HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Taat Allah dan RasulNya

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 14, 2010 10:14 pm

First topic message reminder :

Admin wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Memanglah ayat 2:187 itu tulis suruh makan dan minum sebelum fajar, tetapi tidak pula dikatakan tidak boleh makan dan minum selepas fajar.

Kalau dalam ayat itu tidak ada sebut dilarang makan atau disuruh makan semasa berpuasa, kenapa nak mengada-adakan larangan tak boleh makan dan minum masa puasa? Bukankah makan dan minum itu satu fitrah?

Oleh kerana makan dan minum itu satu fitrah, maka kita ambillah yang fitrah sebab Islam itu selari dengan fitrah. Amalan orang kafir sahaja tak selari dengan fitrah.

Jadi, tak tahu ke nak menimbang sesuatu perkara itu selari dengan fitrah atau tidak. Membuat amalan yang tak selari dengan fitrah, samalah macam kaum Nabi Luth yang buat amalan di luar fitrah manusia.

salam

kalau macam tu jangan bercakap sajalah . kalau kerja tentulah tak boleh puasa sebab bila kerja kena bercakap . susah jugak .

Salam,

Carilah hari yang sesuai dan memberi kelapangan kepada kita. Bukankah Allah mengkehendaki kita kemudahan dan tidak mengkehendaki kita kesukaran?

yang sesuai pun kalau tidak menepati syariat rasul tidak bererti don..pak

agak agak kita lah kan.

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?


Quote :
Yunus
101Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman

Annur 62
Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Annur52
Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan

Annur32
Katakanlah: "Taatilah Allah dan Rasul-Nya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir".

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 2:01 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 2:09 am

othman wrote:
salam

kamu bawak ajaran baru jadi kamu lah yg kena buktikan . kamu nak orang percaya yg kamu bawak ayat al quran . jgn pulak nak tuduh org kapir kalau kita tak berani mengaku dapat wahyu .
Salam,

Tadi saudara kata apa yang saya kemukakan itu tidak logik. Alih-alih saudara suruh saya buktikan pula. Jika apa yang saya kemukakan sebelum ini saudara sudah tidak terima, kenapa nak saudara suruh saya buktikan lagi? Sebab itulah saya minta bukti daripada saudara sebab saudara nampak hebat menghukum orang lain tak betul. Saya nak juga lihat di mana tahap betulnya saudara itu untuk dicontohi.

Makin lama cara saudara berhujah macam kebudak-budakanlah.

Selama saya sampaikan Al Quran sebagai Peringatan, tidak pula saya pernah sebut nama-nama individu sebagai kafir. Tetapi yang hairannya boleh pula ada manusia terasa kata-kata itu untuk mereka.

Jika mereka tak makan cili, buat apa nak rasa pedas dah marahkan orang yang berkata "makan cili akan rasa pedas". Kalau sudah dinasihat juga, tetapi degil, tanggunglah akibat kedegilan sendiri.

P/s: Teringat kartun pasal monyet nak makan cili, tetapi degil tak mahu dengar nasihat si kancil. "Jangan monyet..." Smile
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 2:22 am

Juang wrote:
othman wrote:
salam

kamu bawak ajaran baru jadi kamu lah yg kena buktikan . kamu nak orang percaya yg kamu bawak ayat al quran . jgn pulak nak tuduh org kapir kalau kita tak berani mengaku dapat wahyu .
Salam,

Tadi saudara kata apa yang saya kemukakan itu tidak logik. Alih-alih saudara suruh saya buktikan pula. Jika apa yang saya kemukakan sebelum ini saudara sudah tidak terima, kenapa nak saudara suruh saya buktikan lagi? Sebab itulah saya minta bukti daripada saudara sebab saudara nampak hebat menghukum orang lain tak betul. Saya nak juga lihat di mana tahap betulnya saudara itu untuk dicontohi.

Makin lama cara saudara berhujah macam kebudak-budakanlah.

Selama saya sampaikan Al Quran sebagai Peringatan, tidak pula saya pernah sebut nama-nama individu sebagai kafir. Tetapi yang hairannya boleh pula ada manusia terasa kata-kata itu untuk mereka.

Jika mereka tak makan cili, buat apa nak rasa pedas dah marahkan orang yang berkata "makan cili akan rasa pedas". Kalau sudah dinasihat juga, tetapi degil, tanggunglah akibat kedegilan sendiri.

P/s: Teringat kartun pasal monyet nak makan cili, tetapi degil tak mahu dengar nasihat si kancil. "Jangan monyet..." Smile

salam

jadi sedara tak tuduh ulamak kafir la walau pun mereka ikut keprcayaan tradisi . mereka telah tunjukkan bukti apa yg mereka bawak . tak macam sedara mana ada bukti apa2 pun . aku bukan ulamak dan tak layak nak bagi bukti kepada kamu pun tapi sebab kamu kata kamu bawak ayat quran dan mengaku pulak dapat wahyu dgn tanda2 bahang maka bila di tnya kena la ada bukti .


Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 2:40 am

othman wrote:

salam

jadi sedara tak tuduh ulamak kafir la walau pun mereka ikut keprcayaan tradisi . mereka telah tunjukkan bukti apa yg mereka bawak . tak macam sedara mana ada bukti apa2 pun . aku bukan ulamak dan tak layak nak bagi bukti kepada kamu pun tapi sebab kamu kata kamu bawak ayat quran dan mengaku pulak dapat wahyu dgn tanda2 bahang maka bila di tnya kena la ada bukti .
Salam,

Buktikanlah tulisan saya yang mana menuduh seseorang individu itu kafir?

Saya hanya bawakan Al Quran sebagai cermin diri kita sama ada kita mencontohi sifat para Nabi atau sifat orang kafir terdahulu.

Sifat orang kafir terdahulu, mereka main taksub dengan kepercayaan tradisi ajaran pembesar ugama mereka. Bila saya sebut macam itu, bukannya saya menuduh mana-mana individu yang wujud pada hari ini adalah kafir.

Memang realiti yang dikisahkan dalam Al Quran, orang kafir terdahulu ikut kepercayaan tradisi mereka. Kalau saudara tidak dapat terima itu, maka kemukakanlah ayat Al Quran mana menunjukkan ada kisah para Nabi yang pertahankan kepercayaan tradisi kaum mereka sendiri? Jangan tahu hanya nak salahkan Peringatan yang diberi tanpa tunjukkan di mana betulnya diri sendiri.

Janganlah bila sesuatu Peringatan Tuhan itu kena pada batang hidup sendiri, mula nak salahkan orang yang sampaikan Peringatan Tuhan itu. Peringatan Tuhan itulah yang berjaya menyelamatkan ramai manusia daripada azab neraka. Patutnya mereka bersyukur bila Allah datangkan orang-orang nak beri peringatan. Ini tidak, mereka tiru balik perangai orang kafir terdahulu yang tak suka mendengar Peringatan. Entah hapa punya manusia ntah.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 2:49 am

Quote :
Memang realiti yang dikisahkan dalam Al Quran, orang kafir terdahulu ikut kepercayaan tradisi mereka. Kalau saudara tidak dapat terima itu, maka kemukakanlah ayat Al Quran mana menunjukkan ada kisah para Nabi yang pertahankan kepercayaan tradisi kaum mereka sendiri? Jangan tahu hanya nak salahkan Peringatan yang diberi tanpa tunjukkan di mana betulnya diri sendiri.

salam

ada kah orang kafir terdahulu tu ialah ulama sekarang . tak ada kena mengena dgn terasa atau tidak tapi nak kan kepastian . kenapa saudara tak nak mengaku saudara bawak ajaran baru pulak . peringatan2 yg saudara bawak berbeda dgn yg tradisi .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:06 am

othman wrote:
Quote :
Memang realiti yang dikisahkan dalam Al Quran, orang kafir terdahulu ikut kepercayaan tradisi mereka. Kalau saudara tidak dapat terima itu, maka kemukakanlah ayat Al Quran mana menunjukkan ada kisah para Nabi yang pertahankan kepercayaan tradisi kaum mereka sendiri? Jangan tahu hanya nak salahkan Peringatan yang diberi tanpa tunjukkan di mana betulnya diri sendiri.

salam

ada kah orang kafir terdahulu tu ialah ulama sekarang . tak ada kena mengena dgn terasa atau tidak tapi nak kan kepastian . kenapa saudara tak nak mengaku saudara bawak ajaran baru pulak . peringatan2 yg saudara bawak berbeda dgn yg tradisi .

Salam,

Ulama yang tuan maksudkan adalah para pembesar agama tuan. Dalam Al-Quran ulama bukan pembesar agama yang mengajar amalan-amalan karut. Dalam Quran yang disifatkan sebagai ulama adalah para saintis yang mempunyai pengetahuan dalam pelbagai bidang.

35:27 Tidakkan kamu melihat bahawa Tuhan menurunkan air dari langit maka dengannya Kami mengeluarkan buah-buahan yang berlainan warna? Dan gunung-ganang yang puncak-puncaknya ada yang putih, merah, berbagai warna dan hitam pekat?

35:27 Dan dari kalangan manusia, haiwan liar dan haiwan peliharaan yang pelbagai warna. Mereka yang takut kepada Allah dari kalangan hambaNya adalah dari kalangan mereka yang amat berpengetahuan. Tuhan Mulia, Pengampun.

Transliterasi:

35:27 Alam tara anna Allaha anzala mina alssama-i maan faakhrajna bihi thamaratin mukhtalifan alwanuha wamina aljibali judadun beedun wahumrun mukhtalifun alwanuha wagharabeebu soodun

35:28Wamina alnnasi waalddawabbi waal-anAAami mukhtalifun alwanuhu kathalika innama yakhsha Allaha min AAibadihi alAAulamao inna Allaha AAazeezun ghafoorun

Dalam ayat-ayat di atas, adakah mereka yang Tuhan sifatkan sebagai ulama itu mereka dari golongan pembesar agama atau mereka dari kalangan yang berpengetahuan dalam pelbagai bidang sains yang berkaitan alam?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:11 am

othman wrote:

salam

ada kah orang kafir terdahulu tu ialah ulama sekarang .
Salam,

Saudara ni bercakap biarlah logik. Takkanlah orang kafir terdahulu itu dihidupkan kembali untuk menjadi ulamak sekarang?

Quote :

tak ada kena mengena dgn terasa atau tidak tapi nak kan kepastian . kenapa saudara tak nak mengaku saudara bawak ajaran baru pulak . peringatan2 yg saudara bawak berbeda dgn yg tradisi .
Nak kan kepastian ke kerana tak suka Peringatan Al Quran? Apa yang saya sampaikan itu hanyalah Al Quran. Al Quran itu bukannya benda baru pun.

Bezanya apa yang saya sampaikan itu dalam bentuk terjemahan bahasa Melayu sebab bahasa asal Al Quran bukannya bahasa Melayu. Tetapi tujuan saya guna terjemahan itu samalah macam Nabi sampaikan Al Quran dalam bahasa kaumnya sendiri agar kaumnya faham.

Cuma pertikaian yang wujud di sini adalah mungkin terjemahan itu silap. Oleh kerana si penterjemahan itu tidak boleh lari daripada kesilapan, maka jika saudara perasan saudara betul, maka tunjukkan mana silapnya terjemahan itu dan apa yang betulnya dan kenapa ia dikatakan betul.

Bukannya susahnya pun kalau nak berbincang secara matang. Yang penting perlu ada sikap berlapang dada dan berfikiran terbuka.

Saya tidak pernah kata sesuatu terjemahan yang saya sampaikan itu pasti betul. Tetapi kalau sesiapa nampak ketidakbetulannya, tunjukkan di mana silapnya. Setakat tahu menghukum, itu hanya nak melepaskan marah dalam diri itu sahaja. Takkanlah kita nak mati dengan perasaan marah itu?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:15 am

Quote :
Ulama yang tuan maksudkan adalah para pembesar agama tuan. Dalam Al-Quran ulama bukan pembesar agama yang mengajar amalan-amalan karut. Dalam Quran yang disifatkan sebagai ulama adalah para saintis yang mempunyai pengetahuan dalam pelbagai bidang

salam

Apa definasi saintis tuan tu . adakah yg tahu bidang undang2 bukan saintis . yg tahu ilmu bahasa bukan saintis .

jadi tuan rujuk saintis mana atau tuan tak rujuk sapa2 dapat wahyu jugak .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:17 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
Quote :
Memang realiti yang dikisahkan dalam Al Quran, orang kafir terdahulu ikut kepercayaan tradisi mereka. Kalau saudara tidak dapat terima itu, maka kemukakanlah ayat Al Quran mana menunjukkan ada kisah para Nabi yang pertahankan kepercayaan tradisi kaum mereka sendiri? Jangan tahu hanya nak salahkan Peringatan yang diberi tanpa tunjukkan di mana betulnya diri sendiri.

salam

ada kah orang kafir terdahulu tu ialah ulama sekarang . tak ada kena mengena dgn terasa atau tidak tapi nak kan kepastian . kenapa saudara tak nak mengaku saudara bawak ajaran baru pulak . peringatan2 yg saudara bawak berbeda dgn yg tradisi .

Salam,

Ulama yang tuan maksudkan adalah para pembesar agama tuan. Dalam Al-Quran ulama bukan pembesar agama yang mengajar amalan-amalan karut. Dalam Quran yang disifatkan sebagai ulama adalah para saintis yang mempunyai pengetahuan dalam pelbagai bidang.

35:27 Tidakkan kamu melihat bahawa Tuhan menurunkan air dari langit maka dengannya Kami mengeluarkan buah-buahan yang berlainan warna? Dan gunung-ganang yang puncak-puncaknya ada yang putih, merah, berbagai warna dan hitam pekat?

35:27 Dan dari kalangan manusia, haiwan liar dan haiwan peliharaan yang pelbagai warna. Mereka yang takut kepada Allah dari kalangan hambaNya adalah dari kalangan mereka yang amat berpengetahuan. Tuhan Mulia, Pengampun.

Transliterasi:

35:27 Alam tara anna Allaha anzala mina alssama-i maan faakhrajna bihi thamaratin mukhtalifan alwanuha wamina aljibali judadun beedun wahumrun mukhtalifun alwanuha wagharabeebu soodun

35:28Wamina alnnasi waalddawabbi waal-anAAami mukhtalifun alwanuhu kathalika innama yakhsha Allaha min AAibadihi alAAulamao inna Allaha AAazeezun ghafoorun

Dalam ayat-ayat di atas, adakah mereka yang Tuhan sifatkan sebagai ulama itu mereka dari golongan pembesar agama atau mereka dari kalangan yang berpengetahuan dalam pelbagai bidang sains yang berkaitan alam?
Salam TM,

Tetapi ikut kepercayaan tradisi sesuatu kaum, "ulama" atau orang yang berpengetahuan tinggi itulah pembesar agama mereka yang suruh beritual mengadap matahari, bulan atau binaan-binaan manusia itu.

Mentaliti mereka telah disuapkan sejak daripada kecil untuk melihat "ulama" itu adalah pelopor ajaran tak masuk akal itu semua. Yang menyampaikan ilmu sains yang benar-benar daripada Allah dikatakan orang kejar duniawi.

Nampak tak bagaimana mereka "twist" pemikiran manusia sehingga ritualis diletakkan pada kedudukan yang mulia dalam masyarakat mereka.

Akhirnya, mereka jadi kaum yang ketinggalan bidang sains dan teknologi. Bila tertindas akibat kelemahan sendiri, mereka hanya tahu tunding jari salahkan bangsa-bangsa yang berilmu tinggi itu. Begitulah sikap manusia yang tak sedar diri.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:17 am

othman wrote:
Quote :
Ulama yang tuan maksudkan adalah para pembesar agama tuan. Dalam Al-Quran ulama bukan pembesar agama yang mengajar amalan-amalan karut. Dalam Quran yang disifatkan sebagai ulama adalah para saintis yang mempunyai pengetahuan dalam pelbagai bidang

salam

Apa definasi saintis tuan tu . adakah yg tahu bidang undang2 bukan saintis . yg tahu ilmu bahasa bukan saintis .

jadi tuan rujuk saintis mana atau tuan tak rujuk sapa2 dapat wahyu jugak .

Salam,

35:27 Tidakkan kamu melihat bahawa Tuhan menurunkan air dari langit maka dengannya Kami mengeluarkan buah-buahan yang berlainan warna? Dan gunung-ganang yang puncak-puncaknya ada yang putih, merah, berbagai warna dan hitam pekat?

35:27 Dan dari kalangan manusia, haiwan liar dan haiwan peliharaan yang pelbagai warna. Mereka yang takut kepada Allah dari kalangan hambaNya adalah dari kalangan mereka yang amat berpengetahuan. Tuhan Mulia, Pengampun.

Transliterasi:

35:27 Alam tara anna Allaha anzala mina alssama-i maan faakhrajna bihi thamaratin mukhtalifan alwanuha wamina aljibali judadun beedun wahumrun mukhtalifun alwanuha wagharabeebu soodun

35:28Wamina alnnasi waalddawabbi waal-anAAami mukhtalifun alwanuhu kathalika innama yakhsha Allaha min AAibadihi alAAulamao inna Allaha AAazeezun ghafoorun
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:22 am

Quote :
Saya tidak pernah kata sesuatu terjemahan yang saya sampaikan itu pasti betul. Tetapi kalau sesiapa nampak ketidakbetulannya, tunjukkan di mana silapnya. Setakat tahu menghukum, itu hanya nak melepaskan marah dalam diri itu sahaja. Takkanlah kita nak mati dengan perasaan marah itu?

salam

bila tanya tak boleh jawab . itu masalahnya . ok saya tanya .

apa faedah puasa saudara .

boleh kah berpuasa kalau buta huruf .

bagaimana nak tahu bahang tu datang
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:24 am

Salam...

ini pun mereka dgn tafsiran mengarut dan syok sendri mereka...

jgn marah yek saudara othman...

mereka tunggu hidayahNYA.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:27 am

Salam...

Quote :
Tetapi ikut kepercayaan tradisi sesuatu kaum, "ulama" atau orang yang berpengetahuan tinggi itulah pembesar agama mereka yang suruh beritual mengadap matahari, bulan atau binaan-binaan manusia itu.

Mentaliti mereka telah disuapkan sejak daripada kecil untuk melihat "ulama" itu adalah pelopor ajaran tak masuk akal itu semua. Yang menyampaikan ilmu sains yang benar-benar daripada Allah dikatakan orang kejar duniawi.

ini satu lg nas otak dr saudra juang..

klau btl nas otak saudra juang nie...

knape nabi bersabda....

"".....ulamak pewaris nabi....."


xkn sauadra juang tengh terima wahyu melalui perantara malaikat skarng kot...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:30 am

gaara wrote:
Salam...

Quote :
Tetapi ikut kepercayaan tradisi sesuatu kaum, "ulama" atau orang yang berpengetahuan tinggi itulah pembesar agama mereka yang suruh beritual mengadap matahari, bulan atau binaan-binaan manusia itu.

Mentaliti mereka telah disuapkan sejak daripada kecil untuk melihat "ulama" itu adalah pelopor ajaran tak masuk akal itu semua. Yang menyampaikan ilmu sains yang benar-benar daripada Allah dikatakan orang kejar duniawi.

ini satu lg nas otak dr saudra juang..

klau btl nas otak saudra juang nie...

knape nabi bersabda....

"".....ulamak pewaris nabi....."


xkn sauadra juang tengh terima wahyu melalui perantara malaikat skarng kot...

Salam,

Yang memberitahu tuan kononnya Nabi kata ulama pewaris Nabi tu bukannya Nabi tapi periwayat hadis. Sekarang tuan nak percaya kepada Tuhan dan Nabi atau periwayat hadis? Jika tuan percaya kepada Tuhan dan Nabi sila bawakan dalil yang Nabi berkata demikian dari Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:35 am

Salam...

Quote :
Yang memberitahu tuan kononnya Nabi kata ulama pewaris Nabi tu bukannya Nabi tapi periwayat hadis. Sekarang tuan nak percaya kepada Tuhan dan Nabi atau periwayat hadis? Jika tuan percaya kepada Tuhan dan Nabi sila bawakan dalil yang Nabi berkata demikian dari Al-Quran.

sebenarnya ia dtg melalui ucapan nabi melalui wahyu ALLAH...

sy bw dalil dr Wahyu Allah iaitu Al-quran Dan Hadis....

dan sy tidk ingin menjd seperti saudra yg menolak wahyu Hadis....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:40 am

gaara wrote:
Salam...

Quote :
Yang memberitahu tuan kononnya Nabi kata ulama pewaris Nabi tu bukannya Nabi tapi periwayat hadis. Sekarang tuan nak percaya kepada Tuhan dan Nabi atau periwayat hadis? Jika tuan percaya kepada Tuhan dan Nabi sila bawakan dalil yang Nabi berkata demikian dari Al-Quran.

sebenarnya ia dtg melalui ucapan nabi melalui wahyu ALLAH...

sy bw dalil dr Wahyu Allah iaitu Al-quran Dan Hadis....

dan sy tidk ingin menjd seperti saudra yg menolak wahyu Hadis....

Very Happy

Salam,

Oh ya. Tuan ada wahyu hadis. Saya lupa.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:43 am

Salam....

Quote :
Oh ya. Tuan ada wahyu hadis. Saya lupa
.

ye....

semoga jgk sauadra tolokminda and geng dpt hidayah dr ALLAH kelak... k... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 3:48 am

gaara wrote:
Salam....

Quote :
Oh ya. Tuan ada wahyu hadis. Saya lupa
.

ye....

semoga jgk sauadra tolokminda and geng dpt hidayah dr ALLAH kelak... k... Very Happy

Salam,

Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 4:27 am

Salam...

TQ sahaja tdk memadai....

kena diringi dgn doa dan usaha...

apakah usaha itu....

kenal dulu MuhammAD.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 12:57 pm

Quote :
Sesungguhnya Yang berhak memberi petunjuk hanyalah Tuhan.

SAYA TIDAK PERNAH MENAFIKANNYA... SESUNGGUHNYA PENTUNJUK DAN HIDAYAH ADALAH DARI ALLAH SWT

Quote :
Cuba renungkan ketika Allah datangkan bencana tsunami pada negeri yang terkenal atas nama jolokan Serambi Mekkah, siapa pembesar ugama mereka yang dapat menahan azab Allah itu? Tidakkah mereka mempunyai akal?

DAN TIDAKKAH ANDA MENGETAHUI MASJID (RUMAH IBADAT) TIDAK DIROBOHKAN OLEH TSUNAMI TERSEBUT. ALLAH MENJAGA TEMPAT UMATNYA BERIBADAT. ANDA PUN KENA RENUNGKAN JUGA

Quote :
Saya mengambil masa yang agak lama untuk memahami dan menerima kebenaran ini. Saya percaya orang lain begitu juga. Apa yang penting jangan berhenti memikirkannya.

BERFIKIRLAH DENGAN CARA YANG SEELOK-ELOKNYA, MUDAHAN MENDAPAT HIDAYAH DAN PETUNJUK, INSYAALLAH.

Quote :
Mereka hendak menipu Allah, tetapi sebenarnya mereka menipu diri mereka sendiri.

ADAKAH ANDA TIDAK PERNAH MENIPU?

Quote :
Balik-balik perangai orang kafir terdahulu juga yang mereka tiru. Tiada contoh lain ke mereka nak ikut?

Manusia perlu diberi peringatan berulang-ulang sebab mereka selalu lupa. Tetapi kalau sengaja buat kesalahan lalu, itu bengap namanya.

Makin lama cara saudara berhujah macam kebudak-budakanlah.

JAWAPAN YANG BERULANG-ULANG APABILA JUANG TAK DPT NK MENJAWAB... DAN APABILA DITANYA TAK PERNAH DIJAWABNYA... KESIAN JUANG

Quote :
Ulama yang tuan maksudkan adalah para pembesar agama tuan. Dalam Al-Quran ulama bukan pembesar agama yang mengajar amalan-amalan karut. Dalam Quran yang disifatkan sebagai ulama adalah para saintis yang mempunyai pengetahuan dalam pelbagai bidang.

ULAMA BUKANLAH PEMBESAR AGAMA (SIAPA YANG KATA NI) ULAMA ITU ADALAH ORANG YANG MENYAMPAIKAN AJARAN/SURUHAN AGAMA, PENYAMBUNG WARISAN AGAMA DAN YANG PASTI ULAMA ITU BUKANLAH ORANG BERKUASA UNTUK MENENTUKAN AJARAN-AJARAN ISLAM.

Quote :
Apa definasi saintis tuan tu . adakah yg tahu bidang undang2 bukan saintis . yg tahu ilmu bahasa bukan saintis .

YE TAK YE GAK, AKITEK MASUK SEKALI TAK? PAKAR BOM TU SAINTIS KE TAK? ISHK3 MAKIN KELIRU AKU....

Quote :
Tetapi ikut kepercayaan tradisi sesuatu kaum, "ulama" atau orang yang berpengetahuan tinggi itulah pembesar agama mereka yang suruh beritual mengadap matahari, bulan atau binaan-binaan manusia itu.

UNGKAPAN YANG SERING JUANG UTARAKAN "TRADISI"
SAYA NAK TANYA BALIK PADA JUANG, APA ITU TRADISI? SAYA PUN TAK BERAPA FAHAM. SILA JAWAB!

*** YANG BAIK ITU DARI ALLAH DAN YANG TIDAK ITU DATANG DARI KELEMAHAN DIRI INI DAN KEPADA ALLAH SWT JUA LAH KITA KEMBALI***
Back to top Go down
View user profile
shahrul
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 3
Points : 2304
Reputation : 0
Join date : 2010-08-21

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 2:48 pm

Taat kepada Allah dan Rasul , Semua orang mengerti maksudnya
Rasanya tidak perlu untuk di terangkan
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 8:02 pm

semua orang beriman tahu maksudnya dan yang tak tahu kenalah menuntut ilmu agama di luar sana.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 22, 2010 8:49 pm

Salam,

Rasul memberi peringatan yang terkandung dalam kitab-kitabNya. Jadi, taat Allah dan rasulNya bermakna taat kepada peringatan itu.

Nabi yang juga merupakan seorang rasul menyampaikan al-quran. jadi untuk taat kepada Allah dan rasulNya, taatlah kepada apa yang disampaikan itu yakni al-quran.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 23, 2010 4:50 pm

Admin wrote:
Salam,

Rasul memberi peringatan yang terkandung dalam kitab-kitabNya. Jadi, taat Allah dan rasulNya bermakna taat kepada peringatan itu.

Nabi yang juga merupakan seorang rasul menyampaikan al-quran. jadi untuk taat kepada Allah dan rasulNya, taatlah kepada apa yang disampaikan itu yakni al-quran.



YA BETUL TU TAAT ALLAH (AL QURANNYA) DAN RASUL (SUNNAHNYA)
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 23, 2010 5:31 pm

Salam,

Dalam penjelasan saya di atas, saya tidak menyebut taat rasul sebagai taat kepada sunnahnya/ riwayat hadis.

Quote :
Nabi yang juga merupakan seorang rasul menyampaikan al-quran. jadi untuk taat kepada Allah dan rasulNya, taatlah kepada apa yang disampaikan itu yakni al-quran.

Harap tuan MP tidak salah faham kenyataan saya itu.

terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 23, 2010 5:42 pm

Quote :
Harap tuan MP tidak salah faham kenyataan saya itu.

SAYA HANYA MENGIKUT FAHAMAN SAYA BERDASARKAN AYAT2 ANDA... MENGAKU RUPANYA...

MASIH BOLEH DIUSAHAKAN... INSYAALLAH
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Today at 8:11 am

Back to top Go down
 
Maksud Taat Allah dan RasulNya
View previous topic View next topic Back to top 
Page 5 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» taat kepada Allah dan rasulnya
» Taati Allah dan rasulNya
» mendahulukan cinta keada Allah dan Rasulnya
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah
» The Question for Hizb 8: Allah will not leave the believers in the state in which you are now, until He ________ the wicked from the good.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: