HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Apa itu Al-Hikmah?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Apa itu Al-Hikmah?   Thu Aug 12, 2010 4:24 pm

First topic message reminder :

Salam......

Kita tidak sepatutnya menggap tugas nabi adalh sbgai posmen iaitu hanya menghantar Al-quran...

Salah satu tugas nabi ialah Mengajar al-Hikmah, iaitu segala ilmu-ilmu dan perincian agama yang tidak terkandung dalam al-Qur’an.

Terdapat dua ragam dan pola susunan perkataan al-Hikmah dalam al-Qur’an.

Ragam pertama adalah apabila perkataan al-Hikmah berdiri dengan sendirinya. Ia memiliki beberapa erti seperti sifat-sifat kenabian (nubuwah), kebijaksanaan dan syari’at agama, setiapnya bergantung kepada konteks perbincangan ayat. Berikut dikemukakan beberapa contoh:

Dan Allah memberikan kepadanya (Nabi Daud) kuasa pemerintahan, dan al-Hikmah (pangkat kenabian-nubuwah) serta diajarkannya apa yang dikehendakiNya. ( 2:251 )

Allah memberikan al-Hikmah (kebijaksanaan) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan al-Hikmah itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya. ( 2:269 )

Dan ketika Nabi Isa datang (kepada kaumnya) dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, berkatalah ia: “Sesungguhnya aku datang kepada kamu dengan membawa al-Hikmah (syari’at agama), dan untuk menerangkan kepada kamu: sebahagian dari (perkara-perkara agama) yang kamu berselisihan padanya. Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah dan taatlah kepadaku. [az-Zukhruf 43]

Ragam kedua adalah apabila perkataan al-Hikmah digandingkan dengan al-Kitab, iaitu al-Kitab dan al-Hikmah. Contohnya ialah ayat-ayat berikut:

Kerana sesungguhnya Kami telahpun memberi kepada keluarga Ibrahim: al-Kitab dan al-Hikmah, dan kami telah memberi kepada mereka kerajaan yang besar. [an-Nisaa’ 4]

Dan Allah telah menurunkan kepadamu (Muhammad) Kitab (Al-Quran) serta al-Hikmah.[an-Nisaa’ 4]

Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmat-Nya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan di kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka, serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan al-Hikmah. [‘Ali Imran 3:164]

Dalam ragam kedua ini, perkataan al-Hikmah bererti segala sumber syari’at, ilmu dan perincian agama yang tidak terkandung dalam kitab suci (al-Kitab ).

Ini adalah kerana Allah Azza waJalla tidak akan membicarakan dua perkara yang sama dengan dua istilah yang berbeza melainkan yang dimaksudkan oleh-Nya adalah dua perkara yang berbeza juga

Pikir pakai lojik juga la saudra/i...

mungkinkah kita akan berkata kepada kawan...

"SAYA NAK PERGI KE LONDON DAN ENGLAND"

Demikian juga, al-Qur’anul Karim dengan segala kemukjizatan dan kekayaan bahasanya tidak akan merujuk kepada dua objek yang sama dengan dua istilah yang berlainan melainkan yang dirujuki adalah dua subjek yang berlainan juga.

Oleh itu al-Hikmah bukanlah bererti al-Kitab atau kitab suci yang diturunkan oleh Allah dari langit kepada para RasulNya tetapi ia adalah segala sumber syari’at, ilmu, dan perincian agama yang tidak terkandung dalam kitab suci.

Segala apa yang disampaikan oleh para Rasul Allah tentang ­al-Hikmah, baik ia dalam bentuk lisan, praktikal atau pengiktirafan, itulah yang dikenali sebagai as-Sunnah.

Para Rasul Allah yang diberikan al-Kitab juga diberikan al-Hikmah (an-Nisaa’ 4:54) dan ini termasuklah Rasul Allah yang terakhir Muhammad sallallahu-alaihi-wasallam (an-Nisaa’ 4:113).

Baginda bukan sahaja diberi al-Hikmah tetapi ditugaskan untuk mengajar al-Hikmah tersebut kepada umatnya (‘Ali Imran 3:164).

Selain dua ragam utama di atas tentang susunan perkataan al-Hikmah dalam al-Qur’an, terdapat satu susunan lain yang sedikit berbeza, iaitu dalam ayat:

(Ingatlah) ketika Allah berfirman: “Wahai Isa ibni Maryam! Kenanglah nikmatKu kepadamu dan kepada ibumu, ketika Aku menguatkanmu dengan Ruhul-Qudus (Jibril), iaitu engkau dapat berkata-kata dengan manusia (semasa engkau masih kecil) dalam buaian dan sesudah dewasa; Dan ketika Aku mengajarmu al-Kitab, dan al-Hikmah dan Kitab Taurat dan Kitab Injil.[al-Maidah 5:110, lihat juga ‘Ali Imran 3:48]

Dalam ayat ini Allah Subhanahu waTa’ala menerangkan bahawa Dia telah mengajar Nabi Isa alaihi-salam empat perkara: [1] al-Kitab, [2] al-Hikmah, [3] Taurat dan [4] Injil.

Memandangkan Taurat dan Injil adalah dua kitab suci yang Allah turunkan dari langit, maka perkataan al-Kitab yang pertama tidak bererti kitab suci juga, tetapi ia bererti tulisan. Ini adalah kerana perkataan al-Kitab memiliki beberapa erti dalam bahasa Arab dan dalam konteks susunan dan perbincangan ayat di atas, ia bererti kebolehan menulis dalam usia masih bayi yang diajarkan oleh Allah Subhanahu waTa’ala kepada Nabi Isa alaihi-salam.
Ini adalah sebagaimana kebolehan berkata-kata yang dikurniakan Allah kepada baginda dalam usia bayinya.

Perkataan al-Hikmah pula bererti sifat kenabian (nubuwah), kebijaksanaan dan ilmu-ilmu agama yang diajarkan Allah kepada Nabi Isa. Termasuk dalam pengertian al-Hikmah ini ialah segala sumber syari’at, ilmu, dan perincian agama yang tidak terkandung dalam kitab suci Taurat dan Injil.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:51 am

Quote :
Jika Nabi Muhammad mampu contohi Nabi Ibrahim tanpa guna riwayat atas nama si polan, macam itulah kita mampu contohi Nabi Muhammad tanpa guna riwayat atas nama si polan.

Kami tidak belajar ilmu mantik, tetapi ilmu nyata

Kenyataannya di sini

Quote :
21;7Kami tiada mengutus rasul-rasul sebelum kamu (Muhammad), melainkan beberapa orang laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui.


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 3:53 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:53 am

Quote :
Jika Nabi Muhammad mampu contohi Nabi Ibrahim tanpa guna riwayat atas nama si polan, macam itulah kita mampu contohi Nabi Muhammad tanpa guna riwayat atas nama si polan.

Apakah saudara tak nampak mantik semudah itu?

Salam....

Saudra juang..

sebenarnya apa yg dibuat oleh nabi muhammad itu adalh apa yg diwahyukn terus oleh ALLAH kpd nabi...

dan kish nabi terdahulu pun nabi tau trus dr wahyu ALLAH.... sbb itu ia td perlu kpd riwayt hadis....

tp satu lg masalh dtg kita tdk terima trus wahyu dr ALLAH...

jd kita perlu kpd kesinambgun crita dr zaman nabi smpi lah skrang...

bukankh Al-quran yg ada skarang nie pun dijaga sipolan bin sipolan binti sipolan.. dan ia smpi kpd kita....


Last edited by gaara on Sat Aug 21, 2010 3:55 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:53 am

Agaknya Dia nak jadi Nabi kot.....

Ketahuilah tiada lagi nabi selepas Muhammad...

Penghulu sudah turun menyempurnakan Agama


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 3:55 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:55 am

iltizam wrote:
Quote :
Jika Nabi Muhammad mampu contohi Nabi Ibrahim tanpa guna riwayat atas nama si polan, macam itulah kita mampu contohi Nabi Muhammad tanpa guna riwayat atas nama si polan.

Kami tidak belajar ilmu mantik, tetapi ilmu nyata

Kenyataannya di sini

Quote :
21;7Kami tiada mengutus rasul-rasul sebelum kamu (Muhammad), melainkan beberapa orang laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui.


Salam...

mereka2 dlm forum ni suruh kita tanya kpd ahli sains jika kita tdk tau hal2 agama..... lol!
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 4:48 am

othman wrote:
salam

yg saudara ambil ialah pendapat yg setengah masak . saudara mencontohi orang lain dan macam tak ada pegangan .

contohnya puasa, saudara samakan dgn mati yg tak tentu ketikanya . kalau amalan mesti lah ada masa . macam kanak2 , sekejap ikut orang ni , sekejap orang tu .

kalau tak saudara ni sakit . mungkin berak saudara pun tak ikut masa . jumpa la doktor .

tanda2 penyakit tu macam tu la .. kalau diabetes dia datang nak kencing tak tentu masa .
salam,

Nak kata orang yang berpuasa dengan cara tak makan dan tak minum itu ambil pendapat yang sepenuh masak pun tidak pula. Mereka ambil daripada Bible.

Setakat nak mengondem orang lain tetapi gagal buktikan apa yang bagusnya daripada mereka, apalah ertinya. Itukah orang yang layak nak dijadikan contoh?

Sebab itulah saya lebih rela contohi apa yang terkandung dalam Al Quran daripada orang yang setakat tahu mengondem tetapi diri sendiri tak mampu buktikan kebenaran mereka.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 4:51 am

iltizam wrote:

Kami tidak belajar ilmu mantik, tetapi ilmu nyata

Kenyataannya di sini

Quote :
21;7Kami tiada mengutus rasul-rasul sebelum kamu (Muhammad), melainkan beberapa orang laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui.
salam,

Allah suruh tanya ahlalzikri iaitu ahli Peringatan. Jadi sebab itulah saya bertanya kepada orang yang jadikan Al Quran sebagai Peringatan, bukannya syair atau lagu-laguan.

Bertanya pasal pemberi peringatan (Rasul) kepada orang yang mensyairkan Al Quran, samalah seperti bertanya pasal pemberi ubatan (doktor) kepada orang yang menggunakan dadah untuk berkhayal. Pasti kita tidak dapat jawapan yang diharapkan.

Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 4:53 am

Quote :
Kalau kita perhatikan tulisan Arab dalam ayat-ayat surah An Nisaa itu, ia hanya menyebut Al Kitab dan Al Hikmah.

Saudara pegang pada tafsiran bahawa Al Kitab itu adalah Al Quran sebab itu diletakkan perkataan Al Quran dalam kurungan. Tetapi Al Kitab dan Al Hikmah itu adalah dua fungsi yang terkandung dalam Al Quran seperti mana fungsi suami dan bapa terkandung pada seorang lelaki.

Salam..

dgn berpegang kpd tafsir ulamak sy lbh mengetahui apa itu Al-kitab dan Al-hikmah dlm surah tersebut dgn mudah....

antra sbb2 kedatangn nabi itu sendri utuk mentafsirkn Al-quran secara mudah dan jelas...

Quote :
Cuba saudara letakkan diri saudara secara neutral tanpa mahu mempertahankan kepercayaan tradisi saudara. Bila Al Quran sebut Allah mengajar Rasul Kitab dan Hikmah, maka itulah Al Quran sebab ada ayat lain mengatakan Allah ajar Al Quran.

5:1. Yang Pemurah,
55:2. Mengajar al-Qur'an.
55:3. Dia mencipta manusia,

Kalau ayat 55:2 itu mengatakan "yang mengajar Al Quran dan Al Hikmah" barulah benar menunjukkan Al Quran dan Al Hikmah itu sesuatu yang berbeza. Tetapi bila ayat ini mengatakan Allah mengajar Nabi Al Quran, kemudian ayat An Nisaa itu kata Allah ajar Nabi Al Kitab dan Al Hikmah, bukankah secara mantiknya kita boleh nampak yang Al Kitab dan Al Hikmah itu subset bagi Al Quran?

itulah indahnya Al-quran saudara juang....

tp jika kita tafsir ikut nas otak kita akan mempersoalkn dan berani memeprsoalkn hukum ALLAH..

Code:
Kalau ayat 55:2 itu mengatakan "yang mengajar Al Quran dan Al Hikmah" barulah benar menunjukkan Al Quran dan Al Hikmah itu sesuatu yang berbeza

dan ilmu matematik tdk dan kurang sesuai utk mentafsirkn Al-quran...

klau kita kaji para ulamk hanya menggunakn nas Al-quran dan Hadis untk mentafsir Al-quran tanpa perlu kpd ahli sains yg saudra juang agungkn itu....




Very Happy


Last edited by gaara on Sat Aug 21, 2010 4:54 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 4:54 am

gaara wrote:
[Salam...

mereka2 dlm forum ni suruh kita tanya kpd ahli sains jika kita tdk tau hal2 agama..... lol!
Salam

Sebab para saintis itu dekat dengan Pencipta alam ini. Mereka tidak berpuak-puak bila berbeza pendapat.

Berbeza dengan perangai ahli ritual, mereka suka mengada-adakan hukum yang Allah tidak pernah tetapkan. Ada yang suruh sujud kepada matahari. Ada yang suruh sujud kepada bulan. Dan ada yang suruh sujud kepada binaan-binaan manusia. Dan mereka mewujudkan puak yang berbangga diri kononnya amalan ritual merekalah yang benar.

Alangkah bodohnya kita terikut-ikut rentak begitu setelah Allah khabarkan kisah iblis yang dilaknati gara-gara penyakit angkuh dan berbangga diri.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 4:58 am

Salam...

Quote :
Allah suruh tanya ahlalzikri iaitu ahli Peringatan. Jadi sebab itulah saya bertanya kepada orang yang jadikan Al Quran sebagai Peringatan, bukannya syair atau lagu-laguan.

Bertanya pasal pemberi peringatan (Rasul) kepada orang yang mensyairkan Al Quran, samalah seperti bertanya pasal pemberi ubatan (doktor) kepada orang yang menggunakan dadah untuk berkhayal. Pasti kita tidak dapat jawapan yang diharapkan.

sekali lg di tanya siapa itu ahli peringatn...

contonya siapa....

Quote :
Sebab para saintis itu dekat dengan Pencipta alam ini. Mereka tidak berpuak-puak bila berbeza pendapat.

tp apa logiknya x tau hal2 agama tanya ahli sains.... scratch

dan nabi sendri suruh tanya ulamk ....

saudra juang suruh tanya ahli sains plak...

nabi br ka saudra juang nie...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 5:02 am

gaara wrote:

Salam..

dgn berpegang kpd tafsir ulamak sy lbh mengetahui apa itu Al-kitab dan Al-hikmah dlm surah tersebut dgn mudah....

antra sbb2 kedatangn nabi itu sendri utuk mentafsirkn Al-quran secara mudah dan jelas...
Salam,

Saya hanya berpegang pada Al Quran yang mengatakan Allah mengajar Nabi Al Quran. Dan ayat An Nisaa itu mengatakan Allah mengajar Nabi Kitab dan Hikmah. Itu menunjukkan Al Quran adalah Kitab dan Hikmah.

Petunjuk saya adalah Al Quran kerana sudah pastilah Allah yang turunkan Al Quran itu lagi tinggi ilmuNya daripada ulamak saudara. Malah yang miliki syurga dan neraka pun Allah, bukannya ulamak saudara itu.

Saya bertuhankan Allah. Smile

Quote :
itulah indahnya Al-quran saudara juang....

tp jika kita tafsir ikut nas otak kita akan mempersoalkn dan berani memeprsoalkn hukum ALLAH..
Masalahnya Allah sendiri suruh guna otak. Bodohlah kita kalau tolak suruhan Allah itu.

Quote :
dan ilmu matematik tdk dan kurang sesuai utk mentafsirkn Al-quran...

klau kita kaji para ulamk hanya menggunakn nas Al-quran dan Hadis untk mentafsir Al-quran tanpa perlu kpd ahli sains yg saudra juang agungkn itu.... Very Happy
Ilmu matematik itu pun kan ilmu Allah. Sebab itulah Allah pun tak larang guna ilmuNya dalam bidang apa pun untuk buktikan kebenaran.

Jadi saya ikut Allah. Saudara nak ikut ulamak saudara, itu saudara punya pasal sebab yang nyatanya syurga dan neraka milik Allah, bukan milik mana-mana manusia.

Takkanlah logik semudah itu pun saudara tak mampu fikirkan?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 5:07 am

gaara wrote:

sekali lg di tanya siapa itu ahli peringatn...

contonya siapa....
Ahli peringatan adalah manusia yang mahu jadikan Al Quran sebagai peringatan dan buka sebagai syair (lagu-laguan).

Contohnya ada pada diri saudara jika saudara mahu menjadikan Al Quran sebagai Peringatan untuk mengambil sifat-sifat terpuji para Nabi dan menjauhi sifat-sifat terkeji orang kafir terdahulu.

Mulakan perubahan daripada diri saudara sendiri.

Quote :

tp apa logiknya x tau hal2 agama tanya ahli sains.... scratch

dan nabi sendri suruh tanya ulamk ....

saudra juang suruh tanya ahli sains plak...

nabi br ka saudra juang nie...
Sains itukan mencakupi seluruh kehidupan. Sebab itu ada sains bersifat jasmani dan ada ilmu sains bersifat psikologi atau mentaliti.

Sedangkan ulamak ugama hanya terbatas untuk memikirkan amalan ritual mereka lebih benar daripada amalan ritual kaum-kaum lain.

Saya tak mahu menyempitkan minda bersama-sama orang yang membataskan pemikiran mereka itu.

Hidup ini luas. Alam semesta ini luas. Para saintis yang bersungguh-sungguh menghargai apa yang Allah ciptakan.

Jadi saya hanya bertanya kepada orang yang tahu menghargai apa yang Allah ciptakan. Jelas terpancar kerendahan diri mereka untuk menghargai usaha Allah mencipta bermacam-macam makhluk.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 5:14 am

Salam..

Quote :
Saya hanya berpegang pada Al Quran yang mengatakan Allah mengajar Nabi Al Quran. Dan ayat An Nisaa itu mengatakan Allah mengajar Nabi Kitab dan Hikmah. Itu menunjukkan Al Quran adalah Kitab dan Hikmah.

Petunjuk saya adalah Al Quran kerana sudah pastilah Allah yang turunkan Al Quran itu lagi tinggi ilmuNya daripada ulamak saudara. Malah yang miliki syurga dan neraka pun Allah, bukannya ulamak saudara itu.

Logik mana yg saudra juang pakai Al-quran adalh kitab dan Al-hikmah... Smile

hujah2 telah diberi.. tp hanya ALLAH mampu beri hidayah...

dan ulamk yg telah diberi outhoriti oleh ALLAH dan Rasulnya tentulh lbh tinggi ilmunya dr saudra juang dan gaara... btl x.... jd knape tolak ulamak...



Quote :
Masalahnya Allah sendiri suruh guna otak. Bodohlah kita kalau tolak suruhan Allah itu.

dan masalhnya lg ALLAH x suruh pun letak nas otak lbh tinggi dr nas Al-quran dan Hadis..

Quote :
Ilmu matematik itu pun kan ilmu Allah. Sebab itulah Allah pun tak larang guna ilmuNya dalam bidang apa pun untuk buktikan kebenaran.

Mmg ilmu matematik ilmu ALLAH tp salah guna ilmu dgn tujuan menyesatkn org ape kejadahnya ikut ALLAH suruh saudra....

Quote :
Saudara nak ikut ulamak saudara, itu saudara punya pasal sebab yang nyatanya syurga dan neraka milik Allah, bukan milik mana-mana manusia.

ye saudra juang yg bijaksana ....

Taat ALLAH dan Rasul masuk syurga... Insyallah...

dan nabi suruh taat pada ulamk....

klau nabi pun kita ingkar mana nk dpt syurga ALLAH... btl x...

Laughing
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 5:20 am

Salam...

Quote :
Ahli peringatan adalah manusia yang mahu jadikan Al Quran sebagai peringatan dan buka sebagai syair (lagu-laguan).

Contohnya ada pada diri saudara jika saudara mahu menjadikan Al Quran sebagai Peringatan untuk mengambil sifat-sifat terpuji para Nabi dan menjauhi sifat-sifat terkeji orang kafir terdahulu.

Mulakan perubahan daripada diri saudara sendiri.

mcm mane kita nk jd Al-quran Dan Hadis sbgai peringtn klau perintah ALLAh suruh taat pd Rasul suruh Taat pd ulamk pun kita tolak..... Very Happy

sy rasa saudra juang yg ptt mulakn perubhan pd diri....

Quote :
Sains itukan mencakupi seluruh kehidupan. Sebab itu ada sains bersifat jasmani dan ada ilmu sains bersifat psikologi atau mentaliti.

Sedangkan ulamak ugama hanya terbatas untuk memikirkan amalan ritual mereka lebih benar daripada amalan ritual kaum-kaum lain.

Saya tak mahu menyempitkan minda bersama-sama orang yang membataskan pemikiran mereka itu.

Hidup ini luas. Alam semesta ini luas. Para saintis yang bersungguh-sungguh menghargai apa yang Allah ciptakan.

Jadi saya hanya bertanya kepada orang yang tahu menghargai apa yang Allah ciptakan. Jelas terpancar kerendahan diri mereka untuk menghargai usaha Allah mencipta bermacam-macam makhluk.

tp apa logiknya hal2 agama kita tanya pd ahli sains...

mcm sblm2 nie...

sakit jumpa doktor.. xkn jumpa mekanik kot...

kereta rosak jumpa mekanik... xkn jumpa ulamk kot....

tp xtau hal2 agama jumpa ahli sains...

lol!

syaitan da rasuk kot.... afro
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 7:17 am

gaara wrote:

dan ulamk yg telah diberi outhoriti oleh ALLAH dan Rasulnya tentulh lbh tinggi ilmunya dr saudra juang dan gaara... btl x.... jd knape tolak ulamak...

'Ulama' tinggi ilmunya untuk memperbodoh umat.

Misalnya, frasa allahu akbar diajarkan oleh 'ulama' kepada umat bahwa frasa tersebut berarti Allah Maha Agung/Besar.

Dalam Alquran tidak ada akbar = Maha Besar.

Dalam Alquran, akbar = lebih besar,

sehingga

allahu akbar = allah lebih besar.

Ungkapan tersebut adalah ungkapan orang musyrik, karena dalam ungkapan:

allahu akbar = allah lebih besar,

berarti

ada 2 allah, yaitu allah yang lebih besar dan allah yang lebih kecil.

Luar biasa umat diperbodoh oleh 'ulama', lebih parah lagi mereka bukannya marah karena telah diperbodoh, tetapi sangat bangga dan membela mati-matian sang 'ulama'.

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 11:27 am

gaara wrote:

Logik mana yg saudra juang pakai Al-quran adalh kitab dan Al-hikmah... Smile

hujah2 telah diberi.. tp hanya ALLAH mampu beri hidayah...

dan ulamk yg telah diberi outhoriti oleh ALLAH dan Rasulnya tentulh lbh tinggi ilmunya dr saudra juang dan gaara... btl x.... jd knape tolak ulamak...
Salam,

4:113. Sekiranya tidak kerana pemberian Allah kepada kamu, dan pengasihan-Nya, tentulah segolongan daripada mereka bermaksud untuk menyesatkan kamu, tetapi mereka hanya menyesatkan diri-diri mereka sendiri; mereka tidak memudaratkan kamu sedikit pun. Allah menurunkan kepada kamu Kitab dan Himah (Kebijaksanaan), dan Dia mengajar kamu apa yang kamu tidak tahu; pemberian Allah kepada kamu adalah besar.

Perkataan menurunkan itu membuktikan lagi Al Quran adalah Kitab dan Hikmah. Ini kerana Al Quran melalui proses penurunan ke atas Nabi sedangkan riwayat hadis melaui proses pengkhabaran atas nama si polan bin si polan.

Begitulah perkataan-perkataan dalam Al Quran itu mudah mematahkan hujah orang yang mengada-adakan. Tetapi orang yang nak menipu tidak sedar kata kunci yang ada dalam ayat-ayat Al Quran.

Quote :
dan masalhnya lg ALLAH x suruh pun letak nas otak lbh tinggi dr nas Al-quran dan Hadis..
Masalahnya tiada pula ayat Al Quran melarang menggunakan otak kononnya nanti nas otak lebih tinggi daripada Al Quran.

Mereka hanya mengada-adakan yang tidak wujud dalam Al Quran.

Quote :
Mmg ilmu matematik ilmu ALLAH tp salah guna ilmu dgn tujuan menyesatkn org ape kejadahnya ikut ALLAH suruh saudra....
Yang tak guna ilmu Allah itulah yang sesat. Macam orang kafir terdahulu guna ajaran syaitan, sebab itu mereka sesat. Mana ada Al Quran pernah ceritakan orang kafir guna ilmu Allah jadi sesat.

Umpamanya kaum Nabi Luth jadi sesat sebab tak guna ilmu Allah. Ini kerana jika guna ilmu Allah, seseorang lelaki kena mendatangi kaum yang berlawanan jantina. Tetapi syaitan suruh berhubungan sesama jenis.

Nabi Nuh guna ilmu Allah untuk buat bahtera sebab nanti akan berlaku banjir besar. Tetapi kaumnya guna amalan ritual mereka yang diada-adakan oleh syaitan seolah-olah mereka boleh selamat daripada banjir.

Cuba bawakan contoh kisah kaum kafir terdahulu guna ilmu Allah untuk jadi sesat. Yang menyebabkan mereka jadi sesat kerana tak mahu guna ilmu Allah.

Saudaranya suka mengada-adakan dusta sahaja. Macam budak-budak.

Quote :
ye saudra juang yg bijaksana ....

Taat ALLAH dan Rasul masuk syurga... Insyallah...

dan nabi suruh taat pada ulamk....

klau nabi pun kita ingkar mana nk dpt syurga ALLAH... btl x...

Laughing
Saya sudah periksa dalam Al Quran, tiada suruhan taat pada ulama. Yang banyak disebut adalah taat pada Allah dan Rasul. Malah kalau nak bertanya pun, Al Quran sebut tanyalah ahli peringatan, bukannya ahli syair atau ahli lagu-laguan.

Saudara ni suka mengada-adakan sahaja. Saling tak tumpah macam tabiat orang kafir terdahulu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 11:36 am

gaara wrote:

mcm mane kita nk jd Al-quran Dan Hadis sbgai peringtn klau perintah ALLAh suruh taat pd Rasul suruh Taat pd ulamk pun kita tolak..... Very Happy

sy rasa saudra juang yg ptt mulakn perubhan pd diri....
Salam,

Tidak wujud pula ayat Al Quran suruh taat pada ulama. Taat pada Allah dan Rasul adalah.

Di antara "Allah dan Rasul" dengan "ulama" pun saudara tak tahu nak membezakan. Buta huruf ke?

Quote :
tp apa logiknya hal2 agama kita tanya pd ahli sains...
Sebab Al Quran tidak pernah sempitkan hal agama (cara hidup) itu milik mana-mana pihak. Sebab itulah ayat 16:43 itu suruh tanya "ahli peringatan" bukannya "ulamak ugama". Tak wujud pun perkataan "ulamak ugama" dalam Al Quran.

Ulama bermaksud orang yang berilmu. Ilmu Allah itu pula luas termasuk bidang sains. Logiklah tanya saintis sebab mereka guna ilmu Allah juga.

Takkanlah logik semudah itu pun tak boleh nak fikirkan?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 11:39 am

faried wrote:
gaara wrote:

dan ulamk yg telah diberi outhoriti oleh ALLAH dan Rasulnya tentulh lbh tinggi ilmunya dr saudra juang dan gaara... btl x.... jd knape tolak ulamak...

'Ulama' tinggi ilmunya untuk memperbodoh umat.

Misalnya, frasa allahu akbar diajarkan oleh 'ulama' kepada umat bahwa frasa tersebut berarti Allah Maha Agung/Besar.

Dalam Alquran tidak ada akbar = Maha Besar.

Dalam Alquran, akbar = lebih besar,

sehingga

allahu akbar = allah lebih besar.

Ungkapan tersebut adalah ungkapan orang musyrik, karena dalam ungkapan:

allahu akbar = allah lebih besar,

berarti

ada 2 allah, yaitu allah yang lebih besar dan allah yang lebih kecil.

Luar biasa umat diperbodoh oleh 'ulama', lebih parah lagi mereka bukannya marah karena telah diperbodoh, tetapi sangat bangga dan membela mati-matian sang 'ulama'.

Salam,

Orang sebegitu tidak layak diberi pengiktirafan ulama (orang yang berilmu). Sebab sifat orang yang benar-benar berilmu, mereka bukan menjadikan sesuatu kaum itu bodoh. Hanya orang yang bodoh sahaja yang memperbodoh-bodohkan kaum mereka sendiri.

Sebab itulah kita nampak para saintis lebih wajar diberi pengiktirafan sebagai "orang berilmu" (ulama), kerana mereka tidak akan membiarkan anak bangsa mereka jadi bodoh.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:06 pm

Salam..
Quote :

'Ulama' tinggi ilmunya untuk memperbodoh umat.

Misalnya, frasa allahu akbar diajarkan oleh 'ulama' kepada umat bahwa frasa tersebut berarti Allah Maha Agung/Besar.

Dalam Alquran tidak ada akbar = Maha Besar.

Dalam Alquran, akbar = lebih besar,

sehingga

allahu akbar = allah lebih besar.

Ungkapan tersebut adalah ungkapan orang musyrik, karena dalam ungkapan:

allahu akbar = allah lebih besar,

berarti

ada 2 allah, yaitu allah yang lebih besar dan allah yang lebih kecil.

Luar biasa umat diperbodoh oleh 'ulama', lebih parah lagi mereka bukannya marah karena telah diperbodoh, tetapi sangat bangga dan membela mati-matian sang 'ulama'.

kita yg sebenarny memperbodohk diri sendri bila dgn lantng dan keras menolak ulamak yg hanya menjelaskn ilmu agama melalui wahyu ALLAH iatu Al-quran dan Hadis....

saling x tumpah seperti org2 kafir di zaman nabi....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:11 pm

Salam...

Quote :
4:113. Sekiranya tidak kerana pemberian Allah kepada kamu, dan pengasihan-Nya, tentulah segolongan daripada mereka bermaksud untuk menyesatkan kamu, tetapi mereka hanya menyesatkan diri-diri mereka sendiri; mereka tidak memudaratkan kamu sedikit pun. Allah menurunkan kepada kamu Kitab dan Himah (Kebijaksanaan), dan Dia mengajar kamu apa yang kamu tidak tahu; pemberian Allah kepada kamu adalah besar.

Perkataan menurunkan itu membuktikan lagi Al Quran adalah Kitab dan Hikmah. Ini kerana Al Quran melalui proses penurunan ke atas Nabi sedangkan riwayat hadis melaui proses pengkhabaran atas nama si polan bin si polan.

Begitulah perkataan-perkataan dalam Al Quran itu mudah mematahkan hujah orang yang mengada-adakan. Tetapi orang yang nak menipu tidak sedar kata kunci yang ada dalam ayat-ayat Al Quran.

bukankh ini hanya tafsir akal sendri tanpa nas Al-quran dan Hadis...

sy rasa lbh bijak kita rujuk tafsir ulamk yg mempericinkn Al-hikmah dlm ayt nie jgk adalh As-Sunnah.... Very Happy

Sekian dimaklumkn....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:17 pm

gaara wrote:

bukankh ini hanya tafsir akal sendri tanpa nas Al-quran dan Hadis...

sy rasa lbh bijak kita rujuk tafsir ulamk yg mempericinkn Al-hikmah dlm ayt nie jgk adalh As-Sunnah.... Very Happy

Sekian dimaklumkn....
Salam,

Tiada pula ayat Al Quran kata "nak tahu al hikmah itu, rujuklah tafsir ulamak"? Saudara pakai nas mana ni?

Kita di sini berbincang untuk belajar kemukakan kefahaman Al Quran. Setakat datang bawa kata-kata "rujuklah si polan bin si polan",apalah erti sebuah perbincangan.

Kalau saudara yakin kata-kata si polan itu benar, kemukakanlah di sini untuk sama-sama kita kaji sejauh mana kebenarannya, sebab saudara yang taksub pada si polan.

Saya hanya taat pada Allah dan Rasul, sebab itulah saya pilih Al Quran sebagai yang terbaik.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:26 pm

Quote :
4:113. Sekiranya tidak kerana pemberian Allah kepada kamu, dan pengasihan-Nya, tentulah segolongan daripada mereka bermaksud untuk menyesatkan kamu, tetapi mereka hanya menyesatkan diri-diri mereka sendiri; mereka tidak memudaratkan kamu sedikit pun. Allah menurunkan kepada kamu Kitab dan Himah (Kebijaksanaan), dan Dia mengajar kamu apa yang kamu tidak tahu; pemberian Allah kepada kamu adalah besar.

Perkataan menurunkan itu membuktikan lagi Al Quran adalah Kitab dan Hikmah. Ini kerana Al Quran melalui proses penurunan ke atas Nabi sedangkan riwayat hadis melaui proses pengkhabaran atas nama si polan bin si polan.

Begitulah perkataan-perkataan dalam Al Quran itu mudah mematahkan hujah orang yang mengada-adakan. Tetapi orang yang nak menipu tidak sedar kata kunci yang ada dalam ayat-ayat Al Quran
.

Salam....

nie adaalh tafsiran akal saudra juang tanpa berpandukn nas Al-quran dan Hadis....

bg sy adlh lbh bijak kita lihat tafsir ulamak yg meperincikanya jgk sbgai As-sunnah...

sekian dimaklumkn...
Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:30 pm

Salam,

Sebab ayat 16:44 suruh kita memikirkan apa yang diperjelaskan oleh Nabi. Jadi bila Nabi telah perjelaskan ayat 4:113, maka tugas kita kenalah fikirkan. Lainlah ayat 16:44 suruh mencari riwayat si polan bin si polan atau merujuk tafsiran ulamak ugama, logiklah kita buat macam itu?

Tidak bolehkah mereka berbuat sesuatu yang Al Quran suruh? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:30 pm

Juang wrote:
gaara wrote:

bukankh ini hanya tafsir akal sendri tanpa nas Al-quran dan Hadis...

sy rasa lbh bijak kita rujuk tafsir ulamk yg mempericinkn Al-hikmah dlm ayt nie jgk adalh As-Sunnah.... Very Happy

Sekian dimaklumkn....
Salam,

Tiada pula ayat Al Quran kata "nak tahu al hikmah itu, rujuklah tafsir ulamak"? Saudara pakai nas mana ni?

Kita di sini berbincang untuk belajar kemukakan kefahaman Al Quran. Setakat datang bawa kata-kata "rujuklah si polan bin si polan",apalah erti sebuah perbincangan.

Kalau saudara yakin kata-kata si polan itu benar, kemukakanlah di sini untuk sama-sama kita kaji sejauh mana kebenarannya, sebab saudara yang taksub pada si polan.

Saya hanya taat pada Allah dan Rasul, sebab itulah saya pilih Al Quran sebagai yang terbaik.

Salam...

sudah ribuan Wahyu dibawa sbgai penjelasan....

cuma sauadra juang blum dpt hidayah kot... geek
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:32 pm

gaara wrote:

Quote :

'Ulama' tinggi ilmunya untuk memperbodoh umat.

Misalnya, frasa allahu akbar diajarkan oleh 'ulama' kepada umat bahwa frasa tersebut berarti Allah Maha Agung/Besar.

Dalam Alquran tidak ada akbar = Maha Besar.

Dalam Alquran, akbar = lebih besar,

sehingga

allahu akbar = allah lebih besar.

Ungkapan tersebut adalah ungkapan orang musyrik, karena dalam ungkapan:

allahu akbar = allah lebih besar,

berarti

ada 2 allah, yaitu allah yang lebih besar dan allah yang lebih kecil.

Luar biasa umat diperbodoh oleh 'ulama', lebih parah lagi mereka bukannya marah karena telah diperbodoh, tetapi sangat bangga dan membela mati-matian sang 'ulama'.

kita yg sebenarny memperbodohk diri sendri bila dgn lantng dan keras menolak ulamak yg hanya menjelaskn ilmu agama melalui wahyu ALLAH iatu Al-quran dan Hadis....

Ajaran "ulama":

Allahu akbar = Allah Maha Besar/Agung

Dalam Alquran:

akbar = lebih besar.

Mana yang anda percaya, "ulama" atau Alquran?

Pengamatan saya, umat beragama Islam lebih percaya "ulama",

artinya

mereka tidak percaya kepada Alquran yang merupakan wahyu dari Allah.

Sangat tragis.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Sat Aug 21, 2010 3:35 pm

gaara wrote:


Salam...

sudah ribuan Wahyu dibawa sbgai penjelasan....

cuma sauadra juang blum dpt hidayah kot... geek
Salam,

Ribuan wahyu? Tiada pun? Ayat semudah 16:44 juga dapat mematahkan apa yang mereka ada-adakan. Betapa hebatnya Al Quran.

Smile
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Apa itu Al-Hikmah?   Today at 1:46 pm

Back to top Go down
 
Apa itu Al-Hikmah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» hikmah di balik kisah isra' mi'raj
» hikmah dan keutamaan berwudhu
» pernikahan jangan ditunda-tunda
» Hikmah Diharamkannya Menikahi Saudara Sesusuan
» HIKMAH disetiap pernikahan nabi

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: