HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Amalan Ritual

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 11:53 am

First topic message reminder :

Amalan ritual?

Jika tidak di jadikan Ritual Apakah kita kenal akan erti dan makna?
Contohnya Apa yang di katakan ritual semasa ( Mengerjakan solat )

Jika tidak mengerjakan solat, kita tidak dapat kenal akan apakah ertinya men DIRI Kan solat.

dan solat berwaktu di perintahkan Allah agar kita melakukannya akar kita Menyembah sujud padanya ZAHIR DAN BATIN / jiwa dan jasad.....pada setiap pembuka waktu..

Dan Pembuka setiap waktu itu ialah AL FATIHAH ( PEMBUKAAN )

Waktu malam di buka dengan fajar
waktu zohor ..terang.....(Terang benang putih)
wakru asar kembali samar samar....
waktu maghrib ...terbukalah malam
waktu isyak...terbukalah KEJELASAN MALAM ( terang benang hitam)


lima waktu( Waktu alam diri dan alam maya) telah di buka dengan solat lima waktu dan pembukaannya adalah AL FATIHAH......

Jika ianya diKERJAKAN dengan jujur iklas Barulah dapat DIRINYA solat.

Dimanakah DIRI solat,,,jika tidak mendirikannya....
Tidak akan Ada Dirinya solat jika tidak DI DIRIKAN
tidak akan dapat dirinya solat jika tidak DI KERJAKAN..

mau dapat kerusi pun kena kerjakan don..kan
Tak kerjakan kayu...masakan dapat jadi kerusi...

Kalau tak kerjakan kayu tu.....dapat juga jadi kerusi
tapi bukan kerusi yang sebenar......KERUSI ANGAN ANGAN
Kerusi yang hanya terbayang dalam minda dan tiada nyata.
kosong tidak bermaya

Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2333
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 2:58 am

Salam

Saya sampai sekarang saya masih tidak faham kenapa umat Islam bila sembahyang perlu menghadap ke
arah objek BATU buatan tangan manusia yang beribu-ribu BATU jauhnya.

Sedangkan Allah dah kata DIA dekat.
Kalau dah dekat kenapa perlu perantara antara DIA dan manusia?

Jawapan yang sama saya terima pada agama Hindu untuk kuil mereka.
Ianya bukan tuhan tapi SIMBOLIK tuhan di dunia atau JELMAAN tuhan pada objek lain.
Mereka perlukan satu objek atau imej untuk gambarkan tuhan lekat di hati.

Jawapan orang Islam sendiri, objek BATU itu sebagai arah kesatuan umat Islam? SIMBOL jasad? SIMBOL hati?

Kalau benar Allah perintahkan sujud/ritual pada arah tertentu, kenapa tidak pada CIPTAAN Allah yang lagi sempurna?
Gunung ke? - objek BATU yang hebat dari BATU 4 segi buatan manusia tu yang munkin diambil dari BATU gunung jugak.
Bulan ke? - Objek BATU yang terapung kat angkasa dari BATU 4 segi buatan manusia yang pernah kena banjir tu.

Point saya ialah, bukankah Allah dah melarang menyekutukan Dia dengan sesiapa atau sesuatu objek pun, takkan dia nak suruh kita kembali musyrik setelah diberi petunjuk? Tak pelik ke?

"Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai hati (otak), tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya. Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat" (7:179).
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:06 am

nazzri wrote:
Salam

Saya sampai sekarang saya masih tidak faham kenapa umat Islam bila sembahyang perlu menghadap ke
arah objek BATU buatan tangan manusia yang beribu-ribu BATU jauhnya.

Sedangkan Allah dah kata DIA dekat.
Kalau dah dekat kenapa perlu perantara antara DIA dan manusia?

Jawapan yang sama saya terima pada agama Hindu untuk kuil mereka.
Ianya bukan tuhan tapi SIMBOLIK tuhan di dunia atau JELMAAN tuhan pada objek lain.
Mereka perlukan satu objek atau imej untuk gambarkan tuhan lekat di hati.

Jawapan orang Islam sendiri, objek BATU itu sebagai arah kesatuan umat Islam? SIMBOL jasad? SIMBOL hati?

Kalau benar Allah perintahkan sujud/ritual pada arah tertentu, kenapa tidak pada CIPTAAN Allah yang lagi sempurna?
Gunung ke? - objek BATU yang hebat dari BATU 4 segi buatan manusia tu yang munkin diambil dari BATU gunung jugak.
Bulan ke? - Objek BATU yang terapung kat angkasa dari BATU 4 segi buatan manusia yang pernah kena banjir tu.

Point saya ialah, bukankah Allah dah melarang menyekutukan Dia dengan sesiapa atau sesuatu objek pun, takkan dia nak suruh kita kembali musyrik setelah diberi petunjuk? Tak pelik ke?

"Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai hati (otak), tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya. Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat" (7:179).

Salam Nazzri,

Sesungguhnya kalau kita ikut majoriti manusia di atas bumi ini mereka akan menyesatkan kita kerana mereka hanya menuruti sangkaan-sangkaan dan mereka cuma berdusta.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:12 am

Salam,

Itulah peliknya. Kalau mereka menggunakan akal mereka, sudah tentu mereka tidak akan jadikan apa-apa objek sebagai arah sembahan mereka untuk sujud kepada Tuhan.

Tuhan tidak perlukan perantaraan (manusia, objek dsb) untuk sujud kepadaNya. Tuhan hanya mahu kita ikut ketetapannya. Itulah cara kita untuk sujud kepada Tuhan.

Apatah lagi amalan ritual yang mereka lakukan itu jelas sekali berupa amalan menyekutukan Tuhan.

Apakah mereka tidak menyedarinya? Tidakkah di hati mereka rasa takut dihumban ke jahanam untuk selama-lamanya kerana menyekutukan Tuhan?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2333
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:16 am

Salam TM,

Itu satu lagi. humm..


Salam Admin,

Sia-sia saja hati, mata dan telinga mereka..


Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:21 am

nazzri wrote:
Salam TM,

Itu satu lagi. humm..


Salam Admin,

Sia-sia saja hati, mata dan telinga mereka..



Salam,

17:46 And we place shields over their hearts, that they should not understand it, and a deafness in their ears. And if you mention your Lord in the Quran alone, they run away turning their backs in aversion.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:21 am

[quote]
nazzri wrote:


Saya sampai sekarang saya masih tidak faham kenapa umat Islam bila sembahyang perlu menghadap ke
arah objek BATU buatan tangan manusia yang beribu-ribu BATU jauhnya.

Hilangkan jer batu tu, Batu tu tiada, yang ada batu dalam diri yang perlu di pecahkan.

Quote :
Sedangkan Allah dah kata DIA dekat.
Kalau dah dekat kenapa perlu perantara antara DIA dan manusia?
Pandang ke arah sujud nampak diri

Quote :
Jawapan yang sama saya terima pada agama Hindu untuk kuil mereka.
Ianya bukan tuhan tapi SIMBOLIK tuhan di dunia atau JELMAAN tuhan pada objek lain.
Mereka perlukan satu objek atau imej untuk gambarkan tuhan lekat di hati.

hindu ambil simbolik itu sebagai tuhan.
Islam mengingati tuhan

Quote :
Jawapan orang Islam sendiri, objek BATU itu sebagai arah kesatuan umat Islam? SIMBOL jasad? SIMBOL hati?
Lihat kaabah ingat hati, dalam hati ingat tuhan
Hilang kaabah ingat tuhan

Quote :
Kalau benar Allah perintahkan sujud/ritual pada arah tertentu, kenapa tidak pada CIPTAAN Allah yang lagi sempurna?
Gunung ke? - objek BATU yang hebat dari BATU 4 segi buatan manusia tu yang munkin diambil dari BATU gunung jugak.
Bulan ke? - Objek BATU yang terapung kat angkasa dari BATU 4 segi buatan manusia yang pernah kena banjir tu.
Pandang searah , satu manusia....manusia hanya satu

Quote :
Point saya ialah, bukankah Allah dah melarang menyekutukan Dia dengan sesiapa atau sesuatu objek pun, takkan dia nak suruh kita kembali musyrik setelah diberi petunjuk? Tak pelik ke?
objek di luar kelihatan di mata, di dalam mata objek keterbalikan....lalu keterbalikan bagi ada ialah tiada,,,,lalu kenapa di adakan.....

Quote :
"Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai hati (otak), tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya. Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat" (7:179]

lalu usah di pandang dengan mata, pandanglah dengan hati.
untuk memandang dengan hati....kosongkan objek yang ada di dalamnya, walaupun mata melihat kaabah tidak bererti menyembah kaabah,,,,,

jauh di mata dekat di hati...kakaka



Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:32 am

[quote="iltizam"]
Quote :
nazzri wrote:


Saya sampai sekarang saya masih tidak faham kenapa umat Islam bila sembahyang perlu menghadap ke
arah objek BATU buatan tangan manusia yang beribu-ribu BATU jauhnya.

Hilangkan jer batu tu, Batu tu tiada, yang ada batu dalam diri yang perlu di pecahkan.

Quote :
Sedangkan Allah dah kata DIA dekat.
Kalau dah dekat kenapa perlu perantara antara DIA dan manusia?
Pandang ke arah sujud nampak diri

Quote :
Jawapan yang sama saya terima pada agama Hindu untuk kuil mereka.
Ianya bukan tuhan tapi SIMBOLIK tuhan di dunia atau JELMAAN tuhan pada objek lain.
Mereka perlukan satu objek atau imej untuk gambarkan tuhan lekat di hati.

hindu ambil simbolik itu sebagai tuhan.
Islam mengingati tuhan

Quote :
Jawapan orang Islam sendiri, objek BATU itu sebagai arah kesatuan umat Islam? SIMBOL jasad? SIMBOL hati?
Lihat kaabah ingat hati, dalam hati ingat tuhan
Hilang kaabah ingat tuhan

Quote :
Kalau benar Allah perintahkan sujud/ritual pada arah tertentu, kenapa tidak pada CIPTAAN Allah yang lagi sempurna?
Gunung ke? - objek BATU yang hebat dari BATU 4 segi buatan manusia tu yang munkin diambil dari BATU gunung jugak.
Bulan ke? - Objek BATU yang terapung kat angkasa dari BATU 4 segi buatan manusia yang pernah kena banjir tu.
Pandang searah , satu manusia....manusia hanya satu

Quote :
Point saya ialah, bukankah Allah dah melarang menyekutukan Dia dengan sesiapa atau sesuatu objek pun, takkan dia nak suruh kita kembali musyrik setelah diberi petunjuk? Tak pelik ke?
objek di luar kelihatan di mata, di dalam mata objek keterbalikan....lalu keterbalikan bagi ada ialah tiada,,,,lalu kenapa di adakan.....

Quote :
"Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai hati (otak), tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya. Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat" (7:179]

lalu usah di pandang dengan mata, pandanglah dengan hati.
untuk memandang dengan hati....kosongkan objek yang ada di dalamnya, walaupun mata melihat kaabah tidak bererti menyembah kaabah,,,,,

jauh di mata dekat di hati...kakaka




Salam,

Putarlah ke mana pun, tetap menyekutukan Tuhan dengan batu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2333
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:37 am

Salam

72:1. Katakanlah, “Diwahyukan kepadaku bahawa sekumpulan jin mendengarkan lalu mereka berkata, ‘Sesungguhnya kami telah mendengar sebuah al-Qur’an yang mengagumkan,

72:2. Ia memberi petunjuk pada jalan yang benar. Kami percaya kepadanya, dan kami tidak akan menyekutukan Pemelihara kami dengan sesiapa
Back to top Go down
View user profile
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2333
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:44 am

[quote="tolokminda"]
iltizam wrote:
Quote :
nazzri wrote:


Saya sampai sekarang saya masih tidak faham kenapa umat Islam bila sembahyang perlu menghadap ke
arah objek BATU buatan tangan manusia yang beribu-ribu BATU jauhnya.

Hilangkan jer batu tu, Batu tu tiada, yang ada batu dalam diri yang perlu di pecahkan.

Quote :
Sedangkan Allah dah kata DIA dekat.
Kalau dah dekat kenapa perlu perantara antara DIA dan manusia?
Pandang ke arah sujud nampak diri

Quote :
Jawapan yang sama saya terima pada agama Hindu untuk kuil mereka.
Ianya bukan tuhan tapi SIMBOLIK tuhan di dunia atau JELMAAN tuhan pada objek lain.
Mereka perlukan satu objek atau imej untuk gambarkan tuhan lekat di hati.

hindu ambil simbolik itu sebagai tuhan.
Islam mengingati tuhan

Quote :
Jawapan orang Islam sendiri, objek BATU itu sebagai arah kesatuan umat Islam? SIMBOL jasad? SIMBOL hati?
Lihat kaabah ingat hati, dalam hati ingat tuhan
Hilang kaabah ingat tuhan

Quote :
Kalau benar Allah perintahkan sujud/ritual pada arah tertentu, kenapa tidak pada CIPTAAN Allah yang lagi sempurna?
Gunung ke? - objek BATU yang hebat dari BATU 4 segi buatan manusia tu yang munkin diambil dari BATU gunung jugak.
Bulan ke? - Objek BATU yang terapung kat angkasa dari BATU 4 segi buatan manusia yang pernah kena banjir tu.
Pandang searah , satu manusia....manusia hanya satu

Quote :
Point saya ialah, bukankah Allah dah melarang menyekutukan Dia dengan sesiapa atau sesuatu objek pun, takkan dia nak suruh kita kembali musyrik setelah diberi petunjuk? Tak pelik ke?
objek di luar kelihatan di mata, di dalam mata objek keterbalikan....lalu keterbalikan bagi ada ialah tiada,,,,lalu kenapa di adakan.....

Quote :
"Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai hati (otak), tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya. Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat" (7:179]

lalu usah di pandang dengan mata, pandanglah dengan hati.
untuk memandang dengan hati....kosongkan objek yang ada di dalamnya, walaupun mata melihat kaabah tidak bererti menyembah kaabah,,,,,

jauh di mata dekat di hati...kakaka




Salam,

17:46 And we place shields over their hearts, that they should not understand it, and a deafness in their ears. And if you mention your Lord in the Quran alone, they run away turning their backs in aversion.


Salam TM

Sangat tepat
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:45 am

nazzri wrote:
Salam

72:1. Katakanlah, “Diwahyukan kepadaku bahawa sekumpulan jin mendengarkan lalu mereka berkata, ‘Sesungguhnya kami telah mendengar sebuah al-Qur’an yang mengagumkan,

72:2. Ia memberi petunjuk pada jalan yang benar. Kami percaya kepadanya, dan kami tidak akan menyekutukan Pemelihara kami dengan sesiapa

Salam Nazzri,

Mereka tidak faham konsep bagaimana kita boleh menyekutukan Tuhan dengan objek atau manusia lain tanpa kita menyedarinya.

Sebab itulah saya menulis artikel http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/01/cukur-jambul-menyekutukan-tuhan/.

Ia adalah satu contoh bagaimana amalan yang kita anggap baik, tidak ada apa-apa mudarat sebenarnya merupakan amalan yang menyekutukan Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:47 am

[quote="nazzri"]
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Quote :
nazzri wrote:


Saya sampai sekarang saya masih tidak faham kenapa umat Islam bila sembahyang perlu menghadap ke
arah objek BATU buatan tangan manusia yang beribu-ribu BATU jauhnya.

Hilangkan jer batu tu, Batu tu tiada, yang ada batu dalam diri yang perlu di pecahkan.

Quote :
Sedangkan Allah dah kata DIA dekat.
Kalau dah dekat kenapa perlu perantara antara DIA dan manusia?
Pandang ke arah sujud nampak diri

Quote :
Jawapan yang sama saya terima pada agama Hindu untuk kuil mereka.
Ianya bukan tuhan tapi SIMBOLIK tuhan di dunia atau JELMAAN tuhan pada objek lain.
Mereka perlukan satu objek atau imej untuk gambarkan tuhan lekat di hati.

hindu ambil simbolik itu sebagai tuhan.
Islam mengingati tuhan

Quote :
Jawapan orang Islam sendiri, objek BATU itu sebagai arah kesatuan umat Islam? SIMBOL jasad? SIMBOL hati?
Lihat kaabah ingat hati, dalam hati ingat tuhan
Hilang kaabah ingat tuhan

Quote :
Kalau benar Allah perintahkan sujud/ritual pada arah tertentu, kenapa tidak pada CIPTAAN Allah yang lagi sempurna?
Gunung ke? - objek BATU yang hebat dari BATU 4 segi buatan manusia tu yang munkin diambil dari BATU gunung jugak.
Bulan ke? - Objek BATU yang terapung kat angkasa dari BATU 4 segi buatan manusia yang pernah kena banjir tu.
Pandang searah , satu manusia....manusia hanya satu

Quote :
Point saya ialah, bukankah Allah dah melarang menyekutukan Dia dengan sesiapa atau sesuatu objek pun, takkan dia nak suruh kita kembali musyrik setelah diberi petunjuk? Tak pelik ke?
objek di luar kelihatan di mata, di dalam mata objek keterbalikan....lalu keterbalikan bagi ada ialah tiada,,,,lalu kenapa di adakan.....

Quote :
"Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai hati (otak), tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya. Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat" (7:179]

lalu usah di pandang dengan mata, pandanglah dengan hati.
untuk memandang dengan hati....kosongkan objek yang ada di dalamnya, walaupun mata melihat kaabah tidak bererti menyembah kaabah,,,,,

jauh di mata dekat di hati...kakaka




Salam,

17:46 And we place shields over their hearts, that they should not understand it, and a deafness in their ears. And if you mention your Lord in the Quran alone, they run away turning their backs in aversion.


Salam TM

Sangat tepat

Salam Nazzri,

Juga perhatikan Tuhan menyebut jika kita sebut Tuhan dari Quran sahaja mereka tidak akan menerimanya. Seperti biasa mereka mahu Tuhan disebut dengan nama orang itu dan orang ini. Barulah mereka akan mendengarnya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2333
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:54 am

Salam TM

Adakah kerana;


43:36. Sesiapa yang membutakan diri daripada Peringatan Yang Pemurah, kepadanya Kami menentukan syaitan untuk menjadi teman yang dipercayai,

43:37. Dan mereka menghalangi mereka daripada jalan, dan mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk,


Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 3:56 am

nazzri wrote:
Salam TM

Adakah kerana;


43:36. Sesiapa yang membutakan diri daripada Peringatan Yang Pemurah, kepadanya Kami menentukan syaitan untuk menjadi teman yang dipercayai,

43:37. Dan mereka menghalangi mereka daripada jalan, dan mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk,



Salam Nazzri,

Saya tidak tahu mengapa. Tapi kalau Tuhan telah mengatakan begitu...
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2333
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 4:03 am

Salam TM

Setuju.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Tue Aug 24, 2010 9:54 am

17:46. Dan Kami meletakkan penudung pada hati mereka supaya mereka tidak memahaminya, dan di dalam telinga mereka sumbatan. Dan apabila kamu mengingatkan (menyebut) Tuhan kamu satu-satunya di dalam al-Qur'an, mereka berpaling ke belakang mereka dalam pelarian.

Salam,

Memang ayat ini memberitahu kita psikologi orang yang menyekutukan Allah. Mereka tak suka bila nama Allah sahaja disebut sebagai Tuhan. Mereka nak juga jadikan si polan atau imam mereka sebagai sekutu Tuhan. Itu yang mereka liat sangat nak kembali kepada Al Quran. Macam-macam alasan mereka bagi.

Kenapa mereka jadi macam itu? Sebab amalan tradisi mereka itulah modal untuk mereka berbangga diri kononnya puak mereka lebih mulia daripada kaum-kaum lain. Jika amalan tradisi itu ditinggalkan, mereka tiada modal nak tonjolkan diri mereka.

Nak runtuhkan keegoan bukannya mudah. Apatah lagi amalan tradisi itu sudah sebati dalam diri. Cuba baca kisah kaum Nabi Ibrahim yang liat nak meninggalkan amalan ritual mereka. Macam itulah yang kita nampak pada hari ini.

Hanya orang yang hidup merendah diri, suka berbuat kebaikan dan suka manusia hidup aman dan harmoni sahaja akan suka pada Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Wed Aug 25, 2010 4:40 pm

Quote :
Kenapa mereka jadi macam itu? Sebab amalan tradisi mereka itulah modal untuk mereka berbangga diri kononnya puak mereka lebih mulia daripada kaum-kaum lain. Jika amalan tradisi itu ditinggalkan, mereka tiada modal nak tonjolkan diri mereka.

ADAKAH UMAT AMALAN TRADISI DISELURUH DUNIA TIDAK MENGKAJI Question Question Question BETUL2 MUSYKIL

Quote :
Nak runtuhkan keegoan bukannya mudah. Apatah lagi amalan tradisi itu sudah sebati dalam diri. Cuba baca kisah kaum Nabi Ibrahim yang liat nak meninggalkan amalan ritual mereka. Macam itulah yang kita nampak pada hari ini.

APAKAH YANG NAMPAK ITU Question Question Question NAK TAU GAK LA...

Quote :
Hanya orang yang hidup merendah diri, suka berbuat kebaikan dan suka manusia hidup aman dan harmoni sahaja akan suka pada Al Quran.

YA. SEBAIK-BAIKNYA BEGITU
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Wed Aug 25, 2010 5:15 pm

[quote]
nazzri wrote:
Salam

Saya sampai sekarang saya masih tidak faham kenapa umat Islam bila sembahyang perlu menghadap ke
arah objek BATU buatan tangan manusia yang beribu-ribu BATU jauhnya.
tuan Umat Apa?

Quote :

Sedangkan Allah dah kata DIA dekat.
Kalau dah dekat kenapa perlu perantara antara DIA dan manusia?

Pernah tengok tuhan ker?
Tuan Solat macammana ? solat tu apa kebender nyer tu ?

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Mon Aug 30, 2010 10:14 am

masterpiece7070 wrote:
ADAKAH UMAT AMALAN TRADISI DISELURUH DUNIA TIDAK MENGKAJI Question Question Question BETUL2 MUSYKIL
Salam,

Orang yang mengkaji, mereka tidak akan menyekutukan Tuhan seperti kisah Nabi Ibrahim mengkaji pasal Ketuhanan.

Lagi satu, kalau seseorang itu telah mengkaji, mereka tidak akan guna nama si polan sebagai sandaran. Contohnya bila kita sudah kaji hukum 1+1 adalah 2 jawapan, maka bila kita ditanya pasal hukum tersebut, kita tidak perlu berkata "1+1=2 kerana cikgu matematik cakap macam itu". Sebaliknya kita akan gunakan jari kita sendiri untuk buktikan kebenarannya.

Itulah beza di antara seseorang yang benar-benar mengkaji, dengan orang-orang yang tidak mengkaji tetapi mengagak-agak sahaja apa yang mereka turuti membuta-tuli itu adalah suatu yang telah dikaji.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Mon Aug 30, 2010 10:27 am

nazzri wrote:

43:36. Sesiapa yang membutakan diri daripada Peringatan Yang Pemurah, kepadanya Kami menentukan syaitan untuk menjadi teman yang dipercayai,

43:37. Dan mereka menghalangi mereka daripada jalan, dan mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk,

Menyangka saja, padahal di ayat lain disebutkan bahwa:

kebanyakan sangkaan itu adalah tidak benar.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Mon Aug 30, 2010 10:30 am

nazzri wrote:

72:1. Katakanlah, “Diwahyukan kepadaku bahawa sekumpulan jin mendengarkan lalu mereka berkata, ‘Sesungguhnya kami telah mendengar sebuah al-Qur’an yang mengagumkan,

72:2. Ia memberi petunjuk pada jalan yang benar. Kami percaya kepadanya, dan kami tidak akan menyekutukan Pemelihara kami dengan sesiapa

Mengagumkan, tetapi kebanyakan orang lebih percaya Riwayat.

Tidak menyekutukan, termasuk tidak menyekutukan petunjuk Pemelihara dengan petunjuk dalam Riwayat.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Amalan Ritual   Today at 8:07 am

Back to top Go down
 
Amalan Ritual
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Soaring Birds Full Moon Ritual Guide
» Bagaimana Pandangan Sodara sekalian mengenai perlakuan kita yg Hidup terhadap yg sudah mati, seperti TAHLILAN 7 Hari, menghadiahkan aL-Fatihah, dan Amalan-Amalan ketika setelah Sholat Misal: Ingin mendapatkan Jodoh/memperoleh rezekiy/mendambakan anak shol
» amalan penghapus dosa
» Gunung Kemukus Sragen , lokasi pesta seks sekaligus ritual cepat kaya
» Self Dedication Ritual

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: