasan Allah. Tidak disebutkan dalam ayat itu agar kita menyaksikan Nabi adalah utusan Allah.

Samalah konsepnya dengan matahari adalah pemancar cahaya. Sama ada kita menyaksikan atau tidak, memang realitinya matahari itu memancarkan cahayanya. Buktinya, bila matahari terbit, waktu akan jadi siang (terang).

Walaupun ada manusia yang celik atau buta, matahari memang realitinya sebagai pemancar cahaya. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan matahari adalah pemancar cahaya, kerana itu memang tugasnya.

Macam itulah, walaupun ada manusia beriman atau kafir, Muhammad memang realitinya sebagai utusan Allah. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan Muhammad adalah utusan Allah, kerana itu memang tugas baginda.

Buktinya Muhammad adalah utusan Allah ialah dengan terpancarnya Al Quran kepada kita semua. Tetapi orang-orang yang menutup hatinya, tak nampak betapa terang dan jelasnya cahaya Al Quran yang dipancarkan.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 10:34 am

Salam,

Benar, tiada perintah suruh kita bersaksi bahawa Muhammad itu adalah utusan Allah. Allah hanya beritahu status Muhammad sebagai utusanNya dan sifat-sifat orang yang bersama beliau.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 11:13 am

Admin wrote:
Salam,

Benar, tiada perintah suruh kita bersaksi bahawa Muhammad itu adalah utusan Allah. Allah hanya beritahu status Muhammad sebagai utusanNya dan sifat-sifat orang yang bersama beliau.

Ermm..ya
Patut lah ada yang mengatakan bahawa forum ini terdiri dari golongan Anti hadis
sekarang nie barulah confirm....

Jadi kami kena layan saudara sebagai seorang yang Antihadis lah yer...hehehe


So....Bagaimana saudara Bershahadah ,
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 12:16 pm

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Benar, tiada perintah suruh kita bersaksi bahawa Muhammad itu adalah utusan Allah. Allah hanya beritahu status Muhammad sebagai utusanNya dan sifat-sifat orang yang bersama beliau.

Ermm..ya
Patut lah ada yang mengatakan bahawa forum ini terdiri dari golongan Anti hadis
sekarang nie barulah confirm....

Jadi kami kena layan saudara sebagai seorang yang Antihadis lah yer...hehehe


So....Bagaimana saudara Bershahadah ,

Salam,

Jadi, begitulah jika ada orang lain yang tak sama dengan amalan mereka, mulalah digelar anti-hadis. Mereka hanya suka bagi gelaran dan berasa bangga dengan golongan mereka sendiri. Padahal Tuhan tak pernah suruh pun kita hidup bergolongan.

Persoalan apa yang tuan katakan 'Syahadah' itu boleh dibincangkan dalam topik baru supaya topik ini tidak bercelaru.

Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 12:45 pm

Salam
Ya , kebanyakkannya manusia sememengnya begitu.

Sekadar ingin tahu , bukan untuk menyalahkan saudara cuma sekadar berkenalan dengan satu cara pemikiran yang bebeza . Adakah saudara menolak Hadis secara Total ......?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 12:54 pm

iltizam wrote:
Salam
Ya , kebanyakkannya manusia sememengnya begitu.

Sekadar ingin tahu , bukan untuk menyalahkan saudara cuma sekadar berkenalan dengan satu cara pemikiran yang bebeza . Adakah saudara menolak Hadis secara Total ......?

Salam,

Ya, kita di sini utk berforum supaya dapat bertukar-tukar pandangan dan memilih yang terbaik. Perbezaan pendapat itu tetap wujud sebab hati kita ni tak sama. Jadi, berfikiran terbukalah jika ada orang lain yang berbeza pendapat dengan kita. Usah terus menggelar orang itu anti-hadis, sesat dsb. Soal itu, biar Tuhan yg tentukan kelak.

Utk berbincang tentang apa saja yg berkaitan dgn hadis, apa kata tuan buka topik baru supaya topik ini tidak bercelaru.

Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 5:23 pm

Salam...

salah satu tiang islam ialah syahadah.....

tanpa syahadah tiadalah islam....

Quote :
Persoalan apa yang tuan katakan 'Syahadah' itu boleh dibincangkan dalam topik baru supaya topik ini tidak bercelaru.

persoalan syahadah itu bersangutn mengenai kesaksian terhadap nabi dan ia pula mengenai nabi sbg utusn... jd buat pe nk buka topik br...

Quote :
Soal itu, biar Tuhan yg tentukan kelak.

klau begini sy rasa nabi pun tdk perlu wujud sejak awl lg... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:32 pm

gaara wrote:
Salam...

salah satu tiang islam ialah syahadah.....

tanpa syahadah tiadalah islam....

Quote :
Persoalan apa yang tuan katakan 'Syahadah' itu boleh dibincangkan dalam topik baru supaya topik ini tidak bercelaru.

persoalan syahadah itu bersangutn mengenai kesaksian terhadap nabi dan ia pula mengenai nabi sbg utusn... jd buat pe nk buka topik br...

Quote :
Soal itu, biar Tuhan yg tentukan kelak.

klau begini sy rasa nabi pun tdk perlu wujud sejak awl lg... Very Happy

Salam,

Islam sudah sedia wujud sejak hari pertama Tuhan menjadikan alam ini. Nabi Ibrahim adalah orang yang mula-mula menamakan orang-orang yang patuh dengan cara hidup Islam sebagai Muslim. Tidak pula diceritakan Nabi Ibrahim bersyahadah seperti tuan untuk menjadikan dirinya seorang Muslim. Mengatakan Islam tidak wujud tanpa syahadah menunjukkan tuan tidak faham apakah itu Islam yang Tuhan maksudkan. Alam Tuhan ini tidak memerlukan persaksian tuan untuk wujud dalam keadaan Islam sejak hari pertama ia dicipta olehNya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:43 pm

gaara wrote:
Salam...

salah satu tiang islam ialah syahadah.....

tanpa syahadah tiadalah islam....

Salam,

Kenyataan tuan ini langsung tidak bersandar kepada al-quran.

gaara wrote:
persoalan syahadah itu bersangutn mengenai kesaksian terhadap nabi dan ia pula mengenai nabi sbg utusn... jd buat pe nk buka topik br...

Kalau sudah bersangkut-paut dengan topik, tak mengapalah. saya hanya mencadangkan sahaja.

Admin wrote:
Soal itu, biar Tuhan yg tentukan kelak.

gaara wrote:
klau begini sy rasa nabi pun tdk perlu wujud sejak awl lg... Very Happy

Adakah kewujudan nabi itu untuk menentukan siapa orang yang sesat dan siapa yang dapat petunjuk?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:46 pm

Salam...

syahadah itu mmg tdk disyariatkan pada masa nabi Ibrahim..

dan apabila nabi ibrahim diwujudkn pun ALLAH mengajarkn sesuatu kpdnya...

jd kita ni umat nabi muhaamad yg telah disyariatkn syahadah..

jd amatlh pelik mengaku menerima nabi muhammad tolak syahadah..
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:48 pm

gaara wrote:
Salam...

syahadah itu mmg tdk disyariatkan pada masa nabi Ibrahim..

dan apabila nabi ibrahim diwujudkn pun ALLAH mengajarkn sesuatu kpdnya...

jd kita ni umat nabi muhaamad yg telah disyariatkn syahadah..

jd amatlh pelik mengaku menerima nabi muhammad tolak syahadah..


Salam,

Boleh tuan buktikan dalilnya bahawa Tuhan telah mensyariatkan syahadah kepada kita?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:50 pm

Salam...

Quote :
Adakah kewujudan nabi itu untuk menentukan siapa orang yang sesat dan siapa yang dapat petunjuk?

bukankah nabi sendri diwahyukn ttg adanya org munafik dan ciri2 org munafik..

dan kita sendri bleh nmpk siapa yg ikut nabi dan tidak...

dan nabi sendri bertindk memerangi org2 tertentu...

bukankh nabi hanya akan memerangi org2 yg telah sesat..
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:56 pm

gaara wrote:
Salam...

Quote :
Adakah kewujudan nabi itu untuk menentukan siapa orang yang sesat dan siapa yang dapat petunjuk?

bukankah nabi sendri diwahyukn ttg adanya org munafik dan ciri2 org munafik..

dan kita sendri bleh nmpk siapa yg ikut nabi dan tidak...

dan nabi sendri bertindk memerangi org2 tertentu...

bukankh nabi hanya akan memerangi org2 yg telah sesat..

Salam,

Adanya ayat tentang orang munafik dan ciri-ciri mereka itu supaya kita tidak menjadi seperti mereka. Semuanya supaya kita mengambil peringatan itu. Nabi bukanlah orang yang menentukan si polan bin si polan itu munafik atau sebagainya.

Allah tidak ajar nabi suruh perangi orang-orang tertentu dan sesat melainkan dizalimi dan disakiti.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 10:20 pm

Juang wrote:
[justify]
iltizam wrote:
salam

Bagaimana Dengan Kesaksian di bawah

SURAT 48. AL FATH

[b]Muhammad itu adalah utusan Allah r

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ


Ayat di atas hanya menunjukkan realitinya Muhammad itu seorang utasan Allah. Tidak disebutkan dalam ayat itu agar kita menyaksikan Nabi adalah utusan Allah.

Samalah konsepnya dengan matahari adalah pemancar cahaya. Sama ada kita menyaksikan atau tidak, memang realitinya matahari itu memancarkan cahayanya. Buktinya, bila matahari terbit, waktu akan jadi siang (terang).

Walaupun ada manusia yang celik atau buta, matahari memang realitinya sebagai pemancar cahaya. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan matahari adalah pemancar cahaya, kerana itu memang tugasnya.

Juang..
Si Matahari sentiasa memancarkan cahayanya samaada siang ataupun malam. Cuma Hanya tuan yang menutupinya dengan Awan Hijab.

Fahami betul betul Ayat tu dan kaji baik baik ya..hehe

MUHAMMAD RASUL ALLAH.
erti perkataan rasul yang sebenar untuk memudahkan faham ialah
RISALAH....
So ...Muhammad Risalah Allah....
Muhammad Risalah/Rasul/Utusan/ Surat Allah.

Cuba tuan tafakkur dan tadabbur seketika..haha
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 12:40 am

Admin wrote:
Salam,

Tak perlu kita bersaksi sebegitu sebab Allah sudah mengetahui bahawa Dia adalah Tuhan yang satu dan Muhammad itu benar-benar rasulNya. Apa yang penting kita percaya.

Saudara Admin cuba untuk tidak memahami, sedangkan cahaya sedang menyinari.

Admin mengatakan tak perlu bersaksi sedang saudara dalam keadaan Bersaksi...Cuba saudara renung diri,,,dan jangan renung tulisan

Baca Alquran lalu pandang Diri
Usah Baca quran lalu pandang tulisannya
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 12:45 am

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Tak perlu kita bersaksi sebegitu sebab Allah sudah mengetahui bahawa Dia adalah Tuhan yang satu dan Muhammad itu benar-benar rasulNya. Apa yang penting kita percaya.

Saudara Admin cuba untuk tidak memahami, sedangkan cahaya sedang menyinari.

Admin mengatakan tak perlu bersaksi sedang saudara dalam keadaan Bersaksi...Cuba saudara renung diri,,,dan jangan renung tulisan

Baca Alquran lalu pandang Diri
Usah Baca quran lalu pandang tulisannya

Salam,

Saya dah menjelaskan apa yang mungkin menjadi kabur pada pandangan tuan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 12:50 am

iltizam wrote:

Juang..
Si Matahari sentiasa memancarkan cahayanya samaada siang ataupun malam. Cuma Hanya tuan yang menutupinya dengan Awan Hijab.

Fahami betul betul Ayat tu dan kaji baik baik ya..hehe

MUHAMMAD RASUL ALLAH.
erti perkataan rasul yang sebenar untuk memudahkan faham ialah
RISALAH....
So ...Muhammad Risalah Allah....
Muhammad Risalah/Rasul/Utusan/ Surat Allah.

Cuba tuan tafakkur dan tadabbur seketika..haha
Salam,

Memanglah Muhammad itu utusan/rasul/risalah/mesej/pembawa berita/ daripada Allah, tiada siapa pula nak menafikannya. Jadi nak saksikan apa lagi sebab hakikatnya mereka Muhamad itu utusan Allah?

Itu yang saya bagi perumpamaan. Matahari itu cahaya bagi bumi. Adakah kita perlu bersaksikan yang matahari itu cahaya bagi bumi? Sama ada manusia itu buta (tidak menyaksikan) atau tidak, matahari tetap matahari.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 12:56 am

Juang wrote:
iltizam wrote:

Juang..
Si Matahari sentiasa memancarkan cahayanya samaada siang ataupun malam. Cuma Hanya tuan yang menutupinya dengan Awan Hijab.

Fahami betul betul Ayat tu dan kaji baik baik ya..hehe

MUHAMMAD RASUL ALLAH.
erti perkataan rasul yang sebenar untuk memudahkan faham ialah
RISALAH....
So ...Muhammad Risalah Allah....
Muhammad Risalah/Rasul/Utusan/ Surat Allah.

Cuba tuan tafakkur dan tadabbur seketika..haha
Salam,

Memanglah Muhammad itu utusan/rasul/risalah/mesej/pembawa berita/ daripada Allah, tiada siapa pula nak menafikannya. Jadi nak saksikan apa lagi sebab hakikatnya mereka Muhamad itu utusan Allah?

Itu yang saya bagi perumpamaan. Matahari itu cahaya bagi bumi. Adakah kita perlu bersaksikan yang matahari itu cahaya bagi bumi? Sama ada manusia itu buta (tidak menyaksikan) atau tidak, matahari tetap matahari.

Salam,

Itulah yang saya hairankan. Mereka seolah-olah memaksa utk membuat kesaksian begitu sedangkan cukuplah Allah menjadi saksi bahawa Muhammad itu benar-benar rasulNya.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 12:59 am

Juang wrote:
iltizam wrote:

Juang..
Si Matahari sentiasa memancarkan cahayanya samaada siang ataupun malam. Cuma Hanya tuan yang menutupinya dengan Awan Hijab.

Fahami betul betul Ayat tu dan kaji baik baik ya..hehe

MUHAMMAD RASUL ALLAH.
erti perkataan rasul yang sebenar untuk memudahkan faham ialah
RISALAH....
So ...Muhammad Risalah Allah....
Muhammad Risalah/Rasul/Utusan/ Surat Allah.

Cuba tuan tafakkur dan tadabbur seketika..haha
Salam,

Memanglah Muhammad itu utusan/rasul/risalah/mesej/pembawa berita/ daripada Allah, tiada siapa pula nak menafikannya. Jadi nak saksikan apa lagi sebab hakikatnya mereka Muhamad itu utusan Allah?

Itu yang saya bagi perumpamaan. Matahari itu cahaya bagi bumi. Adakah kita perlu bersaksikan yang matahari itu cahaya bagi bumi? Sama ada manusia itu buta (tidak menyaksikan) atau tidak, matahari tetap matahari.

Itulah Kesaksian....... bukannya............. NAK SAKSIKAN.
Itulah Shahadah ....Dan Itulah Dalilnya yang sebelim ini saudara tolok/Admin/juang mahukan.....

Diri sedang berdalil dengan dalil Alqurannya....Nak dalil Dari Mana Lagi
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 1:02 am

Admin wrote:
Juang wrote:
iltizam wrote:

Juang..
Si Matahari sentiasa memancarkan cahayanya samaada siang ataupun malam. Cuma Hanya tuan yang menutupinya dengan Awan Hijab.

Fahami betul betul Ayat tu dan kaji baik baik ya..hehe

MUHAMMAD RASUL ALLAH.
erti perkataan rasul yang sebenar untuk memudahkan faham ialah
RISALAH....
So ...Muhammad Risalah Allah....
Muhammad Risalah/Rasul/Utusan/ Surat Allah.

Cuba tuan tafakkur dan tadabbur seketika..haha
Salam,

Memanglah Muhammad itu utusan/rasul/risalah/mesej/pembawa berita/ daripada Allah, tiada siapa pula nak menafikannya. Jadi nak saksikan apa lagi sebab hakikatnya mereka Muhamad itu utusan Allah?

Itu yang saya bagi perumpamaan. Matahari itu cahaya bagi bumi. Adakah kita perlu bersaksikan yang matahari itu cahaya bagi bumi? Sama ada manusia itu buta (tidak menyaksikan) atau tidak, matahari tetap matahari.

Salam,

Itulah yang saya hairankan. Mereka seolah-olah memaksa utk membuat kesaksian begitu sedangkan cukuplah Allah menjadi saksi bahawa Muhammad itu benar-benar rasulNya.


Salam,

29:52 “Katakan: Cukuplah Allah sebagai saksi di antara aku dan kamu…”

4:79 “… dan Kami telah mengutuskan kamu kepada manusia sebagai rasul – dan cukuplah Allah sebagai saksi.”

6:19 Katakan: Yang mana satukah pengakuan terbesar? Katakan: Allah adalah saksi di antara aku dan kamu – dan Quran ini telah diwahyukan kepadaku supaya dengannya aku akan memberi peringatan kepada kamu dan sesiapa saja yang ia sampai. Adakah kamu benar-benar bersaksi bahawa ada “tuhan” lain selain Allah? Katakan: Aku tidak bersaksi seperti itu. Katakan: Dia adalah satu-satunya Tuhan dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu sekutukan.

Saya pun tak faham apa lagi yang tak jelas.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 1:10 am

Quote :
Admin
Canselor



Posts: 259
Points: 339
Reputation: 0
Join date: 2010-07-22
Location: Selangor


Subject: Re: Muhammad utusan Allah Yesterday at 9:34 am
+
----
-
Salam,

Benar, tiada perintah suruh kita bersaksi bahawa Muhammad itu adalah utusan Allah. Allah hanya beritahu status Muhammad sebagai utusanNya dan sifat-sifat orang yang bersama beliau.

Bukankah saudara sedang bersaksi.
mengapa mengatakan tiada perintah suruh kita bersaksaksi bahawa Muhammad utusan Allah.

Dan dengan berkata begini akan memahamkan kepada orang orang , bahawa tidak perlu bershahadah, tak perlu bersaksi bahawa muhammad adalah utusan Allah.....sedangkan saudara sendiri telah bershahadah Akhirnya.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 1:29 am

Admin wrote:

Salam,

Itulah yang saya hairankan. Mereka seolah-olah memaksa utk membuat kesaksian begitu sedangkan cukuplah Allah menjadi saksi bahawa Muhammad itu benar-benar rasulNya.
Salam Admin,

Yang saksikan matahari adalah cahaya bumi pun Allah sebab Dia yang menciptakan. Tak perlu kita nak mengucap bahawa matahari adalah cahaya bumi. Memang realitinya itu tugas matahari.

Kalau dibawa perumpamaan laain pula, En. Kamil adalah cikgu matematik. Kementerian Pelajaran mengangkat En. Kamil sebagai cikgu matematik. Tak perlu para pelajar mengucap naik saksi bahawa En. Kamil adalah cikgu matematik untuk mereka lulus ujian matematik. Tugas pelajar hanya patuh dengan ilmu yang En. Kamil sampaikan itu.

Begitulah dengan Nabi. Yang angkat Nabi jadi utusan Allah pun Allah juga. Nak mengucap buat apa mengatakan Nabi adalah utusan Allah. Memang realitinya itulah tugas Nabi. Tugas kita adalah memikirkan apa yang Nabi sampaikan dan laksanakan dalam kehidupan. Semudah itu sahaja.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 1:36 am

iltizam wrote:

Itulah Kesaksian....... bukannya............. NAK SAKSIKAN.
Itulah Shahadah ....Dan Itulah Dalilnya yang sebelim ini saudara tolok/Admin/juang mahukan.....

Diri sedang berdalil dengan dalil Alqurannya....Nak dalil Dari Mana Lagi
Salam,

Ayat tersebut hanya tulis "Muhammad utusan Allah". Bukannya, "katakanlah: Muhammad adalah utusan Allah". Kalau disuruh "katakanlah", logik jugalah kita kena mengucap macam itu.

Bila Al Quran menyatakan "Muhammad utusan Allah", samalah buku pelajar yang menulis "matahari adalah cahaya bumi". Ia bukannya suruh kita mengucap bahawa matahari adalah cahaya bumi, sebab hakikatnya memang matahari macam itu fungsinya sama ada manusia itu mengucapkan atau tidak.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 1:39 am

tolokminda wrote:

Salam,

29:52 “Katakan: Cukuplah Allah sebagai saksi di antara aku dan kamu…”

4:79 “… dan Kami telah mengutuskan kamu kepada manusia sebagai rasul – dan cukuplah Allah sebagai saksi.”

6:19 Katakan: Yang mana satukah pengakuan terbesar? Katakan: Allah adalah saksi di antara aku dan kamu – dan Quran ini telah diwahyukan kepadaku supaya dengannya aku akan memberi peringatan kepada kamu dan sesiapa saja yang ia sampai. Adakah kamu benar-benar bersaksi bahawa ada “tuhan” lain selain Allah? Katakan: Aku tidak bersaksi seperti itu. Katakan: Dia adalah satu-satunya Tuhan dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu sekutukan.

Saya pun tak faham apa lagi yang tak jelas.
Salam,

Bila Nabi sendiri kata "cukuplah Allah" saksi di antara baginda dengan manusia lain, bermakna Nabi sendiri pun tak perlu kita jadi saksi bahawa baginda adalah utusan Allah.

Saya pun hairan apa lagi yang tak cukupnya...
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 1:45 am

Juang wrote:
Admin wrote:

Salam,

Itulah yang saya hairankan. Mereka seolah-olah memaksa utk membuat kesaksian begitu sedangkan cukuplah Allah menjadi saksi bahawa Muhammad itu benar-benar rasulNya.
Salam Admin,

Yang saksikan matahari adalah cahaya bumi pun Allah sebab Dia yang menciptakan. Tak perlu kita nak mengucap bahawa matahari adalah cahaya bumi. Memang realitinya itu tugas matahari.

Kalau dibawa perumpamaan laain pula, En. Kamil adalah cikgu matematik. Kementerian Pelajaran mengangkat En. Kamil sebagai cikgu matematik. Tak perlu para pelajar mengucap naik saksi bahawa En. Kamil adalah cikgu matematik untuk mereka lulus ujian matematik. Tugas pelajar hanya patuh dengan ilmu yang En. Kamil sampaikan itu.

Begitulah dengan Nabi. Yang angkat Nabi jadi utusan Allah pun Allah juga. Nak mengucap buat apa mengatakan Nabi adalah utusan Allah. Memang realitinya itulah tugas Nabi. Tugas kita adalah memikirkan apa yang Nabi sampaikan dan laksanakan dalam kehidupan. Semudah itu sahaja.

haha,
Satu perumpamaan yang baik...
Kalau begitu , kita dari kuala lumpur tahan teksi masuk dan diam jer lahh.
Sebab driver dah tahu Alamatnya kita nak ke mana.

Agaknya kenapa dalam ayat di bawah nie tuhan masih bertanya kepada Anak Adam sedangkan dia maha mengetahui


Quote :
'Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)"(7:172)

Dah Lupa ka waktu di Alam roh dulu dulu
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Today at 1:46 pm

Back to top Go down
 
Muhammad utusan Allah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 7Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» The Prophet of Mercy-Muhammad (Sallallahu 'Alayhi wa Sallam)
» adakah nabi yang berjenis kelamin perempuan?
» jika benar Tuhan mempunyai anak (Qs 43.81), apa maksudnya ?
» Bagian I: Muhammad SAW vs Yesus Kristus
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: