HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Muhammad utusan Allah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:33 am

First topic message reminder :

iltizam wrote:
salam

Bagaimana Dengan Kesaksian di bawah

SURAT 48. AL FATH

Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka, kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الإنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا


Tidakkah kita merasa sejuk jiwa ketika membaca ayat ini

Ayat di atas hanya menunjukkan realitinya Muhammad itu seorang utasan Allah. Tidak disebutkan dalam ayat itu agar kita menyaksikan Nabi adalah utusan Allah.

Samalah konsepnya dengan matahari adalah pemancar cahaya. Sama ada kita menyaksikan atau tidak, memang realitinya matahari itu memancarkan cahayanya. Buktinya, bila matahari terbit, waktu akan jadi siang (terang).

Walaupun ada manusia yang celik atau buta, matahari memang realitinya sebagai pemancar cahaya. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan matahari adalah pemancar cahaya, kerana itu memang tugasnya.

Macam itulah, walaupun ada manusia beriman atau kafir, Muhammad memang realitinya sebagai utusan Allah. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan Muhammad adalah utusan Allah, kerana itu memang tugas baginda.

Buktinya Muhammad adalah utusan Allah ialah dengan terpancarnya Al Quran kepada kita semua. Tetapi orang-orang yang menutup hatinya, tak nampak betapa terang dan jelasnya cahaya Al Quran yang dipancarkan.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:34 am

Juang wrote:
othman wrote:

salam

kalau makan ada masa pulak tapi kalau puasa tak tau masa . apa - apa sistem pun ada masa la . komputer baru ke lama sama jer . jenis tak ada masa tertentu ni kanak2 . mana dia kira masa asal nak sahaja, ikut bahang dia sahaja . masa makan pun serah kat allah jugak ke .. macam mariam dapat makanan .
Salam,

Makan pun tidak semestinya kena ditetapkan pukul 12tghri dan 7mlm umpamanya. Macam mana puasa boleh ditetap-tetapkan?

Masa nak berpuasa adalah ketika nak fokus faham petunjuk Tuhan. Oleh kerana Allah tak beri petunjuk hanya pada masa-masa tertentu, logiklah puasa itu tidak terikat dengan jadual waktu ciptaan manusia,

Lainlah Allah tetapkan, petunjukNya hanya sampai pada pukul 8pgi sampai 9mlm, logiklah puasa ada masa-masa tertentu.

Semudah itu pun tak boleh nak fahami. Maryam pun tak sangka pada suatu hari nanti dia akan lahirkan Isa yang tahu berkata-kata. Logiklah puasa itu tidak terikat dengan masa. Takkanlah kita nak kata Allah itu tidak bersistematik sebab tak menentu masa kelahiran Isa itu?

salam

apa pulak kaitan kelahiran isa dgn puasa . kalau macam tu orang yg kena berpuasa itu ialah orang yg akan melahirkan anak . itu lah ketetapan bagi masa nak berpuasa . takkan la tak boleh pikir sedara . binatang pun tau masa makan tak perlu wahyu tuhan la sebab tu manusia pun tau tanpa lihat jam nak tentu masa .

allah dah bagi tau mariam akan melahirkan anak yg tak ada bapa . bukan kah jelas tuhan bagitau dalam quran pasal ni . tuan ni baca quran ke ..
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:34 am

Juang wrote:
Quote :
sy rasa kita akn lbh hina dr org munafik seperti org kafir yg tdk mau bersaksi di mulut mau pun hati... sauadra juang....
Salam,

Kalau orang munafik bersaksi guna mulut, maka kita percaya guna hatilah. Cukuplah Allah jadi saksi. Nak war-warkan pada manusia apa ke jadahnya. Nabi pun tak suruh buat macam itu. Nak juga tiru amalan orang munafik. Apa punya manusia entah.

Quote :
ini akn terjd bila nas otaknya lbh perkasa dr nas Al-quran dan Hadis... saudra juang...
Masalahnya Al Quran sendiri suruh guna otak dan tak suruh menurut riwayat si polan bin si polan. Apalah, yang Al Quran suruh mereka tak nak ikut. Munafik betul.

Quote :
mmg semua kitab dtg dr ALLah kecuali kitab nas otak...
Masalahnya semua Kitab Allah suruh guna otak. Carilah ayat Al Quran mana yang larang menggunakan otak. Orang kafir sahaja tak suka guna otak. Sebab itulah bila ulamak ugama mereka suruh sujud kepada matahari, mereka turut membuta-tuli. Itu semua gara-gara tak guna otaklah tu. Smile

Quote :

Al-quran dinamakn penhuku kitab krana didlmya terkandung jgk ajaran kitab2 sblmnya dan melengkapi semuanya...
Lemah punya alasan. Penghulu itu adalah ketua, bukannya yang terkandung. Apakah Allah itu Penghulu alam disebabkan di dalam Allah terkandung tuhan-tuhan lain? Mana logik.

Quote :
yg sy tau kitab nas otak shaj bkn dr ALLAH..
Yang kata Al Quran penghulu kitab pun tidak mampu kemukakan ayat Allah kata macam itu.

Apa punya orang dah. Bila gagal berhujah guna logik, mulalah kata guna nas otaklah apalah. Macamlah dakwaan mereka yang kata Al Quran penghulu Kitab dan Nabi Muhammad penghulu segala Nabi itu ada nas daripada Allah.

Macam budak-budak perangainya.

Quote :
knape ajaran nabi2 sblmnya diajar kpd nabi Muhammad saudra...
Sebab Nabi Muhammad lahir kemudian daripada Nabi-nabi sebelumnya, logiklah apa yang baginda sampaikan itu terkandung ajaran Allah melalui nabi-nabi terdahulu. Namun semua itu daripada Allah, Tuhan semua Nabi.

Simple logik macam itu pun tak boleh nak fikir. Nak juga tiru perangai orang Nasrani yang mendewa-dewa Nabi isa disebabkan apa yang Nabi Isa sampaikan itu terkandung juga ajaran yang disampaikan oleh Nabi-nabi sebelum Nabi Isa.

Quote :
dan knape nabi muhammad paling akhir nabinya saudra... ( penghulu)....
Bila masa maksud akhir itu penghulu. Allah yang tiada awal dan akhir itu pun Penghulu di atas segala penghulu.

Bila Al Quran sebut Nabi penutup (khatam), itu menunjukkan tiada apa yang kekal di dunia ini hatta kenabian sekali pun. Bukannya Allah suruh angkat Nabi Muhammad sebagai penghulu Nabi. Nak mengada-adakan dakwaan palsu sahaja kerjanya. Smile

Marah ka...saudara.
Jika saudara sedang marah, kita hentikan seketika sehingga reda kemarahan itu...
Bila reda nabti barulah kesempurnaan akal akan terserlah.
jika tidak.....Api nafsu dari akan membakar sampai ke atas.....
menjulang sampai ke Hati.....
Jangan biarkan ia menaiki sehingga otak kita.....tak elok tu

kita sambung lagi nanti saudara ku yang di kasihi dan di cintai Very Happy

p/s: saya suka kanak kanak, kerana kejujurannya/kebersihannya dari sifat mazmumah/ kerana sifatnya yang sentiasa bergantung berpelukan bersama ibunya

Andaikata kita dapat sebagaimana sikap nya buat kita bergantung harap pada Allah sebegitu...Alangkah indahnya

kenali Muhammad nescaya kenallah kita akan Allah dengan sebenar benarnya.....Kerana Muhammad yang terpuji adalah kekasih Allah
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:44 am

Salam...

Ampun di minta jika saudra juang marah...

x baik tau gdh.... geek
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:02 am

gaara wrote:
Salam...

Ampun di minta jika saudra juang marah...

x baik tau gdh.... geek

salam

budak-budak mana reti marah . kalau dia tak suka macam2 alasan dia beri . tambah2 yg lembab bukan nak mengaku salah . dia buat senyap jer dia ingat senyap tu puasa .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:28 am

Salam...

Jika semua umat islam Berpuasa dengan kesenyapan sebulan dan tidak berkata kata

Nampaknya.....Banyaklah kaunter pertanyaan di tutup .

Dan semua pejabat pejabat tutup kerana talifon telah bisu.

Perhubungan semuanya terhenti....( Pakai email jer lah)

yang mahu bertanya tidak boleh, dan yang mahu menjawab tidak boleh.

pergi kedai nak beli barang main tunjuk tunjuk jer lah...

Nak tahu juga , jika Puasa Senyap dari berkata kata tu , boleh ka baca quran atau sebut nama Allah.....

Mungkin lebih parah jadinya



Very Happy
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:59 am

Quote :
Apa punya orang dah. Bila gagal berhujah guna logik, mulalah kata guna nas otaklah apalah. Macamlah dakwaan mereka yang kata Al Quran penghulu Kitab dan Nabi Muhammad penghulu segala Nabi itu ada nas daripada Allah.

saya mendapati ayat dibawah ini membenarkan Nabi Muhammad itu penghulu segala nabi seperti kata2 Gaara:

Allah berfirman: “Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil perjanjian daripada para nabi: "Sungguh, apa sahaja yang Aku berikan kepadamu berupa kitab dan hikmah, kemudian datang kepadamu seorang rasul yang membenarkan apa yang ada padamu, nescaya kamu akan sungguh-sungguh beriman kepadanya dan menolongnya". Allah berfirman: "Apakah kamu mengakui dan menerima perjanjian-Ku terhadap yang demikian itu?" Mereka menjawab: "Kami mengakui". Allah berfirman: "Kalau begitu saksikanlah (hai para nabi) dan Aku menjadi saksi (pula) bersama kamu".[Q.S. Ali Imran : 80]

Ayat ini menerangkan bahawa Allah telah mengambil janji daripada seluruh para nabi; mulai daripada nabi Adam ‘Alaihissalam hingga ke nabi Isa ‘Alaihissalam, supaya mereka beriman kepada nabi yang terakhir. Perjanjian itu sebagai penetapan (ikrar) bahawa meskipun daripada sisi masa telah ditentukan bahawa mereka lebih dahulu diutus daripada nabi Muhammad tetapi daripada sisi kepimpinan hendaklah diperakui bahawa Baginda adalah penghulu sekalian mereka. Ayat ini menerangkan tentang keagongan dan ketinggian kedudukan nabi Muhammad SAW diantara para nabi yang telah dipilih oleh Allah Subhanahu wata’ala.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 5:03 am

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Apa punya orang dah. Bila gagal berhujah guna logik, mulalah kata guna nas otaklah apalah. Macamlah dakwaan mereka yang kata Al Quran penghulu Kitab dan Nabi Muhammad penghulu segala Nabi itu ada nas daripada Allah.

saya mendapati ayat dibawah ini membenarkan Nabi Muhammad itu penghulu segala nabi seperti kata2 Gaara:

Allah berfirman: “Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil perjanjian daripada para nabi: "Sungguh, apa sahaja yang Aku berikan kepadamu berupa kitab dan hikmah, kemudian datang kepadamu seorang rasul yang membenarkan apa yang ada padamu, nescaya kamu akan sungguh-sungguh beriman kepadanya dan menolongnya". Allah berfirman: "Apakah kamu mengakui dan menerima perjanjian-Ku terhadap yang demikian itu?" Mereka menjawab: "Kami mengakui". Allah berfirman: "Kalau begitu saksikanlah (hai para nabi) dan Aku menjadi saksi (pula) bersama kamu".[Q.S. Ali Imran : 80]

Ayat ini menerangkan bahawa Allah telah mengambil janji daripada seluruh para nabi; mulai daripada nabi Adam ‘Alaihissalam hingga ke nabi Isa ‘Alaihissalam, supaya mereka beriman kepada nabi yang terakhir. Perjanjian itu sebagai penetapan (ikrar) bahawa meskipun daripada sisi masa telah ditentukan bahawa mereka lebih dahulu diutus daripada nabi Muhammad tetapi daripada sisi kepimpinan hendaklah diperakui bahawa Baginda adalah penghulu sekalian mereka. Ayat ini menerangkan tentang keagongan dan ketinggian kedudukan nabi Muhammad SAW diantara para nabi yang telah dipilih oleh Allah Subhanahu wata’ala.

Dah tepat tu master,
Jika Masih engkar tak tahulah ya,,
Ayat tu siap dengan kesaksian /perjanjian /ikrar antara Allah dan rasul
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 6:33 am

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a: Rasulullah pernah bersabda, '' semua pengikutku akan masuk syurga kecuali mereka yang menolaknya, '' Mereka bertanya, ''Ya Rasulullah! Siapa yang menolak?'' Nabi saw bersabda, '' Mereka yang patuh kepadaku akan masuk surga, dan mereka yang tidak patuh terhadapku adalah mereka yang menolak masuk surga.''
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 6:54 am

Juang wrote:

Kalau orang munafik bersaksi guna mulut, maka kita percaya guna hatilah. Cukuplah Allah jadi saksi. Nak war-warkan pada manusia apa ke jadahnya.

Cukuplah Allah jadi saksi. diulang beberapa kali dalam Alquran.

Cukup artinya sangat jelas, yaitu sama sekali tidak perlu ditambah.

Kalau ditambah maka berarti melawan petunjuk:

Cukuplah Allah jadi saksi.

Melawan petunjuk merupakan sifat pembangkang (baghyan), atau bukan muslim.

Jadi sangat bertentangan dengan ajaran 'ulama' bahwa bershahadat menjadikan orang muslim, malah keluar dari golongan muslim.

Hal yang sangat pasti adalah bahwa bershahadat kepada rasul hanya dilakukan oleh orang munafik, dan tidak ada disebutkan dalam Alquran orang beriman bershahadat.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 11:08 am

Salam,

Bila Nabi pun suruh serahkan kepada Allah sebagai saksi kerasulannya, maka buat apa nak tokok-tambah lagi? Itu yang saya pelik, mereka kata taat pada Allah dan Rasul. Rasul itu suruh serahkan kesaksian cukup hanya pada Allah, tetapi mereka tambah lagi kesaksian mereka.

Susah sangatkah mereka nak faham "Cukuplah Allah menjadi saksi" itu? Sebab itulah dalam Al Quran mengatakan yang bersaksikan Nabi itu adalah Rasul hanyalah perbuatan orang munafik.

Memang jelas kemunafikan mereka pada hari ini. Al Quran dilagu-lagukan, riwayat hadis mereka terjemahan tanpa banyak soal tentang terjemahan itu. Hipokrit betul.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:25 pm

Dan (ingatlah) ketika Allah
mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya):
"Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu,
kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang
ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan
hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya". Allah berfirman lagi
(bertanya kepada mereka): "Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu
menerima
akan ikatan janjikuMereka menjawab:
"Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)". Allah berfirman lagi: "Jika
demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi
bersama-sama kamu.
"
(3:81)

sedang para anbia mengakui dan sanggup bersaksi bersama Allah swt inikan pula kalian semua yg begitu dhaif dan hina tidak sanggup memperakui dan bersaksi untuk diri kalian sendiri. bukannya kamu bersaksi untuk orang lain pun.

adakah kamu tidak memahami ayat yg dilampirkan atau sememangnya kalian ada terjemahan sendiri.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:28 pm

Juang wrote:
Salam,

Bila Nabi pun suruh serahkan kepada Allah sebagai saksi kerasulannya, maka buat apa nak tokok-tambah lagi? Itu yang saya pelik, mereka kata taat pada Allah dan Rasul. Rasul itu suruh serahkan kesaksian cukup hanya pada Allah, tetapi mereka tambah lagi kesaksian mereka.

Susah sangatkah mereka nak faham "Cukuplah Allah menjadi saksi" itu? Sebab itulah dalam Al Quran mengatakan yang bersaksikan Nabi itu adalah Rasul hanyalah perbuatan orang munafik.

Memang jelas kemunafikan mereka pada hari ini. Al Quran dilagu-lagukan, riwayat hadis mereka terjemahan tanpa banyak soal tentang terjemahan itu. Hipokrit betul.

Alquran tu tak salah
Hanya juang yang salah faham....
Memang cukup allah menjadi saksi,,,,betul lah Allah Menyaksi
Tapi kenapa Allah Menjadi saksi kepada siapa...?
Sudah tenttu Allah menjadi saksi kepada Yang Bersaksi.
Jadi MANUSIA BERSAKSI.......DAM ALLAH MENYAKSI/MENJADI SAKSI

tu lah sebabnya saya kata kalau tak faham dan degil dengan fahaman tafsiran sendiri, pergi JUMPA ULAMA untuk mendapat penerangan jelas

Pergi lah tanya dengan rendah diri,,,kenapa pula Bersikap sombong dengan ulama....pergi ya ...Itu pun jika benar ingin mencari kebenaran/


Kena cari MUHAMMAD dulu baru faham


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 3:34 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:33 pm

iltizam wrote:
Alquran tu tak salah
Hanya juang yang salah faham....

Kena cari MUHAMMAD dulu baru faham
salam,

Sebab cari Muhammad-lah kita kembali kepada Al Quran yang Muhammad sampaikan. Logik mudah sahaja. Smile
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:36 pm

Juang wrote:
iltizam wrote:
Alquran tu tak salah
Hanya juang yang salah faham....

Kena cari MUHAMMAD dulu baru faham
salam,

Sebab cari Muhammad-lah kita kembali kepada Al Quran yang Muhammad sampaikan. Logik mudah sahaja. Smile

Ya mudah sehingga tinggal HAdis dan fahan Alquran dengan cara mudah gaya sendiri , itu bukan Mudah yang benar tuan

Mudah yang benar ialah Seperti yang di kehendaki Allah yang di fahamkannya melalui Rasulullah.....Bukannya yang di fahamkannya melalui saudara yang jelas bertentangan dengan apa yang rasul sampaikan
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:37 pm

Juang wrote:
iltizam wrote:
Alquran tu tak salah
Hanya juang yang salah faham....

Kena cari MUHAMMAD dulu baru faham
salam,

Sebab cari Muhammad-lah kita kembali kepada Al Quran yang Muhammad sampaikan. Logik mudah sahaja. Smile



CAri MUHAMMAD sampai jumpa Baru kenal Alquran


TUH SILA BACA YANG MASTERPIECE BERI TU.....AYAT ALQURAN YANG JELAS NYATA TU FAHAM AYAT ITU BAIK BAIK....JANGAN SOMBONG SANGAT BRO....


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 3:40 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:39 pm

Salam,

Dalam Al Quran sudah ada Hadis, macam mana nak tertinggal? Tak logik. Smile

39:23. Allah menurunkan hadis yang paling baik sebagai sebuah Kitab, yang serupa (mutasyabihat) dalam pengulangannya, dengannya digentarkan kulit orang-orang yang takut kepada Pemelihara mereka; kemudian kulit mereka dan hati mereka menjadi lembut pada mengingati Allah. Itulah petunjuk Allah, dengannya Dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia mengkehendaki; dan sesiapa yang Allah menyesatkan, maka tidak ada baginya yang memberi petunjuk.

79:15. Sudahkah datang kepada kamu hadis Musa?
79:16. Apabila Pemeliharanya memanggilnya di lembah suci, Thuwa.
79:17. “Pergilah kepada Firaun; sesungguhnya dia melampaui batas.


Hadis daripada Allah lebih wajar diikuti daripada hadis daripada si polan bin si polan.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:41 pm

Juang wrote:
Salam,

Dalam Al Quran sudah ada Hadis, macam mana nak tertinggal? Tak logik. Smile

39:23. Allah menurunkan hadis yang paling baik sebagai sebuah Kitab, yang serupa (mutasyabihat) dalam pengulangannya, dengannya digentarkan kulit orang-orang yang takut kepada Pemelihara mereka; kemudian kulit mereka dan hati mereka menjadi lembut pada mengingati Allah. Itulah petunjuk Allah, dengannya Dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia mengkehendaki; dan sesiapa yang Allah menyesatkan, maka tidak ada baginya yang memberi petunjuk.

79:15. Sudahkah datang kepada kamu hadis Musa?
79:16. Apabila Pemeliharanya memanggilnya di lembah suci, Thuwa.
79:17. “Pergilah kepada Firaun; sesungguhnya dia melampaui batas.


Hadis daripada Allah lebih wajar diikuti daripada hadis daripada si polan bin si polan.

Nih Ha,,,,Faham ayat nie dulu......



Dan (ingatlah) ketika Allah
mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya):
"Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu,
kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang
ada pada kamu,
hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan
hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya". Allah berfirman lagi
(bertanya kepada mereka): "Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu
menerima akan ikatan janjikuMereka menjawab:
"Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)". Allah berfirman lagi: "Jika
demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi
bersama-sama kamu."
(3:81)


Tak yah nak putal Alam lagi , Dah ikrar pun nak putar juga ker
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:45 pm

iltizam wrote:
Juang wrote:
Salam,

Dalam Al Quran sudah ada Hadis, macam mana nak tertinggal? Tak logik. Smile

39:23. Allah menurunkan hadis yang paling baik sebagai sebuah Kitab, yang serupa (mutasyabihat) dalam pengulangannya, dengannya digentarkan kulit orang-orang yang takut kepada Pemelihara mereka; kemudian kulit mereka dan hati mereka menjadi lembut pada mengingati Allah. Itulah petunjuk Allah, dengannya Dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia mengkehendaki; dan sesiapa yang Allah menyesatkan, maka tidak ada baginya yang memberi petunjuk.

79:15. Sudahkah datang kepada kamu hadis Musa?
79:16. Apabila Pemeliharanya memanggilnya di lembah suci, Thuwa.
79:17. “Pergilah kepada Firaun; sesungguhnya dia melampaui batas.


Hadis daripada Allah lebih wajar diikuti daripada hadis daripada si polan bin si polan.

Nih Ha,,,,Faham ayat nie dulu......



Dan (ingatlah) ketika Allah
mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya):
"Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu,
kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang
ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan
hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya". Allah berfirman lagi
(bertanya kepada mereka): "Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu
menerima akan ikatan janjikuMereka menjawab:
"Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)". Allah berfirman lagi: "Jika
demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi
bersama-sama kamu."
(3:81)
Salam,

Pertama, ayat 3:81 tidak pun mengatakan dalam Al Quran tidak mengandungi hadis.
Kedua, ayat tersebut menuruh kita bersungguh-sungguh kepada Kitab dan Hikmah yang diberikan kepada Nabi. Itulah tanda kita percaya kepada Nabi.
Kemudian serahkan kepada Allah sebagai saksi kita semua.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:51 pm

Salam,

Ayat 3:81 itu diperkukuhkan lagi dengan ayat ini;

2:143. Demikianlah Kami membuat kamu satu umat yang di tengah, supaya kamu menjadi saksi-saksi ke atas manusia, dan supaya rasul menjadi saksi ke atas kamu; dan Kami tidak menentukan kiblat yang kamu menghadapkan melainkan supaya Kami mengetahui siapa yang mengikuti rasul, dan siapa yang berbalik di atas tumit-tumitnya. Sebenarnya ia sungguh berat, kecuali kepada orang-orang yang Allah memberi petunjuk; tetapi Allah tidak akan membiarkan iman kamu disia-siakan. Sesungguhnya Allah Lembut kepada manusia, Pengasih.

Ayat 3:81 memberitahu kita bahawa Allah dan Nabi-nabi menjadi saksi terhadap apa yang kita buat. Dan Rasul pula menjadikan Allah sebagai saksi bagi dirinya.

Bila Rasul itu tugasnya sebagai saksi ke atas kita semua dan Allah pula saksi bagi Rasul dan kita semua, apa ke halnya kita nak pandai-pandai jadi saksi bagi seseorang Rasul macam kaum munafik terdahulu itu buat?

Begitulah ayat-ayat Al Quran mudah mematahkan dakwaan tak masuk akal mereka.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:01 pm

Salam,

4:41. Bagaimanakah pula ia, apabila Kami mendatangkan daripada tiap-tiap umat seorang saksi, dan apabila Kami mendatangkan kamu sebagai saksi ke atas mereka itu?

Lagi ayat Al Quran dengan konsistennya mengatakan Rasul didatangkan sebagai saksi ke atas umatnya. Bukannya umat itu menjadi saksi seseorang manusia itu adalah Rasul Allah.

Betapa bercanggahnya amalan tradisi mereka dengan apa yang ada dalam Al Quran. Patutlah mereka marah sangat jika ada sesiapa nak ikut Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:08 pm

Juang wrote:
Salam,

4:41. Bagaimanakah pula ia, apabila Kami mendatangkan daripada tiap-tiap umat seorang saksi, dan apabila Kami mendatangkan kamu sebagai saksi ke atas mereka itu?

Lagi ayat Al Quran dengan konsistennya mengatakan Rasul didatangkan sebagai saksi ke atas umatnya. Bukannya umat itu menjadi saksi seseorang manusia itu adalah Rasul Allah.

Betapa bercanggahnya amalan tradisi mereka dengan apa yang ada dalam Al Quran. Patutlah mereka marah sangat jika ada sesiapa nak ikut Al Quran.

Tak payagh susah susahkan diri nak cari banyak banyak

faham yang di bawah dulu ya,,kata tuan percaya HANYA PADA QURAN Kan
Ayat di bawah tak nak percaya ker
JELAS DAN NYATA
Jika dalam Bahasa tajwid di katakan QOLQOLAH QUBRO jelas dan nta tanpa DENGUN...

jangan nak berdengun lagi pak....baca ayat tu jer dalam masa 5-6 hari ini, tak yah cari yang laih dulu ya

Quote :
Dan (ingatlah) ketika Allah
mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya):
"Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu,
kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang
ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan
hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya". Allah berfirman lagi
(bertanya kepada mereka): "Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu
menerima akan ikatan janjikuMereka menjawab:
"Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)". Allah berfirman lagi: "Jika
demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi
bersama-sama kamu."
(3:81)
Very Happy


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 4:10 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:09 pm

Salam,

73:15. Sesungguhnya Kami mengutus kepada kamu seorang rasul sebagai saksi ke atas kamu, sebagaimana Kami mengutus kepada Firaun seorang rasul.

Ada lagi ayat yang mengatakan Muhammad diutus kepada umatnya sebagai saksi ke atas umatnya seperti Nabi Musa menjadi saksi kepada umat zaman Firaun itu.

Tetapi orang yang menurut membuta-tuli itu gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran mana yang mengatakan manusia adalah saksi kepada seseorang Rasul. Mereka beramal terbalik daripada apa yang Al Quran ajar. Patutlah sekarang mereka jadi umat yang terkebawah sedangkan dahulu Islam di atas.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:12 pm

iltizam wrote:
Juang wrote:
Salam,

4:41. Bagaimanakah pula ia, apabila Kami mendatangkan daripada tiap-tiap umat seorang saksi, dan apabila Kami mendatangkan kamu sebagai saksi ke atas mereka itu?

Lagi ayat Al Quran dengan konsistennya mengatakan Rasul didatangkan sebagai saksi ke atas umatnya. Bukannya umat itu menjadi saksi seseorang manusia itu adalah Rasul Allah.

Betapa bercanggahnya amalan tradisi mereka dengan apa yang ada dalam Al Quran. Patutlah mereka marah sangat jika ada sesiapa nak ikut Al Quran.

Tak payagh susah susahkan diri nak cari banyak banyak

faham yang di bawah dulu ya,,kata tuan percaya HANYA PADA QURAN Kan
Ayat di bawah tak nak percaya ker
JELAS DAN NYATA

Quote :
Dan (ingatlah) ketika Allah
mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya):
"Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu,
kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang
ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan
hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya". Allah berfirman lagi
(bertanya kepada mereka): "Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu
menerima akan ikatan janjikuMereka menjawab:
"Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)". Allah berfirman lagi: "Jika
demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi
bersama-sama kamu."
(3:81)
Salam,

Sesuatu yang benar daripada Allah, ia tidak akan berselisih. Jika sudah banyak ayat mengatakan Rasul adalah saksi kepada manusia, mana logik ayat 3:81 boleh pula mereka cuba nak kata-kata yang manusia itu saksi kepada seseorang Rasul.

Takkanlah konsep kebenaran itu pun gagal mereka nak fahami?

Mana mungkin 1+1 boleh dikatakan sama dengan 5 sedangkan 1+4=5, 2+3=5, 3+2=5, dan 4+1=5. Begitulah perumpamaannya sesuatu kebenaran tidak akan berselisih di antara satu sama lain.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:13 pm

Juang wrote:
Salam,

73:15. Sesungguhnya Kami mengutus kepada kamu seorang rasul sebagai saksi ke atas kamu, sebagaimana Kami mengutus kepada Firaun seorang rasul.

Ada lagi ayat yang mengatakan Muhammad diutus kepada umatnya sebagai saksi ke atas umatnya seperti Nabi Musa menjadi saksi kepada umat zaman Firaun itu.

Tetapi orang yang menurut membuta-tuli itu gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran mana yang mengatakan manusia adalah saksi kepada seseorang Rasul. Mereka beramal terbalik daripada apa yang Al Quran ajar. Patutlah sekarang mereka jadi umat yang terkebawah sedangkan dahulu Islam di atas.

Bukan Kami yang menurud\t membuta tuli
tapi Kami Agak Tuan Yang Di Butakan
Quote :

Dan (ingatlah) ketika Allah
mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya):
"Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu,
kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang
ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan
hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya". Allah berfirman lagi
(bertanya kepada mereka): "Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu
menerima akan ikatan janjikuMereka menjawab:
"Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)". Allah berfirman lagi: "Jika
demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi
bersama-sama kamu."
(3:81)
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:17 pm

Salam,


22:78. Dan berjuanglah untuk Allah dengan perjuangan yang sebenar; Dia telah memilih kamu, dan tidak meletakkan ke atas kamu kesusahan dalam agama kamu, anutan bapa kamu, Ibrahim; Dia menamakan kamu Muslim dari dahulu, dan dalam yang ini, supaya rasul menjadi saksi ke atas kamu, dan kamu menjadi saksi ke atas manusia. Maka lakukanlah solat, dan berikanlah zakat, dan berpegangteguhlah kamu kepada Allah; Dia Pelindung kamu - Pelindung yang sangat baik, dan Penolong yang sangat baik.

Ini yang seronok ikut Al Quran, kerana ajarannya konsisten. Lagi ayat yang mengatakan Rasul adalah saksi umatnya. Dan kita hanyalah saksi ke atas sesama manusia.

Jadi kita ambil yang konsisten, dan jauhi yang bercanggah.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Today at 7:35 pm

Back to top Go down
 
Muhammad utusan Allah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» The Prophet of Mercy-Muhammad (Sallallahu 'Alayhi wa Sallam)
» adakah nabi yang berjenis kelamin perempuan?
» jika benar Tuhan mempunyai anak (Qs 43.81), apa maksudnya ?
» Bagian I: Muhammad SAW vs Yesus Kristus
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: