HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Taat Allah dan RasulNya

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 14, 2010 10:14 pm

First topic message reminder :

Admin wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Memanglah ayat 2:187 itu tulis suruh makan dan minum sebelum fajar, tetapi tidak pula dikatakan tidak boleh makan dan minum selepas fajar.

Kalau dalam ayat itu tidak ada sebut dilarang makan atau disuruh makan semasa berpuasa, kenapa nak mengada-adakan larangan tak boleh makan dan minum masa puasa? Bukankah makan dan minum itu satu fitrah?

Oleh kerana makan dan minum itu satu fitrah, maka kita ambillah yang fitrah sebab Islam itu selari dengan fitrah. Amalan orang kafir sahaja tak selari dengan fitrah.

Jadi, tak tahu ke nak menimbang sesuatu perkara itu selari dengan fitrah atau tidak. Membuat amalan yang tak selari dengan fitrah, samalah macam kaum Nabi Luth yang buat amalan di luar fitrah manusia.

salam

kalau macam tu jangan bercakap sajalah . kalau kerja tentulah tak boleh puasa sebab bila kerja kena bercakap . susah jugak .

Salam,

Carilah hari yang sesuai dan memberi kelapangan kepada kita. Bukankah Allah mengkehendaki kita kemudahan dan tidak mengkehendaki kita kesukaran?

yang sesuai pun kalau tidak menepati syariat rasul tidak bererti don..pak

agak agak kita lah kan.

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?


Quote :
Yunus
101Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman

Annur 62
Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Annur52
Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan

Annur32
Katakanlah: "Taatilah Allah dan Rasul-Nya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir".

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 2:01 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 12:45 pm

Salam,

Pada saya mudah, bagaimana mahu mentaati Allah tanpa Rasul dan bagaiamana mahu mentaati Rasul tanpa Al Quran ? Disini kita dapat lihat hubung kaitnya frasa ayat "mentaati Allah dan mentaati Rasul" adalah apa yang dibawa oleh nabi iaitu Al Quran.

Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 1:33 pm

Allah dan rasul tidah pernah Berpisah
Mencerai berai akan keduanya adalah satu kekalutan minda yang serius
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 1:59 pm

iltizam wrote:
Allah dan rasul tidah pernah Berpisah
Mencerai berai akan keduanya adalah satu kekalutan minda yang serius

Teramat sangat benar. Ketaatan kepada Allah mutlak disatukan dengan ketaatan kepada Rasul.

Karena itu sangat tidak masuk akal memisahkan ketaatan kepada Allah dengan ketaatan kepada rasul,

dengan pamahaman bahwa:

Taat kepada Allah = taat kepada Alquran
dan
taat kepadaa Rasul = taat kepada Riwayat.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 5:04 pm

faried wrote:
iltizam wrote:
Allah dan rasul tidah pernah Berpisah
Mencerai berai akan keduanya adalah satu kekalutan minda yang serius

Teramat sangat benar. Ketaatan kepada Allah mutlak disatukan dengan ketaatan kepada Rasul.

Karena itu sangat tidak masuk akal memisahkan ketaatan kepada Allah dengan ketaatan kepada rasul,

dengan pamahaman bahwa:

Taat kepada Allah = taat kepada Alquran
dan
taat kepadaa Rasul = taat kepada Riwayat.

Dah Tu,
Tolong lah Ajar sikit anak anak cucu tok nie, bagaimana Taat pada Rasul
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 11:46 pm

Salam,

Apabila kita percaya dan mengamalkan apa yang ditetapkan Allah seperti yang terkandung dalam al-quran yang disampaikan melalui rasul, itulah tandanya kita taat kepada rasul yang menyampaikan itu. Apabila kita taat kepada rasul, maka kita taat kepada Allah yang menurunkan kitab al-quran itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 12:07 am

Admin wrote:
Salam,

Apabila kita percaya dan mengamalkan apa yang ditetapkan Allah seperti yang terkandung dalam al-quran yang disampaikan melalui rasul, itulah tandanya kita taat kepada rasul yang menyampaikan itu. Apabila kita taat kepada rasul, maka kita taat kepada Allah yang menurunkan kitab al-quran itu.

salam














Dan jika Kami turunkan malaikat pun kepada mereka, dan orang-orang yang mati (hidup semula
lalu) berkata-kata dengan mereka, dan kami himpunkan pula tiap-tiap
sesuatu di hadapan mereka (untuk menjadi saksi tentang kebenaran Nabi
Muhammad), nescaya mereka tidak juga akan beriman, kecuali jika
dikehendaki Allah; tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat
yang sebenar). (Al-An'aam 6:111)
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 12:19 am

Salam,

Dan jika Kami turunkan malaikat pun kepada mereka, dan orang-orang yang mati (hidup semula lalu) berkata-kata dengan mereka, dan kami himpunkan pula tiap-tiap sesuatu di hadapan mereka (untuk menjadi saksi tentang kebenaran Nabi Muhammad), nescaya mereka tidak juga akan beriman, kecuali jika dikehendaki Allah; tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenar). (Al-An'aam 6:111)

Saya tertanya-tanya bagaimana muncul tafsiran dalam kurungan yang saya boldkan itu.

"...tiap-tiap sesuatu di hadapan mereka.." lalu ditafsir sebagai untuk menjadi saksi tentang kebenaran Nabi Muhammad?

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 12:29 am

Admin wrote:
Salam,

Dan jika Kami turunkan malaikat pun kepada mereka, dan orang-orang yang mati (hidup semula lalu) berkata-kata dengan mereka, dan kami himpunkan pula tiap-tiap sesuatu di hadapan mereka (untuk menjadi saksi tentang kebenaran Nabi Muhammad), nescaya mereka tidak juga akan beriman, kecuali jika dikehendaki Allah; tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenar). (Al-An'aam 6:111)

Saya tertanya-tanya bagaimana muncul tafsiran dalam kurungan yang saya boldkan itu.

"...tiap-tiap sesuatu di hadapan mereka.." lalu ditafsir sebagai untuk menjadi saksi tentang kebenaran Nabi Muhammad?


salam

biasa lah terjemahan . tanpa tafsiran itu pun terjemahan tu mengatakan bahawa allah juga yg memberi petunjuk bukan al quran atau ulama atau nabi sekali pun . jadi nabi tidak berputus asa dan terus melakukan kebaikan utk menjadi contoh ikutan . jika nabi putus asa maka nabi akan jadikan orang kafir sebagai hujah kebenaran nabi tapi nabi tidak begitu. bagaimana pendapat tuan .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 12:49 am

Salam,

Untuk mencari petunjuk, kita cari al-quran. Untuk memberi petunjuk, hanya Allah sahaja yang layak. bukan nabi, ulamak atau manusia-manusia yang lain.

Dengan memahami ayat-ayat Allah itulah nabi dapat petunjuk dari Allah. Jika kita memahami al-quran, bukan sahaja nabi muhammad, ramai para rasul boleh dijadikan contoh ikutan. mereka hanya memberi peringatan dengan ayat-ayat Allah. mereka taat kepada Allah dan sebagaimana kita juga, harus taat kepada rasul yang menyampaikan ayat-ayat Allah itu. Bila kita taat kepada rasul, bermakna kita taat kepada Allah.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 12:51 am

Salam...

mmm...

Rasul pun xnk taat mana ALLAH nk bg petunjk saudra yg bijaksana....
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 12:59 am

Admin wrote:
Salam,

Untuk mencari petunjuk, kita cari al-quran. Untuk memberi petunjuk, hanya Allah sahaja yang layak. bukan nabi, ulamak atau manusia-manusia yang lain.

Dengan memahami ayat-ayat Allah itulah nabi dapat petunjuk dari Allah. Jika kita memahami al-quran, bukan sahaja nabi muhammad, ramai para rasul boleh dijadikan contoh ikutan. mereka hanya memberi peringatan dengan ayat-ayat Allah. mereka taat kepada Allah dan sebagaimana kita juga, harus taat kepada rasul yang menyampaikan ayat-ayat Allah itu. Bila kita taat kepada rasul, bermakna kita taat kepada Allah.

salam

yg susahnya nak ikut . nak faham bukan susah . yg di kira perbuatan kita . kita kaji lah macam mana pun al quran . adam dulu bukan tak paham tapi lupa .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:07 am

Quote :
yg susahnya nak ikut . nak faham bukan susah . yg di kira perbuatan kita . kita kaji lah macam mana pun al quran . adam dulu bukan tak paham tapi lupa .


salam...

sy setuju saudara othman....

tinggalkn amalan nabi mcm mana nk ikut.... dan faham.........
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:11 am

Salam,

Bukankah apa2 yang terkandung dalam Al Quran itu amalan nabi.... macama mana tuan boleh kata " tinggalkn amalan nabi mcm mana nk ikut.... dan faham........." ? Dan siapa yg tinggalkan amalan nabi tu...?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:14 am

Salam...

Quote :
Dan siapa yg tinggalkan amalan nabi tu...?

adalah sipolan bin s polan binti sipolan tu nun jauh di sana....


mmm..

amaln nabi terkandung dlm Al-kitab dan Al-hikmah saudra payau putih..
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:17 am

Salam,

Kan dah dibicangkan Al Hikmah adalah Al Quran itu sendiri.... Nampaknya untuk menghalalkan matlamat tuan menghalalkan cara...
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:22 am

Payau Putih wrote:
Salam,

Kan dah dibicangkan Al Hikmah adalah Al Quran itu sendiri.... Nampaknya untuk menghalalkan matlamat tuan menghalalkan cara...

salam

setuju tapi al quran bukan al hikmah semata2 .
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:25 am

othman wrote:
Payau Putih wrote:
Salam,

Kan dah dibicangkan Al Hikmah adalah Al Quran itu sendiri.... Nampaknya untuk menghalalkan matlamat tuan menghalalkan cara...

salam

setuju tapi al quran bukan al hikmah semata2 .

Salam,

Setuju tapi bertapi tapi lagi.... kita sedang membicarakan dari segi konteks Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:28 am

Salam...

betul saudara othman yg bijak sikit dr payau yg putih...

Al-hikmah itu bukan Al-quran semata mata...
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:30 am

Payau Putih wrote:
othman wrote:
Payau Putih wrote:
Salam,

Kan dah dibicangkan Al Hikmah adalah Al Quran itu sendiri.... Nampaknya untuk menghalalkan matlamat tuan menghalalkan cara...

salam

setuju tapi al quran bukan al hikmah semata2 .

Salam,

Setuju tapi bertapi tapi lagi.... kita sedang membicarakan dari segi konteks Al Quran.

salam

jika alquran ialah jugak al hikmah siapa pulak ahli peringatan . adakah ahli peringatan itu hanya membawa ayat al quran . terjemahan sudah jadi al hikmah . atau sebenarnya tiada ahli peringatan .
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:31 am

gaara wrote:
Salam...

betul saudara othman yg bijak sikit dr payau yg putih...

Al-hikmah itu bukan Al-quran semata mata...

Salam,

Mengapa masih... "untuk menghalalkan matlamat tuan menghalalkan cara..." sedangkan dalam masa yg sama tuan tiada dalil....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:37 am

Salam...

hayatilah tajuk "apa itu Al-hikmah" dan taat la pd rasul..

semoga ALLAH bg hidayah kpd payau yg putih...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:39 am

Salam,

hayatilah tajuk "apa itu Al-hikmah" dan taat la pd rasul..

semoga ALLAH bg hidayah kpd gaara.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 1:41 am

Salam..

rasa2 sy da dpt hidayah...

sbb solat sy pun lima waktu mcm yg diturunkan dlm Al-hikmah... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 2:06 am

gaara wrote:
Salam..

rasa2 sy da dpt hidayah...

sbb solat sy pun lima waktu mcm yg diturunkan dlm Al-hikmah... Very Happy

Salam,

Setakat tuan "rasa" sahaja tidak membawa makna disisi Allah.... dan janganlah mempergunakan nama nabi demi kepentingan sendiri...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 2:08 am

Salam...

tp rasa itu satu nikmat saudara... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Today at 1:47 pm

Back to top Go down
 
Maksud Taat Allah dan RasulNya
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» taat kepada Allah dan rasulnya
» Taati Allah dan rasulNya
» mendahulukan cinta keada Allah dan Rasulnya
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah
» The Question for Hizb 8: Allah will not leave the believers in the state in which you are now, until He ________ the wicked from the good.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: