HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Taat Allah dan RasulNya

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 14, 2010 10:14 pm

First topic message reminder :

Admin wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Memanglah ayat 2:187 itu tulis suruh makan dan minum sebelum fajar, tetapi tidak pula dikatakan tidak boleh makan dan minum selepas fajar.

Kalau dalam ayat itu tidak ada sebut dilarang makan atau disuruh makan semasa berpuasa, kenapa nak mengada-adakan larangan tak boleh makan dan minum masa puasa? Bukankah makan dan minum itu satu fitrah?

Oleh kerana makan dan minum itu satu fitrah, maka kita ambillah yang fitrah sebab Islam itu selari dengan fitrah. Amalan orang kafir sahaja tak selari dengan fitrah.

Jadi, tak tahu ke nak menimbang sesuatu perkara itu selari dengan fitrah atau tidak. Membuat amalan yang tak selari dengan fitrah, samalah macam kaum Nabi Luth yang buat amalan di luar fitrah manusia.

salam

kalau macam tu jangan bercakap sajalah . kalau kerja tentulah tak boleh puasa sebab bila kerja kena bercakap . susah jugak .

Salam,

Carilah hari yang sesuai dan memberi kelapangan kepada kita. Bukankah Allah mengkehendaki kita kemudahan dan tidak mengkehendaki kita kesukaran?

yang sesuai pun kalau tidak menepati syariat rasul tidak bererti don..pak

agak agak kita lah kan.

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?


Quote :
Yunus
101Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman

Annur 62
Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Annur52
Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan

Annur32
Katakanlah: "Taatilah Allah dan Rasul-Nya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir".

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 2:01 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 2:12 am

gaara wrote:
Salam...

tp rasa itu satu nikmat saudara... Very Happy

Salam,

Iya ke... cuba tuan rasa itu racun.... nikmat ke ?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 2:14 am

Salam....

racun jika tau cr menggunakanya satu nikmat.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 2:21 am

gaara wrote:
Salam....

racun jika tau cr menggunakanya satu nikmat.... Very Happy

Salam,

Pilah "rasa" itu racun.... nikmat ke tak.... Razz Tadi cakap "rasa" sekarang ubah pulak ... No
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Aug 17, 2010 2:24 am

Salam...

seperti jgk Al-hikmah rasa nikmat jgk berubh maksd ikut konteks ayat...
Very Happy

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Aug 18, 2010 9:16 am

iltizam wrote:

yang sesuai pun kalau tidak menepati syariat rasul tidak bererti don..pak

agak agak kita lah kan.

Salam,

Pastilah syariat yang Rasul itu bawa tidak akan bercanggah dengan Kitab Allah. Takkanlah syariat yang Rasul itu bawa boleh mencanggahi Al Quran? Umpamanya Allah kata "jangan sujud kepada matahari dan bulan, tetapi sujud kepada Allah". Jadi tak logik Rasul itu suruh sujud kepada pokok, busut atau binaan daripada tangan manusia sedangkan binaan daripada "tangan" Allah pun kita dilarang beritual ke arahnya.

Quote :

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?


Quote :
Yunus
101Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman

Annur 62
Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Annur52
Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan

Annur32
Katakanlah: "Taatilah Allah dan Rasul-Nya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir".

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?
Kenapa disebut Allah dan Rasul? Ini menunjukkan Al Quran itu (atau Kitab-kitab Allah yang lain) tidak boleh dipisahkan di antara Allah dan Rasul. Dalam Al Quran sudah ada hadis-hadis Nabi yang dikhabarkan oleh Allah sendiri (bukannya atas nama si polan bin si polan). Maka kalau kita percaya kepada Allah semata-mata dan tiada tuhan selain Dia, kenapa tidak pakai sesuatu yang dikhabarkan oleh Allah kepada Rasul? Kenapa pakai sesuatu yang diriwayatkan oleh manusia tentang seseorang Rasul?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Thu Aug 19, 2010 4:29 pm

Salam......

affraid

ada pulak hadis nabi....


Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Thu Aug 19, 2010 9:12 pm

gaara wrote:
Salam......

affraid

ada pulak hadis nabi....



Dalam al-quran ada ucapan nabi yang lebih dipercayai. Kita boleh merujuk pada permulaan sesuatu ayat yang dimulakan dengan ungkapan "Katakanlah.."
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Fri Aug 20, 2010 1:54 am

Juang wrote:
iltizam wrote:

yang sesuai pun kalau tidak menepati syariat rasul tidak bererti don..pak

agak agak kita lah kan.

Salam,

Pastilah syariat yang Rasul itu bawa tidak akan bercanggah dengan Kitab Allah. Takkanlah syariat yang Rasul itu bawa boleh mencanggahi Al Quran? Umpamanya Allah kata "jangan sujud kepada matahari dan bulan, tetapi sujud kepada Allah". Jadi tak logik Rasul itu suruh sujud kepada pokok, busut atau binaan daripada tangan manusia sedangkan binaan daripada "tangan" Allah pun kita dilarang beritual ke arahnya.

Quote :

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?


Quote :
Yunus
101Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman

Annur 62
Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Annur52
Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan

Annur32
Katakanlah: "Taatilah Allah dan Rasul-Nya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir".

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?
Kenapa disebut Allah dan Rasul? Ini menunjukkan Al Quran itu (atau Kitab-kitab Allah yang lain) tidak boleh dipisahkan di antara Allah dan Rasul. Dalam Al Quran sudah ada hadis-hadis Nabi yang dikhabarkan oleh Allah sendiri (bukannya atas nama si polan bin si polan). Maka kalau kita percaya kepada Allah semata-mata dan tiada tuhan selain Dia, kenapa tidak pakai sesuatu yang dikhabarkan oleh Allah kepada Rasul? Kenapa pakai sesuatu yang diriwayatkan oleh manusia tentang seseorang Rasul?

Salam,

Rasul hanya menyampaikan/membenarkan syariat Allah.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Fri Aug 20, 2010 9:14 am

Salam,

Jadi bila Rasul sudah menyampaikan dan membenarkan Al Quran sebagai Peringatan dan Al Quran itu bukannya syair, takkanlah tak tahu lagi macam mana nak taat pada Allah dan Rasul?

Jika ayat semudah 36:69 pun tak boleh taat, itukah orang yang taat pada Allah dan Rasul?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Fri Aug 20, 2010 9:20 am

gaara wrote:

affraid

ada pulak hadis nabi....



Tetapi bertentangan dengan Alquran sebagai petunjuk Allah.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Fri Aug 20, 2010 2:27 pm

Tidak ada yang bertentangan antara ajaran Nabi dan Al Quran, Agama Islam dari Allah dan turunnya melalui Al Quran dan lidah Nabi saw. Silaplah kita menganggap agama hanya pada Al Quran dan menolak perintah Nabi saw. Yang dikatakan Islam sebenar ialah agama yang dibawa/diajar/dan disebarkan/dan diwarisi dari Nabi saw. Kalau kita menolak agama Islam dan belajar sendiri walaupun dengan al quran dan ianya berlawanan dengan apa yang telah diwarisi dari Nabi saw, ketahuilah itu bukannya agama Islam. Terpulanglah samada ianya diterima atau tidak oleh Allah swt. Bagi yang mengikut al quran dengan mentaati Allah dan Rasul, pasti memilih agama yang dianuti oleh Nabi dan umat Islam.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Fri Aug 20, 2010 4:07 pm

lia wrote:
Tidak ada yang bertentangan antara ajaran Nabi dan Al Quran, Agama Islam dari Allah dan turunnya melalui Al Quran dan lidah Nabi saw. Silaplah kita menganggap agama hanya pada Al Quran dan menolak perintah Nabi saw. Yang dikatakan Islam sebenar ialah agama yang dibawa/diajar/dan disebarkan/dan diwarisi dari Nabi saw. Kalau kita menolak agama Islam dan belajar sendiri walaupun dengan al quran dan ianya berlawanan dengan apa yang telah diwarisi dari Nabi saw, ketahuilah itu bukannya agama Islam. Terpulanglah samada ianya diterima atau tidak oleh Allah swt. Bagi yang mengikut al quran dengan mentaati Allah dan Rasul, pasti memilih agama yang dianuti oleh Nabi dan umat Islam.

Jika deen diartikan adalah agama,

maka

Agama Islam = deenilislam.

Dalam Alquran tidak ada disebutkan deenilislam.

Konon untuk masuk masuk Agama Islam harus mengucapkan dua kalimat syahadat.

Dalam Alquran, orang yang bersyahadat atas rasul hanyalah orang munafik (63.1). Semua nabi dan rasul adalah muslim, tetapi tidak satu pun nabi dan rasul yang bersyahadat kepada Allah.

Jelas sekali pertentangan antara Alquran dengan yang disebut "ajaran Nabi", sehingga sangat silap jika dikatakan deen bersumber dari Alquran dan "ajaran Nabi".

Deen hanya bersumber dari Alquran saja.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Fri Aug 20, 2010 4:37 pm

Code:
ada pulak hadis nabi....

Juang

Quote :
Dalam Al Quran sudah ada hadis-hadis Nabi yang dikhabarkan oleh Allah sendiri (bukannya atas nama si polan bin si polan). Maka kalau kita percaya kepada Allah semata-mata dan tiada tuhan selain Dia, kenapa tidak pakai sesuatu yang dikhabarkan oleh Allah kepada Rasul? Kenapa pakai sesuatu yang diriwayatkan oleh manusia tentang seseorang Rasul?

ADmin

Quote :
Dalam al-quran ada ucapan nabi yang lebih dipercayai. Kita boleh merujuk pada permulaan sesuatu ayat yang dimulakan dengan ungkapan "Katakanlah.."

Faried

Quote :
Tetapi bertentangan dengan Alquran sebagai petunjuk Allah.

mana satu betul da.... scratch

makin hebat nmpk pertentangn 3 sekawan nie...

gaduh yek....

jgn lah.. Laughing
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Fri Aug 20, 2010 7:36 pm

Salam,

Tidak ada pertentangan di situ.

Semua pendapat berdasarkan petunjuk dalam al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 12:09 am

Salam,

Bila Nabi berkata (hadis), pastilah daripada petunjuk Allah. Jadi betullah Al Quran itu mengandungi hadis Nabi dan juga petunjuk daripada Allah. Tiada pertentangan pun di antara orang-orang yang berpegang pada Al Quran.

Nabi bukannya manusia yang memandai ada-adakan hukum tanpa petunjuk daripada Allah dahulu seperti yang "ulamak ugama" suka buat.

Cuba-cubalah belajar mantik sikit. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 1:42 am

Quote :
Admin Wrote....

Tidak ada pertentangan di situ.

Semua pendapat berdasarkan petunjuk dalam al-quran.

Quote :
juang wrote....

Dalam Al Quran sudah ada hadis-hadis Nabi yang dikhabarkan oleh Allah sendiri

Quote :
Faried wrote...

Tetapi bertentangan dengan Alquran sebagai petunjuk Allah.

Salam...

bukahkah disini terdpt pertentangn yg jelas saudara Admin.....

Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 1:55 am

Juang wrote:
Salam,

Bila Nabi berkata (hadis), pastilah daripada petunjuk Allah. Jadi betullah Al Quran itu mengandungi hadis Nabi dan juga petunjuk daripada Allah. Tiada pertentangan pun di antara orang-orang yang berpegang pada Al Quran.

Nabi bukannya manusia yang memandai ada-adakan hukum tanpa petunjuk daripada Allah dahulu seperti yang "ulamak ugama" suka buat.

Cuba-cubalah belajar mantik sikit. Smile

Hadis itu baharu tuan juang yang di kasihi!!
dan Alquran adalah perkataan yang tersedia dari loh mahfudz...
Memanglah di sampaikan melalui Rasulullah , tetapi bukan Hadis
Alquran Adalah Alquran , dan hadis adalah Hadis

Bila Alquran Turun , maka orang dahulu tidak faham .
Maka Rasulullah Menerangkan/mengajarkan/......HAdis

itulah sedikit sebanyak yang di mengertikan.
Jila ada sesiapa yang boleh menambahkan untuk saudara juang ,,,silakan





Very Happy
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 2:06 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Allah menurunkan al-quran melalui nabi muhammad untuk disampaikan kepada seluruh manusia.

Sebagai peringatan, taat Allah dan rasulNya adalah taat kepada kitab al-quran bukan taat kepada riwayat hadis.

1)Taat kepada Allah (Alquran)......Dan Rasul.....????


Alquran mengarahkan taat pada rasul,
Nak taat macammana jika tidak mahu baca apa yang rasul perkatakan?

Udahlah tak pernah jumpa Rasul untuk taat padanya
Membaca Hadis/perkataan dan nasihatnya juga tidak mahu

Bagaimanakah orang yang berpelakuan sebegini di katakan taat pada rasul
hanya Cakap perkataan "TAAT " hakikatnya tidak mentaatinya

setakat cakap makan makan makan makan....mana ader kenyang bro

pergi cekup jer nasi segengam masukkan aja ke dalam mulut ,dan telan
barulah kenyanng...erghhh....hehehe....

Aduhai akal oh akal

Salam,

Rasul taat kepada Al-Quran. Jadi kita pun kenalah taat pada Kitab yang sama. Apa-apa yang rasul patut tahu dia tahu melalui wahyu yang sampai melaluinya. Jadi apa-apa yang kita patut tahu juga wahyu yang sama.

memanglah rasul taat pada Allah melalui Ajaran Alquran satu contoh untuk kita ( dan rasul dah taat pada Allah sebelum Alquran di turunkan)

Tetapi Rasul tahu Apa yang kita tidak tahu, dan kita tidak tahu apa yang rasul tahu...kerana itulah perlu juga menganalisa /memahami/mengikuti penyampaiannya dan penerangannya melalui Hadis

bukannya dengan sekadar berfikir sendiri, walaupun kira ok lah berfikir sendiri tu tuan , cuma tidak sempurna kebenarannya dengan pemikiran kita yang terkadang di sertakan dengan kenafsuan yang mungkin di sertai syaitan.....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 2:08 am

Salam...

ye saudra iltizam....

Hadis secara harfiah bermaksud sesuatu yang baru dari segala bentuk. Dari segi maksudnya, ia memiliki beberapa erti, antaranya kata-kata, ucapan dan sebutan yang dikhabarkan, disampaikan dan diberitakan.


Perlu juga ditambah bahawa penggunaan istilah hadis mengikut kaedah bahasa Arab ia tidaklah bererti kata-kata atau sebutan semata-mata, tetapi adalah kata-kata yang di dalamnya sedia terkandung nilai ilmu, pengajaran dan maklumat yang dikhabar, diberita dan disampaikan dari satu pihak ke pihak yang lain.

Para sahabat radiallahu-anhum merujuk kepada percakapan dan ucapan Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam sebagai hadis Nabi kerana ia bererti segala kata-kata dan ucapan Rasulullah yang mengandungi ilmu, pengajaran, manfaat dan petunjuk di dalamnya.

Sejak itu berkembang masyhurlah penggunaan istilah hadis Nabi di kalangan generasi tabiin, tabiin muda dan generasi-generasi seterusnya, sehingga apabila sahaja disebut hadis, pantas difahami bahawa yang dimaksudkan adalah hadis Nabi sallallahu-alaihi-wasallam.

Perbuatan Rasulullah juga termasuk dalam istilah hadis Nabi apabila yang bertanya adalah generasi tabiin yang tidak pernah hidup bersama Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam dan yang menjawab pula adalah para sahabat kerana mereka (para sahabat) telah menterjemah perbuatan Nabi tersebut menjadi kata-kata yang dikhabarkan kepada yang bertanya.


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 2:49 am

gaara wrote:
Quote :
Admin Wrote....

Tidak ada pertentangan di situ.

Semua pendapat berdasarkan petunjuk dalam al-quran.

Quote :
juang wrote....

Dalam Al Quran sudah ada hadis-hadis Nabi yang dikhabarkan oleh Allah sendiri

Quote :
Faried wrote...

Tetapi bertentangan dengan Alquran sebagai petunjuk Allah.

Salam...

bukahkah disini terdpt pertentangn yg jelas saudara Admin.....

Salam,

Logik yang mudah. Kata-kata Nabi di dalam Al Quran itu mengandungi petunjuk Allah (tak logik kata-kata seseorang Nabi tiada petunjuk, nanti apa beza Nabi dengan ulamak ugama yang musyrik itu?). Jadi benarlah Al Quran mengandungi Hadis-hadis dan Petunjuk. Tak wujud pertentangan pun kalau minda itu terbuka.

Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 2:55 am

iltizam wrote:

Hadis itu baharu tuan juang yang di kasihi!!
dan Alquran adalah perkataan yang tersedia dari loh mahfudz...
Memanglah di sampaikan melalui Rasulullah , tetapi bukan Hadis
Alquran Adalah Alquran , dan hadis adalah Hadis

Bila Alquran Turun , maka orang dahulu tidak faham .
Maka Rasulullah Menerangkan/mengajarkan/......HAdis

itulah sedikit sebanyak yang di mengertikan.
Jila ada sesiapa yang boleh menambahkan untuk saudara juang ,,,silakan
Very Happy
Salam,

Masalahnya dalam AL Quran sendiri mengatakan ia adalah Hadis. Takkanlah saudarra tak percaya kepada Al Quran? Ini sudah kes parah?

Saudara melihat Al Quran dalam bentuk tak faham. Itu yang jadi macam itu. Sedangkan ketika Nabi sampaikan Al Quran, itu sudah dalam bentuk penerangan dan penjelasan. Sebab itulah 4 kali Allah sebut bahawa Al Quran itu mudah bagi yang mahu mengambilnya sebagai Peringatan. Tetapi kalau dibantainya buat lagu-laguan, itu yang susah nak faham.

Di sekolah dahulu, pelajar yang susah nak faham sesuatu buku teks adalah pelajar yang pemalas belajar sahaja. Mereka malas nak kaji sendiri tetapi nak tunggu cikgu suapkan. Tetapi ramai pelajar Cina mereka baca buku dahulu sebelum cikgu mengajar di kelas. Sebab itu mereka mudah faham bila masa cikgu mengajar berbanding pelajar Melayu yang suka disuap itu.

Macam itulah dengan orang yang susah nak faham Al Quran. Ketika Nabi sampaikan Al Quran kepada manusia, ia sudah dalam bentuk yang jelas dan mudah. Tetapi ada manusia buat-buat alasan kononnya Al Quran itu tak jelas dan perlukan kitab riwayat sebagai penjelasnya. Punyalah kuat pendustaan mereka.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 2:59 am

Juang wrote:
gaara wrote:
Quote :
Admin Wrote....

Tidak ada pertentangan di situ.

Semua pendapat berdasarkan petunjuk dalam al-quran.

Quote :
juang wrote....

Dalam Al Quran sudah ada hadis-hadis Nabi yang dikhabarkan oleh Allah sendiri

Quote :
Faried wrote...

Tetapi bertentangan dengan Alquran sebagai petunjuk Allah.

Salam...

bukahkah disini terdpt pertentangn yg jelas saudara Admin.....

Salam,

Logik yang mudah. Kata-kata Nabi di dalam Al Quran itu mengandungi petunjuk Allah (tak logik kata-kata seseorang Nabi tiada petunjuk, nanti apa beza Nabi dengan ulamak ugama yang musyrik itu?). Jadi benarlah Al Quran mengandungi Hadis-hadis dan Petunjuk. Tak wujud pertentangan pun kalau minda itu terbuka.

Smile

Salam..

senagnya saudara campak kenyataan faried...

tp x menghairankn...

bila dgn mudahnya..

seseorg itu mencampk Hadis nabi....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 3:18 am

[quote="Juang"]
iltizam wrote:

Hadis itu baharu tuan juang yang di kasihi!!
dan Alquran adalah perkataan yang tersedia dari loh mahfudz...
Memanglah di sampaikan melalui Rasulullah , tetapi bukan Hadis
Alquran Adalah Alquran , dan hadis adalah Hadis

Bila Alquran Turun , maka orang dahulu tidak faham .
Maka Rasulullah Menerangkan/mengajarkan/......HAdis

itulah sedikit sebanyak yang di mengertikan.
Jila ada sesiapa yang boleh menambahkan untuk saudara juang ,,,silakan
Very Happy

Quote :
Salam,

Masalahnya dalam AL Quran sendiri mengatakan ia adalah Hadis. Takkanlah saudarra tak percaya kepada Al Quran? Ini sudah kes parah?

Kalau Alquran Adalah Hadis, Maka Hadis itu apa ya?..hehe...telakau

Quote :
Saudara melihat Al Quran dalam bentuk tak faham. Itu yang jadi macam itu. Sedangkan ketika Nabi sampaikan Al Quran, itu sudah dalam bentuk penerangan dan penjelasan. Sebab itulah 4 kali Allah sebut bahawa Al Quran itu mudah bagi yang mahu mengambilnya sebagai Peringatan. Tetapi kalau dibantainya buat lagu-laguan, itu yang susah nak faham.

Alquran adalah mudah di faham jika manusia tidak menyeleweng dan suci hati,,kan?

Quote :
Di sekolah dahulu, pelajar yang susah nak faham sesuatu buku teks adalah pelajar yang pemalas belajar sahaja. Mereka malas nak kaji sendiri tetapi nak tunggu cikgu suapkan. Tetapi ramai pelajar Cina mereka baca buku dahulu sebelum cikgu mengajar di kelas. Sebab itu mereka mudah faham bila masa cikgu mengajar berbanding pelajar Melayu yang suka disuap itu.

Seperti yang di perkatakan sebelum ini, tidak semua kelebihan di beri kepada semua manusia. Ada yang lebih dan ada yang kurang.
yang penting tidak kurang akal dan sempurna akal.
semasa sekolah rendah dahulu 1+1=2
setelah naik menengah 1.0+1.0=2.0=2.0......nilai yang sama hanya huruf yang berbeza
dengan hanya belajar 1+1 tidak akan menghasilkan sesuatu barang yang di kira itu 2.
Barang yang di pelajari itu akan menjadi dua ialah apabila kita nyata kita mengambil (kerjakan)satu satu barang itu dan meletakkan yang satu lagi bersamanya , barulah nyata barangnya 2.
jika tidak, pengiraan dan pembelajaran menjadi khayalan.
begitu juga solat puasa dsb.....Bukan dengan hanya fikir semata mata
Barang fikir itu mana donkkk


Quote :
Macam itulah dengan orang yang susah nak faham Al Quran. Ketika Nabi sampaikan Al Quran kepada manusia, ia sudah dalam bentuk yang jelas dan mudah. Tetapi ada manusia buat-buat alasan kononnya Al Quran itu tak jelas dan perlukan kitab riwayat sebagai penjelasnya. Punyalah kuat pendustaan mereka.

Faham Alquran dengan perbuatan/amalan/kelakuan/hasilnya
bukan dengan faham semata mata, dan jelasnya Alquran itu dan nyatanya Alquran itu Pada Diri Rasulullah yang di umpamakan sebagai Alquran bergerak /atau alquran berjalan....

Kenali Rasulullah maka kenallah Alquran
CAri Muhammad dulu Baru kenal Allah

CAri Muhammad melalui....Hadisnya....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 4:34 am

gaara wrote:

Quote :
Faried wrote...

Tetapi bertentangan dengan Alquran sebagai petunjuk Allah.

Quote :

Salam,

Logik yang mudah. Kata-kata Nabi di dalam Al Quran itu mengandungi petunjuk Allah (tak logik kata-kata seseorang Nabi tiada petunjuk, nanti apa beza Nabi dengan ulamak ugama yang musyrik itu?). Jadi benarlah Al Quran mengandungi Hadis-hadis dan Petunjuk. Tak wujud pertentangan pun kalau minda itu terbuka.

Smile

Salam..

senagnya saudara campak kenyataan faried...

tp x menghairankn...

bila dgn mudahnya..

seseorg itu mencampk Hadis nabi....
Salam,

Kalau saya campak kenyataan faried itu, tidaklah saya masukkan pasal petunjuk Allah itu. Lainlah saya tulis "Allah itu hanyalah ada hadis Nabi dan tiada petunjuk langsung", logiklah itu menunjukkan saya campak kenyataan saudara faried itu. Logik semudah itu pun gagal saudara nak fikirkan.

Memang logiklah Al Quran mengandungi hadis-hadis yang menyampaikan petunjuk Allah. Takkanlah hadis-hadis dalam Al Quran itu tidak ada petujuk? Hanya lahwal hadis sahaja tidak ada petunjuk.

Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 21, 2010 4:38 am

Salam..

Quote :
Kalau saya campak kenyataan faried itu, tidaklah saya masukkan pasal petunjuk Allah itu. Lainlah saya tulis "Allah itu hanyalah ada hadis Nabi dan tiada petunjuk langsung", logiklah itu menunjukkan saya campak kenyataan saudara faried itu. Logik semudah itu pun gagal saudara nak fikirkan.

Memang logiklah Al Quran mengandungi hadis-hadis yang menyampaikan petunjuk Allah. Takkanlah hadis-hadis dalam Al Quran itu tidak ada petujuk? Hanya lahwal hadis sahaja tidak ada petunjuk.

kenape saudra kata sauadra betul dan saudara faried salah... Very Happy

da ada pertentngn kenyataan pun ssh saudra juang nk fhm....

jd tdk pelik pun ayat Al-quran pun saudra juang x fhm....

Very Happy


Last edited by gaara on Sat Aug 21, 2010 4:43 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Today at 1:43 pm

Back to top Go down
 
Maksud Taat Allah dan RasulNya
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» taat kepada Allah dan rasulnya
» Taati Allah dan rasulNya
» mendahulukan cinta keada Allah dan Rasulnya
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah
» The Question for Hizb 8: Allah will not leave the believers in the state in which you are now, until He ________ the wicked from the good.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: