HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Muhammad utusan Allah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:33 am

First topic message reminder :

iltizam wrote:
salam

Bagaimana Dengan Kesaksian di bawah

SURAT 48. AL FATH

Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka, kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الإنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا


Tidakkah kita merasa sejuk jiwa ketika membaca ayat ini

Ayat di atas hanya menunjukkan realitinya Muhammad itu seorang utasan Allah. Tidak disebutkan dalam ayat itu agar kita menyaksikan Nabi adalah utusan Allah.

Samalah konsepnya dengan matahari adalah pemancar cahaya. Sama ada kita menyaksikan atau tidak, memang realitinya matahari itu memancarkan cahayanya. Buktinya, bila matahari terbit, waktu akan jadi siang (terang).

Walaupun ada manusia yang celik atau buta, matahari memang realitinya sebagai pemancar cahaya. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan matahari adalah pemancar cahaya, kerana itu memang tugasnya.

Macam itulah, walaupun ada manusia beriman atau kafir, Muhammad memang realitinya sebagai utusan Allah. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan Muhammad adalah utusan Allah, kerana itu memang tugas baginda.

Buktinya Muhammad adalah utusan Allah ialah dengan terpancarnya Al Quran kepada kita semua. Tetapi orang-orang yang menutup hatinya, tak nampak betapa terang dan jelasnya cahaya Al Quran yang dipancarkan.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 4:25 pm

Quote :
Ayat 3:81 memberitahu kita bahawa Allah dan Nabi-nabi menjadi saksi
terhadap apa yang kita buat. Dan Rasul pula menjadikan Allah sebagai
saksi bagi dirinya.

NAMPAKNYA ANDA TIDAK MEMAHAMI MAKSUD AYAT TERSEBUT DENGAN JELAS DAN NYATA DAN DARI KENYATAAN ANDA INI NAMPAK SANGAT ANDA MEMESONGKAN MAKSUD/MAKNA AYAT 3:81 TERSEBUT. SEDANGKAN SAYA DAH BOLDKAN MANA2 YANG PERLU DIFIKIRKAN OLEH AKAL DUNGU ANDA ITU. SEDARLAH WAHAI SEDARA!!!

Quote :
4:41. Bagaimanakah pula ia, apabila Kami mendatangkan daripada tiap-tiap umat seorang saksi, dan apabila Kami mendatangkan kamu sebagai saksi ke atas mereka itu?

AYAT YANG MUDAH INI PUN ANDA TIDAK MEMAHAMINYA. BUKANKAH AYAT INI AYAT TANYA? TUHAN BERTANYA DAN AYAT SEBELUMNYA MENJELASKAN MENGAPA AYAT TANYA INI DIWAHYUKAN. LIHATLAH KAITAN AYAT2 AQ TERSEBUT, SUDAH TENTU ANDA AKAN MEMAHIMINYA.

BAHASA MELAYU PUN ANDA TIDAK LULUS, INIKAN PULA BERANGAN-ANGAN UNTUK MENJADI PENGKAJI DAN PENYELIDIK AQ YANG BEGITU AMPUH... CEH!!! SEDARLAH DIRI TU WAHAI KAWAN... TIADA YANG SEMPURNA MELAINKAN ALLAH AZZAWAJALA

*** yang baik itu dari Allah swt dan tidak pula datang dari diri yang lemah ini***
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 7:41 pm


33:45. Wahai Nabi, Kami mengutus kamu sebagai seorang saksi, dan pembawa berita gembira, dan pemberi amaran,


Salam,

Lagi ayat Al Quran yang jelas dan terang, Nabi diutuskan sebagai saksi. Bukannya kita diutuskan untuk naik saksi bagi seseorang Nabi.

Punyalah jelas ayat tersebut, itu pun mereka gagal memikirkan.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 7:45 pm

Juang wrote:

33:45. Wahai Nabi, Kami mengutus kamu sebagai seorang saksi, dan pembawa berita gembira, dan pemberi amaran,


Salam,

Lagi ayat Al Quran yang jelas dan terang, Nabi diutuskan sebagai saksi. Bukannya kita diutuskan untuk naik saksi bagi seseorang Nabi.

Punyalah jelas ayat tersebut, itu pun mereka gagal memikirkan.

Salam Juang,

Benar. Nabi ataun rasullah yang berperanan untuk menjadi saksi ke atas umat mereka dan bukan sebaliknya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 7:46 pm

Salam,

Setelah kita lihat betapa konsistennya ayat-ayat Al Quran yang dikemukakan untuk membuktikan Rasul itu diutuskan sebagai saksi manusia, maka terbuktilah kebenaran Al Quran itu daripada Allah.

4:82. Apa, tidakkah mereka merenungkan al-Qur'an? Jika ia daripada selain Allah, tentu mereka mendapati di dalamnya banyak perselisihan.


Andaikata kita ikut kepercayan orang-orang yang berdusta itu, sudah pasti akan berselisihlah di antara ayat-ayat Al Quran itu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 7:50 pm

tolokminda wrote:

Salam Juang,

Benar. Nabi ataun rasullah yang berperanan untuk menjadi saksi ke atas umat mereka dan bukan sebaliknya.
Salam TM,

Kalau kita guna common sense pun boleh nampak itu semua. Contohnya seseorang cikgu itu ditugaskan untuk menyampaikan ilmu yang benar kepada anak-anak muridnya. Maka cikgu itulah saksi sama ada anak-anak muridnya rajin belajar atau pemalas belajar. Cikgu itulah akan memberitahu ibubapa/penjaga murid tersebut bagaimana kelakukan murid-murid itu di sekolah.

Bukannya murid-murid itu kena naik saksi bahawa cikgu itu adalah cikgu sebab hakikatnya cikgu itu memanglah cikgu setelah ia dilantik oleh kementerian pelajaran. Apa hal pula murid-murid itu nak naik saksi di atas jawatan cikgu tersebut?

Begitulah perumpamaannya jika kita mahu memikirkan.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 7:57 pm

Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam Juang,

Benar. Nabi ataun rasullah yang berperanan untuk menjadi saksi ke atas umat mereka dan bukan sebaliknya.
Salam TM,

Kalau kita guna common sense pun boleh nampak itu semua. Contohnya seseorang cikgu itu ditugaskan untuk menyampaikan ilmu yang benar kepada anak-anak muridnya. Maka cikgu itulah saksi sama ada anak-anak muridnya rajin belajar atau pemalas belajar. Cikgu itulah akan memberitahu ibubapa/penjaga murid tersebut bagaimana kelakukan murid-murid itu di sekolah.

Bukannya murid-murid itu kena naik saksi bahawa cikgu itu adalah cikgu sebab hakikatnya cikgu itu memanglah cikgu setelah ia dilantik oleh kementerian pelajaran. Apa hal pula murid-murid itu nak naik saksi di atas jawatan cikgu tersebut?

Begitulah perumpamaannya jika kita mahu memikirkan.

Salam Juang,

Benar. Di akhirat nanti Nabilah yang akan mengesahkan samada apa yang kita amalkan itu benar-benar sesuatu yang telah disampaikannya. Itulah yang dimaksudkan Nabi akan menjadi saksi ke atas kita. Jadi jika sesuatu itu bukan datang dari apa yang Nabi telah sampaikan walaupun didakwa sedemikian, tentulah Nabi tidak akan mengesahkan atau mempersaksikannya.

Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 8:02 pm

tolokminda wrote:
Salam Juang,

Benar. Di akhirat nanti Nabilah yang akan mengesahkan samada apa yang kita amalkan itu benar-benar sesuatu yang telah disampaikannya. Itulah yang dimaksudkan Nabi akan menjadi saksi ke atas kita. Jadi jika sesuatu itu bukan datang dari apa yang Nabi telah sampaikan walaupun didakwa sedemikian, tentulah Nabi tidak akan mengesahkan atau mempersaksikannya.
Salam TM,

Konsepnya samalah seperti ada pelajar yang pemalas mengatakan kepada ibubapanya bahawa bahawa dia merempit kerana ada cikgu yang ajar buat begitu, nanti cikgu itulah yang akan menjadi saksi apakah dakwaan pelajar tersebut benar atau tidak.

Begitulah nanti orang-orang yang mengada-adakan dusta untuk buat hukum dengan menggunakan nama seseorang Nabi, pasti nanti Nabi sendiri akan menjadi saksi apakah yang mereka ada-adkan itu benar atau tidak.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 8:07 pm

Juang wrote:
tolokminda wrote:
Salam Juang,

Benar. Di akhirat nanti Nabilah yang akan mengesahkan samada apa yang kita amalkan itu benar-benar sesuatu yang telah disampaikannya. Itulah yang dimaksudkan Nabi akan menjadi saksi ke atas kita. Jadi jika sesuatu itu bukan datang dari apa yang Nabi telah sampaikan walaupun didakwa sedemikian, tentulah Nabi tidak akan mengesahkan atau mempersaksikannya.
Salam TM,

Konsepnya samalah seperti ada pelajar yang pemalas mengatakan kepada ibubapanya bahawa bahawa dia merempit kerana ada cikgu yang ajar buat begitu, nanti cikgu itulah yang akan menjadi saksi apakah dakwaan pelajar tersebut benar atau tidak.

Begitulah nanti orang-orang yang mengada-adakan dusta untuk buat hukum dengan menggunakan nama seseorang Nabi, pasti nanti Nabi sendiri akan menjadi saksi apakah yang mereka ada-adkan itu benar atau tidak.

Salam,

Ya. Konsep yang mudah saja. Hakikatnya pun mudah saja. Nabi menyampaikan Al-Quran. Jika sesuatu itu tidak terdapat di dalam Al-Quran maka kemungkinannya adalah ia bukan datang dari Nabi. Di sinilah kita perlu menggunakan fungsi Al-Quran - iaitu sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza - dengan bijaksana.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 8:11 pm

tolokminda wrote:

Salam,

Ya. Konsep yang mudah saja. Hakikatnya pun mudah saja. Nabi menyampaikan Al-Quran. Jika sesuatu itu tidak terdapat di dalam Al-Quran maka kemungkinannya adalah ia bukan datang dari Nabi. Di sinilah kita perlu menggunakan fungsi Al-Quran - iaitu sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza - dengan bijaksana.
Salam TM,

Walau pun saudara ada perbezaan pendapat dengan saudara Faried, tetapi kalian tetap sependapat bahawa Al Quran itu perlu dijadikan petunjuk, penjelas dan pembeza.

Tetapi orang-orang yang tidak mahu menggunakan akal masih tidak nampak-nampak lagi persamaan orang yang ingin berpegang teguh pada Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 8:19 pm

Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam,

Ya. Konsep yang mudah saja. Hakikatnya pun mudah saja. Nabi menyampaikan Al-Quran. Jika sesuatu itu tidak terdapat di dalam Al-Quran maka kemungkinannya adalah ia bukan datang dari Nabi. Di sinilah kita perlu menggunakan fungsi Al-Quran - iaitu sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza - dengan bijaksana.
Salam TM,

Walau pun saudara ada perbezaan pendapat dengan saudara Faried, tetapi kalian tetap sependapat bahawa Al Quran itu perlu dijadikan petunjuk, penjelas dan pembeza.

Tetapi orang-orang yang tidak mahu menggunakan akal masih tidak nampak-nampak lagi persamaan orang yang ingin berpegang teguh pada Al Quran.

Salam,

Saya berpendapat untuk memahami Al-Quran manusia mempunyai kadar yang berbeza-beza. Sama seperti kita mempelajari ilmu-ilmu lain juga. Yang penting bila kita percaya kepada Al-Quran dan faham apakah fungsi Kitab itu, maka kita tidak akan menjadi seseorang yang akan menyekutukan Tuhan dengan apapun. Kefahaman kepada perkara-perkara detail boleh dicerna sedikit demi sedikit.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 11:18 pm

Salam,

13:43. Orang-orang yang tidak percaya berkata, "Kamu bukan seorang utusan." Katakanlah, "Cukuplah Allah sebagai saksi antara aku dan kamu, dan orang yang mempunyai pengetahuan Kitab."


Mari kita lihat lagi ayat lain yang menunjukkan ucapan Nabi bahawa baginda hanya menjadikan Allah sahaja saksi tentang kerasulannya. Ketika orang kafir mengatakan yang Nabi bukannya seorang utusan Allah, Nabi diwahyukan untuk berkata "Cukuplah Allah sebagai saksi".

Lainlah Nabi diajar untuk berkata "Hanya Allah dan orang-orang beriman sahaja menjadi saksi", logiklah kita kena naik saksi tentang kerasulan baginda jika mahu jadi orang yang beriman.

Begitulah Al Quran mampu dijadikan petunjuk, penjelas dan pembeza agar kita tidak ditipu hidup-hidup oleh orang-orang hipokrit (munafik) yang pergunakan riwayat Nabi untuk membuat tipu-daya.

13:42. Orang-orang yang sebelum mereka telah membuat tipu daya, tetapi kesemuanya tipu daya dalam kekuasaan Allah. Dia mengetahui apa yang tiap-tiap jiwa mengusahakan. Orang-orang yang tidak percaya pasti akan mengetahui untuk siapakah tempat kediaman muktamad.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 11:59 pm

Salam,

Kita tidak boleh menipu Tuhan. Kerana akhirnya kita tetap akan dikembalikan kepadaNya - intipati 13:42.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 12:37 am

Salam,

Saya rasa jauh di lubuk hati setiap manusia pasti tahu yang mereka tidak boleh tipu Tuhan. Tetapi yang menghairankan, orang-orang yang nak menipu Tuhan itu tetap wujud sampailah ke hari ini walaupun Rasul bersilih ganti dan Kitab Allah bermacam nama diturunkan.

Selalu bermain dibenak saya, apa yang kita dapat jika menipu Tuhan? Adakah hidup kita akan aman tenteram bila suka menipu? Sedangkan di dalam forum ini pun kita sudah nampak kesan buruk (balasan Tuhan) akibat hidup kuat menipu, takkanlah di akhirat kelak setiap penipu itu dilepaskan begitu sahaja?

Muhammad diutuskan untuk bercakap benar. Sepatutnya kita contohilah baginda untuk hidup secara jujur dan bercakap benar. Apa yang tiada dalam Al Quran, janganlah nak mengada-adakan pula. Kelak bila dipersoalkan, "hangin" satu badan mereka dibuatnya.

Jika Nabi diutuskan sebagai saksi manusia, dan Nabi itu kata cukuplah Allah sebagai saksinya, maka jangan nak memandai-mandai jadi saksi Rasul itu seolah-olah mereka itu tuhan selain Allah pula.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 12:48 am

Salam,

6:116 Dan jika kamu turuti majoriti mereka di bumi ini, mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah; mereka hanya menuruti sangkaan dan mereka hanya berbohong.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 12:59 am

Juang wrote:
Salam,

Saya rasa jauh di lubuk hati setiap manusia pasti tahu yang mereka tidak boleh tipu Tuhan. Tetapi yang menghairankan, orang-orang yang nak menipu Tuhan itu tetap wujud sampailah ke hari ini walaupun Rasul bersilih ganti dan Kitab Allah bermacam nama diturunkan.

Selalu bermain dibenak saya, apa yang kita dapat jika menipu Tuhan? Adakah hidup kita akan aman tenteram bila suka menipu? Sedangkan di dalam forum ini pun kita sudah nampak kesan buruk (balasan Tuhan) akibat hidup kuat menipu, takkanlah di akhirat kelak setiap penipu itu dilepaskan begitu sahaja?

Muhammad diutuskan untuk bercakap benar. Sepatutnya kita contohilah baginda untuk hidup secara jujur dan bercakap benar. Apa yang tiada dalam Al Quran, janganlah nak mengada-adakan pula. Kelak bila dipersoalkan, "hangin" satu badan mereka dibuatnya.

Jika Nabi diutuskan sebagai saksi manusia, dan Nabi itu kata cukuplah Allah sebagai saksinya, maka jangan nak memandai-mandai jadi saksi Rasul itu seolah-olah mereka itu tuhan selain Allah pula.

salam

memang la tak logik manusia nak menipu tuhan .. mana ada .. sanggup tuan bandingkan diri tuan dgn tuhan .. tuan rasa tuan salah satu tuhan ke .. manusia boleh banding diri dia dgn manusia saja lah .

Demi Masa .. manusia dalam kerugian . allah dah bersumpah degn orang yg hidup tanpa perenrcanaan masa akan sentiasa kerugian . kita kena berbuat kebaikan bukan tunggu bahang utk buat kebaikan . ibadat ialah disiiplin bagi manusia dan telah di tetapkan masa dia .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 1:05 am

Salam,

Bahang itu hanyalah tanda bila waktunya petunjuk Allah akan sampai. Ini kerana bukan atas kuasa kita nak turunkan sesuatu petunjuk. Atas kuasa Tuhankan nak turunkan petunjukNya. Maka pasti ada tanda-tanda untuk kita tahu petunjuk itu akan sampai.

Samalah kesnya bila panggilan telefon nak sampai, ada deringan yang membuatkan kita "alert" dan sedar bahawa ada panggilan telefon diterima. Bila kita bercakap dengan si pemanggil telefon itu, pastilah kita kena tahan bercakap dengan manusia lain untuk fokus pada si pemanggil itu.

Sedangkan jika si pemanggil itu adalah manusia pun kita tahan bercakap dengan orang lain untuk berhubung dengan si pemanggil itu, takkanlah bila Tuhan nak berhubung dengan kita, kita pergi bantai bercakap dengan orang lain dan buat tak endah panggilan Tuhan itu.

Hanya orang yang tertutup hati sahaja susah nak faham konsep tersebut walaupun mereka ada henset.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 1:19 am

Quote :
Bahang itu hanyalah tanda bila waktunya petunjuk Allah akan sampai. Ini kerana bukan atas kuasa kita nak turunkan sesuatu petunjuk. Atas kuasa Tuhankan nak turunkan petunjukNya. Maka pasti ada tanda-tanda untuk kita tahu petunjuk itu akan sampai.

salam

saudara ni sapa sampai letak diri saudara begitu tinggi sampai ada bahang utk dapat petunjuk . ayat mana kamu pakai ni . setan pun boleh bagi bahang jugak jgn lupa dan tuhan tak pernah bagi bahang sebelum dapat petunjuk . kalau macam tu tak ada la ujian lagi . buah 2 fikiran yg datang bila saudara baca terjemahan quran tu bukan semestinya petunjuk bahkan sebaliknya .
bahang dpt petunjuk ni manusia sentiasa rasa bersalah pada tuhan dan tak meninggi diri . sebab itu mereka selalu berdoa kerana berdoa sajalah cara bercakap dgn tuhan .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 1:22 am

Salam,

Ayat 2:185.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 1:26 am

Salam....

ini ayatnya sauadra othman....

(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.

tp apa enth kaitn pertanyaan saudra dgn jawapn juang tu... geek

mungkn pakai nas otak g kot...


Last edited by gaara on Sun Aug 22, 2010 1:41 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 1:37 am

Salam,

Kalau tidak membaca perbincangan dalam forum ini, itu yang tak faham apa yang dimaksudkan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 1:43 am

Salam...

bkn tak bc saudara...

tp... scratch

terjemahn sauadra juang and the geng dgn terejmhn ulamak sy bw pun jauh berbeza......

geek
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 1:55 am

Salam,

Jauh berbeza dengan terjemahan ulamak saudara bukannya bererti sesuatu terjemahan itu salah. Al Quran yang Nabi sampaikan itu pun jauh dengan ajaran ahli-ahli kitab Yahudi dan Nasrani terdahulu, tetapi Al Quran itulah diiktiraf sebagai pengesah Taurat dan Injil walaupun ahli-ahli kitab itu perasan merekalah pewaris Nabi-nabi terdahulu.

Daripada situ kita nampak, sesuatu yang berbeza daripada ulamak ugama tidak semestinya salah. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 1:57 am

Salam....

tp terjemahn saudra juang and geng bukan shja 100% salah...

tetapi.....

sesat....

lg........................

menyesatkan......... Very Happy

oooopppppppppppppsssssssssss........ cory....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 2:01 am

gaara wrote:
Salam....

tp terjemahn saudra juang and geng bukan shja 100% salah...

tetapi.....

sesat....

lg........................

menyesatkan......... Very Happy

oooopppppppppppppsssssssssss........ cory....

Salam Gaara,

Transliterasi:

2:185 Shahru ramadana allathee onzila feehi alqur-anu hudan lilnnasi wabayyinatin mina alhuda waalfurqani faman shahida minkumu alshshahra falyasumhu waman kana mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara yureedu Allahu bikumu alyusra wala yureedu bikumu alAAusra walitukmiloo alAAiddata walitukabbiroo Allaha AAala ma hadakum walaAAallakum tashkuroona

Terjemahan TM:

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang bersama Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai manifestasi tersebut wajar berpuasa. Dan bagi yang sakit di antara kamu, atau sedang dalam perjalanan, gantikan dengan hari yang lain, Allah mahu memudahkan kamu, dan Dia tidak mahu menyukarkan kamu, dan supaya kamu dapat memenuhinya, dan supaya kamu mengagungkan Tuhan kerana memberi kamu pedoman, supaya kamu menghargai.

Boleh tuan gaara pin point kan di bahagian mana kesalahan dilakukan supaya saya boleh membuat pembetulan. Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sun Aug 22, 2010 2:07 am

salam

kita tak pandai bahasa arab jadi dari segi terjemahan no komen . dari terjemahan saudara tu yg banyak ayat yg tergantung dan tak jelas .

bahang menifestari datang bersama al quran .

cuba tuan tafsirkan sikit .. apa madsud al quran kat situ .
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Today at 1:46 pm

Back to top Go down
 
Muhammad utusan Allah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» The Prophet of Mercy-Muhammad (Sallallahu 'Alayhi wa Sallam)
» adakah nabi yang berjenis kelamin perempuan?
» jika benar Tuhan mempunyai anak (Qs 43.81), apa maksudnya ?
» Bagian I: Muhammad SAW vs Yesus Kristus
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: