HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Kesaksian

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Kesaksian   Thu Aug 12, 2010 10:29 pm

First topic message reminder :

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam...

syahadah itu mmg tdk disyariatkan pada masa nabi Ibrahim..

dan apabila nabi ibrahim diwujudkn pun ALLAH mengajarkn sesuatu kpdnya...

jd kita ni umat nabi muhaamad yg telah disyariatkn syahadah..

jd amatlh pelik mengaku menerima nabi muhammad tolak syahadah..


Salam,

Boleh tuan buktikan dalilnya bahawa Tuhan telah mensyariatkan syahadah kepada kita?

Nie dia Dalilnya, itu pun jika saudara Amati baik baik.

Dia menurunkan para malaikat dengan wahyu dengan perintah-Nya kepada siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hamba-Nya, yaitu: "Peringatkanlah olehmu sekalian, bahwasanya tidak ada Tuhan (yang hak) melainkan Aku, maka hendaklah kamu bertakwa kepada-Ku".

jika tuan belum bersaksi maknanya Malaikat belum datang jumpa tuan lah tu..jika belum insyaallah , tak lama lagi datang lah ia.


Nak Tanya Saudara Juang dan Admin.

Saudara Menerima sepenuhnya (Yakin ) Pada Alquran Kan?
ok...Jika yakin dan mahu menuruti Alquran dah cukup baik tu

Adakah Saudara berdua AKUI Bahawa tiada tuhan lain melainkan Hanya Allah Semata Mata?...HaNYA Allah Sahaja Tuhan Kita?
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 2:35 pm

Salam

Dah Bagi dah sebelumnya....cari aje...
Kalau hati dah suke..jumpe aje....kekeke Very Happy
Entah entah dah di padem ken////....janganlah gitu..
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 2:42 pm

iltizam wrote:
Salam

Dah Bagi dah sebelumnya....cari aje...
Kalau hati dah suke..jumpe aje....kekeke Very Happy
Entah entah dah di padem ken////

Salam,

Saya tidak pernah padam posting forumer. Saya cuma asingkan mengikut topik yang berkaitan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 3:01 pm

Al Maidah 82-85
Baca dengan tartiiilaa

Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.

Dan sesungguhnya kamu dapati yang paling dekat persabahatannya dengan orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya kami ini orang Nasrani". Yang demikian itu disebabkan karena di antara mereka itu (orang-orang Nasrani) terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga) karena sesungguhnya mereka tidak menyombongkan diri.

Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Qur'an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Qur'an dan kenabian Muhammad saw.)

Mengapa kami tidak akan beriman kepada Allah dan kepada kebenaran yang datang kepada kami, padahal kami sangat ingin agar Tuhan kami memasukkan kami ke dalam golongan orang-orang yang saleh?"

Maka Allah memberi mereka pahala terhadap perkataan yang mereka ucapkan, (yaitu) surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah balasan (bagi) orang-orang yang berbuat kebaikan (yang ikhlas keimanannya).


Jika kurang memahami , sama samalah kita berdoa kepada Allah
kerana Allahlah yang mengurniakan taufiq dan hidayah
Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 3:06 pm

Salam,

Tiada ayat yang menjelaskan kesaksian "Aku bersaksi muhammad itu pesuruh Allah" di situ.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 3:31 pm

Admin wrote:
Salam,

Tiada ayat yang menjelaskan kesaksian "Aku bersaksi muhammad itu pesuruh Allah" di situ.

kalau tak faham...doa pada tuhan.

Supaya tuhan perkenalkan dengan Muhammad.

Tuan kan baik dengan tuhan,,,,Dan Mengikuti Alquran
Kalau dah sememangnya tetap /yakin/jitu taat percaya pada HANYA Alquran
Sememangnya bagus.
Dan Allah Mengatakan supaya Taat pada Rasul,
Jadi Tuan wajib Mengikuti perintah tuhan itu
Untuk melaksanakan perintah tuhan (Taat pada rasul ) Rasul dah tiada

So, Tuan berdoa banyak banyak pada Allah agar Menemukan Diri Saudara Dengan Rasul Saudara......


Kanak kanak biasanya tidak meminta sesuatu makanan khas kepada ibunya, Hanya Dengan Perkataan ...IBUUU>>>LAPARRR.

Ibu yang berakal biasanya akan terus membawa/menyediakan makanan berupa nasi/kuih /susu dan sebagainya.

Seorang ibu yang KURANG Akal, akan membiarkan anaknya Mengatakan
IBUUU>>>LAPARRR.
Di Biarkan saja kerana anaknya tidak mengatakan IBU NAK NASI /atau IBU NAK MAKAN...

kalau si ibu berperilaku seperti GHURKA yang semacam ini , alamatnya
ramai anak anak yang meninggal dunia...kakakaka

Dah Anak Kata lapar,,,,paham paham jer ler pergi suap susu tu

Aduhai AKAL oh AKAL...

Ibu yang semacam ini kononnya Pandai Tapi Masih MUMAYIZ , dan tak tahu guna AQAL...kakaka

Biasanya Orang Yang belum sempurna Akal tidak Wajib Solat.
Syarat sah solat ialah SEMPURNA AKAL...

Patut ler...tak paham paham....kakaka Very Happy

Tapi Saya percaya Pak Admin paham..
Yang tak paham tu yang saya maksud kan ialah orang lain
orang yang tak der dalam forum nei..
Orang di negeri pasir dua butir...kampung pasir berdengung....hehe
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 4:46 pm

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Tiada ayat yang menjelaskan kesaksian "Aku bersaksi muhammad itu pesuruh Allah" di situ.

kalau tak faham...doa pada tuhan.

Supaya tuhan perkenalkan dengan Muhammad.

Tuan kan baik dengan tuhan,,,,Dan Mengikuti Alquran
Kalau dah sememangnya tetap /yakin/jitu taat percaya pada HANYA Alquran
Sememangnya bagus.
Dan Allah Mengatakan supaya Taat pada Rasul,
Jadi Tuan wajib Mengikuti perintah tuhan itu
Untuk melaksanakan perintah tuhan (Taat pada rasul ) Rasul dah tiada

So, Tuan berdoa banyak banyak pada Allah agar Menemukan Diri Saudara Dengan Rasul Saudara......


Kanak kanak biasanya tidak meminta sesuatu makanan khas kepada ibunya, Hanya Dengan Perkataan ...IBUUU>>>LAPARRR.

Ibu yang berakal biasanya akan terus membawa/menyediakan makanan berupa nasi/kuih /susu dan sebagainya.

Seorang ibu yang KURANG Akal, akan membiarkan anaknya Mengatakan
IBUUU>>>LAPARRR.
Di Biarkan saja kerana anaknya tidak mengatakan IBU NAK NASI /atau IBU NAK MAKAN...

kalau si ibu berperilaku seperti GHURKA yang semacam ini , alamatnya
ramai anak anak yang meninggal dunia...kakakaka

Dah Anak Kata lapar,,,,paham paham jer ler pergi suap susu tu

Aduhai AKAL oh AKAL...

Ibu yang semacam ini kononnya Pandai Tapi Masih MUMAYIZ , dan tak tahu guna AQAL...kakaka

Biasanya Orang Yang belum sempurna Akal tidak Wajib Solat.
Syarat sah solat ialah SEMPURNA AKAL...

Patut ler...tak paham paham....kakaka Very Happy

Tapi Saya percaya Pak Admin paham..
Yang tak paham tu yang saya maksud kan ialah orang lain
orang yang tak der dalam forum nei..
Orang di negeri pasir dua butir...kampung pasir berdengung....hehe

Salam,

Perkataan dalam kurungan tidak terdapat dalam teks asal. Ia adalah suatu yang diada-adakan untuk menyesuaikan mesej Tuhan dengan ajaran suatu golongan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 8:37 pm

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Tiada ayat yang menjelaskan kesaksian "Aku bersaksi muhammad itu pesuruh Allah" di situ.

kalau tak faham...doa pada tuhan.

Supaya tuhan perkenalkan dengan Muhammad.

Tuan kan baik dengan tuhan,,,,Dan Mengikuti Alquran
Kalau dah sememangnya tetap /yakin/jitu taat percaya pada HANYA Alquran
Sememangnya bagus.
Dan Allah Mengatakan supaya Taat pada Rasul,
Jadi Tuan wajib Mengikuti perintah tuhan itu
Untuk melaksanakan perintah tuhan (Taat pada rasul ) Rasul dah tiada

So, Tuan berdoa banyak banyak pada Allah agar Menemukan Diri Saudara Dengan Rasul Saudara......


Kanak kanak biasanya tidak meminta sesuatu makanan khas kepada ibunya, Hanya Dengan Perkataan ...IBUUU>>>LAPARRR.

Ibu yang berakal biasanya akan terus membawa/menyediakan makanan berupa nasi/kuih /susu dan sebagainya.

Seorang ibu yang KURANG Akal, akan membiarkan anaknya Mengatakan
IBUUU>>>LAPARRR.
Di Biarkan saja kerana anaknya tidak mengatakan IBU NAK NASI /atau IBU NAK MAKAN...

kalau si ibu berperilaku seperti GHURKA yang semacam ini , alamatnya
ramai anak anak yang meninggal dunia...kakakaka

Dah Anak Kata lapar,,,,paham paham jer ler pergi suap susu tu

Aduhai AKAL oh AKAL...

Ibu yang semacam ini kononnya Pandai Tapi Masih MUMAYIZ , dan tak tahu guna AQAL...kakaka

Biasanya Orang Yang belum sempurna Akal tidak Wajib Solat.
Syarat sah solat ialah SEMPURNA AKAL...

Patut ler...tak paham paham....kakaka Very Happy

Tapi Saya percaya Pak Admin paham..
Yang tak paham tu yang saya maksud kan ialah orang lain
orang yang tak der dalam forum nei..
Orang di negeri pasir dua butir...kampung pasir berdengung....hehe

Salam,

Jadi, mana ayat itu tuan?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 11:18 pm

[quote="Admin"]
iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Tiada ayat yang menjelaskan kesaksian "Aku bersaksi muhammad itu pesuruh Allah" di situ.

kalau tak faham...doa pada tuhan.

Supaya tuhan perkenalkan dengan Muhammad.

Tuan kan baik dengan tuhan,,,,Dan Mengikuti Alquran
Kalau dah sememangnya tetap /yakin/jitu taat percaya pada HANYA Alquran
Sememangnya bagus.
Dan Allah Mengatakan supaya Taat pada Rasul,
Jadi Tuan wajib Mengikuti perintah tuhan itu
Untuk melaksanakan perintah tuhan (Taat pada rasul ) Rasul dah tiada

So, Tuan berdoa banyak banyak pada Allah agar Menemukan Diri Saudara Dengan Rasul Saudara......


Kanak kanak biasanya tidak meminta sesuatu makanan khas kepada ibunya, Hanya Dengan Perkataan ...IBUUU>>>LAPARRR.

Ibu yang berakal biasanya akan terus membawa/menyediakan makanan berupa nasi/kuih /susu dan sebagainya.

Seorang ibu yang KURANG Akal, akan membiarkan anaknya Mengatakan
IBUUU>>>LAPARRR.
Di Biarkan saja kerana anaknya tidak mengatakan IBU NAK NASI /atau IBU NAK MAKAN...

kalau si ibu berperilaku seperti GHURKA yang semacam ini , alamatnya
ramai anak anak yang meninggal dunia...kakakaka

Dah Anak Kata lapar,,,,paham paham jer ler pergi suap susu tu

Aduhai AKAL oh AKAL...

Ibu yang semacam ini kononnya Pandai Tapi Masih MUMAYIZ , dan tak tahu guna AQAL...kakaka

Biasanya Orang Yang belum sempurna Akal tidak Wajib Solat.
Syarat sah solat ialah SEMPURNA AKAL...

Patut ler...tak paham paham....kakaka Very Happy

Tapi Saya percaya Pak Admin paham..
Yang tak paham tu yang saya maksud kan ialah orang lain
orang yang tak der dalam forum nei..
Orang di negeri pasir dua butir...kampung pasir berdengung....hehe

Salam,

Jadi, mana ayat itu tuan?

Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang nyata,
orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami berkata:
"Datangkanlah Al Qur'an yang lain dari ini atau gantilah dia".
Katakanlah:
"Tidaklah patut bagiku menggantinya dari pihak diriku sendiri.
Aku tidak mengikut kecuali apa yang diwahyukan kepadaku.
Sesungguhnya aku takut jika mendurhakai Tuhanku
kepada siksa hari yang besar "
.


Baca Ayat datasi dalam bahasa Arab yang jelas setiap hari semahu Anda setiap hari sambil cuba memahaminya berserta dengan doa pada Allah Agar memberi petunjuk jalan yang benar benar lurus selama beberapa lama /setahun /dua tahun sehingga Allah sendiri yang akan akan memberi kefahaman yang sebenar akan erti dan maknanya.

Jangan lupa Al fathihah setiap masa

Manusia tidak dapat memahamkan orang buta tentang keadaan warna merah/biru dan sebagainya sehingga Allah memperkenalkan dan memberi petunjuk kepada si buta akan keadaan warna merah yang sebenarnya

Barulah si buta akan berkata dengan hanya perkataan yang terlalu ringkas
iaitu.....ooooooohhhhhh......Paaatut lahhh



Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kesaksian   Sun Aug 15, 2010 11:55 pm

Salam,

Masih tidak ada ayat yang berkaitan. Apakah mereka hanya pandai berdusta sahaja?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 1:01 am

Admin wrote:
Salam,

Masih tidak ada ayat yang berkaitan. Apakah mereka hanya pandai berdusta sahaja?

Nak dengar tak kisah keldai?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 2:05 am

salam....

jgn2 ini terjadi pd mereka....


.........lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar).

Dan (dengan sebab itu) sama sahaja kepada mereka, engkau beri amaran atau engkau tidak beri amaran kepadanya – mereka tidak akan beriman.
( 36: 9-10 ).....

hrp2 tdk.....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 2:07 am

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Masih tidak ada ayat yang berkaitan. Apakah mereka hanya pandai berdusta sahaja?

Nak dengar tak kisah keldai?

nk sgt klau ada teladan tuk sy yg kurang berpengetahuan agama nie..

tp sy xnk jd keldai la plak oiiii saudra iltizam..... maaf.... oiii tu...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 2:34 am

gaara wrote:
salam....

jgn2 ini terjadi pd mereka....


.........lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar).

Dan (dengan sebab itu) sama sahaja kepada mereka, engkau beri amaran atau engkau tidak beri amaran kepadanya – mereka tidak akan beriman.
( 36: 9-10 ).....

hrp2 tdk.....

Salam,

Apabila diperingatkan dengan ayat-ayat al-quran, mereka mengemukakan bermacam-macam alasan. Apakah mereka sendiri yang menzalimi diri mereka dengan cara menutup telinga mereka utk mendengar, menutup mata mereka melihat dan menutup hati mereka utk memahami?

Begitulah, sama ada diberi amaran atau tidak utk kembali kepada al-quran sama sahaja bagi mereka. ini kerana mereka sudah menutup pendengaran, penglihatan dan hati mereka.

Kesaksian yang direka-reka mereka langsung tidak dapat dibuktikan dalam al-quran sehingga hari ini.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 2:36 am

Kadang kadang Ada juga orang yang tidak minum tamar

Tapi mabuknya melebihi tamar....hehe
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 2:43 am

Salam,

Begitulah skrip yang hampir sama dengan orang-orang yang tidak percaya dahulu.

Apabila mereka tidak dapat membuktikan kesaksian yang mereka pegang selama ini sama ada terdapat dalam al-quran atau tidak, sudah tentu orang-orang sedemikian adalah orang yang hanya tahu mereka-reka ketetapan ataupun dengan kata lain adalah orang yang berdusta.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 2:51 am

Perghhh...hehe
Seronok melihat telatah Macam cerita Belalang "Nujum Pak Belalang"

Teruskan,
Jangan lupa pakai cincin
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 8:19 am

Admin wrote:
Salam,

Begitulah skrip yang hampir sama dengan orang-orang yang tidak percaya dahulu.

Apabila mereka tidak dapat membuktikan kesaksian yang mereka pegang selama ini sama ada terdapat dalam al-quran atau tidak, sudah tentu orang-orang sedemikian adalah orang yang hanya tahu mereka-reka ketetapan ataupun dengan kata lain adalah orang yang berdusta.
Salam Admin,

Kalau kita lihat skrip mereka, tidak kiralah apa "nickname" yang mereka pakai, bila gagal kemukakan sesuatu ayat Al Quran, pasti kata-kata mereka merapu entah ke mana.

Memang itulah kesan hidup berpegang sesuatu yang dusta dan diada-adakan. Hujah mereka pasti merapu bila diminta kemukakan sesuatu ayat Al Quran. Macam orang kafir terdahulu berkata "inilah sihir yang nyata" bila gagal berhujah dengan matang. Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 10:47 am

iltizam wrote:
Al Maidah 83
Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Qur'an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Qur'an dan kenabian Muhammad saw.)

Jika kurang memahami , sama samalah kita berdoa kepada Allah
kerana Allahlah yang mengurniakan taufiq dan hidayah
Smile

Topik utama (main topic) dalam ayat di atas adalah:

apa yang diturunkan kepada Rasul

dan kesaksian adalah atas:

apa yang diturunkan kepada Rasul
tersebut.

bukan:

(atas kenabian Muhammad saw.)

Kalimat tersebut tidak ada dalam teks dan menyimpangkan dari maksud ayat 5.83:


Quote :
Waitha samiAAoo ma onzila ila alrrasooli tara aAAyunahum tafeedu mina alddamAAi mimma AAarafoo mina alhaqqi yaqooloona rabbana amanna faoktubna maAAa alshshahideena
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 1:31 pm

faried wrote:
iltizam wrote:
Al Maidah 83
Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Qur'an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Qur'an dan kenabian Muhammad saw.)

Jika kurang memahami , sama samalah kita berdoa kepada Allah
kerana Allahlah yang mengurniakan taufiq dan hidayah

Topik utama (main topic) dalam ayat di atas adalah:

apa yang diturunkan kepada Rasul

dan kesaksian adalah atas:

apa yang diturunkan kepada Rasul
tersebut.

bukan:

(atas kenabian Muhammad saw.)

Kalimat tersebut tidak ada dalam teks dan menyimpangkan dari maksud ayat 5.83:


Quote :
Waitha samiAAoo ma onzila ila alrrasooli tara aAAyunahum tafeedu mina alddamAAi mimma AAarafoo mina alhaqqi yaqooloona rabbana amanna faoktubna maAAa alshshahideena

Tuan Farid
Untuk memahami Ayat itu dengan HAQ,
Tuan perlu kenal MUHAMMAD terlebih dahulu
jika tuan tidak kenal MU HAMMAD yang sebenar
Selagi itu fikiran tuan akan bercelaru dengan ayat itu
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 2:10 pm

iltizam wrote:
faried wrote:
iltizam wrote:
Al Maidah 83
Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Qur'an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Qur'an dan kenabian Muhammad saw.)

Jika kurang memahami , sama samalah kita berdoa kepada Allah
kerana Allahlah yang mengurniakan taufiq dan hidayah

Topik utama (main topic) dalam ayat di atas adalah:

apa yang diturunkan kepada Rasul

dan kesaksian adalah atas:

apa yang diturunkan kepada Rasul
tersebut.

bukan:

(atas kenabian Muhammad saw.)

Kalimat tersebut tidak ada dalam teks dan menyimpangkan dari maksud ayat 5.83:


Quote :
Waitha samiAAoo ma onzila ila alrrasooli tara aAAyunahum tafeedu mina alddamAAi mimma AAarafoo mina alhaqqi yaqooloona rabbana amanna faoktubna maAAa alshshahideena

Tuan Farid
Untuk memahami Ayat itu dengan HAQ,
Tuan perlu kenal MUHAMMAD terlebih dahulu
jika tuan tidak kenal MU HAMMAD yang sebenar
Selagi itu fikiran tuan akan bercelaru dengan ayat itu

Sangat jelas Alquran memperkenalkan siapa itu MUHAMMAD, yaitu orang yang rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaanNya:

Quote :
Muhammadun rasoolu Allahi waallatheena maAAahu ashiddao AAala alkuffari ruhamao baynahum tarahum rukkaAAan sujjadan yabtaghoona fadlan mina Allahi waridwanan seemahum fee wujoohihim min athari alssujoodi thalika mathaluhum fee alttawrati wamathaluhum fee alinjeeli kazarAAin akhraja shatahu faazarahu faistaghlatha faistawa AAala sooqihi yuAAjibu alzzurraAAa liyagheetha bihimu alkuffara waAAada Allahu allatheena amanoo waAAamiloo alssalihati minhum maghfiratan waajran AAatheeman

48:29 (Malay) "Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang
sesama mereka, kamu lihat mereka
rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat
mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada
orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar."


Muhammad bukanlah orang yang selalu sujud dan rukuk melakukan ritual salat, sebagaimana yang umum dipahami dan dilakukan oleh umat beragama Islam.

Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 3:20 pm

Quote :
Muhammad bukanlah orang yang selalu sujud dan rukuk melakukan ritual salat, sebagaimana yang umum dipahami dan dilakukan oleh umat beragama Islam.
Kata tak pakai Hadis
Mana dapat tahu nih.....
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 4:11 pm

iltizam wrote:
Quote :
Muhammad bukanlah orang yang selalu sujud dan rukuk melakukan ritual salat, sebagaimana yang umum dipahami dan dilakukan oleh umat beragama Islam.
Kata tak pakai Hadis
Mana dapat tahu nih.....

Sangat mudah dipahami menggunakan Alquran, surah 48 ayat 29.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 5:25 pm

faried wrote:
iltizam wrote:
Quote :
Muhammad bukanlah orang yang selalu sujud dan rukuk melakukan ritual salat, sebagaimana yang umum dipahami dan dilakukan oleh umat beragama Islam.
Kata tak pakai Hadis
Mana dapat tahu nih.....

Sangat mudah dipahami menggunakan Alquran, surah 48 ayat 29.

Tok farid faham macammana?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Aug 16, 2010 11:52 pm

Salam,

Apakah mereka tidak sedar bahawa kesaksian mereka terhadap rasul itu sebenarnya menyamai kesaksian orang-orang munafik?

63:1. Apabila orang-orang munafik datang kepada kamu, mereka berkata, “Kami mempersaksikan bahawa kamu benar-benar rasul Allah.” Dan Allah mengetahui bahawa kamu adalah benar-benar rasul-Nya, dan Allah mempersaksikan bahawa orang-orang munafik adalah benar-benar pendusta-pendusta.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Kesaksian   Tue Aug 17, 2010 12:23 am

Admin wrote:
Salam,

Apakah mereka tidak sedar bahawa kesaksian mereka terhadap rasul itu sebenarnya menyamai kesaksian orang-orang munafik?

63:1. Apabila orang-orang munafik datang kepada kamu, mereka berkata, “Kami mempersaksikan bahawa kamu benar-benar rasul Allah.” Dan Allah mengetahui bahawa kamu adalah benar-benar rasul-Nya, dan Allah mempersaksikan bahawa orang-orang munafik adalah benar-benar pendusta-pendusta.

salam

bagaimana pulak orang islam dan kafir bersaksi .
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Kesaksian   Today at 1:48 pm

Back to top Go down
 
Kesaksian
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Kemustahilan Kesaksian Pendeta Terbang ke Sorga
» Hoax: Kesaksian Rahib Budha bertemu Yesus
» Kesaksian Palsu Pendeta Philip Mantofa Piknik ke Neraka
» Yesus Kristus mengasihi Umat muslim, Kesaksian YESUS mengasihi umat muslim
» Inilah kebesaran ALLAH yang Nyata, VIDEO> KESAKSIAN KEAJAIBAN MASJID-MASJID DI ACEH PASCA TSUNAMI

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: